cordoba 1.9 tdi 90 heppasen viritys.

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

m4keboy
-
Viestit: 14
Liittynyt: 18.5.2008 21:40

cordoba 1.9 tdi 90 heppasen viritys.

ViestiKirjoittaja m4keboy » 3.6.2008 22:17

joo eli siis saako miten helposti tommoseen siittimeen about 150 kaakkii, ja miten toi kone kestää ahtoja vakiona? kaikki maholliset neuvot otetaan vastaan nii ja vuosmalli on 2000

Pirrex
-
Viestit: 146
Liittynyt: 1.5.2005 17:09

ViestiKirjoittaja Pirrex » 3.6.2008 22:38

150hv pääsee isommalla turbolla ja suuttimilla. Samaan hintaan tulee 160-170hv. Paremman kytkimen tarvitset myös luultavasti, vaikka minun kyllä kesti aika hyvin. Kone kestää kyllä kunnolla ahtoja, muttei vakioahdin.

ViRi
-
Viestit: 3
Liittynyt: 9.6.2008 19:37

ViestiKirjoittaja ViRi » 9.6.2008 19:54

Otsikon kaltaisesta häkkyrästä kaipailisin tietoa lastuttamiseen liittyen, että kuinka isoja eroja noissa lastuissa on ja mihin olisi järkevä satsata ilman turbon tai suuttimien vaihtoa?

Mikä tuon moottorin tyyppi on jotta siitä osaa hakea juttua hakukoneella?

m4keboy
-
Viestit: 14
Liittynyt: 18.5.2008 21:40

ViestiKirjoittaja m4keboy » 9.6.2008 20:20

itse en perusta laslusta kun ei sillä niin hirveitä saa aikaan

ViRi
-
Viestit: 3
Liittynyt: 9.6.2008 19:37

ViestiKirjoittaja ViRi » 13.6.2008 23:32

No joo. En vaan tiedä kuinka monta topiccia on järkevä tehdä samasta vekottimesta, mutta itse en meinaa vaihtaa rupelia enkä kovinkaan rukata rautaa vaihtamalla polttoaineensyöttöä. Siksipä kyselen vieläkin eri lastujen eroista ja jos tämä on väärä foorumi moista udella niin mistä löytyy aiheeseen tietoa? Tavoitteena on saada jonkin verran vääntöä lisää kärryn kiskomiseen.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 14.6.2008 8:07

Allapa linkki sellaiseen pieneen viritykseen mikä korvaa vallan mainiosti nämä "tuningboxit" sun muut kalliit johtojenväliin lyötävät laatikot.

http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=59 ... light=evry

Muistaakseni tuolla oli jossain dynolappuja vertailun vuoksi. Siis ilman evryä ja evryn kanssa.

Ei muutakuin näpertelemään!

artos
-
Viestit: 331
Liittynyt: 7.2.2006 15:01

ViestiKirjoittaja artos » 14.6.2008 9:24

..Ja kun olet saanut riittävästi mustaa savua taivaalle ja ylimääräiset sopat poltettua, ota yhteyttä esim. Hariseen tai Karalaan. Saat kustom-softan, joka on tehty justiinsa sinun autollesi. On himppasen arvokkaampi kuin boksi, mutta saat juuri sellaisen softan kuin haluat.

Itse olen ajellut liki 100 tkm PSI:n boksilla piristetyllä autolla ilman minkään valtakunnan moottorimurheita. Nyt kun otin boksin irti polttoaineen säästön toivossa, tuntuu auto varsinkin ohituksissa laiskemmalta, eikä kulutuskaan pudonnut. 1½-tankillista ilman ajettu ja kulutus edelleen 5,5 pyörteissä. Tankkausmittauksella ei ainakaan eroa huomaa.

m4keboy
-
Viestit: 14
Liittynyt: 18.5.2008 21:40

viri

ViestiKirjoittaja m4keboy » 15.6.2008 15:32

juu no nyt oon päässy siihen tulokseen että ostan tohon isomman ahtimwn, isommat suuttimet, kohtuu kokosen välijäähyn, paremman kytkimen ja sit siihen lastu kyytipojaks. muutaman kaverin kans oli tossa puhetta et sit pitäs olla suht helposti se 200 pollee ja vääntöö ihan tarpeeks.

sami_p
-
Viestit: 528
Liittynyt: 23.7.2003 17:05

ViestiKirjoittaja sami_p » 15.6.2008 21:23

Oikea valinta! Tuo aihiosikin on suorastaan mainio virityskohde.
Voiko jotain pelkän lastun tai kaikenmaailman boksien asentamista edes kutsua virittämiseksi? Ei mielestäni, ehkä piristys olis oikea sana moiselle turaamiselle.

m4keboy
-
Viestit: 14
Liittynyt: 18.5.2008 21:40

viri

ViestiKirjoittaja m4keboy » 16.6.2008 5:48

no ite oon ollu sitä mieltä aina et pelkkä lastutus ei mitään niin virittämistä oo, et jos puhutaan virittämisestä niin se kattaa myös sen että sinne vaihellaan muitaki palikoita esim ahinta, nokkaa, vauhtipyörää tms. mielipiteitä aina tietty on muitakin. ja niin on toi mun mielestä ainaki ihan sillee nätti pirssi eikä oo vasta ku 219 tkm ajettu ja tipun keltanen. kyllä sillä viel bemareita härnätään ja kovasti :D

35i
-
Viestit: 328
Liittynyt: 14.9.2003 18:06

ViestiKirjoittaja 35i » 16.6.2008 19:59

kyllä sillä viel bemareita härnätään ja kovasti :D


se onkin pääasia..

anyway taidan tähän samaan itsekkin laittaa kysymykseni kun kyseessä on kuitenkin cordoba vario tdi 2001 alh koneella, itsellä teho tavoite alkuun vaikka se 110hp, mutta tämä niin että nälkä saattaa kasvaa syödessä, eli kannattaako ostaa se psi poksi ja sitten myydä se poies jos ryhtyy jotain oikeasti tekemään vai mitenkä?
ahdinta en meinannut hetikäään vaihtaa, nykyisellä vnt-15 mennään.... mutta mitenkä esim. downpipen korvaaminen isommalla, sekä loppuputkiston parantelu vaikuttaa?

edit. eli siis jos olisi sellaisia muutoksia joilla pääsisi helposti siihen 110hp&~240nm muttei sitten jäisi jarruksi jos haluaisi ~150hp tehoja..

HannuSeat
-
Viestit: 91
Liittynyt: 14.6.2007 15:30

ViestiKirjoittaja HannuSeat » 16.6.2008 20:16

No eikä se evry ny kuitenki anna sen 20heppaa halvemmalla ku se boksi?

35i
-
Viestit: 328
Liittynyt: 14.9.2003 18:06

ViestiKirjoittaja 35i » 16.6.2008 20:19

kyllä, unohtui äsken että evry ei ole minulle vaihtoehto, jotkut tykkää,minä en.

Kinnunen
-
Viestit: 484
Liittynyt: 27.2.2007 22:46

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 17.6.2008 7:07

Sitten varmaan kustannustehokkaimmaksi tulee suutinkärkien vaihtaminen, vaikkapa .216 tai .240 kokoon.

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 21.11.2008 18:59

Kyllä tuo evry tuntuu samat tehot antavan kuin tuo psi-boxikin, toisessa cordossa boxi ja toisessa evry.Lopputulos:Kumpikin aiheuttaa nykimistä, evryn nykimisen saa pois katkaisimesta /diodeilla, psi-boxista ei muuten kun heivaamalla poijes.(ei löydy edes säätöä kannen alta) eli kyllä tuo 7.5 egee maksava viritys varmasti järkevin on. jos 110 hp riittää ja kytkin pitää...

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 21.11.2008 19:14

Suuttimet kun vaihtaa niin laittaa sitten racet suoraan. Niistäkin saa säädettyä vähemmän ulos ja moottorin käyttökierrosalueen paljon vakiota paremmaksi. Kulutuskin pysyy aisoissa ja jatkoa silmälläpitäen ei tarvi moneen kertaan samaa paikkaa ropaamaan.

AhdettuSiitin
-
Viestit: 357
Liittynyt: 27.5.2006 18:13

ViestiKirjoittaja AhdettuSiitin » 14.10.2009 17:48

jos tuohon keittimeen tulisi karalan ohjelma, niin haittaako jos nyt on jo IQ arvo 3, eikä vakio n. 5 pinnassa?
vai pitääkö IQ arvo nostaa ennen ohjelman vaihtoa?

kllae
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 9.10.2009 9:19

ViestiKirjoittaja kllae » 15.10.2009 18:16

Tervehdys. Vastaillaan nyt tähän tuoreeseen kirjotukseen, vaikka oma Cordoba on -99
mutta kone ilmeisesti sama. Saman kaltainen viritys kiinnostaisi eli turbo ja suuttimet vaihtoon jonka jälkeen säätämään. Ja tietysti kytkin uusiks.

Kysymys kuuluu että tohon AHU koneeseen ei ilmeisesti löydy isompia bolt on turboja, alla oleva on finturbolla myynnissä eli onko se vakio kuoriin tehty viritysturbo?

GT 15/20, VIRITYS TURBO
VAG 90hp TDI-170hp, HINTA ALKAEN 700€

Kysymys kaksi, kannattaako tuon turbon kaveriksi ostaa race suuttimet vai riittääkö jos ostaa esim 110hp suuttimet, jolloin pääsisi huomattavati halvemmalla.

Jos nuo muutokset tekee niin pysyykö auto luotettavana vain kytkimen vaihdolla, ajoa tulee noin 40tkm vuodessa. Tarviiko vaihtaa noilla tehoilla kansipahvia yms?

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 15.10.2009 19:53

1. Ei siihen muuta Suoraan sopivaa ole.
2. 110hp:n suuttimet on kovin pienet... Suoraan vaan 5-reikäiset racet tai ultimet.

Mulla kesti vakio kytkin yhdessä projektissa 170hp asti kun alhaalta leikkasi vääntöjä.(336nm)

kozel
-
Viestit: 1021
Liittynyt: 11.7.2005 14:09

ViestiKirjoittaja kozel » 15.10.2009 19:55

Omaan golffiin ( -99 Cordoban AHU kone) tuli kiva edukas piristys ihan 110hp suuttimilla ja IQ sinne 1.8 kohtaan. Lysti makso sen 150e. Savua tosin pukkaa vähän pienen ahtimen johdosta.

AhdettuSiitin
-
Viestit: 357
Liittynyt: 27.5.2006 18:13

ViestiKirjoittaja AhdettuSiitin » 17.10.2009 10:49

^^^^ ei pohja-iqlla ole väliä, näin pikkulinnut viserteli tuon lastutuksen suhteen.

cordobavariotdi
-
Viestit: 247
Liittynyt: 8.11.2007 23:00

ViestiKirjoittaja cordobavariotdi » 20.10.2009 19:22

minun nimimerkillähän löytyy makia resepti "pikku" piristykseen cordobaan. ja vähän enemmänkin juttua :)

AhdettuSiitin
-
Viestit: 357
Liittynyt: 27.5.2006 18:13

ViestiKirjoittaja AhdettuSiitin » 22.6.2010 12:03

karalan softa olisi sisässä (tehty vakioahtimelle). nyt sitten vaihtuisi ahdin mahdollisesti vakiosta finturbon 15/20:seen. toimiiko tuon ahdin millätavalla tuon softan kanssa?
suuttimet ovat orkkikset.

agr 66kw kortsu siis kyseessä.

hattumies
-
Viestit: 209
Liittynyt: 24.9.2009 20:16

ViestiKirjoittaja hattumies » 22.6.2010 16:01

Minulla on omassa Bora AGR:ssä Fin-Turbon 17/20 ahdin pelkän evryn kanssa, eikä kyllä sillä paketilla toimi, vedot alkaa vasta vajaassa kolmessa tonnissa, sitten kyllä liikahtaa. Tosin vakiona ei kulje sitten ollenkaan.

Tulossa onkin isommat suuttimet ja ohjelma, joilla ongelman pitäisi ratketa.

Tuo 15/20 on vähän pienempi, joten luulisi hieman herkemmin heräävän. Sitä en varmaksi tiedä, miten alhaalta. Kannattaa softan kanssa ahtimen vaihdon jälkeen käydä Karalalla uudestaan ja säädättää softa kys. ahtimelle sopivaksi niin varmasti optimoituu vielä paremmaksi. Viisammat korjatkoon.

Kysele vaikka Fin-Turbolta soittamalla sinne, miten tuo toimisi niin saat varmaa tietoa ja vastauksen välittömästi.

Omasta kokemuksesta sanon että palvelu on erinomaista ja esimerkillistä ammattitaitoa löytyy.

-H

AhdettuSiitin
-
Viestit: 357
Liittynyt: 27.5.2006 18:13

ViestiKirjoittaja AhdettuSiitin » 24.6.2010 12:41

jeps, 15/20 on sitten tilattu. ajellaan noilla vakiosuuttimilla + karalan ohjelmalla vähän aekaa (ens kesään jos malttaa :D ) ja sitten isommat suuttimet + ohjelman rukkausta.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 24.6.2010 17:52

Pelkällä ahtimen vaihdolla isompaan tehot eivät muutu mihinkään, ahdin herää vain hieman hitaammin. Isommat suuttimet ei välttämättä tarvitse tuota ohjelman muokkausta juurikaan tässä tapauksessa, bleedaa vaikka ahtoja mekaanisesti hieman jos niitä haluaa käyttää enemmän.

AhdettuSiitin
-
Viestit: 357
Liittynyt: 27.5.2006 18:13

ViestiKirjoittaja AhdettuSiitin » 24.6.2010 18:56

niin ajattelinkin, että ei nykyisillä suuttimilla kyllä mitään extraa tulisi.
vakioahtimen huolto kun maksaisi vajaa 400€ ja se pitäisi lähtetää vielä huoltoon niin ajattelin että samassa rytinässä vähän kestävämpi pilleri tilalle ja vakioahdinta ei tarvitse lähettää mihinkään.

suuttimiksi ajattelin .502 (jotkut plussatkohan ne oli), eli ne raceista pienemmät. noilla suuttimilla alkaa sitten varmaan vakiokytkin jo luistelemaan jos ei ohjelmaa muuteta alakierroksilta.
nykyisessä ohjelmassa on pyynti 1.1 baria mitä vagcomilla kattelin täyskaasukiihdytykissä maffin testauksen aikana. en tiedä kehtaanko alkaa bleedaushommiin vai muokkautanko sitten suuttimien vaihdon aikana tuota nykyistä ohjelmaa. nykyisessä taisi olla max-syötöt suuttimilta mitä lähtee isoimmilla kierroksilla. alkaakohan hirmuinen savutus sitten tuolla ohjelmalla ja 1.1 barin ahdoilla + isommilla suuttimilla?

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 24.6.2010 20:55

Racet vaan paikalleen eikä mitään plussia, eikä ole täysiä syöttöjä laitettu ohjelmasta varmasti vakioahtimelle. Jos savuttaa niin säädät sen perussyötöllä ja ahdolla tarvittaessa pienemmäksi.

AhdettuSiitin
-
Viestit: 357
Liittynyt: 27.5.2006 18:13

ViestiKirjoittaja AhdettuSiitin » 25.6.2010 12:58

niin käsitin että tuossa nykyisessä ohjelmassa olisi jo kaikki mehut otettu irti mitä suuttimista lähtee. voi olla että käsitin väärinkin...
mulle kyllä riittänee noi pienemmätkin suuttimet.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 25.6.2010 15:31

Ohjelman tekijä kertoillu mitä sattuun, tai sit ei ole oikeasti tiennyt mitä sanoo / tekee. Voithan toki laittaa pienemmät suuttimet, mutta savua niistä syntyy vaan enemmän toteutuneeseen tehoon nähden vrt. perus racet, jotka sikälikin ovat aika pienet suuttimet vielä.

AhdettuSiitin
-
Viestit: 357
Liittynyt: 27.5.2006 18:13

ViestiKirjoittaja AhdettuSiitin » 25.6.2010 16:01

ajatuksena olis ottaa n. 150 kaakkia. mihin perustuu race --> savuttomampi esim. noilla hevosluvuilla?

nim. älyä mitään virittämisestä :|

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 25.6.2010 16:32

Pienemmät suuttimet->joutuu ottaa suuttimista enmmän irti->pidempi ruiskutusaika->suurempi mahdollisuus savuun ja pakolämpöjen nousuun

Isommat suuttimet->ruiskutusaika lyhyempi->ei savua

AhdettuSiitin
-
Viestit: 357
Liittynyt: 27.5.2006 18:13

ViestiKirjoittaja AhdettuSiitin » 25.6.2010 16:37

sehän taitais sitten olla kuin rahaa laittas pankkiin jos ottaiskin racet ja leikkais niistä syöttöä poisa.

hintaeroahan noilla ei kyllä juurikaan olisi.

AnttiK
-
Viestit: 90
Liittynyt: 26.2.2006 12:11

ViestiKirjoittaja AnttiK » 25.6.2010 19:11

Ohjelman tekijä kertoillu mitä sattuun, tai sit ei ole oikeasti tiennyt mitä sanoo / tekee. Voithan toki laittaa pienemmät suuttimet, mutta savua niistä syntyy vaan enemmän toteutuneeseen tehoon nähden vrt. perus racet, jotka sikälikin ovat aika pienet suuttimet vielä


Mä olen tainnut kyseisen ohjelman asentaa, ja kyllä siinä todellakin on otettu kaikki mitä vakiosuuttimilla lähtee. Toki pumppujännitteet ei ole tapissa, joten siinä mielessä pumppu antaisi vielä.

150 hevoseen 502PP riittää mainiosti ilman mainittuja savuja. Racella on tietenkin mahdollista päästä samaan lyhyemmällä ruiskutus ajalla.

502PP suutinta olen suositellut koska ahtimeksi tulossa GT15/20 joka on raceille pienehkö.

Nall3
-
Viestit: 545
Liittynyt: 10.3.2007 8:32

ViestiKirjoittaja Nall3 » 25.6.2010 19:39

502PP suutinta olen suositellut koska ahtimeksi tulossa GT15/20 joka on raceille pienehkö

Onhan monella ollut racet vakio ahtimellakin. Hommaa suosiolla 17/20 ja racet kaveriksi. Heposia tulee 150-170hp välille ja saahan sitä IQ:ta/ahtoja säätämällä siedettäväksi savutuksenkin. Vakio kytkimelläkin pärjää"jos ei 300tkm ajettu" vielä että sinänsä hyvä setuppi.

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 25.6.2010 23:39

Mulla tuli omasta 129/297 ohjelmalla ja 110hp suuttimilla. Ahdin oli auttamatta pieni joi noilla tehoilla mutta oli käytännössä savuttomampi kuin moni nykydieseli mikä pöläyttelee pikimustaa jopa vakiona. 3500 jälkeen alkoi pelistä näkymään pieni harmaa tupru mutta muuten oli asiallinen kokonaisuus. Nyt autossa Racet ja ohjelmaa roplattu. Tehoja ehkä yläkierroksilla enemmän kun savuaakin enemmän. No maanantaina varmaan ahdin vaihtuu 220hp riittävään VNT:hen ja samalla ohjelma muuttuu hiukkasen. Jos se nyt vetiäisi vähän pidemmälle yläpäässä. Tuleepahan samalla testattua mihin 320tkm ajettu vakio SMF setti piisaa.

AhdettuSiitin
-
Viestit: 357
Liittynyt: 27.5.2006 18:13

ViestiKirjoittaja AhdettuSiitin » 11.7.2010 20:53

tosi hyvästihän tuo 15/20 heräilee, vislaus alkaa tuossa 1400-1500rpm kohdalla. ja ei meno ainakaan huonontunut :)

T1mo
-
Viestit: 156
Liittynyt: 6.4.2007 19:22

ViestiKirjoittaja T1mo » 28.2.2011 19:27

Hieman tekis mieli saada omaankin seatin tohjoon lisä potkua, mutta opiskelijan budjetilla ei paljoa juhlita. Ainahan sitä voi spekuloida, joten minkälaisiin lukemiin pääsisi suuttimien päivittämisellä esim. noihin stage2:iin mitä findiesel tarjoaa? Vai olisko astetta isommat parempi ratkasu, jos meinaa turboa vaihtaa joskus tulevaisuudessa esim. 15/20:n? Näillä varmaan pääsisi johonkin 150-180hevosen väliin?

HEHT
-
Viestit: 167
Liittynyt: 30.8.2010 21:03

ViestiKirjoittaja HEHT » 23.6.2011 11:38

Voisin varmaan samaan liittyen kysäistä että kun mulla on -99vm AHU Cordoba (66kW) sedan, jonka kävin hakemassa eilen, ja auto tuntui yllättävän pirteältä.. Jos polkasee kunnolla tulee vähän mustaa jopa. 0-100 veto tuntui menevän 10,5-11sekuntiin ihan mitattuna. (6 yrittämän hajonnalla 10,14s - 10,74s 0-100km/h)

Mahtaiskohan tossa olla jo lastu?

Auto on ajettu 250tkm.. Eikö tämmösen pitäis vakiona mennä about 12-12,5s 0-100?

PoloCla Tdi
-
Viestit: 7
Liittynyt: 2.6.2011 19:21

ViestiKirjoittaja PoloCla Tdi » 23.6.2011 12:49

Kyllä tuntus olevan lastu tai jotain ainakin muutettu. Oma Polo Tdi(66kw) meni vakiona sen 12.4s 0-100km/h. Nyt tosin vähä paremmin. ;)

HEHT
-
Viestit: 167
Liittynyt: 30.8.2010 21:03

ViestiKirjoittaja HEHT » 29.6.2011 8:33

Joo, en usko et evryllä ainakaan viritetty, niin vähän savua (k-arvo ollut leimalla jotain 1,2).. Nyt kaipailis vähän lisää savua vaan, että näkee käyttövoiman ;) mitenhän sitä fiksuimmin sais? Uudet suuttimet? Evryä ei vissii valmiiksi lastutettuun koneeseen kannata enää laittaa?

PoloCla Tdi
-
Viestit: 7
Liittynyt: 2.6.2011 19:21

ViestiKirjoittaja PoloCla Tdi » 29.6.2011 8:49

Suuttimet on iha hyvä valinta jos haluaa sen 130-140hp. Jos vielä enemmän haluaa niin sit pitää mennä jo turbo vaihtoon ja ohjelman muokkaukseen. :)

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 29.6.2011 13:05

Ei sillä vakioahtimella kyllä 140 hevosvoimaa saa millään tavalla järkevästi. Savua saat lisää lisäämällä autosta perussyöttöä pumpusta tai vag-comilla (pienentämällä IQ-lukemaa, haulla lisätietoa).


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa