Tänään käyty näyttämässä autoa katsastusasemalla, hylky tuli. Syynä väljä etupyörän laakeri. Se on nyt korjattu ja huomenna uusinta kierrokselle.
Paljon (mutta toisaalta vähän) on tapahtunut edellisen kirjoituksen ja tämän hetken välissä. Noin viikko tuosta edellisestä kirjoituksesta alkoi auto käyttäytyä hieman oudosti ja seoksiin joutui tekemään alipainealueelle hieman korjauksia. Seuraavan kerran ajossa alkoi nykiminen ja tyhjäkäynnillä pakoputkesta kuuluis "putputus". Tulpat vaihtoon mutta vika ei korjaantunut. Puristusmittaus kertoi sitten hieman lisää, 5 ja 6 sylinterin puristukset 5-6bar luokkaa. Tässä vaiheessa mieleen piirtyi kuva sulaneista männistä, porautusta vaativasta lohkosta yms... Toisaalta sytkä oli ollut hyvin maltillisesti säädetty joten ihmetytti tämä tilanne.
Eihän siinä muuta kun kantta irti ja ihmetys oli suuri kun venttiilit olivat ok, sylinterien seinät sekä männät myös, mitäs hittoa, renkaat poikki? No ei muutakun mäntiä ylös alkaen 6 pytystä, ja selvis tämäkin homma, männät murtuneet renkaiden välistä, vitos pytty sama, niin myös 2-4. Ainoa ero 5 ja 6 männillä 2-4 mäntiin oli että olivat pettäneet myös alemman puristusrenkaan ja öljyrenkaan välistä. Onni tällä kertaa oli että palaset olivat pysyneet omilla paikoillaan ja sylinterien seinämät olivat hyvät. Syksyllä männät uusiessani luulin laittavani oem männät mutta tarkempi tutkiskelu (jälkikäteen) on osoittanut mäntien olleen tarvike tavaraa ja huomattavasti heikompi laatuisia. Kokeilin murtaa vanhasta oem männästä palasen laittamalla ruuvarin männänrenkaan uraan ja vasaraa perään, murtumisjälki on aivan erilainen tehtäessä tämä tarvike männille. Alkuperäiset 340tkm ajetut männät kestivät huomattavasti enemmän ahtoja ja ennakkoa n.20tkm ajan muuten samalla kokoonpanolla.
Viikko meni miettiessä että mitäs sitten, noh ei siinä vaihtoehtoja ollut jos auton liikenteeseen haluaa. Tavaraa tilaukseen ja lopulta vajaa 3vk mäntien tilauksesta oli paketti perillä. Ketutus käyrästä johtuen homman kuvaaminen jäi vähiin, ensimmäisestä asennus tuokiosta tuli otettua yksi
kuva. Wössnerit sieltä kurkkii ja arpin pinnapultit tuli samalla laitettua.
Jottei sydän pääsis liian helpolla niin viime viikonloppuna alkoi pienen kiihdytyksen jälkeen taas nykiminen ja putputus, tällä kertaa kyse oli tulpasta, mutta sydän jo lopetti lyömisen hetkeksi… :)
Tulihan jotain oppirahoja maksettua, mutta täytyy ottaa huomioon että ennen tätä on tuolla koneella ajettu liki 100tkm paineistettuna ilman ongelmia...