Matikantehtävä ei aukea, ratkaistu
Valvoja: ffp jäsenet
Matikantehtävä ei aukea, ratkaistu
Laskin tuota tehtävää kaverin kanssa jokusen tunnin, siinä kuitenkaan onnistumatta.
Eli kaksi hihnapyörää
toisen halkaisija 96cm ja toisen 64cm
hihnapyörien keskipisteiden väli 120cm
hihna kulkee pyörien ympäri ja ristissä
hihnan pituus pitäisi selvittää?
Tuossa kuva selventämään asiaa:
http://s252.photobucket.com/albums/hh13 ... g&newest=1
Eli kaksi hihnapyörää
toisen halkaisija 96cm ja toisen 64cm
hihnapyörien keskipisteiden väli 120cm
hihna kulkee pyörien ympäri ja ristissä
hihnan pituus pitäisi selvittää?
Tuossa kuva selventämään asiaa:
http://s252.photobucket.com/albums/hh13 ... g&newest=1
Viimeksi muokannut ahu, 24.2.2010 14:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tämä kuva varmaan hieman auttaa ?
http://mikhauta.pp.fi/muut/ympyr%e4.jpg
http://mikhauta.pp.fi/muut/ympyr%e4.jpg
Nyt ei jaksa laskea, mutta lähtisin tämän http://mikhauta.pp.fi/muut/ympyr%e4.jpg
perusteella tekemään.
Eli laskisin pyörien kaarien pituudet ja vähentäisin niistä kulmienn osuudet. Sitten vielä lisätään noi suoran pätkät.
EDIT: Pakko se oli laskea :) . Eli 547,49
perusteella tekemään.
Eli laskisin pyörien kaarien pituudet ja vähentäisin niistä kulmienn osuudet. Sitten vielä lisätään noi suoran pätkät.
EDIT: Pakko se oli laskea :) . Eli 547,49
Tollain me kaverin kanssa pähkäiltiin, että cadillä olis piirtänyt ja katsonut siitä noi ympyröiden keskuskulmat. Mutta mutta, onnistuuko keskuskulmien laskeminen tuon minun piirustukseni pohjalta, vai oliko tehtävänanto vaillinainen?
Viimeksi muokannut ahu, 23.2.2010 21:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nyt en ihan ymmärtänyt kysymystä mutta tuosta kun hihna tulee hihnapyörälle, siitä piirsin viivan ympyrän keskipisteeseen, koska piti saada selville se astemäärä millä hihna ei ole hihnapyörällä.
Viimeksi muokannut Mikhauta, 23.2.2010 21:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Liian monta kilometriä on tullut ajettua viimeisen trigonometrian luennon perään joten en saanut tähän ratkaisua.
Huomatkaa kuitenkin että ympyröiden halkaisijat ovat suhteessa 2:3 toisiinsa joten niin jakautuu myös hihnapyörien väli joka on 40cm.
Kuvaan muodostuu melkoinen määrä suorakulmaisia kolmioita, yhtä suuria kulmia, suoria kulmia jakautuneena kahteen suorakulmaiseen kolmioon jne. Eiköhän sen pitäisi tuosta ratketa mutta ei enää osannut perustrigonometriaa enemmän.
Jotain räpellystä...
http://www.facebook.com/photo.php?pid=3347056&l=ab51583e74&id=574769490
Huomatkaa kuitenkin että ympyröiden halkaisijat ovat suhteessa 2:3 toisiinsa joten niin jakautuu myös hihnapyörien väli joka on 40cm.
Kuvaan muodostuu melkoinen määrä suorakulmaisia kolmioita, yhtä suuria kulmia, suoria kulmia jakautuneena kahteen suorakulmaiseen kolmioon jne. Eiköhän sen pitäisi tuosta ratketa mutta ei enää osannut perustrigonometriaa enemmän.
Jotain räpellystä...
http://www.facebook.com/photo.php?pid=3347056&l=ab51583e74&id=574769490
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Tuossahan tuo on ratkaistu. Tuo 2/3 ja 1/3 ratkaisi koko homman. Itse mietin että mistä tuon toisen kyljen pituuden pieraisee mutta tuostahan se. Kun suorakulmaisen kolmion kaksi kylkeä tiedetään niin kaikki muut onkin sitten laskettavissa. Taulukkokirja esiin ja sieltä vaan cos/sin/tang kaavat käyttöön. Sen jälkeen onkin helppo laskea suorien pätkien pituudet ja ympyrän kaarellekin on oma kaava kun säde ja kiertokulma tunnetaan.
Käpelöinti: Sinällään noihin suoriin osuuksiin ei tarvita edes taulukkokirjaa, riittää kun muistaa suorakulmaisen kolmion sivujen peruslausekkeen.
Viimeksi muokannut Antero, 24.2.2010 9:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jos on kyse jostain tentistä tms. niin säälipisteitä voisi saada vastauksesta, että se hihnapyörä ei ainakaan kovin hyvin pyöri, kun se on ristissä ja laskee piruuttaan oikeanmittaisen hihnan pituuden, siis sellaisen joka kulkee hihnapyörien yläkautta:D
Eikö tässä tarvitsisi periaatteessa huomioida hihan leveys ja paljonko se tuo lisäpituutta, kun hihnapyörät eivät voi olla samassa linjassa...
Eikö tässä tarvitsisi periaatteessa huomioida hihan leveys ja paljonko se tuo lisäpituutta, kun hihnapyörät eivät voi olla samassa linjassa...
Ns. ristiremmiä on maailman sivu käytetty mm. maataloukoneissa muuttamaan voimakoneen (maamoottori, traktori tmv.) hihnapyörän pyörimisssuunta työkoneelle oikeaksi. Pitkällä remmillä tuolla ristikkäisyydellä ei juurikaan ole toimintaan käytännön merkitystä.Jos on kyse jostain tentistä tms. niin säälipisteitä voisi saada vastauksesta, että se hihnapyörä ei ainakaan kovin hyvin pyöri, kun se on ristissä ja laskee piruuttaan oikeanmittaisen hihnan pituuden, siis sellaisen joka kulkee hihnapyörien yläkautta:D
Ja niille kivikylän lapsosille jotka pyörittelee silmiään että mikä se tuommonen lukkarin kuvailema on, niin tuhannen sanan tiivistelmä:
http://www.polvijarvi.fi/hukkala/puimakone.JPG
(on se muuten kumma kun yhtä kuvaa katsoen tulee samalla hiki ja kylmän väristyksiä ;)
http://www.polvijarvi.fi/hukkala/puimakone.JPG
(on se muuten kumma kun yhtä kuvaa katsoen tulee samalla hiki ja kylmän väristyksiä ;)
Ns. ristiremmiä on maailman sivu käytetty mm. maataloukoneissa muuttamaan voimakoneen (maamoottori, traktori tmv.) hihnapyörän pyörimisssuunta työkoneelle oikeaksi. Pitkällä remmillä tuolla ristikkäisyydellä ei juurikaan ole toimintaan käytännön merkitystä.
Silloinkaan ei ole tarvinut pähkäillä kaavoja sopivan mittaisen remmin löytämiseksi, vaan sitä maamoottoria tai pärehöylää on voinut siirtää.
Kelpaisiko tuohon tehtävään vastaukseksi jos suunnittelisi jonkinlaisen kiristimen, niin voisi halutessaan käyttää sitä halvempaa tarvikehihnaakin jossa ei välttämättä toleranssit ole niin tarkkoja?
Jos pikkusen lainaan tätä topikkia omaan ongelmaani, eli tämmöinen pieni piirustus sähkökaavio
Eli niinkuin kuvassakin lukee että tarkoituksena alentaa vastuksella jännitettä 17V -> 13V tienoolle ja helpottaa jännitteensäätäjän tehtävää säätää jännite sitten 11-12V tienoolle.
Kyseessä on moottorikelkan (Lynx 535 -87) sähköt.
Tuolla kytkennällä olen polttanut 2 jännitteensäätäjää enkä tiedä miksi se kärähtää (todellakin ilman etuvastuksia). Käyttämäni jännitteensäätäjä
(Ehkä ei kovin tarpeellinen tieto: Kytkennässä on myös lisäksi jarruvalo joka on 16W tehoinen, mutta se ei pala jatkuvasti kuten muut valot.)
Eli niinkuin kuvassakin lukee että tarkoituksena alentaa vastuksella jännitettä 17V -> 13V tienoolle ja helpottaa jännitteensäätäjän tehtävää säätää jännite sitten 11-12V tienoolle.
Kyseessä on moottorikelkan (Lynx 535 -87) sähköt.
Tuolla kytkennällä olen polttanut 2 jännitteensäätäjää enkä tiedä miksi se kärähtää (todellakin ilman etuvastuksia). Käyttämäni jännitteensäätäjä
(Ehkä ei kovin tarpeellinen tieto: Kytkennässä on myös lisäksi jarruvalo joka on 16W tehoinen, mutta se ei pala jatkuvasti kuten muut valot.)
Ja niille kivikylän lapsosille jotka pyörittelee silmiään että mikä se tuommonen lukkarin kuvailema on, niin tuhannen sanan tiivistelmä:
http://www.polvijarvi.fi/hukkala/puimakone.JPG
(on se muuten kumma kun yhtä kuvaa katsoen tulee samalla hiki ja kylmän väristyksiä ;)
Kyllä "valtaremmi läpsyttää"-sanonta täytyy kaupunkilaisenkin tuntea. Sitä on vaan niin jumiutunut auton remmeihin. Mutta vaikuttaakos se remmin pituuteen, jos pyörät on reilusti eri suuntiin kallellaan...
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Lampuille menevä virta 12 V jännitteellä = 70 W / 12 V ≈ 5,8 AEli niinkuin kuvassakin lukee että tarkoituksena alentaa vastuksella jännitettä 17V -> 13V tienoolle ja helpottaa jännitteensäätäjän tehtävää säätää jännite sitten 11-12V tienoolle.
Esivastuksen jännitehäviö kyseisellä virralla neljä volttia (17 V - 13 V) josta saadaan: 4 V / 5,8 A ≈ 0,69 Ω
Esivastuksen tehohäviö silloin: 4 V * 5,8 A = 23,2 W
E: Pitäiskö tää keskustelu nimetä pulmapalstaksi niin voi muutkin heittää tänne probleemoitaan ratkottaviksi? :)
Viimeksi muokannut H. Jormalainen, 24.2.2010 12:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mullakin oli mielessä mamman ja papan maamoottori ja sirkeli, jota pyöritettiin remmillä, kai sekin meni ristiin. Tosin siitä on jo lähemmäs 20 v aikaa, ei oikein muista. Lasku on nyt laskettu ja olemme kaverin kanssa tyytyväisiä. Rakennusmestariksi opiskelemme, ekan vuoden matikan toinen kurssi menossa.
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
Tämmönen löyty:
http://en.wikipedia.org/wiki/Belt_problem
Tiiä mikä sitten on vialla kun mä saan negatiivisen kokonaismitan.
http://en.wikipedia.org/wiki/Belt_problem
Tiiä mikä sitten on vialla kun mä saan negatiivisen kokonaismitan.
Wikipedian kuva on ainakin hanurista. Hämää siten, että pienemmällä hihnapyörällähän hihna koskettaa pyörään vain alle puolella kehän pituudella. Siis tuossa kuvassa missä hihna ei kierrä ristiin. Meillä oli näitä kans koulussa 2 matikan kurssilla tämän vuoden alussa. Varsin helppoja. Hommasta selviää pythagoraan lauseella, segmenttikaavalla sekä plus-laskuilla.
Ns. ristiremmiä on maailman sivu käytetty mm. maataloukoneissa muuttamaan voimakoneen (maamoottori, traktori tmv.) hihnapyörän pyörimisssuunta työkoneelle oikeaksi. Pitkällä remmillä tuolla ristikkäisyydellä ei juurikaan ole toimintaan käytännön merkitystä.
OT:tä remmeistä... tätä "mainiota" ristiremmiä ja sen muita sovellutuksia (esim. kiilahihnan käyttö 90 asteen kulmassa, kulmavaihteen korvike/halpisversio) käytti maanviljelijöiden kiusaksi eräs Ylö -merkkinen yritys... paljon muutakin tuli siitä pajasta mitä olis saanu jättää kokonaan tekemättä.
Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 30 vierailijaa