Optim. vannekoko & rengastus mutkateille ja ratapäiville
Valvoja: ffp jäsenet
Optim. vannekoko & rengastus mutkateille ja ratapäiville
Aloitetaanpa uusi topicci kun ei tuntunut edes googlesta löytyvän selkeää vastausta.
Ajo-ominaisuuksien parantaminen on hirttänyt kiinni ja mielessä pyörii koko ajan asioita, joilla autosta saisi entistä tarkemman ja paremman ajettavan. Siksipä ensi vuodeksi onkin tarkoitus löytää optimaalinen vannekoko, leveys ja ET sekä näille sopiva rengastus mutkateille ja ratapäiville. Ulkonäkö ei ole tärkein asia, vaan ajettavuus ja alustan käyttäytyminen.
Kohdeautona on Golf IV 1.8T (tehoiltaan 185 hp). Lienee sanomattakin selvää, että mitä kevyemmät sen paremmat, mutta miten vannekoko vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin? Pienemmässä vanteessa hitausmomentti on pienempi (hitaussäde lyhyempi), mutta jos jarrut sallivat, onko mitään haittapuolia "liian pienten" vanteiden asentamisesta? Muuttuuko auto epävarmaksi vaikka ET olisikin Golffille optimi 35-38?
Miten renkaiden kanssa? Leveämmät kumit tarjoavat enemmän purupintaa, mutta mikä on optimi edellä mainituille tehoille?
Nykyisin setuppi on 18" LCR:n vanteet 225/40R18 renkailla (Contin SportContact3:set). Jarrujen puolesta mahtuu 16" vanteet, mutta kumpi toimii käytännössä paremmin:
- 16" vanne + esim. 205/50 rengas
- 17" vanne + esim. 225/45 rengas
- jokin aivan muu?
Mitä kokonaisuutta suosittelisitte etsimään, budjetti on mallia pieni mutta hyvän asian suhteen hieman venyvä myös.. Valaiskaa asiasta paremmin tietävät niin ei tule tehtyä harhaostoja! Maa kiitan!
Ajo-ominaisuuksien parantaminen on hirttänyt kiinni ja mielessä pyörii koko ajan asioita, joilla autosta saisi entistä tarkemman ja paremman ajettavan. Siksipä ensi vuodeksi onkin tarkoitus löytää optimaalinen vannekoko, leveys ja ET sekä näille sopiva rengastus mutkateille ja ratapäiville. Ulkonäkö ei ole tärkein asia, vaan ajettavuus ja alustan käyttäytyminen.
Kohdeautona on Golf IV 1.8T (tehoiltaan 185 hp). Lienee sanomattakin selvää, että mitä kevyemmät sen paremmat, mutta miten vannekoko vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin? Pienemmässä vanteessa hitausmomentti on pienempi (hitaussäde lyhyempi), mutta jos jarrut sallivat, onko mitään haittapuolia "liian pienten" vanteiden asentamisesta? Muuttuuko auto epävarmaksi vaikka ET olisikin Golffille optimi 35-38?
Miten renkaiden kanssa? Leveämmät kumit tarjoavat enemmän purupintaa, mutta mikä on optimi edellä mainituille tehoille?
Nykyisin setuppi on 18" LCR:n vanteet 225/40R18 renkailla (Contin SportContact3:set). Jarrujen puolesta mahtuu 16" vanteet, mutta kumpi toimii käytännössä paremmin:
- 16" vanne + esim. 205/50 rengas
- 17" vanne + esim. 225/45 rengas
- jokin aivan muu?
Mitä kokonaisuutta suosittelisitte etsimään, budjetti on mallia pieni mutta hyvän asian suhteen hieman venyvä myös.. Valaiskaa asiasta paremmin tietävät niin ei tule tehtyä harhaostoja! Maa kiitan!
Auton paino vaikuttaa myös paljon.
Itse sanosin et normiauton ei liian leveätä kumia saa, vaikka käytössä olisi semi rataslicksit.
Vanteen halkaisija taitaa enemmän vaikuttaa renkaan kyljen korkeuteen, pienempi korkeus = huonompi 0-400m/parempi kurveihin...
Mutta nämäkin on taas auton painosta, yms kinni. Löytyy 15" korkeita Nascar renkaita, jotka kestää kurveja ja löytyy 15" korkeita drag race sliksejä.
Jos alusta ja korinrungon jäykkyys on jo optimaalinen, niin vetäisin niin leveät 15"-16" rataslicksit alle kuin pystyy. Falken, Toyo yms...
ET vaikutus.... wut... no habla finska... :))
Itse sanosin et normiauton ei liian leveätä kumia saa, vaikka käytössä olisi semi rataslicksit.
Vanteen halkaisija taitaa enemmän vaikuttaa renkaan kyljen korkeuteen, pienempi korkeus = huonompi 0-400m/parempi kurveihin...
Mutta nämäkin on taas auton painosta, yms kinni. Löytyy 15" korkeita Nascar renkaita, jotka kestää kurveja ja löytyy 15" korkeita drag race sliksejä.
Jos alusta ja korinrungon jäykkyys on jo optimaalinen, niin vetäisin niin leveät 15"-16" rataslicksit alle kuin pystyy. Falken, Toyo yms...
ET vaikutus.... wut... no habla finska... :))
Joo. Vertailin Tirerackissa eri renkaidenkin painoja. 15" vanteet ei sovi, mutta 16" mahtuu.
Oon vaan miettinyt sitä, kannattaako lähteä havittelemaan niitä n. 6-7,5 kg 16" vanteita vai esim. 8-10 kg 17" vanteita. Renkaat tuntuu painavan lähes saman verran kun vertaa 225/45R17 ja 205/50R16 kiekkoja. Hinnaltaakin renkaat on samanhintaisia eikä vanteissakaan ole suurta eroa.
Renkaista hyvää kokemusta on saaneet mm.
- Toyon R888:t
- normaalimmista renkaista Goodyearin F1 Asymmetric 2:set
Mutta alkaako "normirengas" joustamaan minkä verran jo 50 profiilina tai miten tietty 16" vanne toimii esim. 205/45 renkulan kanssa, hmm.. Ja kuin leveän kumin esim. 6,5" tai 7,0" leveälle vanteelle voi asentaa, että se vielä on toimiva?
Oon vaan miettinyt sitä, kannattaako lähteä havittelemaan niitä n. 6-7,5 kg 16" vanteita vai esim. 8-10 kg 17" vanteita. Renkaat tuntuu painavan lähes saman verran kun vertaa 225/45R17 ja 205/50R16 kiekkoja. Hinnaltaakin renkaat on samanhintaisia eikä vanteissakaan ole suurta eroa.
Renkaista hyvää kokemusta on saaneet mm.
- Toyon R888:t
- normaalimmista renkaista Goodyearin F1 Asymmetric 2:set
Mutta alkaako "normirengas" joustamaan minkä verran jo 50 profiilina tai miten tietty 16" vanne toimii esim. 205/45 renkulan kanssa, hmm.. Ja kuin leveän kumin esim. 6,5" tai 7,0" leveälle vanteelle voi asentaa, että se vielä on toimiva?
Eiköhän johonkin nelosgolffiin menis ihan kivasti 17" ratahenkinen setti, ehkä jopa 18" 40 profiilin renkaalla. Vanteet OooZetaa, Compoa, Speedlineä, Team Dynamicsiä yms. Tuota hitausmomenttia nyt kannata sen enempää miettiä, Melkein se rengas on se painavampi osa, jos kevyet vanteet löydät. Ja kyllä, kevyt vanne on se hyvä juttu. Kaikki alle 10kg per kipale on plussaa.
Renkaat sitten kannattaa kattoa budjetin, kykyjen ja halujen mukaan, kysymyksellä onko rata-ajoa enemmänkin kuin 1% kesän kilometreistä? Turhaan sä kadulla niitä ratarenkaita kulutat, jos käyt kaksi ratapäivää ajelemassa per kesä. Mutkatiellä sporttirengaskin toimii ihan kivasti.
Omalta kohdaltani olen ollut varsin tyytyväinen Toyon T1R renkuloihin, joita parina viime kesänä kahdessa eri koossa on Jetan alla pyörinyt(195/50/15 ja 195/45/16, 7" vanteilla). Toimii normiajossa hienosti, on hiljaiset ja niillä muutamilla ratakilometreillä pelaa komeesti. Varma rengas ajaa rajalla, eikä yllätä lipsuessaan, varsinkaan vesisateessa Samalta valmistajalta sitten R1R tai 888, jos oikeasti mennään lujaa. Profiiliksi väittäisin 40, tai 45 olevan vallan mainio tuossa yli 205 leveydessä. Oikeissa ratarenkaissa korkeampikin käy, mutta vaatii jo sitten alustaltakin muita kuin orkkisosia, enkä puhu myöskään JOM-coiloversarjasta tässä yhteydessä. ;)
Continentalin Sport contactitkaan tuskin ovat lainkaan hullummat, hintaluokka sitten pompsahtaa edellä mainituista.Camskilli auki ja miettimään. =)
Renkaat sitten kannattaa kattoa budjetin, kykyjen ja halujen mukaan, kysymyksellä onko rata-ajoa enemmänkin kuin 1% kesän kilometreistä? Turhaan sä kadulla niitä ratarenkaita kulutat, jos käyt kaksi ratapäivää ajelemassa per kesä. Mutkatiellä sporttirengaskin toimii ihan kivasti.
Omalta kohdaltani olen ollut varsin tyytyväinen Toyon T1R renkuloihin, joita parina viime kesänä kahdessa eri koossa on Jetan alla pyörinyt(195/50/15 ja 195/45/16, 7" vanteilla). Toimii normiajossa hienosti, on hiljaiset ja niillä muutamilla ratakilometreillä pelaa komeesti. Varma rengas ajaa rajalla, eikä yllätä lipsuessaan, varsinkaan vesisateessa Samalta valmistajalta sitten R1R tai 888, jos oikeasti mennään lujaa. Profiiliksi väittäisin 40, tai 45 olevan vallan mainio tuossa yli 205 leveydessä. Oikeissa ratarenkaissa korkeampikin käy, mutta vaatii jo sitten alustaltakin muita kuin orkkisosia, enkä puhu myöskään JOM-coiloversarjasta tässä yhteydessä. ;)
Continentalin Sport contactitkaan tuskin ovat lainkaan hullummat, hintaluokka sitten pompsahtaa edellä mainituista.Camskilli auki ja miettimään. =)
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Kiihdytyskäytössä renkan sivuttainen jousto taitaa olla lähinnä marginaalisen kiinnostava tekijä. Sitten kun renkaaseen kohdistuu sivuttaisvoimia niin matalaprofiilinen on sen suhteen jäykempi.
Mutta uskallan väittää että mittojen suhteen yksiselitteistä vastausta ei ole. Vrt. joku GTI:n rengas ja F1:n rengas ja molemmilla pitäisi päästä kovaa ja tunnokkaasti.
Jos nyt jotain maallikon neuvoa uskallan antaa niin kevyt kohtuullisen iso vanne ja siihen laadukas rengas. Varmasti parempi kuin se blig-bling 19 kromattu 20 kg vanne jossa halvin aasialainen kumi.
Eikä pidä unohtaa kokeilla paineilla. Vaikka aika rohkeastikin. Omassa Golfissa 195/45R16 renkaat joilla ajelin muka tyytyväisenä ekat neljä vuotta jollain 2,6...2.8 paineilla. Sit kun oli kaljut ja ajattelin ettei enää väliä miten kuluu niin pistin 3,6 kaikkiin. Voi juma mikä muutos ohjaustunnossa!! Eikä kesän aikana kerennyt kulumaan epätasaisesti.
Jos joku olisi sen parhaan kombinaation keksinyt niin kyllä se tieto olisi jo ehtinyt Internetin tällekin laidalle :)
Mutta uskallan väittää että mittojen suhteen yksiselitteistä vastausta ei ole. Vrt. joku GTI:n rengas ja F1:n rengas ja molemmilla pitäisi päästä kovaa ja tunnokkaasti.
Jos nyt jotain maallikon neuvoa uskallan antaa niin kevyt kohtuullisen iso vanne ja siihen laadukas rengas. Varmasti parempi kuin se blig-bling 19 kromattu 20 kg vanne jossa halvin aasialainen kumi.
Eikä pidä unohtaa kokeilla paineilla. Vaikka aika rohkeastikin. Omassa Golfissa 195/45R16 renkaat joilla ajelin muka tyytyväisenä ekat neljä vuotta jollain 2,6...2.8 paineilla. Sit kun oli kaljut ja ajattelin ettei enää väliä miten kuluu niin pistin 3,6 kaikkiin. Voi juma mikä muutos ohjaustunnossa!! Eikä kesän aikana kerennyt kulumaan epätasaisesti.
Jos joku olisi sen parhaan kombinaation keksinyt niin kyllä se tieto olisi jo ehtinyt Internetin tällekin laidalle :)
Pienempi vanne koko ON kevyempi rengas/vanne. Ainakin jos käyttää semislicksejä tai sliksejä.
Muutama havainto vuosien varrelta. Jos kyseessä on vakioalustainen auto ( eli on vakion tukivarret ) niin silloin ei ole mitään syytä käyttää "tarkkaa" mataprofiilista rengasta. Rengas/vanne varsinkin rataharrastamisen alkutaipaleella kannattaa olla niin pieni kuin vaan mahdollista ( paitsi leveys). 15 tuumainen rengas/vanne on todella paljon kevyempi kuin 17 tuumainen, vaikka olisi kuinka kevyet vanteet, jos kyseessä on normaali kuolevaisen budjetti.
Renkaan halkaisijaa kannattaa pienentää vakiokoosta, koska välityssuhde paranee niin jarrutusta kuin kiihtyvyyttä ajatellen. Renkaan sivuttainen jousto ja radanpintaa myötääminen lisää vaan pitoja vakioautossa.
Ja mitä edullisemmin saa uusia renkaita, niin hyöty on sitäkin parempi versus joutuu ajamaan koko kauden samoilla.
Tässä pikaopas alkuun. Unohtakaa tehon lisääminen, keskittykää keventämään. Kohtuullinen alusta ( älkää sortuku 3 säätöiseen, ratakilometrit ovat tärkeämmät).
Ja hyvät renkaat, mahdollisimman leveät ja niin leveälle kuin vaan saa. Lokareita saa levittää. Kun kierrosajat alkaa asettumaan, sitten siirrytään välityssuhteen parantamiseen. Tehoa ei tarvita vieläkään lisää, rahat kannattaa sijoittaa edelleen renkaisiin, jarruihin ja alustan parantamiseen :D
WTCC, GT, RoadSport A jne on sitten täysin eri asia...
Muutama havainto vuosien varrelta. Jos kyseessä on vakioalustainen auto ( eli on vakion tukivarret ) niin silloin ei ole mitään syytä käyttää "tarkkaa" mataprofiilista rengasta. Rengas/vanne varsinkin rataharrastamisen alkutaipaleella kannattaa olla niin pieni kuin vaan mahdollista ( paitsi leveys). 15 tuumainen rengas/vanne on todella paljon kevyempi kuin 17 tuumainen, vaikka olisi kuinka kevyet vanteet, jos kyseessä on normaali kuolevaisen budjetti.
Renkaan halkaisijaa kannattaa pienentää vakiokoosta, koska välityssuhde paranee niin jarrutusta kuin kiihtyvyyttä ajatellen. Renkaan sivuttainen jousto ja radanpintaa myötääminen lisää vaan pitoja vakioautossa.
Ja mitä edullisemmin saa uusia renkaita, niin hyöty on sitäkin parempi versus joutuu ajamaan koko kauden samoilla.
Tässä pikaopas alkuun. Unohtakaa tehon lisääminen, keskittykää keventämään. Kohtuullinen alusta ( älkää sortuku 3 säätöiseen, ratakilometrit ovat tärkeämmät).
Ja hyvät renkaat, mahdollisimman leveät ja niin leveälle kuin vaan saa. Lokareita saa levittää. Kun kierrosajat alkaa asettumaan, sitten siirrytään välityssuhteen parantamiseen. Tehoa ei tarvita vieläkään lisää, rahat kannattaa sijoittaa edelleen renkaisiin, jarruihin ja alustan parantamiseen :D
WTCC, GT, RoadSport A jne on sitten täysin eri asia...
Viimeksi muokannut jad, 4.10.2012 16:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kiitän vastauksista, näiden avulla pääsee kyllä taas eteenpäin kasvavassa hulluudessa.
Teen näiden pohjalta vielä lisää tutkimustyötä, mutta alustavasti settinä voisi olla vaikkapa tämä:
16x7 vanteet
205-225/45R16 renkaat, itsekin lukenut että Toyon R1Rt on kohtuu edulliset ja pitävät
ET edestä 25, takaa esim ET15
Tällä hetkellä alustasta löytyy:
- vain korkeussäädettävä alustasarja (Eibach)
- Eibachin vakaajat
- vakio tukivarret uusilla puslilla
- jäykemmät yläkumit
- uusi ohjausvaihde
- Ferodon kisapalat normi levyillä
Teen näiden pohjalta vielä lisää tutkimustyötä, mutta alustavasti settinä voisi olla vaikkapa tämä:
16x7 vanteet
205-225/45R16 renkaat, itsekin lukenut että Toyon R1Rt on kohtuu edulliset ja pitävät
ET edestä 25, takaa esim ET15
Tällä hetkellä alustasta löytyy:
- vain korkeussäädettävä alustasarja (Eibach)
- Eibachin vakaajat
- vakio tukivarret uusilla puslilla
- jäykemmät yläkumit
- uusi ohjausvaihde
- Ferodon kisapalat normi levyillä
Jos paloja ja levyjä alkaa kulumaan. Niin kokeile Hawk tai CarbonLorraine paloja. Noista mulla on ERITTÄIN hyviä kokemuksia. Ja jarrunesteiden merkitystä ei voi korostaa riittävästi.
Vakio jarruissa laadukkaat alkuperäistyypiset levyt tuppaavat olemaan tasalaatuisempia versus reijitetyt/uritetut levyt.
Vakio jarruissa laadukkaat alkuperäistyypiset levyt tuppaavat olemaan tasalaatuisempia versus reijitetyt/uritetut levyt.
h.jormalainen: tuo 16" on järkevä koko varsinkin jos löytyy esim semi-slicksejä. kuitenkin renkaan pitää joustaa myös sivuttain. unohetaan drifterit.
ja voihan se ohjaustuntuma olla tarkka mutta onko renkaassa enään samallalailla sivuttaispitoa kuin 2.6barin paineilla? ;) onpa jokunen sprintti kuski käskeny laittaa 2baria renkaisiin. eikä varmasti käytetä korkeampia paineita kisoissa ;)
ja voihan se ohjaustuntuma olla tarkka mutta onko renkaassa enään samallalailla sivuttaispitoa kuin 2.6barin paineilla? ;) onpa jokunen sprintti kuski käskeny laittaa 2baria renkaisiin. eikä varmasti käytetä korkeampia paineita kisoissa ;)
^ Samanlainen mielikuva mullakin, että yleensä perus teräsvanne olisi kevyempi kuin edullinen aluvanne... En ole vanteita erikseen punninnut, mutta renkaineen ainakin taisi olla oman tallin keveimmät teräsvanteilla olevat... ei kovin tieteellinen tutkielma, vain 5-6 erilaista vannemallia vaihtelevin rengas-vanneyhdistelmin... erot ei olleet kovin suuria.
Paras ratkaisuhan kun olisi radalle ja kadulle omat vanne/rengassarjat niin ei tarvitse kompromisseja tehdä.
Näinhän se asia on. Tässä tapauksessa säälimätön fakta on valitettavasti se, että rahat riittää vaan yhteen rundiin.
Kattelin äkkiseltään, että ainakin japsiautoissa suositaan 225/50R16 renkulaa. Tätä kokoa näytti Camskillistäkin löytyvän aika hyvin. Mutta onko normaaleille mutkateille + niille random ratapäiville esim 225 levyisestä renkaasta 40/45/50 paras kombo? Painoeroa on ehkä 1-2 lbs, Tirerackista tsiigattuna Toyon R1R:t. Eli alkaako ns. sporttirenkaassa olla sivut sen verran jämäkät, että kovassa rasituksessa joustaa sopivasti, mutta ei tunnu limborenkailta?
Peltivanteetkaan ei ole hassumpi idea, kiinnostaisi tietää paljonkohan keskimäärin normi 16" pelti painaa? Jonkin verran löytyy kohtuuhintaisiakin 6-7 kg 16x7 vanteita jopa uusina, siihen paino- ja hintaluokkaan on tavoite keskittyä.
Ja jarrunesteet täytyy pistää kyllä vaihtoon kun sopiva hetki sattuu, nyt siellä on jtn halvinta kuraa mitä löytyi huoltoasemalta..
Vähän selailin brittien foorumeita ja kyllä siellä näin sanottiin:
"ive got 15" steels on my car which has 288mm brakes and they fit ok, theres about 4mm clearance, but the wheels are "G60" style (well actually B4 passat vr6 winter wheels), not sure if that makes any difference. "
Eli pitäisi mennä juuri juuri. Se voisi olla näpäkkää hommata tommoset pellit R888:lla ratapäiville yms muuhun kovaan menoon ja normikäyttöön asteen verran suuremmat ja erilaisemmat. Hyviä ehdotuksia..
"ive got 15" steels on my car which has 288mm brakes and they fit ok, theres about 4mm clearance, but the wheels are "G60" style (well actually B4 passat vr6 winter wheels), not sure if that makes any difference. "
Eli pitäisi mennä juuri juuri. Se voisi olla näpäkkää hommata tommoset pellit R888:lla ratapäiville yms muuhun kovaan menoon ja normikäyttöön asteen verran suuremmat ja erilaisemmat. Hyviä ehdotuksia..
Edullinen ratkaisu olisi myös Audin 15x6 Pepperpots. Jako suoraan 5x100, ET38 ja vanne taottu, painoa 5,8 kg. Ulkonäkö ei ole kaikkien hemaisevin. Tietty pienellä modifionnilla niistäkin saa näemmä ihan siedettävät
Sopivien vanteiden löydyttyä täytyy ruveta säätelemään alustan korkeutta ja testailla millä korolla toimii parhaiten. Kannaako sekakäyttöä (mutkatiet, ratapäivät, maantieajo) varten säädellä cambereita ja castereita "nolla-arvoista" poikkeaviksi?
Sopivien vanteiden löydyttyä täytyy ruveta säätelemään alustan korkeutta ja testailla millä korolla toimii parhaiten. Kannaako sekakäyttöä (mutkatiet, ratapäivät, maantieajo) varten säädellä cambereita ja castereita "nolla-arvoista" poikkeaviksi?
Renkaita ja vanteita tullut pohdittua tässä lähiaikoina enempikin. Kysymyksiä:
1. Onko leveästä renkaasta mitään haittaa? Toki maksaa ehkä enempi ja on erinäköinen, mutta jos ei venytyksestä pidä eikä ulkonäkö haittaa, niin kannattaako tähdätä hankkimaan mahd. leveetä gummia alle? Itelle tuli mieleen vain sadekelin toiminta, nouseeko leveä renkula miten paljon herkemmin vesipatjan päälle?
2. Onko myös jtn optimileveyttä tietylle vanneleveydelle? Esim Yokohama tarjoaa tälläisen taulukon:
http://www.yokohamatire.com/tires_101/c ... eel_width/
Tämän mukaan 225/50R16 renkaan voisi pyöräyttää 6" leveälle valssille..? Lähinnä onko rajaavana ehtona se, että kumin saa asennettua vanteelle vai voiko "liian" leveä kumi viedä ajo-ominaisuuksia huonompaankin suuntaan, jos rengas pursuaa paljonkin vanteen reunan yli?
3. Kun kyseessä on etuveto, niin onko helpoin hommata joka nurkkaan yhtä leveät kumit vai saako selvää hyötyä hommaamalla eteen ja taakse eri levyiset?
Oho, olipas taas keltanokalla kysyttävää, toivottavasti joku jaksaa lukea nuo läpi ja vastatakin :D
1. Onko leveästä renkaasta mitään haittaa? Toki maksaa ehkä enempi ja on erinäköinen, mutta jos ei venytyksestä pidä eikä ulkonäkö haittaa, niin kannattaako tähdätä hankkimaan mahd. leveetä gummia alle? Itelle tuli mieleen vain sadekelin toiminta, nouseeko leveä renkula miten paljon herkemmin vesipatjan päälle?
2. Onko myös jtn optimileveyttä tietylle vanneleveydelle? Esim Yokohama tarjoaa tälläisen taulukon:
http://www.yokohamatire.com/tires_101/c ... eel_width/
Tämän mukaan 225/50R16 renkaan voisi pyöräyttää 6" leveälle valssille..? Lähinnä onko rajaavana ehtona se, että kumin saa asennettua vanteelle vai voiko "liian" leveä kumi viedä ajo-ominaisuuksia huonompaankin suuntaan, jos rengas pursuaa paljonkin vanteen reunan yli?
3. Kun kyseessä on etuveto, niin onko helpoin hommata joka nurkkaan yhtä leveät kumit vai saako selvää hyötyä hommaamalla eteen ja taakse eri levyiset?
Oho, olipas taas keltanokalla kysyttävää, toivottavasti joku jaksaa lukea nuo läpi ja vastatakin :D
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Kohtuullisen huonosti tuntuu 16" vanteita olevan tarjolla, melkein jokaisen merkin mallit alkaa koosta nro 17. Mietin vain, että jos esim. 17x8 vanteelle pyöräyttäis 245/40 renkaan, että kannattaisiko eteen ja taakse pistää samat. Tällä hetkellä auto on erittäin hyvin tasapainossa, luistotilanteessa kuitenkin etunen pettää aiemmin eli aliohjaa.
Tuolta löytyy pinnattuja semi sliksejä, pienemmälle harraste budjetille.
http://carpower.shop.wosbee.com/Publish ... ps=312,314
Itellä ollut V-korisen jetan alla nuot Maxsport RB5-F3 (koossa 225/40 18 kumi seos Medium) ja (205/50 16 kumi seos Soft)
Soft kumi seos tuntui olevan tuon painoisessa autossa liian pehmeä -> sulasi jonkin verran alle kun taas Medium seos leveämmällä kumilla vaati turhan paljon lämmittämistä että alkoi saamaan hyödyn irti.
Ainakin 5 koppaisen aliohjaus ongelma korjaantui koiranluita muokkaamalla, madalluksesta johtuen kallistuksen vakaaja väärässä asennossa.
Peltivanteista levittämällä saa myös käypäset ratavanteet.
http://carpower.shop.wosbee.com/Publish ... ps=312,314
Itellä ollut V-korisen jetan alla nuot Maxsport RB5-F3 (koossa 225/40 18 kumi seos Medium) ja (205/50 16 kumi seos Soft)
Soft kumi seos tuntui olevan tuon painoisessa autossa liian pehmeä -> sulasi jonkin verran alle kun taas Medium seos leveämmällä kumilla vaati turhan paljon lämmittämistä että alkoi saamaan hyödyn irti.
Ainakin 5 koppaisen aliohjaus ongelma korjaantui koiranluita muokkaamalla, madalluksesta johtuen kallistuksen vakaaja väärässä asennossa.
Peltivanteista levittämällä saa myös käypäset ratavanteet.
Sen verran on suunnitelmat eläneet, että hommataan ensin katuvanteet normikäyttöön ja katotaan erikseen ratakikkailuun sopivaa setuppia kunhan aika on tälle kypsä.
Vanteen halkaisija 17", leveys 8.25", alustavasti näille eteen 235, taakse 245 levyinen kumi. Tämä setti tulossa siis siviilikäyttöön, maantieajoon ja viikonloppuisin nopeaan mutkakurvailuun.
Nyt kiinnostaisi tietää vastauksia seuraaviin:
- 40 vai 45 profiilin kumit?
- Sopiva kantavuusluokka? Vaihtoehtoja tuntuu olevan mm. 91, 94 ja 97. Onko väliä onko XL merkinnällä vai ilman..?
Tyrereview.co.uk:ta, Rengas-onlinea ja camskilliä selanneena löytynyt muun muassa seuraavat rengasmallit:
- Bridgestone Potenza S001
- Bridgestone Potenza RE070
- Bridgestone Adrenalin RE002
- Continental SportContact 5
- Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2
- Hankook Ventus S1 Evo
- Kumho Ecsta Le Sport KU39
- Kumho XS KU36
- Michelin Pilot Power
- Nokian Z G2
- Nokian Zline
- Toyo Proxes T1 Sport
- Toyo T1R
- Toyo R1R
- Vredestein Ultrac Sessanta
Kulutuskestävyys ei ole se number 1, tietty ei tarvii ihan allekaan sulaa. Onko omakohtaisia kokemuksia ko. renkaista, missä saa riittävästi pitoa märällä ja kuivalla mutkakurvailuun sekä mahdollisimman hyvän tuntuman tiehen?
Vanteen halkaisija 17", leveys 8.25", alustavasti näille eteen 235, taakse 245 levyinen kumi. Tämä setti tulossa siis siviilikäyttöön, maantieajoon ja viikonloppuisin nopeaan mutkakurvailuun.
Nyt kiinnostaisi tietää vastauksia seuraaviin:
- 40 vai 45 profiilin kumit?
- Sopiva kantavuusluokka? Vaihtoehtoja tuntuu olevan mm. 91, 94 ja 97. Onko väliä onko XL merkinnällä vai ilman..?
Tyrereview.co.uk:ta, Rengas-onlinea ja camskilliä selanneena löytynyt muun muassa seuraavat rengasmallit:
- Bridgestone Potenza S001
- Bridgestone Potenza RE070
- Bridgestone Adrenalin RE002
- Continental SportContact 5
- Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2
- Hankook Ventus S1 Evo
- Kumho Ecsta Le Sport KU39
- Kumho XS KU36
- Michelin Pilot Power
- Nokian Z G2
- Nokian Zline
- Toyo Proxes T1 Sport
- Toyo T1R
- Toyo R1R
- Vredestein Ultrac Sessanta
Kulutuskestävyys ei ole se number 1, tietty ei tarvii ihan allekaan sulaa. Onko omakohtaisia kokemuksia ko. renkaista, missä saa riittävästi pitoa märällä ja kuivalla mutkakurvailuun sekä mahdollisimman hyvän tuntuman tiehen?
pilot power? google antoi prätkän renkaat tuloksena. olisko pilot sportteja kuitenki tarkoitettuna sulla?
omakohtaiset kokemukset sijoittuu GY:n eagle f1 gs-d2 ja gs-d3 ensimmäinen suorastaan suli alle (noita ei vissiin enään saa edes?) ja gs-d3 oli kaikinpuolin hyvä rengas. tais pari kesää mennä omalla ajotyylillä alla kunnes loppu. tosin kilsojaki tuli
pilot sport 3 itsellä tällä hetkellä ja kaikinpuolin mukavat ja hyvät. kestävyydestä en osaa sanoa mitään ku eturenkaat kulahti ku kulmat oli vituillaan. mut vesikelillä hyvät ja kuivalla myös. kuivalla pidon loppuminen ei tullu mitenkään yllätyksenä
kannattaa myös kysellä tarjouksia ihan kivijalka-liikkeestäki. camskillillä rahdit tuo hyvän lisän hintaan, kurssi ei oo enään niin hyvä ja rengasonlinessa on hinnat noussu aika paljon siitä mitä oli
omakohtaiset kokemukset sijoittuu GY:n eagle f1 gs-d2 ja gs-d3 ensimmäinen suorastaan suli alle (noita ei vissiin enään saa edes?) ja gs-d3 oli kaikinpuolin hyvä rengas. tais pari kesää mennä omalla ajotyylillä alla kunnes loppu. tosin kilsojaki tuli
pilot sport 3 itsellä tällä hetkellä ja kaikinpuolin mukavat ja hyvät. kestävyydestä en osaa sanoa mitään ku eturenkaat kulahti ku kulmat oli vituillaan. mut vesikelillä hyvät ja kuivalla myös. kuivalla pidon loppuminen ei tullu mitenkään yllätyksenä
kannattaa myös kysellä tarjouksia ihan kivijalka-liikkeestäki. camskillillä rahdit tuo hyvän lisän hintaan, kurssi ei oo enään niin hyvä ja rengasonlinessa on hinnat noussu aika paljon siitä mitä oli
Kirotusvire, Michelin Pilot Sport 3 piti kirjoittaa. Se rengas voisi olla siis harkinnan arvoinen.
Täytyy käydä kyselemässä rengasliikkeistä. Täälläpäin on yksi erittäin palveleva rengasliike, jossa suosittelivat joko Kumhon KU39:ä tai sitten GY F1 Asymmetric 2:sta. Sieltä kyseltynä 2kpl 235 ja 2kpl 245 renkuloita ois asennuksineen ollut 850 € (Goodyearia)..
Täytyy käydä kyselemässä rengasliikkeistä. Täälläpäin on yksi erittäin palveleva rengasliike, jossa suosittelivat joko Kumhon KU39:ä tai sitten GY F1 Asymmetric 2:sta. Sieltä kyseltynä 2kpl 235 ja 2kpl 245 renkuloita ois asennuksineen ollut 850 € (Goodyearia)..
Tyrereview.co.uk:ta, Rengas-onlinea ja camskilliä selanneena löytynyt muun muassa seuraavat rengasmallit:
- Bridgestone Potenza RE070
- Michelin Pilot sport 3
- Toyo Proxes T1 Sport
- Toyo R1R
Kokona 224/45/17 on vakio, kantavuus vähintään 91 kuten otteessa on, voi olla suurempi ja xl merkillä tai ilman.
Yllä olevista renkaista kaikki on tullut ajettua.
RE070 ja R1R on TW 140 että pehmeä kumi kyseessä, sateellakin hyvä pito, mutta ei loistava. Kuivalla ihan ykkönen kurvailuun.
Sport 3 ja T1 Sport on huomattavasti kovempia, TW 240 muistaakseni molemmissa, loistavia yleisrenkaita kadulle, mutta ei tarjoa omaan makuun tarpeeksi pitoa nopeaan mutka-ajoon
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Soittelin yhteen rengasfirmaan, jossa luurin toisessa päässä oli aikoinaan rallia tms ajanut. Hänen mukaansa näinkin tehottomassa autossa kannattaa pistää mieluummin 225/45 joka nurkkaan. Leveällä läskillä ei ole niin paljon vaikutusta ajettavuuteen, ainakaan positiivisessa mielessä.
Renkaiksi pohdittiin seuraavia vaihtoehtoja:
- Michelin Pilot Sport 3
- Nokian V
- Syron Street Race
edit: Jos tohon 225 levyseen päätyy, niin täytyy katsoa saisiko etuvanteiden ET:n vaihdettua vielä 35:sta 25:een. Sitten ois kaikkialla samanlaiset renkaat ja vanteet kierrättelyä varten.
Tavallaan kiinnostaisi ottaa yhdet melko pehmeät, mutta tautisen pitävät kumit alle. Sen myötä saisi varmistettua kiinnostaako kunnon kanttailu vai riittääkö suoraan ajaminen..
Renkaiksi pohdittiin seuraavia vaihtoehtoja:
- Michelin Pilot Sport 3
- Nokian V
- Syron Street Race
edit: Jos tohon 225 levyseen päätyy, niin täytyy katsoa saisiko etuvanteiden ET:n vaihdettua vielä 35:sta 25:een. Sitten ois kaikkialla samanlaiset renkaat ja vanteet kierrättelyä varten.
Tavallaan kiinnostaisi ottaa yhdet melko pehmeät, mutta tautisen pitävät kumit alle. Sen myötä saisi varmistettua kiinnostaako kunnon kanttailu vai riittääkö suoraan ajaminen..
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Soiteltu vähän liikkeitä läpi ja jarksiin vinkki pitää kyllä paikkansa, samaan hintaan tai jopa edullisemmin saa asiantuntevista liikkeistä renkaat + asennuksen verrattuna rengas-onlineen yms.
Renkaista nämä ovat helposti saatavilla:
- Continental ContiSportContact 5
- Michelin Pilot Sport 3
Jonden mainitsema Toyon R1R kiinnosti, hinta pompsahtaa satkulla vrt. Misuun ja Contiin, onko sen arvoista?
Ei tunnu oikein mistään löytyvän mitään suosituksia siitä kannattaako sijoittaa vielä vajaa satku lisää ja hommata 235/45 renkaat 225/45 sijasta. Rengasliikkeiden mielestä 225 on riittävä leveys, joten kai sillä mennään?
Hetken aikaa kiinnosti kyllä Syronin ja Federalin semisliksit, mutta ei riitä pokka testaamaan ns. epämääräistä renkulaa.
Renkaista nämä ovat helposti saatavilla:
- Continental ContiSportContact 5
- Michelin Pilot Sport 3
Jonden mainitsema Toyon R1R kiinnosti, hinta pompsahtaa satkulla vrt. Misuun ja Contiin, onko sen arvoista?
Ei tunnu oikein mistään löytyvän mitään suosituksia siitä kannattaako sijoittaa vielä vajaa satku lisää ja hommata 235/45 renkaat 225/45 sijasta. Rengasliikkeiden mielestä 225 on riittävä leveys, joten kai sillä mennään?
Hetken aikaa kiinnosti kyllä Syronin ja Federalin semisliksit, mutta ei riitä pokka testaamaan ns. epämääräistä renkulaa.
Niin siis profiililukuhan on suhdeluku. Eli tuo korkeus ilmoitetaan prosentteina renkaan leveydestä, jos joku ei tätä vielä tiennyt.
Ja noissa RS3/RS2 jne on leveämmät eturenkaat sen vuoksi, ettei puskisi mutkissa niin tuhottomasti.
Veikkaan että se paras rengastus tähän kyseiseen Golfiinkin löytyy kokeilemalla. Mutta tuon profiilin kanssa ollaan oikeilla jäljillä. Vähän reilumpi profiili, niin pidon menetys ei ole niin "kulmikasta" ja on paremmin hallittavissa.
Ja noissa RS3/RS2 jne on leveämmät eturenkaat sen vuoksi, ettei puskisi mutkissa niin tuhottomasti.
Veikkaan että se paras rengastus tähän kyseiseen Golfiinkin löytyy kokeilemalla. Mutta tuon profiilin kanssa ollaan oikeilla jäljillä. Vähän reilumpi profiili, niin pidon menetys ei ole niin "kulmikasta" ja on paremmin hallittavissa.
Kyllä kyllä.
En tiedä minkä verran saisi pelattua äärikäyttäytymistä hankkimalla eteen 235/45 ja taakse 225/45 setin, koska nykyisin puskee. (vrt. kun oli vain takana Eibach vakaaja paikoillaan ja edessä vakio, silloin lähdettiin joka mutkassa perä edellä menemään..) Mutta todennäköisesti varmin on ostaa ensin uudet samankoon renkaat joka nurkkaan ja lähteä sen jälkeen haistelemaan mihin suuntaan muuttaa rengastusta. Eroa voi olla jo verraten vanhoihin epätasaisesti kuluneisiin gummeihin.
En tiedä minkä verran saisi pelattua äärikäyttäytymistä hankkimalla eteen 235/45 ja taakse 225/45 setin, koska nykyisin puskee. (vrt. kun oli vain takana Eibach vakaaja paikoillaan ja edessä vakio, silloin lähdettiin joka mutkassa perä edellä menemään..) Mutta todennäköisesti varmin on ostaa ensin uudet samankoon renkaat joka nurkkaan ja lähteä sen jälkeen haistelemaan mihin suuntaan muuttaa rengastusta. Eroa voi olla jo verraten vanhoihin epätasaisesti kuluneisiin gummeihin.
itse oon vertailu oman mielenkiinnon vuoksi noita hintoja ja todennu että eipä nyt ihan mitä vaan rengasta kannata alkaa edes tilaamaan. parhaimmillaan edellisessä duunissa oli asennettuna sama rengas halvempi kuin pelkkä rengas-onlinen hinta(eikä ole edes halvin liike)
itse suosittelen 225 joka nurkkaan. auton käyttäytymistä pystyy muuttaa monella muullakin asialla kuin pelkällä rengaskoolla
itse suosittelen 225 joka nurkkaan. auton käyttäytymistä pystyy muuttaa monella muullakin asialla kuin pelkällä rengaskoolla
Ite tilasin just re070:at, tällekkin kesälle. Niillä mennään kesän ratapäivät ja kotiin tuotuna alle 100e rengas, eikä tarvi vaihtaa renkaita varikolla vaan voi yksillä renkailla ajella koko reissun.
r888 tekisi mieli, mutta kun kyseessä on puhtaasti renkaat hauskapitoon niin vähän joutuu tinkimään.
r888 tekisi mieli, mutta kun kyseessä on puhtaasti renkaat hauskapitoon niin vähän joutuu tinkimään.
Juu, tuota puskemista ja auton mutkakäyttäytymistä saa hiottua todella paljon vakaajilla. Oikean combon etsiminen renkaiden, puslien, vakaajien, jousien ja iskunvaimennuksen suhteen syö tunteja ja taas tunteja radalla. Ja syö se niitä eurojakin, kun kokeilee eri kombinaatioita. Ja jokainen kombo on taas kompromissi, ei sellaista täydellistä setuppia kai olekaan...
Hetken aikaa kiinnosti kyllä Syronin ja Federalin semisliksit, mutta ei riitä pokka testaamaan ns. epämääräistä renkulaa.
Itse tykästyin Federal rs-r 595 kumeihin, kokona oli 225/45/17. Kesässä tuli renkaat ajettua melko valmiiksi, ratakilsoja n. 1000 ja 10tkm maantietä. Kesällä 2011 renkaina oli Hankookin r-s2 ja federalit olivat jokasuhteessa paremmat.
Pirellin pzero rossot eivät kestäneet rata-ajoa ja saman voi sanoa continentalin sportcontecteista (olivatkohan neloset). Hankookeilla ja federaleilla pystyi paukuttamaan Ahvenistoa kuumassakin kelissa kymmenen kierrosta putkeen ilman, että alkoivat sulamaan alle.
Kovaäänisethän ne on, mutta 1P Leonissa kaikki renkaat pitävät kovaa ääntä. Hyvin tulin toimeen maantiellä, vasta syksyn nollakelit + vesisade tekivät renkaista hiukkasen arvaamattomat samoin hiekkatiellä sai ajella melko "varpaillaan".
Pitoero radalla esim.Hankookehin oli suuri, jopa niin suuri, että hiukka väärällä et:llä olevat vanteet aiheuttivat renkaiden raapimista kaariin kun alustan jäykkyys loppui kesken ( https://www.youtube.com/watch?v=1Y0dv7D2Ntc , esim kohdassa 3:14)
Paineina pidin maantiellä n.2,7 edessä ja takana, radalla kuumalla kelillä jopa 2 pinnassa. Tämän huomaa nyrrevideon alussa kun kylmät renkaat ja pienet paineet = ei pitoa ja luistelua ensimmäiset mutkat.
Pitoero radalla esim.Hankookehin oli suuri, jopa niin suuri, että hiukka väärällä et:llä olevat vanteet aiheuttivat renkaiden raapimista kaariin kun alustan jäykkyys loppui kesken ( https://www.youtube.com/watch?v=1Y0dv7D2Ntc , esim kohdassa 3:14)
Paineina pidin maantiellä n.2,7 edessä ja takana, radalla kuumalla kelillä jopa 2 pinnassa. Tämän huomaa nyrrevideon alussa kun kylmät renkaat ja pienet paineet = ei pitoa ja luistelua ensimmäiset mutkat.
Olen "koeajanut" nuo Federal 595RS-R -renkaat tällaisella menopelillä Nürburingin Nordschleifella ja pitoa tuntui riittävän todella hyvin reippaaseen kaarreajoon. Tuntuivat sopivasti ylimitoitetuilta kyseisen auton tehoihin, vaikka kyllä kaarteissa mentiin niin, että ratista sai tosissaan roikkua kunnon kuppipenkkien puuttuessa stage 1 -version autosta. Voisin vahvasti harkita tuollaisia ratapäiväkäyttöön.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 36 vierailijaa