TDI ja rata-ajo
Valvoja: ffp jäsenet
TDI ja rata-ajo
Miten tämmöinen vanhempi TDI (AGR vakiotekniikalla) toimii radalla ajaessa lämpöjen ym. suhteen.
Nouseeko öljyn/jäähdytinnesteen lämmöt miten herkästi yli "turvarajojen"?
Onko öljypohjassa ongelmaa että ö-pumppu vetäisi ilmaa öljyjen siirtyessä toiseen reunaan mutkissa?
Nouseeko öljyn/jäähdytinnesteen lämmöt miten herkästi yli "turvarajojen"?
Onko öljypohjassa ongelmaa että ö-pumppu vetäisi ilmaa öljyjen siirtyessä toiseen reunaan mutkissa?
Vakio ohjelmalla tuskin nousee mitkään lämmöt, mutta softattuna varmaan jo hieman pyrkii nousemaan. On tosin joskus tullut kokeiltua tuollaista softattua AGR:ää vähän tarkemmin, ainakin sen 10-15min uskaltaa ajaa kaasu pohjassa ilman sen kummempia vaurioita.(kokeiltu suljetulla erittäin pitkällä suoralla)
Vakiona se AGR on tosin niin hidas, että tuskin sillä saa mitään ilon kiljahduksia aikaan siellä radalla.
Mitä on tuollaista 160-180hp TDI:tä ajettu radalla niin vakio coolerilla ahtolämmöt näyttää >100astetta parin kovan kierroksen jälkeen. Öljynlämmöt on varmaan niin kovat, että parempi kun ei edes tiedä niitä.
Vakiona se AGR on tosin niin hidas, että tuskin sillä saa mitään ilon kiljahduksia aikaan siellä radalla.
Mitä on tuollaista 160-180hp TDI:tä ajettu radalla niin vakio coolerilla ahtolämmöt näyttää >100astetta parin kovan kierroksen jälkeen. Öljynlämmöt on varmaan niin kovat, että parempi kun ei edes tiedä niitä.
Ei koneen lämmöt ainakaan mulla ole ollut ongelmana mutta jarrut sitten taas ihan toinen juttu.
Yks kunnon kierros niin rupes tuntumaan poljin pehmeeltä.
Mukavahan diisselillä radalla on päästellä kun ei tarvi vaihekepillä olla ihan joka pikku mutkassa. Vääntöä käyttämällä pääsee mukavasti mutkista.
Älä mieti riipperi noin syvällisesti ennen radalle menoa kun tollasia pohtiminen saattaa hidastaa vauhtia radalla ja sitten se hauskuuskerroin vähenee samalla.
Jos radalla ajaa nilkka suorana niin siellä saattaa hajoo kalusto mutta mitä sitten... on se vaan niin hauskaa silti että sinne haluaa takasin.
Yks kunnon kierros niin rupes tuntumaan poljin pehmeeltä.
Mukavahan diisselillä radalla on päästellä kun ei tarvi vaihekepillä olla ihan joka pikku mutkassa. Vääntöä käyttämällä pääsee mukavasti mutkista.
Älä mieti riipperi noin syvällisesti ennen radalle menoa kun tollasia pohtiminen saattaa hidastaa vauhtia radalla ja sitten se hauskuuskerroin vähenee samalla.
Jos radalla ajaa nilkka suorana niin siellä saattaa hajoo kalusto mutta mitä sitten... on se vaan niin hauskaa silti että sinne haluaa takasin.
Entisellä civicillä tuli ajettua Ahvenistolla ja Motoparkissa joten kokemusta rata-ajosta löytyy muuten. Tietty jos laittaisi mittarit öljynpaineelle ja -lämmölle niin olisi vähän tietoa miten kone käyttäytyy kuormittaessa. Nämäkin mittarit pitäisi käsittääkseni laittaa öljypohjaan että näyttäisivät tarkasti eikä siihen suodatin jalan lähelle.
Eikös tässä ole jonkunlainen loiskelevy öljypohjassa jo vakiona?
Eikös tässä ole jonkunlainen loiskelevy öljypohjassa jo vakiona?
Viimeksi muokannut Reaper, 23.2.2012 17:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Mikähän olisi se turvaraja jonka yli ei öljynlämpöjen pitäisi mennä. Pitää ensikesällä loggailla myös niitä kun nyt jäi pelkästään veden lämpötila talteen. 111c on "ennätys" mutta se vaati Ahveniston ja yli 30c ulkolämpötilan. ( http://www.youtube.com/watch?v=sHSCdGiP0Fs ).
Lainaan samalla topickia, että mitähän huoltoja olisi hyvä tehdä tiheämmin kuin autoa rääkätään radalla. Öljyt+suodatin ovat vaihtuneet 7500km välein (Castrol SLX LL), moottorin ilmansuodatin melko samoja aikoja. Varmaankin olisi hyvä puolittaa myös dsg-laatikkoöljyjen vaihtoväli?
Lainaan samalla topickia, että mitähän huoltoja olisi hyvä tehdä tiheämmin kuin autoa rääkätään radalla. Öljyt+suodatin ovat vaihtuneet 7500km välein (Castrol SLX LL), moottorin ilmansuodatin melko samoja aikoja. Varmaankin olisi hyvä puolittaa myös dsg-laatikkoöljyjen vaihtoväli?
Sulla ilmeisesti kone vaatii tuon LL luokituksen? Eli tuhkautumaton öljy ja taitaa olla dpf käytössä vai kuinka? Jos ongelma on kesällä niin ei varmasti vie konkurssiin laittaa silloin jotkut vähän kalliimmat race öljyt, jos vain luokitusta löytyy. Ei ole niin justiinsa tuon lämmön kanssa. Tai sitten laitat erillisen öljynlauhduttimen.
Nus nus :O tästähän on taidettu huomauttaa ennenkin...... Eli lisäät öljynkiertoon sellaisen kennon, joka läpivirtaavan ilman avullla jäähdyttää sen sisällä kiertävää nestettä eli tässä tapauksessa moottoriöljyä. Olisko parempi :D ?
Esim . http://kauppa.completos.fi/PublishedSer ... roups=1127
Mikä tuolle muuten on ihan oikea nimi? Muistaakseni esim. marmorilla tuo on nimenomaan öljynlauhdutuin. Näkyy olevan tuossa linkissäkin. Toki tuolle voi olla hankala löytää paikka. En ole leonin konehuoneeseen kurkannut, mutta veikkaan ettei siellä liikoja tiloja ole.
Esim . http://kauppa.completos.fi/PublishedSer ... roups=1127
Mikä tuolle muuten on ihan oikea nimi? Muistaakseni esim. marmorilla tuo on nimenomaan öljynlauhdutuin. Näkyy olevan tuossa linkissäkin. Toki tuolle voi olla hankala löytää paikka. En ole leonin konehuoneeseen kurkannut, mutta veikkaan ettei siellä liikoja tiloja ole.
Kyllä se vakiona lämpöjen puolesta kestää loputtomiin. Vähänkään laitettuna alkaa öljyt tarviin lauhdittemen. Oneksi vakiojarrut estää laajemmat tuhot moottoripuolella:) Mulla on vakio syyläri ja 3-4 kierroksen jälkeen alkaa veden lämmöt nouseen huolestuttavasti. Vois auttaa jos laittas lisäkatkaisijan ja sillä molemmat flektit pakkosyötöllä päälle aina kierrosten ajaksi.
AGR 1.9
300hp
isot Brembot+Ferodo3000
AGR 1.9
300hp
isot Brembot+Ferodo3000
Siis öljynlauhdittimen. Täytyykö vielä selventää tarkemmin?
kokonaisuutena melko työläs ja kallis savotta tommosen rakentaminen. Todella paljon on palikkaa mulla mennyt ja kokoajan vaatii seuraavaa steppiä, kuten nyt lukkoa ja nopeaa ohjausta ja muuta pienempää improvementtia. Eli taas menis 3k€. ja tää on loputon suo, loppua ei näköpiirissä olekaan...
Oli sitten 300 tai 320 tai 280 on tyystin merkityksetön seikka.
kokonaisuutena melko työläs ja kallis savotta tommosen rakentaminen. Todella paljon on palikkaa mulla mennyt ja kokoajan vaatii seuraavaa steppiä, kuten nyt lukkoa ja nopeaa ohjausta ja muuta pienempää improvementtia. Eli taas menis 3k€. ja tää on loputon suo, loppua ei näköpiirissä olekaan...
Oli sitten 300 tai 320 tai 280 on tyystin merkityksetön seikka.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Lauhdutin on: http://fi.wikipedia.org/wiki/Lauhdutin
Jäähdytin on: http://fi.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4%C3%A4hdytin
Jäähdytin on: http://fi.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4%C3%A4hdytin
Nyt toivottavasti jäähdytin/lauhdutin päteminen on loppunut niin takaisin asiaan. Olen google punaisena yrittänyt etsiä ns.kisaöljyjä 507.01 luokituksella. Vaihdoin Castrol slx öljyt Castrol Edge öljyihin kun edullisesti sain (n.10€/l) mutta oliskohan vielä parempaa tarjolla. Auto vakio ja peruslastua kummempaa ei ole tulossa (dsg..)
TRF Lähetetty: 23.10.2011 14:28
Golf IV variant 1.9 AGR
60-120 5.9s
Lentävällä lähdöllä sis vaihdon 3/4. 3 menee vikatilaan 110km/h kohdalla
12mm
2260 vnt
iso cooleri
3bar
jotku isot suuttimet, ei muista enää..
Harmi kun menee vikatilaan kolmosella. Toiveissa oli matalaa viitosta...
Mukava kuulla, että ootte päässy talven aikana noin paljon eteenpäin. Toi teidän syksyinen 5.9s viittaa ihan johonkin muuhun kuin 300hp lukemiin.
Itsellä olisi kanssa ajatus joskus rikastua ja rakentaa autoa vähän paremmin rata-ajoon sopivaksi. Joo ei todellakaan mitään halpaa alkaa laittaa kunnon alustaa, kaaria, penkkejä, nopeeta ohjausta, lukkoa jne. Toki tota lukkoa tuntuu jo nyt kaipaavan, vaikka tulee ajettuakin vasta noita suoria pätkiä.
No voi perse! Mulla ei varmaan sitte ookkaan kun 150. Perseenperse!
Tämä mun rotisko ei oo kyllä tuntunu mihinkään koskaan menevänkään...ihan turhaa hommaa ollu tykkänään nää kaikki palikat...softaakin värkätty sen 30 kertaa ja vituiksi siis on sekin männy :(
Millasia aikoja ootte noilla superturboilla ajaneet esim alastaro/affenisto/kemora?
Tämä mun rotisko ei oo kyllä tuntunu mihinkään koskaan menevänkään...ihan turhaa hommaa ollu tykkänään nää kaikki palikat...softaakin värkätty sen 30 kertaa ja vituiksi siis on sekin männy :(
Millasia aikoja ootte noilla superturboilla ajaneet esim alastaro/affenisto/kemora?
TRF kirjoitti:Mulla on vakio syyläri ja 3-4 kierroksen jälkeen alkaa veden lämmöt nouseen huolestuttavasti. Vois auttaa jos laittas lisäkatkaisijan ja sillä molemmat flektit pakkosyötöllä päälle aina kierrosten ajaksi.
Minkäslaiset jäähdytysnesteet sulla on koneessa?
Pelkkä vesi vai kenties vesi+glykoli seos?
Jos vesi+glykoli seos, niin minkälaisella sekoitussuhteella?
Ahvenistolta mulla ei aikaa olekaan jemmassa. Alastarossa 1:33 cronolla. Koko touhusta loppunu mielekkyys kun lukoton etupää lyö tyhjää todella pitkään. Eikä nuo kummitkaan mitkään radalle tarkotetut ole. Sliksit auttas varmaan tuohon lukon puutteeseenkin. Ei vaan oo toisia "harraste" vanteita jotka noille evon jarruille menis. Offsettia vaatii aivan tuhottomasti. Seat Leon CupraR vanteet käy. Jos jollakin olis ylimääräiset niin saa tarjota.
Niin, jäähd neste on ihan sitä punasta litkua jota volkkarissa käytetään. Seos mikä lienee...mahtaako olla sitten merkitystä...
Niin, jäähd neste on ihan sitä punasta litkua jota volkkarissa käytetään. Seos mikä lienee...mahtaako olla sitten merkitystä...
Häh? Alkuperäiset vanteet isoille bremboille? Puhutaan vissiin eri asioista. Nuo on aika suuret kikkareet. Peräisin Mitsun Evo9:stä. Mitsun levyillä onnistuis, ehkä, mutta niitä ei saa passaan millään vaan ottavat alapalloon kiinni. S3 navat piti laittaa että sai edes noilla sen levyillä tehtyä. Ei halkaisia ole ongelma vaan tuo ofsetti. 17 menee halkaisian puolesta ihan napakasti, sen suurempi ei tartte olla.
luetun ymmärtäminen.
sillä ET:llä ei ole juuri merkitystä siihen mahtuuko pyörimään. toisella vanteella ei mahu mut samalla ET:llä mutta erin malliset puolet niin pyörii. ET/offset kertoo vanteen kiinnityspisteen ja vanteen keskilinjan välisen eron. tämä ei taas kerro mahtuuko satuloilta/levyiltään pyörimään.
kaverilla oli tilanne. subaruun tarkoitetut vanteet eivät pyörineet koska puola otti satulaan. samoilla specseillä eri mallinen vanne ja tilaa jäi reilusti puolen ja satulan väliin
alkuperäisellä ET:llä kuhan kattoo vanteen mallia.
sillä ET:llä ei ole juuri merkitystä siihen mahtuuko pyörimään. toisella vanteella ei mahu mut samalla ET:llä mutta erin malliset puolet niin pyörii. ET/offset kertoo vanteen kiinnityspisteen ja vanteen keskilinjan välisen eron. tämä ei taas kerro mahtuuko satuloilta/levyiltään pyörimään.
kaverilla oli tilanne. subaruun tarkoitetut vanteet eivät pyörineet koska puola otti satulaan. samoilla specseillä eri mallinen vanne ja tilaa jäi reilusti puolen ja satulan väliin
TRF kirjoitti:Niin, jäähd neste on ihan sitä punasta litkua jota volkkarissa käytetään. Seos mikä lienee...mahtaako olla sitten merkitystä...
Kyllä sillä vaan on merkitystä. Glykolin lämmönsiirtokyky kun on aika surkea puhtaaseen veteen verrattuna.
Vakio jäähdytysjärjestelmissä käytetty 50/50 vesi-glykoli ei siis todellakaan ole se oikea vaihtoehto jos lämpöjen kanssa meinaa olla ongelmia.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 19 vierailijaa