Koppikärry G3 farmarista
Valvoja: ffp jäsenet
Koppikärry G3 farmarista
Se tuo Kevät on hienoa aikaa jos vaan sattuu pää kestämään. Täällä sattui kaksi (ilmeisesti aavistuksen pienen auringon pistoksen saaneet) vw miestä istuskelemaan terassin lämmössä ja alkoivat pohtimaan että onnistuskohan se tehdä siitä ylimääräisestä (toisen pikkuvikaisen pihassa seisovasta) 2 koppasesta auton perässä vedettävä rilli. Eiku viisaat päät vastakkain... No ajatus lähti kiitämään tuulispään lailla ja jostain kumman syystä oltiin jo Transportterista tekemässä rekka-autoa... 2koppa oli jo aikaa sitten jäänyt unholaan.. (jospa siitä tämän projektin jälkeen se grilli tulis) Ei muuta ku paluu arkeen ja töppöset visusti maahan... Mietintämyssy päähän ja pohtimaan missä olis G3 farkku ja kas kummaa melkein kuin salama kirkkaalta taivaalta yhteen ääneen lausuttuna Hanski... Yksi tiukka puhelu ja auto trailerille. Matka sujui leppoisasti toivoen ettei kotterosta lentelisi kovasti kamaa pitkin pohjoisen kapeita valtaväyliä.. Auto saapui pihalle suht koht kasassa... Seuraava aamu menikin sitten harrastellen soittelua ja lakipykälien selvittelyä katsastuskonttorin kans ja suureksi yllätykseksi sieltähän ei läpsähtynytkään se liikennevalojen ylin vaan alin valo palamaan.. Siispä siitä innostuneena haalimaan Walliusta ja isoa ja pientä lentävää talliin ja siinähän sitä sitten oltiin jo autoa alettu purkamaan
Ja eiku Halki poikki ja pinoon sillä jostainhan se on lähdettävä liikenteeseen ja eihän se tuon kokoisena vie tallissa yhtä paljon tilaa ku kokonaisena..
Jatkoa seuraa.....
ps. muokattu hieman koska kiirellä piti tuolla tallin perukoilla tuo alku väsätä ku kuvat eri koneella....
Ja eiku Halki poikki ja pinoon sillä jostainhan se on lähdettävä liikenteeseen ja eihän se tuon kokoisena vie tallissa yhtä paljon tilaa ku kokonaisena..
Jatkoa seuraa.....
ps. muokattu hieman koska kiirellä piti tuolla tallin perukoilla tuo alku väsätä ku kuvat eri koneella....
Viimeksi muokannut pete78, 17.5.2012 14:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
No vihjataan jo nyt mitä ohjeistuksessa sanotaan:
3) Jos olet sitä mieltä, että sinulla on projekti, ja haluat sen kaikkien nähtäväksi jakaa:
- Mieti, onko sinulla oikeasti kerrottavaa projektista. Projektikertomus kaipaa tarinaa siitä mitä, miten ja miksi on tehty.
- Hyvin dokumentoidussa projektikertomuksessa on riittävästi kuvia, kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.
- Ole valmis ottamaan vastaan kriittistäkin palautetta, kaikki eivät varmasti projektistasi tykkää
Palautehan on aina tervetullutta oli se sitten positiivista tai negatiivistä. Toivotaan että tämä ja tämänlaatuinen projekti ja projektikertomus kelpaa ja täyttää foorumin säännöt.. Tässähän nyt ei ole mitään järkeä mutta tehään nyt valamiiksi asti ku on alettu... ja mitään muuta tässä ei haeta ku se että joskus kun joku tämän tekeleen liikenteessä ohittaessaan näkee niin hän suuressa viisaudessaan ajattelee että mikä v.... tuo nyt on....
Sebastian: Tämäkin auto on kotikulmiltasi lähtöisin
Sebastian: Tämäkin auto on kotikulmiltasi lähtöisin
Ja edistystä... Autosta riisuttiin ulkona jo osa ylimääräisiä kilikkeitä. Tankki sai lähteä ensimmäisenä (pensaa oli tankissa ja rälläkkä käessä eikä tietenkään ollut mitään vaaraa että tankki poksahtaa mutta luultavastihan suunta olis ollu taivasta kohti jos ei pelkällä nokisella naamalla olis selvinny) Sen minkä nuorena oppii sen sitten vanhana taitaa. Koppa sitten raakakatkaistuna ja jarrullisena talliin. Vieläkin oli mielessä että tehdäänkö tästä sellainen jossa riittää kantavuutta.Katkaisun jälkeen alkoi löytymään kivoja ylläreitä..Tuli väkisinkin mieleen että oliskohan tuota joskus hiekkapuhallettu vai oliskohan tällä autolla ajellu se kuuluisa sorateiden virtuoosi.
Hetken mietittyämme (7 poonussätkän jälkeen) päätimme kokeilla laittaa aisan menemään ns.kartaanitunnelin alta tuoden sen sitten varapyöräkotelon kautta kapiiniin kiinnittäen aisan kontin takaseinään. Vetokidan korkeudeksi muodostui tämän tyylisellä ratkaisulla n.35cm maasta. Ja yllätys oli sangen suuri kun huomasimme aisasta nostaessa aisapainon olevan melko hyvä. (ehkä aavistuksen etupainoinen) Ja taas perseet penkkiin ja sätkälle. Muutaman henkaykseen jälkeen alkoi ilmeisesti nuorella miehellä kevät jo hieman kuulaa punottamaan koska pihalta alkoi kuulumaan lievää vasaran kolkatusta. Peltiseppähän siellä vaan purki jo orastavia ad/hd oireitaan vai liekkö ac/dc (en tiiä ku enhän minä mikään lääkäri ole)
Nyt kun tuo aisan kiinnitys ja autoon sisään vienti oli jo saatu hahmoteltua niin ennen kuin teimme päivästä illan niin koppa löysi kuin itsestään hyvän katkaisulinjan.
Tästähän se on taas hyvä alkaa jatkamaan..
Hetken mietittyämme (7 poonussätkän jälkeen) päätimme kokeilla laittaa aisan menemään ns.kartaanitunnelin alta tuoden sen sitten varapyöräkotelon kautta kapiiniin kiinnittäen aisan kontin takaseinään. Vetokidan korkeudeksi muodostui tämän tyylisellä ratkaisulla n.35cm maasta. Ja yllätys oli sangen suuri kun huomasimme aisasta nostaessa aisapainon olevan melko hyvä. (ehkä aavistuksen etupainoinen) Ja taas perseet penkkiin ja sätkälle. Muutaman henkaykseen jälkeen alkoi ilmeisesti nuorella miehellä kevät jo hieman kuulaa punottamaan koska pihalta alkoi kuulumaan lievää vasaran kolkatusta. Peltiseppähän siellä vaan purki jo orastavia ad/hd oireitaan vai liekkö ac/dc (en tiiä ku enhän minä mikään lääkäri ole)
Nyt kun tuo aisan kiinnitys ja autoon sisään vienti oli jo saatu hahmoteltua niin ennen kuin teimme päivästä illan niin koppa löysi kuin itsestään hyvän katkaisulinjan.
Tästähän se on taas hyvä alkaa jatkamaan..
Ihan pikkuisen tuntuu, että kun saatte tämän leimaan, niin osto-osastolla on mun nimissä keulakolaroitu farkku. =) Ventolla pitää ajaa, mutta farkku kelpaa jo kärryksikin.Tosin lienee sitten ensimmäinen kärry, jota joutuu paikkaamaan kun pohja häviää vuosi vuodelta enenevässä määrin. ;)
Tehkäähän huolella loppuun., hyvä siitä tulee.
Tehkäähän huolella loppuun., hyvä siitä tulee.
Onhan tuo joskus ennenkin tehty muttei farkusta. Ja Tölkki foorumillahan on transportteri joka tosin on tehty jo valmiille kärrylle. Huonosti tuntuu löytyvän infoa ja etenkin kuvia aikaisemmilta tekijöiltä niin tuntuu välillä että olikohan tuokaan viisas ratkaisu ja sittenhän se jo rapoleksi pyörii pikkulentävässä syytäen kipinää niskaan.
Rekisteröintikatsastus... Eli kun kärry on valmis niin täytyy konttorilta hakea lappu jossa on valmistenumero joka sitten stanssataan aisaan jonka jälkeen saa vetää konttorille katsastukseen
Vetoaisa tehdään tämmöstä tekstiä noudattaen
"Vetoaisan siis voi valmistaa itse, kunhan aisan rakenne jatkuu yhtenäisenä koko akselistorakenteen yli . Aisan kiinnitys tehdään holkitetuin pulttiliitoksin. Aisaan käytetyn materiaalin profiilin täytyy pysyä muuttumattomana. Mahdolliset välituet ja lisävarusteiden, kuten nokkapyörän kiinnitys tulee myös tehdä pulttiliitoksilla.
AISASSA EI SAA OLLA YHTÄÄN HITSISAUMAA!!! "
Vetoaisa tehdään tämmöstä tekstiä noudattaen
"Vetoaisan siis voi valmistaa itse, kunhan aisan rakenne jatkuu yhtenäisenä koko akselistorakenteen yli . Aisan kiinnitys tehdään holkitetuin pulttiliitoksin. Aisaan käytetyn materiaalin profiilin täytyy pysyä muuttumattomana. Mahdolliset välituet ja lisävarusteiden, kuten nokkapyörän kiinnitys tulee myös tehdä pulttiliitoksilla.
AISASSA EI SAA OLLA YHTÄÄN HITSISAUMAA!!! "
^Tuota tekstiä olen pyöritellyt mielessä eräänkin kerran, niin kysytäämpä sitten: Onko tuo neliöputki valmistettu hitsaamalla ja saako sitä sitten käyttää aisana? Ei sitä ainakaan valamalla tai puristeena ole tehty. Onko tähän valaisevaa tulkintaa viranomaistaholta? Tarvitseeko aisaa mitoittaa, esim. lujuuslaskelmilla?
Kyllä se setä katsastusmies sen kertoo onko aisa laillinen...
No mutta kärryn pariin.. tai itse asiassa aisan kimppuun..reikiä alkoi ilmestymään kuin tyhjästa koriin ja kulmarautaa pienellä sievällä esabin liimalla kiinnitettynä. Eteen päätimme laittaa tukipuun samasta putkesta kuin mistä aisa on jotta saamme aisan myös edestä tuettua ja kunnolla kiinni. Putkiholkiksi tuli tuollaista materiaalia ulkohalkaisia 16mm ja sisältä 12mm. Aikamme reikiä ja kiinnityskohtia tutkaillessa päätimme alkaa paikkaamaan uudella ja vanhalla peltillä pohjaa jottei kaikki pöly tulis gabiinin puolelle. Muutama tai no ainakin pari yleistä räpsyä esabin liimalla vuoratuista pellin lärpäkkeistä. Ja sen minä sanon että hulluhan se on joka ei aisan kiinnityksen jälkeen jo hieman mallaile ja kuiskistele lopputulosta..... Aisa on tuosta sitten vielä lyhentynyt ja palajo, mutta siitä ja eka koeajosta sitten myöhemmin lisää...
No mutta kärryn pariin.. tai itse asiassa aisan kimppuun..reikiä alkoi ilmestymään kuin tyhjästa koriin ja kulmarautaa pienellä sievällä esabin liimalla kiinnitettynä. Eteen päätimme laittaa tukipuun samasta putkesta kuin mistä aisa on jotta saamme aisan myös edestä tuettua ja kunnolla kiinni. Putkiholkiksi tuli tuollaista materiaalia ulkohalkaisia 16mm ja sisältä 12mm. Aikamme reikiä ja kiinnityskohtia tutkaillessa päätimme alkaa paikkaamaan uudella ja vanhalla peltillä pohjaa jottei kaikki pöly tulis gabiinin puolelle. Muutama tai no ainakin pari yleistä räpsyä esabin liimalla vuoratuista pellin lärpäkkeistä. Ja sen minä sanon että hulluhan se on joka ei aisan kiinnityksen jälkeen jo hieman mallaile ja kuiskistele lopputulosta..... Aisa on tuosta sitten vielä lyhentynyt ja palajo, mutta siitä ja eka koeajosta sitten myöhemmin lisää...
No joo nyt kaivattaisiin hieman näiltä tietokoneen käyttäjien ja fotosoppivelhojen apuja ku pitäis saada photosopattua näiden kahden auton värit sopattua tähän kärryyn ja linjanahan pidetään tuo pokkaus tuossa ikkunoiden alapuolella... molenpina versioina punertava alas/vihreä ylös ja punertava ylös ja vihreä alas.... Hitsaukset alkaa olla selevänä ukot ei... Tais tulla nyt se rojektin ens päivä jolloin kohvi maistuu.. toinen kyllä melekein apsolutisti niin toinen joutuu sitten toisen edestä maistamaan...
Laveria tehty sisälle jotta saa tasaisen makuualustan. Kolmeen koloon tulee alumiininen laatikko johon voi säilöä tuotetta. Ensimmäinen laatikko eristetään ja kanneksi laitetaan jotain kivaa joka tuottaa kylmää jotta einekset pysyy kylmänä. Ja siihen paklaukseen.. Tätä ja tuon pellin ympäristöä ku aletaan paklaamaan niin siinähän se aika kuluu, eli pakkelointi vaihe menossa tuossa ns. etuseinässä ja kuten kaikki jotka ovat sitä harrastaneet niin tietää että se mikä siihen levitetään niin siitä hiotaan 98% lattialle... Saattaa kuvakavalkaadi em. toimenpiteistä olla aika tylsää katsottavaa..Hitsaukset alkaa olemaan selvät, sen verta on hitsattavaa että tankinluukun alle teemme pyöreän paikan johon istutamme lämmitysroikan pään että saamme vehkeeseen virtaa tarvittaessa... Tiedössahan oli että tämä vaihehan se on se jolloin ei tule mitään näkyvää aikaan pitkään aikaan... ps. vieläkin olis kaipaus fotosoppi velehosta joka taikois nuo aiemmat värit tuohon kärryyn niin vois alakaa sitäkin puolta miettimään oikein tarkasti.
joo samat ajatukset oli meilläkin että sellainen caddyn avattava lasi tuohon mutta tulimme siihen tulokseen että saattaa olla jatkuvasti rikki se lasi ku kiviä ja moskaa kuitenkin rattaista lentää... ja kyllä sellaistakin ratkaisua mietimme että laitamme eteenkin farkun takaoven mutta mitatkaapa piruuttanne auton leveys perästä ja etuovien takapuolelta.. kapenee vaan melkoisti taaksepäin.. ja g2 takaovikin kävi mielessä mutta mutta...
-
- -
- Viestit: 173
- Liittynyt: 31.7.2003 15:34
No joo onpas siitä päiväityksistä vierinytkin aikaa... Keväästä johtuneesta lievästä pään sekoamisesta alettu seleviämään ihan omin kokemuksin.. (ei onneksi taaskaan tarvinnut ammattiapua) Se sitten näistä tekijöiden terveystiloista ja uusista uutisista.. Ja kärryn kimppuun..
Etuovien kans käyty pientä hionta jumpaa mutta kyllä ne saatiin kuin saatiinkin istumaan kohtalaisen asiallisesti paikoilleen. Aikansa kun pakkeloimme tulimme siihen tulokseen notta se peukalo on sen verran keskellä kämmentä että eiköhän laiteta kärry kärrylle ja Katsastussetältä kyselemään että kumpi suunnaksi: MAALARI vai KUUSANKOSKI?? Setä siellä oli sitä mieltä että ehdottomasti maalaus ja leimahan tähän saadan sitten kun tulette uudelleen... Ois se sen jo nyt leimannu ja tehnyt paperityöt mutta ku ei ollu takana valot paikoillaan... Ja eiku soittelemaan ja kyselemään tarjousta maaluusta ja pohjien teosta.. Osa halusi nähä, osa teki puhelimessa ja osa sähköpostin kautta tarjouksen.. Eilen niin kauniina sateisena päivänä lähdimme viemään kärryä kohti Haukiputaan lakeuksia ammattinsa osaavalle ammattitaitoiselle automaalarille, jossa auto saa ylleen uuden kiiltävän pinnan....
ps. Katsastusmies sanoi oikeasti että ei ole mitään propleema antaa kilpiä tällaiseen kärryyn, taakse vaan pikkuiset heijastin kolmiot ja eteen pikkuisen ledit... paino oli sanoissa pikkuiset...
Etuovien kans käyty pientä hionta jumpaa mutta kyllä ne saatiin kuin saatiinkin istumaan kohtalaisen asiallisesti paikoilleen. Aikansa kun pakkeloimme tulimme siihen tulokseen notta se peukalo on sen verran keskellä kämmentä että eiköhän laiteta kärry kärrylle ja Katsastussetältä kyselemään että kumpi suunnaksi: MAALARI vai KUUSANKOSKI?? Setä siellä oli sitä mieltä että ehdottomasti maalaus ja leimahan tähän saadan sitten kun tulette uudelleen... Ois se sen jo nyt leimannu ja tehnyt paperityöt mutta ku ei ollu takana valot paikoillaan... Ja eiku soittelemaan ja kyselemään tarjousta maaluusta ja pohjien teosta.. Osa halusi nähä, osa teki puhelimessa ja osa sähköpostin kautta tarjouksen.. Eilen niin kauniina sateisena päivänä lähdimme viemään kärryä kohti Haukiputaan lakeuksia ammattinsa osaavalle ammattitaitoiselle automaalarille, jossa auto saa ylleen uuden kiiltävän pinnan....
ps. Katsastusmies sanoi oikeasti että ei ole mitään propleema antaa kilpiä tällaiseen kärryyn, taakse vaan pikkuiset heijastin kolmiot ja eteen pikkuisen ledit... paino oli sanoissa pikkuiset...
Kärryhän on nyt ollut Tmi Vesa-Veli Jokelan huostassa parisen viikkoa ja eilen tulla tupsahteli muutamia kuvia pohjatyö vaiheessa olevasta kärrystä ja eihän tuota tiedä milloin ja kuinka pian siihen saadaan maalikin päälle.. Hyvää kannattaa aina odottaa...
Joutoaikana tosiaan on tummennettu kaikki ruudut, hankittu asetusten mukaisia valoja, tinailtu johtosarjaa... Jopa valamistenumerokin on jo meillä....
Joutoaikana tosiaan on tummennettu kaikki ruudut, hankittu asetusten mukaisia valoja, tinailtu johtosarjaa... Jopa valamistenumerokin on jo meillä....
Jaahans se nyt sitten koitti se päivä jolloin lähdemme hakemaan kärryä kotiin... Eli kärryn voi ponkata tänään Haukipudas-Taivalkoski väliltä (jos nyt jollain kiinnostaa). Iltapäivälle/illalle luvassa siis ikkunan liimausta ja ankaraa kasaamista, tavoitteena saada kärry ulkoapäin valmiiksi nopeasti.. ps. Laitetaanko kärryynkin koukku???
No niin pojat/tytöt omavalmisteeseen haettu kilivet tänään! Me siis teimme sen!
Kärry on nyt ulkoapäin katsastuksen vaatimassa kunnossa. Kilik ja klik
Katsastus sujui kivuttomasti. Kärry pirttiin, vaakalle ja ulos, paperit, kilivet ja raadalle.com. Painoa kertyi tuossa kunnossa 340kg jotenka kantavuutta tuli se 400kg..
Ja joo kyllä Tiedämme että nuo kolmiot on rumat (pakolliset) ne taitaa siirtyä tuohon peräkontin luukkuun. Tiedämme että pitäis tontittaa (sen jälkeen se vasta keula pystyssä liikkuis) Valoahan se huutaa ripauksen myös ulkopuolelle. Vetokoukku kyllä.. Ens viikolla tai jo mahdollisesti huomenna sisustuksen kimppuun..
Kärry on nyt ulkoapäin katsastuksen vaatimassa kunnossa. Kilik ja klik
Katsastus sujui kivuttomasti. Kärry pirttiin, vaakalle ja ulos, paperit, kilivet ja raadalle.com. Painoa kertyi tuossa kunnossa 340kg jotenka kantavuutta tuli se 400kg..
Ja joo kyllä Tiedämme että nuo kolmiot on rumat (pakolliset) ne taitaa siirtyä tuohon peräkontin luukkuun. Tiedämme että pitäis tontittaa (sen jälkeen se vasta keula pystyssä liikkuis) Valoahan se huutaa ripauksen myös ulkopuolelle. Vetokoukku kyllä.. Ens viikolla tai jo mahdollisesti huomenna sisustuksen kimppuun..
Kiitos kiitos! Joo olimma Ouluhallilla käymässä.. Etupellissä menee aivan lattia tasossa poikittain 50*50*5 putki johon teimme myös aisalle kiinnityksen, keskellä ja katon rajassa "huonekaluputkea" tukemassa rakennetta koska kattoverhoilun alla oleva seuraava tuki on taaempana kuin tuo katkaisukohta..
Soittivat konttorilta että he tuovat ne finnittömät kilvet meille maanantaiksi...
Soittivat konttorilta että he tuovat ne finnittömät kilvet meille maanantaiksi...
Eikös noita heijastinkolmioita voisi upottaa tuohon puskurin korinväriseen osaan, mustan osan alapuolelle? Värin ja mittojen puolesta istuisi ainakin aika kivasti/huomaamattomasti paikoilleen.
tuo etuseinä kyllä huutaa jotain... onko sen varalle suunnitteilla jotain? Vaikka ensialkuun ihan feikki-ikkuna teippaamalla tms.?
Kärry viety talliin säilöön ja otettu muutama kuva....
Etuvalot
Molemmat
Sisältä
muutama
räpsy
myös
hämärässä
tallissa
Pojat kiittää mielenkiinnostanne ja vastaa mielellään kysymyksiinne jos ne liittyy jotenkin tähän kärryyn ja tämän rakentamiseen. Palaamme talven mittaan asiaan ja lisäämme kuvia kunhan tässä saadaan lisää tuotetta kärryyn...
ei me tätä lukita mutta päivitysväli saattaa venyä...
Etuvalot
Molemmat
Sisältä
muutama
räpsy
myös
hämärässä
tallissa
Pojat kiittää mielenkiinnostanne ja vastaa mielellään kysymyksiinne jos ne liittyy jotenkin tähän kärryyn ja tämän rakentamiseen. Palaamme talven mittaan asiaan ja lisäämme kuvia kunhan tässä saadaan lisää tuotetta kärryyn...
ei me tätä lukita mutta päivitysväli saattaa venyä...
-
- -
- Viestit: 4
- Liittynyt: 9.1.2018 18:27
Re: Koppikärry G3 farmarista
Paljonko tommosen katsastus maksoi?
Palaa sivulle “Projektiosasto”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa