Ahussa epätasainen käynti, ilmaa&vettä letkuissa?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Paavis
-
Viestit: 157
Liittynyt: 5.7.2005 17:45

Ahussa epätasainen käynti, ilmaa&vettä letkuissa?

ViestiKirjoittaja Paavis » 17.2.2012 9:12

Ajoin AHU Cordobasta tankin tyhjäksi. Tankkauksen jälkeen pelasi viikonverran ok, kunnes jätti tielle.

Rupesin vaihtamaan suodatinta ja huomasin, että suodattimelta pumpulle tuleva putki kulunut puhki. Vaihdoin putket uusiin kumiletkuihin (uudet 106e). ---> uusin kaikki letkut suodattimelta eteenpäin (meno&paluut)

Ilmaus ei onnistunut normaalisti ja moottoria piti pyörittää kauan, koska sai suodattimen jälkeen ilmaa. --> pumppu ottanut nokkiinsa liiallisesta pyörittämisestä

Saatuani koneen käyntiin antoi reilusti valkoista savua. Koitin epätoivoissani kaasutella vedet pois putkista..

Lohko & pahvi & turpo tuskin pettänyt, koska savutus alkoi tämän projektin aikana ja nesteet pysyvät erillään ja paisuntasäiliöön tulee painetta. --> vettä letkuissa

Moottori käy nyt tyhjäkäyntiä nätisti, mutta nostettaessa kierroksia tehot katoaa. Toisinaan toimii nätisti, mutta esim stopin jälkeen on kuin ajais vikatila päällä (toimii vielä 1500rpm). --> ilmaa letkuissa

Olen koittanut ilmailla availemalla suuttimien putkia, imemällä putkista jne. Välillä pitää kierrokset ihan nätisti halutussa nopeudessa (3500, 2500, 2500, 1500), mutta välillä buuaa kun mennään yli 2000 ja lakkaa vastaamasta kaasuun.

Viikonloppuna pitää tutkia loput putkista&tankki. Tässähän ei ole tankissa siirtopumppua joka on voinut prakata, koska ensin ajattelin, että puolella tankilla siirtopumppu hörppii ilmaa tankista.. Tämä siksi, koska vika katosi 20km ajaksi kun täytin tankin.

Ehdotuksia mistä lähteä etsimään vikaa??

ramikoo
-
Viestit: 355
Liittynyt: 12.3.2009 21:27

ViestiKirjoittaja ramikoo » 17.2.2012 10:18

Ihan ensiksi vikaoodit lukuun. Suodatin kiinteäksi malliksi, siis ilman kierrättävää paluutermostaattia.Vaikka en usko että tuo ilmasta johtuu. Polttoainelinjojen tarkistus.

http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=144852&highlight=

Saattaa hyvin falskata tankin ja suodattimen välillä. Et maininnut paljon ajettu, joten voihan tuo yskiä jo vanhuuttaan. Suutinten kunto? Kauanko sahasit pumppua kuivana? Sitten voit kokeilla jotain suutinten puhdistusainetta polttoaineen seassa ja laittaa vaikka samaan tujauksen täyssynteettistä 2T öljyä. Jos joku sattuu olemaan jumissa niin tuurilla tuo hieman herkistää. Toki mitään vaurioita tuo ei korjaa.

Ennen pumppua kannattaa pitää pieni pätkä kirkasta putkea (polyamidi) niin näkee ettei tule ilmaa, kun tuota pumppua ei kannattais sahata kuivana (ei herneitä). Ittellä lisäks takaisku ennen pumppua. Ei tarvi seistä auto kun päivän niin vetänyt tyhjiön ennen pumppua -> aineet valuneet tankille päin. No onneksi noita pumppuja on käytettynä saatavilla järkihintaan jos omasi on kaput.

Paavis
-
Viestit: 157
Liittynyt: 5.7.2005 17:45

ViestiKirjoittaja Paavis » 17.2.2012 10:27

Kyllähän sitä pumppua tuli kuritettua aika reilusti.. ehkä viisi minuuttia tai vartin. En laskenut.. =) siis ennen kun huomasin, että saa ilmaa suodattimen jälkeen.

Suuttimet pelannut ok. joku taisi ehkä hivenen falskata, mutta ei mitään merkittävää.

Kilometrejä on 330t. Mutta vika tuli 400km tankin tyhjäksi ajon jälkeen, jona aikana toimi tavallisesti.

Jännää tässä on se, että eilekin ajoin hiihtoladuille parikyt kilsaa ja auto toimi normaalisti taajamassa ja pikatiellä.. En en vielä usko pumpun pettämiseen.

Pitää pistää sitä kirkasta letkua pätkä ennen pumppua jos siitä sais osviittaa..

ramikoo
-
Viestit: 355
Liittynyt: 12.3.2009 21:27

ViestiKirjoittaja ramikoo » 17.2.2012 12:50

Lue/luetuta ihmeessä vikakoodit. Aina ei hehku vilku vaikka vikaa pukkaakin. Itsellä käynyt pari kertaa. Puutuminen viittaa hiukan siihen että ecu on vikatilassa. Palauttaako virtojen katkaisu kulun? Tai sitten tuo ei ahda yhtään tai ei saa soppaa. Tarkista nyt ainakin maf/map anturit ja n75 eli nuo perinteiset. Tuota vetttä letkuissa en ihan bonjannut? Siis missä letkuissa?

Paavis
-
Viestit: 157
Liittynyt: 5.7.2005 17:45

ViestiKirjoittaja Paavis » 17.2.2012 19:03

Valkoisen savun vuoksi höpisin vedestä, enkä tahdo uskoa vuotavaan kanteen..

Kuitenkin menin vielä kaikki moottorin puolen liitokset läpi, asensin takaisku venttiilin ja kirkasta putkea. Aikani mietittyäni ja juotuani dieseliä riittävästi totesin vian olevan uudessa vedenerottajassa, ehdin jopa sopia diesel pajan kanssa heidän aikansa vuokraamisesta.

Suodatin ja vanha "liitin" eivät sopineet yhteen. Hain uuden liittimen ja asensin tiukasti.

Verdict: ilmavaiva joka ilmeni toisaikaisesti.. Syy lienee uudessa suodattimessa, koska vanhasta nipasta ei löytynyt vikaa.

Kävin koeajamassa Pori-ulvila-kaljakauppa-pori pikataipaleen menestyksekkäästi.

Suodatin vuotaa kait vielä hieman ilmaa.tämä näkyy letkusta joka oli loistava ajatus.

Valkoinen savu hämmentää edelleen. Oliko jossain vettä, vuotaako pahvi, palaako huonosti. Tulevaisuus kertoo.

ramikoo
-
Viestit: 355
Liittynyt: 12.3.2009 21:27

ViestiKirjoittaja ramikoo » 18.2.2012 10:07

Hyvä että parani noinkin pienellä. Onko ajoitus kunnossa? Jos jostain syystä ennakot pielessä niin tuuppaa valkoista. Toki käynti pitäis sitten olla sen mukaista. Itsellä menee myös vielä vähän kuplaa suodattimelta pumpulle. Joko tuo suodatin tai siis kaikki kiinteät kahdella lähdöllä olevat mitä olen kokeillut ovat vaan mallia susi tai sitten se on ainkin omassa kulkineessa sellaisessa paikassa/asennossa että tekee jonkun ilmataskun sinne. Täysin ilmattomaksi en ole tuota saanut vielä millään. Tulossa on R5 tdi koneen kierrettävä suodatin jonka suodattimen jalasta täytehitsataan paluukierto umpeen. Josko tuolla tulisi ilmattomaksi.

Paavis
-
Viestit: 157
Liittynyt: 5.7.2005 17:45

ViestiKirjoittaja Paavis » 22.2.2012 12:52

Käytin pirssin pajalla, jos olisi vaikka pumpun ajoitus pielessä.

Ei ollut.

Onneksi pyysin ottamaan vikakoodit koneesta kun omaavat värkit. Löytyi 00550.

Saattaapi olla samaa hämäräperäistä vikaa kuin tässä --> http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=62249&highlight=00550 tai tässä http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=73774&sid=b6dcc7349d4fcc2d92c35cf192ad4f4a

Pajan veijari meinasi vian olevan pumpun kuluneissa jousissa.. arveli siksi ilmauksen olleen hankalaa..

No, 80e köyhtyi tästä tiedosta.

Tutkimukset jatkuvat


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 40 vierailijaa