2- akkujärjestelmä
Valvoja: ffp jäsenet
2- akkujärjestelmä
Itelläni on 2 akkua, siten että toinen on edessä ja toinen takana. Ideana oli ettei taakse tarvitse konkkaa, ja ottaa painoa pois keulalta (v6+ pohjapanssari painaa tarpeeksi). Molemmissa päissä on sulakkeet. Maadoituksen on takaalta laittanut runkoon.
Akkujen speksit on tässä:
Klik
* Hetkellinen käynnistysvirta 925 A
( 5 sekunttia )
* Hetkellinen käynnistysvirta 870 A
( 10 sekunttia )
* Oikosulkuvirta yli 2400A
Nyt kysymys kuuluukin: onko parempi vetää maa myös eteen ja minkä paksuista piuhaa olisi molempien syytä olla. Mahdollisimman ohutta pitäisi tietysti olla, että saisi koneen vaihdon vaatimia lisäpiuhoja vedettyä taakse, Akut ovat vain 28Ah kipale, niin uskon, että edessä tarvitaan myös taka-akun virtaa käynnistettäessä. Miten paksua piuhaa käytetään pelkästään taka-akullisissa?
E: ilmeisesti maata ei kannata eteen vetää, tulee sen verran pitkä piuha, suuret jännite häviöt. Runko on tarpeeksi suuri johdin.
Akkujen speksit on tässä:
Klik
* Hetkellinen käynnistysvirta 925 A
( 5 sekunttia )
* Hetkellinen käynnistysvirta 870 A
( 10 sekunttia )
* Oikosulkuvirta yli 2400A
Nyt kysymys kuuluukin: onko parempi vetää maa myös eteen ja minkä paksuista piuhaa olisi molempien syytä olla. Mahdollisimman ohutta pitäisi tietysti olla, että saisi koneen vaihdon vaatimia lisäpiuhoja vedettyä taakse, Akut ovat vain 28Ah kipale, niin uskon, että edessä tarvitaan myös taka-akun virtaa käynnistettäessä. Miten paksua piuhaa käytetään pelkästään taka-akullisissa?
E: ilmeisesti maata ei kannata eteen vetää, tulee sen verran pitkä piuha, suuret jännite häviöt. Runko on tarpeeksi suuri johdin.
Viimeksi muokannut MTBE, 23.1.2012 16:08. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
http://www.adita.fi/laskuri.asp
Mitä alipaineletkuja uuden moottorin myötä tarvii vetää tavaratilaan, ihan uteliausuudeseta kysyn?
Mitä alipaineletkuja uuden moottorin myötä tarvii vetää tavaratilaan, ihan uteliausuudeseta kysyn?
Veikkaan että pakkasilla ei riitä, tosin en tiedä. Itelläni joku nyt muutenkin purkaa tuota akkua....Kuhan sais sen jonnekkin sisätilaan niin vois mittailla ja kattoa mistä purkaa.
Takana on sitten pieni dls A7 vahvari kanssa. Siksi laitoin kaksi akkua että startissa taka-akku tukis etuakkua ja taka-akku myös antaisi riittävästi virtaa A7:lle. Ehkä sen kaapelin tarkoitus tässä jää kuitenkin jakaa virta tasaiseksi etu ja takaakun välille ja käydessä ladata taka-akkua.
Sen tiedän että isot pojat raksuttaa turbo r32:sia tollasella käyntiin takaluukusta asti. Siis yhdellä akulla.
Takana on sitten pieni dls A7 vahvari kanssa. Siksi laitoin kaksi akkua että startissa taka-akku tukis etuakkua ja taka-akku myös antaisi riittävästi virtaa A7:lle. Ehkä sen kaapelin tarkoitus tässä jää kuitenkin jakaa virta tasaiseksi etu ja takaakun välille ja käydessä ladata taka-akkua.
Sen tiedän että isot pojat raksuttaa turbo r32:sia tollasella käyntiin takaluukusta asti. Siis yhdellä akulla.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Tuolta laskemaan jännitehäviöitä.
Neljän metrin pituisessa 25 mm² johdossa 400 A virralla 1,12 V jännitehäviötä.
Neljän metrin pituisessa 25 mm² johdossa 400 A virralla 1,12 V jännitehäviötä.
No joo eiköhän se ole aika sama jos käy hakemassa väliltä 16qmm - 25qmm piuhaa kaupasta. Eiköhän niistä kummassakin tapauksessa riitä potku. Turhaan tollasta älytöntä kankea sielä on pitää.
Ei tämäkään kovin paksulta vaikuta:
http://i290.photobucket.com/albums/ll27 ... CF0166.jpg
tai tämä
http://i297.photobucket.com/albums/mm20 ... G_3229.jpg
Ei tämäkään kovin paksulta vaikuta:
http://i290.photobucket.com/albums/ll27 ... CF0166.jpg
tai tämä
http://i297.photobucket.com/albums/mm20 ... G_3229.jpg
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 360
- Liittynyt: 8.5.2005 20:31
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Vahvistimen hakkuriteholähteen ottama pulssimuotoinen virta vaikuttaa asiaan. Akulta startille pärjää "huonommalla" johdolla kun akulta vahvistimelle menevällä. Vahvistimen johdot kannattaa olla mahdollisimman ohutsyistä ja poikkipinta-alaltaan suurta. Siitä syystä sitä kondensaattoriakin tarvitaan.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Kertokaapas alottelijalle kumpaan kannattaa hassata rahansa, toiseen akkuun vai kondensaattoriin? Saisi ihan muutamalla kympillä uuden 80ah bannerin, mikä auton keuliltakin löytyy jo. Hifit ei mitkään ihmeelliset ole, Hertzin ep2x ja ep4x, valot räpsyy jo vähäsen.. 35mm2 kaapelilla johdotukset hoidettu, maadoitukset kunnossa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Omassa golffissa on nyt ollut pari vuotta seuraava ratkaisu. Edessä on vartan 100Ah (ehkä AGM) akku ja takakontissa OPTIMA RedTop. Näitä erottaa automaattinen motonetin 120A latausrele. Toistaiseksi toiminut todella hienosti. Takakontin akku on hifeille ja eberille ja keulan akku sitten starttaukseen. Nyt noi on vielä tilanpuutteen takia noin väärin päin. isommassa riittäisi pidemmäksi aikaa potku eberille ja toi redtop kun on enempi kait tarkoitettu juuri tuohon käynnistämiseen antamaan virtaa. 8A CTek latailee sitten aina kun auto on roikan päässä lämpiämässä. Nii ja mulla taisi olla 120A sulakkeet kummassakin päässä ja 50 neliöinen kaapeli menee taakse, mutta vaihtuu 2x25 koska toi 50:nen ei meinaa mahtua joka paikkaan.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Sulla kyllä johto vois olla ehkä paksumpaakin. Kutosen kylmäkäynnistysvirta on luultavasti niin suuri että johtimen jännitehäviö voi olla jo huomattava.
Jos laskeekin että lämpötila -20° C ja virta 600 A niin jännitehäviö neljällä metrillä 25 mm² johdossa on n. 1,4 V. Hyvinkin voi olla seuraamuksia jos vertaa alkuperäiseen puolen metrin johtoon jolloin jännitehäviö olisi kahdeksasosan...
Jos laskeekin että lämpötila -20° C ja virta 600 A niin jännitehäviö neljällä metrillä 25 mm² johdossa on n. 1,4 V. Hyvinkin voi olla seuraamuksia jos vertaa alkuperäiseen puolen metrin johtoon jolloin jännitehäviö olisi kahdeksasosan...
Siis etu ja taka-akku on nytten suoraan rinnan 50qmm piuhalla, ajattelin kyllä ohentaa sitä. Toki nytten on ajatuksena siirtää molemmat akut taakse, ja laittaa 2x25qmm tai 2x35qmm menemään eteen.
Ajatus sen takia että saisi lämmitystöpselin taakse, tosin sitten pitäisi vetää panssarijohtokin eteen.
Mutta ydin on että on ongelmia näiden kanssa, ei millään löydy paikkaa:

Ajatus sen takia että saisi lämmitystöpselin taakse, tosin sitten pitäisi vetää panssarijohtokin eteen.
Mutta ydin on että on ongelmia näiden kanssa, ei millään löydy paikkaa:


-
- -
- Viestit: 36
- Liittynyt: 9.1.2011 12:19
- Viesti:
Kannattaa sitten moottorille tehdä vaikka 35mm2 piuhoista pari kolme lisämaadoitusta. Ja ilmeisesti se etuakun maakaapeli on järeä sekä laturilta akulle tuleva piuha myös?
Ne lisämaadoitukset voi tehdä äkkiä taakse sen voltin lisää jännitettä. Ja parantuupa lataus samalla.
Löytykö siihen akun purkautumiseen jotain syytä?
Ne lisämaadoitukset voi tehdä äkkiä taakse sen voltin lisää jännitettä. Ja parantuupa lataus samalla.
Löytykö siihen akun purkautumiseen jotain syytä?
Nyt taas toimii kun palmun alta, vaikka mitään ei ole muutettu. Olisikohan ollut vain ettei akku oikein toiminu 4kk seisomisen takia? Tarkoitus on kurkkia koneen vaihdon yhteydessä paremmin piuhoja yms. Ei jaksa nyt ottaa ressiä kun tuli tohon koneeseen taas kaikkea maan ja taivaan väliltä....Ideana olisi siirtää toinenkin akku taakse ja vetää 2x35qmm piuhaa plussana....
En lukenut ihan niin tarkasti että menikö jo tarve ohi mutta kerron kuitenkin miten itsellä on ja toimivaksi havaittu. Aikasemmin yhden akun kanssa eberiä pyöritellessä paukkupakkasilla meinasi olla vähän laiskaa käyntiin lähtö.
Poppeja varten tuli laitettua toinen akku konttiin jotta saa tarvittaessa sen pari kilowattia puskettua vaffeille. Akut on ihan tavallisia (ei halpiksia) ja välissä menee 25 neliöinen johto jota suojannut jo pidemmän aikaa 50A sulake. Pistin ihan testimielessä pienen että vaihdan kun sulaa mutta eipä ole vielä tarvinnut. Näin sähköä opiskelevana on tullut tutuksi sulakkeiden sulamiskäyrät ja niistä huomannut että jotta tuollaisen langan saa poltettua poikki parissa sekunnissa tarvitaan paljon suurempi virta mitä sen nimellisvirta. Ja senkin saa vielä kertoa noin 1,5 ja pitäisi kestää tunnin verran. (Nämä siis gG:lle, automaatit herkempiä).
Kyseisellä 25 neliön paukkulangalla virtaa kulkee ihan riittävästi jotta jänöt ei laske liikaa takakontissa ja 2.0l viridiiseli lähtee kuin palmun alta vaikka elohopea tärisee kylmästä.
Powersetin 50 neliöinen piti sisällään sen tosiasian ettei autohifissä tunneta ylimääräistä kuparia mutta monelle iskee se rahapula/laiskuus aikaisemmin ;)
Poppeja varten tuli laitettua toinen akku konttiin jotta saa tarvittaessa sen pari kilowattia puskettua vaffeille. Akut on ihan tavallisia (ei halpiksia) ja välissä menee 25 neliöinen johto jota suojannut jo pidemmän aikaa 50A sulake. Pistin ihan testimielessä pienen että vaihdan kun sulaa mutta eipä ole vielä tarvinnut. Näin sähköä opiskelevana on tullut tutuksi sulakkeiden sulamiskäyrät ja niistä huomannut että jotta tuollaisen langan saa poltettua poikki parissa sekunnissa tarvitaan paljon suurempi virta mitä sen nimellisvirta. Ja senkin saa vielä kertoa noin 1,5 ja pitäisi kestää tunnin verran. (Nämä siis gG:lle, automaatit herkempiä).
Kyseisellä 25 neliön paukkulangalla virtaa kulkee ihan riittävästi jotta jänöt ei laske liikaa takakontissa ja 2.0l viridiiseli lähtee kuin palmun alta vaikka elohopea tärisee kylmästä.
Powersetin 50 neliöinen piti sisällään sen tosiasian ettei autohifissä tunneta ylimääräistä kuparia mutta monelle iskee se rahapula/laiskuus aikaisemmin ;)
Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa