Lampunpesurit ja apujouset katsastuksessa

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

topppsu
-
Viestit: 97
Liittynyt: 12.12.2011 20:42

Lampunpesurit ja apujouset katsastuksessa

ViestiKirjoittaja topppsu » 26.12.2011 0:05

Elikkä tänne puhetta katsastuksesta, muutoskatsastuksesta yms.

Pari omaa kysymystä heti alkuun:

Mikäli alustasarjassa on apujouset, onko ne pakolliset?

Onko lampunpesurit pakolliset 90-> ja uudemmissa?

Poistakaa mikäli turha, mut haluan ensin vastauksen kysymyksiini. :)

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 26.12.2011 0:10

Muutin otsikkoa. Täällä ei harrasteta mammuttimaisia yleistopikkeja.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 26.12.2011 10:16

Lampunpesimet voivat olla paikoillaan, mutta niiden ei tarvitse toimia.

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 26.12.2011 10:30

Apujouset on sellaiset pienemmät jouset joka ei kanna kuormaa. Niiden tehtävä on pitää pääjousi paikoillaan max ulosjoustossa. Apujouset ovat pakolliset jos pääjouset eivät yltä päästä päähän ja pysy jännityksessä kun auton renkaat nostaa ilmaan.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 26.12.2011 11:06

Lampunpesurit ei ole nykyään pakolliset, paitsi xenonien kanssa.

Elementti
-
Viestit: 717
Liittynyt: 22.11.2008 20:37

ViestiKirjoittaja Elementti » 26.12.2011 11:19

Eihän ne lampunpesimät ole pakolliset, varsinkaan Mk3 autoissa. Niihin ne on lisätty maahantuojan toimesta. Esim ulkomaantuonneissa niitä ei ole edes.

Apujousia ei tarvitse, jos se jomi on ruuvattu niin ylös että jouset ei hölsky..

topppsu
-
Viestit: 97
Liittynyt: 12.12.2011 20:42

ViestiKirjoittaja topppsu » 26.12.2011 11:55

Saako auton lain sallimalla korkeudelle (ts. katsastukseen) ilman apujousia? :)

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 26.12.2011 12:12

Kyllähän sen Jominkin mun käsittääkseni ruuvailee tarpeeksi korkealle ilman apujousia. Tuli vaan mieleen että kuinka matalan sä siitä oikeen teet? 8cm kun on maasta niin hyvin menee. ;)
Tosin näin talvisaikaan (siis sitten kun tulee lunta) en välttämättä kovin matalalla autolla ajelisi.
Jos kunnon kansalainen halajat olla, niin teet muutoskatsastuksen alustasarjalle siihen autoon, mitat on sitten jotain pyöränkaarista napaan, mutta tuskinpa niitä kukaan enää sen jälkeen mittailee.

topppsu
-
Viestit: 97
Liittynyt: 12.12.2011 20:42

ViestiKirjoittaja topppsu » 26.12.2011 12:15

No sanotaanko vaikka näin että tarpeeksi matalaa ois tulossa. :)
Ja kyllä muutoskatsastan tietenkin alustasarjan, ettei tuu sitten siitä mitään sanomista enää. :)

Hyvä jos saa jomin ilman apujousia ruuvattu tarpeeks korkeelle sit katsastukseen.

slate
-
Viestit: 674
Liittynyt: 27.7.2003 14:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja slate » 26.12.2011 14:27

Katsastusmies saattaa sitten verrata sun alustasarjaa tüv-lappuihin. Jos sieltä puuttuu ne apujouset, jolla on oma numeronsa, saattaa tulla ongelmia. Huomaa nuo saattaa sanat.

arc
-
Viestit: 3083
Liittynyt: 23.7.2003 23:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja arc » 26.12.2011 15:20

Tosin näin talvisaikaan (siis sitten kun tulee lunta) en välttämättä kovin matalalla autolla ajelisi.


hih

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 26.12.2011 16:11

miks niistä jomeista edes tarvii ottaa ne apujouset pois? kyllä sen saa ihan tarpeeksi kenttään niiden apujousienki kanssa. itsellä hakkasi vetari runkopalkkiin vaikka oli paikallaan ja ei edes säätövara ollu vielä loppussakaan

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 26.12.2011 17:14

Kannattaa huomioida, että ne saattaa konttorilla kirjoittaa etäisyyden navasta kaarenreunaan auton rek.otteeseen.. Siitä sitten jos ruuvit matallemmalle voi poliisit sakotella jaksaessaan. Tuon kanssa kävi aikoinaan siten, kuvassa laillinen madallus: http://fishtrap.no-ip.com/golf3/index.php?id=1

mosir
-
Viestit: 419
Liittynyt: 16.2.2007 8:40

ViestiKirjoittaja mosir » 26.12.2011 18:27

Kun alkaa muutenkin offtopikin puolelle lipsahtaa... Nykysinhän kuitenkin saa korkeussäädettävän alustasarjan katsastettua otteeseen säätövaroineen.

Joensuussa toisella konttorilla sanottiin että pitää käydä ensin mittaamassa vakiokorkeus ja sitten vaihtaa alusta ja suorittaa muutoskatsastus niin saa säätövaran otteeseen.

Toisella konttorilla taas riitti kun arvioi madalluksen määrän niin sitten katsuri laski maksimi ja minimimitat kaaresta-napaan.

topppsu
-
Viestit: 97
Liittynyt: 12.12.2011 20:42

ViestiKirjoittaja topppsu » 26.12.2011 20:04

Eikun sitä mietin että saa tarvittaessa tarpeeks alas sen, ja sit katsastukseen tarpeeks ylös.

Kuinkakohan ylös sen muuten saa ilman apujousia? Alas saa ainakin tarpeeks mutta kuinka ylös? :)

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 26.12.2011 20:51

Sehän riittää, että maavara on minimissä sen 80 mm eikä kokonaismadallus ole 51 mm enempää, vai miten laki menikään..

topppsu
-
Viestit: 97
Liittynyt: 12.12.2011 20:42

ViestiKirjoittaja topppsu » 26.12.2011 21:01

Aivan aivan. Mutta saako sen ilman apujousia yli 80mm korkeeksi? =D

Anagonda
-
Viestit: 2029
Liittynyt: 23.7.2003 8:18

ViestiKirjoittaja Anagonda » 26.12.2011 21:27

Itse ainakin kokeilisin ensin apujousien kanssa.

Passatissa on halppissarja ja mulla oli kesällä 28mm kierrettä tolpassa jäljellä, kun maavara oli alle 20mm. Eli vaikka laittais pohjan maahan jäis vielä about 10mm kierrettä. Tässä on vielä apujouset paikallaan.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 26.12.2011 21:50

Joo, ei kannata heti alkaa niitä apujousia sieltä lemppaamaan pois. Noissa kun tahtoo olla sitä madallusvaraa monesti liikaakin.
Itselläkin Corradossa olis riittänyt säädöt vetää maavara nollaan.

topppsu
-
Viestit: 97
Liittynyt: 12.12.2011 20:42

ViestiKirjoittaja topppsu » 26.12.2011 21:57

Oolspraid. Siis mulle tulee tämä perus jomi, säätövaraa siis 30-60mm niin saakos sitten kunnolla tonttiin vai pitääkö heti repiä apujouset pois. :D

mustonenj
-
Viestit: 396
Liittynyt: 15.6.2005 14:54

ViestiKirjoittaja mustonenj » 26.12.2011 23:05

ilman apujousia sen auton saa kyllä tarpeeksi (liian) korkeaksi.

ja ainakin edellisessä kolmoskopissa vetarit otti kiinni runkoon kun kiersin säätövaran tappiin asti, eli normaaliin ajokorkeuteen, sieltähän ne notchit itsestään rakentuu ;)

topppsu
-
Viestit: 97
Liittynyt: 12.12.2011 20:42

ViestiKirjoittaja topppsu » 26.12.2011 23:17

ja ainakin edellisessä kolmoskopissa vetarit otti kiinni runkoon kun kiersin säätövaran tappiin asti, eli normaaliin ajokorkeuteen

Apujousilla vai ilman ? :D

arc
-
Viestit: 3083
Liittynyt: 23.7.2003 23:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja arc » 26.12.2011 23:39

säätövaraa siis 30-60mm niin saakos sitten kunnolla tonttiin vai pitääkö heti repiä apujouset pois. :D


eikö kannattaisi kokeilla niin selviää parhaiten? säätövara noissa on usein enemmän kuin tuo mainittu (ja hyväksytty) maksimi.

Jos ei saa tarpeeksi alas niin sitten veks. Ainahan voi kokeilla katsastaa ilman.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 27.12.2011 10:48

lueppa tuo minun edellinen postaus. ventosta kyse

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 27.12.2011 11:45

säätövaraa siis 30-60mm niin saakos sitten kunnolla tonttiin vai pitääkö heti repiä apujouset pois. :D

No ainakin Corradon tolpissa (lienee samat mitä Ventoon) on todellinen säätövara jotain 0-120mm. Eli kuten jo mainittu niin anna niiden apujousien olla siellä, ei mitään tarvetta alkaa niitä poistamaan.
Viimeksi muokannut Eemeli, 27.12.2011 16:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

topppsu
-
Viestit: 97
Liittynyt: 12.12.2011 20:42

ViestiKirjoittaja topppsu » 27.12.2011 11:51

Jees no odotellaan että tolpat saapuu ja ruuvaan ne kiinni apujousien kanssa.

ElektrikMekanik
-
Viestit: 209
Liittynyt: 25.12.2010 7:22

ViestiKirjoittaja ElektrikMekanik » 28.12.2011 19:32

Ottaen vielä huomioon sen että pohjaanlyöntikumit tulee joissain tapauksissa vastaan jo paljon ennen kierteiden loppumista, apujousienkin kanssa. Monet on leikelly noita pohjaanlyöntikumeja överimadalluksilla.

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 29.12.2011 6:55

Niitä on nähty myös poistettavan kokonaan.. =)

4Motioner
-
Viestit: 430
Liittynyt: 20.12.2007 12:05

ViestiKirjoittaja 4Motioner » 29.12.2011 9:12

Ja pohjaanlyöntikumeja on saanut jo tehtaaltakin eri pituisina. Mm. Golf V Sportlinessa on 55mm pitkät kumit edessä, "vakiossa" 80mm ja huonon tien alustalla taitaa olla jopa 110mm kumit.


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa