2007 T5 Webaston poiskytkentä kylmäkäynnistyksessä.
Valvoja: ffp jäsenet
2007 T5 Webaston poiskytkentä kylmäkäynnistyksessä.
Onko kellään kokemusta, saako tuon Webaston ohjelmoitua kyseiseen kamppeeseen niin, ettei joka ainoan kylmäkäynnistyksen yhteydessä ota ja lähde käyntiin? Noissa vitosissahan tuo Webasto on osana Känniväylää, jonka johdosta se sitten käynnistyy aina kylmäkäynnistyksissä. Isäukko oli juuri uusinut poltinta 500e:lla, koska autolla tulee jokusen verran kylmäkäynnistyksiä ja lyhyttä ajoa. Tämän seurauksena poltin karstoittuu ja loppupelissä lakkaa käymästä. Autoon on laitettu myös kellokytkin, jolla voi lämmittimen laittaa erikseen päälle jos haluaa ja asettaa käynnistymisajan esim. ennen aamunlähtöä.
Timos:
Aloittajalla on lisälämmitin, sulla on (ohjelmoitava) taukolämmitin.
Eikös ton lisälämmittimen saa muutettua kellosarjalla ja ohjelmoinnilla taukolämmittimeksi? Kustannuksista ei tietoa. Luultavasti tätä topiikkia mukaillen:
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=112981
Tässä Saksankielinen linkki on/off kytkimen kytkentöihin:
http://www.jewuwa.de/T5/T5_Doku/Bauanle ... heizer.pdf
Aloittajalla on lisälämmitin, sulla on (ohjelmoitava) taukolämmitin.
Eikös ton lisälämmittimen saa muutettua kellosarjalla ja ohjelmoinnilla taukolämmittimeksi? Kustannuksista ei tietoa. Luultavasti tätä topiikkia mukaillen:
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=112981
Tässä Saksankielinen linkki on/off kytkimen kytkentöihin:
http://www.jewuwa.de/T5/T5_Doku/Bauanle ... heizer.pdf
asiasta toiseen. autoni on carsportin. tietääkö joku että lämmittääkö tuo ohjelmoitu taukolämmitin ollenkaan konetta vai vain pelkkää sisätilaa. penkin alus akku on käsittääkseni webastolle, ja tuohon olen välillä kytkenyt sisätilapistokkeesta automaattilaturin niin lataa sillon kun auto on tolpassa.
edit. konehuoneessa vaikuttais olevan jonkin sortin kiertovesipumppu johon tulee kaiutinpiuha. kojetaulussa on kaksi kytkintä joista toiseen tulee myös kaiutinpiuha. en ole vielä ottanut noiden toiminnasta selvää voipi olla jotain taksi/lisävalo juttujakin eikä välttämättä liity webastoon. sikaosastolle on omat säätimensä. joka tapauksessa jos aamulla webasto päällä tuntuu että kone silti kylmä ja aina lähtee myös webasto päälle kun starttaa. osviitasta olisin kiitollinen.
edit. konehuoneessa vaikuttais olevan jonkin sortin kiertovesipumppu johon tulee kaiutinpiuha. kojetaulussa on kaksi kytkintä joista toiseen tulee myös kaiutinpiuha. en ole vielä ottanut noiden toiminnasta selvää voipi olla jotain taksi/lisävalo juttujakin eikä välttämättä liity webastoon. sikaosastolle on omat säätimensä. joka tapauksessa jos aamulla webasto päällä tuntuu että kone silti kylmä ja aina lähtee myös webasto päälle kun starttaa. osviitasta olisin kiitollinen.
voipi olla jotain taksi/lisävalo juttujakin
Suosittelen tutkimaan mihin ne piuhat menee siellä kojetaulussa, jos taksivarusteet on riisuttu lähiaikoina. Omastani löytyi aikanaa usempi piuhampää jossa oli sähköt ja mitään teippauksia ei ollut. Vissiin repivät nuo taksivarusteet irti sen kummemmin välittämättä mihin vanhat johdot jäävät. Kertoilipa aikoinaan VV-auton kaverikin että on usempikin entinen taksi palanut varusteiden riisumisen jälkeen.
Jos Webasto on tehtaankellosarjalla niin se ei esilämmitä konetta kunnolla, siksi kone on kylmä vaikka Webastolla on lämmittänyt. Se esilämmittää etupäässä sisätilojen kiertoa. Tuota ohjataan magneettiventtiilillä joka on kytkettävissä pois käytöstä, mutta sitten voi seurata käynnistymisongelmia.
Jälkiasennetussa kellosarjassa ei ole tuota 'ongelmaa', mutta automaattikäyttö on siinäkin 'ongelmana'.
Jälkiasennetussa kellosarjassa ei ole tuota 'ongelmaa', mutta automaattikäyttö on siinäkin 'ongelmana'.
Kaikissa T5 webasto vakiona
Tehtaan kello peilin päällä > magneettiventtiili > lämmittää pelkkää koppia vaikka mitä teet. Ei lainkaan moottoria.
Ei Tehtaan kelloa peilin päällä mutta jälkiasenteinen kello > ei magneettiventtiiliä > lämmittää koko vesitilaa kun lämmittää
Itselläni on tuo tehtaan kello eli taukolämmitin ja kauko webastolle. Syksyllä ohjelmoitiin se magneettikytkin pois pelistä eli nyt lämmittää aina koko vesitilaa. Hyötynä se että nyt konekin saa lämpöä. Haittana se että sisätiloja ei saa pakkasella kovin lämpimäksi vaikka kuinka kauan lämmittää, sillä vesi ei saavuta enää kovin korkeita lämpöjä ku kiertää koneessakin. Taukolämppärinä ei eroa tehossa. Huippupakkasilla saattaa tietenkin huomata eron.
Penkin alla oleva akku ruokki webastoa, mutta valitettavasti taitaa olla niin että puhallin ruokailee etu- eli starttiakusta. Itse lataan etuakkua jos pakkasella pitää esim 2h webastoa päällä. Kyllä se sisäakku riittää jos kunnossa, mutta jos etuakku tyhjenee niin siihen jäi auto. Projektina olisi tehdä kytkin tuon sisäpuhaltimen lamauttamiseksi lämmitystilanteita varten. Yleensä on käytössä myös sähköinen sisätilanlämmitin että saa tuon bussin kodikkaan lämpimäksi heti aamusta.
Tehtaan kello peilin päällä > magneettiventtiili > lämmittää pelkkää koppia vaikka mitä teet. Ei lainkaan moottoria.
Ei Tehtaan kelloa peilin päällä mutta jälkiasenteinen kello > ei magneettiventtiiliä > lämmittää koko vesitilaa kun lämmittää
Itselläni on tuo tehtaan kello eli taukolämmitin ja kauko webastolle. Syksyllä ohjelmoitiin se magneettikytkin pois pelistä eli nyt lämmittää aina koko vesitilaa. Hyötynä se että nyt konekin saa lämpöä. Haittana se että sisätiloja ei saa pakkasella kovin lämpimäksi vaikka kuinka kauan lämmittää, sillä vesi ei saavuta enää kovin korkeita lämpöjä ku kiertää koneessakin. Taukolämppärinä ei eroa tehossa. Huippupakkasilla saattaa tietenkin huomata eron.
Penkin alla oleva akku ruokki webastoa, mutta valitettavasti taitaa olla niin että puhallin ruokailee etu- eli starttiakusta. Itse lataan etuakkua jos pakkasella pitää esim 2h webastoa päällä. Kyllä se sisäakku riittää jos kunnossa, mutta jos etuakku tyhjenee niin siihen jäi auto. Projektina olisi tehdä kytkin tuon sisäpuhaltimen lamauttamiseksi lämmitystilanteita varten. Yleensä on käytössä myös sähköinen sisätilanlämmitin että saa tuon bussin kodikkaan lämpimäksi heti aamusta.
Tämäpä mielenkiintoista. Siis jos haluaa lämmittää kunnolla sekä koneen että sisätilat etukäteen ja portteri on tehtaan kellolla niin kannattaa laittaa lohkolämppäri?
Itse tilasin auton lisäakulla ja kellolla joka kuitenkin laitettiin jälleenmyyjällä. Nyt sitten ilmeni että olen kolme vuotta kuskannut sitä hupiakkua lisäpainona! Webasto ottaa sähkönsä pääakusta ja lisäakkuun ei ole kytketty mitään kuormaa! Perin kummallinen tapaus.
Lisäksi kysyisin onko kaikilla kauko-ohjaimen lisäys onnistunut ongelmitta?
Itse tilasin auton lisäakulla ja kellolla joka kuitenkin laitettiin jälleenmyyjällä. Nyt sitten ilmeni että olen kolme vuotta kuskannut sitä hupiakkua lisäpainona! Webasto ottaa sähkönsä pääakusta ja lisäakkuun ei ole kytketty mitään kuormaa! Perin kummallinen tapaus.
Lisäksi kysyisin onko kaikilla kauko-ohjaimen lisäys onnistunut ongelmitta?
Kauko-ohjaimen saa jälkiasennettuun minikelloon ihan pnp asennuksena.
Tehtaan kelloon jos kaukosäätimet asentaa niin pitää vetää johto W-bus pinniin Webastolle (on auton alla ja vaatii melkein nosturin käyttöä) ja ottaa virrat ohjainlaitteelle. Hieman työläämpi mutta ihan toteutettavissa. Itse tein tuo omaan portteriin aikoinaan kun merkkiliike oli sitä mieltä ettei tuo ole mahdollista :)
Tehtaan kelloon jos kaukosäätimet asentaa niin pitää vetää johto W-bus pinniin Webastolle (on auton alla ja vaatii melkein nosturin käyttöä) ja ottaa virrat ohjainlaitteelle. Hieman työläämpi mutta ihan toteutettavissa. Itse tein tuo omaan portteriin aikoinaan kun merkkiliike oli sitä mieltä ettei tuo ole mahdollista :)
T5 ja webasto
Hei
Minulla on -05 Multivan, jossa tehtaan kellosarja.
Syksyllä käytin autoni asiantuntevassa webasto-asentamossa, koska olin lukenut tältä palstalta että tehdaskellollinen ei lämmitä kuin sisäilmaa.
Pajalla tutkivat ja ainakin minun autossani lämpenee sekä moottori että sisätila.
Tämän on pystynyt todentamaan näin talviaikaan, kun hehkun valo vilkahtaa vain lyhyesti ja kone lähtee mainiosti käyntiin.
Eli kyllä molempien lämmittäminen on mahdollista....
P
Minulla on -05 Multivan, jossa tehtaan kellosarja.
Syksyllä käytin autoni asiantuntevassa webasto-asentamossa, koska olin lukenut tältä palstalta että tehdaskellollinen ei lämmitä kuin sisäilmaa.
Pajalla tutkivat ja ainakin minun autossani lämpenee sekä moottori että sisätila.
Tämän on pystynyt todentamaan näin talviaikaan, kun hehkun valo vilkahtaa vain lyhyesti ja kone lähtee mainiosti käyntiin.
Eli kyllä molempien lämmittäminen on mahdollista....
P
"Kyseessä tosiaan jälkiasennettu minikello johon lisätty kauko-ohjain. Kellon käynnisysnapista starttaa aina mutta kakesta vaatii kaksi painallusta. Ekan jälkeen puhisee puolisen minuuttia ja sammuu. Toisella painalluksella jää käymään."
Olisko tähän kellään faktaa? PNP-asennuksen tehneellä Webastoliikkeellä on tieto että kake pitää sopeuttaa VW:n järkeen. Paikallinen merkkiliike ei tiedä asiasta mitään. Laskutti kyllä 140,- todetakseen että oikein kytketty.
Olisko tähän kellään faktaa? PNP-asennuksen tehneellä Webastoliikkeellä on tieto että kake pitää sopeuttaa VW:n järkeen. Paikallinen merkkiliike ei tiedä asiasta mitään. Laskutti kyllä 140,- todetakseen että oikein kytketty.
Olisko tähän kellään faktaa? PNP-asennuksen tehneellä Webastoliikkeellä on tieto että kake pitää sopeuttaa VW:n järkeen. Paikallinen merkkiliike ei tiedä asiasta mitään. Laskutti kyllä 140,- todetakseen että oikein kytketty.
Ei pidä sopeuttaa. T5:sen ThermoTop toimii w-bus tiedon varassa ja se riittää sille. Useita satoja ollaan asennettu ja hienosti ovat toimineet ilman koodausta.
miten saapi ohitettua tuon tehaskellon pakkosyötön puhaltimelle
Huollossa arvioi pikaisesti että tehtaankellolta-puhallinnupille tulevan piuhan voisi helposti siirtää ykköseen mutta nolla voisi tuottaa ongelmia. Käsittääkseni muutos tehdään ihan siihen puhaltimen-nopeus säätimeen eli sen kytkentöihin mutta ei varmaa tietoa.
Itse olen hahmotellut erillistä kytkintä jolla yksinkertaisesti lamauttaa puhaltimen. tuskin se webasto siitä välittää vaikkei puhallin pyörikään jos magneettiventtiili on jatkuvasti avoimessa tilassa eli vesitilaa riittää.
Olisko tähän kellään faktaa? PNP-asennuksen tehneellä Webastoliikkeellä on tieto että kake pitää sopeuttaa VW:n järkeen. Paikallinen merkkiliike ei tiedä asiasta mitään. Laskutti kyllä 140,- todetakseen että oikein kytketty.
En enää ulkoa muista mutta olikos niin että T5:nkin piti ohjelmoida se kaukosäätimien olemassa olo Webastolle tai sammuu hetken kuluttua?
Tuolla Passatin Webaston ongelman selvityksessä tuo muistui mieleen ja voisi olla sama ongelma T5:ssakin. Oireet Passatissa oli juuri vastaavat eli sammuu kaukosäätimistä käynnistettäessä hetken kuluttua.
Jonkun verran tullut tuota automaattista käynnistystä nyt tutkittua ja tuota ei saa ohjelmoimalla poistettua kuten ylempänäkin mainittu (paitsi laittamalla VCDS:llä lämmitin lukkoon).
Seuraavanlainen kytkentä olisi tarkoitus kokeilla:
-kello/kauko-ohjainlaite kytketään normaalisti webaston pinniin 1
-webaston pinniin 2 tuleva johto katki ja kytkin väliin
Kytkin OFF-tilassa webasto ei lähde päälle auton ohjaamana, kellolla/kaukolla esilämmitettäessä sisäilmapuhallin ei lähde päälle -> lämmittää pelkästään moottoria.
Kykin ON-tilassa esilämmittäessä lämmittää myös sisätilaa ja automaattikäynnistys toimii kuten alunperin.
Seuraavanlainen kytkentä olisi tarkoitus kokeilla:
-kello/kauko-ohjainlaite kytketään normaalisti webaston pinniin 1
-webaston pinniin 2 tuleva johto katki ja kytkin väliin
Kytkin OFF-tilassa webasto ei lähde päälle auton ohjaamana, kellolla/kaukolla esilämmitettäessä sisäilmapuhallin ei lähde päälle -> lämmittää pelkästään moottoria.
Kykin ON-tilassa esilämmittäessä lämmittää myös sisätilaa ja automaattikäynnistys toimii kuten alunperin.
Saisiko tuon kaukosäätimen 'ulostulon' tuohon kytkimen aktivointiin niin silloin kaukosäätimien käyttö aktivoisi myös sisätilanpuhalluksen.
Kaukosäätimissähän oli joku pinni joka aktivoitui - oliko puhallinta tai jotain pumppua varten.
Voi olla että muistan väärin. Yleensähän pinneistä tarvitsee kytkeä vain ne 1.,2. ja 6. pinnit jotta kaukosäädin toimii W-busissa - ja muistikuva olisi että joku noista 3.-5. olisi jotain 'ulostuloa' varten.
Kaukosäätimissähän oli joku pinni joka aktivoitui - oliko puhallinta tai jotain pumppua varten.
Voi olla että muistan väärin. Yleensähän pinneistä tarvitsee kytkeä vain ne 1.,2. ja 6. pinnit jotta kaukosäädin toimii W-busissa - ja muistikuva olisi että joku noista 3.-5. olisi jotain 'ulostuloa' varten.
Oliskhan kellään sähkökuvaa noista tehaskellon/auton/webaston kytkentöihin liittyen, jotta voisi vähä hahmottaa mistä noita johtoliitoksia voisi kaivella. Siis siihen puhaltimen pakkosyöttöön liittyen, tai muita vinkkejä asiaan liittyen.
Täältä löytyy monenmoista
Nostetaanpas aihetta
Eli jos tehtaankellolla eli peilin yläpuolella niin webasto lämmittää vain kabiinia mutta ei moottoria?
Jos asia on näin niin mistä kanavalta ja miten tuo magneettiventtiilin koodaus muutettiin?
Mielummin haluan niin että myös moottori on lämmin kun webastolla lämmittelee kuin että vain ohjaamo olisi lämmin ja kylmästartti koneelle...
Eli jos tehtaankellolla eli peilin yläpuolella niin webasto lämmittää vain kabiinia mutta ei moottoria?
Jos asia on näin niin mistä kanavalta ja miten tuo magneettiventtiilin koodaus muutettiin?
Mielummin haluan niin että myös moottori on lämmin kun webastolla lämmittelee kuin että vain ohjaamo olisi lämmin ja kylmästartti koneelle...
webasto
Ainut järkevä vaihtoehto on vaihtaa tilalle tt-c tai tt-p aivot tai koko laite jos laittaa tt-p mallin niin pitää vaihtaa uutta mallia oleva vesipumppu pwm eri pumppu kun c mallissa.on tullu niitä monta laitettuu on hyvä vaihtoehto jos alkuperäinen ja ovaali kellollinen vikaantuu kannattaa laittaa vikaluku piuha
esim kuskin penkin alle
esim kuskin penkin alle
Adaptaatiokanavan alta löytyy numerosarja, jossa jokin 1 vastaa asennettua vesiventtiiliä, VCDS taitaa auttaa tässä kohtaan arvaaman oikean bitin, jonka tila pitäisi muuttaa 0. Tällöin veden saa kiertään moottoriin sisätilakennon jälkeen.
Hyvä vinkki on myös nostaa webaston sisäpuhaltimen kytkentälämpötilaa, että moottori on oikeasti lämmin ensin, itselläni webato punastuu nopeasti oletus lämpöön 40 astetta, vaikka kierrosta tulee vielä hyytävää vettä.
Hyvä vinkki on myös nostaa webaston sisäpuhaltimen kytkentälämpötilaa, että moottori on oikeasti lämmin ensin, itselläni webato punastuu nopeasti oletus lämpöön 40 astetta, vaikka kierrosta tulee vielä hyytävää vettä.
Re: 2007 T5 Webaston poiskytkentä kylmäkäynnistyksessä.
peeki kirjoitti:Nostetaanpas aihetta
Eli jos tehtaankellolla eli peilin yläpuolella niin webasto lämmittää vain kabiinia mutta ei moottoria?
Jos asia on näin niin mistä kanavalta ja miten tuo magneettiventtiilin koodaus muutettiin?
Mielummin haluan niin että myös moottori on lämmin kun webastolla lämmittelee kuin että vain ohjaamo olisi lämmin ja kylmästartti koneelle...
Hei!
Nostellaas taas!
Itsellä kököttää pihassa 2011 vuoden porteri, jossa on tehdaskello katossa keskellä(neljällä napilla)
Onko tosiaan näin, että se -20 pakkasessa se ei lämmitä moottoria? tai ainakaan kunnolla?
Jos on totta, niin miten se muutetaan sillä vaggicomilla magneettiventtiili jäämään auki?
Itsellä kanssa sama mielipide, niinkuin oli jollain muullakin tässä, että mieluummin vaikka haalee koppi ja lämmin kone kuin toisinpäin.
Miten lienee homman laita näin kolmen vuoden hiljaiselon jälkeen?
Onko tullu uusia juttuja?
Thänks!
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 35 vierailijaa