TT sulakekaavio/ideoita miksi nopeusmittari ei toimi?

Kaikki auton sisustaan ja autohifiin liittyvät aiheet.

Valvoja: ffp jäsenet

Juissi
-
Viestit: 429
Liittynyt: 5.4.2005 13:47
Viesti:

TT sulakekaavio/ideoita miksi nopeusmittari ei toimi?

ViestiKirjoittaja Juissi » 28.5.2010 10:53

Oisko jollain laittaa jakoon järjestystä miten noi sulakkeet on tuossa ekan version TT:ssä,
tuo saksankieli ei oikein taivu.

Kyseisessä autossa on nopeusmittari kadonnut johonkin, kaikki muut mittarit ym. valot näyttäsi toimivan, mutta onko jollain ideoita mikä tuon voisi aiheuttaa?

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 28.5.2010 14:26

Rikkinäinen mittaristo voi aiheuttaa. Noissa tuo mittaristo on oikein murheenkryyni. Yleensä kyllä ne pikkumittarit alkaa ekaks temppuilla, mutta ei se ilmeisesti ole ennennäkemätöntä että ne muutkin temppuilisi.

Kannattanee toki VCDS:llä ensin tutkia tuleeko näkyykö nopeustietoa.

Juh1S81
-
Viestit: 8
Liittynyt: 2.5.2010 18:11

ViestiKirjoittaja Juh1S81 » 30.5.2010 12:22

http://www.wak-tt.com/links/links.htm

tuolta TT information ja TT Fuse Panels

Juissi
-
Viestit: 429
Liittynyt: 5.4.2005 13:47
Viesti:

ViestiKirjoittaja Juissi » 31.5.2010 9:24

hmmm, searchilla kun kattelin niin ei oikein suoraan tohon nopeusmittariin viittaavaa ollut. netistä löysin parikin videota missä oli juuri juttua noista pikkumittareista mutta ei mitään itse tosta nopeusmittarista.

Kiitos linkistä, en kyllä nyt suoraan keksinyt noista selityksistä mitään mikä viitais tohon mittaristoon, mutta pitää katsoa tarkemmin.

ramiv
-
Viestit: 150
Liittynyt: 23.10.2003 10:00

ViestiKirjoittaja ramiv » 31.5.2010 10:09

Noissa TT-n ja A3-n mittaristoissa (ja määrätyissä alkuperäisradioissa) on ollu pientä suunnittelubugia. Eli vehjettä ohjaavan mikrokontrollerin flash-muisti 'palaa' softan suunnittelun puutteellisuuden takia puhki, ja muistipaikkaan ei enää taltioidu siihen tarkoitettu tieto.

Esim. tuossa mankkahommassa volume-nupissa kun tuntuu niitä pykäliä, niin softa on silleen koodattu että jokaisen pykälän kohdalla se tallaa EEPROM-muistiin uuden vol-asetuksen. Noita kirjoituskertoja on rajallinen määrä, joten se 10 000 kirjoituskertaa minkä valmistaja takaa koko lämpötila-alueelle tulee täyteen ennemmin tai myöhemmin.

Jaa, miksikö tiedän, olen tehny erinäisiä vehkeitä samalla ja muilla ko. valmistajan kontrollereilla. Meillä koodataan siten, että kirjoitetaan aina uusi asetus eri kohtaan, ts. täytetään muistia pikku hiljaa, ja kun koko muisti (alle 1k) on täysi nollataan kokonaan ja aletaan alusta uudelleen. Näin yhteen soluun ei kohdistu samanlaista rasitusta.

Juh1S81
-
Viestit: 8
Liittynyt: 2.5.2010 18:11

ViestiKirjoittaja Juh1S81 » 1.6.2010 16:32

nro 15. instruments cluster on mittariston sulake. Osaisitko ramiv korjata nykivää tt:n mittaristoa ? (nopeus/kierros) Siinä on vissii se motorolan piiri rikki. Sellanen löytyisi uusi kyllä mutta en tiedä tarviiko ko. osalle tehdä jotain ennen vaihtoa. ?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 1.6.2010 18:20

Hae piirin speksit numeron perusteella niin tiedät onko se joku ohjelmoitava piiri.

tapza_s
-
Viestit: 116
Liittynyt: 1.5.2008 17:25

ViestiKirjoittaja tapza_s » 6.6.2010 22:22

olen ostamassa -98 golffia jos ei myöskään mittaristo toimi. Lämpo ja bensa toimii mys ajotietokoneessa näkyy mm. kello mutta nopeus ja kierrosmittarit on pimeinä. Taulussa myös vilkkuu öljyn merkkivalo koko ajan kun auto käy. Kaveri joka oli autoa käynyt laakkosen pojille näyttämässä sanoi että olivat myös siellä epäilleet ilmeisesti juuri tuota muisti hommaa. Ainoa keino kuulemma vaihtaa koko mittari?

Ja tuo oli tosiaan alkanut pikkuhiljaa ettei kerralla lakannut toimimasta.

Voisiko olla samaa ominaisuutta ja pystyykö tuolle tekemään mitään?

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 6.6.2010 23:38

Ei tuo Golfeissa ainakaan mikään tyyppivika ole, niinkuin TT:issä.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 7.6.2010 14:50

TT:issäkin sen vian selittää tuo maaginen teksti piirilevyssä, ajotietokoneen näytön vieressä oikealla puolella: http://clusterrepairsuk.co.uk/images/ga ... 22_big.jpg ;)

tapza_s
-
Viestit: 116
Liittynyt: 1.5.2008 17:25

ViestiKirjoittaja tapza_s » 7.6.2010 21:09

Eli ei muuta ku mittaristo irti ja pöydälle. ja muuta ku tiirailemaan että mitä löytyy. Osaako noille tehdä itse oikein mitään vai pitääkö kiikuttaa jonnekin ammatti liikkeeseen?

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 8.6.2010 3:25

Jos haluaa, että se mittaristo vielä joskus toimii, niin kannattaa turvautua sellaisen henkilön apuun, joka noista jotain ymmärtää. :)

tapza_s
-
Viestit: 116
Liittynyt: 1.5.2008 17:25

ViestiKirjoittaja tapza_s » 15.6.2010 18:54

Kävin tuossa käseisen auton ostamssa ja selvisi että ajotietokoneessa kaikki "ominaisuudet" löytyy ihan selaamalla mut ainoa mikä näyttää mitään on kello. bensa ja lämmöt pelaa myös. Elt kokonaismatkamittari, nopeus ja kierrosmittarit ei toimi. Mistähän tuo mittari ottaa tuon nopeus tiedon? Anturi kenties sökö?

Wuzzy
-
Viestit: 241
Liittynyt: 15.7.2004 16:39

ViestiKirjoittaja Wuzzy » 22.6.2010 8:19

Mistähän tuo mittari ottaa tuon nopeus tiedon?


Vaihdelaatikon takaosassa on anturi. Toki siinä liittimessä voi olla huono kontakti tai jopa anturi sökö, mutta jos ei kiekkamittarikaan toimi, niin näinköhän vika on siellä...

Vag-Comilla voisi tosiaan katsoa ajossa, että tuleeko nopeustietoa lainkaan.

tapza_s
-
Viestit: 116
Liittynyt: 1.5.2008 17:25

ViestiKirjoittaja tapza_s » 22.6.2010 15:48

Juu ei toimi kumpikaan. Multa löytyy tuo freeware softa millä näköjään näkee molemmat lukemat. Mistähän tuo kierros tieto sitten tulee jos tulee eri antureilta.?

Lisätäämpä vielä. Käytin äsken kaikki sulakkeet irti kun ne tarkistin, niin nro.15 takaisin laittaessa nopeusmittarin viisari värähteli? avaimet ei ollut virtalukossa.

Puolikas
-
Viestit: 24
Liittynyt: 12.3.2008 8:29

ViestiKirjoittaja Puolikas » 28.7.2010 15:17

Täällä myös yllättäin pikseli ja kiekkamittari ongelmaa. Nykyisin kiekkamittari asennettu "lisävarusteena" keskelle koska alkuperäisessä pyörii kuin hullun mulkku perseessä. Tosin vilkaisu mittariston taakse, paljasti että olisikohan lisävarusteeseen otettu älyt originellin takaa, joka selittäisi myös sekoamisen?! Vittu kun ei ole itse tehnyt, niin mistä näitä nyt taas tietää. Pikseli ongelmaan ratkaisu on jo tiedossa ja mittaristo lähetettävä korjattavaksi..

Onko kellään kokemusta pystyykö mittariston vaihtamaan. Kokeilin toista mittaria, mutta löi käynnistyksen estoa päälle. Vaihtomittarissa kuitenkin kierroslukumittari toimi. Pystyykö tätä estoa poistamaan muutoin kuin merkkiliikkeessä?! Kuulin vain, että mittarin pysty vaihtamaan vain merkkiliikkeessä ja ohjelmoimaan heidän softallaan..

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 28.7.2010 15:24

Mittariston voi kyllä vaihtaa, mutta kyllä se melkein sen merkkiliikkeen tarvii, jotta se saadaan sopeutettua moottorin ohjainlaitteen kanssa ja auto käyntiin. Eli mittariston voit vaihtaa kyllä itse, mutta joudut sen sitten käyttämään vaikka trailerilla siellä merkkiliikkeessä.

tapza_s
-
Viestit: 116
Liittynyt: 1.5.2008 17:25

ViestiKirjoittaja tapza_s » 2.9.2010 20:57

Mitenkäs jos vika nyt löytyy mittaristosta niin pystyykö mittaristoa purkamaan ja korvaamaan rikki menneet osat/piirilevyt niin että ajonestoon ei tarvitse kajota. Vaihtoehtoisesti siirtää ajonesto uuteen mittariin? Ei voi olla noin helppoa?

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 2.9.2010 22:31

No on se teoriassa mahdollista, että siitä on se viisarielementti vaan hajalla, sen voi vaihtaa, muistaakseni vaihdoin omaanikin kiekkamittarin joskus kun vahingossa rikoin sen mittaristoa purkaessa :)

tapza_s
-
Viestit: 116
Liittynyt: 1.5.2008 17:25

ViestiKirjoittaja tapza_s » 12.9.2010 12:34

Nyt pääsee tuon mittaristo vian kimppuun oikein tosissaan.
Mitä tuohon systeemiin kuuluu tuleeko antureilta johdotus suoraan mittariston taakse? Ja löytyiskö jostain jonkinlaista kaaviota noista johtojen väreistä. Mittaristo, johdotus ja anturit, voiko vika olla vielä jossain muualla?

Ja kuka on enemmän käyttänyt tuota koneelle asennettavaa etkaa vois antaa vinkin mistä sieltä löytyis noita mittariston johdotuksia... Tuntuis niitä kuvia siellä olevan:)

tapza_s
-
Viestit: 116
Liittynyt: 1.5.2008 17:25

ViestiKirjoittaja tapza_s » 15.9.2010 20:37

Sen verran edistystä että, ei vikakoodeja. Autoon kun laittaa virrat päälle nousevat mittariston viisarit viivan alapuolelta siihen nolla viivaan, eli eloa on. Vag-com näyttää sekä kierros että nopeus tiedon kuten pitääkin.
Mutta missä se nopeus anturi nyt on kun läheltä pakosarjaa otin 3-napaisen liittimen irti joka vaikutti noeusanturilta mutta ei antanut edes vikakoodia.

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 15.9.2010 23:39

Jos VAG-COM antaa nopeustiedon oikein, niin ei vika silloin anturissa ole.

tapza_s
-
Viestit: 116
Liittynyt: 1.5.2008 17:25

ViestiKirjoittaja tapza_s » 16.9.2010 16:00

Onko tämä varma tieto?
Mitenkäs kun tuo mittaristo on tuossa nyt irti, voinko laittaa sen kaverin gti golfiin ja testata toimiiko? Onko mitään vaaraa kaverin autolle/ajonestolle/tai mun mittarille?

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 16.9.2010 16:09

Onko tämä varma tieto?

Ei tuossa tietääkseni ole montaa nopeusanturia. Katoitko tuon VAG-COM nopeustiedon siis mittaristosta (17)?

Et saa kaverin autoa käyntiin toisella mittaristolla ilman ajoneston sopeuttamista... ja sen pystyy tekemään vain merkkiliikkeessä.

tapza_s
-
Viestit: 116
Liittynyt: 1.5.2008 17:25

ViestiKirjoittaja tapza_s » 16.9.2010 19:18

Nyt en muista tuota numeroa mistä vag-comista sen katsoin. Mutta sieltä meass. blocks osiosta kuitenkin. samoin kierrostieto näkyy. Eikö kaverin auto kuitenkin sen aikaa käy (2s.) että voi tuon kierroksien toimivuuden todeta?

http://www.ross-tech.com/vag-com/cars/I ... pping.html

Eikös tuossa ole ohjeet miten tuon vaihdon voi itse tehdä? En ole kyllä tekstiä kokonaan lukenut mutta aiheeseen kyllä viittaa?

tapza_s
-
Viestit: 116
Liittynyt: 1.5.2008 17:25

ViestiKirjoittaja tapza_s » 18.9.2010 13:48

Nyt on omaa mittaria käytetty kaverin golfissa eikä herännyt eloon. Auto käy 1-2s ja sammuu. kierrosmittarissa ei eloa ja matkamittarissa lukee def.

Voisiko tässäkin olla tuota "muisti" vikaa? Auton ex omistajalle soitin ja oli käyttänyt autoa lahdessa laakkosella jossa olivat ihmetelleet ja phuneet jostain muistista ja että koko mittaristo pitäisi vaihtaa.
Tai onko näissä ollut tuota jänniteregulaattori ongelmaa mitä on vuosituhannen vaihteen octavioissa? Kolvaukset irtoilee?

tapza_s
-
Viestit: 116
Liittynyt: 1.5.2008 17:25

ViestiKirjoittaja tapza_s » 4.10.2010 20:08

Mittaristo on nyt huollossa ja saa nähdä rupeaako toimimaan... Jos ei rupea taitaa joutua uuden rundarin ettimään... Olisko foorumilla osaajia/laitteita tuohon mittaristo swappiin. Ei kiinnostais montaa sataa laakkoselle kiikuttaa.


Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa