AHU Passattiin järeämpää laturia autohifiä varten - mikä?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

AHU Passattiin järeämpää laturia autohifiä varten - mikä?

ViestiKirjoittaja Jultsu » 10.5.2012 3:55

Hifikärpänen tuli ja puraisi kunnolla. Olisiko AHUun mahdollista saada järeämpää laturia vaikka v6 TDI-mallista, meneekö se paikoilleen heittämällä? Jakopään huolto on 2 viikon päästä ja se tehdään itse joten samaan syssyyn olisi erittäin helppo vaihdella muutakin palikkaa. Johdot varmaankin tulen uusimaan paksummiksi laturilta startille ja siitä akulle, kuten myös maadoitusjohdon.

Peräkonttiin olisi tulossa noin 200A sulakkeen edestä tavaraa, joten ei taida vakiolaturi enää tykätä (vaikka keskimäärin virrankulutus taitaa olla muutamia kymmeniä ampeereja vain)

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 10.5.2012 6:43

Onkos sielä nyt 90A laturi? AFN:stä ainakin 120A laturi bolt-on. Itselläni myös vr6:ssa 150A laturi, jonka korvakot näyttää erehdyttävän lähelle samalta kuin TDI:n. En tiedä passaako 100-varmasti.

marko586
-
Viestit: 95
Liittynyt: 9.10.2003 23:28

ViestiKirjoittaja marko586 » 10.5.2012 10:31

Katsot alkuun vaan maadotukset kuntoon eli akulta/akuilta vähintään 50mm2 kaapelit maihin, laturilta etuakulle 50mm2 kaapeli ja maadoitat vielä koneenkin erikseen runkoon 50mm2 kaapelilla ja vaihdat kunnon akun/akut niin riittää aika pitkälle.

Latureitahan noihin kyllä saa isompiakin mutta hinta nousee sitten aika rajusti verrattuna orkkikseen.
esim tässä on yksi http://www.mechmanhighoutputalternators.com/shop/products/270a-High-Output-63G-Alternator-conversion-for-Volkswagen-.html

Mutta oikeesti et tarvitse kuin kunnon virtakaapeloinnit ja akut ja vähän järkeä ettei rokit esim raikaa vuorokauden ympäri ilman että auto käynnissä

disutus
-
Viestit: 87
Liittynyt: 29.8.2010 10:32

ViestiKirjoittaja disutus » 11.5.2012 7:32

Mulla ainakin on 97 ahu passatissa 120a laturi paikallaan. Arvelin, että se on siinä jo vakiona ollu.

Kalioli
-
Viestit: 101
Liittynyt: 12.6.2011 21:40

ViestiKirjoittaja Kalioli » 11.5.2012 15:29

Voisitko kertoa mitä sinne on tulossa kiinni ? Tosin jos laturin vaihtoa mietit tuntuu, että olisit näitä ennenki tehnyt :D

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 11.5.2012 15:32

Subille on tulossa 4*40A sulakkein varustettu pääte (tarkoitus sähköisesti korjata vaste 20hz asti tasaiseksi joten tehoja tarvitaan jonkun verran)
Lisäksi takakonttin tulee tietysti etupäälle toinen pääte, sekä mahdollisesti vielä pieni akku virransyöttöä turvaamaan. Ainiin, ja 2kW invertterikin on osto/asennuslistalla.


Jos mullakin nyt olisi tuo 120A laturi, niin sitä ei varmaan kannata alkaa vaihtamaan jos se toimii? Mutta entäpä jännitteensäädin, eikös se ole ennemminkin kulutustavaraa? Toisaalla neuvottiin säädättämään latausjännitettä korkeammaksi.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 11.5.2012 19:49

Eiköhän se 120A piisaa aika pitkälle, tuskin sulla kokoaikaa se invertteri vie 2kW:a, ja samaan aikaan poppikoneet sulakkeiden täydeltä sähköä. Riippuu ihan akusta mihin tuota latausjännitettä kannattaa nostaa, normiakulla ei taida olla hyötyjä. Noilla tiedoilla taitaisin ennemminkin laittaa autoon kaksi eri akkua, kuin tehostaa latausta.

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 11.5.2012 20:39

Juu tiedossa on ettei se keskimääräinen virrankulutus ole todellakaan mitään 300A. Mutta onko 400tkm ajettu jännitteensäädin jo ihan kuollut? Mitenkä tuon kunnon voisi selvittää?

Orkkisakun tilalle on tulossa joko Optima tai GZ, mahdollisesti ehkä takaluukkuun vielä pikkuinen lisäakku. Ne tykkää kyllä 14.4v latausjännitteestä, nyt se on 13.8 muistaakseni.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 11.5.2012 21:17

400tkm ajettu laturi on jo käyttöikänsä loppupuolella, tuskin on muutenkaan avaamatta noita kilometrejä päästelty ja säädinpaketti (Sis. hiilet) on varmastikin kerran vaihdettu jo. Jos käytät paljon korkeita kierroksia mottorissa niin suosittelen laturin uusimista, vakiona ajellessa riittää yleensä laakereiden, liukurenkaiden sekä säädinpaketin uusinta, eli laturin perushuolto joka kannattaisi muutenkin tehdä noin 200 tkm välein käytöstä riippuen. Vanhemmiten ja paljon korkeita kierroksia käyttäen mm. käämin pään kiinnityksessä liukurenkaaseen saattaa tulla murtuma ja katkos, ja sen korjaaminen on melko hankalaa. Tämä siis vain oma näkemys aiheeseen, itse pyrin suosimaan huoltamista korjaamisen sijasta.

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 11.5.2012 21:38

Auto ollut meidän perheessä 13 vuotta, en kyllä muista että isä olisi maininnut laturirempasta mitään. Pitääpi tarkistaa huoltokirjasta jos siellä on merkintöjä.

Juuri viime viikolla vaihdettiin alle madallussarja, ja takaa otettiin pois 15-vuotiaat alkuperäiset iskarit + jouset...

Anagonda
-
Viestit: 2029
Liittynyt: 23.7.2003 8:18

ViestiKirjoittaja Anagonda » 11.5.2012 22:25

Osaako joku varmistaa ton v6:n laturin sopivuuden? 120A ei tunnu riittävän, talveksi on autossa akkulaturi mikä latailee samalla kun auto tolpassa, mutta ei oikein kesällä jaksais autoa lämmitellä.

Ja turha ehdottaa jotain maadoituksien parantamista tms. koska ne on tarpeeksi hyvät. Hifeinä on vain yksi 1kw pääte, mikä vie vähän virtaa, mutta sitten on noi toiset sähkölelut mitkä vie sen 80A 2-3min kerrallaan ja käyvät 2-4kertaa/100km riippuen miten tykkää leikkiä

Isompi akku vois ehkä auttaa, mutta ei oikein vakio paikalle taida mahtua 3B:ssä? Hetkellistä en enempää tarvitse, koska toi vahvistin jaksaa ihan tarpeeksi. Esim jos kompurat käy muutama km ennen kotipihaa on aamulla todella vaivalloista saada auto käyntiin.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 11.5.2012 22:53

Entäs akku? Niissä on paljon eroja virran vastaanottokyvyssä ja siihen ei auta vaikka on kuinka tehokas laturi. Kuulostaisi juurikin akun kyykkäämiseltä tuommonen, ehjällä 80Ah akulla pitäisi pyöritellä tuollasta 80A kuormaa liki tunnin ajan vaikka kokonaan ilman latausta, saatika sitten esim. 95-100Ah akulla ja 120A latauskapasiteetin kanssa, jolloin virta tulee käytännössä suoraan laturilta jos se on täysin terässään.

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 12.5.2012 22:11

Jepa, meikäläisen autossa on 120A laturi, ja on alkuperäinen, kuten muukin oheissälä. Eli pitää ottaa tarkkaan syyniin remmin vaihdon yhteydessä.

Voisiko joku vielä kirjoittaa hölmölle että mitä tuosta latauspaketista nyt sitten kannattaa/pitää tarkistaa ja vaihtaa jos tarve ilmenee.

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 13.5.2012 1:14

Laakerit, hiilet ja liukurenkaat (eli ne hiilien vastinpinnat)
Siinäpä ne varsinaiset kuluvat osat on...

Anagonda
-
Viestit: 2029
Liittynyt: 23.7.2003 8:18

ViestiKirjoittaja Anagonda » 14.5.2012 10:39

p0wer, siis enemmänkin ongelmana on se, että pitkässä juoksussa akku valuu tyhjäksi. Ajelen vaan 10-30km ajoa kerrallaan, eli startit plus muut sähköhepeneet syö akun pikku hiljaa(alta viikossa?) niin että auto on tosi vaivalloinen käynnistymään.
Tuntuu, että toi vakio laturi alkaa vasta jossain lähempänä 2000rpm lataamaan, joten olenkin nyt ruvennut ajamaan 3000rpm paikkeilla. Hirveä meteli, mutta jaksaa paljon pidempään.

200km jos jaksaa ajaa niin akku on taas hyvä viikoksi. Tai jos lataa muutaman tunnin niin helpottaa.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 14.5.2012 13:24

Akkusi on sökö (tai laturiltasi puuttuu herätejännite.)

Itselläni TDi:n akku kyykkäsi viimetalvena -30 ja kovemmilla pakkasilla. Kovilla kierroksilla (~ yli 2000rpm) virrat pysyivät, mutta liikennevaloihin pysähtyessä selvästi valot himmentyivät ja sisäpuhaltimen ääni hiljeni. Kierroksien ylläpidolla valot taas kirkastuivat ja akku varasi virtaa 5km matkalla sen verran, että pihassa taas pystyi pari minuttia tyhjäkäyttämään ennenkuin alkoi käymään taas laturin virroilla. Auton käydessä(kaikki sähkölaitteet päällä) ja valojen himmentyessä akun navoista mitattuna jännite alle 13V. Korjaantui uudella akulla.

Toki kannattaa myös mittailla varulta virrankulutukset kun auto on seissyt hetken paikallaan.

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

ViestiKirjoittaja vk » 14.5.2012 19:20

No oisko ylläpitolataus aika helppo ratkaisu tuohon ongelmaan. Kesällä vaan lohkon johto irti sähköhaarasta. Akut täynnä joka kerta kun pihasta lähtee.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 14.5.2012 23:41

Kyllä kyllä, aluksi viankuvauksestasi sain sellaisen kuvan että ongelma on pidemmänkin ajon jälkeen jos vain ennen ajon lopettamista käyttää sähkölaitteita reilusti. Tosiaan, voihan se olla että isommalla laturilla saa asiaa hieman korjattua, mutta olen itse kyllä vahvasti sitä mieltä että ns. pullonkaula on akussa virran vastaanottokyvyssä sekä mahdollisesti jo kuluneessa laturissa. Sitten vielä se asia, että lataako tuollainen 150A laturi pikkukierroksilla yhtään enempää? Jää toki mutupohjalta arvailujen varaan.

Anagonda
-
Viestit: 2029
Liittynyt: 23.7.2003 8:18

ViestiKirjoittaja Anagonda » 15.5.2012 8:06

Akku on tarkoitus vaihtaa ennen talvea, täytyy panostaa ihan kunnon akkuun.

Laturikin on varmaan alkuperäinen, eli noin 340tkm pyöritetty. Siitä mietinkin, että kohta kuitenkin pitää laturiakin vaihtaa niin samalla lykkää ton v6:n jos se sinne sopii.

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 15.5.2012 15:30

Löytyykö motonetistä/biltemasta/fixukselta/marmoritiskiltä 14.5v jännitteensäädintä tuolle 120A laturille? Vai ovatko kaikki volkkarin mallit 14v max?

AGM-akkua olen nyt hankkimassa tuohon pasuunaan, sellaista saisi kyllä ladata jopa 15 voltillakin..

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 15.5.2012 15:37

Eikös lasikuituakku ole perinteisiä herkempi liialle jännitteelle? Jos se kehittää vetyä niin sehän ei poistu sieltä ikinä ja se kohta akkua on toimintakyvytön.

Kalioli
-
Viestit: 101
Liittynyt: 12.6.2011 21:40

ViestiKirjoittaja Kalioli » 15.5.2012 19:09

Itsekkin olen kyl ton akun kannalla. Pökötissä pelaili pleikkaria ja soitteli humppaa kivasti 60A laturilla + normiakku ja optima setillä. Ja tuon laturin historiasta ei ollu mitään takeita. Päätteet tais olla yhteensä 2kw.

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 15.5.2012 20:12

Katsoin juuri latausjännitteen moottoritiellä ajelun jälkeen, tyhjäkäynnillä näytti olevan 14.14v. Koitan katsella vielä mitä se näyttää 2000rpm ja 3000rpm lukemilla.

Voiko tuosta vetää jotain johtopäätöstä että laturissa olisi vielä elinikää jäljellä?

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 15.5.2012 23:19

Itselläni oli samassa 120A laturissa 14.45V toimivalla akulla.

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 17.5.2012 16:19

Allright, jakopään huolto saatiin alta pois. Laturi irroitettiin ja purettiin ja olihan ne palat aika loppuunkuluneet + laturin rulla urilla. Korjaussarjaa siis, myykö motonet vai marmoritiski vai mistä? Pari fotoa alla

Kuva

Kuva

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 19.5.2012 22:25

Päivitellään nyt sen verran että laturi putsattu ja kasattu takaisin paikoilleen ja maadoitus + latausjohdot vaihdettu alkuperäisistä 16-neliöisistä 50-neliöisiin, nyt tulee jo 14.48v akulle. Täytynee silti pistää uusi laturi tilaukseen.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa