Rengas asiaa
Valvoja: ffp jäsenet
Rengas asiaa
Noniin,nyt ois kesä juhlittu ja eikun valmistautumaan syksyyn ja talveen. Ongelma koskee tällä kertaa talvinastarenkaita. Kiertelin tänää kaikki paikalliset rengasliikkeet läpi aika häävin perustein,eli mistään ei tahdo löytyä nastapyörää (205/50/17) paitsi hiton kallista Nokian Hakkapeliitta 7:aa. (1000-1200€).
Löysin sellaiset sivut netistä kun rengas-online.com ja nordenrengas.fi. Onks kukaan koskaan tilannu noist renkait? Näyttää ainakin valikoimaa löytyvän ja hinnatkin on siedettävät :) Ja sit itse asiaan eli mulla on talvivanteina seatin alkuperäset 17" alut joissa tällä hetkellä 205/50/17 kitkapyörät. Voiko noille vanteille laittaa esim 215/45/17 kumit? Noita vaan näytti olevan enemmän tarjolla kun ensiksi mainittua :)
Löysin sellaiset sivut netistä kun rengas-online.com ja nordenrengas.fi. Onks kukaan koskaan tilannu noist renkait? Näyttää ainakin valikoimaa löytyvän ja hinnatkin on siedettävät :) Ja sit itse asiaan eli mulla on talvivanteina seatin alkuperäset 17" alut joissa tällä hetkellä 205/50/17 kitkapyörät. Voiko noille vanteille laittaa esim 215/45/17 kumit? Noita vaan näytti olevan enemmän tarjolla kun ensiksi mainittua :)
205/50/17 rengaskoon hinta ja huono saatavuus on erikoisen koon syytä. 215/45/17:sta voit ihan huoletta käyttää, ihan hiukan matalempi profiililtaan.
Jos tilaat jostain talvirenkaat, niin suosittelen katsomaan että tilaat pohjoiseen tarkoitetut talvikumit. Rengasonlinen tarjonnasta 90% on keskieurooppaan tarkoitetttuja kovalla kumiseoksella olevia talvikumeja.
Jos tilaat jostain talvirenkaat, niin suosittelen katsomaan että tilaat pohjoiseen tarkoitetut talvikumit. Rengasonlinen tarjonnasta 90% on keskieurooppaan tarkoitetttuja kovalla kumiseoksella olevia talvikumeja.
Noilla mitoilla on turha kuvitella pitoa.
Perusteletko? Olis kiva kuulla faktoja.
Tässäpä suora lainaus tuolta internetin syövereistä:
Kitkan osalta renkaan leveydellä on suora vaikutus, toisin kuin peruskoulufysiikan kitkalaskelmien perusteella voisi päätellä. Renkaan kumi on muotoaan muuttava (deformable) materiaali jonka kitkakerroin asfalttia vasten vaihtelee pintapaineen mukaan. Pintapaine puolestaan on kyseisen renkaan kantama massa (auton paino) jaettuna sen ja asfaltin välisellä kosketuspinta-alalla.
Kitkakerroin on laskeva käyrä eli mitä enemmän massaa kosketuspinta-alaan nähden rengas joutuu kantamaan, sitä vähemmän pitoa se tarjoaa. Erot eivät ole erityisen suuria mutta esimerkiksi kovaa ajettaessa tai paniikkitilanteissa merkittäviä. Leveä rengas myös kuumenee kovassa ajossa vähemmän koska muodonmuutokset ovat rasituksen alla pienempiä ja lämmön poistuminen on suuremman pinta-alan ansiosta tehokkaampaa.
Märällä asfaltilla tilanne muuttuu. Vesi renkaan ja asfaltin välissä huonontaa niiden välistä kontaktia nopeuden ja renkaan leveyden kasvaessa; kun mennään tarpeeksi pitkälle ja vettä on asfaltilla paljon niin aina vesiliirtoon asti mutta yleensä kyseessä on kompromissi, liian leveä tai kapea rengas on auton ajettavuuden kannalta huono asia.
Varjopuolena on ohjauksen vetely urissa. Jos alustageometria on kohdallaan, vanteen ET/offset oikea, alustan puslat kunnossa ja renkaan leveys auton painoon suhteutettuna järkevä niin vetely ei muodostu ongelmaksi. Siihen vaikuttaa omalta osaltaan myös renkaan kulmien pyöreys eli teräväolkainen rengas on pääsääntöisesti uraherkempi kuin pyöreäolkainen.
Kesärenkaiden leveyden valintaan jonkinlaiseksi nyrkkisäännöksi voi suositella kaavaa:
[auton paino (kg) + 1000] / 10 = renkaan leveys (mm)
Kaava on vain suuntaa-antava mutta sen avulla saa jonkinlaisen idean siitä mikä on hyvä lähtökohta perus-sporttirenkaaksi kesäkäyttöön.
Lumella ja jäällä pintapaine ja kitka korreloivat aika pitkälti päinvastoin, johtuen renkaan 'pureutumisesta' tiehen. Kapeampi talvirengas on useimmiten pitävämpi kuin samanlainen leveä, mutta tässäkään suhteessa ei sovi mennä äärimmäisyyksiin. Noin 20-40mm sportti-kesärengasta kapeampi ja 10-15% korkeaprofiilisempi rengas on yleensä hyvä valinta pidon kannalta.
Kyllä mäkin ton tiedän et pintapaine tiehen per rengas on suurempi kapealla kumilla ku leveällä, mut jos sanotaan et "turha kuvitella pitoa noilla mitoilla", ni mun mielestä ollaan hiukan hakoteillä.
Kyllähän siellä varmasti pitoa riittää perustarpeisiin vaikka rengas olisi 215-leveä. Ja onko oikeesti merkittävä ja huomattava ero jos laittaa 205 leveän renkaan tilalle 215-kumin? Tuskin.
Mä kyllä väitän vastaan molemmissa väitteissä. Tässä nyt tuntuu et kommentoijalla vaan ei oo mitään kokemuksia aiheesta.
ps. Tuntuu nykyautoissa olevan noi vakio rengaskootkin luokkaa 205/xx/xx...
Kyllähän siellä varmasti pitoa riittää perustarpeisiin vaikka rengas olisi 215-leveä. Ja onko oikeesti merkittävä ja huomattava ero jos laittaa 205 leveän renkaan tilalle 215-kumin? Tuskin.
Aivan sama mikä kumiseos.Noilla mitoilla on turha kuvitella pitoa.
Mä kyllä väitän vastaan molemmissa väitteissä. Tässä nyt tuntuu et kommentoijalla vaan ei oo mitään kokemuksia aiheesta.
ps. Tuntuu nykyautoissa olevan noi vakio rengaskootkin luokkaa 205/xx/xx...
Viimeksi muokannut albanzo, 24.8.2010 22:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jos tuo 205mm leveä rengas on mukamaskin liian leveä ettei saa mitään pitoa, niin lähestulkoon sitten mihinkään uudempaan keskikoiseen tai isompaan autoon ei saa talvirengasta...
Huonosti se 100milliäkään leveä rengas pureutuu jäähän. Eli tässäkin sama kuin asfaltilla, leveämmällä renkaalla saadaan parempi pito kovalla lumella ja jäällä. Useimmissa käytännön olosuhteissa leveämmällä saavutetaan parempi pito, sohjoliirto-ominaisuudet ovat kyllä kapeemmassa paremmat. Ja ennenkuin joku taas rupeaa väittämään että nastat pureutuu paremmin kun on isompi pintapaine, niin 500milliä leveelläkin renkaalla nastoille saadaan sama voima kuin 50milliä leveillä. Siviililiikenteen nastoissa kun on maksimi pistovoima määrätty.
Lumella ja jäällä pintapaine ja kitka korreloivat aika pitkälti päinvastoin, johtuen renkaan 'pureutumisesta' tiehen.
Huonosti se 100milliäkään leveä rengas pureutuu jäähän. Eli tässäkin sama kuin asfaltilla, leveämmällä renkaalla saadaan parempi pito kovalla lumella ja jäällä. Useimmissa käytännön olosuhteissa leveämmällä saavutetaan parempi pito, sohjoliirto-ominaisuudet ovat kyllä kapeemmassa paremmat. Ja ennenkuin joku taas rupeaa väittämään että nastat pureutuu paremmin kun on isompi pintapaine, niin 500milliä leveelläkin renkaalla nastoille saadaan sama voima kuin 50milliä leveillä. Siviililiikenteen nastoissa kun on maksimi pistovoima määrätty.
Äkkiseltään voisin kehua Contin nastagummia parin auton kokemuksella vieläpä toisessa juuri 205/50 17 kokoisena
Tuolta löytyy ainakin: http://www.nettivanne.fi/renkaat/Nastar ... 50-17-93T/
Tuolta löytyy ainakin: http://www.nettivanne.fi/renkaat/Nastar ... 50-17-93T/
nykyaikasella talvirenkaalla tuodaan pito kumiseoksella ja pintakuviolla eika niilla nastoilla muulloin ku jaisella ja maralla jaalla. ja omien kokemusten perusteella rengasasentajana nayttais tuo 225/45r17 olevan nykyaan aika yleinen koko joten ei niillakaan nyt ojaan pitais luistella.
jotenki tuntuu etta vielaki vallitsee sama ajatusmaailma etta kapea rengas pitaa paremmin kuin levea talvirenkaissa. no ralliautoissa sama olla ne kapeat renkaat ku siella tuodaan pito taasen niilla piikeilla.
