Matikantehtävä ei aukea, ratkaistu

Yleiset ei-autoaiheiset jutustelut, kuten tietokoneet, muurahaisten karkoitukset ja muut :)

Valvoja: ffp jäsenet

ahu
-
Viestit: 559
Liittynyt: 24.7.2003 8:53

Matikantehtävä ei aukea, ratkaistu

ViestiKirjoittaja ahu » 23.2.2010 19:01

Laskin tuota tehtävää kaverin kanssa jokusen tunnin, siinä kuitenkaan onnistumatta.

Eli kaksi hihnapyörää
toisen halkaisija 96cm ja toisen 64cm
hihnapyörien keskipisteiden väli 120cm
hihna kulkee pyörien ympäri ja ristissä
hihnan pituus pitäisi selvittää?

Tuossa kuva selventämään asiaa:

http://s252.photobucket.com/albums/hh13 ... g&newest=1
Viimeksi muokannut ahu, 24.2.2010 14:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 23.2.2010 20:14

Tämä kuva varmaan hieman auttaa ?
http://mikhauta.pp.fi/muut/ympyr%e4.jpg

Paavis
-
Viestit: 157
Liittynyt: 5.7.2005 17:45

ViestiKirjoittaja Paavis » 23.2.2010 20:26

Vaikken mitää osaakaan niin yritin silti.. henkselit lähtee tangentilta ja ne pytagoraalla ja nuo kaaret laskin sektorin kehänä.. tuollaisen sain

547,3

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 23.2.2010 20:39

Nyt ei jaksa laskea, mutta lähtisin tämän http://mikhauta.pp.fi/muut/ympyr%e4.jpg
perusteella tekemään.

Eli laskisin pyörien kaarien pituudet ja vähentäisin niistä kulmienn osuudet. Sitten vielä lisätään noi suoran pätkät.

EDIT: Pakko se oli laskea :) . Eli 547,49

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 23.2.2010 20:50

Jep, eli hihna kulkee hihnapyörällä 264/360 osaa kehän pituudesta, kehän pituuden varmaan kaikki osaa laskea ja tuon hihnapyörien välinkin olisi voinut jollain lauseella saada selville.

ahu
-
Viestit: 559
Liittynyt: 24.7.2003 8:53

ViestiKirjoittaja ahu » 23.2.2010 21:03

Tollain me kaverin kanssa pähkäiltiin, että cadillä olis piirtänyt ja katsonut siitä noi ympyröiden keskuskulmat. Mutta mutta, onnistuuko keskuskulmien laskeminen tuon minun piirustukseni pohjalta, vai oliko tehtävänanto vaillinainen?
Viimeksi muokannut ahu, 23.2.2010 21:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 23.2.2010 21:22

Nyt en ihan ymmärtänyt kysymystä mutta tuosta kun hihna tulee hihnapyörälle, siitä piirsin viivan ympyrän keskipisteeseen, koska piti saada selville se astemäärä millä hihna ei ole hihnapyörällä.
Viimeksi muokannut Mikhauta, 23.2.2010 21:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

ahu
-
Viestit: 559
Liittynyt: 24.7.2003 8:53

ViestiKirjoittaja ahu » 23.2.2010 21:36

Juu ymmärsin mikhauta, mitä tarkoitat. Pystyykö siis ihan laskimella ja kynällä sekä paperilla laskemaan tuon laskun?

Antero
-
Viestit: 1279
Liittynyt: 19.8.2003 10:51

ViestiKirjoittaja Antero » 23.2.2010 21:53

Herroilla siellä yll'ä pyöristyksiä laskuissa, tarkkahan on 5469, 692 mm
No voitanee pyöristää 547 cm

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 23.2.2010 22:18

Tuo ratkaisu ilman mallinnusta olisi kiva kuulla? Itsekin jaksoin vartin ihmetellä ja raapia päätä...

mosir
-
Viestit: 419
Liittynyt: 16.2.2007 8:40

ViestiKirjoittaja mosir » 23.2.2010 22:38

Piirtää yks yhteen ja mittaa :D

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 23.2.2010 22:40

^ite mietin kans että pitääkö tuo piirtää oikeassa koossa. =D

ahu
-
Viestit: 559
Liittynyt: 24.7.2003 8:53

ViestiKirjoittaja ahu » 23.2.2010 22:40

Ei matikanope hyväksy tollasia mittaamisia, varsinkaan kokeessa. Mittakaavaan sitä kyllä piirrettiin ja piirreeltiin apuviivoja, joka suuntaan, mutta ei auennu.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 23.2.2010 23:41

Nimenomaan ei ole tarkka ratkaisu jos se millimetripaperista mitataan. Harvassa oppilaitoksessa sellaisella ratkaisulla saa pisteitä vastauksesta.

Minkälaisessa oppilaitoksessa tätä muuten kysytään? Muistelen että lukiossakin olisi tuontasoisia ollut.

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

ViestiKirjoittaja vk » 23.2.2010 23:55

Liian monta kilometriä on tullut ajettua viimeisen trigonometrian luennon perään joten en saanut tähän ratkaisua.

Huomatkaa kuitenkin että ympyröiden halkaisijat ovat suhteessa 2:3 toisiinsa joten niin jakautuu myös hihnapyörien väli joka on 40cm.

Kuvaan muodostuu melkoinen määrä suorakulmaisia kolmioita, yhtä suuria kulmia, suoria kulmia jakautuneena kahteen suorakulmaiseen kolmioon jne. Eiköhän sen pitäisi tuosta ratketa mutta ei enää osannut perustrigonometriaa enemmän.

Jotain räpellystä...

http://www.facebook.com/photo.php?pid=3347056&l=ab51583e74&id=574769490

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 24.2.2010 0:27

Suorakulmaisia kolmioita mäkin tohon mallailin moneen suuntaan, mutta toi edellä ollut hihnojen risteyskohta ja sen paikka/mitat arveluttaa...

Antero
-
Viestit: 1279
Liittynyt: 19.8.2003 10:51

ViestiKirjoittaja Antero » 24.2.2010 8:59



Tuossahan tuo on ratkaistu. Tuo 2/3 ja 1/3 ratkaisi koko homman. Itse mietin että mistä tuon toisen kyljen pituuden pieraisee mutta tuostahan se. Kun suorakulmaisen kolmion kaksi kylkeä tiedetään niin kaikki muut onkin sitten laskettavissa. Taulukkokirja esiin ja sieltä vaan cos/sin/tang kaavat käyttöön. Sen jälkeen onkin helppo laskea suorien pätkien pituudet ja ympyrän kaarellekin on oma kaava kun säde ja kiertokulma tunnetaan.

Käpelöinti: Sinällään noihin suoriin osuuksiin ei tarvita edes taulukkokirjaa, riittää kun muistaa suorakulmaisen kolmion sivujen peruslausekkeen.
Viimeksi muokannut Antero, 24.2.2010 9:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Iso-Jaska
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 23.7.2003 11:02

ViestiKirjoittaja Iso-Jaska » 24.2.2010 9:05

Autocadi on aika kätevä tosiaan näiden ratkaisemisessa. Saa ainakin vastauksen, välivaiheet voipi tehä sitte jälkeenpäin :)


Kuva


perimeter 5469.692755 mm

Tosiaan välivaiheissa pyöristyksiä tehdessä kannattaa käyttää muutamia desimaaleja.

Jarmo
-
Viestit: 188
Liittynyt: 23.7.2003 8:10

ViestiKirjoittaja Jarmo » 24.2.2010 9:05

Jos on kyse jostain tentistä tms. niin säälipisteitä voisi saada vastauksesta, että se hihnapyörä ei ainakaan kovin hyvin pyöri, kun se on ristissä ja laskee piruuttaan oikeanmittaisen hihnan pituuden, siis sellaisen joka kulkee hihnapyörien yläkautta:D

Eikö tässä tarvitsisi periaatteessa huomioida hihan leveys ja paljonko se tuo lisäpituutta, kun hihnapyörät eivät voi olla samassa linjassa...

Iso-Jaska
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 23.7.2003 11:02

ViestiKirjoittaja Iso-Jaska » 24.2.2010 9:31

Linjalla ei ole tekemistä vaan hihna risteää joka tapauksessa. Hihnapyöriä pitäisi kallistaa toisiinsa nähden erisuuntiin, että hihna ei risteä.

Kuva

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 24.2.2010 9:49

Jos on kyse jostain tentistä tms. niin säälipisteitä voisi saada vastauksesta, että se hihnapyörä ei ainakaan kovin hyvin pyöri, kun se on ristissä ja laskee piruuttaan oikeanmittaisen hihnan pituuden, siis sellaisen joka kulkee hihnapyörien yläkautta:D
Ns. ristiremmiä on maailman sivu käytetty mm. maataloukoneissa muuttamaan voimakoneen (maamoottori, traktori tmv.) hihnapyörän pyörimisssuunta työkoneelle oikeaksi. Pitkällä remmillä tuolla ristikkäisyydellä ei juurikaan ole toimintaan käytännön merkitystä.

Antero
-
Viestit: 1279
Liittynyt: 19.8.2003 10:51

ViestiKirjoittaja Antero » 24.2.2010 10:08

Ja niille kivikylän lapsosille jotka pyörittelee silmiään että mikä se tuommonen lukkarin kuvailema on, niin tuhannen sanan tiivistelmä:

http://www.polvijarvi.fi/hukkala/puimakone.JPG

(on se muuten kumma kun yhtä kuvaa katsoen tulee samalla hiki ja kylmän väristyksiä ;)

Defeat
-
Viestit: 2056
Liittynyt: 27.7.2003 17:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja Defeat » 24.2.2010 10:26

Ns. ristiremmiä on maailman sivu käytetty mm. maataloukoneissa muuttamaan voimakoneen (maamoottori, traktori tmv.) hihnapyörän pyörimisssuunta työkoneelle oikeaksi. Pitkällä remmillä tuolla ristikkäisyydellä ei juurikaan ole toimintaan käytännön merkitystä.

Silloinkaan ei ole tarvinut pähkäillä kaavoja sopivan mittaisen remmin löytämiseksi, vaan sitä maamoottoria tai pärehöylää on voinut siirtää.
Kelpaisiko tuohon tehtävään vastaukseksi jos suunnittelisi jonkinlaisen kiristimen, niin voisi halutessaan käyttää sitä halvempaa tarvikehihnaakin jossa ei välttämättä toleranssit ole niin tarkkoja?

Antto-
-
Viestit: 886
Liittynyt: 1.10.2006 1:05

ViestiKirjoittaja Antto- » 24.2.2010 11:05

Jos pikkusen lainaan tätä topikkia omaan ongelmaani, eli tämmöinen pieni piirustus sähkökaavio

Eli niinkuin kuvassakin lukee että tarkoituksena alentaa vastuksella jännitettä 17V -> 13V tienoolle ja helpottaa jännitteensäätäjän tehtävää säätää jännite sitten 11-12V tienoolle.
Kyseessä on moottorikelkan (Lynx 535 -87) sähköt.
Tuolla kytkennällä olen polttanut 2 jännitteensäätäjää enkä tiedä miksi se kärähtää (todellakin ilman etuvastuksia). Käyttämäni jännitteensäätäjä

(Ehkä ei kovin tarpeellinen tieto: Kytkennässä on myös lisäksi jarruvalo joka on 16W tehoinen, mutta se ei pala jatkuvasti kuten muut valot.)

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 24.2.2010 11:55

(on se muuten kumma kun yhtä kuvaa katsoen tulee samalla hiki ja kylmän väristyksiä ;)
Kuten myös. Lapsuuteen maalla liittyy mm. Teijon Tehtaitten Paavo -puimakone ja Valmet 359.

Jarmo
-
Viestit: 188
Liittynyt: 23.7.2003 8:10

ViestiKirjoittaja Jarmo » 24.2.2010 12:27

Ja niille kivikylän lapsosille jotka pyörittelee silmiään että mikä se tuommonen lukkarin kuvailema on, niin tuhannen sanan tiivistelmä:

http://www.polvijarvi.fi/hukkala/puimakone.JPG

(on se muuten kumma kun yhtä kuvaa katsoen tulee samalla hiki ja kylmän väristyksiä ;)


Kyllä "valtaremmi läpsyttää"-sanonta täytyy kaupunkilaisenkin tuntea. Sitä on vaan niin jumiutunut auton remmeihin. Mutta vaikuttaakos se remmin pituuteen, jos pyörät on reilusti eri suuntiin kallellaan...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 24.2.2010 12:50

Eli niinkuin kuvassakin lukee että tarkoituksena alentaa vastuksella jännitettä 17V -> 13V tienoolle ja helpottaa jännitteensäätäjän tehtävää säätää jännite sitten 11-12V tienoolle.
Lampuille menevä virta 12 V jännitteellä = 70 W / 12 V ≈ 5,8 A
Esivastuksen jännitehäviö kyseisellä virralla neljä volttia (17 V - 13 V) josta saadaan: 4 V / 5,8 A ≈ 0,69 Ω
Esivastuksen tehohäviö silloin: 4 V * 5,8 A = 23,2 W

E: Pitäiskö tää keskustelu nimetä pulmapalstaksi niin voi muutkin heittää tänne probleemoitaan ratkottaviksi? :)
Viimeksi muokannut H. Jormalainen, 24.2.2010 12:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

SR2001
-
Viestit: 742
Liittynyt: 12.6.2006 9:54

ViestiKirjoittaja SR2001 » 24.2.2010 12:54

Ja siirappia remmin väliin kun ei pito riitä, vai jotain tervaa mitäsenytoli...

juksii
-
Viestit: 331
Liittynyt: 11.8.2005 17:12

ViestiKirjoittaja juksii » 24.2.2010 13:17

Kytketäänkö jännitteensäätäjä oikeasti tuolla tavalla? Mihin sen toiminta perustuu kun toi virta ei mee sen läpi?

ahu
-
Viestit: 559
Liittynyt: 24.7.2003 8:53

ViestiKirjoittaja ahu » 24.2.2010 13:56

Mullakin oli mielessä mamman ja papan maamoottori ja sirkeli, jota pyöritettiin remmillä, kai sekin meni ristiin. Tosin siitä on jo lähemmäs 20 v aikaa, ei oikein muista. Lasku on nyt laskettu ja olemme kaverin kanssa tyytyväisiä. Rakennusmestariksi opiskelemme, ekan vuoden matikan toinen kurssi menossa.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 24.2.2010 14:28

Hyvä ammatin valinta teillä. Nimim. 3 vuosi menossa mestarin opintoja.

DjLeca
-
Viestit: 417
Liittynyt: 23.7.2003 18:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja DjLeca » 24.2.2010 15:35

Saisko tuohon nyt ne kaavat millä se eka ongelma matemaattisesti ratkeaa?

Volkkarijermu
-
Viestit: 2953
Liittynyt: 23.7.2003 21:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Volkkarijermu » 24.2.2010 18:27

Tämmönen löyty:

http://en.wikipedia.org/wiki/Belt_problem

Tiiä mikä sitten on vialla kun mä saan negatiivisen kokonaismitan.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 24.2.2010 20:12

Wikipedian kuva on ainakin hanurista. Hämää siten, että pienemmällä hihnapyörällähän hihna koskettaa pyörään vain alle puolella kehän pituudella. Siis tuossa kuvassa missä hihna ei kierrä ristiin. Meillä oli näitä kans koulussa 2 matikan kurssilla tämän vuoden alussa. Varsin helppoja. Hommasta selviää pythagoraan lauseella, segmenttikaavalla sekä plus-laskuilla.

Simeoni
-
Viestit: 536
Liittynyt: 26.10.2008 7:11

ViestiKirjoittaja Simeoni » 24.2.2010 20:55

Ns. ristiremmiä on maailman sivu käytetty mm. maataloukoneissa muuttamaan voimakoneen (maamoottori, traktori tmv.) hihnapyörän pyörimisssuunta työkoneelle oikeaksi. Pitkällä remmillä tuolla ristikkäisyydellä ei juurikaan ole toimintaan käytännön merkitystä.

OT:tä remmeistä... tätä "mainiota" ristiremmiä ja sen muita sovellutuksia (esim. kiilahihnan käyttö 90 asteen kulmassa, kulmavaihteen korvike/halpisversio) käytti maanviljelijöiden kiusaksi eräs Ylö -merkkinen yritys... paljon muutakin tuli siitä pajasta mitä olis saanu jättää kokonaan tekemättä.


Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa