Talvi on tullut ja ovet jäätyy
Valvoja: ffp jäsenet
Täälläkin joutu kakkiksesta ovia repimään auki ku hieman tiivisteisiin jäätynyt ovet...
Lukko-ongelmia ei ainakaan eilen ollu, käyntiinki jopa lähti, vaikka huonolla akulla heikosti jakso starttia pyörittää...
Sisätilanlämmitin ois kyllä ihan kiva lisäke, ostaa sitten kun rahaaki ois :)
Millonkahan jää ovenkahva käteen??
Lukko-ongelmia ei ainakaan eilen ollu, käyntiinki jopa lähti, vaikka huonolla akulla heikosti jakso starttia pyörittää...
Sisätilanlämmitin ois kyllä ihan kiva lisäke, ostaa sitten kun rahaaki ois :)
Millonkahan jää ovenkahva käteen??
Rellun Méganessa kerran jäätyi bensatankin suojapelti kiinni, vuosi taisi olla 2002. Onneksi oli tankki täynnä, kun hölmönä sitä tuli Tampereella Koskikeskuksen parkkiksella sulateltua pikkuhiljaa kunnes tuli huomattua, että hiukan takakontin verhoiluja avaamalla olisi löytynyt vetokahva mistä lukon sai voimalla auki juuri tuota varten. :)
tuossa jonkulaiset ohjeet nippuside rakennelmaan kun kuitenkaan joku ei osaa avata edellisellä sivulla olleita ohjeita. tosin minusta aika nopeasti selitetty siellä
ennenkuin teette mitään niin miettikää kaikki miten ne on ollut paikallaan ja miten olette purkanu. en vastaa mitenkään t.s.i miesten epäonnistuneeseen korjausurakkaan eli kaikki tekee asiat omalla vastuulla. enkä mene takuuseen että toimii seuraavat 10 vuotta korjaus mutta ainaskin itsellä toimi talven. tosin toisella kertaa meni tunti kun tein tuon korjauksen rauhallisesti ottaen.
no ensimmäisenä kun puratte ovipahvin niin taisi olla kahvan alla kaks ruuvia. lätkä lähtee talttapääruuvarilla irti. sitten ikkunaveivin muovikaulus lähtee työtämällä pois päin kahvasta eli siis nupista poispäin (toivottavasti oli tarpeeksi vaikeasti selvitetty) lukkonuppi irti. lähtee kiertämällä. sitten vaan varovaisesti isolla talttapäällä vääntää ovipahvia irti nipsuista lievällä väkivallalla.
kun tämä on tehty niin otetaan torxi ruuvimeisseli ja irroitetaan kahva ensin yhdellä torxilla ja sit avain lukkoon paikalleen ja käännetään auki päin ja vedetään lukon puoleinen osa irti ovesta ja sit pitäis lähteä kahva kokonaan irti.
mattoveitti tai repimällä se solumuovi ovesta irti että saahaan ikkunostimet sun muuta näkyville. tosin tässä vaiheessa pitäisi irroittaa aukasuvipu irti ovesta ja se lähtee nostamalla ja vetämällä eteenpäin ovea pitkin. ja samalla kannattaa irroittaa se siitä tangosta.
sitten kun ollaan näkyvillä ikkunanostimeen ja lukkomekanismiin niin voidaan irroittaa kolme torxia jotka pidättelee lukkomekanismiä ovessa kiinni. kun tämä on irti niin yritetään saaha tangot irti mekanismista. toinen on painamalla vain reiässä ja toinen on pyöräyttämällä.
kun nämä on irti niin voidaan yrittää pyöritellä pois ovesta mekanismi tosin siinä onnistumatta ja helpotukseksi takimmaista ikkunakisko irrottaa 10mm pultilla yläpäästä ja alhaalta löysätä että liikkuu vapaammin siellä. kannattaa laskea ikkunaa ihan vähän vain.
sitten liittimet ja alipaineletku irti ja näin lähtee nätisti irti.
simppelihomma oikeasti. ehkä vähän vaikeasti selitetty.
tutkikaa lukkomekanismiä miten toimii kasassa ollessa ettei satu laittaan paikalleen ja huomaatte ettei tää v*ttu toimikkaan. kriittisimpi osa mikä voi tippua on tuo mihin lukkopesästä tuleva taltta tulee jolla saa lukkoon ovet. eli varovaisesti avatkaa ja katsokaa kaikki miten ne on paikallaan ja ottakaa mieluiten kuviakin
sitten aloitetaan mekanismin avaaminen. ensin yks torxi ruuvi avataan. tosin päältä vedetään tuommonen kuminatsa irti ensin. sitten availlaan pienellä talttapäällä nuita klipsejä ja pietetään kantta vähän jännityksessä.
http://i118.photobucket.com/albums/o94/ ... 200004.jpg
http://i118.photobucket.com/albums/o94/ ... 200005.jpg
sitten kun ne on irti niin kansi ei aukea kuska tuo lipare estää sen nousun. no käännetään käsin pois eestä kuvan esittämällä tavalla
http://i118.photobucket.com/albums/o94/ ... 200005.jpg
sitten otetaan bräkleeni purkki käteen ja putsaillaan lukkomekanismi reilulla määrällä että varmasti lähtee kaikki paskat pois
sitten irroitetaan pienelle talttapäällä tuo vivun pää irti kampeamalla ylöspäin sitä.
http://i118.photobucket.com/albums/o94/ ... 200007.jpg
jonka jälkeen se käännetään kuvanosoittamalla tavalla jonka jälkeen se lähtee pois paikaltaan
http://i118.photobucket.com/albums/o94/ ... 200008.jpg
seuraavaksi otetaan porakone ja terä siihen. 4mm terä pitäisi riittää. eli niin pieni mistä vaan saa nippusiteen läpi helposti ja porataan kuvan mukaiset reiät
http://i118.photobucket.com/albums/o94/ ... 200009.jpg
http://i118.photobucket.com/albums/o94/ ... 200010.jpg
seuraavaksi otetaan sivuleikkurit käteen ja katkaistaan kuvanosoittama tappi pois
http://i118.photobucket.com/albums/o94/ ... 200012.jpg
katkaistuna
http://i118.photobucket.com/albums/o94/ ... 200013.jpg
seuraavaksi sitten vähän sorminäppäryyttä. laitetaan vipu takaisin päinvastoin ku se purettiin ja pujotetaan nippuside rei'istä ja laitetaan kiinni. ei tarvi hampaat irvessä kiristää vaan sopivasti
http://i118.photobucket.com/albums/o94/ ... 200015.jpg
sitten alkaiskin kasailu. itse käytin voiteluun teollisuuden osien voiteluun tarkoitettua sprayta joka kestää pakkasta. eiköhän tärkeintä kuiten ole se että kestää pakkasta eikä ole ihan notkeintakaan
seuraavaksi laitetaan siis kansi takaisin paikalleen ja tässä vaiheessa kannattaa katsoa että tuo kuvan mukainen vipu
http://i118.photobucket.com/albums/o94/ ... 200016.jpg
menee tuohon muoviseen vipuun kannessa. tämän on oltava ala-asennossa jonka saa puhaltamalla alipaineliittimestä tai vetämällä tuosta vivusta
http://i118.photobucket.com/albums/o94/ ... 200017.jpg
eli kutakuinkin näin pitäisi mennä paikalleen.
http://i118.photobucket.com/albums/o94/ ... 200018.jpg
ja muistakaa kun laitatte paikalleen että tuota alkupään kuvissa olevaa vipua pitää taas kääntää http://i118.photobucket.com/albums/o94/ ... 200006.jpg
napsautattu kannen kiinni ja ruuvi kiinni ja päinvastaisessa järjestyksessä kasaatte oven
ennenkuin teette mitään niin miettikää kaikki miten ne on ollut paikallaan ja miten olette purkanu. en vastaa mitenkään t.s.i miesten epäonnistuneeseen korjausurakkaan eli kaikki tekee asiat omalla vastuulla. enkä mene takuuseen että toimii seuraavat 10 vuotta korjaus mutta ainaskin itsellä toimi talven. tosin toisella kertaa meni tunti kun tein tuon korjauksen rauhallisesti ottaen.
no ensimmäisenä kun puratte ovipahvin niin taisi olla kahvan alla kaks ruuvia. lätkä lähtee talttapääruuvarilla irti. sitten ikkunaveivin muovikaulus lähtee työtämällä pois päin kahvasta eli siis nupista poispäin (toivottavasti oli tarpeeksi vaikeasti selvitetty) lukkonuppi irti. lähtee kiertämällä. sitten vaan varovaisesti isolla talttapäällä vääntää ovipahvia irti nipsuista lievällä väkivallalla.
kun tämä on tehty niin otetaan torxi ruuvimeisseli ja irroitetaan kahva ensin yhdellä torxilla ja sit avain lukkoon paikalleen ja käännetään auki päin ja vedetään lukon puoleinen osa irti ovesta ja sit pitäis lähteä kahva kokonaan irti.
mattoveitti tai repimällä se solumuovi ovesta irti että saahaan ikkunostimet sun muuta näkyville. tosin tässä vaiheessa pitäisi irroittaa aukasuvipu irti ovesta ja se lähtee nostamalla ja vetämällä eteenpäin ovea pitkin. ja samalla kannattaa irroittaa se siitä tangosta.
sitten kun ollaan näkyvillä ikkunanostimeen ja lukkomekanismiin niin voidaan irroittaa kolme torxia jotka pidättelee lukkomekanismiä ovessa kiinni. kun tämä on irti niin yritetään saaha tangot irti mekanismista. toinen on painamalla vain reiässä ja toinen on pyöräyttämällä.
kun nämä on irti niin voidaan yrittää pyöritellä pois ovesta mekanismi tosin siinä onnistumatta ja helpotukseksi takimmaista ikkunakisko irrottaa 10mm pultilla yläpäästä ja alhaalta löysätä että liikkuu vapaammin siellä. kannattaa laskea ikkunaa ihan vähän vain.
sitten liittimet ja alipaineletku irti ja näin lähtee nätisti irti.
simppelihomma oikeasti. ehkä vähän vaikeasti selitetty.
tutkikaa lukkomekanismiä miten toimii kasassa ollessa ettei satu laittaan paikalleen ja huomaatte ettei tää v*ttu toimikkaan. kriittisimpi osa mikä voi tippua on tuo mihin lukkopesästä tuleva taltta tulee jolla saa lukkoon ovet. eli varovaisesti avatkaa ja katsokaa kaikki miten ne on paikallaan ja ottakaa mieluiten kuviakin
sitten aloitetaan mekanismin avaaminen. ensin yks torxi ruuvi avataan. tosin päältä vedetään tuommonen kuminatsa irti ensin. sitten availlaan pienellä talttapäällä nuita klipsejä ja pietetään kantta vähän jännityksessä.
http://i118.photobucket.com/albums/o94/ ... 200004.jpg
http://i118.photobucket.com/albums/o94/ ... 200005.jpg
sitten kun ne on irti niin kansi ei aukea kuska tuo lipare estää sen nousun. no käännetään käsin pois eestä kuvan esittämällä tavalla
http://i118.photobucket.com/albums/o94/ ... 200005.jpg
sitten otetaan bräkleeni purkki käteen ja putsaillaan lukkomekanismi reilulla määrällä että varmasti lähtee kaikki paskat pois
sitten irroitetaan pienelle talttapäällä tuo vivun pää irti kampeamalla ylöspäin sitä.
http://i118.photobucket.com/albums/o94/ ... 200007.jpg
jonka jälkeen se käännetään kuvanosoittamalla tavalla jonka jälkeen se lähtee pois paikaltaan
http://i118.photobucket.com/albums/o94/ ... 200008.jpg
seuraavaksi otetaan porakone ja terä siihen. 4mm terä pitäisi riittää. eli niin pieni mistä vaan saa nippusiteen läpi helposti ja porataan kuvan mukaiset reiät
http://i118.photobucket.com/albums/o94/ ... 200009.jpg
http://i118.photobucket.com/albums/o94/ ... 200010.jpg
seuraavaksi otetaan sivuleikkurit käteen ja katkaistaan kuvanosoittama tappi pois
http://i118.photobucket.com/albums/o94/ ... 200012.jpg
katkaistuna
http://i118.photobucket.com/albums/o94/ ... 200013.jpg
seuraavaksi sitten vähän sorminäppäryyttä. laitetaan vipu takaisin päinvastoin ku se purettiin ja pujotetaan nippuside rei'istä ja laitetaan kiinni. ei tarvi hampaat irvessä kiristää vaan sopivasti
http://i118.photobucket.com/albums/o94/ ... 200015.jpg
sitten alkaiskin kasailu. itse käytin voiteluun teollisuuden osien voiteluun tarkoitettua sprayta joka kestää pakkasta. eiköhän tärkeintä kuiten ole se että kestää pakkasta eikä ole ihan notkeintakaan
seuraavaksi laitetaan siis kansi takaisin paikalleen ja tässä vaiheessa kannattaa katsoa että tuo kuvan mukainen vipu
http://i118.photobucket.com/albums/o94/ ... 200016.jpg
menee tuohon muoviseen vipuun kannessa. tämän on oltava ala-asennossa jonka saa puhaltamalla alipaineliittimestä tai vetämällä tuosta vivusta
http://i118.photobucket.com/albums/o94/ ... 200017.jpg
eli kutakuinkin näin pitäisi mennä paikalleen.
http://i118.photobucket.com/albums/o94/ ... 200018.jpg
ja muistakaa kun laitatte paikalleen että tuota alkupään kuvissa olevaa vipua pitää taas kääntää http://i118.photobucket.com/albums/o94/ ... 200006.jpg
napsautattu kannen kiinni ja ruuvi kiinni ja päinvastaisessa järjestyksessä kasaatte oven
Monesti auttaa jo lukkolaitteen puhdistus ja rasvaus notkeimmilla aineilla. Ainakin omassani auttoi aikanaan.
Jos painepesuri on käytössä, sillä saa lukkolaitteen hyvin puhtaaksi vanhoista rasvoista. Kunhan laskee maltillisella paineella.
Jos painepesuri on käytössä, sillä saa lukkolaitteen hyvin puhtaaksi vanhoista rasvoista. Kunhan laskee maltillisella paineella.
Viimeksi muokannut lukkari, 6.12.2010 19:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Piti sitten omaan golffiinkin tehdä kyseinen nippuside korjaus..
Kahva kyllä toimii hyvin mutta ovi ei mene lukkoon, muut ovet kyllä menee korjatusta ovesta lukkoon ja aukeavat mutta ei kyseinen ovi.
Mahtaakohan olla jotain yhteyttä keskuslukkoon? Ovet avatessa pysyvät hetken auki
ja tämän jälkeen keskuslukko nykäisee ne takaisin kiinni.
Vastataan itelle:
Vastaus löytyikin pari postia ylempää;
seuraavaksi laitetaan siis kansi takaisin paikalleen ja tässä vaiheessa kannattaa katsoa että tuo kuvan mukainen vipu
http://i118.photobucket.com/albums/o94/ ... 200016.jpg
menee tuohon muoviseen vipuun kannessa. tämän on oltava ala-asennossa jonka saa puhaltamalla alipaineliittimestä tai vetämällä tuosta vivusta
http://i118.photobucket.com/albums/o94/ ... 200017.jpg
Eli vipu ei ollut kannen muovisen vivun hahlossa, tämän jälkeen lukko + keskuslukitus alkoivat toimimaan normaalisti.
Kahva kyllä toimii hyvin mutta ovi ei mene lukkoon, muut ovet kyllä menee korjatusta ovesta lukkoon ja aukeavat mutta ei kyseinen ovi.
Mahtaakohan olla jotain yhteyttä keskuslukkoon? Ovet avatessa pysyvät hetken auki
ja tämän jälkeen keskuslukko nykäisee ne takaisin kiinni.
Vastataan itelle:
Vastaus löytyikin pari postia ylempää;
seuraavaksi laitetaan siis kansi takaisin paikalleen ja tässä vaiheessa kannattaa katsoa että tuo kuvan mukainen vipu
http://i118.photobucket.com/albums/o94/ ... 200016.jpg
menee tuohon muoviseen vipuun kannessa. tämän on oltava ala-asennossa jonka saa puhaltamalla alipaineliittimestä tai vetämällä tuosta vivusta
http://i118.photobucket.com/albums/o94/ ... 200017.jpg
Eli vipu ei ollut kannen muovisen vivun hahlossa, tämän jälkeen lukko + keskuslukitus alkoivat toimimaan normaalisti.
Pakko koputtaa puuta, kun nyt ei ole viikkoon lukot jäätyneet kolmoskoppaisesta. Auto oli muutaman tunnin lämpimässä tallissa sulamassa ja suihkuttelin aseöljyä reilusti ulkopuolta lukkopakettiin.
Tätä ennen kuskin lukko oli aamuisin aina jäässä, kahva veti tyhjää. Hetken kun ajeli niin rupesi toimimaan. Harkitsin jo nippusiteen asentamista, mutta tuskin jaksan siihen ryhtyä nyt jos pelaa.
Tätä ennen kuskin lukko oli aamuisin aina jäässä, kahva veti tyhjää. Hetken kun ajeli niin rupesi toimimaan. Harkitsin jo nippusiteen asentamista, mutta tuskin jaksan siihen ryhtyä nyt jos pelaa.
tuli itekki just tehtyä tuo nippuside korjaus ventoon kuskinpuolen oveen ja voin sanoa että yllättävän helppo homma. Aikaa meni kokonaisuudessaan 1,5h välillä piti käydä ohjeita lukemassa. Isot kiitokset jarskii- lle selvistä ohjeista. Oven kahvasta vedettäessä huomaa että tuntuma on paljon jämäkämpi kuin vänkärin oven kahvasta vedettäessä. Luulempa että loppuu talvella nuo oven jäätymis ongelmat tämän korjauksen ansiosta.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa