2.5TDi tärähtelee ja vikisee tyhjäkäynnillä

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Raid72
-
Viestit: 208
Liittynyt: 10.12.2008 8:05

2.5TDi tärähtelee ja vikisee tyhjäkäynnillä

ViestiKirjoittaja Raid72 » 14.8.2012 12:06

Tätä tärähtelyä / värinää on ollut jo useampia kuukausia, nyttemmin mukaan kuvioon tullut vikinää joka tuntuisi olevan jotenkin tekemisissä moottorin tärähtelyn kanssa. Kone käy muuten hienosti, eikä esim kierroslukumittarissa näy tuo tärähtely. Kaikki tehot tallella. Itsellä tulisi mieleen lisälaitehihnan kiristin, tai laturin vapaakytkin (onko?)? Hihna vaihdettu muutama tuhat sitten, mutta kiristimellä on ajeltu 70-80tkm... Laturi on muistaakseni 100A, jos tuolla on merkitystä...

Mistä muualta tuollaista voisi tulla, äänen kuvaaminen verbaalisesti on aika hankalaa, mutta voimakkaimmin se kuuluu kun auton sammuttaa, tai lämpimänä tyhjäkäynnillä...

malfean
-
Viestit: 305
Liittynyt: 9.7.2004 12:13

ViestiKirjoittaja malfean » 14.8.2012 16:48

Laatikko tai sisempi vetari olisi arvaukseni.

Itselläni jumalatonta värinää, ja tällähetkellä diagnosoitu ja vaihdettava osa on 400e
maksava sisempi vetari, mutta jollei se auta, on todennäköisin aiheuttaja surullisenkuuluisa
tiptronic laatikko. (2.5 tdi:ssä ei ole DSG:tä t5:ssa koskaan ollutkaan)

Manuaalilla olisi päässyt halvemmalla, ja tuon osan voisi saada varaosana noin
70 punnan plus postikulujen hintaan.

Ilmoittelen miten kävi, auttoiko vetarin vaihto.

Eroaako värinä jos vaihde on n:llä tai d:llä?
Vai onko kokoajan sama, riippumatta vaihteesta?
Onko eroa paikallaan jarru painettuna vaihde sisällä tai vapaa valittuna?

Raid72
-
Viestit: 208
Liittynyt: 10.12.2008 8:05

ViestiKirjoittaja Raid72 » 14.8.2012 17:06

Ööö... taisin tyhmyyttäni jättää kertomatta että ääni kuuluu pääsääntöisesti tyhjäkäynnillä ja paikallaan ollessa, ei siis vauhdissa... aivan sama onko D silmässä vai ei. Kone siis tärähtelee säännöllisen epäsäännöllisesti ja usein siihen liittyy vinkaisu, kuten hihna luistaisi sekunnin murto-osan ajan...

markoantero
-
Viestit: 449
Liittynyt: 12.1.2007 20:50

ViestiKirjoittaja markoantero » 14.8.2012 17:20

Laturin vapaakytkin jumissa.

Raid72
-
Viestit: 208
Liittynyt: 10.12.2008 8:05

ViestiKirjoittaja Raid72 » 14.8.2012 18:38

No jotain tollasta arvelin itekkin... saakohan sitä jotenkin elvytettyä, vai tarviiko se vaihtaa?
Viimeksi muokannut Raid72, 14.8.2012 19:37. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

markoantero
-
Viestit: 449
Liittynyt: 12.1.2007 20:50

ViestiKirjoittaja markoantero » 14.8.2012 19:30

Ei pysty elvyttämään,itse yritin elvytystä tuloksetta.Uusi maksaa about 50 euroa.

Raid72
-
Viestit: 208
Liittynyt: 10.12.2008 8:05

ViestiKirjoittaja Raid72 » 14.8.2012 19:36

Kävin kurkistamassa laturia, eihän siinä ole mitään vapaakytkintä, ihan kiinteä hihnapyörä... Kampuran päässä oleva hihnapyörä näytti sensijaan olevan kaksoismassanen... Ja pientä öljyvuotoakin on näköjään kampuran stefassa...

markoantero
-
Viestit: 449
Liittynyt: 12.1.2007 20:50

ViestiKirjoittaja markoantero » 14.8.2012 19:42

No ei se sitten ole syypää.Ei näkynyt tuossa minunkaan portterissa olevan.
Tuosta V koppa golffista mulla oli jumissa,tosin meni sitten koko laturi vaihtoon.

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 14.8.2012 20:23

http://vwts.ru/forum/142597.html

Alimmainen hihnapyörä voi hajota, helppo vaihdettava noilla jakopään avaimilla ;)

Raid72
-
Viestit: 208
Liittynyt: 10.12.2008 8:05

ViestiKirjoittaja Raid72 » 14.8.2012 20:35

Joo, pitääpäs putsata se hihnapyörä ja mulkoilla sitä oikeen kunnolla, josko siinä näkyy halkeamia... ja tarkistaa käydessä ettei vipota mihinkään suuntaan... 150€ maksaa näköjään motonetissa uus hihnapyörä, samalla vois vaihtaa sen stefan uuteen kun vähän tihkuu... liekkö öljy pilannu sen kaksoismassapyörän?

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 15.8.2012 1:28

Mulla sama hässäkkä, laturin hihna aavistuksen kulkee vinoon ja alkanut väliin kihnuttaan.. varsinkin tyhjäkäynnillä kuulee.. oon suihkauttanut wd40 rulliin niin on hiljentynyt jopa viikoiksi ja matka jatkuu :-)
Pitemmän päälle joutuu sen vaihtaan mutta ompahan hiljaa siihen asti.

Raid72
-
Viestit: 208
Liittynyt: 10.12.2008 8:05

ViestiKirjoittaja Raid72 » 15.8.2012 6:49

Mulla ääni ei ole kihnuttava, vaan sellanen nopea vinkasu, kuten hihna luistaisi sekunnin murto-osan. Kattelin tänään, niin se hihnapyörä kyllä vaikuttaisi suoralle...

Tuosta kampuran stefan vaihtamisesta, niin onko tässä koneessa siellä lisälaitehihnan
alla se jakohihna? Jos on, niin vaikeutui kertaheitolla se kampuran stefan vaihtaminen...

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 15.8.2012 13:41

Eiköhän siellä se jakohihna ole....Kannattaa vaihtaa hihna ja stefa samaan aikaan.

Voiskohan sen vikinän aiheuttaa kaksoismassavauhtis.... kai tuossakin sellainen keksintö on?
Tarkoitan että löystyneet vauhtipyörän jouset aiheuttavat lisääntynyttä heittelyä moottorin käyntinopeuteen juurikin matalilla kierroksilla, jolloin tämä vaihtelu saa apulaitehihnan luistelemaan, kun laturin oma massa pyrkii pitämään tasaista pöyrimisnopeutta. Juuri tämäntyyppistä ilmiötä vastaan latureissa se vapaakytkin onkin :)

Raid72
-
Viestit: 208
Liittynyt: 10.12.2008 8:05

ViestiKirjoittaja Raid72 » 15.8.2012 14:29

jakohihna vaihdettu 239tkm kohdalla ja nyt mittarissa 311tkm... eli 72tkm ajettu...
alkuperäiset volkkarin osat laitettu tuolloin (vesipumppu rullat ja kiristimet ja kaikki kolme
hihhaa).

Toi kaksoismassa HIHNApyörä(edit) tuntuis sopivalle uhrille mitä syyttää (Juu, kumin tuntee kun
sormella painaa vauhtipyörän kylkeen) .

Ei se moottorin käyntinopeus varmasti mihinkään muutu (siellä on suuremmat massat ja
hyrrävoimat kuin apulaitteissa), mutta se hihnan nopeus voi vaihdella, kun se vulganointi
ei enää samalla tavalla "tasaa" moottorin teräviä nykäsyjä, ja apulaitteet eivät sitte tahdo
pysyä mukana siinä menossa ja hihna ulahtaa...

Tuo voisi sitten myös kantautua koriin, josta sen tuntee ihan omalla perseellä...

Tämmösiä oon itsekkin ajatellu mutta tulin tänne ajattelemaan ääneen, josko saisin
ajatuksilleni tukea ;-)

Saakohan sen kampuran stefan vaihdettua jakohihnan vaihdon yhteydessä nostamatta
konetta (T4 kori siis kyseessä)? Vois tehdä niin, että vaihtaa nyt sen vauhtipyörän ja
kunkkupultin, ja reilun 40tkm päästä stefan jakoremmin vaihdon yhteydessä... tosin tuo
on mun ajoilla pari vuotta, joten se stafakin saattaa vaatia aikaisempia toimenpiteitä...
Viimeksi muokannut Raid72, 15.8.2012 17:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

markoantero
-
Viestit: 449
Liittynyt: 12.1.2007 20:50

ViestiKirjoittaja markoantero » 15.8.2012 14:36

Eikö se olekaan profiilin portteri?Automaatissa ei kaksoismassaa ole,muissa taitaa olla.

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 15.8.2012 15:08

Niin, en tarkoittanut sitä hihnapyörää, vaan nimenomaan vauhtipyörää, joka on koneen ja laatikon välissä ja omaa oikeasti ison hyrrävoiman...
Mutta jos automaatissa ei kaksoismassaa ole, niin eipä se silloin voi syyllinen olla.

Se kaksiosainen HIHNAPYÖRÄ kampiakselin päässä tuskin suuresti käynnin tasaisuuteen vaikuttaa, vaan juurikin yrittää tasata laturin hyrrävoiman vaikutusta hihnaan, vähän samaan tapaan kuin se laturin vapaakytkin toisissa kokoonpanoissa.

Raid72
-
Viestit: 208
Liittynyt: 10.12.2008 8:05

ViestiKirjoittaja Raid72 » 15.8.2012 17:05

Automaatti on ja on kaksoismassahihnapyörä, luin huolimattomasti pete73:n viestin, ja oletin
että hän tarkotti sitä kampuran etupäässä olevaa hihnapyörää... Takapäässähän on vain
vetolevy johon on sitten turbiini pultattu kiinni...

Eikai se auta, kun koittaa nauhottaa sitä vikinää, ja sillonhan sitä ei tule, kun olis kamerat
valmiina... mutta kun auton sammuttaa vikisee oikeen kunnolla...

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 15.8.2012 19:38

"jakohihna vaihdettu 239tkm kohdalla ja nyt mittarissa 311tkm... eli 72tkm ajettu...
alkuperäiset volkkarin osat laitettu tuolloin (vesipumppu rullat ja kiristimet ja kaikki kolme
hihhaa). "

90tkm suositus ja pumpulle vielä lyhempi, omaani vaihdoin 70tkm ajon jälkeen ja vesipumpun laakerit väljät, osat oli parhaat mitä rahalla sai ;)

Raid72
-
Viestit: 208
Liittynyt: 10.12.2008 8:05

ViestiKirjoittaja Raid72 » 15.8.2012 20:27

Onks se 90tkm VW;n suositus? Eikös 120tkm ole virallinen vaihtoväli? Koskeeko sama myös pumpun hihnaa? Aika tiuhaan saa vaihdella noita osia, jos alta 100tkm välein saa vaihdella... Nojoo, mun ajoilla 5v...

Se on vaan tyyris remppa, kun kaikki saa vaihtaa, jos jätät jonkun rullan tai vesipumpun vaihtamatta saa ajella paskat housussa jatkuvasti...

malfean
-
Viestit: 305
Liittynyt: 9.7.2004 12:13

ViestiKirjoittaja malfean » 15.8.2012 23:00

Itselläni oli tärinää D/R asennoissa jarrua painaessa paikallaan, hieman vapaalla ollessaan.
Liikenteessä sitten hirveä vapina 60-> vauhdeissa.

Syynä oli tuo sisempi ja pidempi vetari. Nyt ei väristä yhtään.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa