Polttoainesuodatin, cordoba 1,9 TDi
Valvoja: ffp jäsenet
Polttoainesuodatin, cordoba 1,9 TDi
Ei äkkiseltään löytyny tietoo että mistä löytyy dieselsuodin vm. -99 cordobasta... Konehuone on nopeesti vilkastu mutta ei vaan löytyny. Että jos joku viittis hihkasta mistä tuommonen palikka löytys. Kiitos jo etukäteen. :)
Jos konehuoneesi näyttää tältä se on tuossa ilmanputsarin kotelon alla, oikeanpuoleisen etupyörän etupuolella. Tavallaan ei siis sijaitse konehuoneen puolella laisinkaan, mutta vaihto taitaapi silti konehuoneen puolelta onnistua kun otat putsarikotelon irti.
Todellakin se on siinä joskus ollu :D .. joku amis sen tosiaan on siitä välistä ottanu pois, on sellanen letkuhässäkkäsysteemi siinä kohtaa nyt. Syy miks suodatinta alettiin ettiin ja vaihtaan oli se että autosta hävis välillä tehot ja loppujen lopuks ei lähteny ollenkaan käyntiin. Ja sitten ku käynnisty vaivasesti niin kone ei kiertäny yli tonnia ja savutti todella paljon. Nyt täytyy varmaan alkaa letkuja puhistelemaan ja hakee suodatin....
Niin, tuota noin... Autosta ei löytyny ilmansuodatintakaan :D ... Hieman hämärää touhua, pakko myöntää. Ei oo tainnu edellinen omistaja tykätä suodattimista :D .... Joo ja EGR tulpattiin, ei vaikutusta. Tarviiko sitä egr:n alipaineletkua tulpata? Jos tarvii niin sitä ei oo vielä tehty. Vieläkään ei auto käynnisty :/
Tarvitsee tulpata niin ettei siellä valtoimenaan ime ilmaa koko ajan tai sitten jättää kiinni vaan egr:n kelloon kunhan kalvo on ehjä.
Asensitko jo suodattimen autoon ja ei käynnisty sen jälkeen? Jos näin niin täytitkö suodattimen jo valmiiksi löpöllä, muuten joutuu sahailemaan suht kauan käyntihin. Suuttimien putkien löystytys nopeuttaa ilmausta.
Asensitko jo suodattimen autoon ja ei käynnisty sen jälkeen? Jos näin niin täytitkö suodattimen jo valmiiksi löpöllä, muuten joutuu sahailemaan suht kauan käyntihin. Suuttimien putkien löystytys nopeuttaa ilmausta.
Nyt on suodin paikoillaan, täytettiin ennen käynnistysyritystä. Egr tulpattiin ja nyt myös se alipaineletku on tulpattu.
Vieläkään ei siis lähde käyntiin. Tai välillä saadaan pariks sekunniks pysymään käynnissä, mutta sitten sammuu. Autossa on nappihehku ja sen pohjassa pitäminen tuntuu auttavan käynnissä pysymistä.
Ollaan kokeiltu jo aika monenlaista. Mitä tuo dieselsuodattimen puuttuminen vois tehdä, mikä aiheuttais jotain tommosta?
Ollaan epäilty eniten, että koneessa olis reilummin ilmaa, mutta suuttimien avaaminen ei tunnu auttavan, eikö sen pitäs auttaa? Tai voisko suuttimet tjsp olla tukossa? Suuttimia kun avaa, niin niitten takaa alkaa kylläkin suihkuamaan naftaa, eli sinne asti reitti on ilmeisesti selvä.
Vikakoodeja ei anna.
Vieläkään ei siis lähde käyntiin. Tai välillä saadaan pariks sekunniks pysymään käynnissä, mutta sitten sammuu. Autossa on nappihehku ja sen pohjassa pitäminen tuntuu auttavan käynnissä pysymistä.
Ollaan kokeiltu jo aika monenlaista. Mitä tuo dieselsuodattimen puuttuminen vois tehdä, mikä aiheuttais jotain tommosta?
Ollaan epäilty eniten, että koneessa olis reilummin ilmaa, mutta suuttimien avaaminen ei tunnu auttavan, eikö sen pitäs auttaa? Tai voisko suuttimet tjsp olla tukossa? Suuttimia kun avaa, niin niitten takaa alkaa kylläkin suihkuamaan naftaa, eli sinne asti reitti on ilmeisesti selvä.
Vikakoodeja ei anna.
Jos startatessa ruiskuaa kunnon paineella löysytetystä suutinputkesta kamaa eikä vain tule pientä kastumista niin paljon mahdollista että suuttimet olisi sitten tukossa.
En ole varma mutta veikkaisin tankissa olevan vaan jonkinlaisen karkeasuodattimen ja suurimman hommanhan tekeepi sitten se suodatin... minkä siellä olisi kuulunut olla....
En ole varma mutta veikkaisin tankissa olevan vaan jonkinlaisen karkeasuodattimen ja suurimman hommanhan tekeepi sitten se suodatin... minkä siellä olisi kuulunut olla....
Kyllä pahasti vaikuttaisi siltä että suuttimet on nyt saatu tukkoon tuolla suodattimen poistamisella jos noin reippaasti puskee kamaa kuitenkin. Hehkun kanssa satunnainen hörähtelyy johtuupi todennäköisesti siitä että pieni määrä mitä sieltä tulee ainetta läpi syttyy paljon herkemmin kuumasta hehkusta.
Kannattaapi ehkä kysellä asiasta jonkun dieselhuollon mielipidettä.
Kannattaapi ehkä kysellä asiasta jonkun dieselhuollon mielipidettä.
-
- -
- Viestit: 104
- Liittynyt: 22.12.2010 15:14
Kannattaa muistaa että suuttimien avautumispaine on kuitenkin sen likimain parisataa baria joten jos niitä suutinputkia löysää riittävästi niin kyllä sitä polttoainetta sieltä melkolailla lentää koska suuttimet ei avaudu ollenkaan kaiken paineen karatessa avatusta liitoksesta.
Voihan ne suuttimet olla tukossa mutta yhtä hyvin sinne suuttimiin joutunut epäpuhtaus on voinut saada sen aikaan että suuttimet ovat kuluneet niin että se avautumispaine jää liian alas muodostaakseen riittävän hyvän polttoaine "sumun" palotilaan. Ja saattavatpa suuttimet "leikata kiinnikkin". Tai suuttin kärkien polttoaineen ruiskutusreiät voivat olla vioittuneet niin että tuo polttoainesuihku ei ole riittävän hyvä että lähtis käyntiin. Semmoisenkin vian voi kuluminen aiheuttaa että suutin "kusee" eli vuotaa niin että avautumispaineen saavuttaminen on hankalaa.
Myös syöttöpumpussa ei epäpuhtaus ole hyväksi. Siellä myös aiheuttaa ylimääräistä kulumista josta voi monenmoista ongelmaa muodostua. Jakajapumpun kuluneen nestepään yksi oireista on myös huono käyntiin lähteminen.
Eli monta vika vaihteehtoa joista valita tai sitten jopa useampia.
Jos auto toimi ennen suodattimen asennusta ok. vois epäillä edelleen sitä ilma ongelmaa. Tai sitten siirtopumppu ei jaksa pumpata riittävästi polttoainetta suodattimen läpi.
Voihan ne suuttimet olla tukossa mutta yhtä hyvin sinne suuttimiin joutunut epäpuhtaus on voinut saada sen aikaan että suuttimet ovat kuluneet niin että se avautumispaine jää liian alas muodostaakseen riittävän hyvän polttoaine "sumun" palotilaan. Ja saattavatpa suuttimet "leikata kiinnikkin". Tai suuttin kärkien polttoaineen ruiskutusreiät voivat olla vioittuneet niin että tuo polttoainesuihku ei ole riittävän hyvä että lähtis käyntiin. Semmoisenkin vian voi kuluminen aiheuttaa että suutin "kusee" eli vuotaa niin että avautumispaineen saavuttaminen on hankalaa.
Myös syöttöpumpussa ei epäpuhtaus ole hyväksi. Siellä myös aiheuttaa ylimääräistä kulumista josta voi monenmoista ongelmaa muodostua. Jakajapumpun kuluneen nestepään yksi oireista on myös huono käyntiin lähteminen.
Eli monta vika vaihteehtoa joista valita tai sitten jopa useampia.
Jos auto toimi ennen suodattimen asennusta ok. vois epäillä edelleen sitä ilma ongelmaa. Tai sitten siirtopumppu ei jaksa pumpata riittävästi polttoainetta suodattimen läpi.
Jos auto toimi ennen suodattimen asennusta ok. vois epäillä edelleen sitä ilma ongelmaa
Kuten jo aikasemmin kerroin, alettiin ettiin ja vaihtaan suodatinta sen takia koska autoo ei saatu käyntiin. Eli ei toiminu ennen sen asennusta kunnolla.
Tämän hetken tilanne on se että nyt pitäis olla kaikki suotimet paikoillaan, polttoaine tulee suuttimille asti, mutta auto ei käynnissä pysy. Välillä hörähtelee ku startaa.
Ja vielä kaikille tiedoksi alkutilanne mikä oli:
Auton ostosta nyt joku pari viikkoo aikaa, vajaa viikko sitten käytiin tankilla, auto ajettiin talliin ja tehtiin jotain siistimisiä yms.. Sieltä lähteissä teki ekan kerran sen että moottoritiellä katos tehot välillä, tai paremminkin ei tapahtunu mitään ku kaasua paino. Seuraava aamu, sama juttu, tehot hukassa vähä väliä. Illalla piti lähtee liikkeelle taas, auto ei enää käynnistyny. HInattiin tallille ja yritettiin käyntiin, pitkän sahaamisen jälkeen se sitten käynnisty. Kävi vaikeesti, savutti hirveesti ja kierroksia ei saanu nouseen yli tonniin. No, jotain ihmeellistä tapahtu ja auto alko käymään taas kunnolla, kierrettiin pieni lenkki ja auto toimi sen aikaa hyvin. Sitten taas ajettiin tallin eteen ja niinpä lakkas taas käymästä.. Ei ottanu kierroksia yli tonnia ja kaasun painaminen ei vaikuttanu mitään. Ja savun määrä oli taas hirveä. Siinä vaiheessa tilanne vaikutti siltä että turbokin ois voinu olla romuna ku kaikki imupuolen letkut oli ihan öljyssä.. Seuraavana päivänä purettiin sitten imupuoli, pakopuoli, turbo, ym.. Turbossa pieni välys on mutta ei pitäis vaikuttaa yhtään mitään. Eilen kasattiin sitten koko hässäkkä ja samalla tulpattiin egr ja asennettiin polttoainesuodatin jota autossa ei ollut :D.. Eikä toimi vieläkään :/
Ja autohan oli siis vm. -99 cordo, 1,9 tdi ja edellisen omistajan mukaan lastutettu.
-
- -
- Viestit: 104
- Liittynyt: 22.12.2010 15:14
Jäi tuo suodattimen vaihto syy noista aiemmista viesteistä huomaamatta...
Hanhiemo, syöttöpumppu voi edelleen olla sen verran pumppaus kykyinen että suutin putken avattaessa polttoaine lentää mutta paine ei ole riittävä että käyntiinlähtö olisi taattu. Varsinkin kun otetaan huomioon mikä on terveen suuttimen vaatima paine mikä pitää ylittyä jotta suutin avautuu ja polttoaineen ruiskutus alkaa, ilma on myös melkoisen paljon kasaan painuvaa +muut mahdolliset viat jotka estävät käynnistymisen vaikka polttoainetta tuliskin syöttöpumpulta avatusta suutinputkesta.
Ei ole näiden vw dieseleiden kanssa vielä tullut polttoainepuolen ongelmien kanssa taisteltua. Mutta työkoneissa kylläkin. On joskus ollut tankkilinja tukossa ja suutinputken löysäsyksen jälkeen löpöä kyllä tulee mutta ei lähde käyntiin kuin tuskaisesti ja ei ota kierroksia jne. Samanlaista ongelmaa joskus ollut siirtopumpun ollessa viallinen. Ja joskus tankkilinjassa ollut ilma vuoto kans oirehti niin että ei millään meinannu lähteä käyntiin ja kun suostu lähtemään käyntiin, kierroksilla välillä meinas tukehtua ja kierrokset heitteli miten sattuu.
Totta on jos polttoainelinja on totaalisen tukossa ja pumppu on jo pumpannut kaiken mitä se liikkeelle on saanut ei sitä polttoainetta sitten tule enää....
Palataksemme aiheeseen, jokin syy sihen on miksi edellinen omistaja on sen suodattimen poistanut. Olisiko jo hänen aikanaan oirehtinut samalla lailla ja hän ajatellut olevan ilmavuoto suodattimella tai sen jalassa ja korjannut sen poistamalla suodattimen. Ehkä auttanut tai todennäköisesti ei ainakaan pysyvästi.
Kyllä kai vesikin voi aiheuttaa ongelmia. Ei se suotta vedeneroitin ole siellä polttoainelinjassa erikseen tai suodattimen yhteydessä. Vaikka vesi onkin vanhin voitehista ei se ole paras voide dieselpolttoaine järjestelmässä.
Onko tuota savutusta ollut aina joka kerta kun kone ei käy kunnolla vai tuon yhden kerran ainoastaan?
Olisko ideaa testata se tankkilinja että ei ole tukossa ja siirtopumppu on ok ?
Entäs oisko apua testeristä jos se antais jotain vika tai häiriö koodia?
Toisaallakin käyntihäiriöitä: http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=163672
Hanhiemo, syöttöpumppu voi edelleen olla sen verran pumppaus kykyinen että suutin putken avattaessa polttoaine lentää mutta paine ei ole riittävä että käyntiinlähtö olisi taattu. Varsinkin kun otetaan huomioon mikä on terveen suuttimen vaatima paine mikä pitää ylittyä jotta suutin avautuu ja polttoaineen ruiskutus alkaa, ilma on myös melkoisen paljon kasaan painuvaa +muut mahdolliset viat jotka estävät käynnistymisen vaikka polttoainetta tuliskin syöttöpumpulta avatusta suutinputkesta.
Ei ole näiden vw dieseleiden kanssa vielä tullut polttoainepuolen ongelmien kanssa taisteltua. Mutta työkoneissa kylläkin. On joskus ollut tankkilinja tukossa ja suutinputken löysäsyksen jälkeen löpöä kyllä tulee mutta ei lähde käyntiin kuin tuskaisesti ja ei ota kierroksia jne. Samanlaista ongelmaa joskus ollut siirtopumpun ollessa viallinen. Ja joskus tankkilinjassa ollut ilma vuoto kans oirehti niin että ei millään meinannu lähteä käyntiin ja kun suostu lähtemään käyntiin, kierroksilla välillä meinas tukehtua ja kierrokset heitteli miten sattuu.
Totta on jos polttoainelinja on totaalisen tukossa ja pumppu on jo pumpannut kaiken mitä se liikkeelle on saanut ei sitä polttoainetta sitten tule enää....
Palataksemme aiheeseen, jokin syy sihen on miksi edellinen omistaja on sen suodattimen poistanut. Olisiko jo hänen aikanaan oirehtinut samalla lailla ja hän ajatellut olevan ilmavuoto suodattimella tai sen jalassa ja korjannut sen poistamalla suodattimen. Ehkä auttanut tai todennäköisesti ei ainakaan pysyvästi.
Kyllä kai vesikin voi aiheuttaa ongelmia. Ei se suotta vedeneroitin ole siellä polttoainelinjassa erikseen tai suodattimen yhteydessä. Vaikka vesi onkin vanhin voitehista ei se ole paras voide dieselpolttoaine järjestelmässä.
Onko tuota savutusta ollut aina joka kerta kun kone ei käy kunnolla vai tuon yhden kerran ainoastaan?
Olisko ideaa testata se tankkilinja että ei ole tukossa ja siirtopumppu on ok ?
Entäs oisko apua testeristä jos se antais jotain vika tai häiriö koodia?
Toisaallakin käyntihäiriöitä: http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=163672
Onko tuota savutusta ollut aina joka kerta kun kone ei käy kunnolla vai tuon yhden kerran ainoastaan?
Aina savuttanu, jos ehtii ja muistaa niin aamulla vois ottaa videonpätkän siitä miten se käy ja savuttaa.
Entäs oisko apua testeristä jos se antais jotain vika tai häiriö koodia?
Vikakoodit luettu, ei löydy mitään. Sekin voidaan kyllä vielä aamulla tarkistaa ettei nyt oo tullu mitään.
Mitenkäs tuon siirtopumpun sais testattua järkevästi? Entäs ne polttoainelinjat? .. Jaksaako syöttöpumppu ite imee siitä läheltä jos pistäis syöttöpumpulta suoraan letkun pulloon missä ois dieseliä?
-
- -
- Viestit: 104
- Liittynyt: 22.12.2010 15:14
Runsas paksu musta savu on yleensä nokea jota syntyy polttoaineen epätäydellisessä palamisessa.
Syöttöpumpun imemisominaisuudet aika heikot. Mutta jos saat sitä polttoainetta vaikka painovoimaisesti sinne pumpulle menemään. Vaatii vähä värkkäämistä tai jonkin sopivan säiliön missä putkilähtö alareunassa. Linjastoon voi vaikka koittaa puhaltaa tai laittaa paineilmaa meneekö ilma läpi ja kuuluuko kuplintaa tankista, korkki kannattaa avata eka. Paineilmallakin voi varovasti kokeilla vaikka laittaa painetta tankkiin ja katsoa tuleeko putkesta polttoainetta . Vaihtoehtoja on, mielikuvitus vain rajana.
Syöttöpumpun imemisominaisuudet aika heikot. Mutta jos saat sitä polttoainetta vaikka painovoimaisesti sinne pumpulle menemään. Vaatii vähä värkkäämistä tai jonkin sopivan säiliön missä putkilähtö alareunassa. Linjastoon voi vaikka koittaa puhaltaa tai laittaa paineilmaa meneekö ilma läpi ja kuuluuko kuplintaa tankista, korkki kannattaa avata eka. Paineilmallakin voi varovasti kokeilla vaikka laittaa painetta tankkiin ja katsoa tuleeko putkesta polttoainetta . Vaihtoehtoja on, mielikuvitus vain rajana.
Itse hankkisin ehkä ihan ekana toiset käytetyt suuttimet ja kokeilisin niillä. Tuollaiset löytyy vaikka minulta. Yv:tavoittaa. Ruiskutusjärjestelmä olisi hyvä huuhdella puhtaalla disulla ja jollain tuohon tarkoitetulla puhdistavalla aineella (red line tai vaikka forte) ennen kuin laittaa "uusia" suuttimia kiinni. Pumppuhan saattaa olla myös likaantunut. Tietty jos pumpulle on mennyt riittävästi kuraa niin tuskin on enää kunnossa. Vähän käytettyjä jakajapumppujakin on suomi pullollaan.
Tuo suuttimen reikä on niin pieni että ei tosiaan kovin kummoista roskaa tarvita niin tukossa on, kuten on jo todettu. Jos sattuu käymään paremmin/kunnolla ja vedot on tallella niin voisi ajatella ettei pumppu ole ottanut nokkiinsa. Näin voisi sulkea jotain hajonneita/ehjiä paikkoja pois vikalistalta.
Tuo suuttimen reikä on niin pieni että ei tosiaan kovin kummoista roskaa tarvita niin tukossa on, kuten on jo todettu. Jos sattuu käymään paremmin/kunnolla ja vedot on tallella niin voisi ajatella ettei pumppu ole ottanut nokkiinsa. Näin voisi sulkea jotain hajonneita/ehjiä paikkoja pois vikalistalta.
Onhan jako kohdillaan?
Jakohihna oli vaihdettu muutama tonni sitten, kuulemma. HIhna on kireellä ja ihan hyvän näkönen joten se saattaa olla oikeesti vaihdettu sillon.. Jaon hyppäämiseen en oikeen usko ku ei se sillon ois välillä käyny kunnolla, vai olisko voinu käydä, en tiedä?
Nyt kokeiltiin syöttää suoraan pumpulle dieseliä, pulloon ainetta ja letkua pitkin syöttöpumpulle. Samallalailla hörähteli ku aikasemminkin. Sellanen asia huomattiin että letkusta josta pitäisi tulla tavaraa syöttöpumpulle, ei tule mitään kun starttaa. Letku oli koko ajan irti kun yritettiin pullon kanssa saada käyntiin mutta siitä letkusta ei tullut mitään. Eli voisko tää nyt tarkottaa sitä että siirtopumpulla ois jotain häiriöö?
Runsas paksu musta savu on yleensä nokea jota syntyy polttoaineen epätäydellisessä palamisessa.
Eipä oo savu mustaa vaan sellasta harmaata, valkosta, ehkä jopa vähä sinertävää.
Vikakoodit luettiin taas kerran, ei mitään.
Nyt vaikuttaa kyllä eniten siltä että suuttimet ois tukossa. Eli varmaankin seuraavaks ne täytyy avata ja kokeilla miten niistä suihkuaa tavaraa. Niin ja sitten se siirtopumppu, tai letkut tukossa pumppujen väliltä.
Jos ei ole suhuttimia vähään aikaan irrotettu niin voivat olla todella tiukassa. Ja mieluusti kannattaa pestä suutinten juuri jollain luikkarilla suihkupullolla vaikka tujulla pinelinellä niin ei mene kakkia sisään sylinteriin kun irrottaa suutttimen. Muutenkin kannattaa pitää kaikki todella puhtaana. Sitten pari kolme päivää crc:tä tai rost offia runkojen juuresta reilusti. Purin tuossa yhden agr:n josta suuttimia ei oltu ikinä irroitettu ajettu jokin 200 tkm. Kunnon liotus ensin ja sitten kun alkoi runko liikkumaan edestakaisin niin rutkasti lisää rost offia. Hyvin irtosi. Silti voi tarvita todella paljon voimaa irrottamisessa. Runkojen paluuliittimiä kannattaa varoa. Uudet sitten takaisin uusien kuparisten lämpölevyjen kera=tiiviste ja niitä löytyy marmorilta. Rungot kannattaa myös rasvata jollain lämpöä kestävällä rasvalla ennen takaisin laittoa. Kurkkaas vielä tämä:
http://holysmoke.fi/pages/artikkelit/su ... vaihto.php
http://holysmoke.fi/pages/artikkelit/su ... vaihto.php
-
- -
- Viestit: 104
- Liittynyt: 22.12.2010 15:14
Tuo oli mulle uutta että ei ole siirtopumppua ollenkaan. Kuhan se ei olis intekroitu sinne syöttöpumppuun? Sähköistä siirtopumppua ei taida olla kuin noissa uudemmissa pumppusuuttimissa ja yhteispaineruisku koneissa ym. Jos siirtopumppu olisikin tankissa ei ilmaongelmaa esiintyisikkään kuin polttoaineen loputtua...
Tottunu että työkoneissa aina on siirtopumppu, yleensä kalvopumppu moottorin kylessä ja ne ei ilman sitä siirtopumppua toimi. Eikä tosiaan ole tuosta omasta sitä putkihässäkkää niin tarkkaan ole tullut tutkittua että mitä kaikea sen varrella on.
Miten hyvin se syöttöpumppu otti sitä polttoainetta vastaan?
Sitten kun ne suuttimet on saatu irti ja jos et ole jo toisia suuttimia hankkinut kannattaa harkita käyttäskö niitä irrotettuja jollain dieselpajalla testattavana. Sieltä saa luotettavan tuomion onko mitä vikaa ja ovatko korjattavissa.
Tottunu että työkoneissa aina on siirtopumppu, yleensä kalvopumppu moottorin kylessä ja ne ei ilman sitä siirtopumppua toimi. Eikä tosiaan ole tuosta omasta sitä putkihässäkkää niin tarkkaan ole tullut tutkittua että mitä kaikea sen varrella on.
Miten hyvin se syöttöpumppu otti sitä polttoainetta vastaan?
Sitten kun ne suuttimet on saatu irti ja jos et ole jo toisia suuttimia hankkinut kannattaa harkita käyttäskö niitä irrotettuja jollain dieselpajalla testattavana. Sieltä saa luotettavan tuomion onko mitä vikaa ja ovatko korjattavissa.
Miten hyvin se syöttöpumppu otti sitä polttoainetta vastaan?
Hyvin. Luultavasti liian hyvin... parin minuutin starttauksella meni melkein litra dieseliä, onko normaalia? Tuntus että ei sen noin paljo sitä pitäis imee.
Ja joo, ei oo vielä uusia suuttimia hommattu, kattoo ensin miltä noin vanhat näyttää.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 26 vierailijaa