Dieselin suodatus ja vedenerotus
Valvoja: ffp jäsenet
Dieselin suodatus ja vedenerotus
Miten tiheää diesel filtteriä tulisi käyttää jakajapumpullisessa diesel autossa? Möivät mulle 5 micronin filtterin, mutta tiheämpiäkin on ilmeisesti tarjolla. Olen kuullut, että pitäisi olla tarpeeksi tiheä filtteri, että se erottaa veden paremmin polttoaineen seasta. Pitääkö tämä paikkaansa?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
En tiedä millainen myllerrys suodattimessa käy ajon aikana, mutta ainakin astiaan kaadettuna vesi painuu dieselin alapuolelle ihan luonnostaan kun on raskaampaa. Maalaisjärjellä ajateltuna yksinkertaisen vesimolekyylin H2O luulisi olevan pienempi kuin dieselin ainesosien (esim. setaani C16H34). Kemistit oikaiskoon jos meni väärin.
Eli vedenerotus perustuisi enemmän painovoimaan kuin suodattimen tiheyteen.
Eli vedenerotus perustuisi enemmän painovoimaan kuin suodattimen tiheyteen.
Vai onko se niin, että tiheä suodatin imee veden itseensä ja menee tukkoon kun harva puolestaan päästää veden läpi?
Hankkimani suodattimet ovat kyllä diesel mallia, eli vesi pääsee kerääntymään suodattimen alaosaan ainakin jos se pääsee suodatusmateriaalini läpi. Bensamallin suodattimissahan monesti tulo ja lähtö ovat eri puolilla suodatinta eikä varsinaista vesitilaa tai kuppia ole ollenkaan.
Hankkimani suodattimet ovat kyllä diesel mallia, eli vesi pääsee kerääntymään suodattimen alaosaan ainakin jos se pääsee suodatusmateriaalini läpi. Bensamallin suodattimissahan monesti tulo ja lähtö ovat eri puolilla suodatinta eikä varsinaista vesitilaa tai kuppia ole ollenkaan.
-
- -
- Viestit: 104
- Liittynyt: 22.12.2010 15:14
Työkoneissa on yleensä vedenerotin erikseen ja yleensä se on vielä lasia jotta näkee suoraan läpi mitä sisälle on kertynyt ja onko tyhjennyksen aika. Suodattimet on työkoneissa "kulutustavaraa" koska polttoainetta kuskataan koneille jos jonkin moisilla astioilla ja tankkaus olosuhteet ei aina ole ihan optimit. Myös tästä syystä sitä veden erotinta joutuu tyhjäilee autoja useammin ja joskus sen sisällä yleensä olevaa "karkeampaa" suodatinta vaihtelemaa.
En nyt ole ihan varma millainen tuolla työkonesuodattimella on veden erotus kyky mutta ei sitä ainakaan pääasialliseksi vedenerottimeksi ole suunniteltu. Toisaalta autossa se veden joutuminen tankkiin ei ole niin suurta jos tankkia ei pääasiallisesti pidetä vajaana tai tankissa ole reikä josta vettä pääsee tankkiin.
En nyt ole ihan varma millainen tuolla työkonesuodattimella on veden erotus kyky mutta ei sitä ainakaan pääasialliseksi vedenerottimeksi ole suunniteltu. Toisaalta autossa se veden joutuminen tankkiin ei ole niin suurta jos tankkia ei pääasiallisesti pidetä vajaana tai tankissa ole reikä josta vettä pääsee tankkiin.
Eikös jossain rapakon takana porukka käytä asetonia tai muuta liuotinta silloin tällöin naftan seassa, jotta saa veden sekoittumaan polttoaineeseen. Vai olenko käsitänyt aivan väärin? Jos samalla laittais myös tujun satsin täyssynteettistä 2-T öljyä sekaan ja maltillista ajoa niin voisi saada taas vedettöman järjestelmän. Vai käytetäänkö em. konstia vain miedommin rasitetuissa järjestelmissä.
Otsikkoa sivuten, minkälaisia muutoksia aiot Jukka tehdä polttoaineputkistoon ja tankin päähän jotta saat kaiken ilman pois? Ilmahan on myrkkyä myös pumpulle sitten kun siitä otetaan kaikki irti. Vakiot linjat sulla tuskin enää on. En tiedä näissä 1,9 jakajapumpullisissa, mut ainakin joissain tuo pumpun paluulinja menee tankissa niin lähelle ottolinjaa että sitäkautta saattaa hyvinkin mennä jo kuplaa. Vai onko sulle tulossa jonkilainen kilpatankki?
Otsikkoa sivuten, minkälaisia muutoksia aiot Jukka tehdä polttoaineputkistoon ja tankin päähän jotta saat kaiken ilman pois? Ilmahan on myrkkyä myös pumpulle sitten kun siitä otetaan kaikki irti. Vakiot linjat sulla tuskin enää on. En tiedä näissä 1,9 jakajapumpullisissa, mut ainakin joissain tuo pumpun paluulinja menee tankissa niin lähelle ottolinjaa että sitäkautta saattaa hyvinkin mennä jo kuplaa. Vai onko sulle tulossa jonkilainen kilpatankki?
Mun mielestä noi jäänestot ym. on pahimpia. Miksi se vesi pitäisi työntää saada kaikin keinoin sinne syöttöpumppuun ku se ei sitä kestä.
Linjat on tarkoitus vetää 8mm sisämittaisella putkella. Tankki jää vielä toistaiseksi vakioksi, teen vaan suuremmat letkulähdöt siihen tankkianturiin.
Ilmaa ei toivottavasti pääse mistään järjestelmään, letkut on tarkoitus vetää lähes kokonaan ylipaineisena. Varsinaista ilmaneroitinta ei oo tarkoitus laittaa. Ois tainnu selvitä helpoimmalla ku ois ostanu sen AirDogin.
Linjat on tarkoitus vetää 8mm sisämittaisella putkella. Tankki jää vielä toistaiseksi vakioksi, teen vaan suuremmat letkulähdöt siihen tankkianturiin.
Ilmaa ei toivottavasti pääse mistään järjestelmään, letkut on tarkoitus vetää lähes kokonaan ylipaineisena. Varsinaista ilmaneroitinta ei oo tarkoitus laittaa. Ois tainnu selvitä helpoimmalla ku ois ostanu sen AirDogin.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa