2.5TDi tärähtelee ja vikisee tyhjäkäynnillä
Valvoja: ffp jäsenet
2.5TDi tärähtelee ja vikisee tyhjäkäynnillä
Tätä tärähtelyä / värinää on ollut jo useampia kuukausia, nyttemmin mukaan kuvioon tullut vikinää joka tuntuisi olevan jotenkin tekemisissä moottorin tärähtelyn kanssa. Kone käy muuten hienosti, eikä esim kierroslukumittarissa näy tuo tärähtely. Kaikki tehot tallella. Itsellä tulisi mieleen lisälaitehihnan kiristin, tai laturin vapaakytkin (onko?)? Hihna vaihdettu muutama tuhat sitten, mutta kiristimellä on ajeltu 70-80tkm... Laturi on muistaakseni 100A, jos tuolla on merkitystä...
Mistä muualta tuollaista voisi tulla, äänen kuvaaminen verbaalisesti on aika hankalaa, mutta voimakkaimmin se kuuluu kun auton sammuttaa, tai lämpimänä tyhjäkäynnillä...
Mistä muualta tuollaista voisi tulla, äänen kuvaaminen verbaalisesti on aika hankalaa, mutta voimakkaimmin se kuuluu kun auton sammuttaa, tai lämpimänä tyhjäkäynnillä...
Laatikko tai sisempi vetari olisi arvaukseni.
Itselläni jumalatonta värinää, ja tällähetkellä diagnosoitu ja vaihdettava osa on 400e
maksava sisempi vetari, mutta jollei se auta, on todennäköisin aiheuttaja surullisenkuuluisa
tiptronic laatikko. (2.5 tdi:ssä ei ole DSG:tä t5:ssa koskaan ollutkaan)
Manuaalilla olisi päässyt halvemmalla, ja tuon osan voisi saada varaosana noin
70 punnan plus postikulujen hintaan.
Ilmoittelen miten kävi, auttoiko vetarin vaihto.
Eroaako värinä jos vaihde on n:llä tai d:llä?
Vai onko kokoajan sama, riippumatta vaihteesta?
Onko eroa paikallaan jarru painettuna vaihde sisällä tai vapaa valittuna?
Itselläni jumalatonta värinää, ja tällähetkellä diagnosoitu ja vaihdettava osa on 400e
maksava sisempi vetari, mutta jollei se auta, on todennäköisin aiheuttaja surullisenkuuluisa
tiptronic laatikko. (2.5 tdi:ssä ei ole DSG:tä t5:ssa koskaan ollutkaan)
Manuaalilla olisi päässyt halvemmalla, ja tuon osan voisi saada varaosana noin
70 punnan plus postikulujen hintaan.
Ilmoittelen miten kävi, auttoiko vetarin vaihto.
Eroaako värinä jos vaihde on n:llä tai d:llä?
Vai onko kokoajan sama, riippumatta vaihteesta?
Onko eroa paikallaan jarru painettuna vaihde sisällä tai vapaa valittuna?
Ööö... taisin tyhmyyttäni jättää kertomatta että ääni kuuluu pääsääntöisesti tyhjäkäynnillä ja paikallaan ollessa, ei siis vauhdissa... aivan sama onko D silmässä vai ei. Kone siis tärähtelee säännöllisen epäsäännöllisesti ja usein siihen liittyy vinkaisu, kuten hihna luistaisi sekunnin murto-osan ajan...
-
- -
- Viestit: 449
- Liittynyt: 12.1.2007 20:50
-
- -
- Viestit: 449
- Liittynyt: 12.1.2007 20:50
http://vwts.ru/forum/142597.html
Alimmainen hihnapyörä voi hajota, helppo vaihdettava noilla jakopään avaimilla ;)
Alimmainen hihnapyörä voi hajota, helppo vaihdettava noilla jakopään avaimilla ;)
Joo, pitääpäs putsata se hihnapyörä ja mulkoilla sitä oikeen kunnolla, josko siinä näkyy halkeamia... ja tarkistaa käydessä ettei vipota mihinkään suuntaan... 150€ maksaa näköjään motonetissa uus hihnapyörä, samalla vois vaihtaa sen stefan uuteen kun vähän tihkuu... liekkö öljy pilannu sen kaksoismassapyörän?
Mulla ääni ei ole kihnuttava, vaan sellanen nopea vinkasu, kuten hihna luistaisi sekunnin murto-osan. Kattelin tänään, niin se hihnapyörä kyllä vaikuttaisi suoralle...
Tuosta kampuran stefan vaihtamisesta, niin onko tässä koneessa siellä lisälaitehihnan
alla se jakohihna? Jos on, niin vaikeutui kertaheitolla se kampuran stefan vaihtaminen...
Tuosta kampuran stefan vaihtamisesta, niin onko tässä koneessa siellä lisälaitehihnan
alla se jakohihna? Jos on, niin vaikeutui kertaheitolla se kampuran stefan vaihtaminen...
Eiköhän siellä se jakohihna ole....Kannattaa vaihtaa hihna ja stefa samaan aikaan.
Voiskohan sen vikinän aiheuttaa kaksoismassavauhtis.... kai tuossakin sellainen keksintö on?
Tarkoitan että löystyneet vauhtipyörän jouset aiheuttavat lisääntynyttä heittelyä moottorin käyntinopeuteen juurikin matalilla kierroksilla, jolloin tämä vaihtelu saa apulaitehihnan luistelemaan, kun laturin oma massa pyrkii pitämään tasaista pöyrimisnopeutta. Juuri tämäntyyppistä ilmiötä vastaan latureissa se vapaakytkin onkin :)
Voiskohan sen vikinän aiheuttaa kaksoismassavauhtis.... kai tuossakin sellainen keksintö on?
Tarkoitan että löystyneet vauhtipyörän jouset aiheuttavat lisääntynyttä heittelyä moottorin käyntinopeuteen juurikin matalilla kierroksilla, jolloin tämä vaihtelu saa apulaitehihnan luistelemaan, kun laturin oma massa pyrkii pitämään tasaista pöyrimisnopeutta. Juuri tämäntyyppistä ilmiötä vastaan latureissa se vapaakytkin onkin :)
jakohihna vaihdettu 239tkm kohdalla ja nyt mittarissa 311tkm... eli 72tkm ajettu...
alkuperäiset volkkarin osat laitettu tuolloin (vesipumppu rullat ja kiristimet ja kaikki kolme
hihhaa).
Toi kaksoismassa HIHNApyörä(edit) tuntuis sopivalle uhrille mitä syyttää (Juu, kumin tuntee kun
sormella painaa vauhtipyörän kylkeen) .
Ei se moottorin käyntinopeus varmasti mihinkään muutu (siellä on suuremmat massat ja
hyrrävoimat kuin apulaitteissa), mutta se hihnan nopeus voi vaihdella, kun se vulganointi
ei enää samalla tavalla "tasaa" moottorin teräviä nykäsyjä, ja apulaitteet eivät sitte tahdo
pysyä mukana siinä menossa ja hihna ulahtaa...
Tuo voisi sitten myös kantautua koriin, josta sen tuntee ihan omalla perseellä...
Tämmösiä oon itsekkin ajatellu mutta tulin tänne ajattelemaan ääneen, josko saisin
ajatuksilleni tukea ;-)
Saakohan sen kampuran stefan vaihdettua jakohihnan vaihdon yhteydessä nostamatta
konetta (T4 kori siis kyseessä)? Vois tehdä niin, että vaihtaa nyt sen vauhtipyörän ja
kunkkupultin, ja reilun 40tkm päästä stefan jakoremmin vaihdon yhteydessä... tosin tuo
on mun ajoilla pari vuotta, joten se stafakin saattaa vaatia aikaisempia toimenpiteitä...
alkuperäiset volkkarin osat laitettu tuolloin (vesipumppu rullat ja kiristimet ja kaikki kolme
hihhaa).
Toi kaksoismassa HIHNApyörä(edit) tuntuis sopivalle uhrille mitä syyttää (Juu, kumin tuntee kun
sormella painaa vauhtipyörän kylkeen) .
Ei se moottorin käyntinopeus varmasti mihinkään muutu (siellä on suuremmat massat ja
hyrrävoimat kuin apulaitteissa), mutta se hihnan nopeus voi vaihdella, kun se vulganointi
ei enää samalla tavalla "tasaa" moottorin teräviä nykäsyjä, ja apulaitteet eivät sitte tahdo
pysyä mukana siinä menossa ja hihna ulahtaa...
Tuo voisi sitten myös kantautua koriin, josta sen tuntee ihan omalla perseellä...
Tämmösiä oon itsekkin ajatellu mutta tulin tänne ajattelemaan ääneen, josko saisin
ajatuksilleni tukea ;-)
Saakohan sen kampuran stefan vaihdettua jakohihnan vaihdon yhteydessä nostamatta
konetta (T4 kori siis kyseessä)? Vois tehdä niin, että vaihtaa nyt sen vauhtipyörän ja
kunkkupultin, ja reilun 40tkm päästä stefan jakoremmin vaihdon yhteydessä... tosin tuo
on mun ajoilla pari vuotta, joten se stafakin saattaa vaatia aikaisempia toimenpiteitä...
Viimeksi muokannut Raid72, 15.8.2012 17:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 449
- Liittynyt: 12.1.2007 20:50
Niin, en tarkoittanut sitä hihnapyörää, vaan nimenomaan vauhtipyörää, joka on koneen ja laatikon välissä ja omaa oikeasti ison hyrrävoiman...
Mutta jos automaatissa ei kaksoismassaa ole, niin eipä se silloin voi syyllinen olla.
Se kaksiosainen HIHNAPYÖRÄ kampiakselin päässä tuskin suuresti käynnin tasaisuuteen vaikuttaa, vaan juurikin yrittää tasata laturin hyrrävoiman vaikutusta hihnaan, vähän samaan tapaan kuin se laturin vapaakytkin toisissa kokoonpanoissa.
Mutta jos automaatissa ei kaksoismassaa ole, niin eipä se silloin voi syyllinen olla.
Se kaksiosainen HIHNAPYÖRÄ kampiakselin päässä tuskin suuresti käynnin tasaisuuteen vaikuttaa, vaan juurikin yrittää tasata laturin hyrrävoiman vaikutusta hihnaan, vähän samaan tapaan kuin se laturin vapaakytkin toisissa kokoonpanoissa.
Automaatti on ja on kaksoismassahihnapyörä, luin huolimattomasti pete73:n viestin, ja oletin
että hän tarkotti sitä kampuran etupäässä olevaa hihnapyörää... Takapäässähän on vain
vetolevy johon on sitten turbiini pultattu kiinni...
Eikai se auta, kun koittaa nauhottaa sitä vikinää, ja sillonhan sitä ei tule, kun olis kamerat
valmiina... mutta kun auton sammuttaa vikisee oikeen kunnolla...
että hän tarkotti sitä kampuran etupäässä olevaa hihnapyörää... Takapäässähän on vain
vetolevy johon on sitten turbiini pultattu kiinni...
Eikai se auta, kun koittaa nauhottaa sitä vikinää, ja sillonhan sitä ei tule, kun olis kamerat
valmiina... mutta kun auton sammuttaa vikisee oikeen kunnolla...
"jakohihna vaihdettu 239tkm kohdalla ja nyt mittarissa 311tkm... eli 72tkm ajettu...
alkuperäiset volkkarin osat laitettu tuolloin (vesipumppu rullat ja kiristimet ja kaikki kolme
hihhaa). "
90tkm suositus ja pumpulle vielä lyhempi, omaani vaihdoin 70tkm ajon jälkeen ja vesipumpun laakerit väljät, osat oli parhaat mitä rahalla sai ;)
alkuperäiset volkkarin osat laitettu tuolloin (vesipumppu rullat ja kiristimet ja kaikki kolme
hihhaa). "
90tkm suositus ja pumpulle vielä lyhempi, omaani vaihdoin 70tkm ajon jälkeen ja vesipumpun laakerit väljät, osat oli parhaat mitä rahalla sai ;)
Onks se 90tkm VW;n suositus? Eikös 120tkm ole virallinen vaihtoväli? Koskeeko sama myös pumpun hihnaa? Aika tiuhaan saa vaihdella noita osia, jos alta 100tkm välein saa vaihdella... Nojoo, mun ajoilla 5v...
Se on vaan tyyris remppa, kun kaikki saa vaihtaa, jos jätät jonkun rullan tai vesipumpun vaihtamatta saa ajella paskat housussa jatkuvasti...
Se on vaan tyyris remppa, kun kaikki saa vaihtaa, jos jätät jonkun rullan tai vesipumpun vaihtamatta saa ajella paskat housussa jatkuvasti...
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa