Kameravalvontaan nollatoleranssi?
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 161
- Liittynyt: 2.7.2005 17:17
Radiossa tuossa päivällä kertoilivat että tuo kokeilu muuttuu pysyväksi ja juuri tuonne sitä myös Vihdintiellä laajennetaan. Jatkossa tarkoutus koko eteläisen suomen alue hoitaa samalla tavalla.
Tuossa vielä linkki YLEn sivuille.. http://lotta.yle.fi/rsweb2.nsf/sivut/uu ... ntentB4570
Tuossa vielä linkki YLEn sivuille.. http://lotta.yle.fi/rsweb2.nsf/sivut/uu ... ntentB4570
Siitä en tiedä, mutta nyt kun näitä kamera valvottuja teitä alkaa olla tuhansia? niin liikennekuolemissa näyttää tulevan tämän vuosituhannen uus ennätys!
Eihän se näin pitäny mennä. Kun valvontaa lisätään niin kuolemat piti vähentyä. Käviskö nyt niin että keskinopeudet kyllä laskevat niillä valvotuilla tieosuuksilla, mutta muualla ajetaan entistä lujempaa?
Eihän se näin pitäny mennä. Kun valvontaa lisätään niin kuolemat piti vähentyä. Käviskö nyt niin että keskinopeudet kyllä laskevat niillä valvotuilla tieosuuksilla, mutta muualla ajetaan entistä lujempaa?
Tai sitten sillä ei ole kuolemaanjohtavien onnettomuuksien määrään mitään merkitystä, onko rajoitus tietyllä tieosuudella laskettu 80km/h -> 70km/h.
Ja jos kerran noita rajoituksia jopa noudatetaan, niin pikemminkin kannattaisi syyttää autovalmistajia siitä, että kuskien keskittyminen olennaiseen (eli liikenteen seuraamiseen) herpaantuu. Veikkaan, että yhdistelmä vakkari + comand (tms.) + automaattivaihteisto ei tee ajamisesta kovin aktiivista. Tuohon vielä joku automaattinen kaistavahti ja etäisyydenvalvoja niin hohhoijaa.
Ja jos kerran noita rajoituksia jopa noudatetaan, niin pikemminkin kannattaisi syyttää autovalmistajia siitä, että kuskien keskittyminen olennaiseen (eli liikenteen seuraamiseen) herpaantuu. Veikkaan, että yhdistelmä vakkari + comand (tms.) + automaattivaihteisto ei tee ajamisesta kovin aktiivista. Tuohon vielä joku automaattinen kaistavahti ja etäisyydenvalvoja niin hohhoijaa.
saksassa vähän toisin kuin täällä masinoinnin maassa -->
http://www.mtv3.fi/uutiset/ulkomaat.sht ... /10/568245
saisivat nopeusrajoituksia nostaa jos nollatoleranssin perään vonkuvat, eihän se mikään pakko oo sitä mennä mitä kyltissä sanotaan?
http://www.mtv3.fi/uutiset/ulkomaat.sht ... /10/568245
saisivat nopeusrajoituksia nostaa jos nollatoleranssin perään vonkuvat, eihän se mikään pakko oo sitä mennä mitä kyltissä sanotaan?
^Tuossa on ajatusta, joudut oikeasti keskittyä ajamiseen, toisin kun täälä, Tehdään itse ajamisesta mahdollisimman tylsää hommaa joten samalla voi keittää vaikka kaffit tai nypätä hansikkaaseen. Tuohon suuntaan pitäisi mennä tääläkin, tosin kertaheitolla syntyisi tod.näk. katastrofi. (myönnän, olen ottanut viikonlopun kunniaksi...)
Mitenkäs tuo käytännössä sitten toimisi?
Kuvataanko jokainen auto jokaisen tolpan kohdalla? En keksi muuta mahdollisuutta ellei autoihin asenneta jotain sirua josta kamera sen tunnistaa, utopiaa ainakin tässä vaiheessa.
Jos kuvataan niin miten sitten saadaan selville keksinopeus jos esim letkassa toinen ohittaa toisen, eli laskenta menee päin kolmatta silmää.
Kertokaa viisaammat.
Kuvataanko jokainen auto jokaisen tolpan kohdalla? En keksi muuta mahdollisuutta ellei autoihin asenneta jotain sirua josta kamera sen tunnistaa, utopiaa ainakin tässä vaiheessa.
Jos kuvataan niin miten sitten saadaan selville keksinopeus jos esim letkassa toinen ohittaa toisen, eli laskenta menee päin kolmatta silmää.
Kertokaa viisaammat.
Eiköhän homma toimi ihan samalla tunnistamistekniikalla kuin nuo suurenmaailman kamerat jotka tunnistavat ihmisiä kasvoista. Ainoa että tässä luetaan rekisterikilpiä. Kamera kuvaa liikennevirtaa ja kompuutteri rekisteröi kirjaimet ja numerot. Eli Jamesbond-kilvet vaan kaikille. Joka kameralle eri tunnuksella.
-
- -
- Viestit: 671
- Liittynyt: 5.8.2003 20:57
Tuli mieleen tuosta rekkaritunnistuksesta. Ihmissilmähän on joissain asioissa aika sokea, esim 2 aivan eri väriä laitetaa (muistaakseni esimerkissä minkä näin oli tummat ruskea ja vihreä) vierekkäin niin ihminen näkee ne saman värisinä ja kun otat ne taas erilleen niin näet niiden oikeat värit. Mutta joku bittikompuutteri luulisi tunnistavan noi erikuvioina. Joten ei muuta ku konepellille maalailemaan "rekisterinumeroita" tommosilla väripareilla ja ajelemaan tolppiin :). Voi olla kameratolpan bittiaivot solmussa ku on muutama eri kohde mistä valita.Toimivuudesta ei kyllä mitään takuita.
Kuvataan jokainen auto ja tunnistetaan sen rekisterinumero. On ihan mahdollista ja jo käytössä olevaa tekniikkaa. Esimerkiksi kaikilla Lontoon sisäänajoväylillä on tuollaiset kamerat jotka tallentavat jokaisen kaupunkiin saapuvan rekisterinumeron tietokantaan.Kuvataanko jokainen auto jokaisen tolpan kohdalla? En keksi muuta mahdollisuutta ellei autoihin asenneta jotain sirua josta kamera sen tunnistaa, utopiaa ainakin tässä vaiheessa.
Jos kuvataan niin miten sitten saadaan selville keksinopeus jos esim letkassa toinen ohittaa toisen, eli laskenta menee päin kolmatta silmää.
Laittakaa nyt aluksi nimiä tuonne!
http://www.adressit.com/liikenteen_nollatoleranssi
http://www.adressit.com/liikenteen_nollatoleranssi
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Kameravalvonta+pudotti+reilusti+Viitostien+onnettomuuslukuja/1135239068331
Hesari taas osoittaa kyntensä :) Aikamoista otsikoiden repimistä, artikkeli puhuu ihan muuta.
Hesari taas osoittaa kyntensä :) Aikamoista otsikoiden repimistä, artikkeli puhuu ihan muuta.
Viime torstaina Hangontiellä välähti. Vakkariin säädettynä 81km/h, pieni mäen nyppylä ja sen jälkeen pieni alamäki jossa tolppa. Tolpan kohdalla sitten nopeutta 83km/h ja RÄPS! Ei vittu! Pahana kriminaalina jään nyt odottamaan millainen muistutus sieltä tippuu. Naurattaa edelleen.
e: yhdys sana virhe
e: yhdys sana virhe
Viimeksi muokannut kilpijoki, 1.9.2008 6:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lepiskä-Kuopio väli on kyllä "hauska" paikka tehdä tarkoitushakuinen tutkimus. Kyseisen tieosuuden pelkkä kunnostus olisi varmasti saanut lähes saman muutoksen. Itseäni kiinnostaisi todella paljon statistiikka mitä siellä tiellä tapahtuu tiettyinä ajanjaksoina. Hyvät tarkastelukohdat olisi vaikka "etelän hiihtolomat alkaa" ja "pääsiäinen". Herra isä sitä liikennettä siihen aikaan kun Tsadilaiset pääsee kohti Tahkoa/Rukaa. Yhtä päätöntä menoa ei näe edes keväällä kun mullit pääsee laitumelle.
Noissa tolppakameroissa ei ilmeisesti ole mitään "standardi" ylitysmuuttujaa vaan se kuvauskynnys asetetaan tapauskohtaisesti. Itse olen tuolla mainitulla vitostien pätkällä väläyttänyt ihan omaa tyhmyyttäni (oli varmaan vasta jotain 500 kerta kun sen kameran ohitin) 80/96 ja tuolloin tutkiva polliisi sano, että pikkusen aiemmin kaasu ylös ja 94 ei olis enää väläyttänyt.
EDIT: toisaalta, mitenhän tuota juttua nyt pitäisi tulkita? Leppävirta-Vehmasmäki välillä ei ole yhtään ohituskaistaa. (pl. moottoritie)
Noissa tolppakameroissa ei ilmeisesti ole mitään "standardi" ylitysmuuttujaa vaan se kuvauskynnys asetetaan tapauskohtaisesti. Itse olen tuolla mainitulla vitostien pätkällä väläyttänyt ihan omaa tyhmyyttäni (oli varmaan vasta jotain 500 kerta kun sen kameran ohitin) 80/96 ja tuolloin tutkiva polliisi sano, että pikkusen aiemmin kaasu ylös ja 94 ei olis enää väläyttänyt.
EDIT: toisaalta, mitenhän tuota juttua nyt pitäisi tulkita? Leppävirta-Vehmasmäki välillä ei ole yhtään ohituskaistaa. (pl. moottoritie)
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Niin, olikos joku saanut kännykkään puhumisesta kameratolpan perusteella sakot?
Helsingin Sanomat kirjoitti:Pasterstein sanoo, että aluksi poliisit voisivat päivystää suojateiden sivussa sakottamassa niitä, jotka eivät välitä punaisista valoista tai ylipääsyä odottavista jalankulkijoista.
Sitten valvontakamerat pitäisi saada suojatievalvonnan avuksi. Nyt laki antaa poliisille oikeuden jakaa kamerakuvien perusteella niin sanottuja ehdollisia rikesakkoja vain ylinopeudesta ja bussikaistalla ajamisesta.
"Kieltomerkkien noudattaminen, kännykkä korvalla ajaminen ja turvavyön käyttö pitäisi myös saada ehdollisen rikesakon piiriin", Pasterstein sanoo.
-
- -
- Viestit: 163
- Liittynyt: 30.8.2003 15:57
Perhana kun näitä toleransseja kiristetään kokoajan. Hitto tääl savonlinnan seudulta näköjään poistettu ainoa nopeusnäyttökin. (ei oo kyl pitkään aikaan toiminu)
Mistä ihmiset enää tietää mitä se mittari oikeesti näyttää?? Katsastuksessa sitä ei tarkisteta.
On se perkele että pikkuylityksestä tulee kohta sakkoa. Ihmiset ajaa muutenkin jo 80:in alueella 70:iä. MIKS siitä ei sakoteta. Hitto yhtälailla se on vaaraksi liikenteelle kuin se ylinopeutta ajava. V**u eikun kamera joka paikkaan p***le.
Tarkkailis kamerat tien toisella puolella olevaa kameraa sillälailla että jos tolpan kohdalle joku tulee jarruvalot paistaen niin eikun sakkoa perään. Per***le
Sori avautuminen...
Mistä ihmiset enää tietää mitä se mittari oikeesti näyttää?? Katsastuksessa sitä ei tarkisteta.
On se perkele että pikkuylityksestä tulee kohta sakkoa. Ihmiset ajaa muutenkin jo 80:in alueella 70:iä. MIKS siitä ei sakoteta. Hitto yhtälailla se on vaaraksi liikenteelle kuin se ylinopeutta ajava. V**u eikun kamera joka paikkaan p***le.
Tarkkailis kamerat tien toisella puolella olevaa kameraa sillälailla että jos tolpan kohdalle joku tulee jarruvalot paistaen niin eikun sakkoa perään. Per***le
Sori avautuminen...
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Pointti tuossakin.
Monet kyylää nopeutta GPS:n mukaan ja noi kuluttajalaitteetkin kai alkaa olemaan jokseenkin tarkkoja.
Ja ne ketkä joutuu stalkerin keilaan niin aina kannattaa koittaa sitä että onko laite kalibroitu oikein! Jos se on niin sitten se vaan on vähän häpeä, mutta olen yhden tapauksen huhun kuullut että kalibrointi oli vanha ja nopeutta ei oltu voitu varmentaa, joten se siitä...
Noh, kaks viikkoa sitten tuli posliinin toleranssi selville kun kaveri ajoi mun perässä ja itse ehdin (myöhään) GPS:n mukaan hidastaa 80 alueella johonkin 90 nopeuteen. Kaveri seuras mun perävaloja ja kertoi seuraavalla tauolla että alamäessä oli renaultin mukaan mittarissa vähän yli 100. Näyttivät kuulemma vilkkuvaloja mut ei muuta :)
Monet kyylää nopeutta GPS:n mukaan ja noi kuluttajalaitteetkin kai alkaa olemaan jokseenkin tarkkoja.
Ja ne ketkä joutuu stalkerin keilaan niin aina kannattaa koittaa sitä että onko laite kalibroitu oikein! Jos se on niin sitten se vaan on vähän häpeä, mutta olen yhden tapauksen huhun kuullut että kalibrointi oli vanha ja nopeutta ei oltu voitu varmentaa, joten se siitä...
Noh, kaks viikkoa sitten tuli posliinin toleranssi selville kun kaveri ajoi mun perässä ja itse ehdin (myöhään) GPS:n mukaan hidastaa 80 alueella johonkin 90 nopeuteen. Kaveri seuras mun perävaloja ja kertoi seuraavalla tauolla että alamäessä oli renaultin mukaan mittarissa vähän yli 100. Näyttivät kuulemma vilkkuvaloja mut ei muuta :)
Itse nauroin ja pitkään kun näin sen videon missä täällä Rovaniemellä räjäytettiin yksi kameratolppa. Oli suhteellisen pitkään poissa ja britanniassahan ne ovat innostuneet oikein kunnolla noita tuhoamaan joka on johtanut useampien "hyökäyksien" kohteeksi joutuneiden kameroiden totaalista poistoa.
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1738428
Eipä sillä että pitäisi pakosta kaahata, mutta osa näistä peltipäniköistä on asennettu niin vittumaisiin paikkoihin missä ei ole mitään muuta tarkoitusta kuin rahastaa autoilijoita ja nuo kun eivät voi poimia humalassa huristelijoita yms. pois sieltä niin aika paskoja hintaansa nähden.
http://www.youtube.com/watch?v=i-iUpmynIBE&feature=related <-- tuossa hiukan brittien tilannetta :D
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1738428
Eipä sillä että pitäisi pakosta kaahata, mutta osa näistä peltipäniköistä on asennettu niin vittumaisiin paikkoihin missä ei ole mitään muuta tarkoitusta kuin rahastaa autoilijoita ja nuo kun eivät voi poimia humalassa huristelijoita yms. pois sieltä niin aika paskoja hintaansa nähden.
http://www.youtube.com/watch?v=i-iUpmynIBE&feature=related <-- tuossa hiukan brittien tilannetta :D
Mistä ihmiset enää tietää mitä se mittari oikeesti näyttää??
Itsellä on navigaattori aina käytössä maantiellä ajaessa. Tärkein ominaisuus tuossa laitteessa minulle on ajonopeuden näyttö.
En juurikaan seuraa auton mittarista nopeuksia ja minulla on vahva oletus siitä, että navigaattori on säästänyt minut monelta ylinopeussakolta.
-
- -
- Viestit: 163
- Liittynyt: 30.8.2003 15:57
http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa ... aan/170243
Aihetta viistäen, tämmöistä tulevalla viikolla, huomautus tulee jo 1 km/h ylityksestä. Naurettavaa. Pakottaa ajamaan "alinopeutta", koska ei ainakaan oma kaasujalka kykene 1 km/h tarkkuuteen.
Aihetta viistäen, tämmöistä tulevalla viikolla, huomautus tulee jo 1 km/h ylityksestä. Naurettavaa. Pakottaa ajamaan "alinopeutta", koska ei ainakaan oma kaasujalka kykene 1 km/h tarkkuuteen.
Yhdenkin kilometrin ylinopeudesta seuraa suullinen tai kirjallinen huomautus.
Jaaha. No sitten tulee jos tulee. Antaa poikien kytätä, mutta hieman epäilen, että poliisi pysäyttäisi kaikki 81kmh 80 alueella ajavat. En ainakaan haluaisi olla se poliisi, joka joutuu pysäyttämään ja kertomaan, että nyt tuli 1 kmh liian kovaa ajettua. Veikkaan, että kuulee aika monelta:"Eikö teillä ole mitään muuta tekemistä?"
-
- -
- Viestit: 1158
- Liittynyt: 1.4.2007 19:09
Yli puoli miljoonaa ajokilometriä takana, reilut kymmenen kertaa on tien päällä virkavalta syystä tai toisesta pysäyttänyt. Vahvasti epäilen, että puuttumiskynnys niillä resursseilla oleellisesti madaltuu.
Harvassa on kerrat, kun olen onnistunut, tuon "Pohjois- Karjalan pääkaupungin", ohittamaan ilman "varikkostoppia" tai "paparatseja" ;)
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
Olihan tuo nähtävissä (ylläri) seinäjoella aamulla. En varmaan 3 kilometriä pidempään päässyt kun oli "ovelasti"(**tun idiootit) erään kaupan pihassa siviili -skoda parkissa ja pari pöllöä sisässä. Itse kun koko ajan tuijotan navin näyttöä (eli ei hajuakaan ympäröivästä liikenteestä) niin en saanut pikavoittoa tänäänkään (eli sama linja jatkuu lauantain lotto -arvonnan merkeissä).
Kuitenkin pari- kolme osumaa oli aika lähellä koska keskityin juuri nopeuden pitämiseen niukasti alle sallitun.
Noh, tärkeysjärjestyshän se pitää olla, ja jos/kun keilaan jonkun jalankulkijan hengettömäksi kerron syyksi juurikin sen (mikä on tosi) että nopeusmittarin tarkkailulta en ehtinyt seuraamaan muuta liikennettä. Tein vain kuten laki vaatii.
Ylinopeuksiahan tarkkaillaan koko ajan, siksi tuo prioriteettina.
Kuitenkin pari- kolme osumaa oli aika lähellä koska keskityin juuri nopeuden pitämiseen niukasti alle sallitun.
Noh, tärkeysjärjestyshän se pitää olla, ja jos/kun keilaan jonkun jalankulkijan hengettömäksi kerron syyksi juurikin sen (mikä on tosi) että nopeusmittarin tarkkailulta en ehtinyt seuraamaan muuta liikennettä. Tein vain kuten laki vaatii.
Ylinopeuksiahan tarkkaillaan koko ajan, siksi tuo prioriteettina.
Noh, tärkeysjärjestyshän se pitää olla, ja jos/kun keilaan jonkun jalankulkijan hengettömäksi kerron syyksi juurikin sen (mikä on tosi) että nopeusmittarin tarkkailulta en ehtinyt seuraamaan muuta liikennettä. Tein vain kuten laki vaatii.
Itse kuitenkin seuraan sitä liikennettä ja jalankulkijoita kaupungissa enkä sitä onko nopeutta 39 vai 41 kmh. Mielummin minä ne sakot/huomautuksen otan olemattomasta ylinopeudesta kun kolaroisin toisen auton kanssa tai saati sitten ajaisin jonkun hengettömäksi. Eli unohda sen yhden kilometrin ylinopeuden kyttääminen, ei siitä paljoa sakkoa voi tulla. Rikesakko korkeintaan.
Mutta tuohon nopeusmittarin seurantaanhan nykyinen liikenteen valonta ajaa ihmiset ja hyvin on myös siinä onnistunut. Sama ilmiö on huomattu myös Briteissä.
Ja tuo nyt taas kovasti hehkutettu tehostettu valvonta ja 0-toleranssi tarkoittaa käytännössä kuitenkin tätä: http://www.aamulehti.fi/uutiset/pirkanmaa/170437.shtml

Ja tuo nyt taas kovasti hehkutettu tehostettu valvonta ja 0-toleranssi tarkoittaa käytännössä kuitenkin tätä: http://www.aamulehti.fi/uutiset/pirkanmaa/170437.shtml
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 16 vierailijaa