Jetan penkinlämmitinremontti

Kaikki auton sisustaan ja autohifiin liittyvät aiheet.

Valvoja: ffp jäsenet

HVM
-
Viestit: 852
Liittynyt: 16.12.2007 17:35

Jetan penkinlämmitinremontti

ViestiKirjoittaja HVM » 17.1.2008 7:58

Aiheesta saattaa olla täällä jo vaikka kuinka monta projektikuvausta, mutta laitanpa joutessani sekaan omani. Yhdistelkää jos tällä ei ole virkaa, kiitos.

Vikana siis toimimaton lämmitinelementti. Aletaanpa purkamaan penkkiä:

Ensin puretaan pois niskatuki ja selkänojan verhoilu:

http://i221.photobucket.com/albums/dd20 ... G_2467.jpg

Verhoilu irtoaa kun käännät selkänojan alaosasta muutaman peltilipareen auki ja nostat verhoilun pois niiden takaa. Rievun voi nyt riisua pois.

Seuraavana puretaan pois saranoiden peitelevyt, somisteet, kulissit...miten vaan niitä sovitaan nimitettävän. Irtoavat ehjinä kun peruutat niiden kiinnitysnastojen keskitapit takakautta pois ja longotat ne irti:

http://i221.photobucket.com/albums/dd20 ... G_2469.jpg

Seuraavana kuvassa näkyvä M6 pultti auki ja saranan päästä sokka pois-->selkänoja irtoaa istuinosasta.

http://i221.photobucket.com/albums/dd20 ... G_2471.jpg

Itse pistin poikki istuinosalta selkänojaan menevän piuhan ja liitin sen sitten uudelleen, koska pujotteleminen verhoilun yms. läpi ei vaikuttanut järkevältä. Liekkö olisi onnistunutkaan rikkomatta mitään? Ahdasta ainakin on.

http://i221.photobucket.com/albums/dd20 ... G_2470.jpg

Verhoilu on kiinni istuinosassa tällaisilla rautalangoilla/ koukuilla, joiden tarkoitus on pitää verhoilu paikallaan ja ryhdissään. Vängätään ne irti:

http://i221.photobucket.com/albums/dd20 ... G_2472.jpg

Nyt alkoi löytyä vikoja:

http://i221.photobucket.com/albums/dd20 ... G_2473.jpg

Elementissä katkos:

http://i221.photobucket.com/albums/dd20 ... G_2474.jpg

Tinataan kuntoon ja suojataan jeesusteipillä tms:

http://i221.photobucket.com/albums/dd20 ... G_2475.jpg

http://i221.photobucket.com/albums/dd20 ... G_2480.jpg


Jopa kelpaa, eikä maksa paljon. :)

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 17.1.2008 10:30

Asiallista dokumenttia. Noissa peruspenkeissä voi halutessaan korvata elementit tarvikemallisilla, jos ei vikaa löydy tai ei halua ryhtyä korjaukseen. Tällöin penkissä oleva NTC-vastus pitäisi kaivaa vanhasta elementistä, mutta sen voi korvata ihan tavallisellakin, muutaman kilo-ohmin vastuksella.

HVM
-
Viestit: 852
Liittynyt: 16.12.2007 17:35

ViestiKirjoittaja HVM » 17.1.2008 10:35

Vastukseksi mittasin noin 12Kohmia. Tätä veikattiin toisella foorumilla juuri siksi esivastukseksi. Minä en osaa asiaa varmistaa, minä ainoastaan korjaan näitä resuja. :)

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 17.1.2008 10:49

Tarkemmin muisteltuani korvasin tuon NTC -vastuksen 10 tai 15kohm vastuksella, jonka kytkin penkin alle releeltä tulevien johtojen päähän.
NTC:n noin-arvot eri lämpötiloissa:
33° 5,5kohm
25° 7,5kohm
10° 350kohm
-20° 0,5Mohm

Vilpo
-
Viestit: 15
Liittynyt: 5.1.2008 13:30

ViestiKirjoittaja Vilpo » 16.11.2008 23:03

Purin tuossa Passatin kuskinpenkin tämän ohjeen luettuani, tuossa vähän eri tavalla johdot mutta periaatteessa samanlainen kuitenkin. Omasta oli NTC-vastuksesta toinen johto poikki, joka aiheutti toimimattomuuden.
Ei tarvinnut kuitenkaan purkaa tuota selkänojaa tuon korjaukseen (penkki irti tietysti). Riitti kun käänsi selkänojan melko alas, että sai NTC:n esille sieltä.
Elektroniikkaliikkeessä näkyi 6,8kOHM NTC olevan lähinnä tuota, kun hankin jo varoiksi uuden.

Kahviäijä
-
Viestit: 231
Liittynyt: 20.8.2004 11:38

ViestiKirjoittaja Kahviäijä » 17.11.2008 14:55

onko tuo NTC-vastus se pien nappi siinä keskellä persreikää? tulee molemmille puolille yks johto? emmä sitä vaihtanu, kolvilla vaan takasi kiinni ja pelittää kuin uusi. Passatin penkki

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 17.11.2008 16:59

Kyllä se taitaa olla...

Vilpo
-
Viestit: 15
Liittynyt: 5.1.2008 13:30

ViestiKirjoittaja Vilpo » 17.11.2008 21:17

onko tuo NTC-vastus se pien nappi siinä keskellä persreikää? tulee molemmille puolille yks johto? emmä sitä vaihtanu, kolvilla vaan takasi kiinni ja pelittää kuin uusi. Passatin penkki


Juurikin tuo sama. Juu niin minäkin tein, ostin vain varoiksi uuden kun en tiennyt että onko se rikki. Helppohan tuohon oli juottaakin kun oli isot metallipinnat.

Vastusjohto menee siitä suoraan alta ilmeisesti sen takia että lämpö johtuu paremmin siihen NTC:hen.

-MK-
-
Viestit: 37
Liittynyt: 27.3.2006 14:11

ViestiKirjoittaja -MK- » 4.1.2009 13:17

Mikähän omasssa penkissä mahtaa olla kun polttaa vasenta pakaraa jo ykkös teholla. Enkä ole sen jälkeen uskaltanut pitää päällä ollenkaan. Kumma kun polttaa vaan toista puolta.

Olisko juuri tuo vastus sitten hajalla?

Tuli sitä verhoilua vähän purettua ja oli ainakin yhdestä piuhasta eriste sulanut/hankautunut sauman metallilankaa vasten hajalle. Juuri siltä kohtaa mistä poltti.

Autohan on Audi A4 b5.

Golf-8v
-
Viestit: 902
Liittynyt: 23.7.2003 16:41

ViestiKirjoittaja Golf-8v » 4.1.2009 14:02

Firman pakussa ainaki tuli sellanen yks kuuma kohta joka poltti just tolleen... hetken aikaa meni ja posahti penkkiin reikä sille kohtaa ja siit lähtien lämppäri ollu pimeenä... firman auto ni ei sitä kukaan korjaa...

Vilpo
-
Viestit: 15
Liittynyt: 5.1.2008 13:30

ViestiKirjoittaja Vilpo » 5.1.2009 23:00

Mikähän omasssa penkissä mahtaa olla kun polttaa vasenta pakaraa jo ykkös teholla. Enkä ole sen jälkeen uskaltanut pitää päällä ollenkaan. Kumma kun polttaa vaan toista puolta.

Olisko juuri tuo vastus sitten hajalla?

Tuli sitä verhoilua vähän purettua ja oli ainakin yhdestä piuhasta eriste sulanut/hankautunut sauman metallilankaa vasten hajalle. Juuri siltä kohtaa mistä poltti.

Todennäköisesti vastuslanka melkein poikki siitä kohtaa ja kipinöi/lämpenee siitä kohdasta. Kannattaa korjata tämän topicin ohjeen mukaisesti, niin ei käräytä sitä verhoilua puhki..

-MK-
-
Viestit: 37
Liittynyt: 27.3.2006 14:11

ViestiKirjoittaja -MK- » 6.1.2009 15:08

Mutta mitenkäs kun tuntu että se penkki ei lämminnyt muualta ollenkaan, tai sitten en vaan huomannut kun yks kohta oli niin kuumana?

Siitä yhdestä piuhasta oli päällyste kulunut/palanut pois mutta kyllä siinä lankaa näytti vielä olevan reilusti.

Huonoa kuvaa: http://img183.imageshack.us/my.php?image=020120091302nb8.jpg

Ajattelin ensin että se ottaa vaan jotain häikkää kun pääsee siitä kosketuksiin tuon sauman raudan kanssa ja pistin eristeen päälle, muttei se auttanut.

Vilpo
-
Viestit: 15
Liittynyt: 5.1.2008 13:30

ViestiKirjoittaja Vilpo » 6.1.2009 18:04

No jos on yhdestä kohdasta säikeitä tarpeeksi poikki, niin tulee vastusta sen verran että ei lämpene muualta kuin siitä mistä kipinöi.
Tuossa kuvassa näytti kyllä kohtalaisen ehjältä se mitä siinä näkyi, mutta oletko tutkinut vastuslankaa pidemmältä? Jos olisi muualta menossa poikki..
Jos mittaa sieltä pistokkeesta, muistaakseni vastuslangan resistanssi oli vain jotain 1 ohmin luokkaa.

Jimme
-
Viestit: 730
Liittynyt: 8.1.2006 16:04

Penkinlämmittimen vikadiagnoosia... Passat 3B -97

ViestiKirjoittaja Jimme » 23.10.2010 22:33

Itelläkin iski perskylmyyden pelon aiheuttama akuutti ahdistus... Autona -97 Passat.

Apukuskin penkin lämmitys toimii, mutta kuskin puolella ei ollenkaan.

Seuraavaksi mittailen penkin puolelta, tuleeko sinne asti virtaa.

Jos joutuu menemään niin pitkälle, että vika löytyy NTC-vastuksesta:

EDIT:Vilpon mainitsema 6,8kOhmin NTC-vastus Passatin penkinlämmittimen korjaukseen löytyy ainakin Elfalta, malliltaan alkuperäisen kaltainen

Lämmityselementin ja vastuksen virta tulee 30A-sulakkeiden takana, joten olisiko mahdollisesti jollain paremmin tietoa, mikä vastuksen tehonkesto tulisi olla?

*** Kokeillaanpa ihan itte... jos tuohon laitetaan vaikkapa NTC-vastus, jonka vastusarvo on 6,8 kiloOhmia 25*C lämpötilassa, on piirin virta em. lämpötilassa 0,0017 A, jolloin vastukselle välittyvä maksimiteho on 0,02W. Tässä ainakin olisi tuohon laskuun sopiva vastus?

Josko noi kaksi em. vaihtoehtoa voisi joku vielä vahvistaa, jos ei niin testaan Elfan valikoimasta löytyvää ennen kun lyön penkin nippuun, mikäli ongelma on nimenomaan ntc-vastuksessa ja laitan viestiä kuinka iso reikä tuli pehmusteeseen.
Viimeksi muokannut Jimme, 24.10.2010 18:17. Yhteensä muokattu 6 kertaa.

Vilpo
-
Viestit: 15
Liittynyt: 5.1.2008 13:30

ViestiKirjoittaja Vilpo » 24.10.2010 12:06

Kaipa tuonkin luulisi menevän tuolla kankaan sisällä, tosin mahtaako tuo lasiputkirakenne olla paras kestoltaan kun litteämpiäkin varmaan löytyy.. Tehon kestosta en osaa varmaksi sanoa, mutta luulisin ettei NTC:n kautta mene isompaa virtaa, koska tuo on vain lämmön tunnistusta varten.

KEG
-
Viestit: 31
Liittynyt: 7.3.2011 16:44

ViestiKirjoittaja KEG » 4.10.2011 0:27

3C Passatista kuskin penkin istuinosa ei lämpeä, selkänoja toimii kylläkin. Vikaa pitäsi lähteä etsimään ja siksi kyselenkin viisammilta.

- Mikä litin penkin alla on istuinosan virransyöttö?
- Onko istuimelle ja selkänojalle sama virransyöttö vai molemmille omat?
- Tarviiko istuinosan irroitusta varten ottaa penkki irti?
- Saako lämpöelementtiä helposti korjattua jos lanka on poikki (integroitu päällysteeseen)?
- Löytyykö joltain penkin purkuohjeita?

Kaikki apu on tervetullutta.

Vilpo
-
Viestit: 15
Liittynyt: 5.1.2008 13:30

ViestiKirjoittaja Vilpo » 4.10.2011 11:47

3C Passatista kuskin penkin istuinosa ei lämpeä, selkänoja toimii kylläkin. Vikaa pitäsi lähteä etsimään ja siksi kyselenkin viisammilta.

- Mikä litin penkin alla on istuinosan virransyöttö?
- Onko istuimelle ja selkänojalle sama virransyöttö vai molemmille omat?
- Tarviiko istuinosan irroitusta varten ottaa penkki irti?
- Saako lämpöelementtiä helposti korjattua jos lanka on poikki (integroitu päällysteeseen)?
- Löytyykö joltain penkin purkuohjeita?

Kytkentäkaavion mukaan olisi sarjaan kytketty penkin ja selkänojan vastukset ja virransyöttö on 6-napainen liitin musta/keltainen johto, ja maadoitus ruskea johto penkin päässä. Tosin jos tuo olisi sarjaan kytketty, sitten ei toimisi kummatkaan kyllä. Kytkis on -03 asti, voi tietysti olla että se on uudemmassa jo erilainenkin.
Lämpöelementin saa korjattua purkamalla rikkoutuneesta kohdasta päällysteen sisältä elementin päät näkyviin ja juottamalla takaisin yhteen.
Penkki on helpoin purkaa kun se on irti autosta. Yleensä se on kohtuullisen helppo ottaa autosta pois (penkki taakse, etummaiset pultit auki, penkki eteen takammaiset pultit auki).

KEG
-
Viestit: 31
Liittynyt: 7.3.2011 16:44

ViestiKirjoittaja KEG » 4.10.2011 18:42

Olisikohan tämä oikea liitin penkin alta?
http://img571.imageshack.us/img571/8487/20111004001.jpg
3C0 971 365 CJ 36 - liitin 20
http://img207.imageshack.us/img207/7420/clipboard01hfe.jpg

Selän osuus kyllä lämpenee, tuli testattua juurikin äsken, mutta penkki ei. Ei taida olla elementit sarjassa, muutoin olisi koko penkki kylmänä, kuten Vilpo totesikin. Jos tuo kuvan liitin on oikea niin siitä mittaamalla pitäisi saada selville tuleeko virtaa istuimen elementille, eikös?

eaglhart
-
Viestit: 87
Liittynyt: 28.6.2011 22:00

ViestiKirjoittaja eaglhart » 4.10.2011 19:02

Sama homma on edessä täälläkin, kuskin penkin lämmitin kyllä lämpenee, mutta lämpeneekin sitten niin rajusti että on sulattanut yhdestä kohtaa jo penkin toppauksiakin, eli sitä ei oo uskaltanu käyttää. Ilmeisesti siis piuhassa vikaa tässäkin tapauksessa. Pitää ottaa ja tutkia kunhan tässä joku päivä joutaa...

Vilpo
-
Viestit: 15
Liittynyt: 5.1.2008 13:30

ViestiKirjoittaja Vilpo » 4.10.2011 23:24

Olisikohan tämä oikea liitin penkin alta?
http://img571.imageshack.us/img571/8487/20111004001.jpg
3C0 971 365 CJ 36 - liitin 20
http://img207.imageshack.us/img207/7420 ... d01hfe.jpg

Selän osuus kyllä lämpenee, tuli testattua juurikin äsken, mutta penkki ei. Ei taida olla elementit sarjassa, muutoin olisi koko penkki kylmänä, kuten Vilpo totesikin. Jos tuo kuvan liitin on oikea niin siitä mittaamalla pitäisi saada selville tuleeko virtaa istuimen elementille, eikös?

Näyttäisi olevan oikea liitin, ainakin siinä on tuo musta/keltainen ja ruskea. Ottamalla liitin auki ja mittaamalla näiden johdinten välinen vastus, jos on ääretön, silloin vastuslanka on poikki jostain.

Sama homma on edessä täälläkin, kuskin penkin lämmitin kyllä lämpenee, mutta lämpeneekin sitten niin rajusti että on sulattanut yhdestä kohtaa jo penkin toppauksiakin, eli sitä ei oo uskaltanu käyttää. Ilmeisesti siis piuhassa vikaa tässäkin tapauksessa. Pitää ottaa ja tutkia kunhan tässä joku päivä joutaa...

Noin se juuri tekee sitten kun pääsee lyömään kipinää jonkun aikaa siellä kankaan sisällä..

Piedro
-
Viestit: 725
Liittynyt: 4.11.2009 7:31

ViestiKirjoittaja Piedro » 8.10.2011 20:20

Anoppi kun osti vuosi sitten 3c passatin liikkeestä ja todettiin muutaman päivän päästä että kuskin penkki ei lämpeä olleenkaan niin väittivät korjaanmolla ettei voi korjata ja viskasivat suosiolla autoliikkeen piikkiin uuden penkin, tais olla jotain tuhannen euroo yksi penkki, siis kangaspenkki :)

KEG
-
Viestit: 31
Liittynyt: 7.3.2011 16:44

Korjaus nr.1

ViestiKirjoittaja KEG » 15.10.2011 14:27

Penkki korjattu ja lämmitys pelaa. Lämmityslanka oli murtunut poikki ja kun kohta löytyi niin vika oli nopeasti korjattu.

Vikakohta:
http://img441.imageshack.us/img441/9268/katkos.jpg

Kuva korjausprojektista:
http://img694.imageshack.us/img694/3529/projektix.jpg

Jos joku muukin ryhtyy samaan hommaan niin penkin ja turvavyökiinnikkeen irroitukseen tarvitaan 10mm ja 8mm XZN-karatyökalut ja T-25 torx muutamien penkissä olleiden ruuvien irroitukseen. Muutoin homma on aika suoraviivaista. Vajaa 4h meni hommassa kaiken kaikkiaan.

Päällyksen irroittaminen penkistä oli ehkä suuritöisin operaatio, kun se oli kiinnin pehmukkeissa 16 metallilenkuralla. Korjauksen jälkeen kiinnitin istuipäällyksen nippusiteillä, joten jos joskus penkkiä pitää uudelleen korjata niin homma on sitten pikkasen helpompi.

Liittimestä sen verran tietoa (penkinpuoli):
- ruskea = virransyöttö lämpöelementille
- musta = maadoitus lämpöelemetille
- ruskea/musta ja kelta/musta = NTC-termistori

Lämpöelementin vastus noin ~5-8 ohm.

Istuin- ja selkäosan lämpöelementit ovat erikseen (eri liittimet).
Viimeksi muokannut KEG, 12.1.2012 13:54. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

KEG
-
Viestit: 31
Liittynyt: 7.3.2011 16:44

Korjaus nr.2

ViestiKirjoittaja KEG » 12.1.2012 12:09

Istuimen lämmitys alkoi taasen hiipua ja penkin purkaminen oli jälleen edessä. Nyt ei löytynyt yhtä yksittäistä katkosta, joten oli pakko uusia pätkän matkaa uudella vastuslangalla. Vanhasta lisäpenkilämmittimestä (Biltemasta) purin tarvittavan osan ja nyt taas kunnossa.

Korjaus nr 2.
http://img265.imageshack.us/img265/2855/korjaus2.jpg

Saas nähdä koska saa vetää loputkin johdot uusiksi. Nyt olin sen verran laiska, että korjasin vain viallisen pätkän...


Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa