Transporter ei liiku

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

tomiix
-
Viestit: 111
Liittynyt: 18.5.2009 13:55

Transporter ei liiku

ViestiKirjoittaja tomiix » 17.11.2010 23:27

T4 automaatti, 2,5 tdi lopetti matkanteo rusauksen kera. Vaihteistona on automaatti. Kaikki vaihteet kytkeytyvät päälle ja nopeusmittari nousee. Auto ei kuitenkaan liiku. Vetoakselit eivät pyöri. Oikea vetoakseli pyörii "tyhjää". Vasenta vetaria pyöritettäessä liikkuu vaihteistossakin jotain. Vaihde päällä, moottori käynnissä kuuluu urinaa, joka lisääntyy kierrosten myötä. Etupää ylhäällä urinan saa loppumaan pyöritettäessä kuskin puoleista pyörää vaihteen haluamaan suuntaan. Vastakkaiseen suuntaan pyöritettäessä urina voimistuu. P-asennossa pyörät pyörivät jos niitä pyörittää, onko tämä normaalia?

Onko kyseessä joku tyyppivika, vai aloitanko summittaisen purkamisen?

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 18.11.2010 1:15

Siis oikeanpuoleinen vetoakseli pyörii mutta rengas ei ?

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 18.11.2010 7:06

Joskus 80-luvulla ajoin volkkarilla parinsadan kilometrin taipaleen ja pistin auton parkkiin. Kun seuraavalla viikolla otin auton käyttöön ja nostin kytkintä, ei mitään tapahtunut. Konepellin alle katsottaessa totesin, että toinen vetoakseli pyörii, mutta auto ei liiku. Riitti siinä ihmerystä, mutta oli aika selvää, että toisen puolen murroksen sisuskalut olivat antautuneet ja tasauspyörästö antoi voimaa vain sille puolelle, missä vastus oli vähintä.

tomiix
-
Viestit: 111
Liittynyt: 18.5.2009 13:55

ViestiKirjoittaja tomiix » 18.11.2010 7:39

OIkeasta renkaasta pyörittämällä myös vetoakseli pyörii, joten ainakin ulompi vetonivel näyttäisi olevan kunnossa. Vasemmasta renkaasta pyörittämällä vaihteistossakin pyörii jokin mukana. Epäilykseni kohdistuu sisempään vetoniveleen tai tasauspyörästöön?

kummun
-
Viestit: 172
Liittynyt: 11.1.2008 22:42

ViestiKirjoittaja kummun » 20.11.2010 19:01

Boorit vetarin päästä irronneet.Aika yleistä Portterissa.Vedä vetarit irti askista ja katso.

jabetus
-
Viestit: 3
Liittynyt: 22.11.2010 20:51

pyörii j

ViestiKirjoittaja jabetus » 22.11.2010 21:02

koska olet vaihtanut automaati öljyt ja suodatimen jos autom öljy tikun öljy on mustaa
niin siellä voi olla vika

tomiix
-
Viestit: 111
Liittynyt: 18.5.2009 13:55

ViestiKirjoittaja tomiix » 23.11.2010 9:53

Auto on ollut minulla vasta 4 tkm:n ajan. Auto on merkkihuollettu, muttei vaihteistoöljyn vaihdosta ollut merkintöjä. Laatikko on vaihdettu tehdasuuteen 80tkm sitten. Kaikki vaihteet kytkeytyvät normaalisti päälle ja nopeusmittari nousee. Mistä löytyisi vaihdelaatikon kuvaa / räjäytyskuvaa, josta selviäisi osien sijainnit? Korjausoppaassa ohitettiin automaattilaatikko kokonaan.

uti
-
Viestit: 46
Liittynyt: 11.8.2007 8:34

Pultit

ViestiKirjoittaja uti » 25.11.2010 16:15

Olet kai katsonut sisäpuolen laipan pultit. Muutaman kerran noita on irronnut. Itselläni kaksi kertaa. Eri ajoneuvoista. Oli joku huonosti kiinnittänyt, ehkä väärillä työkaluilla. Kannattaakin katsoa ne kuusiokolot oikein.

tomiix
-
Viestit: 111
Liittynyt: 18.5.2009 13:55

ViestiKirjoittaja tomiix » 26.11.2010 10:07

Sisemmän vetonivelen ja sen kiinnityslaipan pultit ovat tallessa. Laatikkoon menevän vetarintumpin sisäpäässä tuntui 2-3mm välystä pystysuunnassa. Onko tämä normaali välys? Lienee kuitenkin järkevää vetää ko. tumppi ulos laatikosta. Voiko tämän tumpin irroittaa ilman, että ottaa koko vetaria irti? Jos yrittäisi ottaa sisemmän nivelen pultit sekä kannatinlaakerin irti ja kääntäisi niveltä sivulle, mahtuisiko tumppi tulemaan ulos laatikosta? Onko tumppi kiinni laatikossa muulla kuin booreilla, eli lähteekö vetämällä irti?

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 26.11.2010 11:48

01N lootassa "tumppi" on kiinni keskeltä pitkällä pultilla lootassa eli joutuu laipasta irroittelemaan pultit murroksesta, luulisin tuossa olevan samalla tapaa.

veksu
-
Viestit: 609
Liittynyt: 23.7.2003 10:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja veksu » 26.11.2010 13:05

kyllähän vika on selkee jos vetarin tumppi pyörii muttei vetoakseli niin boorit rikki. ei vissiin kovinkaan epätavallista volkkarilta.

kansii avata ja katsoa ostaako kerralla uuden akselin ja nivelet.

omassa golfissa oli syöpynyt boorit hiukan kun nivelen vaihdoin.
nyt on ajeltu keväästä lähtien odotelleen kestääkö boorit vai sanooko ne jossain vaiheessa työsopparin irti.

tomiix
-
Viestit: 111
Liittynyt: 18.5.2009 13:55

ViestiKirjoittaja tomiix » 7.12.2010 23:26

Sisempi vetari on irrotettu laatikkoon menevästä laipasta /tumpista. Ei mahdu tumppi vielä tulemaan ulos. Alapallon xzn pultit aiheuttavat päänvaivaa, mikäköhän mahtaa olla oikea koko, jos edistyisi hakemaan avaimen siihen?

Edit: M14 ja M16 xzn haettu. Pitää tänään irroittaa alapallo. Saa nähdä tarvitseeko myös raidetangon pää irroittaa.

tomiix
-
Viestit: 111
Liittynyt: 18.5.2009 13:55

ViestiKirjoittaja tomiix » 9.12.2010 0:01

Osa lähti irti, alapallon irroitus antoi riittävästi pelivaraa. Tumpin pituus n. 29,5cm ja halkaisia boorien kohdalta n.28-30mm. Booreja näyttäisi olevan 22kpl.

Tässä väliakselissa on huomattavan paljon kulumaa, joten se menee vaihtoon. Vaihteiston laipassa on myöskin jonkin verran kulumaa. Liekö osasyynä ongelmaan ollut boorien suojana olevan O-renkaan pettäminen. Olisiko vaihteistoon menevien naaras boorien vaihto miten työläs operaatio?

Kannattaako booreihin laittaa jotain rasvaa tms. ennenkuin uuden akselin sujauttaa paikoilleen?

tomiix
-
Viestit: 111
Liittynyt: 18.5.2009 13:55

ViestiKirjoittaja tomiix » 12.12.2010 18:15

Tumppi vaihdettu ja koeajoja ajeltu. Hyvin näyttää toimivan. Vaihteiston puolen laipan jätin vaihtamatta, vaihdetaan sitten, jos siltä näyttää. Marmoritiskillä pyytivät siitä yli 250e + nippu uusittavia tiivisteitä.

PekuMAN66
-
Viestit: 69
Liittynyt: 13.3.2010 21:15

ViestiKirjoittaja PekuMAN66 » 9.5.2012 11:28

Moi tomix. Täällä sama vika, tosin en ole vielä avannut paikkoja. Miten portterisi on pelannut pelkän vetoakselin vaihdolla, joko kilometrejä saatu siihen vai pitikö tehdä pitemmän kaavan kautta uudelleen?
Otitko akslin pätkän marmorilta mitä kustansi?
t. Peku

Muikku
-
Viestit: 462
Liittynyt: 16.12.2008 20:21

ViestiKirjoittaja Muikku » 9.5.2012 15:38

Luulisi, että Tomix olisi tänne jatkanut jos olisi vielä ongelmaa ollut. Tosin 1 ½ vuotta jo tuosta viimesestä kirjottelusta tänne (kannattaa päivämäärät topicista tarkistaa kun sinne kirjottelee).

Veikkaanpa, että kannattaa yksityisviestiä nakata jos meinaat herran saada kiinni.

tomiix
-
Viestit: 111
Liittynyt: 18.5.2009 13:55

ViestiKirjoittaja tomiix » 10.5.2012 8:55

Olisikohan "uudella" siis käytetyllä hyväkuntoisella vetoakselin tumpilla päässyt luokkaa 40tkm (hintaa oli 50-100e, en muista enää tarkkaan). Uusi olisi kustantanut about 250e. Tämän jälkeen oltiin jo tilanteessa, että boorit oli vähissä molemmilta puolelta: http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=157269&highlight=

Tuon tumpin vaihto olisi ilmeisesti vaatinut laatikon purkamista, joten myin auton sekä tarvittavat varaosat projektiksi seuraavalle ja hankin tilalle manuaalivaihteisen T4:sen.

PekuMAN66
-
Viestit: 69
Liittynyt: 13.3.2010 21:15

ViestiKirjoittaja PekuMAN66 » 11.5.2012 12:46

Tomix, Menikö autosi kauemmas projektiksi, voisitko kysäistä miten uusi omistaja asian kanssa menetteli? Koetettiin hinata omaa vaan ei onnistunut, alkoi vaan vedettäessä "urraamaan" eli pyöri mieluummin boorista kuin että vaihteisto olisi pyörinyt. Säästeltiin jäljellä olevaa booria eikä hinattu muuta kuin lähimmän korjaamon pihaan n. 2 km. Odottaa nyt siellä pihassa vetarin irroitusta. Tämä on manuaali askilla. Vois olettaa et uudella tumpilla menis tovin aikaa, minun tapauksessa useita vuosia kun ajan alle 20 tkm vuodessa, enkä juuri vedä muutakuin präkärryä joskus. Onkohan aina kyseessä tuo apumiehen puoli joka löysää?

tomiix
-
Viestit: 111
Liittynyt: 18.5.2009 13:55

ViestiKirjoittaja tomiix » 14.5.2012 9:54

Apumiehen boorit sieltä tietääkseni yleensä menee. Kannattaa ottaa irti ja arvioida sisempien boorien kuntoa. Kuluneet boorit näyttävät lyhemmiltä sekä kapeammilta.

Entisen auton osalta ei ole enää yhteystietoja tallessa. Hyvin pian tuo ex. auto ilmestyi korjattuna takaisin nettiauton myyntilistoille, joteni osaavalle kaverille tuo oli helppo homma.

PekuMAN66
-
Viestit: 69
Liittynyt: 13.3.2010 21:15

ViestiKirjoittaja PekuMAN66 » 14.5.2012 12:26

Kyselin korjaajalta joka oli korjannut saman jutun jollekkin hiljattain. Laatikkoa ei tarvi käyttää pois(ainakin tässä 102hv:ssa olevassa manuaalilaatikkomallissa), täys kunnostuksen voi tehdä ulkoapäin. Hän muisteli et alkuperäiset osat olis olleet n.500e. Huolellinen puhdistus, jos kulahtanut boori öljytilan puolella. Huomenna puretaan vetari pois, siitä se lähtee...

PekuMAN66
-
Viestit: 69
Liittynyt: 13.3.2010 21:15

ViestiKirjoittaja PekuMAN66 » 19.5.2012 22:00

Nyt vetari on pois ja vika näkyvillä. Kulunut booriliitos on perän ulkopuolella, ei öljypuolella, tumppipätkä pitäs saada vetäistyä perästä ulos. Siinä pitäs olla vaan lukitusrengas, joka pitäs löysätä kuitenkin vetämällä tumppia ulospäin. Miten lienis kätevin vetää pois kun ei oo olakkeita mistä vetää, kuluneesta boorireijästä hankala vetää? Perästä päin on ekaks lyhyt tumppi, sit booriliitoksella jatkuu n.30 cm akseli jossa kannatuslaakeri ja sen päässä sisempi vetonivel.
Nii jos jollain on nämä akselit ylimääräisinä, laita yv:tä...

PekuMAN66
-
Viestit: 69
Liittynyt: 13.3.2010 21:15

ViestiKirjoittaja PekuMAN66 » 23.5.2012 7:42

Vetarin tumppi irtos helposti liukuvasaralla, ensin täpättiin hitsillä tumppiin kiinni. Kokeiluna menossa hitsattu booriliitos. Osat irralleen, mitoitus, karkaisun pehmennys, hitsaus,suoruuden tarkistus sorvissa, heitto n.1mm. Tänään tarkoitus pistää kasaan. Onko kokemuksia tällaisesta korjauksesta, miten kestää? Itse kuulin yhden hitsatun akselin olevan käytössä, ja kestänyt jo jonkin aikaa (ja vielä hitsattu ihan ex temporee- ideana)

PekuMAN66
-
Viestit: 69
Liittynyt: 13.3.2010 21:15

ViestiKirjoittaja PekuMAN66 » 28.5.2012 22:14

Nyt hitsatulla akselilla menty 150 km ongelmitta pienen jännityksen kanssa. Muuta eroa entiseen väljentyneeseen booriliitokseen ei huomaa kuin et vetarin klappi kaasua liikuttamalla veto päälle ja -pois on pienentynyt. Pitää laittaa jatkoa tähän viestiketjuun jos aihetta ilmenee...


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa