VCDS tulkinta-apuja?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

4woodoo
-
Viestit: 70
Liittynyt: 17.1.2010 20:49

VCDS tulkinta-apuja?

ViestiKirjoittaja 4woodoo » 14.9.2012 14:28

Keturallaan olevia kohtia

Injection quality limitation

I.Q via rpm (torg) raja-arvot 35.5-36.5mg/h = 28,8mg/str
I.Q via air mass raja-arvot 36.0-39.0mg/h = 26,2mg/str

Air system

MAF sensor ( ON UUSI ) raja-arvot 230-270mg/h = 425-440mg/str
F96 = 979,2mbar
G71 = 999,6mbar

Charge presure control
Specifed MAP raja-arvo 1850-1950mbar = 938,4mbar
Actucal MAP raja-arvo 1700-2080mbar = 999,6mbar

MAF on siis uusittu. Mitä seuraavaksi pitäisi nyplätä? Tehot on kadoksissa.

Piruuttaan voisi ynnäillä tähän ketjuun myös kuluja...
Eli hjelmointi 400e
MAF 113e

veksu
-
Viestit: 609
Liittynyt: 23.7.2003 10:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja veksu » 14.9.2012 15:01

siis onko nuo tyhjäkäynnillä otettuja arvoja?

kun MAP näyttää käytänössä nollaa ahtopaineeksi.

4woodoo
-
Viestit: 70
Liittynyt: 17.1.2010 20:49

ViestiKirjoittaja 4woodoo » 14.9.2012 15:07

Kyllä

jek
-
Viestit: 11
Liittynyt: 12.1.2006 21:02

ViestiKirjoittaja jek » 15.9.2012 21:56

Käyppä loggaamassa samat arvot siten, että kiihdytät kolmos-vaihteella alkaen kierrosluvusta 1500rpm, kaasu pohjassa kierrosluvulle 4000rpm asti.
Tyhjäkäyntilogista on melko mahdotonta saada selville mahdollista vikaa.

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 16.9.2012 8:46

Ei tuosta muuta voi päätellä kuin että ohjelmasta on egr tukittu. Onko autossa jotain vikaa vai miksi aloitit viestiketjun?

jjj84
-
Viestit: 585
Liittynyt: 20.12.2005 23:36

ViestiKirjoittaja jjj84 » 16.9.2012 15:42

Ja tehot katosi kun auto softattiin? Jos näin niin asentaja lienee paras vastaamaan kysymyksiin.

Ja tosiaan, ei noissa luvuissa mitään vikaa ole, nuo raja-arvot nyt pätee enempi vakiokoneeseen ja sielläkään ei välttämättä osu niihin.

Tehot kadoksissa ei myöskään kerro mitään, avaapas aihetta lisää... mikä, miten, missä, miksi jne.

edit. tämä näytti myös olevan kirjoittajan kolmas thredi samasta aiheesta... ehkä kannattaisi kirjoittaa kaikki samaan paikkaan, ei tule ratkeamaan näin.

4woodoo
-
Viestit: 70
Liittynyt: 17.1.2010 20:49

ViestiKirjoittaja 4woodoo » 24.9.2012 17:10

Tehot olivat jo hukassa ennen softausta. Softauksesta ei puolestaan tullut kuin lisää soppakuluja. menoon ei tullut vaikutusta. Voimasavua ei näy, vaikka softaajan mielestä pitäisi tulla jo kunnolla tuubaa.
Ahtaa 0.9 vaikka softalla pyydettiin 1,2bar (erillinen ahtopainemittari)

Auto on tomaatti tekniikalla. Mutta vedätystä siis ja arvojen tsiikailua.

tekki
-
Viestit: 445
Liittynyt: 5.9.2011 16:59

ViestiKirjoittaja tekki » 24.9.2012 17:42

Alkuperäinen softa sisään ja vikaa etsimään. Sitten kun on kunnossa, voi pistää virisoftan takas. Helpottaa vähän vianhakua, ellei softaaja ole apuna.

4woodoo
-
Viestit: 70
Liittynyt: 17.1.2010 20:49

ViestiKirjoittaja 4woodoo » 24.9.2012 18:15

Entäpä jos kuitenkin on joku simppeli anturivika? Miten saan varmuuden että esm map anturi toimii oikein?
Onko ahtoilman lämpötila-anturilla mitään ratkaisevaa roolia?

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 24.9.2012 18:34

Ei pitäisi vaikuttaa ahtolämpötila-anturin siihen, etteikö paineet toteudu.

Voin kokemuksesta sanoa, että auto kannatta (ja pitää) olla kunnossa kun se alunperinkin softaajalle viedään. Sellaista pikkuvikaista (tai isompivikaista) autoa ei ole mukava softantekijänkään yrittää saada säätöihin. Myöskin nämä viat sitten vaikuttavat lopputulokseen, niinkuin tässäkin on käynyt. Huonolla tuurilla vielä softaajakin kärsii jälkikäteen "huonon koodarin maineesta".

Ota ajonaikainen logi ja pastea se tänne. Helpompi ite kunkin lähteä miettimään mikä vikana. Tuskin mitään suurta.

Onko auto koskaan sinulla toiminut normaalisti? Jos, niin miten vika alkoi ilmetä? Yhtäkkiä, pikkuhiljaa, jne...?

4woodoo
-
Viestit: 70
Liittynyt: 17.1.2010 20:49

ViestiKirjoittaja 4woodoo » 24.9.2012 18:45

Öö tuota. softa mikä ajettiin sisään on ihan perus viri, mikä on ajettu useisiin samanlaisiin koneisiin.
Mutta voishan sitä käydä hakemassa vakion. Säästäis ainakin soppakuluissa.

Auto ei ole mulla ollut koskaan täysissä voimissaan. Ennen softausta ohjausboksista löytyi ronkittu/muutettu satiainen. Boksiin ajettiin ensin auton oma vakio ja sen jälkeen viriohjelma.

4woodoo
-
Viestit: 70
Liittynyt: 17.1.2010 20:49

ViestiKirjoittaja 4woodoo » 29.9.2012 10:46

Kohonneeseen kulutukseen löytyi syy kun moniurahihnan kiristin leikkasi kiinni. Vaihdon jälkeen tuli säästöä reilu litra satasella.

VCDS näyttämää löytyis kuvina

tyhjäkäynti

http://aijaa.com/7Ofkxa

http://aijaa.com/1cqYC0

Vedättäen lukko3

http://aijaa.com/0BFThu

http://aijaa.com/uNEhIt

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 29.9.2012 12:24

Onkos tuossa vielä jotain vikaa?

4woodoo
-
Viestit: 70
Liittynyt: 17.1.2010 20:49

ViestiKirjoittaja 4woodoo » 29.9.2012 14:18

Puolitehoinen vaikka mitä tekis

golf
-
Viestit: 319
Liittynyt: 4.8.2003 17:15

ViestiKirjoittaja golf » 29.9.2012 14:29

Eikö tuo maf actual ole vähän alhainen?

golf
-
Viestit: 319
Liittynyt: 4.8.2003 17:15

ViestiKirjoittaja golf » 29.9.2012 14:29

Eikö tuo maf actual ole vähän alhainen?

4woodoo
-
Viestit: 70
Liittynyt: 17.1.2010 20:49

ViestiKirjoittaja 4woodoo » 29.9.2012 14:40

MAF vaihdettu

Ei vaikutusta.

Manuaalinen ahtopainemittari näyttää max 0,9 bar

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 29.9.2012 15:32

onko imusarja kuinka karstainen?

4woodoo
-
Viestit: 70
Liittynyt: 17.1.2010 20:49

ViestiKirjoittaja 4woodoo » 29.9.2012 15:40

En pahemmin tutkinut, muttta voiko olla ratkaisun avain?

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 29.9.2012 17:23

Voi se olla niinkin pahasti karstassa ettei ilmaa mene tarpeeksi läpi...
Jos on karstassa niin älä yritä millään lailla ronkkia sitä karstaa imusarjan ollessa paikallaan, vaan ota irti autosta putsaamista varten...

Hakua käyttämällä pitäisi aiheesta löytyä paljonkin asiaa ;)

4woodoo
-
Viestit: 70
Liittynyt: 17.1.2010 20:49

ViestiKirjoittaja 4woodoo » 29.9.2012 18:52

Ahtaako tuo kikotin ok? Mun mielestä puuttuu ainakin 0,4bar. Mikä ohjaa paineita MAP, N75 ?

Jos ilmaa kuitenkin menee läpi, niin eihän se paineeseen vaikuta vaan ilmamäärään.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 29.9.2012 19:31

Ihanhan tuo ahtaa tismalleen pyynnin mukaan, joten sen puolesta on OK. Ilmaa vaan ei liiku ihan niin paljon kuin kuuluisi, joten tulppaa vaikka EGR ja puhdista imusarja. MAF kannattaa myös poistaa ohjelmallisesti pois käytöstä ennemmin kuin uusia se, ihan turha kapistus loppuunsa.

Ennen näitä toimenpiteitä on ihan turha lähteä arpomaan vikaa sen enempää, vaikkakin ei tuosta nyt ihan hirveän montaa hevosvoimaa vakiosta puutu tuon mukaan.

Voihan sinne olla myös vaikka vaihdettu pienemmät suuttimet tai tehty jotain muuta jännää remonttia, näitäkin tullut vastaan useita :)

4woodoo
-
Viestit: 70
Liittynyt: 17.1.2010 20:49

ViestiKirjoittaja 4woodoo » 29.9.2012 19:58

Elä pelottele ... kele

Jos välijäähdytin olis pikkusen helpommassa paikassa.... Ennemmin uskon, että se olisi tukossa. Ahdon lämpötilakin näyttää hieman yläkanttiin.

Mutta kun saan tuon http://aijaa.com/PRhh3N mahdutettua ;-)

tekki
-
Viestit: 445
Liittynyt: 5.9.2011 16:59

ViestiKirjoittaja tekki » 30.9.2012 9:43

Kannattaa imusarjaa tutkiessa myös tsekata sammutinläppä, ettei se ole jumittanut johonkin puoliasentoon. Ilmavuodot MAFin ja ahtimen väliltä on hyvä tsekata. Softaajalle kannattaa mainita että ahtopyynti ei ole 1,2bar ainakaan tuolla kierrosalueella mistä otit vcds:n ruutukaappaukset.

Eli:
- Ilmaa ei kulje MAFin läpi niin paljoa kuin pitäisi
- softa ei toimi kuten sinulle on kerrottu

4woodoo
-
Viestit: 70
Liittynyt: 17.1.2010 20:49

ViestiKirjoittaja 4woodoo » 30.9.2012 11:44

Mun hovisoftaaja kun livahti jenkkeihin softaamaan nascar autoja... Mutta varaan pianolankaa sopivan pätkän siltä varalta, että tulee pian takaisin.

Sammutin läppä kyllä toimii... Sen verran on pengottu pannuhonetta.

4woodoo
-
Viestit: 70
Liittynyt: 17.1.2010 20:49

ViestiKirjoittaja 4woodoo » 25.11.2012 6:26

http://aijaa.com/7pXsDj
http://aijaa.com/MIOCi0

Nyt olisi imusarja poltettu puhtaaksi. Tatinaa oli pahimmillaan liki sentin paksuudelta imusarjan seinämissä.

Kikotin muuttui hieman ripeämmäksi ja ahdot nousivat luokkaa 0,2bar. Tienpäällä meno keveni hieman ja odotettavissa olisi jopa pieni pudotus keskikulutuksessa.

EGR:n tulppasin sokealla laipalla ja tiivisteellä ettei imusarjan moskaantuminen enää jatkuisi.

Koneessa tuntuu edelleen olevan hengitysvaikeuksia joten katti ja IC täytyy vielä pidellä.
Viimeksi muokannut 4woodoo, 25.11.2012 10:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

jjj84
-
Viestit: 585
Liittynyt: 20.12.2005 23:36

ViestiKirjoittaja jjj84 » 25.11.2012 9:04

Itselläni oli imupuoli samanmoinen, putsasin ja en huomannut mitään eroa entiseen :)


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa