Täytyy laittaa tämä tänne kun näyttää, että se joskus valmistuukin.
Kaikki lähti ajatuksesta, että pitää saada tela-alustainen maastoajoneuvo ja lisää vettä myllyyn tuli kun kysyin koulussa opettajalta voisiko sitä käyttä eräässä kurssissa, johon se ei sopinut mutta opettaja ehdotti, että tekisin siitä päättötyön. Se tuliko siitä hyvä päättötyö on sivuseikka kun työ vaati aikaa paljon enemmän kuin oli mahdollista tehdä.
Vag osaa oli valmiiksi vähän joka nurkassa joten luonnollisesti näitä ajattelin käyttää hyväksi. Löytyi Skoda Felicia 1.9D moottori, josta oli syöttöpumppu rikki, Audi 80 -85 5-vaihteinen dieselin aski, Poikittaismoottori Passattien etu- ja takanapoja, AAZ:n pako- ja imusarja sekä turbo ja syöttöpumppu, SB koneen välijäähdytin, syyläreitä ja kaikkea muuta. Rungoksi hommasin Kuusakoskelta kakkosluokan palkkia ynnämuuta tarpeellista. Teloiksi löytyi bandvagn-miehistönkuljetus ajoneuvon telat. Telapyöriksi Golf 2:n ja Venton varapyöriä. Ohjaamoksi etsin mahdollisimman kapeaa pystykeulaista ohjaamoa ja lopulta (sattumalta) tuli valituksi 2 kopan transportter (tai mikä Kastenwagen olikaan), josta lyhennetään sopiva ohjaamo tuohon telojen päälle.
Tällähetkellä ollaan tilanteessa, että runko on lähes valmis, moottori ja vaihteisto paikallaan telpyörästöt valmiina ja suurin osa muusta suunniteltuna.
Päättötyön puitteissa sain suunnittelun aika pitkälle ja toteutuksen aluilleen. Puolivuotta on kulunut koulun loppumisesta ja hommassa ei ole tapahtunut juuri mitään ennen tätä viikkoa kun on töistä vapaata niin ehtii askartelemaan.
Kuvia lisäilen sitä mukaan kun homma etenee.
Tässä onkin kulunut paripäivää alennusvaihteen parissa askarrellessa.
Vinkkejä, neuvoja ja kritiikkiä otetaan vastaan.
Tela Volkkari
Valvoja: ffp jäsenet
Täällähän näitä (tela)härveleitä on enempikin esittelyssä:
http://harvelit.proboards.com/index.cgi?board=esittelyt
http://harvelit.proboards.com/index.cgi?board=esittelyt
Lisäilin muutamanKuvan.
Onnistui kyllä päättötyönä, vaikka jälkeempäin ajateltuna olisi ollut hyödyllisempää tehdä jotain muuta...
Tasauspyörästö on kovilla se on ollut tiedossa alusta asti mutta kokeilematta ei luovuteta kun jo näin pitkällä ollaan. Jos tasasus pyörästö ei kestä teen tilalle todennäköisesti hydraulisen vedon joka sallii pyörittää teloja erisuuntiin.
Noita tullut selailtua välillä paljonkin.
Nyt on mielenkiintoista settiä. Erityisesti samaa alaa, samassa koulussa opiskelevana, kiinnostaa kuinka päättötyönä onnistuu moinen viritys.
Onnistui kyllä päättötyönä, vaikka jälkeempäin ajateltuna olisi ollut hyödyllisempää tehdä jotain muuta...
Miten kovilla tasauspyörästö mahtaa olla käännettäessä? Kääntöhän ilmeisesti hoidetaan toista puolta puuduttamalla tuolla levyjarrulla?
Tasauspyörästö on kovilla se on ollut tiedossa alusta asti mutta kokeilematta ei luovuteta kun jo näin pitkällä ollaan. Jos tasasus pyörästö ei kestä teen tilalle todennäköisesti hydraulisen vedon joka sallii pyörittää teloja erisuuntiin.
Täällähän näitä (tela)härveleitä on enempikin esittelyssä:
http://harvelit.proboards.com/index.cgi?board=esittelyt
Noita tullut selailtua välillä paljonkin.
Tuo hytti niin eteen kuin kohtauskulman puolesta passaa ja sen perään pieni lava niin tuosta on oikeasti jotain hyötyäkin jatkossa.
Lumilevyä,tukkikuormainta tms niin jopas löytyy puuhastelua jos ei itsellä niin naapureiden toimesta ;)
Ja tuon tasauspyörästön uskoisin kestävän hyvinkin.
Ja jos ei itselläsi ole käyttöä niin ilmoita kun myytävänä,olis tarvetta.
Lumilevyä,tukkikuormainta tms niin jopas löytyy puuhastelua jos ei itsellä niin naapureiden toimesta ;)
Ja tuon tasauspyörästön uskoisin kestävän hyvinkin.
Ja jos ei itselläsi ole käyttöä niin ilmoita kun myytävänä,olis tarvetta.
Tuo hytti niin eteen kuin kohtauskulman puolesta passaa ja sen perään pieni lava niin tuosta on oikeasti jotain hyötyäkin jatkossa.
Hytti on tarkoitus laittaa niin että moottori tulee periaatteessa tuon pakun konetilaan/penkkien alle, ne kun ovat aikalailla samassa paikassa kun tuota koppia lyhennetään. Lavaa ei taida kummoista mahtua kun ei jää siihen kopin taakse kuin noin puoli metriä tilaa ja vaikka laittaisi puskurin telojen etureunan tasalle niin jäisi noin metri. Tekee perään reen tai vaunun niin ei tarvitse lavaa :)
Lumilevyä,tukkikuormainta tms niin jopas löytyy puuhastelua jos ei itsellä niin naapureiden toimesta ;)
Puskulevy kyllä tulee kunhan ensin saa tuon muuten toimimaan ja perään vetolaite hinattavia laitteita varten. Hydrauliikkaa senverran mitä ohjaustehostajan pumpulla saa eli käytännössä puskulevyn nousemaan ja sekin aika rauhallisessa tahdissa.
Hyviä ideoita otetaan vastaan miten tuohon saisi kytkettyä tehokkaamman hydraulipumpun kun tuo jakopään hihnapyörän kiinnitys ei taida kestää kummoisia kuormia.
Palaa sivulle “Projektiosasto”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa