Audi A3 laiskeni ja tärisee - Korjattu: Sytytysvahvistin
Valvoja: ffp jäsenet
Audi A3 laiskeni ja tärisee - Korjattu: Sytytysvahvistin
Eli tuossa viime vkl audini (1.8T) parin minuutin sammuttamisen jälkeen alkoi pitämään kohtuullisen kovaa tärinää kiihdyttämisen/tyhjäkäynnin aikana. Tärinän huomaa alhaisilla nopeuksilla n. tuonne 80km/h asti. Ehkä voi vaikuttaa, ettei sitä vaan tunne siinä nopeuksissa. Luulin aluksi, että rengas oli puhjennut kun piti ihmeellistä nykimistä. Tyhjäkäynnin tärinän huomaa vasta kunnolla, kun kone on lämminnyt (luulin vian jo lähteneen, kun vaihdoin tulpat ja laitoin kylmänä käyntiin).
Ääni vaikutti myöhemmin läpikäytynä, että kone olisi käynyt kolmella, mutta puolia yksitellen irroitettuna, vaikutti, ettei vika olisi ollut siinä.
Yritettiin myöskin katsoa kaverin VAG-COM:lla vikakoodia puolista, joita se ei kuitenkaan näyttänyt.
Tyhjäkäynnillä lämpimänä pakoputken perästä kuunnellessa se "röpisee", eli kuulostaisi niinkuin jotain vanhaa pappa-tunturia kuuntelisi.
Auto myöskin sadan vauhdista vitosella kiihdyttäessä vetelee kohtuullisen laiskasti.
Onko jollain kokemuksia/tietoa tällaisesta viasta? Kaveri jo veikkasi MAF-anturiakin, mutta ei viitsisi ostaa osia ns. "hohhoon" päälle, ja ostaa osia vain MuTu-fiiliksillä.
Kiitos jo valmiiksi toivottavasti auttavista kommenteista :)
Ääni vaikutti myöhemmin läpikäytynä, että kone olisi käynyt kolmella, mutta puolia yksitellen irroitettuna, vaikutti, ettei vika olisi ollut siinä.
Yritettiin myöskin katsoa kaverin VAG-COM:lla vikakoodia puolista, joita se ei kuitenkaan näyttänyt.
Tyhjäkäynnillä lämpimänä pakoputken perästä kuunnellessa se "röpisee", eli kuulostaisi niinkuin jotain vanhaa pappa-tunturia kuuntelisi.
Auto myöskin sadan vauhdista vitosella kiihdyttäessä vetelee kohtuullisen laiskasti.
Onko jollain kokemuksia/tietoa tällaisesta viasta? Kaveri jo veikkasi MAF-anturiakin, mutta ei viitsisi ostaa osia ns. "hohhoon" päälle, ja ostaa osia vain MuTu-fiiliksillä.
Kiitos jo valmiiksi toivottavasti auttavista kommenteista :)
Viimeksi muokannut AD, 6.9.2009 16:08. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Vanhoissa malleissa puolista ei jää vikakoodia. En muista, että minkä vuosimallin jälkeen.
Puolat tai sytytysvahvistin todennäköisesti.
Jos puolissa tai sytytysvahvistimessa on vikaa, kuumenee turbo ja katti tosi nopeasti ylikuumaksi. Eli ei kannata ajella.
Käytä Search-toimintoa. Asiasta löytyy paljon vanhoja topicceja.
Puolat tai sytytysvahvistin todennäköisesti.
Jos puolissa tai sytytysvahvistimessa on vikaa, kuumenee turbo ja katti tosi nopeasti ylikuumaksi. Eli ei kannata ajella.
Käytä Search-toimintoa. Asiasta löytyy paljon vanhoja topicceja.
Hakenut monista topiceista aiemminkin, mutta vikavaihtoehtoja olisi viestien mukaan MONIA
esim.
-Puola
-Sytytysvahvistin
-MAF
-Alipainevuoto
-Moottorin kannatinkumi (itse en uskoisi)
Putsasin+öljysin pari viikkoa vikaa aiemmin vaparin (voiko olla vaikutusta)?
Ja lisäyksenä tosiaan vielä, että korkeammassa vauhdissa tärinä ei niinkään kovasti tunnu. Moottorijarrutuksessa tärinä lakkaa lähes kokonaan. Pahin tärinä tyhjäkäynnillä ja kiihdyttäessä. Kone tärisee kohtuullisen paljon tyhjäkäynnillä ja taisin jo mainitakkin pakoputken "putputtamisesta".
EDIT: Ja pitäisikö MAF:n piuhan irroittaminen ja sitä ilman käynnistämisen käytännössä aina muuttaa koneen käymistapaa, sillä itselläni sillä ei ollut mitään vaikutusta.
Puolien toimimattomuudestakaan en menisi vannomaan, kun ensimmäisen irrottaessa tuntui että kone rupesi käymään normaalimmin, tarkoittaen pakoputken "putputtamisen" nopeutumista. Ja jokaisen erikseen irroittaessa ääni oli aina erilainen :/
esim.
-Puola
-Sytytysvahvistin
-MAF
-Alipainevuoto
-Moottorin kannatinkumi (itse en uskoisi)
Putsasin+öljysin pari viikkoa vikaa aiemmin vaparin (voiko olla vaikutusta)?
Ja lisäyksenä tosiaan vielä, että korkeammassa vauhdissa tärinä ei niinkään kovasti tunnu. Moottorijarrutuksessa tärinä lakkaa lähes kokonaan. Pahin tärinä tyhjäkäynnillä ja kiihdyttäessä. Kone tärisee kohtuullisen paljon tyhjäkäynnillä ja taisin jo mainitakkin pakoputken "putputtamisesta".
EDIT: Ja pitäisikö MAF:n piuhan irroittaminen ja sitä ilman käynnistämisen käytännössä aina muuttaa koneen käymistapaa, sillä itselläni sillä ei ollut mitään vaikutusta.
Puolien toimimattomuudestakaan en menisi vannomaan, kun ensimmäisen irrottaessa tuntui että kone rupesi käymään normaalimmin, tarkoittaen pakoputken "putputtamisen" nopeutumista. Ja jokaisen erikseen irroittaessa ääni oli aina erilainen :/
Eli vika oli, että yksi sylinteri pimeänä. Puola tuli vaihdettua, mutta silti tuloksetta, edelleen ei kipinää. Tuli myös katsottua alipainevuodot (josta löytyi myöskin haljennut putki), joka myöskin tuli fiksattua samalla.
Mutta tämän päivän taistelujen ja yleismittarilla tökkimisen jälkeen puolalle tuleva liitin/yksi johto on pimeänä. Kolmesta pinnistä yksi nyt luonnollisesti maihin, yhden sain mitattua etuakselin keskelle menevän liittimen kautta, mutta vasemmanpuolista pinnin mittauskohtaa en meinannut löytää sitten mistään. Loppujen lopuksi imusarjaan tulevalle liittimelle yhdeltä pinniltä sai laskettua saman ohmimäärän kaikilta muilta, paitsi juurikin siiltä sylinteriltä, joka oli pimeänä, ilmeisesti se johto, joka antaa tulpalle sähköpulssia, mahtaako se sitten olla jokin ohjausyksikkö/tämä paljon mainittu sytytysvahvistin <= Kun minun autotiedoilla ei paljoa juhlita.
Mutta kysymys nyt kuuluisikin, että minne mahtaa kys. piuha mennä (jos se sinne johonkin ohjausyksikköön/sytytysvahvistimeen menee, ja missä kyseinen vempeles mahtaa piileä?
EDIT: Perkeles, sokia kun olen ja mainittu tuo sytytysvahvistin olevan ilmansuodattimen kinkamilla. Eli onko vika mahdollisesti siinä sytytysvahvistimessa, vaiko siinä välissä olevassa piuhassa?
Kyseisen johtojen värit ruskea, harmaa, ruskeamusta ja violettimusta, jos se nyt yhtään mitään auttaa (Mainittuna jokaisen puolan vasemmanpuoleisin pinni).
Siihen asti mihin ehdin johtosarjoja seuraamalla päästä, näytti se kohti akkua/ilmansuodattimen (vaparin kotelon) alapuola menevän, toki mahdollisesti voinut eksyö jossain johtosarjan risteyskohdassa väärään suuntaan.
Jokainen tieto on ekstraa, ja vähentää työtä. Kiitos jo valmiiksi :)
Mutta tämän päivän taistelujen ja yleismittarilla tökkimisen jälkeen puolalle tuleva liitin/yksi johto on pimeänä. Kolmesta pinnistä yksi nyt luonnollisesti maihin, yhden sain mitattua etuakselin keskelle menevän liittimen kautta, mutta vasemmanpuolista pinnin mittauskohtaa en meinannut löytää sitten mistään. Loppujen lopuksi imusarjaan tulevalle liittimelle yhdeltä pinniltä sai laskettua saman ohmimäärän kaikilta muilta, paitsi juurikin siiltä sylinteriltä, joka oli pimeänä, ilmeisesti se johto, joka antaa tulpalle sähköpulssia, mahtaako se sitten olla jokin ohjausyksikkö/tämä paljon mainittu sytytysvahvistin <= Kun minun autotiedoilla ei paljoa juhlita.
Mutta kysymys nyt kuuluisikin, että minne mahtaa kys. piuha mennä (jos se sinne johonkin ohjausyksikköön/sytytysvahvistimeen menee, ja missä kyseinen vempeles mahtaa piileä?
EDIT: Perkeles, sokia kun olen ja mainittu tuo sytytysvahvistin olevan ilmansuodattimen kinkamilla. Eli onko vika mahdollisesti siinä sytytysvahvistimessa, vaiko siinä välissä olevassa piuhassa?
Kyseisen johtojen värit ruskea, harmaa, ruskeamusta ja violettimusta, jos se nyt yhtään mitään auttaa (Mainittuna jokaisen puolan vasemmanpuoleisin pinni).
Siihen asti mihin ehdin johtosarjoja seuraamalla päästä, näytti se kohti akkua/ilmansuodattimen (vaparin kotelon) alapuola menevän, toki mahdollisesti voinut eksyö jossain johtosarjan risteyskohdassa väärään suuntaan.
Jokainen tieto on ekstraa, ja vähentää työtä. Kiitos jo valmiiksi :)
Ja luulenpa, että ihan oikeassa olet. Kun tänään menin piuhoja pitkin sytytysvahvistimelle (BOSCH 4D0 905 351), niin piippari meni komiasti kaikista läpi. Harmi vaan, ettei sitä ilmeisesti omatoimisesti (kai) pysty mittaamaan.
Eilen ehtoolla jo niin perkeleesti kirosin, että miksi sitä ei voi kerrasta oppia, että tottelee näitä FFP miehiä, kun kuitenkin kokemusta löytyy.
Rahanpäälle kun jokatapauksessa on, niin vaikka isomman homman tekisi, ettei sitä kamalasti joutuisi tuhlaamaan. Mutta kiitos (toivottavasti) ja uutta jostain suunnasta hakemaan. Kuittaan täälä KUN se vika korjaantuu :P
Eilen ehtoolla jo niin perkeleesti kirosin, että miksi sitä ei voi kerrasta oppia, että tottelee näitä FFP miehiä, kun kuitenkin kokemusta löytyy.
Rahanpäälle kun jokatapauksessa on, niin vaikka isomman homman tekisi, ettei sitä kamalasti joutuisi tuhlaamaan. Mutta kiitos (toivottavasti) ja uutta jostain suunnasta hakemaan. Kuittaan täälä KUN se vika korjaantuu :P
Jep, eli tosiaan sytytysmoduuli/sytytyksen ohjausyksikkö/sytytysvahvistin (millä nimellä sitä kukakin haluaa kutsua) oli rikki. Niinkuin siitä ehdittiin jo muutaman kertaan mainita.
Toivottavasti vain ei kosahda, kun motonetista kyseisen tarvikkeen ostin (Alkuperäisen Boschin osalla sitä sieltä haettiin - vanhan osan kyljessä olevalla koodilla. Se löytyi, paksuudelta oli juuri oikeanlainen - kun ilmansuodattimen koteloon sitä kuitenkin laitetaan, mutta ongelmana olikin se, että alkuperäisen osan jäähdytyssiili oli liian pieni. Tarvitsin autoa, joten ostin osan ja laitoin sen siihen kiinni - piitahnan kera tottakai (siilissä toisenmallisen osan pultille myös reijät/kierteet, joten se meni hienosti), mutta osan jäähdytettävä osa on liian suuri alkuperäisen jäähdytyssiilin kokoon (noin 2/3 jäähdytettävän alueen koosta). Motonetin koneelta kun haettiin kys. boschin koodilla, löytyi juuri tuo tarvike (sopii kyllä vehkeeseen täysin, mutta epäilen vain ylikuumenemista), saa nähdä kuinka kauan ennen kuin saa taas uutta sytytysvahvistinta hakea.
Haetaan vaikka sitten kuitilla uutta tilalle. Enkä nyt tähän hätään humalapäissäni muista, minkä merkkinen kys. tarvikeosa oli..
Kiitos avuista
ps. Elekää ihmetelkö juovuksissa tekemää kirjotusta.
-AD
Toivottavasti vain ei kosahda, kun motonetista kyseisen tarvikkeen ostin (Alkuperäisen Boschin osalla sitä sieltä haettiin - vanhan osan kyljessä olevalla koodilla. Se löytyi, paksuudelta oli juuri oikeanlainen - kun ilmansuodattimen koteloon sitä kuitenkin laitetaan, mutta ongelmana olikin se, että alkuperäisen osan jäähdytyssiili oli liian pieni. Tarvitsin autoa, joten ostin osan ja laitoin sen siihen kiinni - piitahnan kera tottakai (siilissä toisenmallisen osan pultille myös reijät/kierteet, joten se meni hienosti), mutta osan jäähdytettävä osa on liian suuri alkuperäisen jäähdytyssiilin kokoon (noin 2/3 jäähdytettävän alueen koosta). Motonetin koneelta kun haettiin kys. boschin koodilla, löytyi juuri tuo tarvike (sopii kyllä vehkeeseen täysin, mutta epäilen vain ylikuumenemista), saa nähdä kuinka kauan ennen kuin saa taas uutta sytytysvahvistinta hakea.
Haetaan vaikka sitten kuitilla uutta tilalle. Enkä nyt tähän hätään humalapäissäni muista, minkä merkkinen kys. tarvikeosa oli..
Kiitos avuista
ps. Elekää ihmetelkö juovuksissa tekemää kirjotusta.
-AD
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Eli uudessa osassa on isompi ala lämpöä johtavaa materiaalia kuin vanhassa?
Jos, niin se ala ei merkkaa mitään vaan lämmöntuotto. Jos se tuottaa hukkalämpöä saman verran kuin edellinen niin samalla vanhalla jäähdytimellä se toimii.
Askartelijoita varten sitten löytyy elektroniikkaliikkeistä erilaisia jäähdytyssiilejä joista tosi mies tekee mieleisensä.
Jos, niin se ala ei merkkaa mitään vaan lämmöntuotto. Jos se tuottaa hukkalämpöä saman verran kuin edellinen niin samalla vanhalla jäähdytimellä se toimii.
Askartelijoita varten sitten löytyy elektroniikkaliikkeistä erilaisia jäähdytyssiilejä joista tosi mies tekee mieleisensä.
Selevä. Vehje tosiaan toimii, ja kiitos vielä avuista.
Kun noitä sytytyksenvahvistin-ongelmia tuppaa olemaan niin paljon, niin kirjottelempa ajankulukseni miten kyseisen aparantin toimivuus testataan:
Testaamiseen ei tarvitte kuin yleismittarin ja ledin.
Maadoituksen toimivuus vain yleismittarin piipparilla tai resistanssin mittaamisella; sillä puolella jossa on 5 piikkiä: kolmas pitäisi olla yhdistettynä maihin, joten resistanssi nolla/piipparilla piippaus.
Signaalin taas saa mitattua 1,2,4 ja 5 navoista. Ledin toinen jalka napaan ja toinen maihin, pitäisi ledin vilkkua jos on toiminnassa. Eli jos mitannut maan toimivuuden aluksi, niin yksi kerrallaan
1 -> 3
2 -> 3
4 -> 3
5 -> 3
Ja tietysti ottaa bensapumpun releen irti, niin ei lykkää kaikkien sylintereden läpi raakaa bensaa, kun kerran käynnissä sen mittauksen joutuu tekemään.
Toiminnan tarkastus sitten myöskin ledillä, mutta sytytysvahvistimen toisesta liittimestä.
1 -> akun plussaan
2 -> akun plussaan
3 -> akun plussaan
4 -> akun plussaan
Koneen käydessä ledi myöskin vilkkuu, jos ei niin siitä voi jo epäillä jotain.
Tämä siis omistamassani autossa, eli turbovehkeessä. Turbottomassa vermeessä navat ovat sitten eri (privatella voi kysyä jos tarvetta)
Laitetaan nyt vielä möhkäleestä kuva, niin joka ei tiedä minkä näkönen on (niinkuin esim. itse ennen kyseistä operaatiota):
Ja niinkuin protoni sanoikin, että löytyy ilmansuodatinkotelon päältä/kyljestä.
Kun noitä sytytyksenvahvistin-ongelmia tuppaa olemaan niin paljon, niin kirjottelempa ajankulukseni miten kyseisen aparantin toimivuus testataan:
Testaamiseen ei tarvitte kuin yleismittarin ja ledin.
Maadoituksen toimivuus vain yleismittarin piipparilla tai resistanssin mittaamisella; sillä puolella jossa on 5 piikkiä: kolmas pitäisi olla yhdistettynä maihin, joten resistanssi nolla/piipparilla piippaus.
Signaalin taas saa mitattua 1,2,4 ja 5 navoista. Ledin toinen jalka napaan ja toinen maihin, pitäisi ledin vilkkua jos on toiminnassa. Eli jos mitannut maan toimivuuden aluksi, niin yksi kerrallaan
1 -> 3
2 -> 3
4 -> 3
5 -> 3
Ja tietysti ottaa bensapumpun releen irti, niin ei lykkää kaikkien sylintereden läpi raakaa bensaa, kun kerran käynnissä sen mittauksen joutuu tekemään.
Toiminnan tarkastus sitten myöskin ledillä, mutta sytytysvahvistimen toisesta liittimestä.
1 -> akun plussaan
2 -> akun plussaan
3 -> akun plussaan
4 -> akun plussaan
Koneen käydessä ledi myöskin vilkkuu, jos ei niin siitä voi jo epäillä jotain.
Tämä siis omistamassani autossa, eli turbovehkeessä. Turbottomassa vermeessä navat ovat sitten eri (privatella voi kysyä jos tarvetta)
Laitetaan nyt vielä möhkäleestä kuva, niin joka ei tiedä minkä näkönen on (niinkuin esim. itse ennen kyseistä operaatiota):

Ja niinkuin protoni sanoikin, että löytyy ilmansuodatinkotelon päältä/kyljestä.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 34 vierailijaa