Tukivarren pultti poikki apurunkoon / Vento
Valvoja: ffp jäsenet
Tukivarren pultti poikki apurunkoon / Vento
Elikkäs tapahtui puslakarnevaalien yhteydessä otsikonmukainen haaveri. Alatukivarren etummainen pultti katkesi ihan sen pultin kanna vierestä. Eli mites helvetissä saan nyt sen tukivarren siitä irti, ja mitä tärkeämpää sen pultin jämän poies, siten että apurungossa säilyisivät kierteet.
Lähinnä miettinyt, että poraan sen pultin veks, mutta mites ne kierteet siellä apurungon päässä...
Toiseksi mietin että otan rälläkän kauniiseen käteen ja parturoin tukivarren pois siitä pultin ympäriltä, mutta kun apurunko on niin ihanan muotoinen tuossa ventossa, että eihän siinä kauheammin mitään laikkailla...
Koko apurungon vaihtaminen ei oikein nappais.
Nyt ois hyvä neuvot kalliit!
Lähinnä miettinyt, että poraan sen pultin veks, mutta mites ne kierteet siellä apurungon päässä...
Toiseksi mietin että otan rälläkän kauniiseen käteen ja parturoin tukivarren pois siitä pultin ympäriltä, mutta kun apurunko on niin ihanan muotoinen tuossa ventossa, että eihän siinä kauheammin mitään laikkailla...
Koko apurungon vaihtaminen ei oikein nappais.
Nyt ois hyvä neuvot kalliit!
Tulee tuskainen porausoperaatio, pultti taitaa olla 10.9. Mulla kävi sama homma puslaremontissa, yritin porata sen mutta poraus meni vähän vinoon ja homma oli sillä selvä. Tukivarren sain sentään irti mutta pultinjämä jäi apurunkoon.
Käytetyn apurungon ostin foorumilta ja kasasin vanhat tukivarret siihen.
Käytetyn apurungon ostin foorumilta ja kasasin vanhat tukivarret siihen.
Yrittäisin hitsailla jotain jatkovarren pätkää siihen pultin päähän, josta pääsee vääntämään ja lämpöä sinne kierteisiin, jotta lähtee irtoamaan. Tai vaihtoehtoisesti rälläköi sen pultin pois, jotta saa tukivarren irti ja tekee ton saman homman vähän lähempää. Paska homma, onneksi omissa projekteissa noi on auenneet kohtuullisen kiltisti.
Pitäisikin jonkunlaiset kunnolliset lämpövehkeet ostaa, että sais oikeesti punahehkuseks noita pultteja. Helpottas avaamista. Kun räikkä+jatkovarsi yhistelmällä ei saa ku paikat paskaks, ja kompura+pulttipyssy yhistelmästä loppuu hönkä.
Tota tukivartta mä kattelinkin.
Mitään yleistä jippoa toisen puolen samaisen pultin irrotukseen? Punahehkuseks ja sit irti?
Tota tukivartta mä kattelinkin.
Mitään yleistä jippoa toisen puolen samaisen pultin irrotukseen? Punahehkuseks ja sit irti?
Lämpöö en näillä mun vehkeillä oikein saannu. Paripäivää muhinu irrotus öljyt jokapaissa. 30min hohkasin kierreosan suuntaan aikas tykillä kuumailmapuhaltimella. Pari napautusta, parituntia pulttipyssyllä ja sitten kun otti sen helvetin räikkä+jatkovarsi yhdistelmän niin pääsi heti kiroilemaan.
periaateessa jos jollain retki tms polttimella lämmittäs? Vai palaako ne liian kylmällä liekillä.
Pitikin taas koittaa selvitä halvalla, ois kohta ollu jo halvempaa varmaan viedä mokoma jonnekkin laitettavaksi. Mutta enpäs sitten vienyt, olevinaan niin kauheeta kun menee pyörän kulmat vituralle eikä toi oikein nostureille haluu nousta. Nyt kun ite tekee pystyy merkkaan kaikki alapallojen yms kiinnitykset sen verran tarkkaan että ei kauheita heittoja noihin kulmiin pääse syntymään. Alkaa lämppärinkennon vaihtokin tuntua ihan sunnutai kävelyltä kun näiden perkeleen pulttien kanssa touhuaa...
On muuten tässä remontissa katkennut enemmän pultteja/työkaluja kun ikinä aikaisemmissa yhteensä.
periaateessa jos jollain retki tms polttimella lämmittäs? Vai palaako ne liian kylmällä liekillä.
Pitikin taas koittaa selvitä halvalla, ois kohta ollu jo halvempaa varmaan viedä mokoma jonnekkin laitettavaksi. Mutta enpäs sitten vienyt, olevinaan niin kauheeta kun menee pyörän kulmat vituralle eikä toi oikein nostureille haluu nousta. Nyt kun ite tekee pystyy merkkaan kaikki alapallojen yms kiinnitykset sen verran tarkkaan että ei kauheita heittoja noihin kulmiin pääse syntymään. Alkaa lämppärinkennon vaihtokin tuntua ihan sunnutai kävelyltä kun näiden perkeleen pulttien kanssa touhuaa...
On muuten tässä remontissa katkennut enemmän pultteja/työkaluja kun ikinä aikaisemmissa yhteensä.
Plan 1.
Hankitaan pukkosaha.
Vedetään pultti poikki kierteiden läheltä, jolloin saadaan tukivarsi irti
Sitten porataan loppu jämä varovasti pois. Ja avataan kierteet pakalla.
Lopuksi vaihdetaan puslat, parsitaan auto kasana ja viedään jonnekkin liikeesen jossa ne vaihtaa toisen puolen.
On se vaan vittu perseestä kun näinkin simppeli homma tyssää siihen että ei saa pultteja auki ehjänä kotikonstein. Melkein kaikki korjaamo heebelit löytyy paitsi vehkeet millä sais kunnolla lämpöä. Siitähän se kiikastaa...
Hankitaan pukkosaha.
Vedetään pultti poikki kierteiden läheltä, jolloin saadaan tukivarsi irti
Sitten porataan loppu jämä varovasti pois. Ja avataan kierteet pakalla.
Lopuksi vaihdetaan puslat, parsitaan auto kasana ja viedään jonnekkin liikeesen jossa ne vaihtaa toisen puolen.
On se vaan vittu perseestä kun näinkin simppeli homma tyssää siihen että ei saa pultteja auki ehjänä kotikonstein. Melkein kaikki korjaamo heebelit löytyy paitsi vehkeet millä sais kunnolla lämpöä. Siitähän se kiikastaa...
Ongelma noissa on, että se pultti takertuu tai jotain siihen saatanan kumipuslaan kiinni.
Ja siihen ei autakuin polttaa pusla pois tai nitkuttaa rautasahalla jämä poikki että saa tukivarren pois. Itku meinasi itellä päästä kun muutaman tunnin sitä nitkutin :)
Kannattaa pitää se vanha tukivarsi, jos se on vain ehjä. Joissain tarvikemalleissa on erikokoisiapuslia kuin vakioissa yms kivaa.
Sit se helvetti vasta repeää, kun katkaset apurungonpultin runkopalkin sisään. Molemmat koettu :)
Ja siihen ei autakuin polttaa pusla pois tai nitkuttaa rautasahalla jämä poikki että saa tukivarren pois. Itku meinasi itellä päästä kun muutaman tunnin sitä nitkutin :)
Kannattaa pitää se vanha tukivarsi, jos se on vain ehjä. Joissain tarvikemalleissa on erikokoisiapuslia kuin vakioissa yms kivaa.
Sit se helvetti vasta repeää, kun katkaset apurungonpultin runkopalkin sisään. Molemmat koettu :)
Meikäläisen versio aiheesta, kohteena -92 Vento:
Pulttien lutraaminen ruosteen irroittusaineella ja öljyllä aloitettiin hyvissä ajoin. Pultin kantojakin koputeltiin.
Vasemalta pultti lähti ihan räikällä vääntäen, oikealla pultti päätti katketa kierteen juuresta: Kuva
Pulttia jäi tietenkin sen verran apurunkoon, että tukivarsi piti palastella pois edestä: Kuva
Tähän pultin nysään sitten kokeiltiin
Bilteman pienoispoltinta:
Ei apua. Vaikka pultin pään tai akselin sen ympäriltä sai jo hieman punertamaan, pultti ei inahtanutkaan.
Mutterin hitsaus pultin nysään:
Sama juttu. Mutteri irtosi ennen kuin nysä kääntyi.
Lopulta tontille raahattiin kaverin kaasuhitsauskamat.
Akselia lämmittettiin pultin ympäriltä punahehkuun > käännettiin pihdeillä varttikierros > lämmitettiin > varttikierros
kunnes pultin jämä saatiin ulos.
Kierretapilla jengat puhtaaksi, tukivarret kuparitahnan kanssa paikoilleen.
Itsekin luotin enemmän "uuteen" käytettyyn tukivarteen kuin Motonet-osaan.
Myöhemmin tuo Biltema-poltin on ollut ihan pätevä kampe monen ruostuneen pultin irroittamisessa.
Em. pulttikin olisi saattanut irrota, jos tuolla olisi lämmittänyt ihan ensimmäiseksi.
Pulttien lutraaminen ruosteen irroittusaineella ja öljyllä aloitettiin hyvissä ajoin. Pultin kantojakin koputeltiin.
Vasemalta pultti lähti ihan räikällä vääntäen, oikealla pultti päätti katketa kierteen juuresta: Kuva
Pulttia jäi tietenkin sen verran apurunkoon, että tukivarsi piti palastella pois edestä: Kuva
Tähän pultin nysään sitten kokeiltiin
Bilteman pienoispoltinta:
Ei apua. Vaikka pultin pään tai akselin sen ympäriltä sai jo hieman punertamaan, pultti ei inahtanutkaan.
Mutterin hitsaus pultin nysään:
Sama juttu. Mutteri irtosi ennen kuin nysä kääntyi.
Lopulta tontille raahattiin kaverin kaasuhitsauskamat.
Akselia lämmittettiin pultin ympäriltä punahehkuun > käännettiin pihdeillä varttikierros > lämmitettiin > varttikierros
kunnes pultin jämä saatiin ulos.
Kierretapilla jengat puhtaaksi, tukivarret kuparitahnan kanssa paikoilleen.
Itsekin luotin enemmän "uuteen" käytettyyn tukivarteen kuin Motonet-osaan.
Myöhemmin tuo Biltema-poltin on ollut ihan pätevä kampe monen ruostuneen pultin irroittamisessa.
Em. pulttikin olisi saattanut irrota, jos tuolla olisi lämmittänyt ihan ensimmäiseksi.
Tosiaan tämmöisiä kotitarvelämmittäjiä varten tuollainen butaanipoltin on lähinnä vain lisää vitutusta aiheuttava. Suosittelen enemmin sijoittamaan hiukan enemmän ja hakemaan vaikka Bauhaussista vajaan satasen setin missä on happi+kaasu kaikkineen letkuineen ja kahvoineen. Tuolla ihme kyllä oikeasti tekee jotain, vaikka on edukas investointi eikä käyttökään paljoa maksa. (toki kunnon isot asetti+happi-pullot+kahvat on paremmat, mutta niiden kustannukset on vähän toista luokkaa jos tarvitsee kolmisen kertaa vuodessa pulttia irroittaa)
Nonii, pultti poikki puukkosahalla ja tukivarsi irti. Nyt suunnitelmissa ois joko porata vanha pois mah tarkasti ja kaapio pultin jämät kierteistä. TAi sitten hitsata gnööliä siihen pultin päähän, aika vaikiaa kun niin vähän jäi, ja sitten pyöritellä sitä irti. Saas nähdä.
Mistä olette muuten ostanu tukivarsien kiinnityspultteja. Osaset myyjä ei ainakaan löytäny. Pakko mennä marmorille?
Mistä olette muuten ostanu tukivarsien kiinnityspultteja. Osaset myyjä ei ainakaan löytäny. Pakko mennä marmorille?
Paikallisesta pulttiliikkeestä ostin, kaikki etupään pultit löytyi hyllystä eikä hintakaan päätä huimannut.
http://www.pulttiketju.fi/tullinpultti/
http://www.pulttiketju.fi/tullinpultti/
Vastaava urakka tuli tuossa pari viikkoa sitten tehtyä kaverin autoon ja myöskin se etummainen pultti napsahti puolesta välistä puslaa poikki.
Bilteman paineilmasahalla pultin tynkä poikki jotta saatiin tukivarsi ehjänä irti.
Puikolla hitsasin mutterin siihen sahattuun tynkään joka sinne apurunkoon jäi ja pikkuhiljaa kitkuttamalla lähti kiertymään auki. CRC:tä tai WD40 tuuttaa väliin vaan reilusti niin kyllä se siitä.
Bilteman paineilmasahalla pultin tynkä poikki jotta saatiin tukivarsi ehjänä irti.
Puikolla hitsasin mutterin siihen sahattuun tynkään joka sinne apurunkoon jäi ja pikkuhiljaa kitkuttamalla lähti kiertymään auki. CRC:tä tai WD40 tuuttaa väliin vaan reilusti niin kyllä se siitä.
Pultti on saatu onnistuneesti kaivettua irti. Kierteet pelaa yms yms. Poralla siis pultin kanta puhki, ja sitte rautasahalla jämät paloiksi kierettä varoen.
Mutta mies helvetissä tuon takimmaisen puslan väliholkin merkitys on? Se tulee paikoillaan sen vajaan 1cm ulos sieltä puslasta, niin eihän sitä se paikallaan saa paikoilleen. Jos sitä taas ei yhtään ruttaa, niin ei sitä saa tungettua pultin reijästä sinne väliinkään. Mitäs helvettiä? Vai onko tyhmää taas kusetettu tiskillä? Muutenkin tuntuu pultti helvetin väljältä siihen uuteen puslaan. Ei tullut katsottua sitten niistä vanhoista, että millaset väljyydet niissä oli... Mulla varmaa väärät väliholkit?
Mutta mies helvetissä tuon takimmaisen puslan väliholkin merkitys on? Se tulee paikoillaan sen vajaan 1cm ulos sieltä puslasta, niin eihän sitä se paikallaan saa paikoilleen. Jos sitä taas ei yhtään ruttaa, niin ei sitä saa tungettua pultin reijästä sinne väliinkään. Mitäs helvettiä? Vai onko tyhmää taas kusetettu tiskillä? Muutenkin tuntuu pultti helvetin väljältä siihen uuteen puslaan. Ei tullut katsottua sitten niistä vanhoista, että millaset väljyydet niissä oli... Mulla varmaa väärät väliholkit?
Toisaalla....
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?p=750545
... samaa ongelmaa ratkoin, mutta asia onkin yleisempi kuin luulin joten menneään tässä ketjussa.
Onko kukaan avannut apurunkoa?
Lähinnä kiinnostaa kuinka apurungon sisällä oleva kierreosa on kiinni?
Tänään liuottelin CRC:llä pultin tynkää ja samalla täryttelin niin pultti antaa perään siäänpäin about 5 mm ja nyt huolestuttaa että voiko kierrekappale millainen - se liekkään antaa perään ja pyöröhtää tyhjää?
Ja jos pultti lopulta lähtee pois niin voiko pudota pois niin että uutta pulttia ei enään saakaan kierteelle lähtemään?
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?p=750545
... samaa ongelmaa ratkoin, mutta asia onkin yleisempi kuin luulin joten menneään tässä ketjussa.
Onko kukaan avannut apurunkoa?
Lähinnä kiinnostaa kuinka apurungon sisällä oleva kierreosa on kiinni?
Tänään liuottelin CRC:llä pultin tynkää ja samalla täryttelin niin pultti antaa perään siäänpäin about 5 mm ja nyt huolestuttaa että voiko kierrekappale millainen - se liekkään antaa perään ja pyöröhtää tyhjää?
Ja jos pultti lopulta lähtee pois niin voiko pudota pois niin että uutta pulttia ei enään saakaan kierteelle lähtemään?
Mutta mies helvetissä tuon takimmaisen puslan väliholkin merkitys on?
Öö.... Volkkarin oem-osia käyttäneenä se etutukivarren takimmainen pusla on yhtä puuta. Siis kehä + kumi + sisäholkki. Vähän joutuu kyllä jumppaamaan oikeaa asentoa etsiessä, että tukivarsi lopsahtaa paikoilleen - mutta kyllä se sinne sitten oikeasti helposti uppoaa kun oikean asennon löytää.
No niin nyt saatu uudet tukivarret nivelineen alle, koeajo yhtä kolinaa.
Tukivarren kiinnityspultti ja holtti minkä läpi pultti menee ei ole sovitteeltaan tarkkoja vaan holkin reikä on reilusti isompi, niin uudessa kuin vanhassakin.
Onko apurungossa jokin merkki tai joku juju millä tukivarsi kohdistetaan niin ettei kolise pulttiin vai vedetäänkö pultin niin kiinni että apurunko ja holkki ei kertakaikkiaan pääse liikkumaan?
Tukivarren kiinnityspultti ja holtti minkä läpi pultti menee ei ole sovitteeltaan tarkkoja vaan holkin reikä on reilusti isompi, niin uudessa kuin vanhassakin.
Onko apurungossa jokin merkki tai joku juju millä tukivarsi kohdistetaan niin ettei kolise pulttiin vai vedetäänkö pultin niin kiinni että apurunko ja holkki ei kertakaikkiaan pääse liikkumaan?
-
- -
- Viestit: 480
- Liittynyt: 23.7.2003 12:54

Vituiksihan se menee kun rupeaa itse tekemään. Katkesi siitä mihin apurungon kierteet loppuvat. Sain tukivarren kyllä pois, mutta eipä saa takaisin kun puolet pultista on apurungossa. Ei ole siis mitään mistä ottaa pultista kiinni. Poraamalla? Ei ole mahdollisuutta lämmittää :I Jos pultti oli 10,9, minkä kokoisella metalliterällä ja millä ihmeen pakalla avataan kierteet?
Itse vastaavassa tilanteessa (oli edellinen omistaja vetänyt kierteet paskaksi) leikkasin tuohon tukivarteen nyrkin kokoisen kolon, hiosin alkuperäisen mutterin pois ja hitsasin uuden mutterin taakse. Lopuksi tietenkin hitsasin rälläköidyn palan takaisin tukivarteen ja hion saumat näkymättömiin niin ei tartte katsastusmiehenkään vittuilla hitsatusta apurungosta.
Mielestäni nopein/helpoin/paras tapa korjata tuo kohta, toki edellyttää että työkaluista löytyvät rälläkkä, vinku ja hitsikone.
Mielestäni nopein/helpoin/paras tapa korjata tuo kohta, toki edellyttää että työkaluista löytyvät rälläkkä, vinku ja hitsikone.
Jos pultin tynkä on edes liki pintaa niin kannattaa vain hitsata se mutteri reijästään siihen tynkään. Samalla tulee suoritettua pientä lämpöhoitoa jonka jälkeen katkennut osa lähtee usein pikku kitkuttamisen jälkeen nätisti irti eikä ole vaaraa menettää kierteitä apurungosta.
Ruostumaton tai haponkestävä puikko on mielestäni parempi kyseiseen operaatioon mitä perus "neljäkasi"
Ruostumaton tai haponkestävä puikko on mielestäni parempi kyseiseen operaatioon mitä perus "neljäkasi"
Apurungon irti otto ei ole mikään kiva homma. Kone ja laatikko on tuettava, sit raidetanko irti, sen pultit on aika paska paikoissa.
Tosin jos apurungon ottaa irti, niin helposti vaihtaa vakaajan puslat ja koneen kiinnityskumit samalla.
Tietysti pikku riski on, että apurungon kiinnityspultti katkeaa runkopalkin sisään....
Tosin jos apurungon ottaa irti, niin helposti vaihtaa vakaajan puslat ja koneen kiinnityskumit samalla.
Tietysti pikku riski on, että apurungon kiinnityspultti katkeaa runkopalkin sisään....
Apurungon vaihto
Tässäpä omaa kokemusta eilisestä apurungon vaihto-operaatiosta (piti ihan tätävarten rekisteröityä). Eli hommasin uudet tukivarret eteen kun oli puslista sanottu katsastukseesa ja samalla kaikki pallovelet ja koiranluut (toinen menikin jo itsestään poikki). Toisen tukivarren kerkisin jo vaihtaa kun huomasin, että apurunko oli ruostut puhki. Uuden tilasin e-baysta OZ Autoteilestä (210 Eur rahteineen) kun Pörhöllä ois maksanut 584 Eur.
Eilen sitten vaihtelin, jätin raidetangon paikoillen kun arvelin, että yksin en saisi ohjausakselia takaisin pooreilleen, ihan helposti aukes raidetangon pultit, kiinnitys olikin vaikeempaa kun raidetanko on suunniteltu asennettavaksi irtonaiseen apurunkoon.
Ihan en ollut tyytyväin uuteen kiinalaiseen? apurunkoon, mm pakoputken kannattimen reiät piti tehdä itse (huomasin sitten kun oli jo paikoillaan:)). Hankalin homma oli vaihteiston tukikumin kiristys, se ois pitänyt laittaa irralliseen apurunkoon (en laittanut kun se pitää olla oikeassa asennossa vaihteistoon nähden kun laitoin uuden kumin).
Noh viimeistä pulttia, etutukivarren etummainen oikealla, kiristettäessä 1/2" räikällä kuului napsahdus. Ilmeisesti kiinalaisen heftaama kierreosa uuden apurungon sisässä irtosi !!
En jaksanut enään jäädä ihmettelemään vaan täppäsin pultinkannan Kempinliimalla apurunkoon, ettei irtoa. Onko neuvoja?
Toinen ongelma: Laitoin auton käyntiin ja tärinä ohjaamossa oli mahdoton! Olivatko nämä uudet mootorin ja vaihteiston tukikumit vialliset ?! Ihan heti ei kyllä jaksa vaihtaa.
Eilen sitten vaihtelin, jätin raidetangon paikoillen kun arvelin, että yksin en saisi ohjausakselia takaisin pooreilleen, ihan helposti aukes raidetangon pultit, kiinnitys olikin vaikeempaa kun raidetanko on suunniteltu asennettavaksi irtonaiseen apurunkoon.
Ihan en ollut tyytyväin uuteen kiinalaiseen? apurunkoon, mm pakoputken kannattimen reiät piti tehdä itse (huomasin sitten kun oli jo paikoillaan:)). Hankalin homma oli vaihteiston tukikumin kiristys, se ois pitänyt laittaa irralliseen apurunkoon (en laittanut kun se pitää olla oikeassa asennossa vaihteistoon nähden kun laitoin uuden kumin).
Noh viimeistä pulttia, etutukivarren etummainen oikealla, kiristettäessä 1/2" räikällä kuului napsahdus. Ilmeisesti kiinalaisen heftaama kierreosa uuden apurungon sisässä irtosi !!
En jaksanut enään jäädä ihmettelemään vaan täppäsin pultinkannan Kempinliimalla apurunkoon, ettei irtoa. Onko neuvoja?
Toinen ongelma: Laitoin auton käyntiin ja tärinä ohjaamossa oli mahdoton! Olivatko nämä uudet mootorin ja vaihteiston tukikumit vialliset ?! Ihan heti ei kyllä jaksa vaihtaa.
Tukikumit oli ihan normaalit tarvikeosat (802-0037 ja 802-0432) Tarviketorilta, maksoivatkin 65 Eur! Tärinä on pahin tyhjäkäynnillä, ainahan on jonkinverran tärissy tyhjäkännillä 900 rpm, mutta nyt parkkikolikolikot yms. pomppivat paikoillaan!
Avasin vanhan apurungon: ei ole ihme että tukivarren etummaiset pultit muillakin jumittaa! Ei varmaan hirveästi kannata näitä maalailla / käytettynä ostaa kun on silkkoa sisältä.
http://aijaa.com/GxK7Ez
http://i10.aijaa.com/b/00269/13580124.j ... 168db478a3
Avasin vanhan apurungon: ei ole ihme että tukivarren etummaiset pultit muillakin jumittaa! Ei varmaan hirveästi kannata näitä maalailla / käytettynä ostaa kun on silkkoa sisältä.
http://aijaa.com/GxK7Ez
http://i10.aijaa.com/b/00269/13580124.j ... 168db478a3
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa