Dieselin suodatus ja vedenerotus

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

Dieselin suodatus ja vedenerotus

ViestiKirjoittaja JukkaA » 29.12.2011 21:49

Miten tiheää diesel filtteriä tulisi käyttää jakajapumpullisessa diesel autossa? Möivät mulle 5 micronin filtterin, mutta tiheämpiäkin on ilmeisesti tarjolla. Olen kuullut, että pitäisi olla tarpeeksi tiheä filtteri, että se erottaa veden paremmin polttoaineen seasta. Pitääkö tämä paikkaansa?

pertti108
-
Viestit: 669
Liittynyt: 22.9.2009 22:16

ViestiKirjoittaja pertti108 » 29.12.2011 21:58

Piä tankki täynnä niin ei tartte miettiä niitä mikroneita.

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 29.12.2011 22:01

Kyllä se meikäläisen kaasujalalla väkisinkin välillä tyhjenee.

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 29.12.2011 22:31

Minkä takia vesi muuten pitää erottaa dieselin seasta ylipäätänsä? nimim. Tyhmät kysymyksethän on niitä parhaita :)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 29.12.2011 22:34

Vedellä on polttoainelaitteiden huono voitelukyky?

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 29.12.2011 22:35

No joo mutta aika pieni osuus sitä vettä nyt taitaisi kuitenkin olla vai eikö vesi sekoitu dieseliin ollenkaan?

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 29.12.2011 22:44

Jakajapumppu on tosi herkkä vedelle. Ja nyt se pumppu on tarkoitus vetää vielä ihan rajoille, joten vesi ja ilma eivät ole toivottuja elementtejä polttoaineen seassa.

tekki
-
Viestit: 445
Liittynyt: 5.9.2011 16:59

ViestiKirjoittaja tekki » 30.12.2011 13:18

En tiedä millainen myllerrys suodattimessa käy ajon aikana, mutta ainakin astiaan kaadettuna vesi painuu dieselin alapuolelle ihan luonnostaan kun on raskaampaa. Maalaisjärjellä ajateltuna yksinkertaisen vesimolekyylin H2O luulisi olevan pienempi kuin dieselin ainesosien (esim. setaani C16H34). Kemistit oikaiskoon jos meni väärin.
Eli vedenerotus perustuisi enemmän painovoimaan kuin suodattimen tiheyteen.

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 30.12.2011 13:38

Vai onko se niin, että tiheä suodatin imee veden itseensä ja menee tukkoon kun harva puolestaan päästää veden läpi?

Hankkimani suodattimet ovat kyllä diesel mallia, eli vesi pääsee kerääntymään suodattimen alaosaan ainakin jos se pääsee suodatusmateriaalini läpi. Bensamallin suodattimissahan monesti tulo ja lähtö ovat eri puolilla suodatinta eikä varsinaista vesitilaa tai kuppia ole ollenkaan.

Iso-Jaska
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 23.7.2003 11:02

ViestiKirjoittaja Iso-Jaska » 30.12.2011 15:40

Onko ostamassasi suodattimessa pohjassa "kusetusproppu"?

Edellisessä autossani oli tällänen ja säännöllisin väliajoin ku käytti proppua auki, niin ei ollu ongelmia. 240 tkm ajoin tuolla autolla ja vain kerran vaihdoin suodattimen.

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 30.12.2011 15:51

Ei ollu näissä proppua. Nää on jotain Boschin edullista työkone mallia, n. 10e kpl. Meinasin vaihdella kerran vuoteen eli meikäläisen harrasteajoilla 10tkm välein.

kampiveivi
-
Viestit: 104
Liittynyt: 22.12.2010 15:14

ViestiKirjoittaja kampiveivi » 31.12.2011 11:56

Työkoneissa on yleensä vedenerotin erikseen ja yleensä se on vielä lasia jotta näkee suoraan läpi mitä sisälle on kertynyt ja onko tyhjennyksen aika. Suodattimet on työkoneissa "kulutustavaraa" koska polttoainetta kuskataan koneille jos jonkin moisilla astioilla ja tankkaus olosuhteet ei aina ole ihan optimit. Myös tästä syystä sitä veden erotinta joutuu tyhjäilee autoja useammin ja joskus sen sisällä yleensä olevaa "karkeampaa" suodatinta vaihtelemaa.
En nyt ole ihan varma millainen tuolla työkonesuodattimella on veden erotus kyky mutta ei sitä ainakaan pääasialliseksi vedenerottimeksi ole suunniteltu. Toisaalta autossa se veden joutuminen tankkiin ei ole niin suurta jos tankkia ei pääasiallisesti pidetä vajaana tai tankissa ole reikä josta vettä pääsee tankkiin.

tekki
-
Viestit: 445
Liittynyt: 5.9.2011 16:59

ViestiKirjoittaja tekki » 8.1.2012 10:44

Omaan kommenttiini lisäten: Taitaa nuo molekyylit olla sen verran pieniä ettei suodatin puutu sillä tasolla mitenkään. Ainoastaan kiinteät hiukkaset seuloo.

ramikoo
-
Viestit: 355
Liittynyt: 12.3.2009 21:27

ViestiKirjoittaja ramikoo » 8.1.2012 11:36

Eikös jossain rapakon takana porukka käytä asetonia tai muuta liuotinta silloin tällöin naftan seassa, jotta saa veden sekoittumaan polttoaineeseen. Vai olenko käsitänyt aivan väärin? Jos samalla laittais myös tujun satsin täyssynteettistä 2-T öljyä sekaan ja maltillista ajoa niin voisi saada taas vedettöman järjestelmän. Vai käytetäänkö em. konstia vain miedommin rasitetuissa järjestelmissä.

Otsikkoa sivuten, minkälaisia muutoksia aiot Jukka tehdä polttoaineputkistoon ja tankin päähän jotta saat kaiken ilman pois? Ilmahan on myrkkyä myös pumpulle sitten kun siitä otetaan kaikki irti. Vakiot linjat sulla tuskin enää on. En tiedä näissä 1,9 jakajapumpullisissa, mut ainakin joissain tuo pumpun paluulinja menee tankissa niin lähelle ottolinjaa että sitäkautta saattaa hyvinkin mennä jo kuplaa. Vai onko sulle tulossa jonkilainen kilpatankki?

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 8.1.2012 11:46


ramikoo
-
Viestit: 355
Liittynyt: 12.3.2009 21:27

ViestiKirjoittaja ramikoo » 8.1.2012 12:05

Khöm... No niinpä tietysti. Eipä ole koskaan tuon valmistusaineita tullut luettua. Ja tuota kun ei ole tullut tarjoiltua kuin tuolle 2,5 td pösölle harvakseltaan.

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 8.1.2012 18:54

Mun mielestä noi jäänestot ym. on pahimpia. Miksi se vesi pitäisi työntää saada kaikin keinoin sinne syöttöpumppuun ku se ei sitä kestä.

Linjat on tarkoitus vetää 8mm sisämittaisella putkella. Tankki jää vielä toistaiseksi vakioksi, teen vaan suuremmat letkulähdöt siihen tankkianturiin.

Ilmaa ei toivottavasti pääse mistään järjestelmään, letkut on tarkoitus vetää lähes kokonaan ylipaineisena. Varsinaista ilmaneroitinta ei oo tarkoitus laittaa. Ois tainnu selvitä helpoimmalla ku ois ostanu sen AirDogin.

Booraa
-
Viestit: 14
Liittynyt: 6.12.2011 0:36

ViestiKirjoittaja Booraa » 9.1.2012 22:19

Ei helvetti! Ei se suodatinmateriaali erota vettä ja polttoainetta, se erottelu tapahtuu painon mukaan, eli painavampi vesi laskeutuu pohjalle. Opetelkaa edes hiukan fysiikkaa ja kemiaa, niin saatte monta hienoa väläystä.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 9.1.2012 22:49

Eikö se vesi jäädyttyään jääkään suodattimeen kun ei mee siitä läpi?


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 16 vierailijaa