Golf mk4 Pirate .:R & Bora Farkku
Valvoja: ffp jäsenet
^^ tässä on nyt hieman ristiriitaa. vaihda konttoria jos ei onnistu.
jos tällä periaatteella mennään,ei tuvhyväksyttyä alustasarjaakaan saisi laittaa ilman omastapussista maksettuja testejä.
edittiä. olisikohan järkevää poistaa tuo linkki kaikkien nähtäviltä?
jotkin asiat kannattanee pitää "omana tietonaan"
jos tällä periaatteella mennään,ei tuvhyväksyttyä alustasarjaakaan saisi laittaa ilman omastapussista maksettuja testejä.
edittiä. olisikohan järkevää poistaa tuo linkki kaikkien nähtäviltä?
jotkin asiat kannattanee pitää "omana tietonaan"
Eikös TÜV ole ihan yhtä pätevä kuin VTT? Koska ainakin TÜV Nordic tekee ihan Suomessa samoja testejä ja on Trafin hyväksyttyjen testaajien listalla. KLIK
Ja eiköhän nuo toimi just niinkun yllä sanottiin, alustasarjojen lailla. Alustasarjojen tekijä on testauttanut alustan tüvilla ja myy sitten lappujen kanssa ja samallalailla turbosarjojen tekijät testauttaa ja myy sitten koko sarjan lappujen kanssa tai pelkät laput :) En osaa sitten sanoa että miten virallisia ja vin koodi kohtasia nämä on..
Ja eiköhän nuo toimi just niinkun yllä sanottiin, alustasarjojen lailla. Alustasarjojen tekijä on testauttanut alustan tüvilla ja myy sitten lappujen kanssa ja samallalailla turbosarjojen tekijät testauttaa ja myy sitten koko sarjan lappujen kanssa tai pelkät laput :) En osaa sitten sanoa että miten virallisia ja vin koodi kohtasia nämä on..
Jostain syystä en saanut infoa että tännekkin on kertynyt keskustelua...
Oma käsitykseni noista TUV on että jokainen turbopeli (R32) vaatii TUVin Saksassa. Sitä ei kuulemma pysty normaalit henkilöt tehdä, vaan jokin firma ja on aina autokohtainen, eli jokainen turbopeli olisi TUVitetty erikseen. Jos en ole aivan väärin ymmärtänyt, niin niillä on jokin voimassaoloaikakin??? Ainakin alusta ja jarrut huomioidaan ja niitäkin pitää päivitellä tehojen noustessa. Jopa vaihteistoja olen kuullut joutuvan vaihdettaviksi isoilla tehoilla, jotta TUV on saatu. Ilmeisesti TUViin liittyy myös maksiminopeus minkä auto voi saada.
Periaatteessa Turbokitti joka olisi TUVitettu Saksassa, saisi Suomen kilpiin mikäli tehopaino-suhde pysyy sallituissa ja siitä TUVista kävisi ilmi päästöt (eli alemmat kuin raja). Tälläisen käsityksen olen itse saanut. Ainakin C.A.R.B todistus tukisi tätä, sillä Kalifforniassa oli muistaakseni tiukemmat päästöt kuin täälä....
Ja selvyydeksi: Tästä ei tullut nytten turbo-vekotinta. Se vaihe on ohitettu tämän koneen rakennuksessa. Ajatus on kuitenkin kytemässä tulevaisuutta silmällä pitäen. Ongelma mihin kohtasin oli Suomen sallima 7 kg/kw lukema, ne kun on kiveen hakattuja (kuulemma). Mikäli on vaihtamassa valmiiseen malliin joka ylittäisi tuon, voisi se olla poikkeusluvalla haettavissa.
Tästä voi laskea että 1400kg auto saisi olla maksimissaan 272hp. Vakion R:n tehon ollessa 241hp. Jotenka turbolla saisi lisätä 31hp....
En tiedä miten tuo A3 on saatu hgp satsilla Suomessa kilpiin asti, kiinnostaisi kovasti tietää. Näin jälkeen olisin turbottanut 2.8 tuonne 272hp asti. Olisi tullut halvemmaksikin.
Oma käsitykseni noista TUV on että jokainen turbopeli (R32) vaatii TUVin Saksassa. Sitä ei kuulemma pysty normaalit henkilöt tehdä, vaan jokin firma ja on aina autokohtainen, eli jokainen turbopeli olisi TUVitetty erikseen. Jos en ole aivan väärin ymmärtänyt, niin niillä on jokin voimassaoloaikakin??? Ainakin alusta ja jarrut huomioidaan ja niitäkin pitää päivitellä tehojen noustessa. Jopa vaihteistoja olen kuullut joutuvan vaihdettaviksi isoilla tehoilla, jotta TUV on saatu. Ilmeisesti TUViin liittyy myös maksiminopeus minkä auto voi saada.
Periaatteessa Turbokitti joka olisi TUVitettu Saksassa, saisi Suomen kilpiin mikäli tehopaino-suhde pysyy sallituissa ja siitä TUVista kävisi ilmi päästöt (eli alemmat kuin raja). Tälläisen käsityksen olen itse saanut. Ainakin C.A.R.B todistus tukisi tätä, sillä Kalifforniassa oli muistaakseni tiukemmat päästöt kuin täälä....
Ja selvyydeksi: Tästä ei tullut nytten turbo-vekotinta. Se vaihe on ohitettu tämän koneen rakennuksessa. Ajatus on kuitenkin kytemässä tulevaisuutta silmällä pitäen. Ongelma mihin kohtasin oli Suomen sallima 7 kg/kw lukema, ne kun on kiveen hakattuja (kuulemma). Mikäli on vaihtamassa valmiiseen malliin joka ylittäisi tuon, voisi se olla poikkeusluvalla haettavissa.
Tästä voi laskea että 1400kg auto saisi olla maksimissaan 272hp. Vakion R:n tehon ollessa 241hp. Jotenka turbolla saisi lisätä 31hp....
En tiedä miten tuo A3 on saatu hgp satsilla Suomessa kilpiin asti, kiinnostaisi kovasti tietää. Näin jälkeen olisin turbottanut 2.8 tuonne 272hp asti. Olisi tullut halvemmaksikin.
En tiedä miten tuo A3 on saatu hgp satsilla Suomessa kilpiin asti
sitä emme netissä saa tietää..uskoisin. On vaan olemassa aisoita joita ei täällä kannata puhua saatika tänne linkittää :)
Kiitokset mtbe linkin editoinnista.
uskoisin olevan kaikkien etujen mukaista,ainakin,jos haaveilee vr6 sukuisesta moottorista ahdettuna :) kuulun itse edellämainittuihin:)
Itelläni on yksi remmi-juttu kuitenkin hihassa vielä, se on tulevaisuuden juttuja. Päästöpaperit lieneen siinä ongelma. Olisi vr6-specialistin kitti R32:sen joka tekisi 270hp....Päästötkään eivät olisi ongelma, ne saisi vtt papruilla.
Viimeksi muokannut MTBE, 14.2.2012 10:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
En tiedä miten tuo A3 on saatu hgp satsilla Suomessa kilpiin asti, kiinnostaisi kovasti tietää.
Veikkaisin yksinkertaistettuna, että valmis kitti, josta "rutistettu" sopivat tehot ja VTT:llä mitattu päästöt. Se mitä tehoille mittausten jälkeen mahdollisesti tapahtuu, on omistajan päätettävissä, koska katsastuksesta se menee päästöjen osalta läpi kuitenkin.
Mutta tähän projektiin sen verran, että hattua nostan tästä kaikesta mitä autolle on tehty. Muistaakseni mainitsit itsekin jossain, että melko vajavaisella tietotaidolla lähdit harrastamaan. Hienosti kertynyt kaikkea asiaa...
VTT ei ole enää virallinen mittauspiste, ainakaan 2011 ei ollut :)
V¤%¤# päästöt ja remmi konehuoneeseen :))
Sen mitä jutellu LP kanssa, että mitä sanktioita tulee hassukaasuista, niin ne sano ei mitään, koska kukaan ei ole niitä nähnyt tai tunnista niitä. Ja ne jotka tunnistaa on "vau, miten toi toimii ja paljon tulee lisää tehoa".
V¤%¤# päästöt ja remmi konehuoneeseen :))
Sen mitä jutellu LP kanssa, että mitä sanktioita tulee hassukaasuista, niin ne sano ei mitään, koska kukaan ei ole niitä nähnyt tai tunnista niitä. Ja ne jotka tunnistaa on "vau, miten toi toimii ja paljon tulee lisää tehoa".
Mr.RedEye kirjoitti:sitä emme netissä saa tietää..uskoisin. On vaan olemassa aisoita joita ei täällä kannata puhua saatika tänne linkittää :)
Kiitokset mtbe linkin editoinnista.
uskoisin olevan kaikkien etujen mukaista,ainakin,jos haaveilee vr6 sukuisesta moottorista ahdettuna :) kuulun itse edellämainittuihin:)
Eihän tästä nyt haise mikään muu kuin laittomuus. Jos homma olisi täysin laillista niin miksi ei saisi jotain todistuslinkkejä jakaa? Onko kyseessä joku aidolta näyttävä paperi jonka joku katsastusinssi on mennyt epähuomiossa hyväksymään ja siihen vedoten nyt yritetään muitakin autoja saada laittomasti kilpiin?
Älkää nyt ymmärtäkö väärin, mä haluaisin enemmän kuin mieluusti tuollaisia VR6T-virityksiä nähdä Suomessakin, mutta tämä Herra Punasilmän toiminta nyt vaan haiskahtaa.
jokainen miettiköön ja päätelköön miksi tuota ei ole hyvä pitää näkösällä.
päämäärät sitten laillisia tai laittomia.
topcattikin varmaan miettii vielä,kun ei ole mitään kommentoinut. entrikselle voisi toivottaa samaa:)
Ja toi Ikonen,yks palstan valopilkkuja.Ja tämä vaan positiivisella tavalla!
Ja projektiin takaisin palatakseni,on syytä olla ylpeä. joku on suomessa sen kakkakoppa gti tekniikkaswapinkin tehnyt ekan kerran.Nyt on varmaan sitten Mtbe vuoro tehdä "historiaa".
päämäärät sitten laillisia tai laittomia.
topcattikin varmaan miettii vielä,kun ei ole mitään kommentoinut. entrikselle voisi toivottaa samaa:)
Ja toi Ikonen,yks palstan valopilkkuja.Ja tämä vaan positiivisella tavalla!
Ja projektiin takaisin palatakseni,on syytä olla ylpeä. joku on suomessa sen kakkakoppa gti tekniikkaswapinkin tehnyt ekan kerran.Nyt on varmaan sitten Mtbe vuoro tehdä "historiaa".
Ei nyt vedetä herneitä nenään, jookos. Oma periaatteeni on että haluan kaiken kilpiin asti eli lailliseksi.
Selitys:
Mikäli pahimman skenaarion kautta mentäisiin olisi mulla 2.8 rekisterissä, kuitenkin ajaisin 3.2L jossa olisi remmi (aivan mahdollista,tuskin inssi yms huomaisi R ja 2.8 eroa edes, ja remmi poissa katsastukseen). Sanotaan että olisin osallisena kolarissa, jossa tulisi kuolema/ paha elinikäinen vammautuminen.
Miten vakuutusyhtiö ym reagoisivat remmiin/ toiseen koneeseen? Todennäköisesti toteamalla "ei me tohon olla annettu vakuutusta". Kuka tuolloin maksaisi viulut? Koen että on etuni mukaista pitää laillisena tälläiset.
Tosin myönnän että kiusaus kaikkeen laittomaan on erittäin suuri. Se että saisin remmin keulalle 3000€ päästöjä helpommin on suuri. 3K€ säästö tarkoittaa 1/3 koko vuoden tuloistani (opiskelija). En halua kannustaa laittomuuteen tai laillisuuteen. Oman elämänkokemukseni perusteella itelläni sattuu ja tapahtuu kaikkea mikä on vain mahdollista. Siksi tämä "nössömäinen" lähestymistapa elämään.
Selitys:
Mikäli pahimman skenaarion kautta mentäisiin olisi mulla 2.8 rekisterissä, kuitenkin ajaisin 3.2L jossa olisi remmi (aivan mahdollista,tuskin inssi yms huomaisi R ja 2.8 eroa edes, ja remmi poissa katsastukseen). Sanotaan että olisin osallisena kolarissa, jossa tulisi kuolema/ paha elinikäinen vammautuminen.
Miten vakuutusyhtiö ym reagoisivat remmiin/ toiseen koneeseen? Todennäköisesti toteamalla "ei me tohon olla annettu vakuutusta". Kuka tuolloin maksaisi viulut? Koen että on etuni mukaista pitää laillisena tälläiset.
Tosin myönnän että kiusaus kaikkeen laittomaan on erittäin suuri. Se että saisin remmin keulalle 3000€ päästöjä helpommin on suuri. 3K€ säästö tarkoittaa 1/3 koko vuoden tuloistani (opiskelija). En halua kannustaa laittomuuteen tai laillisuuteen. Oman elämänkokemukseni perusteella itelläni sattuu ja tapahtuu kaikkea mikä on vain mahdollista. Siksi tämä "nössömäinen" lähestymistapa elämään.
Viimeksi muokannut MTBE, 14.2.2012 17:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ehei, opiskelija saa tienata vuoden aikana verollista tuloa n 10k€ jonka jälkeen jokaista alkavaa 1k€ kohtaan joutuu palauttamaan n500€ kelalle tukia. Tukien (jotka on pienemmät kuin vuokrani) kanssa koko vuoden tulot on siis 9kk*500€/kk+ työ. Toisin sanoen kesällä pitää tehdä töitä jotta saa safkaa, vakuutukset, yms kaikki maksettua talven aikana. Lisäksi pitäisi vielä jäädä harrastuksiin rahaa.
Tästä päätellen autoa ei viedä lasipalatsiin huoltoon, vaan ostetaan varaosat sieltä mistä saa halvemmalla ja opiskellaan itse tekemään huollot ja modaukset. Tosin välillä mennään kantapään kautta kuten noiden 4 venttiilin osalta. Nyt pitäisikin vaihtaa nuo 4 venaa varmuuden vuoksi.
Olen miettinyt tätä satsia:
http://uspmotorsports.com/product_info. ... ts_id=1009
Mutta, mutta, 1000€ joutuisi pulittamaan+ mahdolliset työt kanteen. Pitää odotella että saa lohkon koneistukseen, ja Slamitin tilaukset on tulleet, niin voisi katsoa paljon jää budjettia. Tiedän että jää harmittamaan jos ei venoja vaihda samalla. Käsittääkseni niitä saa laillisesti vaihtaa, eihän ne tehoa nosta, ovat vain tarvikeosia?
On kyllä hieman tekopyhää puhua 1000€ venoista ja opiskelutuista samaan aikaan :) No kukin katsoo oman prioriteetin ja toimii sen mukaan. Se etten pistä haisemaan 100€ joka viikonloppu baarissa on ehkä positiivista.
Tästä päätellen autoa ei viedä lasipalatsiin huoltoon, vaan ostetaan varaosat sieltä mistä saa halvemmalla ja opiskellaan itse tekemään huollot ja modaukset. Tosin välillä mennään kantapään kautta kuten noiden 4 venttiilin osalta. Nyt pitäisikin vaihtaa nuo 4 venaa varmuuden vuoksi.
Olen miettinyt tätä satsia:
http://uspmotorsports.com/product_info. ... ts_id=1009
Mutta, mutta, 1000€ joutuisi pulittamaan+ mahdolliset työt kanteen. Pitää odotella että saa lohkon koneistukseen, ja Slamitin tilaukset on tulleet, niin voisi katsoa paljon jää budjettia. Tiedän että jää harmittamaan jos ei venoja vaihda samalla. Käsittääkseni niitä saa laillisesti vaihtaa, eihän ne tehoa nosta, ovat vain tarvikeosia?
On kyllä hieman tekopyhää puhua 1000€ venoista ja opiskelutuista samaan aikaan :) No kukin katsoo oman prioriteetin ja toimii sen mukaan. Se etten pistä haisemaan 100€ joka viikonloppu baarissa on ehkä positiivista.


Tällänen kaveri saapui postissa tänään. Eli tämä on siihen pakoputken läppään liittyvä osa. Samanlaista vakuumiletkua pitäisi löytää about 7m....
Tämä on alkuperäisesti asennettu runkoon takaäänenvaimintimen lähelle, siihen kuuluu sellainen vihreä pönttö myös. Asennan nämä kuitenkin vararengaskoteloon. Vakuumiletku kulkee normaalistikin apparin puolelta koneen vierestä->ikkunakaivoon-->kuskinpuolelle--> kojelaudan alta kuskin puoleista kaapelikourua taakse-> vararengaskoteloon-->auton alle.
Juu, niissä on tuo läppä joka ohittaa takavaimentimessa melkein kaiken. Ohituksessa lähtee kovempi ääni kun aftermarket putkistoissa.
http://www.youtube.com/watch?v=h7ivpE7I ... re=related
Noita esiintyy 4,5 koppasessa, A3, ja muistaakseni jopa tt:ssä 3.2 litrasissa.
http://www.youtube.com/watch?v=h7ivpE7I ... re=related
Noita esiintyy 4,5 koppasessa, A3, ja muistaakseni jopa tt:ssä 3.2 litrasissa.
http://kuvat.fi/
E: Ilmaisversiossa 5Gt tilaa ja olisko ollut 2€/kk ni sai 50Gt jos toi 5gigaa jää pieneksi :)
E: Ilmaisversiossa 5Gt tilaa ja olisko ollut 2€/kk ni sai 50Gt jos toi 5gigaa jää pieneksi :)
Nyt on MFA XP kiinni, tosin öljyp ja bensa p sensorit laittamatta kuten myös pakolämpöjenkin....
Mites nuo saan tänne linkitetty sellasina pieninä?
No tuola ne on....
http://r32.kuvat.fi/kuvat/mfa%20xp/
Mites nuo saan tänne linkitetty sellasina pieninä?
No tuola ne on....
http://r32.kuvat.fi/kuvat/mfa%20xp/
Bensan paineelle laittaisin lähelle pumpun nimellistä painetta, Vr6 sukuset ei tykkää yhtään laihasta.
Öpaine kanssa sama kuin min paine, tai hieman korkeampi. Yläpaine voi olla varmaan jotain 7-8kg? Sit sen tietää kun suodattimen välistä tulee öljyt pellolle xD
Oisko vaparille pakolämmöiksi joku 720-760c? Mitä muu raati on mieltä?
Öpaine kanssa sama kuin min paine, tai hieman korkeampi. Yläpaine voi olla varmaan jotain 7-8kg? Sit sen tietää kun suodattimen välistä tulee öljyt pellolle xD
Oisko vaparille pakolämmöiksi joku 720-760c? Mitä muu raati on mieltä?
Oon huomannut että öljyn lämpö nousee todella hitaasti verrattuna jäähdytysnesteen lämpöön verrattuna. Onhan se luonnollista. Mutta se myös pyörii 10C lämpimämpänä lämmettyään. Tällä hetkellä maksimilukema on ollut jo 114C ja jäädytysnesteen 103C. Ulkona on kummiskin 30C kylmempää kuin kesällä. Minkäköhänlaisissa lukemissa tuo sitten pyörii kesällä....
Viimeksi muokannut MTBE, 22.2.2012 18:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Juu, öljyt käykin lämpimällä koneella noin 10 astetta nestettä kuumempana. Corradossa oli öljynlämpömittari ja kyllä sillä kesäkuumalla vedättelemällä sai öljyt yli 125-asteisiksi... :) Mutta kuten mainittiinkin jo, öljyn merkki/laatu vaikuttaa paljon öljyn lämpötilaan(kin). Mutta muista sekin, että ei sitä ole tarkoitus saada liiallisesti jäähtymäänkään... Joku viisaampi joskus mulle sanoi, että ei 130 celsiustakaan ole vielä mitenkään "kriittinen" öljyn lämpötila. Toki riippuu varmasti öljystäkin. Mutta tuskin sinä(kään) millään ihan peruskura-essonbaari-lirulla ajelet.
Omasta mielestäni olen käyttänyt hyvää öljyä. Mutta tästä päästäänkin asiaan, eli mitä öljyä kannattaa käyttää sisäänajossa ja muutenkin tollaisessa koneessa. Olen kuullut että öljyn laadulla on suuri merkitys nokkaketjun elinikään. Sen olen kanssa huomannut että öljy lämpenee todella hitaasti. Tämän perusteella en pidä ajatuksesta ilmajäähdytteisestä öljylauhduttumisesta. Olen ajatellut lisätä kuitenkin mocalin keulalle, mutta pitää myös alkuperäisen vesikiertoisen öljynlämmittimen/viilentimen. Ehkä tollanen mocali kaventaisi jäähdytysveden ja öljyn lämpötila eroa.
Valaiskaa!
Valaiskaa!
Ns sisäänkäyttö öljyt voi olla melkein mitä tahansa. Eli mitkä lasketaan pois eka 20min jälkeen. Suodatin myös vaihtoon heti ja leikkaa sen auki. Jos siellä on ylimääräistä tavaraa, niin homma seis ja ihmettelemään missä meni vituiksi.
Seuraavat öljyt sit ihan mitä tykkää käyttää, mut vaihto jo 700-1000km jälkeen. Sit normaali vaihtovälillä.
Jos laittaa ilmajäähdytteisen kennon keulalle, niin ehdottomasti termostaattiohjattu.
Omassa turbokakkiksessa eniten vaikutti öljynlämpöihin, normi Gtin syylärin vaihto Td malliin. Ikinä ölämmöt edes noussu niin paljoa, että 110°C termostaatti ois auennu öljyn jäähdytystä varten.
Aika paljon nykyään puhutaan tosta sinkin määrän vähentymisestä normiöljyissä, mikä aiheuttaa jossain koneissa ongelmia kulumisen suhteen, varsinkin laahaavissa osissa (mekaaniset nokat/nostajat yms). Aika monella valmistajalla on "kisaöljyjä" joissa on isompi sinkki pitoisuus kuin normiöljyissä. Tosin niitä ei suositella katukäyttöön, koska eivät vastaa uusimpia päästömääräyksiä.
Seuraavat öljyt sit ihan mitä tykkää käyttää, mut vaihto jo 700-1000km jälkeen. Sit normaali vaihtovälillä.
Jos laittaa ilmajäähdytteisen kennon keulalle, niin ehdottomasti termostaattiohjattu.
Omassa turbokakkiksessa eniten vaikutti öljynlämpöihin, normi Gtin syylärin vaihto Td malliin. Ikinä ölämmöt edes noussu niin paljoa, että 110°C termostaatti ois auennu öljyn jäähdytystä varten.
Aika paljon nykyään puhutaan tosta sinkin määrän vähentymisestä normiöljyissä, mikä aiheuttaa jossain koneissa ongelmia kulumisen suhteen, varsinkin laahaavissa osissa (mekaaniset nokat/nostajat yms). Aika monella valmistajalla on "kisaöljyjä" joissa on isompi sinkki pitoisuus kuin normiöljyissä. Tosin niitä ei suositella katukäyttöön, koska eivät vastaa uusimpia päästömääräyksiä.
Nyt on tullut kaikki osat mitä tarvitaan koneistukseen. Ainoastaan venoja haaveilen. Tehdään tuo lohko nyt ensinmäisenä, että saadaan osat siihen kiinni. Kannen plaanaus ja mahdollisten uusien venojen vaihto tuskin vie niin kauaan, kuin lohkon työstö.
Aikaa tuntuu vain olevan niin vähän, nimimerkillä nukuin 30min viime yönä ja tulin juuri koulusta.
Aikaa tuntuu vain olevan niin vähän, nimimerkillä nukuin 30min viime yönä ja tulin juuri koulusta.
Mikäs se sielä on?
Oli ihan mielenkiintoista ajella tollanen luukussa, akun, vahvistimen ja subin kanssa. Tuntu jo että oli pikkasen painoa. Keikka meinas pysähtyä heti alkuun parkkipaikalle. Autopaikalleni on ilmestynyt sellainen ihmeellinen kuoppa valkoisesta divetyoksidista. Neljä pyörää suti 10min ennen nousua. Hieman usko alkoi loppumaan ja oli jo lähellä että olisin mennyt takaisin nukkumaan.
No joo eli tolla olisi nyt edessä:
tasapainotus
linjahoonaus (pakollinen arp runkopulttien kanssa)
hoonaus ressilevyllä
alakerran kasaus.
Hintaa puhelivat 1200€.

Oli ihan mielenkiintoista ajella tollanen luukussa, akun, vahvistimen ja subin kanssa. Tuntu jo että oli pikkasen painoa. Keikka meinas pysähtyä heti alkuun parkkipaikalle. Autopaikalleni on ilmestynyt sellainen ihmeellinen kuoppa valkoisesta divetyoksidista. Neljä pyörää suti 10min ennen nousua. Hieman usko alkoi loppumaan ja oli jo lähellä että olisin mennyt takaisin nukkumaan.
No joo eli tolla olisi nyt edessä:
tasapainotus
linjahoonaus (pakollinen arp runkopulttien kanssa)
hoonaus ressilevyllä
alakerran kasaus.
Hintaa puhelivat 1200€.
onkos tuo nyt sitten kallis,vaiko halpa?
ymmärrän kyllä velotuksen osin muodostuvan tuntivelotuksesta,mutta mutta..
vertaa esim näihin hintoihin.
http://www.mankinen.fi/moottorik.html
alhaalta hinnasto pdffänä.
ymmärrän kyllä velotuksen osin muodostuvan tuntivelotuksesta,mutta mutta..
vertaa esim näihin hintoihin.
http://www.mankinen.fi/moottorik.html
alhaalta hinnasto pdffänä.
Kaveri laitto hyvät videot tuubista, mistä vähän oppii moottoreista:
http://www.youtube.com/watch?v=XRAnBgQ_B7M
http://www.youtube.com/watch?v=HRC8wrl7 ... ure=fvwrel
http://www.youtube.com/watch?v=3Hu9d03I ... ure=relmfu
http://www.youtube.com/watch?v=1Doa-0M2 ... ure=fvwrel
http://www.youtube.com/watch?v=XRAnBgQ_B7M
http://www.youtube.com/watch?v=HRC8wrl7 ... ure=fvwrel
http://www.youtube.com/watch?v=3Hu9d03I ... ure=relmfu
http://www.youtube.com/watch?v=1Doa-0M2 ... ure=fvwrel
Nyt tarvis pikkasen hjelppiä. Etsin ölljynlauhdutinta, mistä mitä ja mikä? Tollasen olen löytänyt:
http://www.bar-tek-tuning.com/R32+Oelkuehler+Kit.htm
http://www.bar-tek-tuning.com/R32+Oelkuehler+Kit.htm
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Joo, eli siis öljynjäähdytin. Englanniksi noita haeskelen niin menee kotimaankieli solmuun :) . Googlella ollaan tässä pari päivää etisittykkin. Kokonainen kitti olisi kiva löytää. Lisäksi tarvitsisin pidemmän tapin, koska ajattelin pitää alkuperäisen öljy/vesi jäähdyttimen.
Olen nyt huomannut että jäähdytysvesi lämpenee nopeasti 90, jolloin öljy on vielä 24C. Tämän vuoksi en pidä ajatuksesta käyttää pelkkää laippaa vesi/öljyn jäähdytyksen/lämmittimen tilalla. Kaikki kuitenkin tuntuvat käyttävän pelkkää laippaa.
Olen nyt huomannut että jäähdytysvesi lämpenee nopeasti 90, jolloin öljy on vielä 24C. Tämän vuoksi en pidä ajatuksesta käyttää pelkkää laippaa vesi/öljyn jäähdytyksen/lämmittimen tilalla. Kaikki kuitenkin tuntuvat käyttävän pelkkää laippaa.
Miksi ei termarillista laippaa, ettei ole suora laippa.
Ns. suora laippa ei ole hyvä, kun kiertää kylmät öljyt täysillä koko ajan.
Itsellä oli mk2 Golffissa termarillinen ryöstölaippa ja toimi hyvin.
Olisko lämpöarvo ollut jossain 80 asteen paikkeilla että aukee kokonaan.
Onhan niitä erilaisia eri arvoilla.
Omani taisin ostaa Harlinelta.
edit. Nyt vasta katoin ton sun linkin niin siinähän oli termarillinen laippa.
Ei muuta ku tilaukseen ja hävität sen vesilämmittimen =)
Ns. suora laippa ei ole hyvä, kun kiertää kylmät öljyt täysillä koko ajan.
Itsellä oli mk2 Golffissa termarillinen ryöstölaippa ja toimi hyvin.
Olisko lämpöarvo ollut jossain 80 asteen paikkeilla että aukee kokonaan.
Onhan niitä erilaisia eri arvoilla.
Omani taisin ostaa Harlinelta.
edit. Nyt vasta katoin ton sun linkin niin siinähän oli termarillinen laippa.
Ei muuta ku tilaukseen ja hävität sen vesilämmittimen =)
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
No mutta onhan suurin osa moottoreista ilman öljyn ja jäähdytysnesteen välistä lämmönsiirrintä ja tuntuu toimivan.
Kai öljy paikallisesti lämpiää nopeaankin? Siis kun ajattelee öljykalvoa jossain liukupinnassa missä pinnoilla on huomattava nopeusero.
Ja kaipa se sitten kylmällä koneella jäähtyy taas huomattavasti paluun aikana.
Mitäs reittiä se öljy suunnilleen muuten moottorissa menee pumpulta lähtien? Onko ensimmäisenä monien mutkien kautta kiertokankien alapäät? Ja mihis se öljy sieltä menee? Vai haarautuuko öljynkierto moneen kohteeseen heti pumpulta? Ei ookaan ikinä tullut tätä pohdittua...
Kai öljy paikallisesti lämpiää nopeaankin? Siis kun ajattelee öljykalvoa jossain liukupinnassa missä pinnoilla on huomattava nopeusero.
Ja kaipa se sitten kylmällä koneella jäähtyy taas huomattavasti paluun aikana.
Mitäs reittiä se öljy suunnilleen muuten moottorissa menee pumpulta lähtien? Onko ensimmäisenä monien mutkien kautta kiertokankien alapäät? Ja mihis se öljy sieltä menee? Vai haarautuuko öljynkierto moneen kohteeseen heti pumpulta? Ei ookaan ikinä tullut tätä pohdittua...
Ääh, alkaa kohta tulla aivot korvista ulos. Toinen sanoo ilman alkuperäistä ja toinen sanoo alkuperäisen "lämmittimen" kanssa. Kerrottakoon että aluksi ajattelin käyttää vain alkuperäistä jäähdytintä, mutta nyt olen lukenut enemmänkin on ajatukset muuttuneet. Vr6 on kuulemma tunnettu korkeista öljynlämmöistä.
Kombosta:
+öljylämpenee nopeammin
-korkeammilla lämmöillä jäähdyttää jäähdytysvettä ja rajaa öljynlämmön 100C (mutu) tuntumaan
-todella vaikeaa löytää pidempää akselia jotta saa molemmat.
Pelkkä termostaattiohjattu laippa:
-öljyn lämpeneminen hitaammin
+valmiita kittejä
+termostaatti pitäneen lämmöt 80-90C tuntumassa.
Tällästä olen miettinyt nyt:
http://forums.vwvortex.com/showthread.p ... stallation
Mutta tosiaan varmaankin alkuperäisen jäähdyttimen kanssa.
Jäähdytysnesteelle tulee TT 3.2 jäähdytin ja R:n jäähdytin.TT:n s-linen ohjaimilla. Monet on käyttäny Sharanin jäähdytintä, mutta käytän alkuperäistä golfin.
Kerrottakoon että lohko voi olla valmis tällä viikolla jolloin alkaa rakennusvaihe, ja on tarkoitus saada kone nopeasti keulalle. Siihen ei liene menevän kauan, kaikki osat on suunnilleen valmiina, vetareita, vesiletkuja ja vakuumiletkuja vaille. Kaikki "modit" on siis melkein tilattava suhkot nopeasti, että kerkiävät tulla maailmalta.
Eli TT 3.2 systeemiin tarvitsisi:
1j0121087K, 8n0121049a, 8n0121049,8n0121051f, (letkut)
8n0121212, 8n0121261, n90750601, 8n0121263,4x n90995701, 2x n10082912, 3x 867129669, 3x 8n0121337, 8l9145808a, 3x n10340004.
R32 tarvitsee:
2x n90692901, 1j0122101cj,1j0121070ca,1j0121051s, 1j0121051l(letkut)
1j0121212a
Kombosta:
+öljylämpenee nopeammin
-korkeammilla lämmöillä jäähdyttää jäähdytysvettä ja rajaa öljynlämmön 100C (mutu) tuntumaan
-todella vaikeaa löytää pidempää akselia jotta saa molemmat.
Pelkkä termostaattiohjattu laippa:
-öljyn lämpeneminen hitaammin
+valmiita kittejä
+termostaatti pitäneen lämmöt 80-90C tuntumassa.
Tällästä olen miettinyt nyt:
http://forums.vwvortex.com/showthread.p ... stallation
Mutta tosiaan varmaankin alkuperäisen jäähdyttimen kanssa.
Jäähdytysnesteelle tulee TT 3.2 jäähdytin ja R:n jäähdytin.TT:n s-linen ohjaimilla. Monet on käyttäny Sharanin jäähdytintä, mutta käytän alkuperäistä golfin.



Kerrottakoon että lohko voi olla valmis tällä viikolla jolloin alkaa rakennusvaihe, ja on tarkoitus saada kone nopeasti keulalle. Siihen ei liene menevän kauan, kaikki osat on suunnilleen valmiina, vetareita, vesiletkuja ja vakuumiletkuja vaille. Kaikki "modit" on siis melkein tilattava suhkot nopeasti, että kerkiävät tulla maailmalta.
Eli TT 3.2 systeemiin tarvitsisi:
1j0121087K, 8n0121049a, 8n0121049,8n0121051f, (letkut)
8n0121212, 8n0121261, n90750601, 8n0121263,4x n90995701, 2x n10082912, 3x 867129669, 3x 8n0121337, 8l9145808a, 3x n10340004.
R32 tarvitsee:
2x n90692901, 1j0122101cj,1j0121070ca,1j0121051s, 1j0121051l(letkut)
1j0121212a
Viimeksi muokannut MTBE, 6.3.2012 0:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
siinä olis valmis kitti,saksanpoikien.
http://www.bar-tek-tuning.com/lshop,sho ... 204,,,.htm
Taisi samaa tarjota jo tossa pari viestiä aiemmin.
käyttihän vw:ki ennen erillistä jäähdytin kennoa öljyllä. esim ykköskorisissa on tullu tälläistä vastaan. eräs oli laittanut kyseisen jäähyn geehen ja mainitsi öljyn lämpöjen putoamisen lämpimällä koneella.
ja onko järkeä "jäähdyttää" öljyä n.90asteiselle vedellä? miks erillisellä kennolla olisi muka huonompi ratkaisu? eikä noi kakkiksen koneet näytä olevan niitä heikoimpia jossa kyseistä jäähdytys menetelmää ei ole ollut
ja moni muu valmistaja käyttää myös erillistä jäähdytin kennoa.
ja onko järkeä "jäähdyttää" öljyä n.90asteiselle vedellä? miks erillisellä kennolla olisi muka huonompi ratkaisu? eikä noi kakkiksen koneet näytä olevan niitä heikoimpia jossa kyseistä jäähdytys menetelmää ei ole ollut
ja moni muu valmistaja käyttää myös erillistä jäähdytin kennoa.
Tänään kattelin että molemma oli startissa 1C ja vesi oli 74C niin öljy oli vasta 16C Eli lämpenee todella hitaasti. Vesi ei kuitenkaan lämpene enempää kuin 100C:hen, jolloin öljy voi nousta jo 114C. Eli tuollainen lisä kuuleri jäähdyttäis sen aikalailla vedenlämpöjen maksimiin, ehkä pikkasen allekkin.
Eihän tuo 114c ole vielä mitään? Mitä olen Vortexilta ymmärtänyt, että aika kovat lämmöt saa olla ennenkuin syytä huoleen.. Myös semmoinen mielikuva jäänyt, että ulkoiselle öljyn jäähdyttimellä ne öljynlämmöt laskee aika lailla sinne 70-80c luokkaan? Toki riippuu varmaan ratkaisuista ym tekijöistä..
termostaatithan niissä on jolloin se ei kylmillä öljyillä jäähdytä.
taas vastaavasti kuuma öljy lämmittää nestettä vag:n perinteisellä lauhdutuksella.
btw eikös joku foorumilla paljonki kirjotteleva joskus noista mäntien alapuolisista öljyruutista moittinu että miks kuumaa öljyä mäntien alle pitäis suihkuttaa?
taas vastaavasti kuuma öljy lämmittää nestettä vag:n perinteisellä lauhdutuksella.
btw eikös joku foorumilla paljonki kirjotteleva joskus noista mäntien alapuolisista öljyruutista moittinu että miks kuumaa öljyä mäntien alle pitäis suihkuttaa?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Jatketaan sooloa. Nyt on matkalla pari billet osaa.
Tuo on sähköiselle vesipumpulle teline, nykyinen on kuminen. Kuminen ei oikein pysy paikallaan, johtuen letkulämmittimestä. Lisäksi tilasin kiristimen rullan. Molemmista koneista 2.8 ja 3.2 on mennyt rulla melkein finaaliin, niin tilasin sitten tuollasen. Tollaseen voi vaihtaa laakerinkin jatkossa.
Öljykuuleria en ole vielä tilannut, pitäisi tietää letkun pituus ennen tilaamista.
Tälläsen tosin tilasin:
Tarkoitus on laittaa kerralla kuntoon, eli lämmöt kuriin jatkossakin. Tosin tarvitsisin CITY jetasta osan 1JM 809 962 A, muttei tunnu löytyvän marmoriltakaan.

Öljykuuleria en ole vielä tilannut, pitäisi tietää letkun pituus ennen tilaamista.
Tälläsen tosin tilasin:


Tarkoitus on laittaa kerralla kuntoon, eli lämmöt kuriin jatkossakin. Tosin tarvitsisin CITY jetasta osan 1JM 809 962 A, muttei tunnu löytyvän marmoriltakaan.
Ennen kuin lyöt allakerran nippuun, teet tollasen sinne pellistä.
Loiskelevy taitaakin olla vakio R32/audi TT 3.2 koneissa?
Loiskelevy taitaakin olla vakio R32/audi TT 3.2 koneissa?


Alaratas, en löytäny elsasta tollaselle mitään mainintaa, mut varmaankin oikein?

Enkä tollekkaan.

Tällänen se siis on kokonaisuudessaan.
Nuoli osoittaa tohon loveen:

Sama homma imupuolella eli nuoli ja lovi:

Nuolien välissä 16 ketjun "rullaa"

Tällöin kampiakselin ratas (siis se hammas mikä on terävä) näyttää:

Lisäksi damperi on tässä asennossa, eli oikeassa kohdassa:

Halusin kattoa sen ennemmin terävästä hampaasta koska damperissa on kumi välissä jolloin teoriassa voisi olla liikkunut.
Ongelma pyöräyttämisessä on se että kiristin on kiinni kopassa joka liimataan pulttien ohella, Ei oikein innostanut liimaa pulttaa pyöräytä ja pura taas. No kattelin sitä tänään ihan rauhassa, ja omasta mielestäni on ok. Sen sitten näkee.
Lisäjäähdytin on R32 mk4:sta USA/euro dsg mallista. Tulee sinne missä 1.8t on intercooleri. TT 3.2 jäähdytin tulee taas toiselle puolelle.
Täytyy välittää suurkiitokset eräälle henkilölle joka on ollut apuna tässä hommassa, jätkä on kuin duracel-pupu. Tiukkaa tekee pysyä perässä.
Kone siis tälläinen tän päivän jälkeen:
Vielä on siis laatikon kiinnittäminen, öljytikun asennus, imusarjan maalaaminen, sähköjen asennus, pakolämpö-sensoreiden asennus, bensapaine-sensorin asennus, vetareiden huolto, laturin hihnan laitto osineen ja vesikierron osien tarkistaminen/asentaminen/tilaaminen. Lisäksi pientä maalaamista.
Kehtaakohan sitä ottaa videolle kun puuluu "poks"?:)
Lisäjäähdytin on R32 mk4:sta USA/euro dsg mallista. Tulee sinne missä 1.8t on intercooleri. TT 3.2 jäähdytin tulee taas toiselle puolelle.
Täytyy välittää suurkiitokset eräälle henkilölle joka on ollut apuna tässä hommassa, jätkä on kuin duracel-pupu. Tiukkaa tekee pysyä perässä.
Kone siis tälläinen tän päivän jälkeen:

Vielä on siis laatikon kiinnittäminen, öljytikun asennus, imusarjan maalaaminen, sähköjen asennus, pakolämpö-sensoreiden asennus, bensapaine-sensorin asennus, vetareiden huolto, laturin hihnan laitto osineen ja vesikierron osien tarkistaminen/asentaminen/tilaaminen. Lisäksi pientä maalaamista.
Kehtaakohan sitä ottaa videolle kun puuluu "poks"?:)
Palaa sivulle “Projektiosasto”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 66 vierailijaa