1.9 tdi agr rynkytys ja savutus ongelmaa

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

jaketson
-
Viestit: 81
Liittynyt: 9.3.2011 8:37

1.9 tdi agr rynkytys ja savutus ongelmaa

ViestiKirjoittaja jaketson » 9.3.2011 8:50

Auto skoda octavia 1.9 tdi 66kw -99 ajettu kohta 290 tkm

Kylmänä käynnistäessä pukkaa melkoiset siniset savut ja kone kynkyttää n.10 sekuntia jonka jälkeen käynti tasoittuu. Lämpimällä koneella on semmoinen ongelma kun vauhdissa painaa kytkimen pohjaan ja rullaa niin pitkään että auto pysähtyy niin kone rynkyttää koko matkan, niinkuin olisi evry päällä. Heti kun löysää kytkimen niin rynkytys loppuu. Lämpimällä koneella minkaalaista savutusongelmaa ei ole, ei mustaa eikä sinistä.

hattumies
-
Viestit: 209
Liittynyt: 24.9.2009 20:16

ViestiKirjoittaja hattumies » 9.3.2011 9:48

Kuulostaisi liian pieneltä iq (injected quantity) -arvolta, eli periaatteessa sama mihin evry vaikuttaa. Vag-comilla säätämään, Ross-Techin sivuilta löytyy ainakin ohjeet kun googlaa.

Borat5
-
Viestit: 19
Liittynyt: 3.11.2009 19:04

ViestiKirjoittaja Borat5 » 9.3.2011 10:04

Tuolta voit etsiä Vag-com auttajaa mikäli itse et Vag-comia omista
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=65197

jaketson
-
Viestit: 81
Liittynyt: 9.3.2011 8:37

ViestiKirjoittaja jaketson » 9.3.2011 11:11

Vag com löytyy. Olen kokeillut säätää sitä group 5, onko se käynnistyksen syötön määrä? Ei vaikutusta. Eikös toi iq säätäminen laske auton tehoa. Miten se voi olla mahdollista että jos tuossa on nyt syöttö isolla niin savua ei tule olleenkaan kunnolla painattaessa. Evryllä kyllä tulee mustaa.

nani
-
Viestit: 981
Liittynyt: 19.10.2006 16:28

ViestiKirjoittaja nani » 9.3.2011 13:22

katoppa pumpun ajoitus?

jaketson
-
Viestit: 81
Liittynyt: 9.3.2011 8:37

ViestiKirjoittaja jaketson » 9.3.2011 14:19

54

nani
-
Viestit: 981
Liittynyt: 19.10.2006 16:28

ViestiKirjoittaja nani » 9.3.2011 14:33

mulla oli jotain 70-80 en muista tarkkaan.. mut ei tuosta kyllä ainakaa johdu minun mielestä rynkytys..

aikoinaan oma edellinen agr rynkytti ainoastaan evry päällä..

Borat5
-
Viestit: 19
Liittynyt: 3.11.2009 19:04

ViestiKirjoittaja Borat5 » 9.3.2011 15:37

Paljon Vag Com näyttää IQ:ksi? Pumpun ajoitus on ok.

jaketson
-
Viestit: 81
Liittynyt: 9.3.2011 8:37

ViestiKirjoittaja jaketson » 9.3.2011 15:48

ennen säätöä näytti 4,2-4,6, Säädön jälkeen en katsonut lämpimällä koneella arvoa. Laitoin ruutuun 32700

jaketson
-
Viestit: 81
Liittynyt: 9.3.2011 8:37

ViestiKirjoittaja jaketson » 10.3.2011 17:46

Käytin suuttimet tänään testauksessa ja 2 kpl oli 165 bar, yks 175 ja viimeinen 190 bar joka on myös vakio. Muuten suuttimissa ei ollut mitään vikaa. Onko nuo avautumispaineet niin paljon laskeneet että tekis tuota?

Raipe68
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 2.3.2011 19:59

ViestiKirjoittaja Raipe68 » 10.3.2011 22:02

Käytin suuttimet tänään testauksessa ja 2 kpl oli 165 bar, yks 175 ja viimeinen 190 bar joka on myös vakio. Muuten suuttimissa ei ollut mitään vikaa. Onko nuo avautumispaineet niin paljon laskeneet että tekis tuota?
Oishan tuo viisasta laittaa liki ohjearvoja. Toisekseen niitä männän hiluja voi öljypohjasta kerälllä jos nuo erot on kovin suuria...

winstrol
-
Viestit: 29
Liittynyt: 16.2.2007 15:46

ViestiKirjoittaja winstrol » 16.3.2011 16:52

mulla teki samaa 1.9 ahu +300tkm aj.
tai siis silleen, että kun kelit pyöri -2-+2c ja laittoi ilman lohkoa käyntiin, niin väliin rynkytti & sauhutti kuin olisi justiin ollu räjähtämässä.

lohkon kautta ei ikinä vastaavaa.

otin ohjainboxin kätöseen ja putsailit map anturille menevän letkun + map anturin.
tuon jälkeen ei vaivaa ole ilmennyt.
elikkäs jarrukliineriä vaan tuskassa.

voi tietty olla planeettojen asennostakin kiinni, mutta jonkinverran tuli mustaa mönjää letkuista + mapista, että kenties tuommoinen riitti aiheuttamaan ko. vaivan??

jaketson
-
Viestit: 81
Liittynyt: 9.3.2011 8:37

ViestiKirjoittaja jaketson » 11.4.2011 10:05

Tilasin ulkomailta uudet suuttimien kärjet mallia dsla150p520 0.205 reiällä. Näissä pitää vissin olla sama 190 bar avautumispaine. Nyt kun alkuperäisillä kärjillä avautumispaineet olivat laskeneet niin nouseeko paineet taas kun laitan uudet kärjet vai pitääkö käyttää liikkeessä?

ramikoo
-
Viestit: 355
Liittynyt: 12.3.2009 21:27

ViestiKirjoittaja ramikoo » 11.4.2011 11:23

66 kw koneessa alkuperäinen suuttimen reikäkoko on paljon pienempi kun muistaakseni 81 kw on "jo" 0,184 reikäkoolla. Jotta saadaan aikaiseksi hyvä polttoaineen sumuuntuminen avautumispainetta kannataa nostaa noilla jonnekin 220 bar tietämille. Eli suuttimet shimmaukseen.

Vaggeni
-
Viestit: 39
Liittynyt: 7.4.2011 17:58

ViestiKirjoittaja Vaggeni » 11.4.2011 11:45

Aina suuttimille jotka on avattu paineiden säätö, sumujen tarkistus ja vuototesti.
Näillä eväillä saatkin sitten toimintavarman ja tehokkaamman paketin(isommat kärjet).

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 11.4.2011 13:22

Juu, avautumispaineet aina säätäen kärkien vaihdon yhteydessä. Itse laittaisin tuon kokoluokan suuttimille 190-200bar tietämille mutta varmaan niillekin on jokin paine speksattu. Suutinkärkien laaduissa on huimia eroja -joiltakin á20€ kärjiltä ei voi ihan hirveitä kestoja odottaa, ja säätötyö saattaa mennä hukkaan kun paineet ovat muuttuneet hetken ajon jälkeen aivan poskelleen.

jaketson
-
Viestit: 81
Liittynyt: 9.3.2011 8:37

ViestiKirjoittaja jaketson » 11.4.2011 17:01

missä se map anturi sijaitsee? Onko se imupuolen letkussa jossa on samassa imuilman lämpötila anturi? Eikait siihen mene mitään letkua vaan sähkö johtoja.

winstrol
-
Viestit: 29
Liittynyt: 16.2.2007 15:46

ViestiKirjoittaja winstrol » 11.4.2011 17:29

mulla onpi 66kw ahu kone ja kyllä sinne letku menee.
ecun otat irti. ei sinne mene kuin yksi letku.
letkun putsaus + ecun sisällä oleva mappi anturi putsata myös.

itte suihkuttelin jarru kliineriä sinne mitä sain, siis mappi anturin reiästä sisään.
letkut ny helpompi putsata.

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 11.4.2011 17:53

Ei agr:ssä oo MAP anturia ecun sisällä vaan se on ahtoputkessa. Samassa anturissa on myös ahtoilman lämpötila-anturi.

jaketson
-
Viestit: 81
Liittynyt: 9.3.2011 8:37

ViestiKirjoittaja jaketson » 17.4.2011 10:48

Suutinkärjet nyt vaihdettu mutta ei vaikutusta, kulutus kyllä tippui 1 - 1,5 litralla. Map puhdistettu ja uusi maf anturi tulossa saksasta.

jaketson
-
Viestit: 81
Liittynyt: 9.3.2011 8:37

ViestiKirjoittaja jaketson » 24.4.2011 23:26

En ole vielä maf anturia vaihtanut mutta kun käytin autoa katsastuksessa ja katsastusmies kokeili etujarruja, niin saman tien kun eturenkaat alkoi pyöriä niin kone alkoi hullunlailla rynkyttämään. Olen myös huomannut kun päästää auton alamäkeen tyhjäkäynnillä niin tuo rynkytys alkaa, niinkuin olisi evry päällä. Voiskohan tuossa olla jonkin moinen softa vika? Onko minkalainen homma käydä liikkeessä päivittämässä softa ja minkä hintanen?

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 25.4.2011 9:13

Näyttääkös lämpötila-anturit oikeita arvoja vcds:ssä?
Oletko kokeillut maffin piuha irrotettuna tuleeko oireita?

jaketson
-
Viestit: 81
Liittynyt: 9.3.2011 8:37

ViestiKirjoittaja jaketson » 25.4.2011 9:52

Yön yli seisottua koneen lämpö vag-comilla katsottuna ulkoilmasta heittää pari astetta eli kunnossa on.En ole kokeillut irrottaa maffia mutta maf on tällä hetkellä aivan pimeä, ecu laittaa arvoksi 550. Pitää odotella vielä sitä uutta maffia niin katsotaan sitten. Katsoin myös vag-comillä kun auton päästää huilaamaan niin iq arvo heittelee 2 ja 5 välillä niin pitkään kunnes auton nopeusmittari näyttää nollaa, tai joskus vaikuttaa kun nostaa kytkimen.

jaketson
-
Viestit: 81
Liittynyt: 9.3.2011 8:37

ViestiKirjoittaja jaketson » 27.4.2011 20:32

Uusi maf asennettu mutta ei vaikutusta. Kun ottaa nopeusmittarianturin irti niin tuota rynkytystä ei esiinny ajossa. Voisko joku arvailla mikä tuossa ois vikana? Onko minkalainen homma purkaa pumppu ja katsoa oisko siellä jotain näkyvää kulumaa vai onkohan tuo ihan softa viaka?

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 27.4.2011 20:50

Mainitsit että kulutus tippui suuttimien vaihdossa, niin millaisia lukemia oli ennen ja mitä vie nyt?
Kiinnostaa, koska itse mietin myös suuttimien vaihtoa ja hyvä olis jos siihen olis tehon lisäksi myös taloudellisia perusteita :) nykyään mulla menee enimmäkseen hiukan yli 5 litraa sataselle, joka on hieman paljon laisesti.. cordolla kun pitas päästä 4n tuntumaan ja allekin jos pihistelee...

jaketson
-
Viestit: 81
Liittynyt: 9.3.2011 8:37

ViestiKirjoittaja jaketson » 27.4.2011 22:33

Mullahan on nyt isommat suuttimet kuin vakiot. Ennen kulutus oli matka ajossa jotain 5.2 litraa ja nyt ajotietokone näytti 3.6 kun kävin vakio reissun (300km). Seka ajossa tankillisella on päässyt 800 kilsaa (ilmeisesti 55 litran tankki) ja tällä hetkellä seka ajossa olen ajanut 800 kilometriä ja vielä 1/4 osa tankkia jäljellä, eli ajaa noin 1000km tai jopa yli. Nämä ajot oon ajanut rikkinäisellä ilmamassamittarilla mutta en tiedä mihin suuntaan vaikuttaa. Jos koneellasi on ajettu 300 tkm niin ei varmasti mene hukkaan suutinkärkien vaihto.

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 30.4.2011 20:16

Isompia tietenkin mielessä :) Jos sen litran putoais niin nehän jopa maksaa itsensä takas vajaan 30tkm ajolla...
Ja varmaankin alkaa noi orkkis suuttimet oleen jo eläkeiässä.. reilu 380tkm niillä on ajettu..
Hiukan ketuttaa joskus kun emäntä ajelee Scenicillä huomattavasti pienemmällä kulutuksella :)

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 30.4.2011 20:42

Suuttimet huijaa ajotietokonetta, huomasin itsekkin aikoinaan kun ne vaihdoin. Jotkut racet oli mulla ainakin.

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 30.4.2011 22:14

Jos alkuperäisten suuttimien tilalle vaihtaa isommat niin ajotietokone näyttääkin todellista pienempiä kulutuksia koska eihän ohjelma tiedä ajavansa isompia suuttimia joista virtaa suurempi määrä löpöä samalla ruiskutusajalla.

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 1.5.2011 0:04

Sama tuli itsellekin mieleen, enkä tuohon ajotietsikan lukemaan juuri sen kummempaa huomiota kiinnittänytkään :)
Olis mielenkiintoista kuulla kokemuksia (tankkauksiin perustuen) kuinka kulutus käyttäytyy...

jaketson
-
Viestit: 81
Liittynyt: 9.3.2011 8:37

ViestiKirjoittaja jaketson » 1.5.2011 0:26

Tankkasin nyt tankin täyteen ja laskettuna siitä kulutus oli 5,5 litraa ja ajotietokone näytti 4,3 litraa. Tämä siis sekalaista ajoa, varmaan puolet matkaa. Pystyykö tuon ajotietokoneen kulutusmittaria kalibroimaan mitenkään?

jaketson
-
Viestit: 81
Liittynyt: 9.3.2011 8:37

ViestiKirjoittaja jaketson » 1.5.2011 0:32

Vinkkinä vaan että tilasin suutinkärjet ebaysta http://cgi.ebay.com/1-9-TDI-81KW-0-205- ... 4aaa6d9f3b

Hyvin ovat toimineet, ilmoituksessa ei lue merkkiä mutta olivat bocshin paketissa ja suuttimissa luki bocsh made in brazil.

jaketson
-
Viestit: 81
Liittynyt: 9.3.2011 8:37

ViestiKirjoittaja jaketson » 16.7.2011 21:58

Vielä on sama vaiva, kylmänä kun antaa auton käydä vähän aikaa ja sitten kun lähtee kiihdyttelemään niin noin kolmen kunnon kiihdytyksen jälkeen sininen savu vaihtuu mustaksi. Mistähän tuota vikaa voisi lähteä etsimään?

jaketson
-
Viestit: 81
Liittynyt: 9.3.2011 8:37

ViestiKirjoittaja jaketson » 18.7.2011 20:25

Eipä näy vastauksia tulevan mutta kysyn kuitenkin että onko normaalia että tyhjäkäynnillä maf antaa 450mg/h ja pyytää 280mg/h

MarcusS
-
Viestit: 358
Liittynyt: 11.2.2004 22:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja MarcusS » 18.7.2011 21:58

on, kun egr on mennyt kiinni.

jaketson
-
Viestit: 81
Liittynyt: 9.3.2011 8:37

ViestiKirjoittaja jaketson » 18.7.2011 22:08

se on laipattu


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 51 vierailijaa