ps. anteeksi pisteet noista muutamista kirjaimista mutta tassa koneessa ei oo niita kirjaimia
edit: voit huolletta laittaa 225/45r17 alle. ja itsella enemmanki negatiivista sanottavaa tuosta contin talvirenkaista
jotenki tuntuu etta vielaki vallitsee sama ajatusmaailma etta kapea rengas pitaa paremmin kuin levea talvirenkaissa. no ralliautoissa sama olla ne kapeat renkaat ku siella tuodaan pito taasen niilla piikeilla.
ps. anteeksi pisteet noista muutamista kirjaimista mutta tassa koneessa ei oo niita kirjaimia
edit: voit huolletta laittaa 225/45r17 alle. ja itsella enemmanki negatiivista sanottavaa tuosta contin talvirenkaista
Saahan se siltä tuntua :)
Nimim. takana pari miljoonaa pelkällä rekka-autolla
Sun toinen nicki on rane_69?
Ja jokainenhan voi kaivaa netistä "faktoja", joita sit noudattaa ku raamattua, mut mä kylllä kaipasin niitä henk.koht. kokemuksia, mitä sulta ei kyllä ole tullu. Mut rane_69:ltä mä niitä alunperin kyselinkin...
Itsellä pelkästään positiivisia kokemuksia leveästä kitkarenkaasta, kunhan vaan ostaa laadukkaat ja jättää ne "keskieurooppakitkat" kaupan hyllylle, vaikka ne edulliset oliskin. Molemmista löytyy henkilökohtaisia kokemuksia.
-
- -
- Viestit: 1219
- Liittynyt: 31.10.2004 21:43
Millä tavalla se 385 on paremman näköinen kuorma-autossa kuin 315? Vai nauraako teillä rekkapiireissä kaikki niille köyhille joilla ne kapeat kumit on? Voin kertoa ettei raskaassa kalustossa se renkaan koko ja leveys liity siihen ulkonäköön. Käyttötarkoitus, vierintävastus ja renkaan kesto taitaa olla ne tärkeimmät tekijät. Jopa suurin osa alumiinivanteita käyttävistä käyttää niitä ihan sen painonsäästön vuoksi.
Ja itse nyt en pidä mitään 205 tai 215 leveetä talvirengasta vielä mitenkään liian leveänä. Ehkä sitten jos alkaa normi henkilöautossa olemaan 255 leveätä niin alkaa olemaan pidonkin kanssa vaikeuksia..
Ja itse nyt en pidä mitään 205 tai 215 leveetä talvirengasta vielä mitenkään liian leveänä. Ehkä sitten jos alkaa normi henkilöautossa olemaan 255 leveätä niin alkaa olemaan pidonkin kanssa vaikeuksia..
Hyvinhän noi leveät renkaat toimii talvella ja lumessa.
Kiitos vastauksista jokaiselle tasapuolisesti :) Otan iteki kantaa tohon renkaanleveyskeskusteluun mitä oottekin täällä jo alotellu.
Edellises opelissani oli 205 (läskit) nastoilla ja sitä edellisessä pugissa 155 kottikärrinrenkaat
nastoilla nekin. Ite en ainakaan pidossa huomannu mitään radikaaleja eroja noitten kahen koon välillä. "Normaalissa" työmatka/kaupunki pyörittelyssä ilman jarrut lukkoon ja karkuun menettelyy mielestäni pärjää koolla kun koolla. Niinhän ne väittää että käyttäjästähän se on kiinni ;) Noniin,nyt on sadut kerrottu,mitä ootte mieltä täst valikoimast : http://www.nordenrengas.fi/advanced_sea ... bb&x=0&y=0
Onkohan noi alkupään renkaat miten kannattava ostos?
Edellises opelissani oli 205 (läskit) nastoilla ja sitä edellisessä pugissa 155 kottikärrinrenkaat
nastoilla nekin. Ite en ainakaan pidossa huomannu mitään radikaaleja eroja noitten kahen koon välillä. "Normaalissa" työmatka/kaupunki pyörittelyssä ilman jarrut lukkoon ja karkuun menettelyy mielestäni pärjää koolla kun koolla. Niinhän ne väittää että käyttäjästähän se on kiinni ;) Noniin,nyt on sadut kerrottu,mitä ootte mieltä täst valikoimast : http://www.nordenrengas.fi/advanced_sea ... bb&x=0&y=0
Onkohan noi alkupään renkaat miten kannattava ostos?
Se on toisaalta aivan sama mulle millä ajelet.Ota vaan levein kumi vessaas ja nauti.
Olen ylimielinen enkä jaksa perustella taikka todistaa asiaa.
Jos talvikumina tuo leveä on hyvä niin miksi esim kaikki rallispedet vetää
sirkkelipyörillä?
Ehkä tuommoisen neutraalin vastauksen saat kun soittelet rengasliikkeitä läpi ja tee niistä vastauksista omat päätelmäsi.
Ehkä itse menen siihen vipuun kun niin moni muuttuva tekijä vaikuttaa
siihen mikä on hyvä.Aikoinaan ammattini puolesta tuli noita asioita testailtua ja kokeiltua sekä siviili että autourheilupuolella toki maailma muuttuu mutta fysiikka ei.
No anyways vilpittömästi toivon ja uskon että löydät itsellesi sopivan setin.
Olen ylimielinen enkä jaksa perustella taikka todistaa asiaa.
Jos talvikumina tuo leveä on hyvä niin miksi esim kaikki rallispedet vetää
sirkkelipyörillä?
Ehkä tuommoisen neutraalin vastauksen saat kun soittelet rengasliikkeitä läpi ja tee niistä vastauksista omat päätelmäsi.
Ehkä itse menen siihen vipuun kun niin moni muuttuva tekijä vaikuttaa
siihen mikä on hyvä.Aikoinaan ammattini puolesta tuli noita asioita testailtua ja kokeiltua sekä siviili että autourheilupuolella toki maailma muuttuu mutta fysiikka ei.
No anyways vilpittömästi toivon ja uskon että löydät itsellesi sopivan setin.
rane_69: luit vissiin tuon minun postauksen?
jos oot ikina nahny piikkirenkaita niin pikkusen eri teknologia renkaassa kuin taas siviilipuolella :)
ei oo paljoa kehitetty pintakuviota
voinhan minakin olla vaarassa mutta kuiten toiden puolesta asioita tullu oppineeksi.
eli jos joku rallipuolella toimii nain niin se ei valttamatta toimi samalla lailla siviilipuolella
no ralliautoissa sama olla ne kapeat renkaat ku siella tuodaan pito taasen niilla piikeilla.
jos oot ikina nahny piikkirenkaita niin pikkusen eri teknologia renkaassa kuin taas siviilipuolella :)
ei oo paljoa kehitetty pintakuviota
voinhan minakin olla vaarassa mutta kuiten toiden puolesta asioita tullu oppineeksi.
eli jos joku rallipuolella toimii nain niin se ei valttamatta toimi samalla lailla siviilipuolella
Hiukkasen jaksan ihmetellä, että miksi täällä pitää edes kysellä mitkä renkaat ja minkä levyiset autoon laittaa, kun päätös on kuitenkin jo tehty. Vai oliko vaan tarve päästä sanomaan, että minun teinituningtingeltangelvessaan tulee 215/45 R18 kumeet? Auton oma rengaskoko on kuitenkin joku 175 ja 14 tuumainen :D
a sit itse asiaan eli mulla on talvivanteina seatin alkuperäset 17" alut joissa tällä hetkellä 205/50/17 kitkapyörät. Voiko noille vanteille laittaa esim 215/45/17 kumit? Noita vaan näytti olevan enemmän tarjolla kun ensiksi mainittua :)
Ja muistakaas lapset, että topikin aloittaja kysyi tällaisen kysymyksen alkujaan, minä en oo mitään renkaita ostamassa, mulla on sellaset jo. (jos siis mulle yrititte vittuilla.)
Ota vaan levein kumi vessaas ja nauti.
:D Huumor'miehii. 225-leveä riittää mulle tohon isoon nelikkofarkkuun.
Pintapaine puolestaan on kyseisen renkaan kantama massa (auton paino) jaettuna sen ja asfaltin välisellä kosketuspinta-alalla.
Kitkakerroin on laskeva käyrä eli mitä enemmän massaa kosketuspinta-alaan nähden rengas joutuu kantamaan, sitä vähemmän pitoa se tarjoaa.
Miten yllä oleva liittyy renkaan leveyteen? ei mitenkään. Ei pidä uskoa kaikkea mitä internetistä löytää. Tuo teksti on täynnä muitakin asiavirheitä.
Pintapaine, pinta-ala, massa ovat kaikki samoja (teoriatasolla), on kumin leveys 155 tai sitten 235.
Kun auto on paikoillaan:
Jos kumi on leveä, niin silloin tietä koskettava pinta on leveä mutta pituusakselilla lyhyt. Jos kumi taas on kapea, niin pituussuunnassa kosketusala on pitkä. Lopputuloksena molemmat renkaat koskettavat maata yhtä suurelta alalta, mutta vain eri muotoisena, seurausta fysiikan laista.
Muuttuva tekijä on renkaan rungon jäykkyys, matalammassa kumissa on yleensä jäykempi runko, joka ottaa kantaakseen suuremman osan painosta jolloin pinta-ala pienenee tai kasvaa, riippuen miten leveä rengas on. Leveämpi kumi ei painu kasaan ja siten rungon vastaanottama voima on pienempi. Kapeassa kumissa taas rengas pyrkii lytistymään ja runko ottaa osan voimasta vastaan, jolloin pinta-ala pienenee ja pintapaine kasvaa.
Märällä tai lumella kapea rengas pitää paremmin koska kapea rengas "putsaa" tietä edellä, eli kun etureuna kumista poistaa veden/lumen edestä, takana tulevalla kumilla on paljon pinta-alaa mihin takertua. Kun kyseessä on leveä rengas, etureuna on leveä eikä siten pääse pureutumaan niin hyvin tiehen, vaan jää ikäänkuin kellumaan hieman ylemmäksi ja pito on huonompi takareunassa.
Itsellänikin saattoi tulla tuohon virheitä, kun on sen verran monimutkainen asia, netissä on ihan oikeitakin sivuja jossa tuota asiaa käydään paremmin läpi. Ihan fysiikan kautta...
Ja asiaan, 205 on erinomainen talvikumi, itselleni tulossa täksi talveksi 225.
On kiva huutaa hölmöyksiä niin saadaan keskustelua aikaiseksi kun tämä foorumi on ollut hiukan hyytynyt.
Eikä tosiaan ,voin hyvinkin olla väärässä tuon/tuonkin asian suhteen.
Sitten kun porukka on valinnat tehnyt niin kertokaa talven aikana miltä
tuntuu valitsemanne vaihtoehdot ja verratkaa niitä vaikka vakiokokoihin(kapeisiin).
Tästä saa mielenkiintoisen aiheen niinkuin oikeasti!
Eikä tosiaan ,voin hyvinkin olla väärässä tuon/tuonkin asian suhteen.
Sitten kun porukka on valinnat tehnyt niin kertokaa talven aikana miltä
tuntuu valitsemanne vaihtoehdot ja verratkaa niitä vaikka vakiokokoihin(kapeisiin).
Tästä saa mielenkiintoisen aiheen niinkuin oikeasti!
Vannetukku.fi myy ainakin ihan asialliseen hintaan: Nokian HAKKAPELIITTA 5 RFT 205/50-17, hintaa sarjalla 519,80€. Ja toi rengashan pitäis olla vielä kaiken lisäksi RUN FLAT tyyppinen et on kyllä tosi edullinen. Laiton hetki sitten tilauksen vetämään tuosta sarjasta hinta 544,70 kotiovelle toimitettuna, laitan lisä infoo kun saan renkaat käsiini.
Viimeksi muokannut PuMa, 27.8.2010 10:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sitten kun porukka on valinnat tehnyt niin kertokaa talven aikana miltä
tuntuu valitsemanne vaihtoehdot ja verratkaa niitä vaikka vakiokokoihin(kapeisiin).
Ihan useamman vuoden ajalta voin kertoa kokemuksia niinkin järkyttävästä rengastuksesta kuin 205/55-16. Ajoneuvoina teinien unelmat 307 patonki ja piika ei oo ihminen Mondeo. Ko. rengastus on valmistajan suosittelema rengaskoko kyseisiin malleihin enkä ole suomalaisessa talvessa vielä kertaakaan viimeisten 4-5 talven aikana kaivannut pienempää sirkkeliä alle. Pienemmän renkaan sovitteleminen olisikin sitten jo laitonta touhua.Tuskin avaajankaan 10 mm lisäys kuluspintaan vaikuttaa suuntaan taikka toiseen.
Jotenkin tuntuu, että nämä "kapea on parempi" ovat näitä samoja "miehiä" jotka joka kevät ilmestyvät maakuntalehtien yleisönosastoille kertomaan "syvällä rintaäänellä" (buhahaaaa...) miten loppuun ajettu kitkarengas on vielä hel-ve-tin pätevä kesärengas.
mietin talvirenkaisiin venytettyjä kumeja , koska niin leveitä talvirenkaita eii oo että ei olis "venytetyt" noille mun vanteille
Jaahas :)
takavanne on 8,5 ja etu 7,5
No jopas on toooosi leveet vanteet :D
Paljonkohan mahtanee esim. tuolla renkaalla olla leveyttä?
http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?d ... sowigan=Wi
Tässä vielä aiempaan; levee rengas on ihan v***n hyvä talvirengas.
http://www.hs.fi/autot/artikkeli/TM+tes ... 5231325121
http://www.hs.fi/autot/artikkeli/TM+tes ... 5231325121
koska niin leveitä talvirenkaita eii oo että ei olis "venytetyt" noille mun vanteille
takavanne on 8,5 ja etu 7,5
Tuossa ei vanteen halkaisijaa kerrottu,mutta kyllähän nyt joka valmistajalta löytyy rengas ainankin 245-255 leveyteen asti.Joiltain jopa leveämpiä.Ja ei ne noin kapeilla vanteilla vielä edes veny.
Viime talvena mulla oli auton alla 195/60/15 nastarenkaat..
Riittävästi pehmeää lunta niin voisko sanoa, ettei sitten pääse mihinkään hitaalla vauhdilla.. Otetaan huomioon, ettei sitä kotipihaan kehtaa karauttaa neljääkymppiä, saati ruutuun..
Enstalveksi jos saisi jotkut 185/60/14-15 nastarenkaat niin oisi jo vähä parempi.
Riittävästi pehmeää lunta niin voisko sanoa, ettei sitten pääse mihinkään hitaalla vauhdilla.. Otetaan huomioon, ettei sitä kotipihaan kehtaa karauttaa neljääkymppiä, saati ruutuun..
Enstalveksi jos saisi jotkut 185/60/14-15 nastarenkaat niin oisi jo vähä parempi.
Eipä oo ollu vielä semmosia renkaita millä ei olisi etenemään päässyt, koko viimetalvikin meni -70 lukulaislla nastattomilla nastarenkailla kevytperäisellä lava-autolla. Leveys tosin oli optimaalinen, 135R12! Yksi niistä räjähti Jkl-Lahti välillä, ehkei noilla kukaan ollut uskaltautunut ajamaan vuosikymmeniin joten olivat päässeet pykimään rajusti. Tilalle piti laittaa lavalta -80 lukulainen Gislaved ja näin matka jatkui taas vauhdikkaasti!
.
"Lainaus:
mietin talvirenkaisiin venytettyjä kumeja , koska niin leveitä talvirenkaita eii oo että ei olis "venytetyt" noille mun vanteille
Jaahas :)
Lainaus:
takavanne on 8,5 ja etu 7,5
No jopas on toooosi leveet vanteet :D
Paljonkohan mahtanee esim. tuolla renkaalla olla leveyttä?
http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?d ... sowigan=Wi
"
tosiiaa nnoim un vanteet n 13 tuumaset!!
mietin talvirenkaisiin venytettyjä kumeja , koska niin leveitä talvirenkaita eii oo että ei olis "venytetyt" noille mun vanteille
Jaahas :)
Lainaus:
takavanne on 8,5 ja etu 7,5
No jopas on toooosi leveet vanteet :D
Paljonkohan mahtanee esim. tuolla renkaalla olla leveyttä?
http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?d ... sowigan=Wi
"
tosiiaa nnoim un vanteet n 13 tuumaset!!
todella mainiosti... tampereelta tulin ja 225 leveät piti tiessä mallikkaasti. Kaikki autot mitä oli ojan pohjalla näytti oleen varustettu perinteisillä 196/65 15 ja 175/64 14 renkailla:D
Viimeksi muokannut JanneV, 6.12.2010 18:42. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Jos vertailuja haluat, osta Tekniikan Maailma. Ne on siellä vertaillu ihan kyllästymiseen asti eri renkaita. Ja varmasti leveellä ja kapeella renkaalla on erilainen pito, mut monellako on sellaset autossa yhtäaikaa alla? Kuskilla järki päässä ja vauhti kelin mukaan, oli siellä alla kapea tai leveä rengas. Vielä en oo ojaan päätyny, vaikka leveellä kumilla oon viimiset 5 talvea ajanutkin.
Viimeksi muokannut albanzo, 6.12.2010 19:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Niin....
Lukasin tässä topicin läpi ja päätin kommentoida.
Käytössäni on ja on ollut useampia henkilöautoja ransiittia, volvoo, eskoo, hyrsleriä, sahramia ja kavereitten kulkineita. Monissa ollut 195/65.75...14/... /15..../16... ja niitä lewweempiäkin
KAIKKI
olleet erilaisia ajaa, pysähtymisen ja kiihtymisen kans.
Autosta(kori), jarruista, luistonestosta JNE riippuu renkaan sopivuus autoon, eikä siittä koosta niinkään. Nyt juuri kaksi kulkinetta 195 65 15 koossa ja ihan täysin erilaisia. wv on tarkempi ja parempi "renkailtansa" kuin hyrsleri, eli ALUSTALTANSA, hakkapeliitat molemmissa.
Tulta muni**e tässä keskustelussa, lie mihin vielä johtaaaaaaa....
Käytössäni on ja on ollut useampia henkilöautoja ransiittia, volvoo, eskoo, hyrsleriä, sahramia ja kavereitten kulkineita. Monissa ollut 195/65.75...14/... /15..../16... ja niitä lewweempiäkin
KAIKKI
olleet erilaisia ajaa, pysähtymisen ja kiihtymisen kans.
Autosta(kori), jarruista, luistonestosta JNE riippuu renkaan sopivuus autoon, eikä siittä koosta niinkään. Nyt juuri kaksi kulkinetta 195 65 15 koossa ja ihan täysin erilaisia. wv on tarkempi ja parempi "renkailtansa" kuin hyrsleri, eli ALUSTALTANSA, hakkapeliitat molemmissa.
Tulta muni**e tässä keskustelussa, lie mihin vielä johtaaaaaaa....
ei hyvää päivää.
Ompahan taas kunnon jeesustelua ilmassa. Ei sitten vedetä herneitä nenään kenenkään osalta. Aikaisemmin mainitut 225 leveät yms. renkaathan ovat jo nykypäivänä vakiokokona käytössä useissa automerkeissä, joten kyllä niillä pärjää vallan mainiosti talvellakin. Riippuu tietysti sijoittaako renkaisiin 200€ srj, vai investoiko kerralla kunnolliset merkkirenkaat. Jätetään ne ling longit + muut kiinarenkaat sinne kaupan hyllyyn. Itse ainakin maksan mieluusti reilummin kunnon renkaista, lisäksi saa samalla melko hyvän henkivakuutuksen! Sitten se kuuluisa maalaisjärki mukaan autoiluun, eikä tohoteta rystyset valkoisina tuolla tienpäällä varsinkaan liukkailla keleillä.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Niinpä ! Tästä saa ihan oikeasti loputtoman keskustelun aiheen joka ei johda mihinkään.Nyt kun modetkin on aktiivisia niin pannaan lukkoon ex je?
Turha keskustelu niinkuin 7-Päivää lehti ja tuksu Tukiainen.
On se Ikosellakin ollut tylsää kun viikon istunut autossa paikoillaan?
Ei eteen eikä taakse.Mutta sitten kuitenkin ajellut?
Turha keskustelu niinkuin 7-Päivää lehti ja tuksu Tukiainen.
On se Ikosellakin ollut tylsää kun viikon istunut autossa paikoillaan?
Ei eteen eikä taakse.Mutta sitten kuitenkin ajellut?
Nii, tais topicin aloittaja kysyä, et saako noille Seatin alkuperäisille aluille 215/45R17-kokoisia renkaita. Jos ei kukaan siihen vielä vastannut - kun en jaksanut laiskana pas**njauhantaa enempää selata - niin kyllä voi, varmuudella ainakin jos kyseessä on 7" leveä vanne.
Ai kattos, MikaJ vastasikin jo ekassa viestissä \o/
Ai kattos, MikaJ vastasikin jo ekassa viestissä \o/
kitkat alle
Nostellaas vähän ylös talvirengas asiaa, kyllä se räntä sieltä kohta tulee :)
Löytyy 17” vanteet joille tarkoitus hankkia kitkarenkaat, joten ei sotketa nyt nastoja keskusteluun, kiitos.
Mikä on edullisin ja järkevin rengaskoko 17” vanteelle? 225/45, 215/50,205/55??
Tavoite hinta mahdollisimman lähelle 500 €.
Auto on vajaavetonen farkkugolffi, eikä löydy esp tms. Absit sentään on :)
Onko suosituksia tietystä merkistä ja mallista? Itsellä oli aikaisemmin Contin Viking Contactit, joihin olin tyytyväinen.
Löytyy 17” vanteet joille tarkoitus hankkia kitkarenkaat, joten ei sotketa nyt nastoja keskusteluun, kiitos.
Mikä on edullisin ja järkevin rengaskoko 17” vanteelle? 225/45, 215/50,205/55??
Tavoite hinta mahdollisimman lähelle 500 €.
Auto on vajaavetonen farkkugolffi, eikä löydy esp tms. Absit sentään on :)
Onko suosituksia tietystä merkistä ja mallista? Itsellä oli aikaisemmin Contin Viking Contactit, joihin olin tyytyväinen.
Mites olis Bridgestonen uutuuskitka Blizzak ws70, uudella multicell-tekniikalla valmistettu. Todella pehmeen tuntunen kuvio muttei se kuitenkaan tahdo kulua millään. Tullut tosiaan nyt vasta markkinoille. Hinta tuskin asettuu ihan tuohon 500 euroon mutta miksi laittaa huonoa kun kerralla voi laittaa kunnolliset?
Veikkaisin halvimmaksi kooksi 225/45r17 mutta vaihtelua toki saattaa riittää.
Veikkaisin halvimmaksi kooksi 225/45r17 mutta vaihtelua toki saattaa riittää.
Hinta tuskin asettuu ihan tuohon 500 euroon mutta miksi laittaa huonoa kun kerralla voi laittaa kunnolliset?
Samaa mieltä. Eikös renkaat ole se viho viimeinen paikka missä oikeasti kannattaa säästää? Kumminki varmasti suurimpia tekijöitä turvallisuuden kannalta. Jättää sitten vaikka ostamatta ne uudet talvivanteet ja ajelee normi peltivanteilla, niinko mullakin taitaa käydä.. :) Asiat tärkeysjärjestyksen. Imo.
Mutta 225/45/17 on ainakin kesärenkaissa se melkeempä edukkain koko. Kaipa se pätee myös talvigummeissa.
Hyvinhän noilla saksankitkoilla tiellä pysyy, tuli aikoinaan opittua kantapään kautta 205/50/17 :D
http://aijaa.com/v.php?i=005878697141.jpg
http://aijaa.com/v.php?i=000788697142.jpg
http://aijaa.com/v.php?i=005878697141.jpg
http://aijaa.com/v.php?i=000788697142.jpg
Asiallisia vastauksia, kiitos.
Vielä kun saisi lisää suosituksia rengasmerkeistä?
Tietenkin ostan mieluummin hyvät ja arvokkaammat kumit kuin pa**at. Tulee kuitenkin ajeltua ympäri Suomea talven aikana.
Hintatavoite olisi se mainittu, mutta ei pakollinen.
Ehkä tässä sotkee kun edelliset kitkat ostin 250 € (rengas-online), tosin oli vain 15" :)
Vielä kun saisi lisää suosituksia rengasmerkeistä?
Tietenkin ostan mieluummin hyvät ja arvokkaammat kumit kuin pa**at. Tulee kuitenkin ajeltua ympäri Suomea talven aikana.
Hintatavoite olisi se mainittu, mutta ei pakollinen.
Ehkä tässä sotkee kun edelliset kitkat ostin 250 € (rengas-online), tosin oli vain 15" :)
Piti taas uudet talvinakit hommata ja kotipuolesta sai sarjan ihan kohtuu hintaa, kun isäukko osti omiin kulkupeleihin samaan syssyyn parit kierrokset renkaita.
Nyt tänään näin renkaat ekan kerran kun tulin niitä vaihtamaan ja huomasin että ns. "valmistusleima" on 0907. Eli tulkitsenko oikein, että vk 9 vuonna 2007? Yli 4,5 vuotta sitten. Muut sarjat mitä samaan syssyyn ostettiin on tänä vuonna tehtyjä. Kannattaako noin vanhoista maksaa minkä verran? Heikkeneekö renkaan ominaisuudet tuossa ajassa minkä verran. Rengasonlinesta saa ihan tämän vuotista mallia ja tuorettakin kumia samaan hintaa mitä noista nyt maksoin. Hitto kun isäukko ei tajunnut tuota katsoa kun kävi ne hakemassa.
Nyt tänään näin renkaat ekan kerran kun tulin niitä vaihtamaan ja huomasin että ns. "valmistusleima" on 0907. Eli tulkitsenko oikein, että vk 9 vuonna 2007? Yli 4,5 vuotta sitten. Muut sarjat mitä samaan syssyyn ostettiin on tänä vuonna tehtyjä. Kannattaako noin vanhoista maksaa minkä verran? Heikkeneekö renkaan ominaisuudet tuossa ajassa minkä verran. Rengasonlinesta saa ihan tämän vuotista mallia ja tuorettakin kumia samaan hintaa mitä noista nyt maksoin. Hitto kun isäukko ei tajunnut tuota katsoa kun kävi ne hakemassa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Jep.Eli tulkitsenko oikein, että vk 9 vuonna 2007?
tais olla ihan lainsäädännöllinen juttu ettei sais myydä oli kolme vuotta vanhoja renkaita uutena. en mene takuuseen mutta muistelisin näin.
yleensä pidetään viittä vuotta maksimina talvirenkaalle ikää. sen jälkeen alkaa kumiseos oleen sen verran kovettunu että parhaat ominaisuudet on kadonnu jo.
yleensä kuhan ostaa suuremmista liikkeistä niin varaston vaihtuvuus on sen verran hyvä että kohtalaisen tuoreet renkaat saa käteen.
yleensä pidetään viittä vuotta maksimina talvirenkaalle ikää. sen jälkeen alkaa kumiseos oleen sen verran kovettunu että parhaat ominaisuudet on kadonnu jo.
yleensä kuhan ostaa suuremmista liikkeistä niin varaston vaihtuvuus on sen verran hyvä että kohtalaisen tuoreet renkaat saa käteen.
Hiukan vanha ketju mutta pitää nyt sen verran sanoa, että ottakaa nyt kuitenkin huomioon se offset mikä on autoon alunperin suunniteltu ja koittakaa pitää se mahdollisimman samana. Jos siitä suunitellusta ihan tolkuttomasti poikkeaa niin ei ihme jos vetelee urissa, on raskas kääntää jne jne. Totta kai jos renkaan tiessä olevan osan keskipiste on jossain aivan muualla kuin siinä kohtaa missä sen suunnitellun kääntöpisteen pitäisi olla. Silloinhan rengas kääntyy keskilinjan sijasta reunalta ja olkapoikkeama on senttitolkulla pois kurssiltaan niin eihän se kivaa ole vaikka hyvältä näyttäisikin :P
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa