Audi A3 laiskeni ja tärisee - Korjattu: Sytytysvahvistin

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

AD
-
Viestit: 27
Liittynyt: 9.8.2009 17:55

Audi A3 laiskeni ja tärisee - Korjattu: Sytytysvahvistin

ViestiKirjoittaja AD » 27.8.2009 17:58

Eli tuossa viime vkl audini (1.8T) parin minuutin sammuttamisen jälkeen alkoi pitämään kohtuullisen kovaa tärinää kiihdyttämisen/tyhjäkäynnin aikana. Tärinän huomaa alhaisilla nopeuksilla n. tuonne 80km/h asti. Ehkä voi vaikuttaa, ettei sitä vaan tunne siinä nopeuksissa. Luulin aluksi, että rengas oli puhjennut kun piti ihmeellistä nykimistä. Tyhjäkäynnin tärinän huomaa vasta kunnolla, kun kone on lämminnyt (luulin vian jo lähteneen, kun vaihdoin tulpat ja laitoin kylmänä käyntiin).
Ääni vaikutti myöhemmin läpikäytynä, että kone olisi käynyt kolmella, mutta puolia yksitellen irroitettuna, vaikutti, ettei vika olisi ollut siinä.
Yritettiin myöskin katsoa kaverin VAG-COM:lla vikakoodia puolista, joita se ei kuitenkaan näyttänyt.
Tyhjäkäynnillä lämpimänä pakoputken perästä kuunnellessa se "röpisee", eli kuulostaisi niinkuin jotain vanhaa pappa-tunturia kuuntelisi.
Auto myöskin sadan vauhdista vitosella kiihdyttäessä vetelee kohtuullisen laiskasti.

Onko jollain kokemuksia/tietoa tällaisesta viasta? Kaveri jo veikkasi MAF-anturiakin, mutta ei viitsisi ostaa osia ns. "hohhoon" päälle, ja ostaa osia vain MuTu-fiiliksillä.

Kiitos jo valmiiksi toivottavasti auttavista kommenteista :)
Viimeksi muokannut AD, 6.9.2009 16:08. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Hihhuli
-
Viestit: 106
Liittynyt: 6.5.2005 0:15

ViestiKirjoittaja Hihhuli » 28.8.2009 12:55

Vanhoissa malleissa puolista ei jää vikakoodia. En muista, että minkä vuosimallin jälkeen.

Puolat tai sytytysvahvistin todennäköisesti.

Jos puolissa tai sytytysvahvistimessa on vikaa, kuumenee turbo ja katti tosi nopeasti ylikuumaksi. Eli ei kannata ajella.

Käytä Search-toimintoa. Asiasta löytyy paljon vanhoja topicceja.

AD
-
Viestit: 27
Liittynyt: 9.8.2009 17:55

ViestiKirjoittaja AD » 28.8.2009 18:01

Hakenut monista topiceista aiemminkin, mutta vikavaihtoehtoja olisi viestien mukaan MONIA

esim.
-Puola
-Sytytysvahvistin
-MAF
-Alipainevuoto
-Moottorin kannatinkumi (itse en uskoisi)

Putsasin+öljysin pari viikkoa vikaa aiemmin vaparin (voiko olla vaikutusta)?

Ja lisäyksenä tosiaan vielä, että korkeammassa vauhdissa tärinä ei niinkään kovasti tunnu. Moottorijarrutuksessa tärinä lakkaa lähes kokonaan. Pahin tärinä tyhjäkäynnillä ja kiihdyttäessä. Kone tärisee kohtuullisen paljon tyhjäkäynnillä ja taisin jo mainitakkin pakoputken "putputtamisesta".

EDIT: Ja pitäisikö MAF:n piuhan irroittaminen ja sitä ilman käynnistämisen käytännössä aina muuttaa koneen käymistapaa, sillä itselläni sillä ei ollut mitään vaikutusta.

Puolien toimimattomuudestakaan en menisi vannomaan, kun ensimmäisen irrottaessa tuntui että kone rupesi käymään normaalimmin, tarkoittaen pakoputken "putputtamisen" nopeutumista. Ja jokaisen erikseen irroittaessa ääni oli aina erilainen :/

protoni
-
Viestit: 145
Liittynyt: 11.7.2007 6:55

ViestiKirjoittaja protoni » 29.8.2009 9:05

Haiseeko raa'alle bensalle? Todennäkösesti sytytysvahvistimessa se vika piilee, jonka johdosta yksi sylinteri pimeänä. Löytyy siitä ilmansuodatinkotelon päältä ja tarvikeosa taitaa maksaa satkun verran.

AD
-
Viestit: 27
Liittynyt: 9.8.2009 17:55

ViestiKirjoittaja AD » 29.8.2009 10:04

Viime viikolla kun sitä viimeksi käytin, niin mielestäni raaka bensa ei haissut, mutta vasta kuin vedin puolat yksitellen irti.
Viimeksi muokannut AD, 1.9.2009 22:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 29.8.2009 17:12

Mädälle kananmunallehan ne yleensä on haisseet puolavian yhteydessä.

AD
-
Viestit: 27
Liittynyt: 9.8.2009 17:55

ViestiKirjoittaja AD » 1.9.2009 22:42

Eli vika oli, että yksi sylinteri pimeänä. Puola tuli vaihdettua, mutta silti tuloksetta, edelleen ei kipinää. Tuli myös katsottua alipainevuodot (josta löytyi myöskin haljennut putki), joka myöskin tuli fiksattua samalla.

Mutta tämän päivän taistelujen ja yleismittarilla tökkimisen jälkeen puolalle tuleva liitin/yksi johto on pimeänä. Kolmesta pinnistä yksi nyt luonnollisesti maihin, yhden sain mitattua etuakselin keskelle menevän liittimen kautta, mutta vasemmanpuolista pinnin mittauskohtaa en meinannut löytää sitten mistään. Loppujen lopuksi imusarjaan tulevalle liittimelle yhdeltä pinniltä sai laskettua saman ohmimäärän kaikilta muilta, paitsi juurikin siiltä sylinteriltä, joka oli pimeänä, ilmeisesti se johto, joka antaa tulpalle sähköpulssia, mahtaako se sitten olla jokin ohjausyksikkö/tämä paljon mainittu sytytysvahvistin <= Kun minun autotiedoilla ei paljoa juhlita.

Mutta kysymys nyt kuuluisikin, että minne mahtaa kys. piuha mennä (jos se sinne johonkin ohjausyksikköön/sytytysvahvistimeen menee, ja missä kyseinen vempeles mahtaa piileä?

EDIT: Perkeles, sokia kun olen ja mainittu tuo sytytysvahvistin olevan ilmansuodattimen kinkamilla. Eli onko vika mahdollisesti siinä sytytysvahvistimessa, vaiko siinä välissä olevassa piuhassa?
Kyseisen johtojen värit ruskea, harmaa, ruskeamusta ja violettimusta, jos se nyt yhtään mitään auttaa (Mainittuna jokaisen puolan vasemmanpuoleisin pinni).
Siihen asti mihin ehdin johtosarjoja seuraamalla päästä, näytti se kohti akkua/ilmansuodattimen (vaparin kotelon) alapuola menevän, toki mahdollisesti voinut eksyö jossain johtosarjan risteyskohdassa väärään suuntaan.

Jokainen tieto on ekstraa, ja vähentää työtä. Kiitos jo valmiiksi :)

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 2.9.2009 11:21

Kyllä se nyt johtosarjavialta haiskahtaa.

protoni
-
Viestit: 145
Liittynyt: 11.7.2007 6:55

ViestiKirjoittaja protoni » 2.9.2009 17:08

Käy nyt hakeen se uus sytkävahvistin, niin sillä se vika 99%:n todennäkösyydellä katoaa. Niitä noista on mennyt aika rutkasti. Johtosarjaviat ovat melko harvinaisia.

AD
-
Viestit: 27
Liittynyt: 9.8.2009 17:55

ViestiKirjoittaja AD » 2.9.2009 19:12

Ja luulenpa, että ihan oikeassa olet. Kun tänään menin piuhoja pitkin sytytysvahvistimelle (BOSCH 4D0 905 351), niin piippari meni komiasti kaikista läpi. Harmi vaan, ettei sitä ilmeisesti omatoimisesti (kai) pysty mittaamaan.

Eilen ehtoolla jo niin perkeleesti kirosin, että miksi sitä ei voi kerrasta oppia, että tottelee näitä FFP miehiä, kun kuitenkin kokemusta löytyy.
Rahanpäälle kun jokatapauksessa on, niin vaikka isomman homman tekisi, ettei sitä kamalasti joutuisi tuhlaamaan. Mutta kiitos (toivottavasti) ja uutta jostain suunnasta hakemaan. Kuittaan täälä KUN se vika korjaantuu :P

AD
-
Viestit: 27
Liittynyt: 9.8.2009 17:55

ViestiKirjoittaja AD » 5.9.2009 0:27

Jep, eli tosiaan sytytysmoduuli/sytytyksen ohjausyksikkö/sytytysvahvistin (millä nimellä sitä kukakin haluaa kutsua) oli rikki. Niinkuin siitä ehdittiin jo muutaman kertaan mainita.

Toivottavasti vain ei kosahda, kun motonetista kyseisen tarvikkeen ostin (Alkuperäisen Boschin osalla sitä sieltä haettiin - vanhan osan kyljessä olevalla koodilla. Se löytyi, paksuudelta oli juuri oikeanlainen - kun ilmansuodattimen koteloon sitä kuitenkin laitetaan, mutta ongelmana olikin se, että alkuperäisen osan jäähdytyssiili oli liian pieni. Tarvitsin autoa, joten ostin osan ja laitoin sen siihen kiinni - piitahnan kera tottakai (siilissä toisenmallisen osan pultille myös reijät/kierteet, joten se meni hienosti), mutta osan jäähdytettävä osa on liian suuri alkuperäisen jäähdytyssiilin kokoon (noin 2/3 jäähdytettävän alueen koosta). Motonetin koneelta kun haettiin kys. boschin koodilla, löytyi juuri tuo tarvike (sopii kyllä vehkeeseen täysin, mutta epäilen vain ylikuumenemista), saa nähdä kuinka kauan ennen kuin saa taas uutta sytytysvahvistinta hakea.
Haetaan vaikka sitten kuitilla uutta tilalle. Enkä nyt tähän hätään humalapäissäni muista, minkä merkkinen kys. tarvikeosa oli..

Kiitos avuista
ps. Elekää ihmetelkö juovuksissa tekemää kirjotusta.

-AD

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 5.9.2009 0:57

Eli uudessa osassa on isompi ala lämpöä johtavaa materiaalia kuin vanhassa?

Jos, niin se ala ei merkkaa mitään vaan lämmöntuotto. Jos se tuottaa hukkalämpöä saman verran kuin edellinen niin samalla vanhalla jäähdytimellä se toimii.

Askartelijoita varten sitten löytyy elektroniikkaliikkeistä erilaisia jäähdytyssiilejä joista tosi mies tekee mieleisensä.

AD
-
Viestit: 27
Liittynyt: 9.8.2009 17:55

ViestiKirjoittaja AD » 6.9.2009 15:44

Selevä. Vehje tosiaan toimii, ja kiitos vielä avuista.

Kun noitä sytytyksenvahvistin-ongelmia tuppaa olemaan niin paljon, niin kirjottelempa ajankulukseni miten kyseisen aparantin toimivuus testataan:

Testaamiseen ei tarvitte kuin yleismittarin ja ledin.
Maadoituksen toimivuus vain yleismittarin piipparilla tai resistanssin mittaamisella; sillä puolella jossa on 5 piikkiä: kolmas pitäisi olla yhdistettynä maihin, joten resistanssi nolla/piipparilla piippaus.

Signaalin taas saa mitattua 1,2,4 ja 5 navoista. Ledin toinen jalka napaan ja toinen maihin, pitäisi ledin vilkkua jos on toiminnassa. Eli jos mitannut maan toimivuuden aluksi, niin yksi kerrallaan
1 -> 3
2 -> 3
4 -> 3
5 -> 3

Ja tietysti ottaa bensapumpun releen irti, niin ei lykkää kaikkien sylintereden läpi raakaa bensaa, kun kerran käynnissä sen mittauksen joutuu tekemään.

Toiminnan tarkastus sitten myöskin ledillä, mutta sytytysvahvistimen toisesta liittimestä.
1 -> akun plussaan
2 -> akun plussaan
3 -> akun plussaan
4 -> akun plussaan

Koneen käydessä ledi myöskin vilkkuu, jos ei niin siitä voi jo epäillä jotain.
Tämä siis omistamassani autossa, eli turbovehkeessä. Turbottomassa vermeessä navat ovat sitten eri (privatella voi kysyä jos tarvetta)

Laitetaan nyt vielä möhkäleestä kuva, niin joka ei tiedä minkä näkönen on (niinkuin esim. itse ennen kyseistä operaatiota):
Kuva
Ja niinkuin protoni sanoikin, että löytyy ilmansuodatinkotelon päältä/kyljestä.

AD
-
Viestit: 27
Liittynyt: 9.8.2009 17:55

ViestiKirjoittaja AD » 30.5.2011 17:58

No kyllä saa olla yleinen vika, kun hajos jo toinen mokomakin. Ei nähtävästi jäähdytä tarpeeksi. Vaparikotelon kyljessä nääs..

opapopa
-
Viestit: 567
Liittynyt: 1.7.2007 17:02

ViestiKirjoittaja opapopa » 9.11.2011 20:44

---


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa