E10-kysely
Valvoja: ffp jäsenet
E10-kysely
Koska eekympistä on ollut paljon juttua sekä kulutuksen, tehon että moottorin käynnin suhteen ja asia on kovinkin kutkuttava, tein lyhyen kyselyn asiaan liittyen. Käykääs vastailemassa, oli kokemus uudesta bensasta suuntaan tai toiseen.
Kyselyyn
Huomaa, että tuossa ei kysytä käytätkö eekymppiä - kelasin, että ne jotka eivät ko polttoainetta käytä, eivät varmaankaan kyselyyn vastaa, sillä heillä ei käyttökokemuksia ole. Tein tuon aika nopeasti ja sen kummempia miettimättä... pari muutakin ihan mielenkiintoista asiaa jäi laittamatta, mutta en enää viitsinyt alkaa muuttelemaan, kun oli jo siinä vaiheessa tullut niin paljon vastauksia - noi oli imo ne olennaisimmat joka tapauksessa. Mahdolliset 98- ja dieselkäyttäjien vastauksethan tekee datasta enemmän mun ennakko-oletuksen vastaisen (vaikka tietenkin pyrin objektiivisin mielin tätä arvioimaan)
EDIT: Mulla on nyt parissa päivässä tullut 200 vastausta, joten tässä alkaa olla sen verran dataa, että saadaan tilastollisesti merkitseviä tuloksia. Lisääkin mahtuu, joten ei muutakuin kertomaan vaan kokemuksista, jos niitä on!
Kyselyyn
Huomaa, että tuossa ei kysytä käytätkö eekymppiä - kelasin, että ne jotka eivät ko polttoainetta käytä, eivät varmaankaan kyselyyn vastaa, sillä heillä ei käyttökokemuksia ole. Tein tuon aika nopeasti ja sen kummempia miettimättä... pari muutakin ihan mielenkiintoista asiaa jäi laittamatta, mutta en enää viitsinyt alkaa muuttelemaan, kun oli jo siinä vaiheessa tullut niin paljon vastauksia - noi oli imo ne olennaisimmat joka tapauksessa. Mahdolliset 98- ja dieselkäyttäjien vastauksethan tekee datasta enemmän mun ennakko-oletuksen vastaisen (vaikka tietenkin pyrin objektiivisin mielin tätä arvioimaan)
EDIT: Mulla on nyt parissa päivässä tullut 200 vastausta, joten tässä alkaa olla sen verran dataa, että saadaan tilastollisesti merkitseviä tuloksia. Lisääkin mahtuu, joten ei muutakuin kertomaan vaan kokemuksista, jos niitä on!
Nyt olis tulosta.
E10-polttoaineeseen siirtymisen jälkeen:
- Vastanneista vajaa 62,5% kertoi havainneensa kulutuksen kasvaneen joko hieman tai huomattavasti
- Vajaa kolmannes kertoi huomanneensa tehon pudonneen
- Yli 35% kertoi moottorin toiminnan huonontuneen
Lukemista
E10-polttoaineeseen siirtymisen jälkeen:
- Vastanneista vajaa 62,5% kertoi havainneensa kulutuksen kasvaneen joko hieman tai huomattavasti
- Vajaa kolmannes kertoi huomanneensa tehon pudonneen
- Yli 35% kertoi moottorin toiminnan huonontuneen
Lukemista
jo on kuukaudessa saatu varmoja tuloksia polttoaineen kulutuksessa. no tosin itse näkisin että tammikuussa on kuitenkin suurimmat pakkaset ja näin ollen edellisten kuukausien kulutukset ei voi oikein mitenkään olla verrannollisia. ja näitä juttuja on sit tankkillisen ajolla kuulunu. pitemmällä ajanjaksolla voitaisiin käyttää verrannollisina.
toki nämä on omia mielipiteitä
toki nämä on omia mielipiteitä
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Mun mielestä suurin moka tossa on hinnoittelu, joka ei paljoa kannusta ajamaan E10:llä ja se että vaihtoehto 95:n käyttöön on poistettu. Mikään, mikä tuputetaan edes puoliksi väkisin ei ole ihmisten mieleen. Jos olisi tuotu halvempana E10 ja sen lisäksi olisi 95 ja 98 polttoaineet, voisi ihmisten suhtautuminen asiaan olla huomattavasti rationaalisempaa. vrt. naisten paremmin pärjääminen armeijassa, miehiin nähden. Oisko kenties vapaaehtoisuus ja sen tuoma motivaatio syynä.
Toisekseen, onko E10:stä tiedossa sen pitkäaikaiset vaikutukset autolle. Sanotaan, että käytät 10v E10 polttoainetta, tekeekö se autolle suurempaa haittaa vs 10v 98 polttoainetta käyttävään.
Toisekseen, onko E10:stä tiedossa sen pitkäaikaiset vaikutukset autolle. Sanotaan, että käytät 10v E10 polttoainetta, tekeekö se autolle suurempaa haittaa vs 10v 98 polttoainetta käyttävään.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Eikös nuo ruåtsalaiset ole harrastaneet alkoholipolttoaineita jo jostain ammoisista ajoista? Luulis että tietoa jo on.
Mie oon miettiny samaa. Ne päästelee siellä menemään E85, joten luulis niillä olevan jotain kokemuksia mm. veden kondensoitumisesta tai tukkeutuneista suodattimista...
Toki tuolla E85:llä liikkuvat pirssit pitää olla jotain FelxiFuel/MultiFuel/FuckinFuel - malleja, mut siitä huolimatta luulis niillä olevan tietämystä viinalla ajamisesta.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
5% etanolimäärän lisääminen bensaan vähentää energiasisältöä about 2%. Jos verrataan E5:seen mitä polttoaine viime vuosina on ollut, kuluu E10:iä 2% enempi, eli kulutuseroa ei käytännössä pysty mittaamaan.
Mitä mitä, eikö nämä internietin uskottavat tarinat litrojen kulutuksen noususta pidäkkään paikkaansa ;)
Niin monet "automiehet" ovat julistaneet jo muutaman kymmenen (20-30 km !!) kilometrin perusteella miten nykii ja köhii ja tehotkin on poissa ja kuluttaakin enemmän (kun tuossa annoin tuolle ropposelle huolella kenkää ja kuulostelin onko ne tehot hukassa, muhahahaaa).
Varmaan joissakin autoissa tulee polttoainejärjestelmien tiivisteet hapertumaan, mutta tuskin tästä tulee sen katastrofaalisempaa kuin aikanaan lyijystä luopumisesta.
Hinnoittelu tosin on aivan perseestä. Ei härmäläinen uutuutta kokeile jos se ei ole selkeesti halvempaa. Nykyisellä hinnoittelulla otetaan takapakkia päästöissä (taas muhahahaaa...) Sinällään omituista, että poliitikot ajoittavat tällaisen muutoksen juuri vaalien alle. Meniköhän jotain noiden päätelmissä hieman metsään?
Hohhoh, ai ei pysty mittaamaan. Mersussa ainakin menee keskimäärin 0.5l enemmän satasella E10:iä. Eihän toi nyt laboratoriomittaus ole, mutta tankkausmäärä vs ajetut kilometrit ja kuitenki suht samanlaista ajoa tankista toiseen. Ei toi muuten mua stressais, mutta kun se E10:n hinta on suhteettoman kallis siihen nähden mitä 98:lla saat kilometrejä hintaansa nähden. Samalla kuitenkin poltetaan enemmän tavaraa, eikös tää jotenkin sodi koko viherpiiperrysajatusta vastaan?
Mut onhan näitä ongelmia nähty kaveripiirissä. Imprezasta katos kokonaan meno E10:n jälkeen, tankin tyhjentämisen ja 98:n tankkaamisen jälkeen rupes taas wörkkii, porschesta hajos bensapumppu E10:stä ja yhdestä fiiatista katos tyhjäkäynti. Sattumaa vai? Emmä kyl menis sanomaan. Lisäksi, Ducatin bensatankki turpoaa E10:stä, jonka seurauksena se ei enää pysy kiinni kannakkeissaan, samaa vikaa löytyy KTM:ltä ja muilta jotka käyttää acerbiksen tankkeja (eli varmaan autoissakin).
Lehtilä, joo ei varmaan tunnu, mut suhteet sen masinolin laittamisesta tankkiin on hieman eri, kuin E10:n. 60 litran tankissa on kuitenkin 6 litraa etanolia nykyään. :D
Mut onhan näitä ongelmia nähty kaveripiirissä. Imprezasta katos kokonaan meno E10:n jälkeen, tankin tyhjentämisen ja 98:n tankkaamisen jälkeen rupes taas wörkkii, porschesta hajos bensapumppu E10:stä ja yhdestä fiiatista katos tyhjäkäynti. Sattumaa vai? Emmä kyl menis sanomaan. Lisäksi, Ducatin bensatankki turpoaa E10:stä, jonka seurauksena se ei enää pysy kiinni kannakkeissaan, samaa vikaa löytyy KTM:ltä ja muilta jotka käyttää acerbiksen tankkeja (eli varmaan autoissakin).
Lehtilä, joo ei varmaan tunnu, mut suhteet sen masinolin laittamisesta tankkiin on hieman eri, kuin E10:n. 60 litran tankissa on kuitenkin 6 litraa etanolia nykyään. :D
Lisäksi, Ducatin bensatankki turpoaa E10:stä, jonka seurauksena se ei enää pysy kiinni kannakkeissaan, samaa vikaa löytyy KTM:ltä ja muilta jotka käyttää acerbiksen tankkeja (eli varmaan autoissakin).
Tässähän se syy on koviin kulutuslukemiin eli tankin turvottua uusiin sfääreihin sen tilavuus kasvaa ja kulutuslukemat näyttää hevon persettä!
MikaJ, ei kaikki toki ole E10:n syytä, mutta semmoset mitkä katoaa kun lippoaa tankin tyhjäksi, tankkaa 98 ja auto rupeaa toimimaan kunnolla tuskin on silloin muusta kiinni. :D
Ike, :D
Ite mä olen vähän kahden vaiheilla E10:n suhteen, toisaalta omissa vehkeissä ei sitä pysty käyttämään ilman riskiä, vahempien autossa ei ongelmaa ollut, muutakuin että sitä kuluu se n.0.5litraa enemmän sadalla. Sitten nää muut kysymykset, säästääkö se oikeesti luontoa vai päinvastoin (tuotanto, kuljetus, sademetsien hakkuut), mitkä haitat tulevat pitkäaikaisen (10-20V) käytön seurauksena ja kaikkein suurin pohdintaa aiheuttava seikka on hinta. Viiden sentin erolla en ite näe järkeä E10:n tankkaamisessa.
Ike, :D
Ite mä olen vähän kahden vaiheilla E10:n suhteen, toisaalta omissa vehkeissä ei sitä pysty käyttämään ilman riskiä, vahempien autossa ei ongelmaa ollut, muutakuin että sitä kuluu se n.0.5litraa enemmän sadalla. Sitten nää muut kysymykset, säästääkö se oikeesti luontoa vai päinvastoin (tuotanto, kuljetus, sademetsien hakkuut), mitkä haitat tulevat pitkäaikaisen (10-20V) käytön seurauksena ja kaikkein suurin pohdintaa aiheuttava seikka on hinta. Viiden sentin erolla en ite näe järkeä E10:n tankkaamisessa.
Tampereella oli paikallislehdessä nostettu kissaa pöydälle:
http://www.tamperelainen.fi/Keskustelut/Lukijalta/Menossa-on-suuri-polttoainehuijaus?sms_ss=facebook&at_xt=4d59fd523b445b16%2C0
Viimeisen lauseen teksti on mielestäni myös hyvin tätä päivää kuvaava, kun taas kerran autoilijoilta revitään massit povesta:
Ei muutoin, mutta kyllä se vituttaa tankata bensa ja diikkelipelejä näillä hinnoilla.
http://www.tamperelainen.fi/Keskustelut/Lukijalta/Menossa-on-suuri-polttoainehuijaus?sms_ss=facebook&at_xt=4d59fd523b445b16%2C0
Viimeisen lauseen teksti on mielestäni myös hyvin tätä päivää kuvaava, kun taas kerran autoilijoilta revitään massit povesta:
Miksi muuten bensiinin hinta on noin 1,52 litralta, eli suunnilleen sama kuin silloin, kun raakaöljy maksoi 150 $ tynnyriltä. Tämän hetken tynnyrihinta on noin 100 $.
Jotkut vetävät härskisti välistä!
Ei muutoin, mutta kyllä se vituttaa tankata bensa ja diikkelipelejä näillä hinnoilla.
Avainsana onkin Dollari, euro ja dollarin kurssi on eri kuin aikoinaan... mitä tuossa kk sitten laskettiin, raakaöljy on tällä hetkellä noin 18% halvempaa euroissa, kuin mitä pari vuotta sitten. Eli on sille ihan looginen syykin olemassa, ei se ole vedätystä, vaan inflaatiota ja valuuttakurssien muutoksia.
Naapurin korjaamossa ongelmat kasautuneet
Naapuri autokorjaamon halli täynnä jähmettyneitä autoja.. korjaamopäällikkö kiroaa E10:n maanrakoon koskien parikin vuotta vanhoja autoja. 98:ia tankkiin ja kaikissa autoissa matka on jatkunut. Tämä E10 on kyllä jatkumoa tähän viherpiperrysagendaan mille kukaan ei ole vielä viheltänyt peliä poikki:
ilmastonlämpenemiseuforia, hehkulamppujen vaihto elohopea loisteputkiin, maapuhdistamot/jätevesiskandaali, etanolin lisääminen bensaan ja sademetsät veks, uudet talonrakennusmääräykset..mitä ihanaa seuraavaksi..
ilmastonlämpenemiseuforia, hehkulamppujen vaihto elohopea loisteputkiin, maapuhdistamot/jätevesiskandaali, etanolin lisääminen bensaan ja sademetsät veks, uudet talonrakennusmääräykset..mitä ihanaa seuraavaksi..
-
- -
- Viestit: 106
- Liittynyt: 18.8.2010 6:42
Kaverini on Itelalla töissä ja kirjoitteli tossa perjantaina seuraavaa:
"Meillä tuli töissä edellispäivänä uudet ohjeet, eli tästä lähin tankataan firman autoihin 98. Syystä että, jo näin lyhyellä ajalla on kulutukset nousseet huomattavasti, joten taloudellisista syistä siirrytään 95E10:stä 98:iin."
Toinen kaveri oli ihmetelly tankatessaan kuin ennen 7 litraa satkulle kuluttuva auto olikin yhtäkkiä vetäny 9 litraa. Pakkasen lisää olisi litran ehkä ymmärtänyt, muttei kahta.
Emännänkin autossa on kulutus noussu 0,4 litraa satkulle.
"Meillä tuli töissä edellispäivänä uudet ohjeet, eli tästä lähin tankataan firman autoihin 98. Syystä että, jo näin lyhyellä ajalla on kulutukset nousseet huomattavasti, joten taloudellisista syistä siirrytään 95E10:stä 98:iin."
Toinen kaveri oli ihmetelly tankatessaan kuin ennen 7 litraa satkulle kuluttuva auto olikin yhtäkkiä vetäny 9 litraa. Pakkasen lisää olisi litran ehkä ymmärtänyt, muttei kahta.
Emännänkin autossa on kulutus noussu 0,4 litraa satkulle.
squid, mitäs jos sen alkon laittaa siihen huoltoaseman yhteyteen, ni eiks se silloin täyty et etanolia saa asemalta ;D
Lahden radiossa oli uutisessa tms suositus ettei näillä keleillä kannata tankata E10:iä. Ohan se hyvä et meillä on suomessa polttoaine, joka ei sovi isoon osaan autoista, eikä ilmasto-olosuhteisiin :D
Lahden radiossa oli uutisessa tms suositus ettei näillä keleillä kannata tankata E10:iä. Ohan se hyvä et meillä on suomessa polttoaine, joka ei sovi isoon osaan autoista, eikä ilmasto-olosuhteisiin :D
mitäs jos sen alkon laittaa siihen huoltoaseman yhteyteen, ni eiks se silloin täyty et etanolia saa asemalta ;D
Aivan loistava idea!
Btw, en tiedä onko artikkeli teille tuttu mutta seuraavassa VTT vastaa E10-kysymyksiin. Minua akoi kovasti kummastuttamaan kohta, jossa vastattiin kysymykseen "EU edellyttää 10 %:n osuutta; miksi Suomessa tavoitellaan 20 %:n tasoa?" sillä mielestäni vastaus jäi tuosta puuttumaan. Eihän siinä todeta muuta kuin, että tietyin edellytyksin 5% taso riittäisi, ja EU:n asettama maksimi on etanolipitoisuudelle on 10%. Ja kappas kummaa, kyseessä todellakin on Suomen sooloilu, jonka syyksi erikoistutkija J. Laurikko spekuloi biopolttoainevalmistuksen kotimaisen teknologian kehityksen tukemisen.
"MUAHAHAHAHHAHAAA" ja rikkaat mahat hyllyy.
-
- -
- Viestit: 698
- Liittynyt: 23.7.2003 13:32
Yhden tankin kokeeksi tankkasin ja kulutuksesta nyt en mee mittää sanomaan,mutta jos auto on kylmä ja käyt pistään sen kovemmilla pakkasilla käyntiin ja haet vaikka postin tuosta vierestä,nii auto ehtiiki sillä aikaa sammua, kun normaalisti aikasemmilla polttoaineilla tuommosta ei ilmennyt.
Pyrkii siis hakemaan tuota tyhjäkäyntiä tuonne 400-600rpm välille missä normaalistikki käy jos ei ilmastointi ole päällä,mutta tuolla nykysellä E10:llä se ei jaksa nousta enää tuolta pohjalta omin voimin ja siis sammuu. 98 tankkiin seuraavaksi ja ongelma katosikin.
Mittarissa 57000 Km ja ei vielä pitäs ihan horo olla.
Pyrkii siis hakemaan tuota tyhjäkäyntiä tuonne 400-600rpm välille missä normaalistikki käy jos ei ilmastointi ole päällä,mutta tuolla nykysellä E10:llä se ei jaksa nousta enää tuolta pohjalta omin voimin ja siis sammuu. 98 tankkiin seuraavaksi ja ongelma katosikin.
Mittarissa 57000 Km ja ei vielä pitäs ihan horo olla.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Nythän tämä hieno valtio rupee kiristämään autoilijoita että pitää auton kunnon kustannuksella rupee ostamaan E10 bensaa = Jos ette osta E10 bensaa niin nostamme 98 hintaa.
Tuolla lisää asiasta-> http://www.iltalehti.fi/autot/2011033113467887_au.shtml
Tuolla lisää asiasta-> http://www.iltalehti.fi/autot/2011033113467887_au.shtml
-
- -
- Viestit: 256
- Liittynyt: 23.7.2003 8:14
http://www.iltasanomat.fi/vaalit2011/Ur ... 70581.html
Ei sinäänsä yllätä tuokaan...
Saapa nähdä miten tuolla saakelin E10 paskalitkulle tekevät.Omaani en kyllä tankkaa pitkällä tikullakaan E10. Väkisin koittavat myydä nostamalla 98 hintaa reilusti... :(
Ei sinäänsä yllätä tuokaan...
Saapa nähdä miten tuolla saakelin E10 paskalitkulle tekevät.Omaani en kyllä tankkaa pitkällä tikullakaan E10. Väkisin koittavat myydä nostamalla 98 hintaa reilusti... :(
-
- -
- Viestit: 1219
- Liittynyt: 31.10.2004 21:43
Itseellä ei tällä kertaa ole muita tärpätillä käyviä vehkeitä kun tuo mopo, johon ei E10:tä suositella, joten varsinaista kokemusta ei ole, mutta eikö nyt maalaisjärjellä ajateltuna oletettavasti suurin osa noista ongelmista johdu siitä, kun tuo lisääntynyt etanoli ottaa tankkiin kertyneet vedet ja muut paskat mukaansa ja se tukkii ja jäädyttää putket ja suotimet. Väittäisin, että jos tämä vaihdos olisi tehty kesäaikaan, oltaisiin suurimmalta osalta ongelmista vältytty... Tämä nyt on vaa omaa aivopiereskelyäni. Suurentuneeseen kulutukseen en osaa ottaa kantaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Just, kehitään joku paskalitku jonka vuoksi ihmiset siirtyy luonnollisesti parempaan aineeseen. Sitten kun ei saada sitä paskaa myytyä riittävästi, niin nostetaan 98:n hintaa. Itse olen ajennut aina 98:lla kun sitä noihin mun kulkineisiin on kuulunutkin tankata. Pitääkö meikäläisenkin nyt sitten maksaa tämän vitun E10:n takia vieläkin enemmän polttoaineesta mitä olen aina käyttänyt. Ilmeisesti ei käynyt mielessäkään näillä mulkuilla, että sitä E10 hintaakin vois vaikka koittaa laskea.
Alkaa kyllä pikkuhiljaa vituttamaan koko saatanan polttoainepolitiikka. Taidan vittuillakseni alkaa käyttämään autoa entistäkin enemmän ja jätän kohta yöksikin sen tyhjäkäynnille. Menkööt rahaa bensaa vaikka kuinka paljon. Multaperseiden autottomina päivinähän olen jo useamman vuoden ajan vienyt roskatkin autolla. Bussikaistojakin ajan entistä enemmän, kun keksivät sen naurettavan uuden lain niihin. (No se nyt ei liity enää polttoaineisiin, mutta kuitenkin prkl)
Kun noita muitakin mielenvikaisia lakeja säätävät niin voisivat vaikka kirjata lakiin polttoaineen hinnaksi jonkun suht järkevän rajan. Ja polttoaineen tuottajille velvoite, että nyt sitten muuten myytte sitä tuohon hintaan tai poltetaan teiltä talot sillä E10:llä...
"Kysyntä nostaa hintaa", jaa, no eikös sitten se huono kysyntä sitten myös laske hintaa? Ai niin, mutta näiden runkkareiden sanakirjastahan puuttuu kohta "hinnan laskeminen"...
Haistakaa paska polttoaineen tuottajat ja koko vitun valtiovalta!!! Ugh prkl!!
Alkaa kyllä pikkuhiljaa vituttamaan koko saatanan polttoainepolitiikka. Taidan vittuillakseni alkaa käyttämään autoa entistäkin enemmän ja jätän kohta yöksikin sen tyhjäkäynnille. Menkööt rahaa bensaa vaikka kuinka paljon. Multaperseiden autottomina päivinähän olen jo useamman vuoden ajan vienyt roskatkin autolla. Bussikaistojakin ajan entistä enemmän, kun keksivät sen naurettavan uuden lain niihin. (No se nyt ei liity enää polttoaineisiin, mutta kuitenkin prkl)
Kun noita muitakin mielenvikaisia lakeja säätävät niin voisivat vaikka kirjata lakiin polttoaineen hinnaksi jonkun suht järkevän rajan. Ja polttoaineen tuottajille velvoite, että nyt sitten muuten myytte sitä tuohon hintaan tai poltetaan teiltä talot sillä E10:llä...
"Kysyntä nostaa hintaa", jaa, no eikös sitten se huono kysyntä sitten myös laske hintaa? Ai niin, mutta näiden runkkareiden sanakirjastahan puuttuu kohta "hinnan laskeminen"...
Haistakaa paska polttoaineen tuottajat ja koko vitun valtiovalta!!! Ugh prkl!!
Viimeksi muokannut Eemeli, 6.4.2011 6:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kohta kun alkamaan näitä tiivistevikoja tulemaan esille niin sitten nousee vakuutusmaksut kun autoja syttyy palamaan kesken ajon. Esim: suuttimen/bensa putken tiivisteet rupee vuotamaan ja sylkee bensaa punahehkusen ahtimelle tai viottuneen tulpanjohdon päälle...
Eli nopeesti spekuloituna tämä kallis bensa mikä ei oikeestaan sovellu muuhun kun osien pesuun tuottaa harmia vielä monen lompakolle ja jotkuthan tällä pääsee sitten rikastumaan...
Eli nopeesti spekuloituna tämä kallis bensa mikä ei oikeestaan sovellu muuhun kun osien pesuun tuottaa harmia vielä monen lompakolle ja jotkuthan tällä pääsee sitten rikastumaan...
Nykyään itse diesel auton omistavana ei ole E10 bensan tulo omaa elämää hetkauttanut, mut tänään alko vituttamaan. Uutisissa puhuivat kappas jälleen kerran siitä että E10 menekki vain laskee. Mikäli tämä meno jatkuu, niin bensanmyyjät aikovat lunastaa velvoitteensa dieselin hinnalla. Ei jumankauta! Pistetään ecobensa myyntiin niin maailma pelastuu
Polttonaine politiikassa ei ole mitään järkeä. Pitäisi tuoda markkinoille vähemmän maailmaa tuohavia polttoaineita (joko käytössä tai valmistuksessa). Mutta pilataan se sillä että vedetään rahaa ihan helvetisti valtion kassaan veroissa, kun otettiin nyt näin hyvä aine käyttöön. Esimerkkinä tästä on biodieseli, verotuksella siitäkin tehtiin kannattamatonta tuottajille.
Polttonaine politiikassa ei ole mitään järkeä. Pitäisi tuoda markkinoille vähemmän maailmaa tuohavia polttoaineita (joko käytössä tai valmistuksessa). Mutta pilataan se sillä että vedetään rahaa ihan helvetisti valtion kassaan veroissa, kun otettiin nyt näin hyvä aine käyttöön. Esimerkkinä tästä on biodieseli, verotuksella siitäkin tehtiin kannattamatonta tuottajille.
-
- -
- Viestit: 1136
- Liittynyt: 12.5.2004 23:20
Onneksi ei itse tarvitse ajaa työksi oikeastaan yhtään, joskus jotain 120km pyrähdyksiä, maksimissaan kerran viikossa ja sillonkin alla kiisseli kippo...
mut taas tuohon ranskanihmeeseen en kyllä tasan tuota E10 litkua kokeile, aivan sama vaikka se maksaisi 1€/L ja 98 maksais 5€/L... jätetään sitten turhat ajelut tekemättä niin ei mee valtion pussiin edes sitä vähää.
samaa mieltä kyllä Eemelin kanssa koko tästä suomen paskapaikan touhusta.
Se on kuin lottovoitto syntyä Suomeen! tai tarkennettuna lottovoitto ja seuraavana päivänä jää rekan alle ja valtiolle menee neki rahat..
mut taas tuohon ranskanihmeeseen en kyllä tasan tuota E10 litkua kokeile, aivan sama vaikka se maksaisi 1€/L ja 98 maksais 5€/L... jätetään sitten turhat ajelut tekemättä niin ei mee valtion pussiin edes sitä vähää.
samaa mieltä kyllä Eemelin kanssa koko tästä suomen paskapaikan touhusta.
Se on kuin lottovoitto syntyä Suomeen! tai tarkennettuna lottovoitto ja seuraavana päivänä jää rekan alle ja valtiolle menee neki rahat..
^ rekan alle pitäisi sitten jäädä koko suku, jotta lottovoitto menisi valtiolle: onneksi menisi hyvään tarkoitukseen. Tosin itse olen aina pitänyt tuota ko. lottovoittoa "4-oikein" voittona.
^^ Asiaa: Biodieselin verotus on ihan OK, mutta muiden polttoaineiden kohdalla verotusta pitäisi nimenomaan kiristää, jotta biokakku alkaisi kelvata. Tuo e10 1€/L voisi olla ihan OK, mikäli 98e5 olisi tuon 5€/L, tämän luulisi jo vähentävän tiestön kulumistakin?
Kyllä nuo "turhat ajelut" on jo karsittu pois: 15v sitten tuli oman auton mittariiin yli 60tkm/v, nyt alle 10tkm.
^^ Asiaa: Biodieselin verotus on ihan OK, mutta muiden polttoaineiden kohdalla verotusta pitäisi nimenomaan kiristää, jotta biokakku alkaisi kelvata. Tuo e10 1€/L voisi olla ihan OK, mikäli 98e5 olisi tuon 5€/L, tämän luulisi jo vähentävän tiestön kulumistakin?
Kyllä nuo "turhat ajelut" on jo karsittu pois: 15v sitten tuli oman auton mittariiin yli 60tkm/v, nyt alle 10tkm.
Nythän tämä farssi saa uuden käänteen jos tähän on uskominen
Jännä juttu että suomen bensan hinta ei olekaan niin maailman markkinoiden päätettävissä jos hintaa voidaan laskea ihan noin vain kun uudet litkut ei mene kaupaksi.....
Koko juttu löytyy tuolta -> http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uu ... 0110468713
- Jos E10 ei mene kaupaksi, öljy-yhtiöt alkavat sekoittaa enemmän biodieseliä tai alentavat E10:n hintaa, työ- ja elinkeinoministeriön teollisuusneuvos Petteri Kuuva arvioi.
Jännä juttu että suomen bensan hinta ei olekaan niin maailman markkinoiden päätettävissä jos hintaa voidaan laskea ihan noin vain kun uudet litkut ei mene kaupaksi.....
Koko juttu löytyy tuolta -> http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uu ... 0110468713
Mikäli tämä meno jatkuu, niin bensanmyyjät aikovat lunastaa velvoitteensa dieselin hinnalla.
Tätä hommaa en ymmärrä. Oli eilen uutinen juuri tuosta aiheesta, että dieselin hintaa nostetaan jos E10 ei ala mennä kaupaksi. Tämä ei minulle auennut. Miten dieselin hinnan nosto täyttää 6 %:n velvoitteen? Mitä minulla on menny ohi?
Quote:
Mikäli tämä meno jatkuu, niin bensanmyyjät aikovat lunastaa velvoitteensa dieselin hinnalla.
Tätä hommaa en ymmärrä. Oli eilen uutinen juuri tuosta aiheesta, että dieselin hintaa nostetaan jos E10 ei ala mennä kaupaksi. Tämä ei minulle auennut. Miten dieselin hinnan nosto täyttää 6 %:n velvoitteen? Mitä minulla on menny ohi?
Oisko joku idea et ihmiset herkemmin ostas uuden bensa-auton johon käy e10?
Tuolla "uutisella" on vähän lisää vauhditettu 98E:n ostamista
http://www.iltalehti.fi/autot/2011040113453106_au.shtml
Oma Golf on siis urheiluauto :D Jo ohjekirjassakin lukee, että 95E:llä pieni tehonlasku. Tuon tehonlaskun huomaa jo ihan pers-tuntumalla, joten ei ehkä niin pieni
http://www.iltalehti.fi/autot/2011040113453106_au.shtml
98-oktaanisen bensa voi joissakin tapauksissa tuottaa suuremman tehon moottorista.
- Kyse on tällöin urheiluautoista. Tavallisissa perheautojen moottoreissa ero on marginaalinen
Oma Golf on siis urheiluauto :D Jo ohjekirjassakin lukee, että 95E:llä pieni tehonlasku. Tuon tehonlaskun huomaa jo ihan pers-tuntumalla, joten ei ehkä niin pieni
(Ei lainaus toiminut)
Näin minä olen asian ymmärtänyt
Polttoaine myyjien pitää täyttää velvoite että myytävissä polttoaineissa käytetään yhteensä 6% biopolttoainetta myytävästä kokonais määrästä, riippumatta siitä, että onko E10,98 vai dieseliä. Nyt kun ei tämä E10 mene kaupaksi niin tuo 6% ei täyty. Siitä seuraa sanktioita myyjille.
Miksi tämä vaikuttaa sitten dieselin hintaan johtuu siitä, että biodieselin sekoittaminen normidieselin sekaan tulee litralta halvemmaksi kuin sanktioiten maksu. Mutta kasvanut biodieselin osuus litrassa kyllä nostaa kuluttaja hintaa dieselissä. Ja ilmeisesti 98 ei voi mennä blandaan.
Toisena vaihtoehtona tosiaan on että E10 hintaa lasketaan ja saadaan myynti kasvuun. Mutta hmmmmm... bensahintaa laskettaisiin....tuntuvasti......ei kai nyt sentään
Näin minä olen asian ymmärtänyt
Polttoaine myyjien pitää täyttää velvoite että myytävissä polttoaineissa käytetään yhteensä 6% biopolttoainetta myytävästä kokonais määrästä, riippumatta siitä, että onko E10,98 vai dieseliä. Nyt kun ei tämä E10 mene kaupaksi niin tuo 6% ei täyty. Siitä seuraa sanktioita myyjille.
Miksi tämä vaikuttaa sitten dieselin hintaan johtuu siitä, että biodieselin sekoittaminen normidieselin sekaan tulee litralta halvemmaksi kuin sanktioiten maksu. Mutta kasvanut biodieselin osuus litrassa kyllä nostaa kuluttaja hintaa dieselissä. Ja ilmeisesti 98 ei voi mennä blandaan.
Toisena vaihtoehtona tosiaan on että E10 hintaa lasketaan ja saadaan myynti kasvuun. Mutta hmmmmm... bensahintaa laskettaisiin....tuntuvasti......ei kai nyt sentään
Moottoribensiiniä myytiin viime vuonna(2010) noin 2 240 miljoonaa litraa
Dieselöljyä myytiin vajaat 2 800 miljoonaa litraa.
Eikös nuissa 98:sissa ja 95:sessa oo ollu 5% jo aika pitkään?
2240*0,05/(2240+2800)*100=2.2% bioa koko polttoainemyynnistä ennen e 10
ja (((0,06-0,022)(2240+2800))/2800)*100= 6,84% pitäs olla dieselissä jotta oltais 6% prosentissa kokonaisuudessa, jos bensat ois e5 niinku vuos sitte
Pikasesti hätäpäissään laskettuna.
ja toki ainakin neste myy Green dieseliä jossa on 10% uusiutuvia.
Dieselöljyä myytiin vajaat 2 800 miljoonaa litraa.
Eikös nuissa 98:sissa ja 95:sessa oo ollu 5% jo aika pitkään?
2240*0,05/(2240+2800)*100=2.2% bioa koko polttoainemyynnistä ennen e 10
ja (((0,06-0,022)(2240+2800))/2800)*100= 6,84% pitäs olla dieselissä jotta oltais 6% prosentissa kokonaisuudessa, jos bensat ois e5 niinku vuos sitte
Pikasesti hätäpäissään laskettuna.
ja toki ainakin neste myy Green dieseliä jossa on 10% uusiutuvia.
Noh menihän tohon jopa 3min (sisälti myös nenäkaivamisen)
lähteenä aina luotettava wikipedia.
Edit ja kun jaksoi vaivautua ihan St1 sivuille, niin aikamonessa muussakin paikassa on myynnissä.
Suomessa E85-polttoainetta on ollut myynnissä 1. huhtikuuta 2009 alkaen Helsingissä St1-yhtiön kolmella asemalla.[
lähteenä aina luotettava wikipedia.
Edit ja kun jaksoi vaivautua ihan St1 sivuille, niin aikamonessa muussakin paikassa on myynnissä.
Nus nus, se on muuten RE85. Tuossa ihan vieressä sitä on ollut nyt myynnissä jo hyvän aikaa. Sen myötä hävisi sitten 98 mittarista niin eipä tartte siinäkään enää tankata. Oli niin mukavasti aina tuossa vieressä niin tuli aika paljon siinä tankattua. Lieneeköhän tuota litkua muuten mennyt miten paljon kaupaksi.
88 vuoden 1.3 kaasari golffissa pieneni kulutus e10 bensalla. :D Tosin kokemusta on vasta yhdestä tankillisesta enkä usko tähän vielä itsekkään, mutta näin näyttää tankkaus.com kun lisäsin tiedot. 95E:tä ja 98E:tä on palanut 7.3-7.6l/100km ja nyt sitten tankillinen E10:ä 6.9l/100km.
Pitääpä jatkaa seurantaa. :D
Pitääpä jatkaa seurantaa. :D
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa