Diesel, kulutuksesi talvella
Valvoja: ffp jäsenet
Diesel, kulutuksesi talvella
Mitäs kuluttaa teidän D-koneet näin talvella kun pakkasta on nyt ollut jatkuvasti -10-24 asteetta varmaan kuukauden ainakin Pirkanmaalla.
Itsellä oli viime tankki 7,05 l/100 km. 1,9D 130 hp, tiptronic Passat 3BG, 260 tkm ajettu. Ajosta vielä suuri osa maantietä. Mutta ei kai toi tiptronic sitten vaan mene pienellä.
Itsellä oli viime tankki 7,05 l/100 km. 1,9D 130 hp, tiptronic Passat 3BG, 260 tkm ajettu. Ajosta vielä suuri osa maantietä. Mutta ei kai toi tiptronic sitten vaan mene pienellä.
Viimeksi muokannut alspe, 23.2.2010 9:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 357
- Liittynyt: 27.5.2006 18:13
http://www.tankkaus.com/graph_yearcons. ... hcar=13226
pakkasia ollut pitkään, maximissaan -38c
pääasiassa taajama-ajoa.
manuaali tottakai
pakkasia ollut pitkään, maximissaan -38c
pääasiassa taajama-ajoa.
manuaali tottakai
Viimeksi muokannut AhdettuSiitin, 23.2.2010 9:58. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Tuossa tuo on pyörinyt 4 - 4,5 välillä nyt kun ei motarilla saa ajaa niin kovaa kun kesällä. Ajot siis pääosin maantietä. Ittellä ei ole vaikuttanu talvi polttoaineen kulutukseen kun ei ole noita luksusvehkeitä ainetta polttamassa (ei siis lisälämppäriä). Autona 01 Cordo sdi, tdi 66kw suutinupgradella ja hämmennettävällä askilla. Kesällä on mennyt himpun alle neljän kun on oikein jaksanut ajaa taloudellisesti. Varmaankin jos olis joku tehokkaampi peli, siis ihan oikea auto niin saattais tuota herkkua mennäkkin. Vääntö kun on aikasta kiva juttu ;)
Kilometreistä laskettua, ei siis ajotietokoneen lukemia. 6,0-8,5L/100km kovilla pakkasilla, eli enemmän kuin -15°C. Ajomatkan pituuden takia ajan yleensä noin 50-70% matkasta vajaalämpöisellä koneella, enkä kovin taloudellisesti olipa evry päällä tai ei. Vähintään puolet aina kaupunkiajoa. Ei Eberiä/Webastoa.
Ero on huima verraten kesäkeliin, silloin yleensä mennään korkeintaan 6L/100km lukemilla, yleensä paljon allekin sekalaisessa. Pitemmässä matkassa taasen tasoittuu kyllä kovallakin pakkasella ajotietokoneen mukaan(evry pois päältä) alle 5L/100km, tarvii vaan yli 50km ajoa maantiellä.
Ero on huima verraten kesäkeliin, silloin yleensä mennään korkeintaan 6L/100km lukemilla, yleensä paljon allekin sekalaisessa. Pitemmässä matkassa taasen tasoittuu kyllä kovallakin pakkasella ajotietokoneen mukaan(evry pois päältä) alle 5L/100km, tarvii vaan yli 50km ajoa maantiellä.
Mitä täs nyt ite seuraillut kulutusta kun kilsoja tulee tuollaista noin 1000km/vk vauhtia. Lukemat pyörinyt tuossa 5.0-5.4l paikkeilla. Oikeastaan kokonaan pelkkää matka ajoa, tosin puolet ruuhkaisella tiellä, joten se nostaa kyllä hiukan kulutusta. Ja lukemat on laskettuja, ei mitään ajotietokoneen näyttämiä lukemia...
Niin ja autona Passat -01 1.9tdi 74kw manuaali. Renkaina 195/65/15 Michelin X-Ice 2 north nastat. Mittaris 284tkm ja päästöt näyttivät eilen katsastukses 0.42 egr tulpattuna. Että kone pitäis olla ihan hyvällä hapella vielä ainakin päästöistä päätellen :)
Niin ja autona Passat -01 1.9tdi 74kw manuaali. Renkaina 195/65/15 Michelin X-Ice 2 north nastat. Mittaris 284tkm ja päästöt näyttivät eilen katsastukses 0.42 egr tulpattuna. Että kone pitäis olla ihan hyvällä hapella vielä ainakin päästöistä päätellen :)
Gololla aika suuriakin lukemia saa mittariin ;) Pitäis varmaan laskea ihan tankkauksesta.
Mittarin pitkämuistinen puoli tuollasta ~6,3 ja siitä vähän molempii suuntiin on näyttäny talvella.
Vähän raskaammalla kaasujalalla pöperölumessa tulin ~15kilsaa ni näytti ni näytti 8,5 sille reissulle... Sitten siitä loppumatka~15km "isoa tietä" vakkarilla 85km/h ja tipahti seittemään :D
Rauhasassa ajossa tuohon kuuden pintaan kesällä (225/45/17) ja talvella (195/65/15).
Syksyllä ennen lumia talvikumeilla @80km/h pääsin melkeen alle viiden tuolla tutulla ~30km matkalla. :O Nelikolle jo aikas hyvä... Vaatii tosiaan jo yrittämistä nuo lukemat :D
Tuo lukemahan kertoo vaan että syötöt auttamattomasti pienellään ;)
Mittarin pitkämuistinen puoli tuollasta ~6,3 ja siitä vähän molempii suuntiin on näyttäny talvella.
Vähän raskaammalla kaasujalalla pöperölumessa tulin ~15kilsaa ni näytti ni näytti 8,5 sille reissulle... Sitten siitä loppumatka~15km "isoa tietä" vakkarilla 85km/h ja tipahti seittemään :D
Rauhasassa ajossa tuohon kuuden pintaan kesällä (225/45/17) ja talvella (195/65/15).
Syksyllä ennen lumia talvikumeilla @80km/h pääsin melkeen alle viiden tuolla tutulla ~30km matkalla. :O Nelikolle jo aikas hyvä... Vaatii tosiaan jo yrittämistä nuo lukemat :D
Että kone pitäis olla ihan hyvällä hapella vielä ainakin päästöistä päätellen :)
Tuo lukemahan kertoo vaan että syötöt auttamattomasti pienellään ;)
-98 AHU Cordoba farkku menny pari viimetankkausta n.4,7l.
Sanotaan et 2/3 maantietä ja loput kaupunkiajoa. EGR ja evry on käytössä ja harvoin tulee ajettua ylimmän sallitun nopeuden alle.. Maantie ajossa käytännössä aina ajan vakkarilla. Aika fifty-fifty starteista ollu lohkolämppärin kans tai ilman.
Alla Michelin X-Ice nortit 185/65/14
Sanotaan et 2/3 maantietä ja loput kaupunkiajoa. EGR ja evry on käytössä ja harvoin tulee ajettua ylimmän sallitun nopeuden alle.. Maantie ajossa käytännössä aina ajan vakkarilla. Aika fifty-fifty starteista ollu lohkolämppärin kans tai ilman.
Alla Michelin X-Ice nortit 185/65/14
5,3 - 5,5 pyörii kulutus. Tais komentoora joskus mainita liki 6 kulutuksesta jollain matkalla, kun oli ollu auto täys porukkaa ja -25.
Keulan reiät tukittuna on menty talvet ja lämpöä riittänyt tosi hyvin tuvassa lämppäri / ilmastointi automaagilla jatkuvasti (19C)
Auto liekaan yleensä 1 - 2 tuntia ennen lähtöä.
Kilometrejä 280000 ja 205 nastapyörylät alla.
Ei pienintäkään ongelmaa ole ollut tän talven pakkasilla (kop kop)
Keulan reiät tukittuna on menty talvet ja lämpöä riittänyt tosi hyvin tuvassa lämppäri / ilmastointi automaagilla jatkuvasti (19C)
Auto liekaan yleensä 1 - 2 tuntia ennen lähtöä.
Kilometrejä 280000 ja 205 nastapyörylät alla.
Ei pienintäkään ongelmaa ole ollut tän talven pakkasilla (kop kop)
Skoda Octavia 1.6 TDI Common Rail-koneella. 20 tuhatta ajettu, kulutus 5.3 litraa sadalla. Taajamassa menee pakkasella yli 7 litraa. Kait tuo kesäälä syö nelosella alkavia lukemia.
Aika iso tuo taajamakulutus pakkasella - saman verran se on, ku vanahlla Mersulla!
Toikasta otetaan taivasalta ajoon ja moottorilämmitin on 550 wattinen letkulämmitin.
Aika iso tuo taajamakulutus pakkasella - saman verran se on, ku vanahlla Mersulla!
Toikasta otetaan taivasalta ajoon ja moottorilämmitin on 550 wattinen letkulämmitin.
Lastutettu ja lätkitty A4 AVF 1.9 TDi quattro avant. -15°C aamulla 30 min webaston lämmityksen jälkeen duunimatka hesan läpi niin keskikulutusmittari näytti duunipaikalla 12,1 l/100km. Keskinopeus luokkaa 22 km/h (miksi kaikki ajelevat kuin olisi jotenkin liukasta tai jotain?).
Ripeähkö laru-ikea (länsiväylä-kehä kakkonen-turun motari ja paluu) reissu jossa 100 km/h ja 110 km/h mittarinopeutta 6,6 l/100km. Pakkasta -15°C ja lähtiessä tunnin seissyt.
Ripeähkö laru-ikea (länsiväylä-kehä kakkonen-turun motari ja paluu) reissu jossa 100 km/h ja 110 km/h mittarinopeutta 6,6 l/100km. Pakkasta -15°C ja lähtiessä tunnin seissyt.
Octavia 2.0TDI DSG -05, 76tkm mittarissa joista 26tkm omia. Tankkauksista ja kilometreistä laskettuna keskikulutus tuolla matkalla hieman alle 6l/100km. Kun on lähes pelkkää kylmäkäynnistystä ja lyhkästä kaupunkiajoa niin kulutus nousee jopa 9 litraan. Lämpimillä tuo lyhkänen kaupunkiajo (n. 4km sivu keskustan lävitte) menee kuitenkin mielestäni jonnekin 7-8l. Tolpan nokassa tuo yleensä kuitenkin on talvella ja 550W/letkarin viritin nokalle heti kun auton sain. Matka-ajossa meneekin sitten 4,5 -5,2l/100km/h keskinopeuden vaihdellessa vastaavasti 85-105km/h.
Ajotyyli yleensä aika rauhallinen, kylmällä koneella ei ole tapana painattaa, vasta kun on lämmennyt niin sitten voi ja pitääkin silloin tällöin pöläytellä noet putkista. Jalkoihin ei ole tapana jäädä pyörimään. Rivakka kiihdytys matkavauhtiin ja turhien pysäytysten välttäminen säästää polttoainekuluissa. Syylärin peittävä pahvi on toki aina talvisin keulilla... ei ainakaan kondenssivesiä tullut IC:n päistä kun tuossa vaihdoin joulun jälkeen öljyt ja auoin samalla välijäähyn päätyjen letkuliitokset. Ei kuulemma harvinainen näky VAG-konsernin huolloissa, että tulee pari desiä mustaa öljynsekasta vettä - jos ehtii siis sulaa...
Ajotyyli yleensä aika rauhallinen, kylmällä koneella ei ole tapana painattaa, vasta kun on lämmennyt niin sitten voi ja pitääkin silloin tällöin pöläytellä noet putkista. Jalkoihin ei ole tapana jäädä pyörimään. Rivakka kiihdytys matkavauhtiin ja turhien pysäytysten välttäminen säästää polttoainekuluissa. Syylärin peittävä pahvi on toki aina talvisin keulilla... ei ainakaan kondenssivesiä tullut IC:n päistä kun tuossa vaihdoin joulun jälkeen öljyt ja auoin samalla välijäähyn päätyjen letkuliitokset. Ei kuulemma harvinainen näky VAG-konsernin huolloissa, että tulee pari desiä mustaa öljynsekasta vettä - jos ehtii siis sulaa...
-
- -
- Viestit: 74
- Liittynyt: 8.8.2007 10:39
Profiilin Caddy, kulutus on vaihdellut 5,5-6,9l/100
Tuohon 5,5 sisältyi Laihian reissu eli n 250km matka-ajoa, muuten on ollut lyhyttä, ~10km ajoa suuntaansa töihin ja takaisin. Sekä kotona että töissä pääsee lähtemään roikan päästä mutta silti lämmöt näillä pakkasilla nousevat vain johon 1/3 asti, vaikka jonkinlainen pahvikin on noukalla.
Viimeisein mittaus oli hevimiehelle sopiva 6,66l/100....
Tuohon 5,5 sisältyi Laihian reissu eli n 250km matka-ajoa, muuten on ollut lyhyttä, ~10km ajoa suuntaansa töihin ja takaisin. Sekä kotona että töissä pääsee lähtemään roikan päästä mutta silti lämmöt näillä pakkasilla nousevat vain johon 1/3 asti, vaikka jonkinlainen pahvikin on noukalla.
Viimeisein mittaus oli hevimiehelle sopiva 6,66l/100....
Tuli eilen heitettyä voimapaperisäkistä taiteltu "pahvi" etumaskin taakse. Kyllähän se blokkaa suurimman osan ilmasta syylärille vaikka ei olekaan mitenkään tiivis.
Onkohan se öljylauhduttimen kierto syytä jättää talveksi pahvin etupuolelle vai pääseekö lauhtumaan näin talvella tarpeeksi vaikka se jäisikin pahvin koneen puolelle?
Onkohan se öljylauhduttimen kierto syytä jättää talveksi pahvin etupuolelle vai pääseekö lauhtumaan näin talvella tarpeeksi vaikka se jäisikin pahvin koneen puolelle?
Viimeksi muokannut alspe, 18.11.2012 13:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Omassa diisselissä välijäähy ja keula kokonaan tukossa, hyvin toimii. Jäähyn alareunassa pidän 10cm rakoa vielä kun ei ole pakkasella kokoaikaa, kun laskee alle nollan niin koko keula tukkoon.
Vaikka on keula tukossa ja pohjamuovit kaikki ehjää, ei siellä konehuoneessa talvella lämmin tule...
edit: alla olevaan vastaten, kun egr on tukittu ja egr jäähdytin poistettu, tuo auto ei todellakaan ota 10km motarimatkalla täysiä lämpäjö ilman tukkeita, jos silloinkaan. Jos lämpätilat menee -20 pintaan niin hyvä jos mittari liikahtaa. Eli avustukset ovat todellakin tarpeen.
Vaikka on keula tukossa ja pohjamuovit kaikki ehjää, ei siellä konehuoneessa talvella lämmin tule...
edit: alla olevaan vastaten, kun egr on tukittu ja egr jäähdytin poistettu, tuo auto ei todellakaan ota 10km motarimatkalla täysiä lämpäjö ilman tukkeita, jos silloinkaan. Jos lämpätilat menee -20 pintaan niin hyvä jos mittari liikahtaa. Eli avustukset ovat todellakin tarpeen.
Viimeksi muokannut jjj84, 18.11.2012 11:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kyllä kuski tarkenee kovemmallakin pakkasella...
Se vaan on autolle paljon parempi, että kone saadaan normaaliin käyntilämpöön mahdollisimman nopeasti. Ja lämpiää se hyttikin siinä sivussa nopeammin, niin ei lasit jäädy ja näkee myös ne jalankulkiat ajoissa ;)
Näkeehän niitä sissejä väliin tuolla liikenteessä, joilla on koko talven lumet auton päällä ja tuulilasissa sellainen päänkokonen raaputettu alue, josta ehkä just tien näkee....
Se vaan on autolle paljon parempi, että kone saadaan normaaliin käyntilämpöön mahdollisimman nopeasti. Ja lämpiää se hyttikin siinä sivussa nopeammin, niin ei lasit jäädy ja näkee myös ne jalankulkiat ajoissa ;)
Näkeehän niitä sissejä väliin tuolla liikenteessä, joilla on koko talven lumet auton päällä ja tuulilasissa sellainen päänkokonen raaputettu alue, josta ehkä just tien näkee....
On hyllyllä varoiks merkkikohtainen läpinäkyvä keulan suojus.
Joskus -20 asteen jälkeen vois käyttää.
Mutta en tee tosta isoo numeroa ku edellis talvet kaikki on pärjätty ilmankin. Eli omakohtasta kokemusta ei ole vielä, joten vähän mutua nää kommentit toistaseks.
Mutta noita jää puikkoja väliin näkee, ihmeenkin usein. Lohko+sisälmppäri on aika hyvä aamusin tuohon ongelmaan :)
Joskus -20 asteen jälkeen vois käyttää.
Mutta en tee tosta isoo numeroa ku edellis talvet kaikki on pärjätty ilmankin. Eli omakohtasta kokemusta ei ole vielä, joten vähän mutua nää kommentit toistaseks.
Mutta noita jää puikkoja väliin näkee, ihmeenkin usein. Lohko+sisälmppäri on aika hyvä aamusin tuohon ongelmaan :)
Välijäähy ongelmien takia näitä nyt aika paljon käytetään. Mukavasti halvempi vaihtoehto kuin vinttura kiertokanki, kun vettä männän päällä... Ja nämä ongelmat justiin pahimmillaan tässä kun pyöritään nollan paikkeilla.
Pari viikkoa sitten heitin passatin keulan jo tukkoon, eikä mitään ongelmia vaikka mittarissa ollut välillä lähes +10 ja tuo nelikko nyt ei oo muutenkaan niitä kaikista taloudellisimpia ja kylmimpiä vaihtoehtoja...
Pari viikkoa sitten heitin passatin keulan jo tukkoon, eikä mitään ongelmia vaikka mittarissa ollut välillä lähes +10 ja tuo nelikko nyt ei oo muutenkaan niitä kaikista taloudellisimpia ja kylmimpiä vaihtoehtoja...
G4 1,9 66kW ALH, ei eroa käytännössä kulutuksissa. Se on se 4,9-5,1 yleensä. Piuhan päästä suurin osa talvilähdöistä. Keula syylarin etupuolelta ummessa syksystä kevääseen. Kuumeneminen ei ole ollut ongelma, lämmön riittäminen kylläkin, tosin vain kun yli 15 pakkasta. Nyt on välijäähyn etumuskin tiukasti ummessa. Ehkä lämpenisi nopeammin ja lämpöä riittäisi kylmemmilläkin keleillä.
Passat 1.9 tdi pd130 avf 4-motion 2003 vuosimallia imee sen 8,2 sekalaisessa ajossa...
(ajotietokoneen lukema)
Lastutettu,tontitettu ja Votexin lipat ympäriinsä, kumeina 18" Hakkapeliitta 7.
Tuntuu korkealta kulutus mutta onhan se iso autokin ja ajo-ominaisuudet on tosiaan pilattu.
Myös Webasto pauhaa :D
(ajotietokoneen lukema)
Lastutettu,tontitettu ja Votexin lipat ympäriinsä, kumeina 18" Hakkapeliitta 7.
Tuntuu korkealta kulutus mutta onhan se iso autokin ja ajo-ominaisuudet on tosiaan pilattu.
Myös Webasto pauhaa :D
-
- -
- Viestit: 16
- Liittynyt: 3.12.2011 6:22
Passat 1.9 tdi AVF 130Hp -04 4Motion.
Tekniikaltaan vakio ja alla 225/45/17 Continental nastat
Kulutus pyörinyt nyt 6,4-6,7l paikkeilla satkulla(laskennallinen)
JOs pakkanenn nousee tuonne yli -20 lukemiin, niin kulutuskin hyppää heti reiluun 7l, koska tuo kiinteännelikon tekniikka vain niin auttamattoman kankea sellaisilla keleillä, että hyvä kun jaksaa liikkua.
Tekniikaltaan vakio ja alla 225/45/17 Continental nastat
Kulutus pyörinyt nyt 6,4-6,7l paikkeilla satkulla(laskennallinen)
JOs pakkanenn nousee tuonne yli -20 lukemiin, niin kulutuskin hyppää heti reiluun 7l, koska tuo kiinteännelikon tekniikka vain niin auttamattoman kankea sellaisilla keleillä, että hyvä kun jaksaa liikkua.
Jetta BKD -06, Turbotecin ohjelmalla. Kulutus pätkäajossa (n. 10km siirtymiä sekalaista reittivalintaa käyttäen) tällaisessa talvikelissä aikalailla tasan 6l/100km. Maantiellä sitten mennään noin 4,5l/100km.
Varmaan pikkuisen vähemmälläkin pääsisi tuossa työmatka/yms. turhassa ajossa, kun keventäisi vähän kaasujalkaa.
Varmaan pikkuisen vähemmälläkin pääsisi tuossa työmatka/yms. turhassa ajossa, kun keventäisi vähän kaasujalkaa.
Passat 1.9 tdi Ajm -00
Kesällä ajettu siihen 4 pintaan parhaimmillaan, nyt pakkasilla 60km työmatkaa suuntaansa + vaatimatonta kyläcruisailua viime tankilla 4,8.
Vielä pitää tukkia syylärin edusta, että lämpee nopeemmin, vieläkö muuta vinkkiä keneltä löytyy millä kulutusta sais alaspäin, ainaista kilpailua että pääsis joka tankilla vähemmällä :D
Toki kaasujalkakin ois kevyempi jos ois enemmän voimaa, ei tarttis polkea ku tyhjillä renkailla varustettua polkupyörää :D
Kesällä ajettu siihen 4 pintaan parhaimmillaan, nyt pakkasilla 60km työmatkaa suuntaansa + vaatimatonta kyläcruisailua viime tankilla 4,8.
Vielä pitää tukkia syylärin edusta, että lämpee nopeemmin, vieläkö muuta vinkkiä keneltä löytyy millä kulutusta sais alaspäin, ainaista kilpailua että pääsis joka tankilla vähemmällä :D
Toki kaasujalkakin ois kevyempi jos ois enemmän voimaa, ei tarttis polkea ku tyhjillä renkailla varustettua polkupyörää :D
[email protected] kirjoitti:9.5 - 10.5 litraa satasella menny nyt kylmillä, ku webastoa pari kertaa päivässä pitää päällä ja ajot pääasiassa koostuu 23 kilsan työmatkasta 15/85 (kaup. maantie) vajaalämpöisellä moottorilla. Koneena 320CDI automaatilla
Näyttäs siltä, että Mersun vaihtuessa Tdi Skodaan, kulutus putosi 45%, mutta saman prosenttimäärän putosi tehotkin.
5,7 on parin tankin keskikulutus, josta eka tankillinen meni rikkinäisellä "lohkolämmittimellä". Samaan syssyyn tosin tuli uusi termostaatti ja lämpötilatunnistin. Kulutusta pienentävänä tekijänä näkisin myös kitkarenkaat.
Semmoinen keskimääräinen matkakulutus osuu omassa 2.5vinkkelissa nykysellään näemmä siihen about 5.1 - 5.4 välille, riippuen vähä tilanteista. Taajama/kaupunkikulutus on tuoreen mittauksen mukaan 8.3l / 100km - tarkoittaa siis paljon lyhyitä ajoja ja monesti jopa kylmällä koneella. Keskikulutus on kyl osunnut nyt aika tarkkaan noiden keskelle, eli about siin 6.7l/100km menee. Kolme-neljä viime tankillistä on vedetty pro dieselilla, liekö vaikutusta sit kuitenkin.
Parhaillaan tosiaan vieny kaupungissa kovilla pakkasilla, sisältäen erinäköisiä parkkipaikka-ajoja, niin 13l/100km :D
(autona siis a4 b5 avant v6tdi)
Parhaillaan tosiaan vieny kaupungissa kovilla pakkasilla, sisältäen erinäköisiä parkkipaikka-ajoja, niin 13l/100km :D
(autona siis a4 b5 avant v6tdi)
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 30 vierailijaa