Bi-xenon+halogeenit?

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

Aslaasj
-
Viestit: 324
Liittynyt: 27.10.2006 13:32

Bi-xenon+halogeenit?

ViestiKirjoittaja Aslaasj » 12.3.2008 12:52

Eli otsikon mukaisesti mitkä toimii parhaiten bi-xenonien pitkien kanssa?
Nykyisellään tulee aika paljon keltaista valoa mukaan pitkät päällä ajaessa.

Lindroos
-
Viestit: 521
Liittynyt: 23.7.2003 8:16

ViestiKirjoittaja Lindroos » 12.3.2008 13:15

Suomessa myytävistä esim. Osram NightBreaker. Jos haluaa nähdä vähän vaivaa niin tilaa euroopasta Philips DiamondVision 5000k H1 polttimot. Sävy hyvin lähellä 4300-5000k OEM-Xenonin kanssa. Nuo mun Philipsit väisty jälkiasennussarjan alta pois ja olis tarpeettomana, poltettu joitakin tunteja 2tkm matkalla.

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 12.3.2008 13:40

Miksei suosiolla laita Xenoneita sinne pitkiinkin?

Maikki
-
Viestit: 1074
Liittynyt: 23.7.2003 10:59

ViestiKirjoittaja Maikki » 12.3.2008 17:19

Jos kyse on 3bg passatista niin halogeenipitkän lamppu on h7

Noihin ei minun mielestä kannata xenonmuutossarjaa laittaa kun heijastin on aikas pieni. Jotkin mahdollisimman valkoista valoa antavat lamput kaveriksi. Siniset lamput tietysti näyttävät valkoisilta valotehon kustannuksella.

Omassa 3bg Passatissa on oem-xenonit+Bosch rallye 175:t xenonsarjalla ja pitkillä näkee kun lumi on maassa n. 800m.

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 12.3.2008 17:27

Oma kokemus eri autosta, mutta H4 "bi" xenon + 100w H1 pitkä oli aika turha yhdistelmä sen pitkän osalta. Laitoin Pitkänkin Xenoniksi niin jo näkee.

Lienee myös aika hintavia nuo wannabe xenon halogeeni polttimot, joten miksi tuhlata rahaa niihin kun H7/H1 yms Xenon sarjoja saa suomestakin reilulla satkulla, ulkomailta vielä vähän edullisemmin.

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 12.3.2008 19:02

puhutaanko tässä nyt oikeesti bi-xenon + lisäpitkä yhdistelmästä vai (bi?)-xenon + auton omat pitkät, jos jälkimmäisestä niin mistä tuo bi-xenon silloin tulee? Vastaukset kun näyttää olevan molempiin vaihtoehtoihin.

Aslaasj
-
Viestit: 324
Liittynyt: 27.10.2006 13:32

ViestiKirjoittaja Aslaasj » 12.3.2008 19:28

3 bg passatistahan oli puhe ainakin aloittajalla ja nime omaan auton omista pitkistä, ja bi-xenonit on OEM+H7.
Menikö liian monimutkaiseksi :)

jamku
-
Viestit: 789
Liittynyt: 29.9.2003 16:53
Viesti:

ViestiKirjoittaja jamku » 12.3.2008 19:59

miks mulle ei nyt aukea yhtään tämä homma? olenko ainut?

Sallinen
-
Viestit: 440
Liittynyt: 23.7.2003 11:55
Viesti:

ViestiKirjoittaja Sallinen » 12.3.2008 20:11

Minä laittaisin halogeeni-pitkiin 4300K xenon-muutossarjan.

Selvennykseksi niille, joille homma ei aukene:

- Bi-xenon tarkoittaa, että samassa heijastimessa on sekä pitkä että lyhyt valo. Lyhyen valokuvio saadaan aikaa liikkuvalla varjostimella. Polttimona toimii yksi ja sama poltin. Tässä voi sitten olla lisänä vielä halogeeni-pitkä omassa heijastimessaan, mutta sillä ei varsinaisesti ole mitään tekemistä bi-xenon -termin kanssa.

- Kaksois-xenonissa taas on sekä pitkillä että lyhyillä oma heijastin ja xenon-polttimo.
Viimeksi muokannut Sallinen, 12.3.2008 20:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 12.3.2008 20:13

bi-xenonit on OEM+H7
.

Näin ainakin minä tämän ajattelin.

Sallinen valaisikin asiaa vähän enempi:)

Maikki
-
Viestit: 1074
Liittynyt: 23.7.2003 10:59

ViestiKirjoittaja Maikki » 13.3.2008 7:16

Edelleen olen sitä mieltä ettei 3bg:hen jossa on oem-bi-xenonit kannata laittaa halogeenipitkän tilalle xenoneita kun heijastin on niin naurettavan pieni. Simulalla tilannehan on ihan toinen jos lötköstä puhtaan kun H1-pitkän heijastin on vähintään 3-kertainen pinta-alaltaan verrattuna passattiin.

H7 pitkä tuo jonkinverran lisää pituutta valokuvioon ja jos tuntuu siltä että erottaa nuo H7:t kun pitkät on päällä niin kannattaa vaihtaa uudet xenonlamput. Omassa Passatissa oli jo 200tkm/6vuotta paikalleen olleet alkuperäiset lamput joiden sävy oli jo varsin sininen ja valoteho huono. Uudet lamput tilalle niin valomäärä oli ihan eri luokkaa eikä halogeenipitkän "keltaisuutta" juurikaan erottanut pitkät päällä ajaessa.

.

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 13.3.2008 8:57

Simulalla tilannehan on ihan toinen jos lötköstä puhtaan kun H1-pitkän heijastin on vähintään 3-kertainen pinta-alaltaan verrattuna passattiin.


Ei oo, kun tossa B4 80:ssä. Omasta mielestä se H1:sen puoli ei mikään iso ole.

zero
ffp jäsen
Viestit: 2100
Liittynyt: 19.8.2003 17:11

ViestiKirjoittaja zero » 13.3.2008 10:22

Miten se pieni heijastin estää sitä xenonia? Enemmän valoa se xenon-polttimo sieltä antaa kun H7, oli kuinka pieni tahansa tuo umpio, ainakin näin omalla järjellä mietittynä + toisen merkkisessä autossa käytönnössä kokeiltuna. Jos hakee enemmän valoa, niin kyllä tuo xenon hakkaa sen H7:n aika hyvin. Esim.
Lisäys: joissain autoissa bi-xenoneissa automatiikka säätää valoa vain korkeammalle kun laitetaan pitkät päälle (esim. Volvo V70/S60) eli kuvio nousee ja sen seuraksi syttyy vielä H7:t.

Pekka
ffp jäsen
Viestit: 2188
Liittynyt: 16.7.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Pekka » 13.3.2008 21:25

zero: Kyllä ainakin C70:ssä on sellanen läppä joka siitä polttimon edestä nousee, näyttää ehkä siltä et se säätää valojen korkeutta.

Maikki
-
Viestit: 1074
Liittynyt: 23.7.2003 10:59

ViestiKirjoittaja Maikki » 14.3.2008 7:50

Porukka ei ilmeisesti ole tajunnut mikä on pointtina miksei minun mielestä kannata xenonsarjaa passattiin H7:jen tilalle laittaa: Heijastin on niin pieni että xenonien hyöty jää varsin pieneksi. Tässä asiassa naisia lainataksemme:"koolla on väliä" ;)

Aslaasj
-
Viestit: 324
Liittynyt: 27.10.2006 13:32

ViestiKirjoittaja Aslaasj » 14.3.2008 9:13

Eli jos nyt unohdetaan se xenonsarja H7:n tilalle, niin onko Osram NightBreaker suomessa myynnissä olevista H7.sta hyvä vaihtoehto?

E:niin ja xenon-polttimot on olleet käytössä 20 tkm, et niitä en vielä vaihda..

Maikki
-
Viestit: 1074
Liittynyt: 23.7.2003 10:59

ViestiKirjoittaja Maikki » 14.3.2008 18:55

Nightbreakeria on kehuttu.

Suomen päivävalopakko-olosuhteissa 100tkm on palttiarallaa hyvä vaihtoväli xenoneille

DieselPoweri
-
Viestit: 24
Liittynyt: 30.4.2011 14:24

ViestiKirjoittaja DieselPoweri » 26.8.2011 19:16

Kysympä tähän vaiheeseen sellaista asiaa, eli jos on tuollaiset xenon lyhyillä ja halogen pitkillä oleva muutossarja, niin voiko sen polttimon vaihtaa että on xenonit myös pitkillä vai onko noissa ballateissa eroja?

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

ViestiKirjoittaja vk » 27.8.2011 23:06

Onko kenelläkään tietoa miten nuo 2011 Sprinterin vakio (bi)xenonit oikein toimii? Samasta mollukkalinssistä tulee lyhyet ja pitkät ja sisempänä oleva halogeniumpio antaa kurvivaloa. Kun pitkät valot kytkee niin valokeila on välittömästi maksimikirkkaudessa, mutta lyhyiden valoteho ei heikkeni havaittavasti laisinkaan eikä varmasti siirry mihinkään. Ylempi osa syttyy kuin halogeni mutta on tosiaan xenon. Onkohan tuolla nyt sitten 1 vai 2 xenonpolttimoa per umpio vai yksi todella tehokas polttimo ja todella nopea peili/läppä joka sallii pitkän valon keilan kytkettäessä?

mandariini
-
Viestit: 26
Liittynyt: 3.2.2007 23:09

ViestiKirjoittaja mandariini » 29.8.2011 19:32

Siellä on yksi polttimo per linssi ja lähivaloja rajaamassa läppä, joka sitten kääntyy nopeasti pois edestä kun kytketään pitkät, jolloin viivettä ei synny. Eli näin: http://www.youtube.com/watch?v=jvxUWYKA3_Y

chigiitta
-
Viestit: 6
Liittynyt: 5.11.2008 10:58

ViestiKirjoittaja chigiitta » 1.10.2011 15:34

vähän aiheesta poiketen, mutta josko täältä saisi apua!
Itsellä samanlaiset valot ( golf mk5 gti ), mutta pitkille vaihtaessa ei H7 syty rinnalle ollenkaan. Ei siis kummallekkaan puolelle. Xenon keila kyllä vaihtuu pitkäksi, mutta halogeeni ei tule rinnalle. Juuri saksasta auton haettuani en saanut paksusta saksankielisestä sulaketaulun ohjeesta selvää, mutta tuskin on sulakekkaan mennyt?! Osaako kukaan viisas opastaa mitä kannattaa katsoa.

William
-
Viestit: 635
Liittynyt: 23.7.2003 16:38

ViestiKirjoittaja William » 1.10.2011 20:25

Syttyykö pitkät, jos vetää viiksestä itteensä päin valokytkimen ollessa nolla-asennossa? Jos syttyy, niin sähköissä ei ole vikaa; Ne vaan on koodattu pois päältä ja ne saa takas toimintaan esim. VCDS:llä.


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa