2.0 TDI Oil Pressure, Stop Engine
Valvoja: ffp jäsenet
2.0 TDI Oil Pressure, Stop Engine
Eilen öljynvaihto 2.0 TDI:hin (BKP), uusi Mann-suodatin ja Castrolin Edge LL3:sta koneeseen. Aamulla töihin ihan ok ja tänään kotiin ajaessa yhtäkkiä "Oil Pressure, Stop Engine, Owner's Manual" -teksti tauluun. Virrat pois. Öljymäärän tarkastus, kaikki ok (ehkä vähän liikaa öljyä kyllä) ja uusi käynnistys, valoa ei tule, vaikka kierroksia lisäisi. Selvä, jatketaan matkaa varovasti.
Mutta kun vaihtaa kakkoselle ja ottaa noin 2000 kierrosta, valo syttyy taas.
Mistäs lähdetään vikaa hakemaan vai hinautanko koko roskan korjaamolle? VAG COM löytyy, onko sieltä apuja luvassa? Voiko ylitäyttö tehdä tuollaista?
Mutta kun vaihtaa kakkoselle ja ottaa noin 2000 kierrosta, valo syttyy taas.
Mistäs lähdetään vikaa hakemaan vai hinautanko koko roskan korjaamolle? VAG COM löytyy, onko sieltä apuja luvassa? Voiko ylitäyttö tehdä tuollaista?
Eiköhän siellä liene kuuluista kuusiokolotappi pyöreenä ja ei öljy liiku, korjaus 500-1500e riippuen mitä kaikkea joutuu vaihtamaan. Audifinssillä löytyy aiheesta juttua, 2.0tdi koneen ominaisuuksia :)
esim. http://www.audiclub.fi/audifinns/showth ... p?t=101510
esim. http://www.audiclub.fi/audifinns/showth ... p?t=101510
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Tasapainoakselimoduuli, jossa on veto pumpulle juuri tuolla kuusiokoloakselilla. Pyörähtää kantittomaksi.
Jeps. Normaalisti tässä ilmeisesti riittäisi tuon kuusioakselin uusiminen, sillä itse tasapainoakselimoduuli+öljypumppu yksikkö ei mene rikki. Minun tapauksessani meni sekin kuitenkin vaihtoon. Hintaahan tuolla on Suomessa noin 1,7k€ ja Saksassa 1,0k€, joten äkkiä ne kulut siitä kasvavat. Oma koneeni on vielä tuolla vanhalla ketjuvetoisella systeemillä, johon ei kuulemma saa kaikkia osia enää, vaan se on vaihdettava hammasratasvetoiseen systeemiin (ETKA).
Sikälimikäli jos jotakuta aihe kiinnostaa, niin alla olevista linkeistä näkyy nuo erot.
Vanha: http://www.wagenstad.com/index.php?modi ... e=1-115-20
Uusi: http://www.wagenstad.com/index.php?modi ... e=1-115-25
Huvittava juttu sinänsä, että vaikka tähän remppaan uppoaa jokunen tonni, niin tuosta pyöristyvästä kuusiokolotapista ei pääse eroon, se on siellä ja pysyy, vaikka korjaamolla mainitsivatkin uusien tappien olevan vankempaa tekoa...
Kyllä se tasapainoakseliyksikkö menee poikkeuksetta aina uusiksi jos se tappi pääsee pyörähtämään tyhjää. Kulmat kun lähtee sieltä tasapainoakselin ulosoton puolelta, eikä ö-pumpun päästä.
Hyvin harva kun lähtee koneistuttamaan sitä tasapainoakseliyksikön kuusiokolotapin paikkaa uusiksi, joka on kyllä mahdollista(mutta ei ainakaan merkkiliikkeissä).
Ei se uusi tappi kylläkään yhtään vahvempaa kamaa ole, ellei sitten muutosta tapahtunut osaan vuoden sisällä. Sen verran heikohko kalikka että saisivat lisätä huolto-ohjelmaan jakohihnan vaihdon yhteyteen passattiin(audit eri juttu). Muissa vw/seat/skoda pumppusuutin 2.0tdi koneissa kun tuota hokötystä ei edes ole, jonka huomaa jonkin verran karkeammassa käynnissä.
Hyvin harva kun lähtee koneistuttamaan sitä tasapainoakseliyksikön kuusiokolotapin paikkaa uusiksi, joka on kyllä mahdollista(mutta ei ainakaan merkkiliikkeissä).
Ei se uusi tappi kylläkään yhtään vahvempaa kamaa ole, ellei sitten muutosta tapahtunut osaan vuoden sisällä. Sen verran heikohko kalikka että saisivat lisätä huolto-ohjelmaan jakohihnan vaihdon yhteyteen passattiin(audit eri juttu). Muissa vw/seat/skoda pumppusuutin 2.0tdi koneissa kun tuota hokötystä ei edes ole, jonka huomaa jonkin verran karkeammassa käynnissä.
On niitä mennyt uudempiakin rikki, ihan rataskäyttöisiä.
Kaverin 2008 3c passat(bmr) kun vaihdoin tapin 200tkm:ssa, oli kulmat aika paljon muuttaneet jo muotoaan ja saanut lämpöä kulmien kodilta väristä päätellen.
Tuollaista ketjuvetoista tasapainoakseliyksikköä poikittaismoottorillisessa, eli passatissa ei ole itselle tullut vastaan. Ainoastaan A4 ja a6 niitä tavannut.
Kaverin 2008 3c passat(bmr) kun vaihdoin tapin 200tkm:ssa, oli kulmat aika paljon muuttaneet jo muotoaan ja saanut lämpöä kulmien kodilta väristä päätellen.
Tuollaista ketjuvetoista tasapainoakseliyksikköä poikittaismoottorillisessa, eli passatissa ei ole itselle tullut vastaan. Ainoastaan A4 ja a6 niitä tavannut.
[quote]bkd:ssa ei ole tuota. ketjuvetoinen öljypumppu kuten 1.9 koneessa. quote]
Kävin katsomassa -06 Jetta 2.0 TDI BKD:tä aj. 99 tkm, ja tämä öljypumppuongelma vaikuttaa tietenkin ostopäätökseen. Olen käyttänyt hakua, googlannut, ja löytänytkin monta vastausta, mutten mitään yksiselitteistä.No, minun tuurillani öljypumppu ehkä kestää mutta sen sijasta turbo tai vauhtipyörä korkkaa. Onko nyt kuitenkin niin, että sekä ketjulla olevat että ratasvetoiset öljypumput ovat yhtä vikaherkkiä? Kannattaako siis tuollainen pumppari-2.0 TDI kiertää kaukaa? Toinen vaihtoehto olisi tietenkin tyytyä perusvarmaan 1.9 TDI BXE:hen, lähdenkin katsomaan sellaista yksilöä tänään.
Kävin katsomassa -06 Jetta 2.0 TDI BKD:tä aj. 99 tkm, ja tämä öljypumppuongelma vaikuttaa tietenkin ostopäätökseen. Olen käyttänyt hakua, googlannut, ja löytänytkin monta vastausta, mutten mitään yksiselitteistä.No, minun tuurillani öljypumppu ehkä kestää mutta sen sijasta turbo tai vauhtipyörä korkkaa. Onko nyt kuitenkin niin, että sekä ketjulla olevat että ratasvetoiset öljypumput ovat yhtä vikaherkkiä? Kannattaako siis tuollainen pumppari-2.0 TDI kiertää kaukaa? Toinen vaihtoehto olisi tietenkin tyytyä perusvarmaan 1.9 TDI BXE:hen, lähdenkin katsomaan sellaista yksilöä tänään.
Se kestävuus ongelma on vain niissä joissa on se tasapainoaksiliyksikkö, ei liity siihen millään tavalla tavalliseen ketjukäyttöiseen ö-pumppuun. BKD:ssa ei ole ongelmaa siltä osin.
Aivan samalla tavalla 1.9-bxe moottorillisessa turbo ja vauhtari/kykä saattaa antautua kuin 2.0-bkd:ssä, sitä paitsi vakio bxe vs bkd näin karkeasti etana vs jänis.
Aivan samalla tavalla 1.9-bxe moottorillisessa turbo ja vauhtari/kykä saattaa antautua kuin 2.0-bkd:ssä, sitä paitsi vakio bxe vs bkd näin karkeasti etana vs jänis.
Noniin, auto on taas ajossa ja öljypumppu/tasapainoakseliyksikkö on vaihdettu ketjuvetoisesta hammaspyörävetoiseen. Leppäsuon Huoltokorjaamo teki homman erittäin joustavasti ja varsin kohtuullisella hinnalla. Kone käy tyhjäkäyntiä muuten paljon hiljaisemmin nyt, eli harjaantunut korva olisi varmasti ymmärtänyt jotain olevan pielessä jo ennen vaurioita. Tällainen maallikko puolestaan ajatteli, että ainahan tuo on äänekäs ollut...
Kohtuulliseksi en sen sijaan voi väittää Suomen VW-varaosien hintaa: Saksassa tuo yksikkö kustantaa 974,61euroa (www.online-teile.com + pk 30 eur) ja Suomessa vähän reilu 1700 euroa. Toimitusajaksi kertoivat 1-2 viikkoa, kun täytyy kuitenkin tilata Saksasta. Mielestäni 700 euroa tuntuu osien tilaamisen vaivasta melko kohtuuttomalta...
Näissä ketjuvetoisissa on ilmeisesti olemassa myös vaara siitä, että hampaat kuluvat pyöreiksi tai että muovinen ketjunkiristin hajoaa. Hammaspyörävälitteisessä ei ole tuota ongelmaa. Molemmissa tasapainoyksiköissä on se kuusiokoloakseli, joskin vanhemmissa öljypumppuyksiköissä se on 77 mm pitkä ja uudemmissa 100 mm pitkä. Sitä en tiedä, onko tuon pidemmän akselin kanssa yhtään enemmän kosketuspintaa, vai kuluuko se ihan yhtä nopeasti.
Kiinnostuneet löytävät alla olevista linkeistä lisätietoa asiasta, vaikka kyseessä olikin 3C-pasuuna, oli kutakuinkin samasta asiasta kyse.
Kuvasarja asennuksesta B5-Passattiin:
http://www.flickr.com/photos/amsun/sets ... 310006344/
Asennusohjeet PDF:nä B5-Passattiin:
http://pics.tdiclub.com/data/3419/BHW_B ... cement.pdf
VW:n tiedote tuon romun vikaantumisesta:
http://pics.tdiclub.com/data/500/BHW-Oi ... r_TPI1.pdf
Amerikankielisten foorumien juttuja:
http://www.audi-sport.net/vb/audi-s4-a4 ... ure-2.html
http://www.myturbodiesel.com/1000q/b5/o ... at-tdi.htm
http://www.vwaudiforum.co.uk/forum/show ... mp-failure
http://www.passatworld.com/forums/68-b5 ... -gear.html
Kohtuulliseksi en sen sijaan voi väittää Suomen VW-varaosien hintaa: Saksassa tuo yksikkö kustantaa 974,61euroa (www.online-teile.com + pk 30 eur) ja Suomessa vähän reilu 1700 euroa. Toimitusajaksi kertoivat 1-2 viikkoa, kun täytyy kuitenkin tilata Saksasta. Mielestäni 700 euroa tuntuu osien tilaamisen vaivasta melko kohtuuttomalta...
Näissä ketjuvetoisissa on ilmeisesti olemassa myös vaara siitä, että hampaat kuluvat pyöreiksi tai että muovinen ketjunkiristin hajoaa. Hammaspyörävälitteisessä ei ole tuota ongelmaa. Molemmissa tasapainoyksiköissä on se kuusiokoloakseli, joskin vanhemmissa öljypumppuyksiköissä se on 77 mm pitkä ja uudemmissa 100 mm pitkä. Sitä en tiedä, onko tuon pidemmän akselin kanssa yhtään enemmän kosketuspintaa, vai kuluuko se ihan yhtä nopeasti.
Kiinnostuneet löytävät alla olevista linkeistä lisätietoa asiasta, vaikka kyseessä olikin 3C-pasuuna, oli kutakuinkin samasta asiasta kyse.
Kuvasarja asennuksesta B5-Passattiin:
http://www.flickr.com/photos/amsun/sets ... 310006344/
Asennusohjeet PDF:nä B5-Passattiin:
http://pics.tdiclub.com/data/3419/BHW_B ... cement.pdf
VW:n tiedote tuon romun vikaantumisesta:
http://pics.tdiclub.com/data/500/BHW-Oi ... r_TPI1.pdf
Amerikankielisten foorumien juttuja:
http://www.audi-sport.net/vb/audi-s4-a4 ... ure-2.html
http://www.myturbodiesel.com/1000q/b5/o ... at-tdi.htm
http://www.vwaudiforum.co.uk/forum/show ... mp-failure
http://www.passatworld.com/forums/68-b5 ... -gear.html
Tässä vielä lista tarvittavista osista:
03G 103 295 AK öljypumppu-tasapainoakseliyksikkö
03G 105 212 D hammaspyörä
03G 103 305 C hammaspyörä
N 10601402 M8x70 ruuvi 3 kpl
N 90977502 M7x105 ruuvi 1 kpl
N 91104601 ruuvi 1 kpl
N 91121301 ruuvi 1 kpl
N 91123401 ruuvi 1 kpl
Ja kun jakopää piti kuitenkin purkaa, niin samalla kannatti tehdä hihnojen, kiristimien ja vesipumpun vaihto toki...
03G 103 295 AK öljypumppu-tasapainoakseliyksikkö
03G 105 212 D hammaspyörä
03G 103 305 C hammaspyörä
N 10601402 M8x70 ruuvi 3 kpl
N 90977502 M7x105 ruuvi 1 kpl
N 91104601 ruuvi 1 kpl
N 91121301 ruuvi 1 kpl
N 91123401 ruuvi 1 kpl
Ja kun jakopää piti kuitenkin purkaa, niin samalla kannatti tehdä hihnojen, kiristimien ja vesipumpun vaihto toki...
Passat 2,0 tdi öljypumppu rikki/VW maahantuojan tyly asenne
Omassa Passatissa eilen diagnoosi, uudet osat 1700 € + työ päälle.. ei voi muuta sanoa --> luottamus meni VW konsernin tuotteisiin, jonka aion myös kertoa eteenpäin mahdollisimman monelle !
Onneksi koneesta ei ollut hajonnut mitään muuta, koska hintalappu olisi voinut olla paljon korkeampikin.
Paikallinen etevä huolto kertoi ongelman olevan n. 6 € osa, joka pystyttäisiin vaihtamaan mm. hihnan vaihdon yhteydessä 90 tkm tai 120 tkm kohdalla. Ja kysymys herää miksei näissä ongelmamoottoreissa maahantuoja ei ole laittanut viestiä asiakkaille / korjaamoille, että osa kannattaisi vaihtaa.
Asiasta on näemmä keskusteltu aikaisemminkin ja monet muutkin VW konsernin autojen käyttäjät ovat joutuneet valmistusvian maksumiehiksi.
Googletin ulkomaisten keskustelupalstojen aiheita muualta euroopasta ja näemmä olemme ainoa maa, jossa maahantuoja ei ole korvannut valmistusvirhettään kokonaan tai tullut edes 50 % vastaan kustannuksien osalta.
Hommasta jää hieman p..ka maku suuhun, koska todistettavasti vian aiheuttaja on ollut tiedossa jo pitkään VW:n taholla.
No, itse ajan todella paljon työni puolesta ja vaihdan autoa viim. kahden vuoden välein, mutta enää ei tarvitse siirtyä VW konsernin tuotteiden pariin... Tämä on sääli, koska Pasaati on todella hyvä auto ajaa :)
trv. ei mieluinen joululahja
Onneksi koneesta ei ollut hajonnut mitään muuta, koska hintalappu olisi voinut olla paljon korkeampikin.
Paikallinen etevä huolto kertoi ongelman olevan n. 6 € osa, joka pystyttäisiin vaihtamaan mm. hihnan vaihdon yhteydessä 90 tkm tai 120 tkm kohdalla. Ja kysymys herää miksei näissä ongelmamoottoreissa maahantuoja ei ole laittanut viestiä asiakkaille / korjaamoille, että osa kannattaisi vaihtaa.
Asiasta on näemmä keskusteltu aikaisemminkin ja monet muutkin VW konsernin autojen käyttäjät ovat joutuneet valmistusvian maksumiehiksi.
Googletin ulkomaisten keskustelupalstojen aiheita muualta euroopasta ja näemmä olemme ainoa maa, jossa maahantuoja ei ole korvannut valmistusvirhettään kokonaan tai tullut edes 50 % vastaan kustannuksien osalta.
Hommasta jää hieman p..ka maku suuhun, koska todistettavasti vian aiheuttaja on ollut tiedossa jo pitkään VW:n taholla.
No, itse ajan todella paljon työni puolesta ja vaihdan autoa viim. kahden vuoden välein, mutta enää ei tarvitse siirtyä VW konsernin tuotteiden pariin... Tämä on sääli, koska Pasaati on todella hyvä auto ajaa :)
trv. ei mieluinen joululahja
Su-Ma välisenä yönä jätti oma 2.0tdi passat vm 06 tien varteen saman vikailmoituksen jälkeen, hinattiin korjaamolle ja tänään sain tietää, että samainen akseli+moduuli on rikki, hinta juuri tuo 1700€ + työt. Osaa ei vain ole edes Ruotsin päävarastossa, joten osan saaminen kestää. Lupasivat selvitellä tuon koneistamisen mahdollisuutta (ehdottivat sitä itse ensin ja muistelin lukeneeni täältä myös siitä). Jos sen saisi koneistettua (eli sen moduulin pään ehjäksi) hintaa ei tulisi kuin muutama satanen. Autolla oli ajettu 124300 km ja tiistai aamuna piti olla jakopääremppa+määräaikaishuolto aika. Tällä hetkellä kokonaiskustannus tuosta remontista+jakopäästä+huollosta on arvioitu 3500€.
Omalle Passatille (vm.05 2.0tdi dsg bmp aj.154tkm) kävi hiukan samalla tavalla.
16.12 ajelin 100kmh moottoritiellä kunnes syttyi öljyvalo sekä näyttöön tuli varoitus:
oil pressure ja stop engine. Tämän jälkeen auto oli erittäin laiskalla päällä eikä suostunut kiihdyttelemään, siinä joutu matelemaan kilometrin päähän olevalle huoltoasemalle.
Auton sain parkkiin, tarkistin öljynmäärän, katsoin savuttiko auto. Ei mitään normaalista poikkeavaa. Auto käyntiin, valot olivat poissa eikä tekstiä ruudulla. Annoin hiukan kierroksia niin syttyi samantien valot ja kun laski kierrokset alas samalla kuului naksahdus ääni koneuhuoneesta.
Auto hinurin kyytiin ja Lehtoauto kotkaan (VW -liike)
19.12 ilmoitettiin turbon sanoneen itsensä irti, "imuilmansiipimutteri irronnut ja rikkonut turbon siivekkeet) tämä vaihtoon n. 1700e töineen.
Kerroin tällöin myös, että voisivat avata öljypohjan ja tarkistaa pumpun ja oheis kilkkeet. Koskapa mitä ilmeisemmin vika suuntautuu voiteluhäiriöön.
2.1 soittivat liikkeestä, että auto käy ja kukkuu normaalisti turbon ja moottorin osalta, ei yli määräisiä ääniä. Öljyvalo syttyy edelleen jolloinka ihan itse ymmärsivät tarkistaa öljynpaineet --> ei paineita.
imusihti tukkeessa? öljypumppu rikki? vaiko tämä ihana kuusiokulma akseli?
Pitäisiköhän mennä jo ihastelemaan ihan vierestä tätä toimintaa. Kuviakin löytyy tästä turbosta.
EDIT: 14:23 Näköjään pätee sääntö "kiristys, uhkailu ja vittuilu" hyvin kun asioi huoltoliikkeen kanssa. Sanoivat aluksi että vasta 12.1 kerkeävät perehtymään tarkemmin asiaan. Vaihtui ääni kellossa kun sanoin, että tarvitsen viikonloppuun mennessä auton alle, joko te huollatte tai sitten vien toiseen huoltoliikkeeseen. Avaavat paketin jo tänään. *wirn*
16.12 ajelin 100kmh moottoritiellä kunnes syttyi öljyvalo sekä näyttöön tuli varoitus:
oil pressure ja stop engine. Tämän jälkeen auto oli erittäin laiskalla päällä eikä suostunut kiihdyttelemään, siinä joutu matelemaan kilometrin päähän olevalle huoltoasemalle.
Auton sain parkkiin, tarkistin öljynmäärän, katsoin savuttiko auto. Ei mitään normaalista poikkeavaa. Auto käyntiin, valot olivat poissa eikä tekstiä ruudulla. Annoin hiukan kierroksia niin syttyi samantien valot ja kun laski kierrokset alas samalla kuului naksahdus ääni koneuhuoneesta.
Auto hinurin kyytiin ja Lehtoauto kotkaan (VW -liike)
19.12 ilmoitettiin turbon sanoneen itsensä irti, "imuilmansiipimutteri irronnut ja rikkonut turbon siivekkeet) tämä vaihtoon n. 1700e töineen.
Kerroin tällöin myös, että voisivat avata öljypohjan ja tarkistaa pumpun ja oheis kilkkeet. Koskapa mitä ilmeisemmin vika suuntautuu voiteluhäiriöön.
2.1 soittivat liikkeestä, että auto käy ja kukkuu normaalisti turbon ja moottorin osalta, ei yli määräisiä ääniä. Öljyvalo syttyy edelleen jolloinka ihan itse ymmärsivät tarkistaa öljynpaineet --> ei paineita.
imusihti tukkeessa? öljypumppu rikki? vaiko tämä ihana kuusiokulma akseli?
Pitäisiköhän mennä jo ihastelemaan ihan vierestä tätä toimintaa. Kuviakin löytyy tästä turbosta.
EDIT: 14:23 Näköjään pätee sääntö "kiristys, uhkailu ja vittuilu" hyvin kun asioi huoltoliikkeen kanssa. Sanoivat aluksi että vasta 12.1 kerkeävät perehtymään tarkemmin asiaan. Vaihtui ääni kellossa kun sanoin, että tarvitsen viikonloppuun mennessä auton alle, joko te huollatte tai sitten vien toiseen huoltoliikkeeseen. Avaavat paketin jo tänään. *wirn*
Tossa äskeisessä tarinassa ei ollu sit päätä eikä häntää ?!
Siis moottori alkoi ahdistamaan ja ajat sillä kilometrin. Sitten laitat sen käyntiin ja annat kierroksia, jolloin ahtimen mutteri aukeaa ?! Wtf.
Sit seki viel et jos kone alkaa laahaamaan niin silloin sieltä lähtee mm lastua liikkeelle. Eli se kone ei todellakaan voi olla kunnossa enään.
Siis moottori alkoi ahdistamaan ja ajat sillä kilometrin. Sitten laitat sen käyntiin ja annat kierroksia, jolloin ahtimen mutteri aukeaa ?! Wtf.
Sit seki viel et jos kone alkaa laahaamaan niin silloin sieltä lähtee mm lastua liikkeelle. Eli se kone ei todellakaan voi olla kunnossa enään.
Tuohon omaan viestiini en pystynyt lisäämään auton moottorikoodia koska auto on eri paikkakunnalla ja kirjat siellä. Auto on hankittu syksyllä joten ei ole vielä tullut moottorikoodin tarkistukselle tarpeita...
Tänään soitin autoliikkeeseen josta ilmoittivat että kyseinen moottoriöljypumpun tasausakselin moduuli ei vieläkään ole saapunut saksasta ja että saan auton todennäköisesti vasta kahden viikon kuluttua. Eli auto on nyt ollut korjauksessa siis 19.12.2011 alkaen ja näillä näkymin valmis 14.1.2012. Komiaa... Korjauksen hinta liikkuu tällä hetkellä 3500e paikkeilla.
Tänään soitin autoliikkeeseen josta ilmoittivat että kyseinen moottoriöljypumpun tasausakselin moduuli ei vieläkään ole saapunut saksasta ja että saan auton todennäköisesti vasta kahden viikon kuluttua. Eli auto on nyt ollut korjauksessa siis 19.12.2011 alkaen ja näillä näkymin valmis 14.1.2012. Komiaa... Korjauksen hinta liikkuu tällä hetkellä 3500e paikkeilla.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 16 vierailijaa