Jetan penkinlämmitinremontti
Valvoja: ffp jäsenet
Jetan penkinlämmitinremontti
Aiheesta saattaa olla täällä jo vaikka kuinka monta projektikuvausta, mutta laitanpa joutessani sekaan omani. Yhdistelkää jos tällä ei ole virkaa, kiitos.
Vikana siis toimimaton lämmitinelementti. Aletaanpa purkamaan penkkiä:
Ensin puretaan pois niskatuki ja selkänojan verhoilu:
http://i221.photobucket.com/albums/dd20 ... G_2467.jpg
Verhoilu irtoaa kun käännät selkänojan alaosasta muutaman peltilipareen auki ja nostat verhoilun pois niiden takaa. Rievun voi nyt riisua pois.
Seuraavana puretaan pois saranoiden peitelevyt, somisteet, kulissit...miten vaan niitä sovitaan nimitettävän. Irtoavat ehjinä kun peruutat niiden kiinnitysnastojen keskitapit takakautta pois ja longotat ne irti:
http://i221.photobucket.com/albums/dd20 ... G_2469.jpg
Seuraavana kuvassa näkyvä M6 pultti auki ja saranan päästä sokka pois-->selkänoja irtoaa istuinosasta.
http://i221.photobucket.com/albums/dd20 ... G_2471.jpg
Itse pistin poikki istuinosalta selkänojaan menevän piuhan ja liitin sen sitten uudelleen, koska pujotteleminen verhoilun yms. läpi ei vaikuttanut järkevältä. Liekkö olisi onnistunutkaan rikkomatta mitään? Ahdasta ainakin on.
http://i221.photobucket.com/albums/dd20 ... G_2470.jpg
Verhoilu on kiinni istuinosassa tällaisilla rautalangoilla/ koukuilla, joiden tarkoitus on pitää verhoilu paikallaan ja ryhdissään. Vängätään ne irti:
http://i221.photobucket.com/albums/dd20 ... G_2472.jpg
Nyt alkoi löytyä vikoja:
http://i221.photobucket.com/albums/dd20 ... G_2473.jpg
Elementissä katkos:
http://i221.photobucket.com/albums/dd20 ... G_2474.jpg
Tinataan kuntoon ja suojataan jeesusteipillä tms:
http://i221.photobucket.com/albums/dd20 ... G_2475.jpg
http://i221.photobucket.com/albums/dd20 ... G_2480.jpg
Jopa kelpaa, eikä maksa paljon. :)
Vikana siis toimimaton lämmitinelementti. Aletaanpa purkamaan penkkiä:
Ensin puretaan pois niskatuki ja selkänojan verhoilu:
http://i221.photobucket.com/albums/dd20 ... G_2467.jpg
Verhoilu irtoaa kun käännät selkänojan alaosasta muutaman peltilipareen auki ja nostat verhoilun pois niiden takaa. Rievun voi nyt riisua pois.
Seuraavana puretaan pois saranoiden peitelevyt, somisteet, kulissit...miten vaan niitä sovitaan nimitettävän. Irtoavat ehjinä kun peruutat niiden kiinnitysnastojen keskitapit takakautta pois ja longotat ne irti:
http://i221.photobucket.com/albums/dd20 ... G_2469.jpg
Seuraavana kuvassa näkyvä M6 pultti auki ja saranan päästä sokka pois-->selkänoja irtoaa istuinosasta.
http://i221.photobucket.com/albums/dd20 ... G_2471.jpg
Itse pistin poikki istuinosalta selkänojaan menevän piuhan ja liitin sen sitten uudelleen, koska pujotteleminen verhoilun yms. läpi ei vaikuttanut järkevältä. Liekkö olisi onnistunutkaan rikkomatta mitään? Ahdasta ainakin on.
http://i221.photobucket.com/albums/dd20 ... G_2470.jpg
Verhoilu on kiinni istuinosassa tällaisilla rautalangoilla/ koukuilla, joiden tarkoitus on pitää verhoilu paikallaan ja ryhdissään. Vängätään ne irti:
http://i221.photobucket.com/albums/dd20 ... G_2472.jpg
Nyt alkoi löytyä vikoja:
http://i221.photobucket.com/albums/dd20 ... G_2473.jpg
Elementissä katkos:
http://i221.photobucket.com/albums/dd20 ... G_2474.jpg
Tinataan kuntoon ja suojataan jeesusteipillä tms:
http://i221.photobucket.com/albums/dd20 ... G_2475.jpg
http://i221.photobucket.com/albums/dd20 ... G_2480.jpg
Jopa kelpaa, eikä maksa paljon. :)
Purin tuossa Passatin kuskinpenkin tämän ohjeen luettuani, tuossa vähän eri tavalla johdot mutta periaatteessa samanlainen kuitenkin. Omasta oli NTC-vastuksesta toinen johto poikki, joka aiheutti toimimattomuuden.
Ei tarvinnut kuitenkaan purkaa tuota selkänojaa tuon korjaukseen (penkki irti tietysti). Riitti kun käänsi selkänojan melko alas, että sai NTC:n esille sieltä.
Elektroniikkaliikkeessä näkyi 6,8kOHM NTC olevan lähinnä tuota, kun hankin jo varoiksi uuden.
Ei tarvinnut kuitenkaan purkaa tuota selkänojaa tuon korjaukseen (penkki irti tietysti). Riitti kun käänsi selkänojan melko alas, että sai NTC:n esille sieltä.
Elektroniikkaliikkeessä näkyi 6,8kOHM NTC olevan lähinnä tuota, kun hankin jo varoiksi uuden.
onko tuo NTC-vastus se pien nappi siinä keskellä persreikää? tulee molemmille puolille yks johto? emmä sitä vaihtanu, kolvilla vaan takasi kiinni ja pelittää kuin uusi. Passatin penkki
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
onko tuo NTC-vastus se pien nappi siinä keskellä persreikää? tulee molemmille puolille yks johto? emmä sitä vaihtanu, kolvilla vaan takasi kiinni ja pelittää kuin uusi. Passatin penkki
Juurikin tuo sama. Juu niin minäkin tein, ostin vain varoiksi uuden kun en tiennyt että onko se rikki. Helppohan tuohon oli juottaakin kun oli isot metallipinnat.
Vastusjohto menee siitä suoraan alta ilmeisesti sen takia että lämpö johtuu paremmin siihen NTC:hen.
Mikähän omasssa penkissä mahtaa olla kun polttaa vasenta pakaraa jo ykkös teholla. Enkä ole sen jälkeen uskaltanut pitää päällä ollenkaan. Kumma kun polttaa vaan toista puolta.
Olisko juuri tuo vastus sitten hajalla?
Tuli sitä verhoilua vähän purettua ja oli ainakin yhdestä piuhasta eriste sulanut/hankautunut sauman metallilankaa vasten hajalle. Juuri siltä kohtaa mistä poltti.
Autohan on Audi A4 b5.
Olisko juuri tuo vastus sitten hajalla?
Tuli sitä verhoilua vähän purettua ja oli ainakin yhdestä piuhasta eriste sulanut/hankautunut sauman metallilankaa vasten hajalle. Juuri siltä kohtaa mistä poltti.
Autohan on Audi A4 b5.
Mikähän omasssa penkissä mahtaa olla kun polttaa vasenta pakaraa jo ykkös teholla. Enkä ole sen jälkeen uskaltanut pitää päällä ollenkaan. Kumma kun polttaa vaan toista puolta.
Olisko juuri tuo vastus sitten hajalla?
Tuli sitä verhoilua vähän purettua ja oli ainakin yhdestä piuhasta eriste sulanut/hankautunut sauman metallilankaa vasten hajalle. Juuri siltä kohtaa mistä poltti.
Todennäköisesti vastuslanka melkein poikki siitä kohtaa ja kipinöi/lämpenee siitä kohdasta. Kannattaa korjata tämän topicin ohjeen mukaisesti, niin ei käräytä sitä verhoilua puhki..
Mutta mitenkäs kun tuntu että se penkki ei lämminnyt muualta ollenkaan, tai sitten en vaan huomannut kun yks kohta oli niin kuumana?
Siitä yhdestä piuhasta oli päällyste kulunut/palanut pois mutta kyllä siinä lankaa näytti vielä olevan reilusti.
Huonoa kuvaa: http://img183.imageshack.us/my.php?image=020120091302nb8.jpg
Ajattelin ensin että se ottaa vaan jotain häikkää kun pääsee siitä kosketuksiin tuon sauman raudan kanssa ja pistin eristeen päälle, muttei se auttanut.
Siitä yhdestä piuhasta oli päällyste kulunut/palanut pois mutta kyllä siinä lankaa näytti vielä olevan reilusti.
Huonoa kuvaa: http://img183.imageshack.us/my.php?image=020120091302nb8.jpg
Ajattelin ensin että se ottaa vaan jotain häikkää kun pääsee siitä kosketuksiin tuon sauman raudan kanssa ja pistin eristeen päälle, muttei se auttanut.
No jos on yhdestä kohdasta säikeitä tarpeeksi poikki, niin tulee vastusta sen verran että ei lämpene muualta kuin siitä mistä kipinöi.
Tuossa kuvassa näytti kyllä kohtalaisen ehjältä se mitä siinä näkyi, mutta oletko tutkinut vastuslankaa pidemmältä? Jos olisi muualta menossa poikki..
Jos mittaa sieltä pistokkeesta, muistaakseni vastuslangan resistanssi oli vain jotain 1 ohmin luokkaa.
Tuossa kuvassa näytti kyllä kohtalaisen ehjältä se mitä siinä näkyi, mutta oletko tutkinut vastuslankaa pidemmältä? Jos olisi muualta menossa poikki..
Jos mittaa sieltä pistokkeesta, muistaakseni vastuslangan resistanssi oli vain jotain 1 ohmin luokkaa.
Penkinlämmittimen vikadiagnoosia... Passat 3B -97
Itelläkin iski perskylmyyden pelon aiheuttama akuutti ahdistus... Autona -97 Passat.
Apukuskin penkin lämmitys toimii, mutta kuskin puolella ei ollenkaan.
Seuraavaksi mittailen penkin puolelta, tuleeko sinne asti virtaa.
Jos joutuu menemään niin pitkälle, että vika löytyy NTC-vastuksesta:
EDIT:Vilpon mainitsema 6,8kOhmin NTC-vastus Passatin penkinlämmittimen korjaukseen löytyy ainakin Elfalta, malliltaan alkuperäisen kaltainen
Lämmityselementin ja vastuksen virta tulee 30A-sulakkeiden takana, joten olisiko mahdollisesti jollain paremmin tietoa, mikä vastuksen tehonkesto tulisi olla?
*** Kokeillaanpa ihan itte... jos tuohon laitetaan vaikkapa NTC-vastus, jonka vastusarvo on 6,8 kiloOhmia 25*C lämpötilassa, on piirin virta em. lämpötilassa 0,0017 A, jolloin vastukselle välittyvä maksimiteho on 0,02W. Tässä ainakin olisi tuohon laskuun sopiva vastus?
Josko noi kaksi em. vaihtoehtoa voisi joku vielä vahvistaa, jos ei niin testaan Elfan valikoimasta löytyvää ennen kun lyön penkin nippuun, mikäli ongelma on nimenomaan ntc-vastuksessa ja laitan viestiä kuinka iso reikä tuli pehmusteeseen.
Apukuskin penkin lämmitys toimii, mutta kuskin puolella ei ollenkaan.
Seuraavaksi mittailen penkin puolelta, tuleeko sinne asti virtaa.
Jos joutuu menemään niin pitkälle, että vika löytyy NTC-vastuksesta:
EDIT:Vilpon mainitsema 6,8kOhmin NTC-vastus Passatin penkinlämmittimen korjaukseen löytyy ainakin Elfalta, malliltaan alkuperäisen kaltainen
Lämmityselementin ja vastuksen virta tulee 30A-sulakkeiden takana, joten olisiko mahdollisesti jollain paremmin tietoa, mikä vastuksen tehonkesto tulisi olla?
*** Kokeillaanpa ihan itte... jos tuohon laitetaan vaikkapa NTC-vastus, jonka vastusarvo on 6,8 kiloOhmia 25*C lämpötilassa, on piirin virta em. lämpötilassa 0,0017 A, jolloin vastukselle välittyvä maksimiteho on 0,02W. Tässä ainakin olisi tuohon laskuun sopiva vastus?
Josko noi kaksi em. vaihtoehtoa voisi joku vielä vahvistaa, jos ei niin testaan Elfan valikoimasta löytyvää ennen kun lyön penkin nippuun, mikäli ongelma on nimenomaan ntc-vastuksessa ja laitan viestiä kuinka iso reikä tuli pehmusteeseen.
Viimeksi muokannut Jimme, 24.10.2010 18:17. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
3C Passatista kuskin penkin istuinosa ei lämpeä, selkänoja toimii kylläkin. Vikaa pitäsi lähteä etsimään ja siksi kyselenkin viisammilta.
- Mikä litin penkin alla on istuinosan virransyöttö?
- Onko istuimelle ja selkänojalle sama virransyöttö vai molemmille omat?
- Tarviiko istuinosan irroitusta varten ottaa penkki irti?
- Saako lämpöelementtiä helposti korjattua jos lanka on poikki (integroitu päällysteeseen)?
- Löytyykö joltain penkin purkuohjeita?
Kaikki apu on tervetullutta.
- Mikä litin penkin alla on istuinosan virransyöttö?
- Onko istuimelle ja selkänojalle sama virransyöttö vai molemmille omat?
- Tarviiko istuinosan irroitusta varten ottaa penkki irti?
- Saako lämpöelementtiä helposti korjattua jos lanka on poikki (integroitu päällysteeseen)?
- Löytyykö joltain penkin purkuohjeita?
Kaikki apu on tervetullutta.
3C Passatista kuskin penkin istuinosa ei lämpeä, selkänoja toimii kylläkin. Vikaa pitäsi lähteä etsimään ja siksi kyselenkin viisammilta.
- Mikä litin penkin alla on istuinosan virransyöttö?
- Onko istuimelle ja selkänojalle sama virransyöttö vai molemmille omat?
- Tarviiko istuinosan irroitusta varten ottaa penkki irti?
- Saako lämpöelementtiä helposti korjattua jos lanka on poikki (integroitu päällysteeseen)?
- Löytyykö joltain penkin purkuohjeita?
Kytkentäkaavion mukaan olisi sarjaan kytketty penkin ja selkänojan vastukset ja virransyöttö on 6-napainen liitin musta/keltainen johto, ja maadoitus ruskea johto penkin päässä. Tosin jos tuo olisi sarjaan kytketty, sitten ei toimisi kummatkaan kyllä. Kytkis on -03 asti, voi tietysti olla että se on uudemmassa jo erilainenkin.
Lämpöelementin saa korjattua purkamalla rikkoutuneesta kohdasta päällysteen sisältä elementin päät näkyviin ja juottamalla takaisin yhteen.
Penkki on helpoin purkaa kun se on irti autosta. Yleensä se on kohtuullisen helppo ottaa autosta pois (penkki taakse, etummaiset pultit auki, penkki eteen takammaiset pultit auki).
Olisikohan tämä oikea liitin penkin alta?
http://img571.imageshack.us/img571/8487/20111004001.jpg
3C0 971 365 CJ 36 - liitin 20
http://img207.imageshack.us/img207/7420/clipboard01hfe.jpg
Selän osuus kyllä lämpenee, tuli testattua juurikin äsken, mutta penkki ei. Ei taida olla elementit sarjassa, muutoin olisi koko penkki kylmänä, kuten Vilpo totesikin. Jos tuo kuvan liitin on oikea niin siitä mittaamalla pitäisi saada selville tuleeko virtaa istuimen elementille, eikös?
http://img571.imageshack.us/img571/8487/20111004001.jpg
3C0 971 365 CJ 36 - liitin 20
http://img207.imageshack.us/img207/7420/clipboard01hfe.jpg
Selän osuus kyllä lämpenee, tuli testattua juurikin äsken, mutta penkki ei. Ei taida olla elementit sarjassa, muutoin olisi koko penkki kylmänä, kuten Vilpo totesikin. Jos tuo kuvan liitin on oikea niin siitä mittaamalla pitäisi saada selville tuleeko virtaa istuimen elementille, eikös?
Sama homma on edessä täälläkin, kuskin penkin lämmitin kyllä lämpenee, mutta lämpeneekin sitten niin rajusti että on sulattanut yhdestä kohtaa jo penkin toppauksiakin, eli sitä ei oo uskaltanu käyttää. Ilmeisesti siis piuhassa vikaa tässäkin tapauksessa. Pitää ottaa ja tutkia kunhan tässä joku päivä joutaa...
Olisikohan tämä oikea liitin penkin alta?
http://img571.imageshack.us/img571/8487/20111004001.jpg
3C0 971 365 CJ 36 - liitin 20
http://img207.imageshack.us/img207/7420 ... d01hfe.jpg
Selän osuus kyllä lämpenee, tuli testattua juurikin äsken, mutta penkki ei. Ei taida olla elementit sarjassa, muutoin olisi koko penkki kylmänä, kuten Vilpo totesikin. Jos tuo kuvan liitin on oikea niin siitä mittaamalla pitäisi saada selville tuleeko virtaa istuimen elementille, eikös?
Näyttäisi olevan oikea liitin, ainakin siinä on tuo musta/keltainen ja ruskea. Ottamalla liitin auki ja mittaamalla näiden johdinten välinen vastus, jos on ääretön, silloin vastuslanka on poikki jostain.
Sama homma on edessä täälläkin, kuskin penkin lämmitin kyllä lämpenee, mutta lämpeneekin sitten niin rajusti että on sulattanut yhdestä kohtaa jo penkin toppauksiakin, eli sitä ei oo uskaltanu käyttää. Ilmeisesti siis piuhassa vikaa tässäkin tapauksessa. Pitää ottaa ja tutkia kunhan tässä joku päivä joutaa...
Noin se juuri tekee sitten kun pääsee lyömään kipinää jonkun aikaa siellä kankaan sisällä..
Korjaus nr.1
Penkki korjattu ja lämmitys pelaa. Lämmityslanka oli murtunut poikki ja kun kohta löytyi niin vika oli nopeasti korjattu.
Vikakohta:
http://img441.imageshack.us/img441/9268/katkos.jpg
Kuva korjausprojektista:
http://img694.imageshack.us/img694/3529/projektix.jpg
Jos joku muukin ryhtyy samaan hommaan niin penkin ja turvavyökiinnikkeen irroitukseen tarvitaan 10mm ja 8mm XZN-karatyökalut ja T-25 torx muutamien penkissä olleiden ruuvien irroitukseen. Muutoin homma on aika suoraviivaista. Vajaa 4h meni hommassa kaiken kaikkiaan.
Päällyksen irroittaminen penkistä oli ehkä suuritöisin operaatio, kun se oli kiinnin pehmukkeissa 16 metallilenkuralla. Korjauksen jälkeen kiinnitin istuipäällyksen nippusiteillä, joten jos joskus penkkiä pitää uudelleen korjata niin homma on sitten pikkasen helpompi.
Liittimestä sen verran tietoa (penkinpuoli):
- ruskea = virransyöttö lämpöelementille
- musta = maadoitus lämpöelemetille
- ruskea/musta ja kelta/musta = NTC-termistori
Lämpöelementin vastus noin ~5-8 ohm.
Istuin- ja selkäosan lämpöelementit ovat erikseen (eri liittimet).
Vikakohta:
http://img441.imageshack.us/img441/9268/katkos.jpg
Kuva korjausprojektista:
http://img694.imageshack.us/img694/3529/projektix.jpg
Jos joku muukin ryhtyy samaan hommaan niin penkin ja turvavyökiinnikkeen irroitukseen tarvitaan 10mm ja 8mm XZN-karatyökalut ja T-25 torx muutamien penkissä olleiden ruuvien irroitukseen. Muutoin homma on aika suoraviivaista. Vajaa 4h meni hommassa kaiken kaikkiaan.
Päällyksen irroittaminen penkistä oli ehkä suuritöisin operaatio, kun se oli kiinnin pehmukkeissa 16 metallilenkuralla. Korjauksen jälkeen kiinnitin istuipäällyksen nippusiteillä, joten jos joskus penkkiä pitää uudelleen korjata niin homma on sitten pikkasen helpompi.
Liittimestä sen verran tietoa (penkinpuoli):
- ruskea = virransyöttö lämpöelementille
- musta = maadoitus lämpöelemetille
- ruskea/musta ja kelta/musta = NTC-termistori
Lämpöelementin vastus noin ~5-8 ohm.
Istuin- ja selkäosan lämpöelementit ovat erikseen (eri liittimet).
Viimeksi muokannut KEG, 12.1.2012 13:54. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Korjaus nr.2
Istuimen lämmitys alkoi taasen hiipua ja penkin purkaminen oli jälleen edessä. Nyt ei löytynyt yhtä yksittäistä katkosta, joten oli pakko uusia pätkän matkaa uudella vastuslangalla. Vanhasta lisäpenkilämmittimestä (Biltemasta) purin tarvittavan osan ja nyt taas kunnossa.
Korjaus nr 2.
http://img265.imageshack.us/img265/2855/korjaus2.jpg
Saas nähdä koska saa vetää loputkin johdot uusiksi. Nyt olin sen verran laiska, että korjasin vain viallisen pätkän...
Korjaus nr 2.
http://img265.imageshack.us/img265/2855/korjaus2.jpg
Saas nähdä koska saa vetää loputkin johdot uusiksi. Nyt olin sen verran laiska, että korjasin vain viallisen pätkän...
Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa