Bi-xenon+halogeenit?
Valvoja: ffp jäsenet
Bi-xenon+halogeenit?
Eli otsikon mukaisesti mitkä toimii parhaiten bi-xenonien pitkien kanssa?
Nykyisellään tulee aika paljon keltaista valoa mukaan pitkät päällä ajaessa.
Nykyisellään tulee aika paljon keltaista valoa mukaan pitkät päällä ajaessa.
Suomessa myytävistä esim. Osram NightBreaker. Jos haluaa nähdä vähän vaivaa niin tilaa euroopasta Philips DiamondVision 5000k H1 polttimot. Sävy hyvin lähellä 4300-5000k OEM-Xenonin kanssa. Nuo mun Philipsit väisty jälkiasennussarjan alta pois ja olis tarpeettomana, poltettu joitakin tunteja 2tkm matkalla.
Jos kyse on 3bg passatista niin halogeenipitkän lamppu on h7
Noihin ei minun mielestä kannata xenonmuutossarjaa laittaa kun heijastin on aikas pieni. Jotkin mahdollisimman valkoista valoa antavat lamput kaveriksi. Siniset lamput tietysti näyttävät valkoisilta valotehon kustannuksella.
Omassa 3bg Passatissa on oem-xenonit+Bosch rallye 175:t xenonsarjalla ja pitkillä näkee kun lumi on maassa n. 800m.
Noihin ei minun mielestä kannata xenonmuutossarjaa laittaa kun heijastin on aikas pieni. Jotkin mahdollisimman valkoista valoa antavat lamput kaveriksi. Siniset lamput tietysti näyttävät valkoisilta valotehon kustannuksella.
Omassa 3bg Passatissa on oem-xenonit+Bosch rallye 175:t xenonsarjalla ja pitkillä näkee kun lumi on maassa n. 800m.
Oma kokemus eri autosta, mutta H4 "bi" xenon + 100w H1 pitkä oli aika turha yhdistelmä sen pitkän osalta. Laitoin Pitkänkin Xenoniksi niin jo näkee.
Lienee myös aika hintavia nuo wannabe xenon halogeeni polttimot, joten miksi tuhlata rahaa niihin kun H7/H1 yms Xenon sarjoja saa suomestakin reilulla satkulla, ulkomailta vielä vähän edullisemmin.
Lienee myös aika hintavia nuo wannabe xenon halogeeni polttimot, joten miksi tuhlata rahaa niihin kun H7/H1 yms Xenon sarjoja saa suomestakin reilulla satkulla, ulkomailta vielä vähän edullisemmin.
Minä laittaisin halogeeni-pitkiin 4300K xenon-muutossarjan.
Selvennykseksi niille, joille homma ei aukene:
- Bi-xenon tarkoittaa, että samassa heijastimessa on sekä pitkä että lyhyt valo. Lyhyen valokuvio saadaan aikaa liikkuvalla varjostimella. Polttimona toimii yksi ja sama poltin. Tässä voi sitten olla lisänä vielä halogeeni-pitkä omassa heijastimessaan, mutta sillä ei varsinaisesti ole mitään tekemistä bi-xenon -termin kanssa.
- Kaksois-xenonissa taas on sekä pitkillä että lyhyillä oma heijastin ja xenon-polttimo.
Selvennykseksi niille, joille homma ei aukene:
- Bi-xenon tarkoittaa, että samassa heijastimessa on sekä pitkä että lyhyt valo. Lyhyen valokuvio saadaan aikaa liikkuvalla varjostimella. Polttimona toimii yksi ja sama poltin. Tässä voi sitten olla lisänä vielä halogeeni-pitkä omassa heijastimessaan, mutta sillä ei varsinaisesti ole mitään tekemistä bi-xenon -termin kanssa.
- Kaksois-xenonissa taas on sekä pitkillä että lyhyillä oma heijastin ja xenon-polttimo.
Viimeksi muokannut Sallinen, 12.3.2008 20:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Edelleen olen sitä mieltä ettei 3bg:hen jossa on oem-bi-xenonit kannata laittaa halogeenipitkän tilalle xenoneita kun heijastin on niin naurettavan pieni. Simulalla tilannehan on ihan toinen jos lötköstä puhtaan kun H1-pitkän heijastin on vähintään 3-kertainen pinta-alaltaan verrattuna passattiin.
H7 pitkä tuo jonkinverran lisää pituutta valokuvioon ja jos tuntuu siltä että erottaa nuo H7:t kun pitkät on päällä niin kannattaa vaihtaa uudet xenonlamput. Omassa Passatissa oli jo 200tkm/6vuotta paikalleen olleet alkuperäiset lamput joiden sävy oli jo varsin sininen ja valoteho huono. Uudet lamput tilalle niin valomäärä oli ihan eri luokkaa eikä halogeenipitkän "keltaisuutta" juurikaan erottanut pitkät päällä ajaessa.
.
H7 pitkä tuo jonkinverran lisää pituutta valokuvioon ja jos tuntuu siltä että erottaa nuo H7:t kun pitkät on päällä niin kannattaa vaihtaa uudet xenonlamput. Omassa Passatissa oli jo 200tkm/6vuotta paikalleen olleet alkuperäiset lamput joiden sävy oli jo varsin sininen ja valoteho huono. Uudet lamput tilalle niin valomäärä oli ihan eri luokkaa eikä halogeenipitkän "keltaisuutta" juurikaan erottanut pitkät päällä ajaessa.
.
Miten se pieni heijastin estää sitä xenonia? Enemmän valoa se xenon-polttimo sieltä antaa kun H7, oli kuinka pieni tahansa tuo umpio, ainakin näin omalla järjellä mietittynä + toisen merkkisessä autossa käytönnössä kokeiltuna. Jos hakee enemmän valoa, niin kyllä tuo xenon hakkaa sen H7:n aika hyvin. Esim.
Lisäys: joissain autoissa bi-xenoneissa automatiikka säätää valoa vain korkeammalle kun laitetaan pitkät päälle (esim. Volvo V70/S60) eli kuvio nousee ja sen seuraksi syttyy vielä H7:t.
Lisäys: joissain autoissa bi-xenoneissa automatiikka säätää valoa vain korkeammalle kun laitetaan pitkät päälle (esim. Volvo V70/S60) eli kuvio nousee ja sen seuraksi syttyy vielä H7:t.
-
- -
- Viestit: 24
- Liittynyt: 30.4.2011 14:24
Onko kenelläkään tietoa miten nuo 2011 Sprinterin vakio (bi)xenonit oikein toimii? Samasta mollukkalinssistä tulee lyhyet ja pitkät ja sisempänä oleva halogeniumpio antaa kurvivaloa. Kun pitkät valot kytkee niin valokeila on välittömästi maksimikirkkaudessa, mutta lyhyiden valoteho ei heikkeni havaittavasti laisinkaan eikä varmasti siirry mihinkään. Ylempi osa syttyy kuin halogeni mutta on tosiaan xenon. Onkohan tuolla nyt sitten 1 vai 2 xenonpolttimoa per umpio vai yksi todella tehokas polttimo ja todella nopea peili/läppä joka sallii pitkän valon keilan kytkettäessä?
-
- -
- Viestit: 26
- Liittynyt: 3.2.2007 23:09
Siellä on yksi polttimo per linssi ja lähivaloja rajaamassa läppä, joka sitten kääntyy nopeasti pois edestä kun kytketään pitkät, jolloin viivettä ei synny. Eli näin: http://www.youtube.com/watch?v=jvxUWYKA3_Y
vähän aiheesta poiketen, mutta josko täältä saisi apua!
Itsellä samanlaiset valot ( golf mk5 gti ), mutta pitkille vaihtaessa ei H7 syty rinnalle ollenkaan. Ei siis kummallekkaan puolelle. Xenon keila kyllä vaihtuu pitkäksi, mutta halogeeni ei tule rinnalle. Juuri saksasta auton haettuani en saanut paksusta saksankielisestä sulaketaulun ohjeesta selvää, mutta tuskin on sulakekkaan mennyt?! Osaako kukaan viisas opastaa mitä kannattaa katsoa.
Itsellä samanlaiset valot ( golf mk5 gti ), mutta pitkille vaihtaessa ei H7 syty rinnalle ollenkaan. Ei siis kummallekkaan puolelle. Xenon keila kyllä vaihtuu pitkäksi, mutta halogeeni ei tule rinnalle. Juuri saksasta auton haettuani en saanut paksusta saksankielisestä sulaketaulun ohjeesta selvää, mutta tuskin on sulakekkaan mennyt?! Osaako kukaan viisas opastaa mitä kannattaa katsoa.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa