No niin laitetaampas nyt tänne vähän pitempää selostusta vaikkei sitä kukaan jaksakaan lukea. Kiusallanikin laitan ne dynolaput tuonne viimeiseksi että kannattaa siirtyä suoraan sinne jos ei jaksa lukea sekavaa ja epäjohdonmukaista tekstiä.
Eli viikon aikana, kun olin reisun päällä, oli kaveri tosiaan tehnyt putkiston kokolailla valmiiksi ja tehnyt kiinnikeen coolerillekkin. Toinen kaveri pyyhkäsi sitten cooleriin mustan sävyn pintaan.
Jäähtytin sävyssä paikoillaan.
Coolerin putket sain hitsautettua lauantaina paikallisella tinarilla ja hyvät tuli. Putkien suunnittelu enimmäkseen kaverien toimesta jälleen :)
Vasen, oikia, variksenpoikia ja
edestäpäin.
Myös hieman mietityttänyt imuputki tuli mallia
tehtiin itte, säästin paljon ja
parempi kun uus venäläinen!
Aineksina soppaan oli alkuperäinen imuputki, pätkä IV Golffin imuputkea ja pätkä alumiinisesta ahtoputkesta sekä muutama klemmari.
Puskuria joutui luonnollisesti muokkaamaan hieman että putkilot taakse sopivat. Positiivista kaikkineen on että sumuvalot, ilmastointi ja toinen rääkkäkin saivat jäädä vielä paikalleen. Myös maavaraa jäi vähintäänkin kohtuullisesti.
Vänkärin puoli, kuskin puoli ja
puskin paikallaan.
Alalippa nyt vänkärin puolella jonkii verran pullistelee, mutta taidan tuohon tilata V6-lipan jos se olisi reunoilta hieman tilavampi.
No sitten siirrymme itse pannun läjäämiseen.
Tohtorin työpöytä ja tättärää!
osaset ovatkin jo löytäneet paikoilleen!
Tässä välissä ehti hieman pientä vastustustakin tapahtua. Ensimmäinen huomio perjantaina oli, että oli epähuomiossa tullut 18kpl keinuvipujen pultteja eikä lainkaan nokkapukkien pultteja. Harmillista. Sitten masentuneena alettiin oikein tosissaan tavaamaan Alfamerin opasta josko edes ne suuttimet saataisiin paikoillee, mutta ei helvetti, siellä sanottiin että suuttimien suuntauksen toleranssi on +- 0.08mm. Eihän se kuulostanut mitenkään mahdolliselta maalaispoijille joille askelmitta on tähän asti ollut tarkin mittaväline ja epävarmuus hiipi mieleen. Sitten havaitsin myös hukanneeni nokka-akselin stefan kun tohkeissani narautin nokkapyörän irti ennen nokan lähetystä R-Koneistukselle.
Eipä oikein auttanut kun jättää läjäys lauantaille ja ottaa yhteyttä Seinäjoen Käyttöautoon josta löytyikin kaikki osat. Otin sitten myös tandempumpulle uudet o-renkaat samalla kun kirjasessa nekin kehotettiin vaihtamaan. Matkalla Sjokeen sain myös puhelimitse henkistä tukea TDIFreakilta ettei se suuttimien suuntaus mitään yli-inhimillisiä voimia vaativaa puuhaa ole. Eikä se sitten ollutkaan.
Sittenhän saatiinkiin jo pannu läjään ja alkoi olla pulssi vuorotellen ensin nollassa ja sitten kuudessasadassa. Oli nimittäin käynnistyksen vuoro. Kolmen sekunnin sykleissä vaihtelivat tunnetilat itkusta, paskahalvauksen kautta nauruun ja taas epätoivon syövereihin. Pitihän tuota tovi starttailla ennenkuin lähti. Mutta kun lähti niin kävi kyllä heti terveesti. Virneen naamalta pyyhki nokkapyörän takaa lentävät öljypiskot ja vehkeet äkkiä stoppiin. Sitten huomattiin myös että ahtimen öljynpaluuputkesta oli ruutannut komeen lätäkön öljyä. Ai että kun vitutti.
Siinä kun olin ehtinyt suunnitellut miten poltan Sjoen Käyttöauton ja käyn paskantamassa varaosamyyjän postilaatikkoon niin alkoi ongelmanratkaisu. Epätoivon vimmassa laitoin tuonne dieseliosastollekkin hätähuutoa ja kyselin joka suunnasta tuollaista stefaa. Vaan eipä meinannut löytyä ennenkuin tutun hyllystä tuli kaverille vastaan G2:sen 1.6td koneen nokka-akselin stefa joka oli prikulleen oikean kokoinen. Että eihän tuon kokoista stefaa ole käytetty ilmeisesti kuin joku 25 vuotta VW:n dieselkoneissa että ymmärtäähän tuon erehdyksen Käyttöautolta.
Samalla aloittamastani topicista löytyi apu vuotavaan paluuputken laippaan. Sehän pökkäs sinne suurentuneeseen ahtimen imukoteloon se kova osa putkesta eikä siksi tiivistynyt tietenkään turboon. TDIFreak se tuonkin tiesi, ilmeisesti omakohtaisesta kokemuksesta. Putkea lämmitämällä ja taivuttamalla sekin ongelma ratkesi ja konetta saatiin käytettyä pitempäänkin nokan "sisäänajon" verran.
Muuta suurta draamaa tuossa nyt ei tapahtunutkaan.
Ahtoputkistoa. EGR:n korvausputki tehtiin itse, laippa raudasta ja 2,5" pakoputken pätkästä suppaamalla lähtö siihen. Ja nuo silikooninpätkät eivät erivärisiä koska olen värisokea tai muuten vaan erilainen nuori. Oli hieman saatavuusongelmia ja tarkoitus olisi kaikki silikonit vaihtaa mustiin ja alumiinitkin maalata mustiksi. Ahtoputkethan tuli 2.5":sesta alkuperäisesti suunnitellun 2,25"sen sijaan samojen ropleemien vuoksi.
Maanantai-iltana vielä kiireen hiipiessä vaihdon öljyt ja kesäkumit alle sekä ruuvasin lisämittarit väliaikaisesti
hanskalokeroon.
Se otti ja kesti Kuopioon asti! Olinkin varma asiasta jo lähteissä. Ensimmäisten parinkymmenen kilometrin aikana olin varma että kartaani katkeaa, jako on pielessä ja nokka-akseli tulee venttiilikopasta läpi. Mitään näistä ei tapahtunut. TDIFreak teki kyllä todella hienosti toimivan ohjelman hyvin pienillä savuilla ja kiitokset siitä.
Pitihän sitä takasintullessa tosiaan Motestissa poiketa ja tässä veto kolmosella:
PRUM ja nelosella
PRÖM. Tuossa toinen veto
vilmillä.
Olisiko tuo nyt sitten liioittelua sanoa että siinä on 212hv/462nm? Onhan nuo tietty eri vedoista nuo tulokset... No sanokaa nyt jotain joku tähänkin.
Nyt sitten voisi hieman panostaa ulkonäköön ja ajettavuuteen. Siis auton, ei omaan. Siitä lisää joskus.