Golf 3 1.9 TDI turbosta

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Balthar
-
Viestit: 64
Liittynyt: 11.5.2011 21:11

Golf 3 1.9 TDI turbosta

ViestiKirjoittaja Balthar » 1.4.2012 17:49

Osaisko joku kertoa kolmoskoppasen TDI:n turbon toiminta periaatteen kokonaan.. Auto oli levällään oleva johon vaihettu turbo joskus jne nyt siinä on Toledon TDI:stä turbo ja pakosarja.. ja nyt on kädet levällään turbon ohjaukseen kanssa! aikasemmin oon ollu VNT:n kanssa enempi tekemisissä niin tuon turbon toiminta on ihan utopiaa.. eelikkäs jos joku osais selkeästi kertoa sen toimintaperiaatteen! sen tajusin että se "läppä" sielä turbossa päästää pakokaasun kiertämään turbiinin ohitte että sillä voidaan rajottaa ahtoja? mutta kuinkas helvetissä pitäis ne letkut kytkeä sinne "kellolle" n75:lle jne.. moottorityypistä ei ole tarkkaa tietoa.. mutta 90hp jakajapumpulla

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 1.4.2012 18:54

N75... Se pää missä on 1 lähtö niin siihen tulee ahtopaine heti turbon jälkeen, toisella puolella olevaan suoraan sojottava tatti taasen ilmanputsariin ja sivulle päin sojottava menee hukkaportin kellolle.. Näin ainakin AHU-passatissa eli 90heppanen jakaja.

Nall3
-
Viestit: 545
Liittynyt: 10.3.2007 8:32

ViestiKirjoittaja Nall3 » 1.4.2012 20:25

Auttaisko TÄMÄ Tai TÄMÄ
Toisessa bleedi mukana mutta siinä jollekin bleedaajallekin ohje samalla.

Balthar
-
Viestit: 64
Liittynyt: 11.5.2011 21:11

ViestiKirjoittaja Balthar » 1.4.2012 22:05

Juu olen noi linkit jo lukassu aikasemmin.. ja kytkennät on tehty noidenkin mukaan vaan ongelmia oli siltikin.. :/.. ku se tuntuu olevan sellanen miljoonista osista kasattu laitos :D kukaan osaisi kertoa sen turbon toiminta periaatetta niin voi vaikka hieman itse soveltaa.. :D.. ja Eikös näissä ole sit EGR alipaineella ohjattu? kun alipaineletkuki menee tuonne säätimille ja kun niistä ei oikein ottanut aluksi ainakaan selvää että mikä on millekkin kun letkut oli revitty irti ku ekakerran sen näin :D

Sen verran olen saanut pähkäiltyä että ilmeisesti toimintaperitaate on tämä.. että kun ahtopaine ylittää rajan niin n75 päästää sitä painetta sinne kellolle joka aukasee sen läpän sieltä turbosta ja pakokaasu kiertää turbiinin ohi pakoputkeen jos joku tämän voisi vahvistaa niin tiedän olevani oikeillä jälillä sen vekottimen kanssa.. :D

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 1.4.2012 22:56

Onkos teillä se N75 nuiden linkkien kaltainen vai tällainen mutta mustalla päällä?

Jos teillä on letkut oikein, niin seuraavaksi tarkistatte että se hukkaportti aukeaa ja toimii muutenkin oikein, mm. menee kiinni asti. Myöskin ettei ole liian tiukalle väännelty. Mutta jos näyttää koskemattomalta niin elkää pyöritelkö muttereita jos ette tiedä mitä siitä seuraa.

Ahdin toimii täysin softassa olevan kartan perusteella, jonka mukaan se N75 päästää sitä painetta sinne hukkaportin kellolle. Mitään painerajoja ei ole muutakuin vikatilalle yli- tai ali-ahtamisesta.

EGR:ltä voitte ottaa letkut pois, mutta pitäkää liitin kiinni venttiilissä. Eivätpähän aiheuta turhaa päänvaivaa. Tukkikaa letkulähdöt jotenkin niin ei paskotu venttiili. Sitä kun voi käyttää mm. myös ahtimen ohjaukseen jos tarvitsee....

Balthar
-
Viestit: 64
Liittynyt: 11.5.2011 21:11

ViestiKirjoittaja Balthar » 2.4.2012 9:21

N75 on noiden aikasempien linkkien mallinen.. ja EGR:n venttiili on tollainen uudempi niinku 4-koppasen n75 :P.. selvä.. eli idea ei ollut ihan niin yksinkertainen kun oletin.. Kiitoksia näistä.. laitetaan kokeiluun..

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 2.4.2012 11:16

Voitte kokeilla sitä EGR-venttiiliä siihen ahtimen ohjaukseen jos ei tunnu pelaavan omalla N75:lla. Venttiilissä itsessään lukee letkunippojen juuressa miten se tulee kytkeä. Varmaan tiedätkin golfiasi räplänneenä.

Ja onhan teillä eculle menevä paineletku paikallaan ja muutenkin ok?


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa