2- akkujärjestelmä

Kaikki auton sisustaan ja autohifiin liittyvät aiheet.

Valvoja: ffp jäsenet

MTBE
-
Viestit: 811
Liittynyt: 12.3.2008 16:39

2- akkujärjestelmä

ViestiKirjoittaja MTBE » 23.1.2012 8:59

Itelläni on 2 akkua, siten että toinen on edessä ja toinen takana. Ideana oli ettei taakse tarvitse konkkaa, ja ottaa painoa pois keulalta (v6+ pohjapanssari painaa tarpeeksi). Molemmissa päissä on sulakkeet. Maadoituksen on takaalta laittanut runkoon.
Akkujen speksit on tässä:
Klik
* Hetkellinen käynnistysvirta 925 A
( 5 sekunttia )
* Hetkellinen käynnistysvirta 870 A
( 10 sekunttia )

* Oikosulkuvirta yli 2400A

Nyt kysymys kuuluukin: onko parempi vetää maa myös eteen ja minkä paksuista piuhaa olisi molempien syytä olla. Mahdollisimman ohutta pitäisi tietysti olla, että saisi koneen vaihdon vaatimia lisäpiuhoja vedettyä taakse, Akut ovat vain 28Ah kipale, niin uskon, että edessä tarvitaan myös taka-akun virtaa käynnistettäessä. Miten paksua piuhaa käytetään pelkästään taka-akullisissa?

E: ilmeisesti maata ei kannata eteen vetää, tulee sen verran pitkä piuha, suuret jännite häviöt. Runko on tarpeeksi suuri johdin.
Viimeksi muokannut MTBE, 23.1.2012 16:08. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Isto92
-
Viestit: 41
Liittynyt: 17.4.2011 20:01

ViestiKirjoittaja Isto92 » 23.1.2012 10:02

Joo kyllä se runko piisaa johtimena vallan mainiosti.. Muistat vaan reilunkokoiset kaapeloinnit ja hyvät liitokset.

MTBE
-
Viestit: 811
Liittynyt: 12.3.2008 16:39

ViestiKirjoittaja MTBE » 23.1.2012 10:18

Mikä on tarpeeksi paksua? Nyt sielä menee 50qmm mutta pitää ohentaa, että saa alipaine yms letkut uudelle koneelle samasta kaukalosta.

Isto92
-
Viestit: 41
Liittynyt: 17.4.2011 20:01

ViestiKirjoittaja Isto92 » 23.1.2012 11:38

Itsellä ollut joskus kun pelkkä taka-akku käytössä niin 70qmm ja siitä kulki ainakin virta riittävän hyvin lävitse.. Varmaan 35qmm piuha riittäis kun kuitenkin edessä se toinen akku. Kai tuon osaisi joku viisas laskeakkin mimmonen piuha ois riittävä

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 23.1.2012 13:14

http://www.adita.fi/laskuri.asp

Mitä alipaineletkuja uuden moottorin myötä tarvii vetää tavaratilaan, ihan uteliausuudeseta kysyn?

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 23.1.2012 13:41

Kun niitä piuhoja vetelee, niin useampi ohkaisempi rinnankytketty piuha kulkee norjemmin ja mahtuu pienemmästä reiästä kuin yksi paksu touvi.

MTBE
-
Viestit: 811
Liittynyt: 12.3.2008 16:39

ViestiKirjoittaja MTBE » 23.1.2012 15:23

Tälläsiä letkuja meneepi. Kyseessä on kummiskin 2 samanlaista akkua, joten en usko että tarvitsi 32qmm edes.

Kuva

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 23.1.2012 15:47

25mm2 johtokin riittää varmasti ihan hyvin, olisiko orkkis takaluukkuakkuasennuksen johto tuota luokkaa. Tässä tapauksessa on ns. ihan sama minkä kokoista se on, koska konetilan akku kyllä riittää pyörittämään moottorin käyntiin (startti ei vie puoliakaan siitä mitä tuo akku pystyy tarjoomaan).

MTBE
-
Viestit: 811
Liittynyt: 12.3.2008 16:39

ViestiKirjoittaja MTBE » 23.1.2012 16:05

Veikkaan että pakkasilla ei riitä, tosin en tiedä. Itelläni joku nyt muutenkin purkaa tuota akkua....Kuhan sais sen jonnekkin sisätilaan niin vois mittailla ja kattoa mistä purkaa.
Takana on sitten pieni dls A7 vahvari kanssa. Siksi laitoin kaksi akkua että startissa taka-akku tukis etuakkua ja taka-akku myös antaisi riittävästi virtaa A7:lle. Ehkä sen kaapelin tarkoitus tässä jää kuitenkin jakaa virta tasaiseksi etu ja takaakun välille ja käydessä ladata taka-akkua.
Sen tiedän että isot pojat raksuttaa turbo r32:sia tollasella käyntiin takaluukusta asti. Siis yhdellä akulla.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 23.1.2012 16:11

Tuolta laskemaan jännitehäviöitä.

Neljän metrin pituisessa 25 mm² johdossa 400 A virralla 1,12 V jännitehäviötä.

MTBE
-
Viestit: 811
Liittynyt: 12.3.2008 16:39

ViestiKirjoittaja MTBE » 23.1.2012 16:21

No joo eiköhän se ole aika sama jos käy hakemassa väliltä 16qmm - 25qmm piuhaa kaupasta. Eiköhän niistä kummassakin tapauksessa riitä potku. Turhaan tollasta älytöntä kankea sielä on pitää.
Ei tämäkään kovin paksulta vaikuta:
http://i290.photobucket.com/albums/ll27 ... CF0166.jpg
tai tämä
http://i297.photobucket.com/albums/mm20 ... G_3229.jpg

MTBE
-
Viestit: 811
Liittynyt: 12.3.2008 16:39

ViestiKirjoittaja MTBE » 23.1.2012 17:22

Ilmeisesti hitsauskaapeli olis hyvää tohon käyttöön?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 23.1.2012 18:49

Autosähköliikkeestä vaan jotain metritavaraa.

MTBE
-
Viestit: 811
Liittynyt: 12.3.2008 16:39

ViestiKirjoittaja MTBE » 23.1.2012 19:00

Olin Powersettiin yhteydessä niin he sanoivat, että minimissään 50qmm. Hmm ketäs tässä uskois nyt...

marko.ketonen
-
Viestit: 360
Liittynyt: 8.5.2005 20:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja marko.ketonen » 23.1.2012 19:06

Itsellä tulee taakse akuille 50mm piuhaa ja taka akut on piuhoitettu 75mm ja vahvistimille. Virta että maapiuha tulee olla vähintään saman paksuiset mää puuhaan voi käyttää myös paksumpaakin.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 23.1.2012 19:35

Vahvistimen hakkuriteholähteen ottama pulssimuotoinen virta vaikuttaa asiaan. Akulta startille pärjää "huonommalla" johdolla kun akulta vahvistimelle menevällä. Vahvistimen johdot kannattaa olla mahdollisimman ohutsyistä ja poikkipinta-alaltaan suurta. Siitä syystä sitä kondensaattoriakin tarvitaan.

MTBE
-
Viestit: 811
Liittynyt: 12.3.2008 16:39

ViestiKirjoittaja MTBE » 23.1.2012 19:41

Eli jos oikein ymmärsin akku-akku voi olla kaposaa, mutta akku-vahvistin paksua.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 23.1.2012 19:52

Periaatteessa suunnilleen noin. Sulla vaan se vahvistimellekin menevä johto jää aika lyhyeksi, joten ei se niin kriittinen ole kun jos se tulisi auton edestä asti.

Muista koittaa saada se johto kulkemaan niin että kolarissa se ei heti osu runkoon ja sytytä autoa palamaan.

MTBE
-
Viestit: 811
Liittynyt: 12.3.2008 16:39

ViestiKirjoittaja MTBE » 23.1.2012 21:22

Eiköhän ne sulakkeet aja sen asian molemmissa päissä?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 23.1.2012 23:04

Sellanen sulake sitten varmaankin palaa kun startti ottaa virtaa sen kautta?

MTBE
-
Viestit: 811
Liittynyt: 12.3.2008 16:39

ViestiKirjoittaja MTBE » 23.1.2012 23:10

Mulla on nyt 100A sulakkeet molemmissa päissä, ei ole viel palanu.

Mk146
-
Viestit: 155
Liittynyt: 30.5.2010 22:13

ViestiKirjoittaja Mk146 » 1.2.2012 10:22

Kertokaapas alottelijalle kumpaan kannattaa hassata rahansa, toiseen akkuun vai kondensaattoriin? Saisi ihan muutamalla kympillä uuden 80ah bannerin, mikä auton keuliltakin löytyy jo. Hifit ei mitkään ihmeelliset ole, Hertzin ep2x ja ep4x, valot räpsyy jo vähäsen.. 35mm2 kaapelilla johdotukset hoidettu, maadoitukset kunnossa.

SIeppari
-
Viestit: 52
Liittynyt: 11.10.2011 10:14

ViestiKirjoittaja SIeppari » 1.2.2012 12:05

Uusi akku. Kondensaattorilla enempi "peitellään" vikaa kun korjataan se.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 1.2.2012 12:34

Jos valoja ei ole releytetty, ts. ne eivät saa virtaansa "suoraan akulta", voi räpsimistä tapahtua. Ei tarvita kovinkaan isoa jännitteen pudotusta, joka näkyy valotehossa selvästi.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 1.2.2012 14:00

Saisi ihan muutamalla kympillä uuden 80ah bannerin, mikä auton keuliltakin löytyy jo.
Onkohan sellainen muutaman kympin akku hyvä talvella? Ite oon tottunu että talvivarmat akut lähentelee kahdeksaa kymppiä.

MTBE
-
Viestit: 811
Liittynyt: 12.3.2008 16:39

ViestiKirjoittaja MTBE » 2.2.2012 17:47

Ei vissiinkää ole tuo minun järjestelmä kovinkaan hyvä, ei tahdo näillä pakkasilla riittää käynnistykseen. Luultavasti vuotaa virtaa jonnekkin. Lisäksi tarvitsee paljon virtaa käynnistyksessä, muuten sytyttää ESP ja ABS valon. Alkaa pikkusen potuttaa koko järjestelmä.

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 3.2.2012 0:30

Omassa golffissa on nyt ollut pari vuotta seuraava ratkaisu. Edessä on vartan 100Ah (ehkä AGM) akku ja takakontissa OPTIMA RedTop. Näitä erottaa automaattinen motonetin 120A latausrele. Toistaiseksi toiminut todella hienosti. Takakontin akku on hifeille ja eberille ja keulan akku sitten starttaukseen. Nyt noi on vielä tilanpuutteen takia noin väärin päin. isommassa riittäisi pidemmäksi aikaa potku eberille ja toi redtop kun on enempi kait tarkoitettu juuri tuohon käynnistämiseen antamaan virtaa. 8A CTek latailee sitten aina kun auto on roikan päässä lämpiämässä. Nii ja mulla taisi olla 120A sulakkeet kummassakin päässä ja 50 neliöinen kaapeli menee taakse, mutta vaihtuu 2x25 koska toi 50:nen ei meinaa mahtua joka paikkaan.

MTBE
-
Viestit: 811
Liittynyt: 12.3.2008 16:39

ViestiKirjoittaja MTBE » 3.2.2012 0:35

Mulla oli optima blue 1400 luukussa ennen, mutta halusin kevyempää. Mahdollisimman kevyttä, matalaa ja kaikki paino taakse :)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 3.2.2012 0:44

Sulla kyllä johto vois olla ehkä paksumpaakin. Kutosen kylmäkäynnistysvirta on luultavasti niin suuri että johtimen jännitehäviö voi olla jo huomattava.

Jos laskeekin että lämpötila -20° C ja virta 600 A niin jännitehäviö neljällä metrillä 25 mm² johdossa on n. 1,4 V. Hyvinkin voi olla seuraamuksia jos vertaa alkuperäiseen puolen metrin johtoon jolloin jännitehäviö olisi kahdeksasosan...

MTBE
-
Viestit: 811
Liittynyt: 12.3.2008 16:39

ViestiKirjoittaja MTBE » 3.2.2012 2:04

Siis etu ja taka-akku on nytten suoraan rinnan 50qmm piuhalla, ajattelin kyllä ohentaa sitä. Toki nytten on ajatuksena siirtää molemmat akut taakse, ja laittaa 2x25qmm tai 2x35qmm menemään eteen.
Ajatus sen takia että saisi lämmitystöpselin taakse, tosin sitten pitäisi vetää panssarijohtokin eteen.
Mutta ydin on että on ongelmia näiden kanssa, ei millään löydy paikkaa:
Kuva Kuva

samppa77hki
-
Viestit: 36
Liittynyt: 9.1.2011 12:19
Viesti:

ViestiKirjoittaja samppa77hki » 8.2.2012 19:53

Kannattaa sitten moottorille tehdä vaikka 35mm2 piuhoista pari kolme lisämaadoitusta. Ja ilmeisesti se etuakun maakaapeli on järeä sekä laturilta akulle tuleva piuha myös?
Ne lisämaadoitukset voi tehdä äkkiä taakse sen voltin lisää jännitettä. Ja parantuupa lataus samalla.

Löytykö siihen akun purkautumiseen jotain syytä?

MTBE
-
Viestit: 811
Liittynyt: 12.3.2008 16:39

ViestiKirjoittaja MTBE » 8.2.2012 19:56

Nyt taas toimii kun palmun alta, vaikka mitään ei ole muutettu. Olisikohan ollut vain ettei akku oikein toiminu 4kk seisomisen takia? Tarkoitus on kurkkia koneen vaihdon yhteydessä paremmin piuhoja yms. Ei jaksa nyt ottaa ressiä kun tuli tohon koneeseen taas kaikkea maan ja taivaan väliltä....Ideana olisi siirtää toinenkin akku taakse ja vetää 2x35qmm piuhaa plussana....

juippi88
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 13.9.2011 21:58

ViestiKirjoittaja juippi88 » 16.2.2012 21:29

En lukenut ihan niin tarkasti että menikö jo tarve ohi mutta kerron kuitenkin miten itsellä on ja toimivaksi havaittu. Aikasemmin yhden akun kanssa eberiä pyöritellessä paukkupakkasilla meinasi olla vähän laiskaa käyntiin lähtö.

Poppeja varten tuli laitettua toinen akku konttiin jotta saa tarvittaessa sen pari kilowattia puskettua vaffeille. Akut on ihan tavallisia (ei halpiksia) ja välissä menee 25 neliöinen johto jota suojannut jo pidemmän aikaa 50A sulake. Pistin ihan testimielessä pienen että vaihdan kun sulaa mutta eipä ole vielä tarvinnut. Näin sähköä opiskelevana on tullut tutuksi sulakkeiden sulamiskäyrät ja niistä huomannut että jotta tuollaisen langan saa poltettua poikki parissa sekunnissa tarvitaan paljon suurempi virta mitä sen nimellisvirta. Ja senkin saa vielä kertoa noin 1,5 ja pitäisi kestää tunnin verran. (Nämä siis gG:lle, automaatit herkempiä).

Kyseisellä 25 neliön paukkulangalla virtaa kulkee ihan riittävästi jotta jänöt ei laske liikaa takakontissa ja 2.0l viridiiseli lähtee kuin palmun alta vaikka elohopea tärisee kylmästä.

Powersetin 50 neliöinen piti sisällään sen tosiasian ettei autohifissä tunneta ylimääräistä kuparia mutta monelle iskee se rahapula/laiskuus aikaisemmin ;)

MTBE
-
Viestit: 811
Liittynyt: 12.3.2008 16:39

ViestiKirjoittaja MTBE » 11.4.2012 15:16

Kertokaas mites johdotus kuuluu tehdä jos siirtää kaiken taakse. Olen tutkinut muutamia kuvia.
Kuva


Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa