AHU Passattiin järeämpää laturia autohifiä varten - mikä?
Valvoja: ffp jäsenet
AHU Passattiin järeämpää laturia autohifiä varten - mikä?
Hifikärpänen tuli ja puraisi kunnolla. Olisiko AHUun mahdollista saada järeämpää laturia vaikka v6 TDI-mallista, meneekö se paikoilleen heittämällä? Jakopään huolto on 2 viikon päästä ja se tehdään itse joten samaan syssyyn olisi erittäin helppo vaihdella muutakin palikkaa. Johdot varmaankin tulen uusimaan paksummiksi laturilta startille ja siitä akulle, kuten myös maadoitusjohdon.
Peräkonttiin olisi tulossa noin 200A sulakkeen edestä tavaraa, joten ei taida vakiolaturi enää tykätä (vaikka keskimäärin virrankulutus taitaa olla muutamia kymmeniä ampeereja vain)
Peräkonttiin olisi tulossa noin 200A sulakkeen edestä tavaraa, joten ei taida vakiolaturi enää tykätä (vaikka keskimäärin virrankulutus taitaa olla muutamia kymmeniä ampeereja vain)
Katsot alkuun vaan maadotukset kuntoon eli akulta/akuilta vähintään 50mm2 kaapelit maihin, laturilta etuakulle 50mm2 kaapeli ja maadoitat vielä koneenkin erikseen runkoon 50mm2 kaapelilla ja vaihdat kunnon akun/akut niin riittää aika pitkälle.
Latureitahan noihin kyllä saa isompiakin mutta hinta nousee sitten aika rajusti verrattuna orkkikseen.
esim tässä on yksi http://www.mechmanhighoutputalternators.com/shop/products/270a-High-Output-63G-Alternator-conversion-for-Volkswagen-.html
Mutta oikeesti et tarvitse kuin kunnon virtakaapeloinnit ja akut ja vähän järkeä ettei rokit esim raikaa vuorokauden ympäri ilman että auto käynnissä
Latureitahan noihin kyllä saa isompiakin mutta hinta nousee sitten aika rajusti verrattuna orkkikseen.
esim tässä on yksi http://www.mechmanhighoutputalternators.com/shop/products/270a-High-Output-63G-Alternator-conversion-for-Volkswagen-.html
Mutta oikeesti et tarvitse kuin kunnon virtakaapeloinnit ja akut ja vähän järkeä ettei rokit esim raikaa vuorokauden ympäri ilman että auto käynnissä
Subille on tulossa 4*40A sulakkein varustettu pääte (tarkoitus sähköisesti korjata vaste 20hz asti tasaiseksi joten tehoja tarvitaan jonkun verran)
Lisäksi takakonttin tulee tietysti etupäälle toinen pääte, sekä mahdollisesti vielä pieni akku virransyöttöä turvaamaan. Ainiin, ja 2kW invertterikin on osto/asennuslistalla.
Jos mullakin nyt olisi tuo 120A laturi, niin sitä ei varmaan kannata alkaa vaihtamaan jos se toimii? Mutta entäpä jännitteensäädin, eikös se ole ennemminkin kulutustavaraa? Toisaalla neuvottiin säädättämään latausjännitettä korkeammaksi.
Lisäksi takakonttin tulee tietysti etupäälle toinen pääte, sekä mahdollisesti vielä pieni akku virransyöttöä turvaamaan. Ainiin, ja 2kW invertterikin on osto/asennuslistalla.
Jos mullakin nyt olisi tuo 120A laturi, niin sitä ei varmaan kannata alkaa vaihtamaan jos se toimii? Mutta entäpä jännitteensäädin, eikös se ole ennemminkin kulutustavaraa? Toisaalla neuvottiin säädättämään latausjännitettä korkeammaksi.
Eiköhän se 120A piisaa aika pitkälle, tuskin sulla kokoaikaa se invertteri vie 2kW:a, ja samaan aikaan poppikoneet sulakkeiden täydeltä sähköä. Riippuu ihan akusta mihin tuota latausjännitettä kannattaa nostaa, normiakulla ei taida olla hyötyjä. Noilla tiedoilla taitaisin ennemminkin laittaa autoon kaksi eri akkua, kuin tehostaa latausta.
Juu tiedossa on ettei se keskimääräinen virrankulutus ole todellakaan mitään 300A. Mutta onko 400tkm ajettu jännitteensäädin jo ihan kuollut? Mitenkä tuon kunnon voisi selvittää?
Orkkisakun tilalle on tulossa joko Optima tai GZ, mahdollisesti ehkä takaluukkuun vielä pikkuinen lisäakku. Ne tykkää kyllä 14.4v latausjännitteestä, nyt se on 13.8 muistaakseni.
Orkkisakun tilalle on tulossa joko Optima tai GZ, mahdollisesti ehkä takaluukkuun vielä pikkuinen lisäakku. Ne tykkää kyllä 14.4v latausjännitteestä, nyt se on 13.8 muistaakseni.
400tkm ajettu laturi on jo käyttöikänsä loppupuolella, tuskin on muutenkaan avaamatta noita kilometrejä päästelty ja säädinpaketti (Sis. hiilet) on varmastikin kerran vaihdettu jo. Jos käytät paljon korkeita kierroksia mottorissa niin suosittelen laturin uusimista, vakiona ajellessa riittää yleensä laakereiden, liukurenkaiden sekä säädinpaketin uusinta, eli laturin perushuolto joka kannattaisi muutenkin tehdä noin 200 tkm välein käytöstä riippuen. Vanhemmiten ja paljon korkeita kierroksia käyttäen mm. käämin pään kiinnityksessä liukurenkaaseen saattaa tulla murtuma ja katkos, ja sen korjaaminen on melko hankalaa. Tämä siis vain oma näkemys aiheeseen, itse pyrin suosimaan huoltamista korjaamisen sijasta.
Osaako joku varmistaa ton v6:n laturin sopivuuden? 120A ei tunnu riittävän, talveksi on autossa akkulaturi mikä latailee samalla kun auto tolpassa, mutta ei oikein kesällä jaksais autoa lämmitellä.
Ja turha ehdottaa jotain maadoituksien parantamista tms. koska ne on tarpeeksi hyvät. Hifeinä on vain yksi 1kw pääte, mikä vie vähän virtaa, mutta sitten on noi toiset sähkölelut mitkä vie sen 80A 2-3min kerrallaan ja käyvät 2-4kertaa/100km riippuen miten tykkää leikkiä
Isompi akku vois ehkä auttaa, mutta ei oikein vakio paikalle taida mahtua 3B:ssä? Hetkellistä en enempää tarvitse, koska toi vahvistin jaksaa ihan tarpeeksi. Esim jos kompurat käy muutama km ennen kotipihaa on aamulla todella vaivalloista saada auto käyntiin.
Ja turha ehdottaa jotain maadoituksien parantamista tms. koska ne on tarpeeksi hyvät. Hifeinä on vain yksi 1kw pääte, mikä vie vähän virtaa, mutta sitten on noi toiset sähkölelut mitkä vie sen 80A 2-3min kerrallaan ja käyvät 2-4kertaa/100km riippuen miten tykkää leikkiä
Isompi akku vois ehkä auttaa, mutta ei oikein vakio paikalle taida mahtua 3B:ssä? Hetkellistä en enempää tarvitse, koska toi vahvistin jaksaa ihan tarpeeksi. Esim jos kompurat käy muutama km ennen kotipihaa on aamulla todella vaivalloista saada auto käyntiin.
Entäs akku? Niissä on paljon eroja virran vastaanottokyvyssä ja siihen ei auta vaikka on kuinka tehokas laturi. Kuulostaisi juurikin akun kyykkäämiseltä tuommonen, ehjällä 80Ah akulla pitäisi pyöritellä tuollasta 80A kuormaa liki tunnin ajan vaikka kokonaan ilman latausta, saatika sitten esim. 95-100Ah akulla ja 120A latauskapasiteetin kanssa, jolloin virta tulee käytännössä suoraan laturilta jos se on täysin terässään.
p0wer, siis enemmänkin ongelmana on se, että pitkässä juoksussa akku valuu tyhjäksi. Ajelen vaan 10-30km ajoa kerrallaan, eli startit plus muut sähköhepeneet syö akun pikku hiljaa(alta viikossa?) niin että auto on tosi vaivalloinen käynnistymään.
Tuntuu, että toi vakio laturi alkaa vasta jossain lähempänä 2000rpm lataamaan, joten olenkin nyt ruvennut ajamaan 3000rpm paikkeilla. Hirveä meteli, mutta jaksaa paljon pidempään.
200km jos jaksaa ajaa niin akku on taas hyvä viikoksi. Tai jos lataa muutaman tunnin niin helpottaa.
Tuntuu, että toi vakio laturi alkaa vasta jossain lähempänä 2000rpm lataamaan, joten olenkin nyt ruvennut ajamaan 3000rpm paikkeilla. Hirveä meteli, mutta jaksaa paljon pidempään.
200km jos jaksaa ajaa niin akku on taas hyvä viikoksi. Tai jos lataa muutaman tunnin niin helpottaa.
Akkusi on sökö (tai laturiltasi puuttuu herätejännite.)
Itselläni TDi:n akku kyykkäsi viimetalvena -30 ja kovemmilla pakkasilla. Kovilla kierroksilla (~ yli 2000rpm) virrat pysyivät, mutta liikennevaloihin pysähtyessä selvästi valot himmentyivät ja sisäpuhaltimen ääni hiljeni. Kierroksien ylläpidolla valot taas kirkastuivat ja akku varasi virtaa 5km matkalla sen verran, että pihassa taas pystyi pari minuttia tyhjäkäyttämään ennenkuin alkoi käymään taas laturin virroilla. Auton käydessä(kaikki sähkölaitteet päällä) ja valojen himmentyessä akun navoista mitattuna jännite alle 13V. Korjaantui uudella akulla.
Toki kannattaa myös mittailla varulta virrankulutukset kun auto on seissyt hetken paikallaan.
Itselläni TDi:n akku kyykkäsi viimetalvena -30 ja kovemmilla pakkasilla. Kovilla kierroksilla (~ yli 2000rpm) virrat pysyivät, mutta liikennevaloihin pysähtyessä selvästi valot himmentyivät ja sisäpuhaltimen ääni hiljeni. Kierroksien ylläpidolla valot taas kirkastuivat ja akku varasi virtaa 5km matkalla sen verran, että pihassa taas pystyi pari minuttia tyhjäkäyttämään ennenkuin alkoi käymään taas laturin virroilla. Auton käydessä(kaikki sähkölaitteet päällä) ja valojen himmentyessä akun navoista mitattuna jännite alle 13V. Korjaantui uudella akulla.
Toki kannattaa myös mittailla varulta virrankulutukset kun auto on seissyt hetken paikallaan.
Kyllä kyllä, aluksi viankuvauksestasi sain sellaisen kuvan että ongelma on pidemmänkin ajon jälkeen jos vain ennen ajon lopettamista käyttää sähkölaitteita reilusti. Tosiaan, voihan se olla että isommalla laturilla saa asiaa hieman korjattua, mutta olen itse kyllä vahvasti sitä mieltä että ns. pullonkaula on akussa virran vastaanottokyvyssä sekä mahdollisesti jo kuluneessa laturissa. Sitten vielä se asia, että lataako tuollainen 150A laturi pikkukierroksilla yhtään enempää? Jää toki mutupohjalta arvailujen varaan.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa