Kyseessä on lähes viimeisiä Ventoja mitä tehtaan linjalta on tullut pihalle. Kilometrejä mittarissa jotakuinkin 390tkm. Värinä tehtaan orkkismetallihohtosininen helmiäislakalla (LR5V), joka vivahtaa violettiin päin säästä riippuen. Varustetaso on (tai oli) sitä perus CL:ää, mutta siitä on parhaan mukaan yritetty päästä eroon - ilmastointi lähinnä puuttuu. Varustelua on kohennettu lähinnä orkkisosilla, jenkkiosilla, tai orkkista vastaavilla osilla, kun ei tuo tingeltangeli kovin miellytä. Kulkine on pysynyt yllättävänkin hyvin kuosissaan kilometreistä huolimatta.
Moottorina oli kevääseen 2011 asti vakiokaluilla oleva aaz 1,9 ekoTD, josta ol ruuvattu "ajettavuutta" hyvin tavanomaisin keinoin, eli syötön säädöllä, karaa kairaamalla ja karan jousen jäykkyyttä säätämällä, sekä ahtoja nostamalla. Alkuperäisestä todella laihasta säädöstä oli perussyöttöä lisätty noin 0,75 kierrosta ja pohjaennakkoa oli hienosäädetty kohdilleen kylmäkäynnistyksen säätövivusta pumpun takaa. Lisäksi pumpun ennakkoa oli kasvatettu karvan yli milliin, johtuen 9mm nestepään aiheuttamasta pitkästä ruiskutusajasta. Ahdonalaisen syötön karaa tuli kairattua kokeilumielessä entistäkin enemmän. Samassa tohinassa maissa olleet ahdot nostettiin hukkaportin tankoa säätämällä noin 0,9 baariin. Välijäähdyttimeksi tuli asennettua etupuskurin alaosaan, lähes huomaamattomasti 700x140x65 kenno, joka auttoi kummasti kulkupuoleen. Kulutus pyörii siinä 4,5-6 l / 100km tuntumassa, koska auto kulki lisääntyneestä savusta huolimatta kovin "sukkasillaan". Tällä on jo kiva ajella. Keväällä 2011 olikin sitten tavoitteena rikkoa 4 l / 100km ja 100kW. Siitä sitten enemmän projektiosastolla
Pari kuvaa aiheesta
Noissa viimeisissä talvikuvissa on siis jenkkipuskuri jo paikoillaan, vr6-lippaa pienemmällä jenkkilipalla (talvimalli).
Suurimpia muutoksia alkuperäiseen uuden "vakiomoottorin" lisäksi
- D2 street standard V013 coiloverit. ~-40 mm (vain... ;) )
- Isommat 280mm etujarrut Audi S2:n Girling 60 tuplamäntäsatuloilla ja EBC yellowstuff-paloilla.
- Lisäksi 25,4mm jarrupääsylinteri
- vr6 levyjarrullinen taka-akseli EBC yellowstuff-paloilla.
- USA-mallin etupuskuri Ranskan mallin keltaisilla, alkuperäisillä Hella-sumareilla ja tummilla vilkuilla
- Originaali Vento vr6-etulippa ähellettynä edelliseen, talvella normi jenkkilippa.
- InPro tummat ajovalot
- Rellun Speedline Turbinet 15" koossa. BBS vr6-look gtd -malliset varmaankin tulossa uusiksi talvivanteiksi.
- 20mm levitystä taka-akselilla
- Vahvistetut etutukivarret Audi TT:n umpikumipuslilla
- Golf III GT Recaro etu- ja takapenkit (etupenkkeihin laitettu lämmittimet)
- Perusputkisto Vento TDi-takavaimentimella
- Vaihdevälin lyhennin mallia Neuspeed
- Manuaalisäätöinen kytkinvaijeri
- 700x140x65 välijäähdytin 2,25" ahtoputkistolla
- Golf Cabrio (mk3.5) IV-mallin nahkaruori (tämä on bolt-on mk3:een)
- Passat W8 sisävalo (kaikki ledit vaihdettu vihreisiin, lisää kotisivuillani)
- VDO comfort lock keskuslukituksen kauko-ohjaus
- RSD konepellin pumput
- Etumaski maalailtu vähän poikkeavammaksi ja varustettu mk4 merkillä ;)
- Ovenkahvat maalattu
- USA-mallin keskikonsoli kokonaisuudessaan, eli takana myös mukiteline
- ICT kaaviovalaistu vaihdevatkain
- VDO 1,5bar ahtomittari
- Jetta-alumiinilistat kynnyksissä
- IV-mallin Aurinkolasikotelo
- Sparcon pieniä sieviä juttuja siellä täällä
- Kontissa lukee Venton sijasta "Jetta" mk4 fontilla ;)
- Astetta laadukkaampaa hifiä (->kotisivut)...
- Yms kivaa pikkuhilpettä...
Soittopeleistä lyhyesti
- Nakamichi cd-500
- Alpine pxa-h700 dsp
- Genesis stereo60, compact four ja miniblock
- Tangband diskantit, Infinityn vihreäkalvoiset midit ja Infinity Kappa perfect 12.1 subi
Tulossa ehkä ajallaan
- Aidot mk3-Recarot olisi kiva löytää jostain.
- BBS:n lm-replicat olisivat myös mukava muutos, tai sitten jotain Porsche-johdannaista
- Hifithän muuttuu koko ajan...
- Öö... Uuden moottorin hienosäätöä. Nastolan perukoilla tapahtuu siis jänniä.
Nettisivuilla jotain hauskaa, sekä ohjeistusta aiheesta.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Niin, ja onhan meillä se toinenkin kulkupeli lähes samasta aiheesta:
Yllättäen aaz ekoTd, tämä on kuitenkin pari vuotta vanhempi, eli vuosimallia 1996. Luultavasti Suomen yleisimmällä värillä. Noin 300tkm veivattu.
(Laske montako Ventoa on kuvassa)
Se kuulemma pysyy "vakiompana", silti kaivoin sinetit pumpusta irti, kasvatin syöttöä aavistuksen ja laitoin lovetun karan kiinni. Tässäkin on ennakot aavistuksen normaalia aikaisemmalla.
- Hellan originaalit sumuvalot
- VDO comfort lock
- Hella FF300 lisäpitkät talvisin
- Ovenkahvat maalattu
- Blaupunkt Orlando mp46 + Genesis profile 16.02 erillissarja
- Yms. yleishyödyllistä rompetta.