Mk4 golf etupään muljahtelu & nypytys

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Gollpero
-
Viestit: 274
Liittynyt: 11.3.2012 13:04

Mk4 golf etupään muljahtelu & nypytys

ViestiKirjoittaja Gollpero » 6.5.2012 10:01

Morjens

Eilen huomasin, että tasasella tiellä ajaessa tuntuu kuin olisi pienen pieniä kuoppia kokoajan, tosin vaa hiljasessa vauhdissa...
Tänään huomasin hitaasti ajettessa nypytyksen lisäksi kuuluu etupäästä muljahtelua, ekana hypähti ja sit kuului muljahdus...
Autoon asennettu n. vuosi sitten KW:n variante 1 alustasarja ja powerflexin puslat.

Missäköhän vika?


Ihmeellisiä vikoja, ei kuitenkaan vaikuta ajettavuuteen kovemmalla vauhdilla, ei tärise, möykkää tms.

ANAVEE83
-
Viestit: 157
Liittynyt: 15.11.2011 14:31

ViestiKirjoittaja ANAVEE83 » 7.5.2012 7:22

Ootko vaihtanu renkaat tai vanteet uusiin?? Vai onko vika tullut
ihan yhtäkkiä... Itsellä ainakin kesärenkaat pompottaa just hiljaa
ajaessa.

weikka
-
Viestit: 174
Liittynyt: 16.2.2010 15:59

ViestiKirjoittaja weikka » 7.5.2012 9:14

Miten säilytät kesärenkaita talven? Kylmässä? Lappeellaan? Pystyssä kumi maatavasten?

Kumi painuu omalla painollaan lysyyn ja keväisin menee hetki että se asettuu.

Muljahtelu voi olla löysä/risa alapallonivel tai raidetangonpää.

Mites noi powerflex puslat sulla kesti pakkasta? Ne voi kovettua ja tulla väljyyttä. (luin jostain taannoin tämmötteen kokemus kertomuksen ko.puslista)

Gollpero
-
Viestit: 274
Liittynyt: 11.3.2012 13:04

ViestiKirjoittaja Gollpero » 7.5.2012 18:12

Miten säilytät kesärenkaita talven? Kylmässä? Lappeellaan? Pystyssä kumi maatavasten?

Kylmässä lappeellaanha ne on
Mites noi powerflex puslat sulla kesti pakkasta?


Iha hyvinhä ne kesti, täytyy tutkailla tota alapalloa...

PS: tänää huomasin, että jarrulevyä paikallaan pitävä pultti on katkennut, mutta pitäähän renkaan pultit levyä/rengasta paikallaan?
Muutenki muljuntaa kuuluu molemmilta puolilta...

mitenköhä toi alapallo kannattaa/helppo testata noin "parkkipaikka-tuningin" yhteydessä?

Piedro
-
Viestit: 725
Liittynyt: 4.11.2009 7:31

ViestiKirjoittaja Piedro » 7.5.2012 19:23

Ei se jarrulevy pääse lähtee ilman rengastakaan pois itsestään, vähän vittumaisempaa vaan aina renkaan vaihto kun joutuu pultin reijät kohdistaa.

Gollpero
-
Viestit: 274
Liittynyt: 11.3.2012 13:04

ViestiKirjoittaja Gollpero » 8.5.2012 19:01

Näkeekös ton alapallon löysyyden heiluttelemalla rengasta auton ollessa tunkattuna yheltä puolelta??

weikka
-
Viestit: 174
Liittynyt: 16.2.2010 15:59

ViestiKirjoittaja weikka » 8.5.2012 19:29

rengas ilmaan ja renkaasta ote klo 9-3 ja kokeile klappi, parhaiten onnistuu ku rattilukko on päällä, jos klappaa ni raidetangon ulompi- tai sisempipää.

sitten ote klo 12-6 ja kokeile klappi, jos klappaa ni alapallonivel tai sen kiinnitys (entie miten se kiinnittyy alatukivarteen mk4ssa)

jos näillä ei onnaa ni aina voi mennä autotohtorille ja kysästä hintaa etupään tarkistukselle.

tampereen hatanpää otti viimeksi minulta iskaritestauksesta 10€....

Gollpero
-
Viestit: 274
Liittynyt: 11.3.2012 13:04

ViestiKirjoittaja Gollpero » 9.5.2012 15:03

Hei ny tuli mahtavia ohjeita, kiitoksia...

Täytyy viikonloppuna laittaa koitokseen toi etupää...

Alapallo kiinnittyy lukkkolevyllä sekä kolmella pultilla tukivarteen (tukivarressa reijät, samoin alapallossa, pultit niistä läpi, vóila)...

weikka
-
Viestit: 174
Liittynyt: 16.2.2010 15:59

ViestiKirjoittaja weikka » 9.5.2012 17:29

eli samalla tavalla kiinnittyy kuin golf mk1,2,3 :)

iskari ja kallistuksenvakaaja taitaa olla vaan erillaiset...?!?kö?

infoo mitä löysit :)

mice82
-
Viestit: 61
Liittynyt: 30.3.2006 23:22

ViestiKirjoittaja mice82 » 9.5.2012 18:02

rengas ilmaan ja renkaasta ote klo 9-3 ja kokeile klappi, parhaiten onnistuu ku rattilukko on päällä, jos klappaa ni raidetangon ulompi- tai sisempipää.

sitten ote klo 12-6 ja kokeile klappi, jos klappaa ni alapallonivel tai sen kiinnitys (entie miten se kiinnittyy alatukivarteen mk4ssa)


Väljä pyöränlaakeria aiheuttaa klappia kanssa

Gollpero
-
Viestit: 274
Liittynyt: 11.3.2012 13:04

ViestiKirjoittaja Gollpero » 9.5.2012 18:20

Väljä pyöränlaakeria aiheuttaa klappia kanssa


Tuskinpa molemmat pyöränlaakerit ois menny, ja viel samaa aikaa...
Ja nehä pitää meteliä sillonku alkaa olla valmista kauraa...

markoantero
-
Viestit: 449
Liittynyt: 12.1.2007 20:50

ViestiKirjoittaja markoantero » 9.5.2012 19:17

Väljä pyöränlaakeria aiheuttaa klappia kanssa


Tuskinpa molemmat pyöränlaakerit ois menny, ja viel samaa aikaa...
Ja nehä pitää meteliä sillonku alkaa olla valmista kauraa...
Ei pidä väljä laakerikaan aina ääntä.Mulla juuri omassa neloskopassa oli etupyörän laakerissa väljää,eikä ääntä pitänyt.
Tuon laakerivälyksen saa eliminoitua tuossa testausvaiheessa painamalla jarrua.
Lisäksi uusin molemmat alapallot,alatukivarren takapuslan ja kallistuksenvakaajan korihelat sekä koiranluut.
Kaikki äänet etupäästä lähtivät ja katsastusmies tykkäsi.

Gollpero
-
Viestit: 274
Liittynyt: 11.3.2012 13:04

ViestiKirjoittaja Gollpero » 9.5.2012 19:34

Huomasin autoa tunkatessa, että jokin naksuu autoa tunkatessa ylös, jousi?
Vaikuttaakohan se tuohon muljahteluun/ nypytykseen?

Gollpero
-
Viestit: 274
Liittynyt: 11.3.2012 13:04

ViestiKirjoittaja Gollpero » 12.5.2012 13:18

Tänää heiluttelin rengasta joka suuntaa, eipä löytyny löysyyttä mistään :(

Pitää purkaa seuraavaks toi tolppa autosta irti ja katella sitä sitten :)

Gollpero
-
Viestit: 274
Liittynyt: 11.3.2012 13:04

ViestiKirjoittaja Gollpero » 27.5.2012 10:31

Eipä vika ollut myöskään yläpään laakereissa, jousi pyöri rattia kääntäessä hyvin mukana...ei naksunu, ei poksunu, eikä heilunu...

Huomasin, että vakaajantangon puslat olivat entiset, vaikka ne vaihdoin vuosi sitten... voisikohan muljunta ja nypytys johtua siitä?

Gollpero
-
Viestit: 274
Liittynyt: 11.3.2012 13:04

ViestiKirjoittaja Gollpero » 19.6.2012 19:46

Katsastuksessakaan ei löytynyt muljunnan syytä.
Katsastusmies ei huomannut ollenkaan koko muljuntaa...

Alkaa keinot loppua kesken, ja hermot... :D
Any ideas?

Gollpero
-
Viestit: 274
Liittynyt: 11.3.2012 13:04

ViestiKirjoittaja Gollpero » 21.6.2012 9:14

Menee näköjää monologiksi tää aihe :D

Huomasin, että töyssyyn ajaessa kuuluu samantyylinen muljahdus, joten mahdollinen vika on puslissa, alapallossa tai jousessa...

Pajalle tutkimaan jussin jälkee...

veksu
-
Viestit: 609
Liittynyt: 23.7.2003 10:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja veksu » 21.6.2012 10:44

jotkuthna ovat sanoneet että PF:n puslat ne taaemmat eivät kestä näissä golf mk4 pohjaisissa.
tosin senhän tutkii helposti kun ottaa raudan ja kokeilee.
yksi mitä kannattaa oikeesti tarkistaa on yläpään tukikumi.
se auheuttaa kyllä ison välyksen renkaan liikeeseen. ja voisi tehdä nypytystä ja muljuntaa toki rengastuskin vaikuttaa. ja vanteen koko/ET sopivuus.

Gollpero
-
Viestit: 274
Liittynyt: 11.3.2012 13:04

ViestiKirjoittaja Gollpero » 21.6.2012 11:06

ite epäilen vahvasto tota yläpään tukikumia...vaikka renkaassa ei tuntunutkaan välystä heilutellessa, edes katsastusukkelin toimesta...

veksu
-
Viestit: 609
Liittynyt: 23.7.2003 10:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja veksu » 21.6.2012 11:35

potkippa sitä rengasta takaa/edestä päin. sillai ainakin kaverin golfissa huomas todella helposti, sekä pikkuvauhdista jarrutti pysähdyksiin ja toinen katso sivusta vähän kauempaa.

Makeke
-
Viestit: 254
Liittynyt: 2.9.2010 14:41

ViestiKirjoittaja Makeke » 21.6.2012 12:06

Juu, jos on puslat loppu niin renkaat liikkuu jarruttaessa sen 3-4cm taaksepäin. Näin ainaki itsellä.

Sitten ehkä vähä kaukaa haettua, mutta itsellä oli -99 A3:ssa renkaasta runko rikki. Ei näkynyt ulospäin mitenkään, mutta aiheutti randomia muljahtelua ja ties mitä.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 21.6.2012 13:26

Tuonhan voi todentaa helposti vaihtamalla esim. renkaat edesta taakse ja toisinpäin (jos se keula vaan muljahtelee).

Vakaajan puslat ei aiheuta oikeastaan mitään "muljahtelua", kolinaa vain.

Tutki nyt vielä ne tukivarsien puslat. Ne (taaemmat) voi olla joskus TODELLA veltot, mutta jos ja kun ei ole väljää, niin katsastusmies ei niistä mitään sano.

Jos siellä jokin naksuu tunkatessa, niin kannattaa tosiaan tutkia. Mulla naksui tunkatessa TT:n keula kans ja nosturilla todettiin, että apurunko oli revennyt tukivarren etummaisen kiinnityspisteen kohdalta...
Kuivuneet alapallonivelet voi kans aiheuttaa semmosta naksumisen tapaista ääntä. Mulla löytyi TT:stä tuokin ominaisuus tuossa vuoden päivät sitten. Ensin naksu/kolahteli monttuihin/kynnysten yli ajellessa, joskus paikallaan rattia kääntäessäkin. Vikaa koitettiin paikantaa puoli vuotta, mutta ei löytynyt. Kunnes alapallo alkoi osoittaa väljyyden merkkejä, tottakai katsastuskonttorilla...

Gollpero
-
Viestit: 274
Liittynyt: 11.3.2012 13:04

ViestiKirjoittaja Gollpero » 21.6.2012 13:57

Iteki olen tässä jo kuukauden päivät odotellut, että joku kohta sanoisi poks ja sen vaihtamalla selviäis, kovat odotukset oli katsastusmiestä kohtaa, että jotai löytyis, mutta ei... kerranki näinpäi, etä ootti sitä hylkäystä :D

Gollpero
-
Viestit: 274
Liittynyt: 11.3.2012 13:04

ViestiKirjoittaja Gollpero » 25.7.2012 18:37

huomasin, että renkaan ollessa maassa tuntuu välystä olevan vähän joka suuntaan...enemmän kuitenkin sivuttais kuin pysty suunnassa
Kun renkaan tunkkaa ylös, välys poistuu.

Ideoita, anyone??

wilp_
-
Viestit: 6
Liittynyt: 23.7.2012 23:09

ViestiKirjoittaja wilp_ » 25.7.2012 18:47

Iskareiden yläkumit ja laakerit?? Ei välttämättä pauku käännettäessä, jos ei laakeri ole kuivaks päässy. Koitas kattoa iskarin yläpäätä kun tunkkaat auton ylös, jos siellä näkyy liikaa liikettä.

Gollpero
-
Viestit: 274
Liittynyt: 11.3.2012 13:04

ViestiKirjoittaja Gollpero » 25.7.2012 20:11

Koitas kattoa iskarin yläpäätä kun tunkkaat auton ylös, jos siellä näkyy liikaa liikettä.


Onko yläpään mutterille olemassa kiristysmomenttia vai mistä tietää, että se on tarpeeks kireällä, tai jos se onkin liian kireällä...

Minkäslainen liike on iskarin yläpäässä liiallista ja mikä on normaalia autoa tunkatessa

wilp_
-
Viestit: 6
Liittynyt: 23.7.2012 23:09

ViestiKirjoittaja wilp_ » 26.7.2012 16:42

Liian kireelle sitä ei saa, pitää olla niin piukassa että ylälautanen kohtaa kumin kanssa. Ei sen pitäisi senttiä kahta enempää tippua kun rengas nousee maasta.

tumpu
-
Viestit: 104
Liittynyt: 24.6.2009 9:43

ViestiKirjoittaja tumpu » 26.7.2012 18:05

Joku 1,5cm niin luultavasti on jo väljää. Helpoin todeta kun nostaa rengasta ylöspäin ja jos selvästi väljää tuntuu niin kumi+laakeri vaihtoon.

OT: Itellähän tyssäs nuitten vaihto siihen kun en saanu sisempää mutteria auki pyssyllä enkä muullakaan... Tosin niin paljon ilmeisesti tuli suihkittua WD40:tä että jousen pauke loppui =)

Gollpero
-
Viestit: 274
Liittynyt: 11.3.2012 13:04

ViestiKirjoittaja Gollpero » 30.7.2012 18:32

Tuntuu, että muljahtelun voimakkuus on kasvanut.
Nypytys tuntuu nyt noin 5-50 km/h välillä, sitten katoaa....

myyrä
-
Viestit: 298
Liittynyt: 6.11.2011 21:00

ViestiKirjoittaja myyrä » 30.7.2012 19:09

Jokos vaihdoit yläpään laakerit ja kumit? Kannattaisi ne suosiolla vaihtaa eikä arpoa täällä. Ei ole iso investointi. Jos ylälautasen alle mahtuu sormi, niin kumit lytyssä/loppu. Samalla menee uudet laakerit paikalleen. Ja se mutterin momentti muistaakseni 60nm, mutta mitenpä kiristät momenttiavaimella, kun iskarin varsi pyörii mukana.

Gollpero
-
Viestit: 274
Liittynyt: 11.3.2012 13:04

ViestiKirjoittaja Gollpero » 30.7.2012 20:00

Kannattaisi ne suosiolla vaihtaa eikä arpoa täällä


En tällä kertaa ees arponu mitään, vaan päivitin tilanteen huomioiden kannalta

Jos ylälautasen alle mahtuu sormi, niin kumit lytyssä/loppu


Ylälautasen alla on tilaa noin 1-4 mm

mutta mitenpä kiristät momenttiavaimella, kun iskarin varsi pyörii mukana.


Pulttipyssyllä jossa on momenttivarsi kiinni
harmi vain, että pienin momenttivarsin on 90 nM

myyrä
-
Viestit: 298
Liittynyt: 6.11.2011 21:00

ViestiKirjoittaja myyrä » 30.7.2012 20:30

Kokeile kääntää rattia ääriasentoihin, ja katso kasvaako rako lautaseen toiselta puolelta. Ja niin, saa kai sitä iskarin vartta pidettyä paikallaan alapuoleltakin.

Gollpero
-
Viestit: 274
Liittynyt: 11.3.2012 13:04

ViestiKirjoittaja Gollpero » 2.8.2012 18:34

Kokeile kääntää rattia ääriasentoihin, ja katso kasvaako rako lautaseen toiselta puolelta


Rako ei kasva toiselta puolelta. Iskarin yläpää vääntyy pikemminkin vinoon toiselta puolelta, normaalia??

jjj84
-
Viestit: 585
Liittynyt: 20.12.2005 23:36

ViestiKirjoittaja jjj84 » 3.8.2012 15:10

Omassa uudet kumit, etusormi menee lautasen alle juuri ja juuri, sentin rako.

Jos paikallaan vääntää rattia, kyllä ne yläpäät liikkuu koska kulmat muuttuu ja se kampeaa pyörää eri suuntiin.

Iskarin yläpään kupin sisällä oleva pultti avataan hylsyllä joka on yläpäästä auki ja vääännettävissä jakoavaimella, kaupasta löytyy. Hylsyn sisään työnnetää alkuperäisissä iskareissa 7mm kuusiokolo, jolla pidetään vastaan ettei pyöri. Jos taas on sellainen litteä pää, biltemassa on työkalut sen kiinni pitämiseen, tai sitten vaan kehittelet omat työkalut hommaan.. Avonainen hylsy on avainsana tässä hommassa.

Mielestäni jos auton tunkkaa ylös, silloin on turha ettiä välyksiä yläpäästä, silloin kumitutti on löysästi siellä kupissa ja ei enää ole mitenkään verrattavissa normaaliin ajotilanteeseen, jossa kumi on puristuneena kasaan.

Jos auto nypyttää mutta ei täristä, väitän että vanne ei ole keskellä suhteessa napaan, puhutaan millin kymmennyksistä ettei sitä golfissa tunne enää sisälle. Eli renkaita irti ja vaan sovittelemaan pulteilla mahdollisimman keskelle, sovitteet eivät auta.

Jos taas ääntelee töyssyissä itse annan äänen tukivarren takimmaiselle puslalle, tukivarsi kolahtaa apurunkoa päin heilahduksessa, ilmenee hyvin esim. hidastetöyssyssä.

tumpu
-
Viestit: 104
Liittynyt: 24.6.2009 9:43

ViestiKirjoittaja tumpu » 3.8.2012 15:24

tumpu
Lähetetty: 26.7.2012 17:05
Joku 1,5cm niin luultavasti on jo väljää. Helpoin todeta kun nostaa rengasta ylöspäin ja jos selvästi väljää tuntuu niin kumi+laakeri vaihtoon.


jjj84
Lähetetty: 3.8.2012 14:10
Mielestäni jos auton tunkkaa ylös, silloin on turha ettiä välyksiä yläpäästä, silloin kumitutti on löysästi siellä kupissa ja ei enää ole mitenkään verrattavissa normaaliin ajotilanteeseen, jossa kumi on puristuneena kasaan.


Itsehän en tiedä mitään, mutta inssi sano katsastuksessa että tuosta sen huomaa (ja antoi korjauskäskyn)... :D Mutta ei tämä olis eka kerta kun siellä väärässä oltais. =)

Gollpero
-
Viestit: 274
Liittynyt: 11.3.2012 13:04

ViestiKirjoittaja Gollpero » 19.9.2012 15:50

Päivitellääs tilannetta.

Etupään muljahtelu katosi, kun vaihdoin yläpään kumit+laakerit.
Etupään nypytys johtui katkenneesta jarrulevyn pultista.
Ihmeellistä sinänsä, että vaikutti asiaan...

Vanhat kumit olivat painuneen kasaan noin 1 cm:n verran.
Uusien kumien kanssa ajo ei ole enää niin pintakovaa eikä myöskään uraherkkyyttä ole havaittavissa yhtä paljon kuin ennen vaihtoa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Majestic-12 [Bot] ja 33 vierailijaa