Mk4 golf etupään muljahtelu & nypytys
Valvoja: ffp jäsenet
Mk4 golf etupään muljahtelu & nypytys
Morjens
Eilen huomasin, että tasasella tiellä ajaessa tuntuu kuin olisi pienen pieniä kuoppia kokoajan, tosin vaa hiljasessa vauhdissa...
Tänään huomasin hitaasti ajettessa nypytyksen lisäksi kuuluu etupäästä muljahtelua, ekana hypähti ja sit kuului muljahdus...
Autoon asennettu n. vuosi sitten KW:n variante 1 alustasarja ja powerflexin puslat.
Missäköhän vika?
Ihmeellisiä vikoja, ei kuitenkaan vaikuta ajettavuuteen kovemmalla vauhdilla, ei tärise, möykkää tms.
Eilen huomasin, että tasasella tiellä ajaessa tuntuu kuin olisi pienen pieniä kuoppia kokoajan, tosin vaa hiljasessa vauhdissa...
Tänään huomasin hitaasti ajettessa nypytyksen lisäksi kuuluu etupäästä muljahtelua, ekana hypähti ja sit kuului muljahdus...
Autoon asennettu n. vuosi sitten KW:n variante 1 alustasarja ja powerflexin puslat.
Missäköhän vika?
Ihmeellisiä vikoja, ei kuitenkaan vaikuta ajettavuuteen kovemmalla vauhdilla, ei tärise, möykkää tms.
Miten säilytät kesärenkaita talven? Kylmässä? Lappeellaan? Pystyssä kumi maatavasten?
Kumi painuu omalla painollaan lysyyn ja keväisin menee hetki että se asettuu.
Muljahtelu voi olla löysä/risa alapallonivel tai raidetangonpää.
Mites noi powerflex puslat sulla kesti pakkasta? Ne voi kovettua ja tulla väljyyttä. (luin jostain taannoin tämmötteen kokemus kertomuksen ko.puslista)
Kumi painuu omalla painollaan lysyyn ja keväisin menee hetki että se asettuu.
Muljahtelu voi olla löysä/risa alapallonivel tai raidetangonpää.
Mites noi powerflex puslat sulla kesti pakkasta? Ne voi kovettua ja tulla väljyyttä. (luin jostain taannoin tämmötteen kokemus kertomuksen ko.puslista)
Miten säilytät kesärenkaita talven? Kylmässä? Lappeellaan? Pystyssä kumi maatavasten?
Kylmässä lappeellaanha ne on
Mites noi powerflex puslat sulla kesti pakkasta?
Iha hyvinhä ne kesti, täytyy tutkailla tota alapalloa...
PS: tänää huomasin, että jarrulevyä paikallaan pitävä pultti on katkennut, mutta pitäähän renkaan pultit levyä/rengasta paikallaan?
Muutenki muljuntaa kuuluu molemmilta puolilta...
mitenköhä toi alapallo kannattaa/helppo testata noin "parkkipaikka-tuningin" yhteydessä?
rengas ilmaan ja renkaasta ote klo 9-3 ja kokeile klappi, parhaiten onnistuu ku rattilukko on päällä, jos klappaa ni raidetangon ulompi- tai sisempipää.
sitten ote klo 12-6 ja kokeile klappi, jos klappaa ni alapallonivel tai sen kiinnitys (entie miten se kiinnittyy alatukivarteen mk4ssa)
jos näillä ei onnaa ni aina voi mennä autotohtorille ja kysästä hintaa etupään tarkistukselle.
tampereen hatanpää otti viimeksi minulta iskaritestauksesta 10€....
sitten ote klo 12-6 ja kokeile klappi, jos klappaa ni alapallonivel tai sen kiinnitys (entie miten se kiinnittyy alatukivarteen mk4ssa)
jos näillä ei onnaa ni aina voi mennä autotohtorille ja kysästä hintaa etupään tarkistukselle.
tampereen hatanpää otti viimeksi minulta iskaritestauksesta 10€....
rengas ilmaan ja renkaasta ote klo 9-3 ja kokeile klappi, parhaiten onnistuu ku rattilukko on päällä, jos klappaa ni raidetangon ulompi- tai sisempipää.
sitten ote klo 12-6 ja kokeile klappi, jos klappaa ni alapallonivel tai sen kiinnitys (entie miten se kiinnittyy alatukivarteen mk4ssa)
Väljä pyöränlaakeria aiheuttaa klappia kanssa
-
- -
- Viestit: 449
- Liittynyt: 12.1.2007 20:50
Ei pidä väljä laakerikaan aina ääntä.Mulla juuri omassa neloskopassa oli etupyörän laakerissa väljää,eikä ääntä pitänyt.Väljä pyöränlaakeria aiheuttaa klappia kanssa
Tuskinpa molemmat pyöränlaakerit ois menny, ja viel samaa aikaa...
Ja nehä pitää meteliä sillonku alkaa olla valmista kauraa...
Tuon laakerivälyksen saa eliminoitua tuossa testausvaiheessa painamalla jarrua.
Lisäksi uusin molemmat alapallot,alatukivarren takapuslan ja kallistuksenvakaajan korihelat sekä koiranluut.
Kaikki äänet etupäästä lähtivät ja katsastusmies tykkäsi.
jotkuthna ovat sanoneet että PF:n puslat ne taaemmat eivät kestä näissä golf mk4 pohjaisissa.
tosin senhän tutkii helposti kun ottaa raudan ja kokeilee.
yksi mitä kannattaa oikeesti tarkistaa on yläpään tukikumi.
se auheuttaa kyllä ison välyksen renkaan liikeeseen. ja voisi tehdä nypytystä ja muljuntaa toki rengastuskin vaikuttaa. ja vanteen koko/ET sopivuus.
tosin senhän tutkii helposti kun ottaa raudan ja kokeilee.
yksi mitä kannattaa oikeesti tarkistaa on yläpään tukikumi.
se auheuttaa kyllä ison välyksen renkaan liikeeseen. ja voisi tehdä nypytystä ja muljuntaa toki rengastuskin vaikuttaa. ja vanteen koko/ET sopivuus.
Tuonhan voi todentaa helposti vaihtamalla esim. renkaat edesta taakse ja toisinpäin (jos se keula vaan muljahtelee).
Vakaajan puslat ei aiheuta oikeastaan mitään "muljahtelua", kolinaa vain.
Tutki nyt vielä ne tukivarsien puslat. Ne (taaemmat) voi olla joskus TODELLA veltot, mutta jos ja kun ei ole väljää, niin katsastusmies ei niistä mitään sano.
Jos siellä jokin naksuu tunkatessa, niin kannattaa tosiaan tutkia. Mulla naksui tunkatessa TT:n keula kans ja nosturilla todettiin, että apurunko oli revennyt tukivarren etummaisen kiinnityspisteen kohdalta...
Kuivuneet alapallonivelet voi kans aiheuttaa semmosta naksumisen tapaista ääntä. Mulla löytyi TT:stä tuokin ominaisuus tuossa vuoden päivät sitten. Ensin naksu/kolahteli monttuihin/kynnysten yli ajellessa, joskus paikallaan rattia kääntäessäkin. Vikaa koitettiin paikantaa puoli vuotta, mutta ei löytynyt. Kunnes alapallo alkoi osoittaa väljyyden merkkejä, tottakai katsastuskonttorilla...
Vakaajan puslat ei aiheuta oikeastaan mitään "muljahtelua", kolinaa vain.
Tutki nyt vielä ne tukivarsien puslat. Ne (taaemmat) voi olla joskus TODELLA veltot, mutta jos ja kun ei ole väljää, niin katsastusmies ei niistä mitään sano.
Jos siellä jokin naksuu tunkatessa, niin kannattaa tosiaan tutkia. Mulla naksui tunkatessa TT:n keula kans ja nosturilla todettiin, että apurunko oli revennyt tukivarren etummaisen kiinnityspisteen kohdalta...
Kuivuneet alapallonivelet voi kans aiheuttaa semmosta naksumisen tapaista ääntä. Mulla löytyi TT:stä tuokin ominaisuus tuossa vuoden päivät sitten. Ensin naksu/kolahteli monttuihin/kynnysten yli ajellessa, joskus paikallaan rattia kääntäessäkin. Vikaa koitettiin paikantaa puoli vuotta, mutta ei löytynyt. Kunnes alapallo alkoi osoittaa väljyyden merkkejä, tottakai katsastuskonttorilla...
Koitas kattoa iskarin yläpäätä kun tunkkaat auton ylös, jos siellä näkyy liikaa liikettä.
Onko yläpään mutterille olemassa kiristysmomenttia vai mistä tietää, että se on tarpeeks kireällä, tai jos se onkin liian kireällä...
Minkäslainen liike on iskarin yläpäässä liiallista ja mikä on normaalia autoa tunkatessa
Joku 1,5cm niin luultavasti on jo väljää. Helpoin todeta kun nostaa rengasta ylöspäin ja jos selvästi väljää tuntuu niin kumi+laakeri vaihtoon.
OT: Itellähän tyssäs nuitten vaihto siihen kun en saanu sisempää mutteria auki pyssyllä enkä muullakaan... Tosin niin paljon ilmeisesti tuli suihkittua WD40:tä että jousen pauke loppui =)
OT: Itellähän tyssäs nuitten vaihto siihen kun en saanu sisempää mutteria auki pyssyllä enkä muullakaan... Tosin niin paljon ilmeisesti tuli suihkittua WD40:tä että jousen pauke loppui =)
Jokos vaihdoit yläpään laakerit ja kumit? Kannattaisi ne suosiolla vaihtaa eikä arpoa täällä. Ei ole iso investointi. Jos ylälautasen alle mahtuu sormi, niin kumit lytyssä/loppu. Samalla menee uudet laakerit paikalleen. Ja se mutterin momentti muistaakseni 60nm, mutta mitenpä kiristät momenttiavaimella, kun iskarin varsi pyörii mukana.
Kannattaisi ne suosiolla vaihtaa eikä arpoa täällä
En tällä kertaa ees arponu mitään, vaan päivitin tilanteen huomioiden kannalta
Jos ylälautasen alle mahtuu sormi, niin kumit lytyssä/loppu
Ylälautasen alla on tilaa noin 1-4 mm
mutta mitenpä kiristät momenttiavaimella, kun iskarin varsi pyörii mukana.
Pulttipyssyllä jossa on momenttivarsi kiinni
harmi vain, että pienin momenttivarsin on 90 nM
Omassa uudet kumit, etusormi menee lautasen alle juuri ja juuri, sentin rako.
Jos paikallaan vääntää rattia, kyllä ne yläpäät liikkuu koska kulmat muuttuu ja se kampeaa pyörää eri suuntiin.
Iskarin yläpään kupin sisällä oleva pultti avataan hylsyllä joka on yläpäästä auki ja vääännettävissä jakoavaimella, kaupasta löytyy. Hylsyn sisään työnnetää alkuperäisissä iskareissa 7mm kuusiokolo, jolla pidetään vastaan ettei pyöri. Jos taas on sellainen litteä pää, biltemassa on työkalut sen kiinni pitämiseen, tai sitten vaan kehittelet omat työkalut hommaan.. Avonainen hylsy on avainsana tässä hommassa.
Mielestäni jos auton tunkkaa ylös, silloin on turha ettiä välyksiä yläpäästä, silloin kumitutti on löysästi siellä kupissa ja ei enää ole mitenkään verrattavissa normaaliin ajotilanteeseen, jossa kumi on puristuneena kasaan.
Jos auto nypyttää mutta ei täristä, väitän että vanne ei ole keskellä suhteessa napaan, puhutaan millin kymmennyksistä ettei sitä golfissa tunne enää sisälle. Eli renkaita irti ja vaan sovittelemaan pulteilla mahdollisimman keskelle, sovitteet eivät auta.
Jos taas ääntelee töyssyissä itse annan äänen tukivarren takimmaiselle puslalle, tukivarsi kolahtaa apurunkoa päin heilahduksessa, ilmenee hyvin esim. hidastetöyssyssä.
Jos paikallaan vääntää rattia, kyllä ne yläpäät liikkuu koska kulmat muuttuu ja se kampeaa pyörää eri suuntiin.
Iskarin yläpään kupin sisällä oleva pultti avataan hylsyllä joka on yläpäästä auki ja vääännettävissä jakoavaimella, kaupasta löytyy. Hylsyn sisään työnnetää alkuperäisissä iskareissa 7mm kuusiokolo, jolla pidetään vastaan ettei pyöri. Jos taas on sellainen litteä pää, biltemassa on työkalut sen kiinni pitämiseen, tai sitten vaan kehittelet omat työkalut hommaan.. Avonainen hylsy on avainsana tässä hommassa.
Mielestäni jos auton tunkkaa ylös, silloin on turha ettiä välyksiä yläpäästä, silloin kumitutti on löysästi siellä kupissa ja ei enää ole mitenkään verrattavissa normaaliin ajotilanteeseen, jossa kumi on puristuneena kasaan.
Jos auto nypyttää mutta ei täristä, väitän että vanne ei ole keskellä suhteessa napaan, puhutaan millin kymmennyksistä ettei sitä golfissa tunne enää sisälle. Eli renkaita irti ja vaan sovittelemaan pulteilla mahdollisimman keskelle, sovitteet eivät auta.
Jos taas ääntelee töyssyissä itse annan äänen tukivarren takimmaiselle puslalle, tukivarsi kolahtaa apurunkoa päin heilahduksessa, ilmenee hyvin esim. hidastetöyssyssä.
tumpu
Lähetetty: 26.7.2012 17:05
Joku 1,5cm niin luultavasti on jo väljää. Helpoin todeta kun nostaa rengasta ylöspäin ja jos selvästi väljää tuntuu niin kumi+laakeri vaihtoon.
jjj84
Lähetetty: 3.8.2012 14:10
Mielestäni jos auton tunkkaa ylös, silloin on turha ettiä välyksiä yläpäästä, silloin kumitutti on löysästi siellä kupissa ja ei enää ole mitenkään verrattavissa normaaliin ajotilanteeseen, jossa kumi on puristuneena kasaan.
Itsehän en tiedä mitään, mutta inssi sano katsastuksessa että tuosta sen huomaa (ja antoi korjauskäskyn)... :D Mutta ei tämä olis eka kerta kun siellä väärässä oltais. =)
Päivitellääs tilannetta.
Etupään muljahtelu katosi, kun vaihdoin yläpään kumit+laakerit.
Etupään nypytys johtui katkenneesta jarrulevyn pultista.
Ihmeellistä sinänsä, että vaikutti asiaan...
Vanhat kumit olivat painuneen kasaan noin 1 cm:n verran.
Uusien kumien kanssa ajo ei ole enää niin pintakovaa eikä myöskään uraherkkyyttä ole havaittavissa yhtä paljon kuin ennen vaihtoa.
Etupään muljahtelu katosi, kun vaihdoin yläpään kumit+laakerit.
Etupään nypytys johtui katkenneesta jarrulevyn pultista.
Ihmeellistä sinänsä, että vaikutti asiaan...
Vanhat kumit olivat painuneen kasaan noin 1 cm:n verran.
Uusien kumien kanssa ajo ei ole enää niin pintakovaa eikä myöskään uraherkkyyttä ole havaittavissa yhtä paljon kuin ennen vaihtoa.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 42 vierailijaa