Transporter ei liiku
Valvoja: ffp jäsenet
Transporter ei liiku
T4 automaatti, 2,5 tdi lopetti matkanteo rusauksen kera. Vaihteistona on automaatti. Kaikki vaihteet kytkeytyvät päälle ja nopeusmittari nousee. Auto ei kuitenkaan liiku. Vetoakselit eivät pyöri. Oikea vetoakseli pyörii "tyhjää". Vasenta vetaria pyöritettäessä liikkuu vaihteistossakin jotain. Vaihde päällä, moottori käynnissä kuuluu urinaa, joka lisääntyy kierrosten myötä. Etupää ylhäällä urinan saa loppumaan pyöritettäessä kuskin puoleista pyörää vaihteen haluamaan suuntaan. Vastakkaiseen suuntaan pyöritettäessä urina voimistuu. P-asennossa pyörät pyörivät jos niitä pyörittää, onko tämä normaalia?
Onko kyseessä joku tyyppivika, vai aloitanko summittaisen purkamisen?
Onko kyseessä joku tyyppivika, vai aloitanko summittaisen purkamisen?
Joskus 80-luvulla ajoin volkkarilla parinsadan kilometrin taipaleen ja pistin auton parkkiin. Kun seuraavalla viikolla otin auton käyttöön ja nostin kytkintä, ei mitään tapahtunut. Konepellin alle katsottaessa totesin, että toinen vetoakseli pyörii, mutta auto ei liiku. Riitti siinä ihmerystä, mutta oli aika selvää, että toisen puolen murroksen sisuskalut olivat antautuneet ja tasauspyörästö antoi voimaa vain sille puolelle, missä vastus oli vähintä.
Auto on ollut minulla vasta 4 tkm:n ajan. Auto on merkkihuollettu, muttei vaihteistoöljyn vaihdosta ollut merkintöjä. Laatikko on vaihdettu tehdasuuteen 80tkm sitten. Kaikki vaihteet kytkeytyvät normaalisti päälle ja nopeusmittari nousee. Mistä löytyisi vaihdelaatikon kuvaa / räjäytyskuvaa, josta selviäisi osien sijainnit? Korjausoppaassa ohitettiin automaattilaatikko kokonaan.
Sisemmän vetonivelen ja sen kiinnityslaipan pultit ovat tallessa. Laatikkoon menevän vetarintumpin sisäpäässä tuntui 2-3mm välystä pystysuunnassa. Onko tämä normaali välys? Lienee kuitenkin järkevää vetää ko. tumppi ulos laatikosta. Voiko tämän tumpin irroittaa ilman, että ottaa koko vetaria irti? Jos yrittäisi ottaa sisemmän nivelen pultit sekä kannatinlaakerin irti ja kääntäisi niveltä sivulle, mahtuisiko tumppi tulemaan ulos laatikosta? Onko tumppi kiinni laatikossa muulla kuin booreilla, eli lähteekö vetämällä irti?
kyllähän vika on selkee jos vetarin tumppi pyörii muttei vetoakseli niin boorit rikki. ei vissiin kovinkaan epätavallista volkkarilta.
kansii avata ja katsoa ostaako kerralla uuden akselin ja nivelet.
omassa golfissa oli syöpynyt boorit hiukan kun nivelen vaihdoin.
nyt on ajeltu keväästä lähtien odotelleen kestääkö boorit vai sanooko ne jossain vaiheessa työsopparin irti.
kansii avata ja katsoa ostaako kerralla uuden akselin ja nivelet.
omassa golfissa oli syöpynyt boorit hiukan kun nivelen vaihdoin.
nyt on ajeltu keväästä lähtien odotelleen kestääkö boorit vai sanooko ne jossain vaiheessa työsopparin irti.
Sisempi vetari on irrotettu laatikkoon menevästä laipasta /tumpista. Ei mahdu tumppi vielä tulemaan ulos. Alapallon xzn pultit aiheuttavat päänvaivaa, mikäköhän mahtaa olla oikea koko, jos edistyisi hakemaan avaimen siihen?
Edit: M14 ja M16 xzn haettu. Pitää tänään irroittaa alapallo. Saa nähdä tarvitseeko myös raidetangon pää irroittaa.
Edit: M14 ja M16 xzn haettu. Pitää tänään irroittaa alapallo. Saa nähdä tarvitseeko myös raidetangon pää irroittaa.
Osa lähti irti, alapallon irroitus antoi riittävästi pelivaraa. Tumpin pituus n. 29,5cm ja halkaisia boorien kohdalta n.28-30mm. Booreja näyttäisi olevan 22kpl.
Tässä väliakselissa on huomattavan paljon kulumaa, joten se menee vaihtoon. Vaihteiston laipassa on myöskin jonkin verran kulumaa. Liekö osasyynä ongelmaan ollut boorien suojana olevan O-renkaan pettäminen. Olisiko vaihteistoon menevien naaras boorien vaihto miten työläs operaatio?
Kannattaako booreihin laittaa jotain rasvaa tms. ennenkuin uuden akselin sujauttaa paikoilleen?
Tässä väliakselissa on huomattavan paljon kulumaa, joten se menee vaihtoon. Vaihteiston laipassa on myöskin jonkin verran kulumaa. Liekö osasyynä ongelmaan ollut boorien suojana olevan O-renkaan pettäminen. Olisiko vaihteistoon menevien naaras boorien vaihto miten työläs operaatio?
Kannattaako booreihin laittaa jotain rasvaa tms. ennenkuin uuden akselin sujauttaa paikoilleen?
Olisikohan "uudella" siis käytetyllä hyväkuntoisella vetoakselin tumpilla päässyt luokkaa 40tkm (hintaa oli 50-100e, en muista enää tarkkaan). Uusi olisi kustantanut about 250e. Tämän jälkeen oltiin jo tilanteessa, että boorit oli vähissä molemmilta puolelta: http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=157269&highlight=
Tuon tumpin vaihto olisi ilmeisesti vaatinut laatikon purkamista, joten myin auton sekä tarvittavat varaosat projektiksi seuraavalle ja hankin tilalle manuaalivaihteisen T4:sen.
Tuon tumpin vaihto olisi ilmeisesti vaatinut laatikon purkamista, joten myin auton sekä tarvittavat varaosat projektiksi seuraavalle ja hankin tilalle manuaalivaihteisen T4:sen.
Tomix, Menikö autosi kauemmas projektiksi, voisitko kysäistä miten uusi omistaja asian kanssa menetteli? Koetettiin hinata omaa vaan ei onnistunut, alkoi vaan vedettäessä "urraamaan" eli pyöri mieluummin boorista kuin että vaihteisto olisi pyörinyt. Säästeltiin jäljellä olevaa booria eikä hinattu muuta kuin lähimmän korjaamon pihaan n. 2 km. Odottaa nyt siellä pihassa vetarin irroitusta. Tämä on manuaali askilla. Vois olettaa et uudella tumpilla menis tovin aikaa, minun tapauksessa useita vuosia kun ajan alle 20 tkm vuodessa, enkä juuri vedä muutakuin präkärryä joskus. Onkohan aina kyseessä tuo apumiehen puoli joka löysää?
Apumiehen boorit sieltä tietääkseni yleensä menee. Kannattaa ottaa irti ja arvioida sisempien boorien kuntoa. Kuluneet boorit näyttävät lyhemmiltä sekä kapeammilta.
Entisen auton osalta ei ole enää yhteystietoja tallessa. Hyvin pian tuo ex. auto ilmestyi korjattuna takaisin nettiauton myyntilistoille, joteni osaavalle kaverille tuo oli helppo homma.
Entisen auton osalta ei ole enää yhteystietoja tallessa. Hyvin pian tuo ex. auto ilmestyi korjattuna takaisin nettiauton myyntilistoille, joteni osaavalle kaverille tuo oli helppo homma.
Kyselin korjaajalta joka oli korjannut saman jutun jollekkin hiljattain. Laatikkoa ei tarvi käyttää pois(ainakin tässä 102hv:ssa olevassa manuaalilaatikkomallissa), täys kunnostuksen voi tehdä ulkoapäin. Hän muisteli et alkuperäiset osat olis olleet n.500e. Huolellinen puhdistus, jos kulahtanut boori öljytilan puolella. Huomenna puretaan vetari pois, siitä se lähtee...
Nyt vetari on pois ja vika näkyvillä. Kulunut booriliitos on perän ulkopuolella, ei öljypuolella, tumppipätkä pitäs saada vetäistyä perästä ulos. Siinä pitäs olla vaan lukitusrengas, joka pitäs löysätä kuitenkin vetämällä tumppia ulospäin. Miten lienis kätevin vetää pois kun ei oo olakkeita mistä vetää, kuluneesta boorireijästä hankala vetää? Perästä päin on ekaks lyhyt tumppi, sit booriliitoksella jatkuu n.30 cm akseli jossa kannatuslaakeri ja sen päässä sisempi vetonivel.
Nii jos jollain on nämä akselit ylimääräisinä, laita yv:tä...
Nii jos jollain on nämä akselit ylimääräisinä, laita yv:tä...
Vetarin tumppi irtos helposti liukuvasaralla, ensin täpättiin hitsillä tumppiin kiinni. Kokeiluna menossa hitsattu booriliitos. Osat irralleen, mitoitus, karkaisun pehmennys, hitsaus,suoruuden tarkistus sorvissa, heitto n.1mm. Tänään tarkoitus pistää kasaan. Onko kokemuksia tällaisesta korjauksesta, miten kestää? Itse kuulin yhden hitsatun akselin olevan käytössä, ja kestänyt jo jonkin aikaa (ja vielä hitsattu ihan ex temporee- ideana)
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa