4motion
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 1219
- Liittynyt: 31.10.2004 21:43
-
- -
- Viestit: 671
- Liittynyt: 5.8.2003 20:57
Ja sittehän tällä saa vähä säädettyä kuinka haluaa, Max 50:50: http://www.amdtechnik.com/product.detai ... nceID=3322
-
- -
- Viestit: 671
- Liittynyt: 5.8.2003 20:57
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
"Autoni on Golf 4 TDI 4 motion vm 2000, kysyn kulkeeko 50-50%?" - Kulkee jollain tavalla joillain prosenteilla niin kauan, kun siitä menee esipainepumppu, ohjainboksi tms nuijamaisuus...tai joku ottaa sulakkeen irti.
Eli ei minusta mitään tekemistä nelivedon kanssa. Eli onhan se siellä pinenenä apuna, mutta esim torseniin turha edes verrata kestävyydessä... ajo omituisuuksistahan nyt voi jokainen olla eri mieltä.
Eli ei minusta mitään tekemistä nelivedon kanssa. Eli onhan se siellä pinenenä apuna, mutta esim torseniin turha edes verrata kestävyydessä... ajo omituisuuksistahan nyt voi jokainen olla eri mieltä.
Voi jeesus...jokasyksyinen torsenhaldex vääntö on taas alkamaisillaan...
"joku ottaa sulakkeen irti" ohhohh... Aktiivinen neliveto on kuitenkin nykyaikaista tekniikkaa, johon kaikki automerkit ovat enemmän tai vähemmän siirtymässä.
Meitin perheessä on kokemusta kahdesta Haldeksista joilla yhteensä ajettu noin 150 tkm, eikä kukaan ainakaan vielä ole sulaketta irroittanut, eikä muitakaan ongelmia ole ollut
ensimmäisen sukupolven haldeksissa ei taida luistottomassa tilanteessa olla edes tuota 2 prosenttia vedosta takapäässä. Kakkosgeneraatiossa kyllä.
"joku ottaa sulakkeen irti" ohhohh... Aktiivinen neliveto on kuitenkin nykyaikaista tekniikkaa, johon kaikki automerkit ovat enemmän tai vähemmän siirtymässä.
Meitin perheessä on kokemusta kahdesta Haldeksista joilla yhteensä ajettu noin 150 tkm, eikä kukaan ainakaan vielä ole sulaketta irroittanut, eikä muitakaan ongelmia ole ollut
ensimmäisen sukupolven haldeksissa ei taida luistottomassa tilanteessa olla edes tuota 2 prosenttia vedosta takapäässä. Kakkosgeneraatiossa kyllä.
Itsellä nytten toista talvea 4motion alla. Täältä voi lukea lisää haldexin toiminnasta.
Viikme talvena tuli ajeltua kaverin -04 legacylla ja kokemusta on myös volvo s60 torsenista. Subaruun verrattuna itse pidän enemmän haldexista, perus parkkipaikka pyörittelyssä haldexi on helpommin hallittavissa kuin tuo subarun 50-50 veto. (joku varmaan sanoo, että oon EVO, mutta tuo on mun mielipide) Volvon torsen ei hirveesti omasta mielestä eroa tuosta golffista, mutta heti alussa huomaa, että saa helpommin perän luisuun.
Kyllä tuo golpero jättää liukkaalla kaikki takaveto bemmit ym. kauas taakse. Omaan käyttöön vallan mainio auto, ei tuu ikävä etuvetoa kun lähtee valoista tai esim. Rukalla nousee ylämäkiä. Viime talvena sain jopa vedettyä pari isompaa autoa ojasta.
Viikme talvena tuli ajeltua kaverin -04 legacylla ja kokemusta on myös volvo s60 torsenista. Subaruun verrattuna itse pidän enemmän haldexista, perus parkkipaikka pyörittelyssä haldexi on helpommin hallittavissa kuin tuo subarun 50-50 veto. (joku varmaan sanoo, että oon EVO, mutta tuo on mun mielipide) Volvon torsen ei hirveesti omasta mielestä eroa tuosta golffista, mutta heti alussa huomaa, että saa helpommin perän luisuun.
Kyllä tuo golpero jättää liukkaalla kaikki takaveto bemmit ym. kauas taakse. Omaan käyttöön vallan mainio auto, ei tuu ikävä etuvetoa kun lähtee valoista tai esim. Rukalla nousee ylämäkiä. Viime talvena sain jopa vedettyä pari isompaa autoa ojasta.
Kokeilemallahan tuo selviää mistä tykkää. Meillä taloudessa 2 4-motionia, 3bg passat ja oma golf iv variant . Golffilla en juuri ole päässyt kokeilemaan vielä liukkaalla, mutta ihan asiallisesti sekin tuntuu toimivan. Voin palata omiin haldex vs. torsen eroihin kunhan tänne etelään saadaan edes vähän lunta.
Iso ero tuntuu ainakin olevan kulutuksessa tuon haldexin eduksi.
Iso ero tuntuu ainakin olevan kulutuksessa tuon haldexin eduksi.
-
- -
- Viestit: 671
- Liittynyt: 5.8.2003 20:57
kun oppii haldexin temput sen kytkeytymisen kanssa, niin VAG-nelikoiden ajettavuus menee järjestyksessä (tosin viskoa en oo päässy vielä testaan ja en uusien audien "kruunutasuria") 1. gen 1 quattrojen avoin/100%lukittava tasur 2. haldex 3. torsen.
Torsen on vain niin perkeleen arvaamaton jos alkaa leikkimään kunnolla ja muutenkin yllättävsissä tilanteissa. Sen arvaamaton tehonmuutos on turbolisessa autossa ei niin kiva omnaisuus, isossaV8-lotjassa voi olla ehkä paremmin hanskattavissa. Toki vetoautossa tuo kaiken aikaa kunnolla mekaanisesti tehoa välittävä on myös kiva ominaisuus.
Mutta jos aletaan miettimään sitten käytetyn omistamista, jos autolla on ajettu sen about 300tkm tai enemmän, niin haluttavuus menis about näin. 1. avoin-tasuri 2. Torsen 3. Haldex.
Nämä päätelmät kokemuksella oman perseen alta (liukasrataa ja asfaltikiekkoja ihan kivasti alla...): 2 kpl avoimia, 2 kpl torsen ja 1 kpl haldex
Torsen on vain niin perkeleen arvaamaton jos alkaa leikkimään kunnolla ja muutenkin yllättävsissä tilanteissa. Sen arvaamaton tehonmuutos on turbolisessa autossa ei niin kiva omnaisuus, isossaV8-lotjassa voi olla ehkä paremmin hanskattavissa. Toki vetoautossa tuo kaiken aikaa kunnolla mekaanisesti tehoa välittävä on myös kiva ominaisuus.
Mutta jos aletaan miettimään sitten käytetyn omistamista, jos autolla on ajettu sen about 300tkm tai enemmän, niin haluttavuus menis about näin. 1. avoin-tasuri 2. Torsen 3. Haldex.
Nämä päätelmät kokemuksella oman perseen alta (liukasrataa ja asfaltikiekkoja ihan kivasti alla...): 2 kpl avoimia, 2 kpl torsen ja 1 kpl haldex
Eli ei minusta mitään tekemistä nelivedon kanssa. Eli onhan se siellä pinenenä apuna, mutta esim torseniin turha edes verrata kestävyydessä.
Tuosta voi helposti päätellä että ei ole minkäänlaista oikeaa kokemusta haldex nelivedosta. Omassa käytössä olleet pari ensimmäisen sukupolven haldexia (A3 ja Leon) ovat olleet erittäin kilpailukykyisiä torsenien rinnalla. Minulle on ehkä sattunut myös sen verran harvinaiset yksilöt että kummassakaan ei ollut mitään ongelmaa toimivuuden kanssa, vaikka kummankin käyttö oli suht rankkaa.
Mulderi: Iso ero tuntuu ainakin olevan kulutuksessa tuon haldexin eduksi.
Iso ja iso? Edellinen -03 Bora 4Motion meni 0.5l/100km pienemmällä kulutuksella nykyiseen quattroon verrattuna.
Ajettavuuden eroja ei vielä ole pystyny vertaileen oikein kunnolla. Talvea odotellessa...
4Motionin kestävyydestä sen verran kokemusta että omassa ei ollut mitään ongelmia koko 260tkm aikana. Ja käyttö ei ollut sitten mitään säästelyä. No uutena ehkä vähän.
-
- -
- Viestit: 1219
- Liittynyt: 31.10.2004 21:43
Tuosta voi helposti päätellä että ei ole minkäänlaista oikeaa kokemusta haldex nelivedosta. Omassa käytössä olleet pari ensimmäisen sukupolven haldexia (A3 ja Leon) ovat olleet erittäin kilpailukykyisiä torsenien rinnalla. Minulle on ehkä sattunut myös sen verran harvinaiset yksilöt että kummassakaan ei ollut mitään ongelmaa toimivuuden kanssa, vaikka kummankin käyttö oli suht rankkaa.
Jos noin ajatellaan niin tuosta voisi helposti päätellä että ei ole minkäänlaista kokemusta autolla Ajamisesta :> Kyllähän haldexi arkiajossa menee ajoavustuksena mutta sitten kun ajetaan oikeasti kovasti vinossa ja ääritilanteissa niin ei siinä kyllä nelivedosta voida puhua. Haldexi on vähän samaa puuroa kun kaikenmaailman ajonvakautukset, luistonestot ja abs:t, yrittää vain paikata mahdollisia ajovirheitä mut oikeassa ajossa ovat vain haitaksi tai vain apuna mäkilähdöissä ja suoraan kiihdytettäessä johon tietysti suurin osa arkikäyttäjistä tuota nelivetoa havitteleekin.
Tänään oli tosin tilanne jossa Torseni puski puistikkoon jota haldexilla ei todennäköisesti olisi tapahtunut, joten traktorihommiksihan se meni. Tässä tuleekin se ero että niitä täytyy ajaa aivan täysin erilailla.
Tämä jokatalvinen Haldex / Torsen- väittely on aina yhtä hauska.
Tulee joskus mieleen, että ovatko vannoutuneet Haldexin vastustajat koskaan edes ajaneet Haldexilla. :D
Itselläni on takana 1 Talvi Haldex GEN1:llä, 1 talvi Haldex GEN2:lla ja 1 Talvi Torsenilla.
En ole mitään käytännön eroa ole näiden erilaisten vetotapojen välillä huomannut. Jokaisella neliveto-versiolla autoilu on talvisin ollut varsin "aktiivista". Haldex on kyllä (jopa) omien kokemuksien mukaan jopa hiukan hauskempikin, sen vedonjakoa on kaasupolkimella helppo hallita.
Joskus liikkeelle lähdössä vertailimme liikennevalokiihdytyksissä TT 1.8T 8N quattroa (Haldex Gen 1) ja A4 B7 1.8T quattroa (Torsen):
Täysin paikaltaan liikkeelle lähdettäessä lumella Haldex "miettii" sen puoli sekuntia (tms) ennen kuin siirtää vedon taakse, ja Torsen sai lähdössä auton mitan kaulaa. Ja siinäpä se, muuta eroa en kyllä omassa varsin aktiivisessa talviajossani ole koskaan huomannut...
Tulee joskus mieleen, että ovatko vannoutuneet Haldexin vastustajat koskaan edes ajaneet Haldexilla. :D
Itselläni on takana 1 Talvi Haldex GEN1:llä, 1 talvi Haldex GEN2:lla ja 1 Talvi Torsenilla.
En ole mitään käytännön eroa ole näiden erilaisten vetotapojen välillä huomannut. Jokaisella neliveto-versiolla autoilu on talvisin ollut varsin "aktiivista". Haldex on kyllä (jopa) omien kokemuksien mukaan jopa hiukan hauskempikin, sen vedonjakoa on kaasupolkimella helppo hallita.
Joskus liikkeelle lähdössä vertailimme liikennevalokiihdytyksissä TT 1.8T 8N quattroa (Haldex Gen 1) ja A4 B7 1.8T quattroa (Torsen):
Täysin paikaltaan liikkeelle lähdettäessä lumella Haldex "miettii" sen puoli sekuntia (tms) ennen kuin siirtää vedon taakse, ja Torsen sai lähdössä auton mitan kaulaa. Ja siinäpä se, muuta eroa en kyllä omassa varsin aktiivisessa talviajossani ole koskaan huomannut...
Viimeksi muokannut Harri, 14.11.2010 7:54. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
p0wer: kokemukset torsenista on minulla kyllä todella vajavaiset ja haldexistakin vain kohtalaiset. Silti väitän että joku tuntuma ainakin siihen haldexin käyttäytymiseen on ja kyllä sillä minun mielestä aika hienosti voi vetää isoa kovaa myös liukkaalla. Ei se mikään kilpa-auton voimansiirto ole, mutta ei se ole torsenikaan.
Tämä on ihan totta.
niitä täytyy ajaa aivan täysin erilailla.
Tämä on ihan totta.
No tavallaanhan haldex periaatteellisena tekniikkana on kilpa-auton voimansiirto, koska vastaavanlaista rakennetta (tietokone ohjattu hydraulinen levylukko) käytetään mm ralliautojen aktiivilukoissa. Tietenkin käytännössä palikat on erilaiset, mutta periaate on sama. Jarrutuksissa ja jyrkissä mutkissa lukot ovat auki tai löysemmällä, jotta auto kääntyy ja taas täys veto päällä voima välitetään sinne, missä pitoa on eniten.
Tuosta väitteestä, että nämä tietokone ohjatut aktiiviset nelivedot joita käyttää nelivedoissaan nykypäivänä ainakin VW, Audi, BMW, Porsche, Saab, Volvo, Mitsubishi, Subaru, Bugatti, Bentley, Skoda, Seat, Ford, Opel jnejne ovat ESP tyyppisiä ajoavusteita rohkenen olla erimieltä. Tietysti jos harrastaa offroadia lienee ainoa oikea ratkaisu 100 pros jäykkä lukko joka päässä, mutta eipä sellaisella pelillä tarvitse kääntymisestä haaveilla.
Tuosta väitteestä, että nämä tietokone ohjatut aktiiviset nelivedot joita käyttää nelivedoissaan nykypäivänä ainakin VW, Audi, BMW, Porsche, Saab, Volvo, Mitsubishi, Subaru, Bugatti, Bentley, Skoda, Seat, Ford, Opel jnejne ovat ESP tyyppisiä ajoavusteita rohkenen olla erimieltä. Tietysti jos harrastaa offroadia lienee ainoa oikea ratkaisu 100 pros jäykkä lukko joka päässä, mutta eipä sellaisella pelillä tarvitse kääntymisestä haaveilla.
Niin, ja koska se ei ole tarkoitettu ajettavaksi vinossa jäällä, lumessa ja loskassa :P Kyllähän sillä pitoja saa rutkasti lisää suoraan kiihdyttäessä ja mutkasta poistuttaessa, mutta kyseisen kapistuksen ajo-ominaisuuksista tosin ei voi sanoa mitään kun sellaista ei ole ikinä päässyt -eikä tule pääsemäänkään testaamaan joten joutuu tyytymään näiden normaaleiden autojen nelikkojen vertailemiseen.
Mutta jokainenhan tykkää erilaisista ja tietyssä käytössä ja käsissä haldex voi olla turvallisempi ja helpompi ajettava, siinä on vaan ikävänä puolena tuo vikaherkkyys ja sitä kautta kallis ylläpitäminen, vaikka jotkut yksilöt saattavat kestääkin hyvällä tuurilla rikkoontumatta useamman sata tonnia. Useammin niissä kuitenkin tuntuu noita vikoja olevan, vähän kun vertaisi kuluttajatason ja ammattitason työkaluja kestävyyden osalta pidemmässä juoksussa.
Mutta jokainenhan tykkää erilaisista ja tietyssä käytössä ja käsissä haldex voi olla turvallisempi ja helpompi ajettava, siinä on vaan ikävänä puolena tuo vikaherkkyys ja sitä kautta kallis ylläpitäminen, vaikka jotkut yksilöt saattavat kestääkin hyvällä tuurilla rikkoontumatta useamman sata tonnia. Useammin niissä kuitenkin tuntuu noita vikoja olevan, vähän kun vertaisi kuluttajatason ja ammattitason työkaluja kestävyyden osalta pidemmässä juoksussa.
En tiiä mistä tuo tulee, että Haldexit muka on niin herkkiä vikaantumaan? Meidänkin perheessä (luen tässä veljeni mukaan perheeseen) on noita ollut vuosien varrella useita eikä yhtään ole hajonnut. Jos täällä foorumeilla jokunen on noiden kanssa tapellut, niin heti yleistetään, että useimmissa niistä on ongelmia.
joopa joo. en ole pahemmin torsenia ehtinyt ajaa sillai että olisi ominaisuudet tulleet esiin, mutta onhan se toki selvää että jos veto muuttuu 0%-100% asennosta 100%-0% lennosta niin voihan siinä erikoisia tilanteita mutkissa tulla.
itse huomannut että haldexi on helppo ajaa ja aina samalla tavalla looginen toiminta.
toki uudemmat ovat parempia kun välittävät aina jotain taakse, omassakin jonkinmoinen kytkentäviive näkyy. uutta R golfia testailtiin migun kanssa joku viikko sitten mutta ei ollut liposaa että olisi päässyt kokeilemaan miten uusin malli pelaa.
tokkiinsa molemmilla ajaa mielummin kuin ykspäävetoisella suomen talvessa. haldexin miinus etät joutuu mun ajoilla pari kertaa vuodessa lotraan öljynvaihdon ja piti tehdä suotimelle avain. muuta ei vielä ole ollut 375tkm ajetussa. (kohta sit varmaan tulee ;D) toisaalta öljynvaihto on kivuton juttu tehdä esim montunpäällä.
itse huomannut että haldexi on helppo ajaa ja aina samalla tavalla looginen toiminta.
toki uudemmat ovat parempia kun välittävät aina jotain taakse, omassakin jonkinmoinen kytkentäviive näkyy. uutta R golfia testailtiin migun kanssa joku viikko sitten mutta ei ollut liposaa että olisi päässyt kokeilemaan miten uusin malli pelaa.
tokkiinsa molemmilla ajaa mielummin kuin ykspäävetoisella suomen talvessa. haldexin miinus etät joutuu mun ajoilla pari kertaa vuodessa lotraan öljynvaihdon ja piti tehdä suotimelle avain. muuta ei vielä ole ollut 375tkm ajetussa. (kohta sit varmaan tulee ;D) toisaalta öljynvaihto on kivuton juttu tehdä esim montunpäällä.
Haldexin vikaherkkyys, puskeminen, hidas kytkeytyminen, huono ajettavuus ja monet muut internet "faktat" on aika tiukassa. Yleensä niitä viljelee aina ne jotka eivät ole haldexiin koskaan kunnolla tutustuneet, tai kaverin kummin kaimalla on joskus ollut yksi sellainen.
Audeissa aletaan pikkuhiljaa pääsemään eroon torsenista ja tilalle on vihdoin tullut jotain parempaa crown gearin muodossa, ainakin uusissa RS5, A7, A8 malleissa. Vielä kun yleistyisi muihinkin pitkittäiskoneellisiin. Poikittaiskoneellisissa jatkaa haldex melko varmasti myös tulevaisuudessa.
http://www.youtube.com/watch?v=UIiph8GfrpI
kaipa noissa audin rs4,rs6 ym. malleissa se haldexi olis jo jos se niin nykypäivän vaatimukset täyttävä,ja torsenia parempi olis.
Audeissa aletaan pikkuhiljaa pääsemään eroon torsenista ja tilalle on vihdoin tullut jotain parempaa crown gearin muodossa, ainakin uusissa RS5, A7, A8 malleissa. Vielä kun yleistyisi muihinkin pitkittäiskoneellisiin. Poikittaiskoneellisissa jatkaa haldex melko varmasti myös tulevaisuudessa.
ja koska se ei ole tarkoitettu ajettavaksi vinossa jäällä, lumessa ja loskassa
http://www.youtube.com/watch?v=UIiph8GfrpI
-
- -
- Viestit: 671
- Liittynyt: 5.8.2003 20:57
Jotkut on tainnu valittaa, että haldexilla ei voi tehdä "sitomista" ennen kurvia, ite en tuota ole niin ongelmaksi huomannut, ainakin TT tarjoaa jarruttaessa kivasti perää eteen, joten pikku jarrulla saa sopivalla rattiliikkeellä aivan mahtavan luiston nopeisiin kurveihin. Vaatii toki pari harjoitusta ennen kuin onnistuu ja silti tulee joskus happipaikkoja :D
-
- -
- Viestit: 671
- Liittynyt: 5.8.2003 20:57
Itsellä on yksi talvi takana torsenilla ja nyt ensimmäinen gen. 2 haldexilla. Pikaisen vertailun perusteella torsen on mukavampi leikkikaluna vedon tasaisuuden takia. Haldexin hyödyt taas normiajossa esimerkiksi pienempänä kulutuksena ovat kiistattomat. Päivittäisessä ajossa näissä ei pahemmin eroja huomaa. Kummallakin varmasti pääsee valoista liikkeelle liukkaalla reilusti nopeammin kuin vajaavedolla.
Kannattaa myös muistaa, että kuluttajille markkoitavien autojen haldexit eivät ole tehty kisakäyttöön. Takavetopainotteisia näistä toki saa uudella kontrollerilla jos niin haluaa, mutta kilpa- tai maastoautoihin vertaaminen on minusta typerää. Pidetään eri ajoneuvoluokat erillään ja vertaillaan vertailukelpoisia tuotteita niin päästään kaikki paljon helpommalla.
Kannattaa myös muistaa, että kuluttajille markkoitavien autojen haldexit eivät ole tehty kisakäyttöön. Takavetopainotteisia näistä toki saa uudella kontrollerilla jos niin haluaa, mutta kilpa- tai maastoautoihin vertaaminen on minusta typerää. Pidetään eri ajoneuvoluokat erillään ja vertaillaan vertailukelpoisia tuotteita niin päästään kaikki paljon helpommalla.
-
- -
- Viestit: 671
- Liittynyt: 5.8.2003 20:57
Teemu, jep eli kytkettävät on, Lukot pällä noin on kaikeita kuin rautakanget, mutta oivia leluja laaaakeeseen sladiin. Sitten lukot auki noi tottelee käskyttämistä melkein kuin ajatus. ja siis samanlainen tuo on TT:n kannsa, tosin kaasulla voit pelata enemmän luisua ja voit jarrulla rauhoittaa paremmin.
edit: ja painon ansiosta rapeella on huomattavasti mukavampaa vetää reikä päässä
edit: ja painon ansiosta rapeella on huomattavasti mukavampaa vetää reikä päässä
Alle 500€ pumppu 100tkm-200tkm välein ei nyt välttämättä autoilun kuluja ihan kattoon kuitenkaan nosta... :)
Ei vaan tahdo olla ainoa vikaantuva osa :/ Aika useasti tonni keinahtaa kun haldexiin tulee joku vika jossei itse tee työtä, yleensä se tonni ei edes riitä.
En tiiä mistä tuo tulee, että Haldexit muka on niin herkkiä vikaantumaan? Meidänkin perheessä (luen tässä veljeni mukaan perheeseen) on noita ollut vuosien varrella useita eikä yhtään ole hajonnut. Jos täällä foorumeilla jokunen on noiden kanssa tapellut, niin heti yleistetään, että useimmissa niistä on ongelmia.
Mitäs niillä on ajettu, 300tkm, 400? vai 500tkm? Tai onko niillä ylipäätänsä Ajettu? Aika harva noille vehkeille antaa oikeasti tennaria sen mitä vehkeet kulkee ja stomili laulaa. Forumilta en ole montaa juttua itse lukenut aiheesta vaan kokemukset perustuvat ihan itse nähtyyn. Toki voithan googlata tai käyttää searchia kuinka monta hakutulosta tulee vaikka "torsen AND vika" vs. "haldex AND vika", ottaen vielä huomioon että torsenia on kuitenkin ollut jo vuosikymmeniä kun taas haldexia kymmenisen vuotta(?), arvaa melkein silti hakutulokset. Toisaalta, harvahan pitää enää autona sellaista jossa on mittarissa yli 200tkm, saatika 300tkm, joten vikoja ei edes välttämättä kerkeä siinä ajassa tulla, riippuen toki pidosta. Kyllä ainakin itteäni jännittäisi enemmän ostaa 200tkm ajettu haldex kuin 400tkm ajettu torsen.
Kannattaa myös muistaa, että kuluttajille markkoitavien autojen haldexit eivät ole tehty kisakäyttöön. Takavetopainotteisia näistä toki saa uudella kontrollerilla jos niin haluaa, mutta kilpa- tai maastoautoihin vertaaminen on minusta typerää.
Niin, no ainakin omassa käytössä nelivedolla tulee mentyä kylki edellä käytännössä joka siirtymä ja kaasu on useimmiten pohjassa :D Eihän se toki mitään kilpakäyttöä ole, mutta mitä enemmän sähköä tuohon nelivetoon on sotkettu kaikenmaailman vakautusten kanssa, sitä paskempi auto on yleensä ollut ajaa eikä se mene sinne mihin sen loogisesti kuuluisi mennä. Kuluttaja-haldex on nimenomaan enemmänkin ajoavustin kuin neliveto.
Itsellä on yksi talvi takana torsenilla ja nyt ensimmäinen gen. 2 haldexilla. Pikaisen vertailun perusteella torsen on mukavampi leikkikaluna vedon tasaisuuden takia. Haldexin hyödyt taas normiajossa esimerkiksi pienempänä kulutuksena ovat kiistattomat.
Juuri näin, kulutukseen en tosin osaa oikein kommentoida.
Haldexin vikaherkkyys, puskeminen, hidas kytkeytyminen, huono ajettavuus ja monet muut internet "faktat" on aika tiukassa. Yleensä niitä viljelee aina ne jotka eivät ole haldexiin koskaan kunnolla tutustuneet, tai kaverin kummin kaimalla on joskus ollut yksi sellainen.
Noh noh, mitäs järkeä tuollaisessa pätemisessä nyt olisi? Parastahan olisi kun kaikki kertoisi tänne vain kokemukseen perustuvia vertailuja, muut kannattaa pyrkiä suodattamaan pois. Talven tultua pääseekin testaamaan tuota TT:tä myöskin ja vertaamaan sitä esimerkiksi tuohon vanhaan 100 lötköön, avona vaan tuo TT niin pirun löysäkorinen että kovaa ajaminen on yhtä tutinaa, alustakin on toistaiseksi jotain KW:n madalluskuraa niin eihän sillä pysty edes ajamaan missään :D Muutenkin aika fail autona koko värkki, painava, melko suorituskyvytön, ja kaasuun vastaavuus ja herkkyys on huonompaa kuin 25 vuotta vanhassa dieselissä.
Viimeksi muokannut p0wer, 16.11.2010 14:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ei vaan tahdo olla ainoa vikaantuva osa :/ Aika useasti tonni keinahtaa kun haldexiin tulee joku vika jossei itse tee työtä, yleensä se tonni ei edes riitä.
Mitähän muuta niistä hajoaa? Pumpun sähkömoottorin hiilet siellä loppuu suurimmaksi osaksi. Ohjainlaitteitakin on toki joitain hajonnut, muttei kyllä montaa ole vastaan tullut.
Niitäpä juuri, Variantti ja edisoni muotoili asian mielestäni hienosti tuolla toisessa topikissa (tiedossa useita tapauksia).
Mut tosiaan jokainen tyylillään, en toki tuomitse. Toisaalta uskoisin kuitenkin että se säästetty kulutus mikä vetotapojen erossa syntyy, tulee sitten takaisin huoltoina. Hyvähän se on että on valita, millainen vetotapa ketäkin miellyttää.
Kyllähän tuo haldex on kaukana huolettomasta ja idioottivarmasta. Firman nelivetoon vaihdettu sekä haldexin pumppu että aivolootakin. Eikä tonnilla tainnu selvitä kummastakaan... Ja juu varmaan saa ebaysta markalla ja itte voi ilmaseks vaihtaa, mutta kaikki ei sitä silti tee.
Mikä neliveto se sellainen on, että kun sähköaivo päättää, niin se muuttuu etuvetoiseksi?
Mut tosiaan jokainen tyylillään, en toki tuomitse. Toisaalta uskoisin kuitenkin että se säästetty kulutus mikä vetotapojen erossa syntyy, tulee sitten takaisin huoltoina. Hyvähän se on että on valita, millainen vetotapa ketäkin miellyttää.
Oma golffi ostettu 198tkm ajettuna, nytten on mittarissa 244tkm ja toinen talvi menossa. Entinen omistaja ei hirveesti ollu revitelly, huoltoina tehty määräaikaiset huollot. Viime talvena tuli ajettua semmoset 20tkm. Sanoisin ajotyylin olleen ronskia, liikennevaloista runsaalla kaasulla ja parkkipaikoilla kylki edellä. Ei ainakaan vielä oo tullu vikoja, toivottavasti ei tuu tänäkään talvena.
Jep :D Vaan onhan se tyhmä asia jos kesken tilanteen pumppu tai boksi lopettaa toimintansa kosketushäiriön tai kylmäjuotoksen takia, tai jostain syystä vaikka sulake palaa. Siinähän saattaa päästä kokeilemaan tolppia tai ojan pohjia kun pari rengasta lopettaakin vetämisen.
Onneksi pitkittäiskoneiseen Audiin ei voi tulla mitään vikaa, minkä johdosta auto voisi ojaan ajautua...
Pitää heittää oma lusikka tähän soppaan. Useampi talvi takana Torsenin kanssa ja nyt alkaa toinen talvi Haldexin kera. Itse pidin enemmän Torsenin vetotyylistä. Ei se nyt mikään arvaamaton kyllä ollut. Itelle on kyllä jäänyt Haldexista huomattavasti negatiivisempi kuva mitä Torsenista. Mutta jos Haldexi toimii niin ei niillä nyt ARKIAJOSSA mitään kovin suurta käytännön eroa ole.
Torsenia ei tarvitse huoltaa, Haldex pelistä meni heti kättelyssä tuo ohjainpumppu, öljyjä joutuu vaihteleen. Edellinen auto oli A4 avant 1.8tq keskikulutus talvella 11l/100km. TT:llä menee 10 litraa. TT:ssä on kuudes vaihde ja onhan se vähän kevyempikin. Että en kyllä vetojärjestelmällä laske mitään bensan säästöä.
Kokemukseni perustuu sitten Gen1 Haldexiin. Uudemmista sukupolvista on kokemusta vain pikatesteinä Golf V, XC70 mk2, A3, TT mk2. Ehkä ne aavistuksen nopeampia ovat.
Torsenia ei tarvitse huoltaa, Haldex pelistä meni heti kättelyssä tuo ohjainpumppu, öljyjä joutuu vaihteleen. Edellinen auto oli A4 avant 1.8tq keskikulutus talvella 11l/100km. TT:llä menee 10 litraa. TT:ssä on kuudes vaihde ja onhan se vähän kevyempikin. Että en kyllä vetojärjestelmällä laske mitään bensan säästöä.
Kokemukseni perustuu sitten Gen1 Haldexiin. Uudemmista sukupolvista on kokemusta vain pikatesteinä Golf V, XC70 mk2, A3, TT mk2. Ehkä ne aavistuksen nopeampia ovat.
Talven tultua pääseekin testaamaan tuota TT:tä myöskin ja vertaamaan sitä esimerkiksi tuohon vanhaan 100 lötköön, avona vaan tuo TT niin pirun löysäkorinen että kovaa ajaminen on yhtä tutinaa, alustakin on toistaiseksi jotain KW:n madalluskuraa niin eihän sillä pysty edes ajamaan missään
Haldexin syytä varmaan kaikki nuo TT:n ongelmat. Onneksi se lötkö sentään on jäykkä ja nopea.
Tai onko niillä ylipäätänsä Ajettu?
Aikoinaan ajoin melko kovaa, tai ainakin yritin kaikkeni, lievästi viritetyllä A3 1.8t quattrolla useamman talven ajan jääradalla. Satoja kilometrejä per talvi ja käytännössä melkein kokoajan juuri niin kovaa kuin vain osasin sitä rataa kiertää. Lisäksi kesäisin useampia ratapäiviä kuivalla asfaltilla. Silti ainoat hajonneet osat tuosta autosta löytyi konehuoneesta, eikä voimansiirrosta hajonnut mitään. Autolla oli ajettu yli 200tkm myydessä, eikä myöhemmin kuultuna vielä 300tkm kohdallakaan ollut mitään ongelmaa haldexin kanssa. Pari vuotta myöhemmin ajoin vakiokuntoisella 180hv 4wd Leonilla hetken aikaa, enkä siihenkään saanut vaihtaa mitään voimansiirtoon liittyvää osaa. Itse ainakin olen siinä käsityksessä että kovalla rasituksella haldexia ei saa hajoitettua.
Tämä keskustelu tuskin etenee mihinkään järkevään suuntaan, mutta väitellään nyt vielä hetki omenan ja banaanin paremmuusjärjestyksestä.
-
- -
- Viestit: 671
- Liittynyt: 5.8.2003 20:57
Hiukan huvittuneena topiccia sivusta seuranneena myöskin pakko osallistua keskusteluun jossa ei ole päätä eikä häntää.
Itselläni on ollut 165kW Quattro TT niin roadsterina kuin coupena mikä on tällä hetkellä enkä kyllä ole havainnut mitään ihmeempää eroa korin jäykkyydessä. Eikös nuo avojen korit tehdä yleensä melko jäykiksi? Kummassakin siis haldex ja ehjänä on pysynyt. Torsenilla varustettu B7 A4 oli mielestäni varsin mukava talvilaite. Haldexin talviominaisuuksista ei ole vielä ihan hirveesti kokemusta.
Vai niin.. :)
Itselläni on ollut 165kW Quattro TT niin roadsterina kuin coupena mikä on tällä hetkellä enkä kyllä ole havainnut mitään ihmeempää eroa korin jäykkyydessä. Eikös nuo avojen korit tehdä yleensä melko jäykiksi? Kummassakin siis haldex ja ehjänä on pysynyt. Torsenilla varustettu B7 A4 oli mielestäni varsin mukava talvilaite. Haldexin talviominaisuuksista ei ole vielä ihan hirveesti kokemusta.
Muutenkin aika fail autona koko värkki, painava, melko suorituskyvytön, ja kaasuun vastaavuus ja herkkyys on huonompaa kuin 25 vuotta vanhassa dieselissä.
Vai niin.. :)
Nyt kun tuohon TT Roadsteriin päästiin, niin mullakin sellainen oli ja ehdin ajaa sillä vajaan 100 tkm johon sisältyi neljä talveakin. Myytäessä oli ajettu vähän alle 200 tkm. Ihan mahtava talviauto ja tykkäsin Haldexista kovasti. Voimaa just sopivasti, että pystyy kaasulla pistämään luisuun ja luisu helppo hallita. Luisuttelun oppi nopeasti, mutta kun suoraan tuon ratista hyppäsin STi Imprezan puikkoihin jääradalla, niin mentiin pitkin penkkoja koko ajan. Impun kuski taas toisaalta kehui TT:tä tosi helpoksi omaksua.
Löysä tuo omasta mielestä oli. Huomas hyvin mm. soratiellä, joka oli nimismiehen kiharalla. Kori alkoi helposti jotenkin vatkata/tärrätä ärsyttävästi, en ole tuota ilmiötä huomannut umpikorisilla autoilla. Ja alla oli KW Var 2.
Niin ja yksi vetonivel hajosi voimansiirrosta, ei muuta. Väittäisin, että aika lailla sai kenkää kesät ja talvet.
Löysä tuo omasta mielestä oli. Huomas hyvin mm. soratiellä, joka oli nimismiehen kiharalla. Kori alkoi helposti jotenkin vatkata/tärrätä ärsyttävästi, en ole tuota ilmiötä huomannut umpikorisilla autoilla. Ja alla oli KW Var 2.
Niin ja yksi vetonivel hajosi voimansiirrosta, ei muuta. Väittäisin, että aika lailla sai kenkää kesät ja talvet.
Mulla loppui 4M Golperossa takaa veto n. 150tkm kohdalla, uusia osia laitettiin ohjain ja esip. pumppu. Näiden jälkeen se pelasi pari talvea oikein kivasti, tietenkin normi huollot lisäksi.
Hinnat merkkihuollossa melko suolaiset, noi kustansi sellaiset 2000 eur. Todennäköisesti sieltä oli kuitenkin vain hiilet loppu.
Käytökseltään ainakin tuossa se oli melko yliohjaava, kaasulla helppo pyöriteltävä.
Hinnat merkkihuollossa melko suolaiset, noi kustansi sellaiset 2000 eur. Todennäköisesti sieltä oli kuitenkin vain hiilet loppu.
Käytökseltään ainakin tuossa se oli melko yliohjaava, kaasulla helppo pyöriteltävä.
Mitäs, mukava keskusteluhan tämä on vaikka vähän aiheen vierestä meneekin? Softan huonouttahan tuo herkkyyden puuttuminen pääosin on, ihmeen tunnottomia nuo sähkökaasulliset 1.8T:t ihan ylipäätänsä, luulis että urheilumalliin tätä olis hieman edes parannettu.
Avojen korit tehdään toki yleensä melko jäykiksi, mutta ainakin tässä(kin) yksilössä kori tahtoo vatkata rytkytyksessä aika tavalla. Painavilla vanteilla ja huonolla alustalla on toki varmasti osuutensa asiaan laitoksen käyttäytymiseen, joten vakioalustaiseen lötköönkin vertaaminen on sitä kautta epätodellista. Mutta sen verran on löysää korvien välissä että väitän silti vanhan satkun korin olevan jäykempi kuin tuon Roadsterin, olis kiva päästä joskus testaamaan tuota autoa umpinaisena koska uskoisin että ero on aika suuri. Toki TT on "hieno" madallettuna, harmi vaan että siitä katoaa sitä myöden paljon ajo- ja etenemisominaisuuksia. Eikä tuommosella muutenkaan halua roikottaa persuutta ojan pohjia myöden kuten vanhalla q:lla :D
Koopikka, onko toi sun Roadster muuten vakioalustalla? Vakioalustaa kaipaillaan myös täälläkin olevaan yksilöön jos tuo hieman tuosta paranisi.
Avojen korit tehdään toki yleensä melko jäykiksi, mutta ainakin tässä(kin) yksilössä kori tahtoo vatkata rytkytyksessä aika tavalla. Painavilla vanteilla ja huonolla alustalla on toki varmasti osuutensa asiaan laitoksen käyttäytymiseen, joten vakioalustaiseen lötköönkin vertaaminen on sitä kautta epätodellista. Mutta sen verran on löysää korvien välissä että väitän silti vanhan satkun korin olevan jäykempi kuin tuon Roadsterin, olis kiva päästä joskus testaamaan tuota autoa umpinaisena koska uskoisin että ero on aika suuri. Toki TT on "hieno" madallettuna, harmi vaan että siitä katoaa sitä myöden paljon ajo- ja etenemisominaisuuksia. Eikä tuommosella muutenkaan halua roikottaa persuutta ojan pohjia myöden kuten vanhalla q:lla :D
Koopikka, onko toi sun Roadster muuten vakioalustalla? Vakioalustaa kaipaillaan myös täälläkin olevaan yksilöön jos tuo hieman tuosta paranisi.
Viimeksi muokannut p0wer, 17.11.2010 13:33. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Ei liene olemassa "paremmuuksia", vaan kuten tuolla aikaisemmin taisin mainitakin niin jokainenhan taaplaa tavallaan. Eri tekniikoissa vaan on eroja niin hyvässä kuin huonossakin puolessa, ja sama pätee noihin renkaisiinkin että jokainen valitsee itselleen sopivan. Itse valitsin uudet saksankitkat jälleen tälle talvea, onhan se jo huima parannus viimetalven käyttiksen 70-luvun nastarenkaille :D
-
- -
- Viestit: 671
- Liittynyt: 5.8.2003 20:57
^nyt meni multa pointti kyllä ohi. Yrititkö kertoa että kumpijompi olisi parempi?
Samalailla molemmat vauhdilla sieltä tulivat?
Jokainen saa tuon videon perusteella päätellä omat päätelmänsä. Itse videosta päättelin, että molemmat vetotavat hoitavat hommansa, toinen ehkä vähän nopeammin ja toinen vähän hitaammin. Molemmilla kuitenkin pääsee perille vähän vaikeampaankin paikkaan.
Meinasin ensin että en laita mitään tähän aiheeseen enää, mutta taidan joutua nyt näitä " uusi tekniikka parempi"- ihmisiä kiusaamaan mielipiteilläni.
Tero V :lle ; Eipä ole tullut oikein tosiaan autolla ajettua ainakaan nelivedoilla.
Silti parin nelivetoauton ääritilannekäyttäytymistä olen päässyt vertailemaan, joita ovat ;
Audit; 80, 90, 100, a3, a4, a6,allround, urs4 ja coupe.
Vw: bora, golf II, Golf iv, Passat 3b, 3bg, 3c, transp. t4 / t5, tiquan, ja golf country.
Suzuki : sj410 ( tällä ajettu oikeastaan metsään ja metsässä…monesti)
subaru: Legacy & impreza, hivenen uudempia sekä vanhempia.
mitsubishi: Galant gti ( vm 1990), galant vr4.
Näitä autoja olen ajanut. ( ajaminen= jäätyneet /lumiset soratiet, jyrkät / loivat/ pitkät/ lyhyet hypyt, hypystä taitot, kapeat metsätiet, jäärataa, kurakkoa, ym.). Monia muita sitten päässyt vähän testailemaan liukkaalla asfaltilla tai esim parkkipaikoilla, eli en käytännössä ajamaan. Se on sellaista neppailua semmoinen leikkiminen... Turha siitä on johtopäätöksiä vetää ääritilannekäytöksestä tai nelikon paremmuudesta, miten helposti perä irtoaa kaasulla...
Minusta haldex vain on ajoltaan paljon rasittavampi ja vaatii ääritilanteissa agressiivisemman käskytyksen kuin torsen tai avoin keskitasuri. Mm. tilanteet, joissa tullaan pitkän hypyn jälkeen pienessä sivuliikkeessä alas, ovat ainakin minusta todella paljon erilaisia haldexilla, torsenilla, kuin myös tietty keskitasurilla. Kokemuskeni on se, että yhtä helpoilla liikkeillä ei haldex-autoa (varsinkaan gen1) vakiona saada taipumaan nyppyjen jälkeisiin tiukempiin taittoihin, kuin avointa keskitasuria. Torsen taas on tehokkaana hivenen mielenkiintoisempi näistä kaikista, tehottomana ei niinkään.
Mutta taasen alustakin on sitten paljon vaikuttava tekijä näissä tilanteissa...esim. 3b / bg on silkkihansikkain ajettava vakiona.... Mutta pienen parantelun jälkeen kärsii jyrkkään lyhyeen hyppyyn ajaa + 100 km/h neljä aikuista kyydissä ilman pohjausta tai vaurioita täysin normaalisti.
Ja vielä kun sotketaan soppaan mukaan nuo japanin tuotteet, niin kyllähän siellä taas ajotuntuma ja käytös muuttuu erilaiseksi. Täysin turha verrata nyt tässä yhteydessä niitä näihin vag nelikoihin.
Ace competitionin paketteja olen asentanut muutamiin haldexeihin ja sillähän kapistuksesta tulee paljon mukavampi ajettava ja jotenkin reagointi ja vetosuhteiden muutokset tuntuvat ripeämmiltä. Ei sekään autuaaksi tee... mutta kuitenkin. Tämäkin sitten vain oman pään kuvitelmaa...testipätkät ovat olleet kuitenkin samoja.
En ala väittämään, mutta minusta niin kauan auto ei ole neliveto, jos se saattaa jostain naurettavasta syystä muuttua etuvetoiseksi. T5 portteria käynyt 3b torsenilla hinaamassa lumiselta / kuraiselta pellolta, kun oli haldexista sopivasti esipainepumppu mennyt. Ei ollut haldexista paljon iloa. Portteri ajallaan huollettu ja ajettu oli tuolloin 290 tkm..neliveto?
Lukuisia remontteja ( lue vian korjauksia) tullut tehtyä haldexilla varustettuihin peleihin. Jopa alle 200 tkm ajettuihin... vaikka tokihan sinne mahtuu muutama huonolla huollolla ollut aina joukkoon, jotka ovat siitä syystä saattaneet hajota.
Eipä ole yhtään torsenia tai keskitasuria tullut vielä tuosta hallin ovesta sisään, jossa olisi veto loppunut takaa murikan tai tasurin takia. vetoniveliä ja vetoakseleita nyt on tullut vaihdeltua...
Ja itse vaihdan kyllä kaikkiin haldex tuotteisiin myös suodattimen, vaikkei sitä uudemmassa sukupolvessa vaadittukaan vaihdettavaksi... Aika likainen on suodatin jos kaksikin öljynvaihtoväliä ajaa samalla suodattimella...
Jokatapauksessa, äärimmäisen kärjistetysti; Jos tarvitset oikeasti nelivetoa, joka ei petä missään tilanteessa, se ei ole yksikään sähköaivon varassa oleva kapistus.
Jos riittää, että pääset kauppareissut, mökkitiet, saat joskus vedettyä vaikkapa asuntovaunun jonnekin tai ylipäätään riittää että liikkumisesi on "normaalia" ja joskus tulee pelleiltyä, niin haldex.
Mielestäni loput voi ajaa siitä ratin ja penkin välistä, jos nopeudesta puhutaan. Eli jokainen vetotapa vaatii tiety opettelunsa ja ajamisen "niksien" päähän iskostamisen. Kuten täällä jo mainittiinkin; Eri vetotapoja täytyy ajaa eri tavalla.
Itsehän en ajamisesta mitään tajua, kun traktorilla on aina välillä joutunut noita romuja noutamaan joskus jopa vähän pidemmältäkin...oikeat kuljettajat sitten erikseen.
Rollelle:
"Tietysti jos harrastaa offroadia lienee ainoa oikea ratkaisu 100 pros jäykkä lukko joka päässä, mutta eipä sellaisella pelillä tarvitse kääntymisestä haaveilla." - Puhut totta, mutta lisää vielä, että 100% kytkettävät lukot, niin kääntyy ;)
Noh, tätä väittelyä näiden paremmuudesta voi tietty jatkaa maailman tappiin... mutta aika turhaahan se on. Ihan sama kuin kitka-/nastarengaskeskustelussa, kummassakin on hyvät ja huonot puolet, valitkoon sitten jokainen sen mikä vastaa omaa käyttötarkoitustaan. Paremmuus on niissäkin suhteellista.
Tero V :lle ; Eipä ole tullut oikein tosiaan autolla ajettua ainakaan nelivedoilla.
Silti parin nelivetoauton ääritilannekäyttäytymistä olen päässyt vertailemaan, joita ovat ;
Audit; 80, 90, 100, a3, a4, a6,allround, urs4 ja coupe.
Vw: bora, golf II, Golf iv, Passat 3b, 3bg, 3c, transp. t4 / t5, tiquan, ja golf country.
Suzuki : sj410 ( tällä ajettu oikeastaan metsään ja metsässä…monesti)
subaru: Legacy & impreza, hivenen uudempia sekä vanhempia.
mitsubishi: Galant gti ( vm 1990), galant vr4.
Näitä autoja olen ajanut. ( ajaminen= jäätyneet /lumiset soratiet, jyrkät / loivat/ pitkät/ lyhyet hypyt, hypystä taitot, kapeat metsätiet, jäärataa, kurakkoa, ym.). Monia muita sitten päässyt vähän testailemaan liukkaalla asfaltilla tai esim parkkipaikoilla, eli en käytännössä ajamaan. Se on sellaista neppailua semmoinen leikkiminen... Turha siitä on johtopäätöksiä vetää ääritilannekäytöksestä tai nelikon paremmuudesta, miten helposti perä irtoaa kaasulla...
Minusta haldex vain on ajoltaan paljon rasittavampi ja vaatii ääritilanteissa agressiivisemman käskytyksen kuin torsen tai avoin keskitasuri. Mm. tilanteet, joissa tullaan pitkän hypyn jälkeen pienessä sivuliikkeessä alas, ovat ainakin minusta todella paljon erilaisia haldexilla, torsenilla, kuin myös tietty keskitasurilla. Kokemuskeni on se, että yhtä helpoilla liikkeillä ei haldex-autoa (varsinkaan gen1) vakiona saada taipumaan nyppyjen jälkeisiin tiukempiin taittoihin, kuin avointa keskitasuria. Torsen taas on tehokkaana hivenen mielenkiintoisempi näistä kaikista, tehottomana ei niinkään.
Mutta taasen alustakin on sitten paljon vaikuttava tekijä näissä tilanteissa...esim. 3b / bg on silkkihansikkain ajettava vakiona.... Mutta pienen parantelun jälkeen kärsii jyrkkään lyhyeen hyppyyn ajaa + 100 km/h neljä aikuista kyydissä ilman pohjausta tai vaurioita täysin normaalisti.
Ja vielä kun sotketaan soppaan mukaan nuo japanin tuotteet, niin kyllähän siellä taas ajotuntuma ja käytös muuttuu erilaiseksi. Täysin turha verrata nyt tässä yhteydessä niitä näihin vag nelikoihin.
Ace competitionin paketteja olen asentanut muutamiin haldexeihin ja sillähän kapistuksesta tulee paljon mukavampi ajettava ja jotenkin reagointi ja vetosuhteiden muutokset tuntuvat ripeämmiltä. Ei sekään autuaaksi tee... mutta kuitenkin. Tämäkin sitten vain oman pään kuvitelmaa...testipätkät ovat olleet kuitenkin samoja.
En ala väittämään, mutta minusta niin kauan auto ei ole neliveto, jos se saattaa jostain naurettavasta syystä muuttua etuvetoiseksi. T5 portteria käynyt 3b torsenilla hinaamassa lumiselta / kuraiselta pellolta, kun oli haldexista sopivasti esipainepumppu mennyt. Ei ollut haldexista paljon iloa. Portteri ajallaan huollettu ja ajettu oli tuolloin 290 tkm..neliveto?
Lukuisia remontteja ( lue vian korjauksia) tullut tehtyä haldexilla varustettuihin peleihin. Jopa alle 200 tkm ajettuihin... vaikka tokihan sinne mahtuu muutama huonolla huollolla ollut aina joukkoon, jotka ovat siitä syystä saattaneet hajota.
Eipä ole yhtään torsenia tai keskitasuria tullut vielä tuosta hallin ovesta sisään, jossa olisi veto loppunut takaa murikan tai tasurin takia. vetoniveliä ja vetoakseleita nyt on tullut vaihdeltua...
Ja itse vaihdan kyllä kaikkiin haldex tuotteisiin myös suodattimen, vaikkei sitä uudemmassa sukupolvessa vaadittukaan vaihdettavaksi... Aika likainen on suodatin jos kaksikin öljynvaihtoväliä ajaa samalla suodattimella...
Jokatapauksessa, äärimmäisen kärjistetysti; Jos tarvitset oikeasti nelivetoa, joka ei petä missään tilanteessa, se ei ole yksikään sähköaivon varassa oleva kapistus.
Jos riittää, että pääset kauppareissut, mökkitiet, saat joskus vedettyä vaikkapa asuntovaunun jonnekin tai ylipäätään riittää että liikkumisesi on "normaalia" ja joskus tulee pelleiltyä, niin haldex.
Mielestäni loput voi ajaa siitä ratin ja penkin välistä, jos nopeudesta puhutaan. Eli jokainen vetotapa vaatii tiety opettelunsa ja ajamisen "niksien" päähän iskostamisen. Kuten täällä jo mainittiinkin; Eri vetotapoja täytyy ajaa eri tavalla.
Itsehän en ajamisesta mitään tajua, kun traktorilla on aina välillä joutunut noita romuja noutamaan joskus jopa vähän pidemmältäkin...oikeat kuljettajat sitten erikseen.
Rollelle:
"Tietysti jos harrastaa offroadia lienee ainoa oikea ratkaisu 100 pros jäykkä lukko joka päässä, mutta eipä sellaisella pelillä tarvitse kääntymisestä haaveilla." - Puhut totta, mutta lisää vielä, että 100% kytkettävät lukot, niin kääntyy ;)
Noh, tätä väittelyä näiden paremmuudesta voi tietty jatkaa maailman tappiin... mutta aika turhaahan se on. Ihan sama kuin kitka-/nastarengaskeskustelussa, kummassakin on hyvät ja huonot puolet, valitkoon sitten jokainen sen mikä vastaa omaa käyttötarkoitustaan. Paremmuus on niissäkin suhteellista.
Pitkiä hyppyjä en tosiaankaan ole kokeillut haldexilla, siihen hommaan kun on japanilaiset tehneet jo kauan parempia laitteita (Mitsut & Subarut), eikä nekään vakiokunnossa niistä hypyistä hyvin suoriudu. Off-road on sitten taas ihan oma lajinsa, enkä oikein ymmärrä miten sekään tähän keskusteluun liittyy. Haluaisin tosin nähdä miten Audi 100, Tiguan tai vaikkapa T4 suoriutuu näistä:
tai oikeastaan haluaisin tietää mistä ne on tiputettu kun on saatu hyppäämään pitkälle :)
Itse ainakin alussa tartuin tähän. Tuossa vedetään aika rajuja linjauksia kun ihan hyvin normaalissa tuotantoautossa toimiva voimansiirto haukutaan täysin toimimattomaksi ja turhaksi. Tottakai parempia löytyy ja ongelmia on olemassa, mutta ei se siitä turhaa varustetta tee, hyvin on minua ainakin avustanut enemmän kuin pienesti monessa tilanteessa. Enkä koe että nyt torsenin kanssa minulla olisi jotain suunnattoman paljon parempaa, ihan yhtä paljon tuossakin on omituisuuksia. Kilpa-autoilustahan tässä ei ole puhuttu alunperin mitään.
pitkät/ lyhyet hypyt, hypystä taitot
tai oikeastaan haluaisin tietää mistä ne on tiputettu kun on saatu hyppäämään pitkälle :)
Eli ei minusta mitään tekemistä nelivedon kanssa. Eli onhan se siellä pinenenä apuna, mutta esim torseniin turha edes verrata kestävyydessä.
Itse ainakin alussa tartuin tähän. Tuossa vedetään aika rajuja linjauksia kun ihan hyvin normaalissa tuotantoautossa toimiva voimansiirto haukutaan täysin toimimattomaksi ja turhaksi. Tottakai parempia löytyy ja ongelmia on olemassa, mutta ei se siitä turhaa varustetta tee, hyvin on minua ainakin avustanut enemmän kuin pienesti monessa tilanteessa. Enkä koe että nyt torsenin kanssa minulla olisi jotain suunnattoman paljon parempaa, ihan yhtä paljon tuossakin on omituisuuksia. Kilpa-autoilustahan tässä ei ole puhuttu alunperin mitään.
Hieno topic, kitka- / nastarengaskeskustelun voisi yhdistää tosiaan tähän jouhevasti. :)
Haldex on kuluva osa kuten moni muukin osa autossa, mutta ei siitäkään nyt kovin montaa (yleisesti) hajoavaa osaa löydy, ainakaan näin varaosamyyntiportaan kokemuksen perusteella:
Haldex- kunnossapito / korjaukset:
Huolto:
- Säännöllinen öljyn ja suodattimenvaihto (Meillä huoltosrj: GEN1 57,90€ , GEN2 67,90 )
Yleisin vika:
- Haldex- esipainepumppu käyttötunnit tulevat täyteen yleisesti +10v / 150 000km kohdalla (Ainakin GEN1) Autokohtaisia eroja on toki, tuo varmasti riippuu kilometreista ja käytöstä jne. (Meillä uusi pumppu GEN1 469€, GEN2 225€)
Pumpun hajoaminen ei anna vikavaloa mittaristoon / vikakoodia välttämättä.
Vika ilmenee usein pikku hiljaa täysin huomaamatta, eli veto häviää takaa pikku hiljaa. Eli takavedon poistuminen tapahtuu usein hiljaa huomaamatta, eli todennäköisyys ajaa tieltä ulos Haldexin hajoamisen vuoksi lienee samaa luokkaa kuin tieltä suistuminen kaatuneen puun vuoksi. :)
Toiseksi yleisin vika:
Haldexin ohjainlaite antautuu ja neliveto ei toimi enää oikein / lainkaan. (Noin 1000€)
Tapauksia kauppiaan näkökulmasta suhteessa mutuna 1 / 10 verrattuna Haldex- pumppujen vaihtoon. Ohjainlaite on kuin mikä tahansa muu auton ohjainlaite ja vikaantumistodennäköisyyskin lienee suunnilleen samaa luokkaa kuin muissakin ohjainlaitteissa. Tapauksia tuntuu olevan, mutta en laskisi tuota nyt varsinaiseksi tyyppiviaksi.
Ilmeisesti kotimaan merkkiliikkeissä on pönkitetty kauhutarinoita vaihtamalla Haldexin vikaantuessa aina myös ohjainlaite "varmuuden vuoksi". Muutaman tällaisen tarinan olen kuullut. Tuolloin loppulasku on komea, mutta ensin vikaa kannattaa etsiä VAIN pumpusta.
Haldex- vikakeskustelussa hiukan paistaa lävitse rakkaan kotimaamme autoverotus ja Euroopan vanhin autokanta.
Kuinka moni pesukone, tietokone tms kestää 10 vuotta päivittäistä käyttöä ilman ainuttakaan vikaa. Auto on käyttö- / kulutustavaraa. Joskus tuntuu, että 10 vuotta vanhasta ja 150 000km ajetusta autosta ei voi hajota mitään, ilman että auto on "huono". ;)
Haldex on kuluva osa kuten moni muukin osa autossa, mutta ei siitäkään nyt kovin montaa (yleisesti) hajoavaa osaa löydy, ainakaan näin varaosamyyntiportaan kokemuksen perusteella:
Haldex- kunnossapito / korjaukset:
Huolto:
- Säännöllinen öljyn ja suodattimenvaihto (Meillä huoltosrj: GEN1 57,90€ , GEN2 67,90 )
Yleisin vika:
- Haldex- esipainepumppu käyttötunnit tulevat täyteen yleisesti +10v / 150 000km kohdalla (Ainakin GEN1) Autokohtaisia eroja on toki, tuo varmasti riippuu kilometreista ja käytöstä jne. (Meillä uusi pumppu GEN1 469€, GEN2 225€)
Pumpun hajoaminen ei anna vikavaloa mittaristoon / vikakoodia välttämättä.
Vika ilmenee usein pikku hiljaa täysin huomaamatta, eli veto häviää takaa pikku hiljaa. Eli takavedon poistuminen tapahtuu usein hiljaa huomaamatta, eli todennäköisyys ajaa tieltä ulos Haldexin hajoamisen vuoksi lienee samaa luokkaa kuin tieltä suistuminen kaatuneen puun vuoksi. :)
Toiseksi yleisin vika:
Haldexin ohjainlaite antautuu ja neliveto ei toimi enää oikein / lainkaan. (Noin 1000€)
Tapauksia kauppiaan näkökulmasta suhteessa mutuna 1 / 10 verrattuna Haldex- pumppujen vaihtoon. Ohjainlaite on kuin mikä tahansa muu auton ohjainlaite ja vikaantumistodennäköisyyskin lienee suunnilleen samaa luokkaa kuin muissakin ohjainlaitteissa. Tapauksia tuntuu olevan, mutta en laskisi tuota nyt varsinaiseksi tyyppiviaksi.
Ilmeisesti kotimaan merkkiliikkeissä on pönkitetty kauhutarinoita vaihtamalla Haldexin vikaantuessa aina myös ohjainlaite "varmuuden vuoksi". Muutaman tällaisen tarinan olen kuullut. Tuolloin loppulasku on komea, mutta ensin vikaa kannattaa etsiä VAIN pumpusta.
Haldex- vikakeskustelussa hiukan paistaa lävitse rakkaan kotimaamme autoverotus ja Euroopan vanhin autokanta.
Kuinka moni pesukone, tietokone tms kestää 10 vuotta päivittäistä käyttöä ilman ainuttakaan vikaa. Auto on käyttö- / kulutustavaraa. Joskus tuntuu, että 10 vuotta vanhasta ja 150 000km ajetusta autosta ei voi hajota mitään, ilman että auto on "huono". ;)
Viimeksi muokannut Harri, 18.11.2010 11:53. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ja mitä Haldexin etenemiseen tulee:
Viime talvena aurasin GEN 2 Haldexilla 3km mökkitien seuraavissa olosuhteissa:
- Lunta yön aikana +30cm
- Auto noin 50mm madallettu TT 8J 3.2 quattro, jossa maavaraa noin 10cm pohjamuovien alla
- Alla 225/40/18 Dunlop uudet pohjolakitkarenkaat
Lumenraja oli siis selvästi yli etupuskurin ja silti Audi kynti kertaakaan jumiutumatta koko tien.
Mitä vertaukseen "etuveto-nelivedosta" tulee, asiaa testattiin samassa yhteydessä myös käytännössä:
Appiukon ETUVETOINEN, vakioalustainen Superb II 2.0TDI uusilla 16" Nokian Nastarenkailla jumiutui samalla 3km matkalla noin 10cm korkeammalla maavaralla noin 5 kertaa, vaikka tie "aurattiin" madalletulla TT:llä kahteen kertaan ennen kuin Skoda päästettiin matkaan. :D
Valitettavasti Torsen- vertailuautoa ei ollut paikalla.
Summasummarum: neliveto on yliveto
Ja mitä minuun tulee: ajan itse nyt lukottomalla takavedolla, joka varmasti jää jumiin. ;)
Viime talvena aurasin GEN 2 Haldexilla 3km mökkitien seuraavissa olosuhteissa:
- Lunta yön aikana +30cm
- Auto noin 50mm madallettu TT 8J 3.2 quattro, jossa maavaraa noin 10cm pohjamuovien alla
- Alla 225/40/18 Dunlop uudet pohjolakitkarenkaat
Lumenraja oli siis selvästi yli etupuskurin ja silti Audi kynti kertaakaan jumiutumatta koko tien.
Mitä vertaukseen "etuveto-nelivedosta" tulee, asiaa testattiin samassa yhteydessä myös käytännössä:
Appiukon ETUVETOINEN, vakioalustainen Superb II 2.0TDI uusilla 16" Nokian Nastarenkailla jumiutui samalla 3km matkalla noin 10cm korkeammalla maavaralla noin 5 kertaa, vaikka tie "aurattiin" madalletulla TT:llä kahteen kertaan ennen kuin Skoda päästettiin matkaan. :D
Valitettavasti Torsen- vertailuautoa ei ollut paikalla.
Summasummarum: neliveto on yliveto
Ja mitä minuun tulee: ajan itse nyt lukottomalla takavedolla, joka varmasti jää jumiin. ;)
Viimeksi muokannut Harri, 17.11.2010 17:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vaikka tämä nyt ei varmaan enää yhtään tuo lisäarvoa keskusteluun, niin kommentoin kuitenkin:
Mekaanisella nelivetovoimansiirrolla varusteissa autoissa lähes poikkeuksetta nelivedon olemassaolon huomaa parkkipaikkapyörittelyssä. Eli kun käännetään täydet ja ajellaan hiljaa. Auto ikäänkuin sortaa, koska kaikki mekaaniset tasauspyörästöt eivät pysty tasaamaan renkaiden suuria pyörimisnopeuseroja. Itse olen omistanut yhden tälläisen auton. Se oli A4 2,0 TFSI quattro vuosimallia 2005. Ei ominaisuus välttämättä häiritsevä ole, mutta kyllä sen selkeästi huomaa kun siirtyy vajaavetoisesta nelikkoon.. Ja ehkäpä tästä syystä mekaanisella systeemillä varustettuihin autoihin vaihdetaan hieman enemmän vetoniveliä. Se vaan käy enemmän vetareiden päälle.
Älykkäällä järjestelmällä tälläistä ominaisuutta ei huomaa, koska yhteys akselien välilä on poikki silloin kun sitä ei tarvita.
Mekaanisella nelivetovoimansiirrolla varusteissa autoissa lähes poikkeuksetta nelivedon olemassaolon huomaa parkkipaikkapyörittelyssä. Eli kun käännetään täydet ja ajellaan hiljaa. Auto ikäänkuin sortaa, koska kaikki mekaaniset tasauspyörästöt eivät pysty tasaamaan renkaiden suuria pyörimisnopeuseroja. Itse olen omistanut yhden tälläisen auton. Se oli A4 2,0 TFSI quattro vuosimallia 2005. Ei ominaisuus välttämättä häiritsevä ole, mutta kyllä sen selkeästi huomaa kun siirtyy vajaavetoisesta nelikkoon.. Ja ehkäpä tästä syystä mekaanisella systeemillä varustettuihin autoihin vaihdetaan hieman enemmän vetoniveliä. Se vaan käy enemmän vetareiden päälle.
Älykkäällä järjestelmällä tälläistä ominaisuutta ei huomaa, koska yhteys akselien välilä on poikki silloin kun sitä ei tarvita.
Itselläni on tuo gen1 haldexi nyt ollut noin 20tkm talviajossa ja en ihan kauheasti kyllä voi tuota kehua, vaikka siinä ei mitään mekaanista vikaa olekkaan ollut. Todella epämääräinen ajettava kunnon nastarenkailla nelivetoiseksi, vielä lisäongelman aiheuttaa se kun on tottunut takavetoiseen kitkalukolliseen kulkineeseen, jota pystyy viemään todella tarkasti pelkällä isovarpaan asennon muuttamisella. Tuossa ainakin minulla aiheuttaa tuo viive suunnatonta ärsytystä, kun joutuu odottelemaan että milloinkahan se taas vetää tuolta takaa.
Kai se täytyy vaan kontrolleri hommata, niin saattaisi hieman parantua tuo tuntuma tuohon menoon.
Onhan tuo ihmeen hyvin kestänyt rääkkiä, kun vääntöäkin on reilu 530nm ja vielä se vaan pelaa..
Kai se täytyy vaan kontrolleri hommata, niin saattaisi hieman parantua tuo tuntuma tuohon menoon.
Onhan tuo ihmeen hyvin kestänyt rääkkiä, kun vääntöäkin on reilu 530nm ja vielä se vaan pelaa..
Näihin sanoihin, näihin tunnelmiin
http://video.google.com/videoplay?docid ... 544018466#
http://www.youtube.com/watch?v=HvqQuC_8VrM
Miten tuollainen on edes mahdollista nykyaikaisella tekniikalla? Vai onko kysessä joku bmw:n promo(provo)video jossa audin järjestelmälle on tehty jotakin pientä kivaa ettei toimi niinkuin pitäisi?
http://video.google.com/videoplay?docid ... 544018466#
http://www.youtube.com/watch?v=HvqQuC_8VrM
Miten tuollainen on edes mahdollista nykyaikaisella tekniikalla? Vai onko kysessä joku bmw:n promo(provo)video jossa audin järjestelmälle on tehty jotakin pientä kivaa ettei toimi niinkuin pitäisi?
-
- -
- Viestit: 671
- Liittynyt: 5.8.2003 20:57
A : tuo on mahdoton tosielämäsä, B: tuo on "väkisin" tehty, eli ABS-sulake nypätty irti
edit: vähä realistisempi yhtälö: http://www.youtube.com/watch?v=vAHPMUkhj5Q
edit: vähä realistisempi yhtälö: http://www.youtube.com/watch?v=vAHPMUkhj5Q
Haittapuolena kuitenkin on, että auton toisen akselin ollessa täysin ilmassa, pääsee voima vuotamaan sieltä pois. Sama voi käydä myös huonoilla renkailla jäällä, kun toisen akselin pito ei riitä tuottamaan tarpeeksi suurta momenttia Torsenin lukittamiseksi.
Noin kertoo autowiki. Ja mitä se torsenissa auttaa se sulakkeen pois otto?
Noin kertoo autowiki. Ja mitä se torsenissa auttaa se sulakkeen pois otto?
-
- -
- Viestit: 671
- Liittynyt: 5.8.2003 20:57
-
- -
- Viestit: 256
- Liittynyt: 23.7.2003 8:14
Muistaakseni Top Gearissa haukuttiin tuo bemarin nelikko aika heikoksi kun X6:lla ajelivat. Ei toiminut lumella eikä märällä nurmella. Miten se tässä nyt noin loistaa.
Minkä tyyppistä nelivetoa Land Rover nykyään käyttää?
Ja tuo rinnevideo ei todista juuri mitään. Renkaat, nopeus, ajolinja, kuskin taidot jne pitäis olla vakioita ennenku aletaan vertailemaan.
Minkä tyyppistä nelivetoa Land Rover nykyään käyttää?
Ja tuo rinnevideo ei todista juuri mitään. Renkaat, nopeus, ajolinja, kuskin taidot jne pitäis olla vakioita ennenku aletaan vertailemaan.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 34 vierailijaa