AAZ:iin isompi nestepää (OLI: AAZ Syöttöpumppu vuotaa)

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Tekno
-
Viestit: 375
Liittynyt: 9.9.2006 13:48

AAZ:iin isompi nestepää (OLI: AAZ Syöttöpumppu vuotaa)

ViestiKirjoittaja Tekno » 24.6.2012 20:57

Elikkäs näyttäis siltä että ite pumpun ja nestepään välistä tiputtelee tasaseen tahtiin.

Mikäs tiiviste tosta on mahdollisesti mennyt ja voiko mitenkään vaihtaa pumppu paikoillaan?
Viimeksi muokannut Tekno, 27.6.2012 16:10. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Nall3
-
Viestit: 545
Liittynyt: 10.3.2007 8:32

ViestiKirjoittaja Nall3 » 24.6.2012 21:03

Ihan O-rengas sieltä menny jos vuotaa. Ootko varma ettei takaiskusta vuoda?
Kyllähän noita nestepäitä on vaihdettu paikallaankin mutta niin helpollahan toi pumppu lähtee pois että nosta suosiolla pumppu pöydälle ja vaihda siinä se O-rengas.
Tässä on ohjeet vaihtoon
Viimeksi muokannut Nall3, 24.6.2012 21:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 24.6.2012 21:03

Onkos nestepää käytetty vastikään pois, ettei ole asentaessa nirhattu tiivistettä?

Tiivisteenä siis kohtalaisen iso O-rengas. Helpoin vaihtaa kun pumppu on pöydällä. Paikallaan suht konstikas.

Tekno
-
Viestit: 375
Liittynyt: 9.9.2006 13:48

ViestiKirjoittaja Tekno » 24.6.2012 21:04

"Ootko varma ettei takaiskusta vuoda? "

Hetkonen, mikäs ja missäs tuollanen on?

pumppu vuoti aikasemmin vain harvakseltaan, ehkä tippa per minuutti. nyt noin 2sek välein tiputtaa

Nall3
-
Viestit: 545
Liittynyt: 10.3.2007 8:32

ViestiKirjoittaja Nall3 » 24.6.2012 21:06

Eli ne mitkä on nestepään ja suutinputken välissä olevat mollukat.

Tekno
-
Viestit: 375
Liittynyt: 9.9.2006 13:48

ViestiKirjoittaja Tekno » 24.6.2012 21:09

juu ei...

Tekno
-
Viestit: 375
Liittynyt: 9.9.2006 13:48

ViestiKirjoittaja Tekno » 24.6.2012 21:21

niin tuota ei varmaan voi vain raottaa sen verran että saa tiivisteen vaihdettua, koska leviää kuin jokisen eväät, vai?

ja irti kun tuon ottaa, niin samalla vaivalla varmaan sit vaihtaa koko nestepään (isompaan tietty) ?

Nall3
-
Viestit: 545
Liittynyt: 10.3.2007 8:32

ViestiKirjoittaja Nall3 » 24.6.2012 21:27

Ei voi vaihtaa irrottamatta nestepäätä.
Samalla tosiaan vaihtaa isompaan ja *wink,wink* mulla ois joutilaana TDI nokkalevykin ;)

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 24.6.2012 22:02

Enpä kyllä itse laittaisi TDI:n nokkalevyä mekaanisen pumppuun. Profiili suoraruiskussa hieman erilainen kuin esikammiovehkeessä, eikä nostolla päästä juuri herkuttelemaan. Onhan niihin cumminssin nokkalevyjä jos ihan välttämättä on pakko saada kovempi nosto.

Tekno
-
Viestit: 375
Liittynyt: 9.9.2006 13:48

ViestiKirjoittaja Tekno » 24.6.2012 22:45

mikä toi nestepää nyt on malliltaan (onko tdi sama?), ja mistä noita saa, jotain 10-11mm päitä? Ja että varmasti on sopiva, ilman mitään ylimäärästä säätöö.

http://www.holysmoke.fi/phpBB3/viewtopi ... %A4#p57790

käykö?

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 24.6.2012 22:55

Osta TDi:n 10mm boschin pää. Riittää niihin lukemiin mitä tuollaisesta AAZ:sta on järkevä viritellä.

Tekno
-
Viestit: 375
Liittynyt: 9.9.2006 13:48

ViestiKirjoittaja Tekno » 27.6.2012 16:06

TDI:n pää tarvinnee kyl sit sen TDI nokkalevynkin?

Ainakin niin sanotaan täällä: http://www.vwdiesel.net/forum/index.php ... 8#msg81568

anyways, olisi kova jos tietäisi mistä vaikka sopivan 10mm nestepään voisi ostaa. Tyyppihän on ilmeisesti 4/11R, mutta kuitenkaan kaikki eivät ole ihan sopivia?

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 27.6.2012 16:48

Ei tarvii olla TDI nokkalevy vaan 4mm tapilla oleva esikammio nokkalevy passaa. Toi tyyppi on 11mm päälle, 10mm pään tyypissä on numero 10 :)

Sopivia nestepäitä löytyy siis kaikista vag 1.9tdi koneiden syöttöpumpuista.

Tekno
-
Viestit: 375
Liittynyt: 9.9.2006 13:48

ViestiKirjoittaja Tekno » 27.6.2012 17:10

...4mm tapilla oleva esikammio nokkalevy...

Löytyykö tämä sitten kaikista vai vain osasta 1.9TD pumpuista?

Fendel
-
Viestit: 96
Liittynyt: 9.2.2009 19:47

ViestiKirjoittaja Fendel » 27.6.2012 17:12

Eli siis 1Z koneesta saisi tuon 10mm nestepään ja menee heittämällä paikoilleen 1.6td /1.9td pumppuun? Yks tuttu oli nakkaamassa moista 1.9tdi pumppua kaatopaikalle kun lämpimänä sai sahata käyntii ja diesel korjaamolla olivat paikallistaneet vian kuluneesee nestepäähän.

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 27.6.2012 17:29

No tuskin sinne TD -pumppuunkaan kannattaa kulunutta nestepäätä laittaa. Toki tuollainen käyntiin sahaaminen voi johtua myös monesta muustakin asiasta.

Ei ole kaikissa 4mm tappia. Toki nokkalevyyn voi vaihtaa isomman tapin jos sattuu olemaan pienellä tapilla oleva levy.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 27.6.2012 19:02

Ja tapin voi tehdä vaikka 4mm poranterästä. Joskin pitää ottaa huomioon että tekee tapista oikean pituisen, ettei jää kantamaan "liukulaakerit" tappiin.

Itselläni on ollut kaikissa volkkarin LDA:lla varustetuissa pumpuissa 4mm tapillinen nokkalevy. Pumput ovat olleet -95 tai uudempia.

Jakajapumpuista passaa nestepäät melko pitkälle keskenään bolt-on, kunhan ottaa huomioon sylinterimäärän sekä pumpun pyörimis-suunnan. Volkkarin pumppujen kesken nestepäässä sopii myös kiinnitysreijät pumpun taka-kannakkeelle, kun esim. jossain kiinanpäässä, tai muu-merkkisen auton nestepäässä reijät ei välttämättä sovikkaan.

Tekno
-
Viestit: 375
Liittynyt: 9.9.2006 13:48

ViestiKirjoittaja Tekno » 29.6.2012 19:26

mahtasko jossain olla ohjeita pumpun irroitukseen ja asennukseen? sellasta että tyhmäkin saa ajoitukset pysymään kohdallaan.

ainakin hihna köytetään niin prrrrrrkeleesti kaikkiin rulliin kiinni, mutta mitäs sen jälkeen tehdään? Milläs pumpun pyöriminen estetään kun sen irroittaa rullasta?

ja eikös tämä näytäkkin siltä että se on tuo nestepään iso o-rengas joka valskaa:
http://www.divshare.com/download/18543311-156

Kalioli
-
Viestit: 101
Liittynyt: 12.6.2011 21:40

ViestiKirjoittaja Kalioli » 30.6.2012 2:31

Ei se hihnan köyttäminen auta yhtään mitään. 2-3 kertaa noin yrittäny ja aina on menny vituiks :D Eli ihan alusta loppuun sit ajotukset uusiks, ni ne tulee myös samalla tarkistettua.+ tuo ajotuksen teko on helvetin hieno taito opetella ja tässä koneessa selkeä.

Nall3
-
Viestit: 545
Liittynyt: 10.3.2007 8:32

ViestiKirjoittaja Nall3 » 30.6.2012 7:54

mahtasko jossain olla ohjeita pumpun irroitukseen ja asennukseen? sellasta että tyhmäkin saa ajoitukset pysymään kohdallaan.

Nyt tulee ohjetta millä saa vähän vähemmänkin järkeä omaava ajotuksen ja jaon kohdalleen :D
TÄÄLTÄpumpun ajoitus
Kuva

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 30.6.2012 19:31

Kannattaa ne jakomerkit pyöritellä sitten kohdilleen ennen jakopään purkua niin itsekin näkee minkälaiset ne on, jos niitä ennen ei ole joutunut tutkimaan. Itse olen aina nippusiteillä sitonut jakohihnan nokkapyörään, sekä pumpun hihnapyörään. Ei hypi jako ja on tasan samassa missä ennen pumpun irrotusta. Ei tarvitse hankalissa autoissa purkaa koko keulaa auki. Aina tietysti parempi jos on mahdollista(viitsimystä) pyöritellä kaikki erikseen kohdalleen.

Nokka-akselin hihnapyörä kannattaa aukaista "höplälleen", jotta nokan ja kampiakselin ajoituksen saa tarkasti kohdalleen. Nokkapyörän kiristys vasta kun jakomerkit kohdallaan ja hihna tiukalla.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa