mk3 golf ja toisen akun kytkentä..

Kaikki auton sisustaan ja autohifiin liittyvät aiheet.

Valvoja: ffp jäsenet

sumppi90
-
Viestit: 55
Liittynyt: 20.2.2011 22:00

mk3 golf ja toisen akun kytkentä..

ViestiKirjoittaja sumppi90 » 9.1.2012 20:45

tuli asenneltua mk3 golffiin järeempi vahvistin ja subi. ongelma lienee se että joka ainoa valo mitä autosta löytyy alkaa vilkkumaan kun joulukuusessa kun antaa voluumia. mikä on helvetin ruman näköistä ja akku tai laturi tuskin tätä menoa kestää kauhean kauaa..

tuli mieleen kun pajalla olisi ylimääräisenä optiman iso yellow top (75 amppeerinen) että saisiko sen kytkettyä takaluukkuun. kun konehuoneeseen se ei mahdu korkeuden takia.

mietinkin että mitä alkuperäinen laturi sanoo jos yhden akun sijasta onkin kaksi ladattavaa..

ja kytkettiinkö toinen akku että plussat yhteen ja miinus koriin niin pysyy järjestelmä 12 volttisena??

ja konkkaaki olen miettinyt mutta en tiedä onko siitäkään niin paljoa apua mitä tarve nyt vaatii..

ideoita??

topcatti
-
Viestit: 513
Liittynyt: 7.2.2011 10:16

ViestiKirjoittaja topcatti » 9.1.2012 20:49

Onko se sun alkup. akku miten hyvässä kunnossa? Luulis sen riittävän ellei sulla ole jotain 100kw vahvistimia.

Itsellä on 500w vahvistin tehoa ja oli 65a huono akku ja riitti mainiosti. Mahtuu golffiin iso 100ah akkukin http://lapinakut.fi/vk/images/Varta%20S ... 0100Ah.JPG

sumppi90
-
Viestit: 55
Liittynyt: 20.2.2011 22:00

ViestiKirjoittaja sumppi90 » 9.1.2012 21:02

en oikee tiiä tosta mikä on paikalla muuta ku et käymään lähtee auto vasta ollu vähän aikaa..


nii ja ei koon puolesta mahu toi optima 4-5 cm liian korkea . ottaa konepeltiin kii ja ei jaksais millää värkätä uutta telinet konehuoneesee.

marko.ketonen
-
Viestit: 360
Liittynyt: 8.5.2005 20:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja marko.ketonen » 9.1.2012 23:12


lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 10.1.2012 10:08

Apuakun kytkemiseen löytyy valmiita releitä. Itsellä on tuo BSR ollut kohta kaksi vuotta ja hyvin on toiminut. Aikaisemmin virittelin erotusreleen irto-osista, mutta noilla virroilla järjestelmän luotettavuus kannattaa varmistaa.

sumppi90
-
Viestit: 55
Liittynyt: 20.2.2011 22:00

ViestiKirjoittaja sumppi90 » 10.1.2012 19:13

mites kytkentä tuonlaiseen releen tapahtuu. kokeilen varmaan konkkaa ensin..

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 10.1.2012 19:17

Tarkista nyt kumminkin lataus ihan ensiksi. Tekeekö samaa kun moottori ei käy?

Paljonko sulla on vahvistintehoa?

buubaa
-
Viestit: 105
Liittynyt: 29.12.2010 4:09

ViestiKirjoittaja buubaa » 10.1.2012 23:11

Minkä kokosta virta ja maa johdot on? Jos johdotus kunnossa niin tarkistappa että saa maadotusta kunnolla. Mulla on +1,5kw vahvistintehoo 50mm2 johdot eikä valot vilku yhtää.

sumppi90
-
Viestit: 55
Liittynyt: 20.2.2011 22:00

ViestiKirjoittaja sumppi90 » 11.1.2012 5:16

virtajohtona kanssa 50mm2 ja vahvistimena on macrom m1A.1500D niin ja ei vaikutusta siinä että käykö moottori vai ei..

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 11.1.2012 7:04

Jotenkin kuulostais että sun akku ei vaan luovuta kovin paljoa virtaa. Onkos se kovinkin vanha?

marko.ketonen
-
Viestit: 360
Liittynyt: 8.5.2005 20:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja marko.ketonen » 11.1.2012 8:23

Tuossa tulikin jo vastaus yhteen että kannattaa tuohon virtajärjestelmään panostaa huolella kunnon johdostus on kaiken a ja o :)

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 11.1.2012 10:25

Kahden akun järjestelmässä on se etu, että poppivehkeet ym. voi liittää apuakkuun ja auton oma sähköjärjestelmä saa virtansa auton omasta.
Itsellä on pakussa eberi ja koiran häkin tuulettimet kakkosvirtapiirissä, jolloin esim. kuuden tunnin eberilämmitys kuluttaa vain apuakun virtaa ja käynnistysakku pysyy täyteen varattuna.
BSR:n releboksissa on kaksi napaa, toiseen kytketään virta auton laturilta ja toiseen apuakulta. Kun latausjännite nousee, rele kytkee apuakun automaattisesti auton virtapiiriin ja alkaa ladata. Kun auto sammutetaan, rele erottaa akun auton virtapiiristä.

temee
-
Viestit: 264
Liittynyt: 24.9.2006 22:30

ViestiKirjoittaja temee » 18.1.2012 8:09

Itse mietin että mitkä akut valita kahden akun systeemiin tuohon hyötyautoon.

Auto käytössä pääosin kesäisin, lisälämmitintäkään ei ole, eli käyttö on suhteellisen kevyttä käynnistelyn ja normaalin ajon kannalta, ei varmaan ole tarvetta sijoittaa sinne konepellin alle muuta kuin mitä nyt kataloogeissa lukee?
Sähköä vievät lähinnä soittovehkeet ja jääkaappi ym. satunnaiset sähkölaitteet mitä mukana saattaa kulkea. Niille virta siis kakkosakulta.
Voiko esim. tuommosen Optiman Yellowtopin sitten huoletta kytkeä systeemiin kakkosakuksi? Sehän kestäis tyhjäksi asti purkua paljon paremmin kuin tavallinen lyijyakku.

Oon ymmärtänyt että kahden akun järjestelmässä akkujen tulisi olla ominaisuuksiltaan ja tyypiltään suhteellisen samanlaiset? Sivuuttaako tommosella "fiksulla" latausreleellä tämän ongelman? Mitkä muun tyypin/merkin/mallin akut voisi olla hyviä vaihtoehtoja?

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 18.1.2012 9:31

Tuollaiseen "paikallis"käyttöön suositellaan yleensä vapaa-ajan akkuja. Itsellä on kyllä pakussa yksi isompi ja yksi pienempi käynnistysakku apuakkuina. Hyvin nuo kaikki ovat aina latingissa pysyneet, kunhan ajaa sopivasti pitkää matkaa.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 18.1.2012 9:54

Auton akkuja voi sekoitella erikokoisia rinnan aika huoletta, mutta sarjaan kytkettäessä niiden pitää olla samanlaisia. Optiman keltaisesta huonoja kokemuksia, spekkojen valossakin se on huono akku hitaaseen purkuun. Kestää kyllä kait hyvin tyhjäksi purkamista, mutta purkaantuu niin pirun nopeesti verrattuna normaaliin lyijyakkuun.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 18.1.2012 11:36

varmaan kannattaa se konkka nyt ekana laittaa sinne ja kattoa loppuuko ne oireet siihen.


Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa