Takajarrut Golf IV
Valvoja: ffp jäsenet
Takajarrut Golf IV
Ongelmana on, että takajarrut laahaavat remontin jälkee. Vaihdettu on palat, levyt ja pelkääjän puolen satula, koska oli käppärin vipu jumissa. Molemmat puolet myös ilmasin, mutta kun ajaa tuollaiset 5km rauhallisesti ja pysähtyy ja pompaa pihalle niin haisee ihanasti tuo lämmijarru. Onko tämä normaalia remontin jälkeen (ns. alkukankeutta) vai onko syytä ruveta ronkkimaan? Vai lähimpää korjaamoon pyöräyttämään jarru dynossa?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 449
- Liittynyt: 12.1.2007 20:50
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Juurikin ylläolevaa tarkoitin :) Merkkinä espanjalainen tai italialainen kannattaa kiertää kaukaa.
Itselle hain motonetistä ja kestiköhän reilu vuoden kun tiiviste riekaleina ja päästi vettä kuoren sisään. Alkuperäinen kesti 16 vuotta ja sellaisen hain varmuuden vuoksi molemmille puolille sitten kun olin jälkiviisastunut. Maksoi ne jotain luokkaa 35...40 € kipale verrattuna halpiksiin alle kympin kipale.
Itselle hain motonetistä ja kestiköhän reilu vuoden kun tiiviste riekaleina ja päästi vettä kuoren sisään. Alkuperäinen kesti 16 vuotta ja sellaisen hain varmuuden vuoksi molemmille puolille sitten kun olin jälkiviisastunut. Maksoi ne jotain luokkaa 35...40 € kipale verrattuna halpiksiin alle kympin kipale.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Itsellä kanssa ongelmaa toisen takajarrun laahaus 02-vuoden golffissa. Vaihdoin levyt ja palat + herkistin jarrut. Mutta laahaus ei lopu. Katselin sitä käsijarru "vipua" niin se ei palaudu stoppariin asti. Yritin sitäkin rasvata ja vemputtaa edestakaisin, mutta ei vaan palaudu normaalisti. Vaijerit ei jumita. Laakkosella väitti, että mäntä palauttaa normaalisti vaikka tuo vipu ei paludu loppuun asti niinkuin kuuluisi. Luulisi tuon vivun asennolla jotain merkitystä olevan vai mitä mieltä on muu kansa?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Sel peltinen vipu lähtee tödennäköisesti ulosvetäjällä irti. Sitten mäntä ulos ja pohjalta sokka irti. Sitten ne sisuskalut tuleekin ulos.
Ei siihen rasvanippaa kannata alkaa laittamaan. Uudet tiivisteet ja mukana tullut rasva sinne. Siitäkin jää yli. Ei sinne voi prässillä alkaa laittamaan kun ei se pääse mistään ulos. Menee vaan sinne männän taakse missä pitäisi olla jarrunestettä.
Tiivisteiksi saattaa hyvin käydä kakkosgolfinkin tiivistesarja. Kahdessa kakkosgolfin sarjassa ja kahdessa kolmosgolfin sarjassa, molemmat Budweg, on olleet ylimääräisinä tiivisteitä noihin uudempiin satuloihin. Mistä ensin tietysti ihmettelin että mihis nää kuuluu laittaa...
Ei siihen rasvanippaa kannata alkaa laittamaan. Uudet tiivisteet ja mukana tullut rasva sinne. Siitäkin jää yli. Ei sinne voi prässillä alkaa laittamaan kun ei se pääse mistään ulos. Menee vaan sinne männän taakse missä pitäisi olla jarrunestettä.
Tiivisteiksi saattaa hyvin käydä kakkosgolfinkin tiivistesarja. Kahdessa kakkosgolfin sarjassa ja kahdessa kolmosgolfin sarjassa, molemmat Budweg, on olleet ylimääräisinä tiivisteitä noihin uudempiin satuloihin. Mistä ensin tietysti ihmettelin että mihis nää kuuluu laittaa...
Elikkä iv tdi golfissa on ongelmana että takana kuskin puolella laahaa jarru.
Otin satulan irti:
- liukutapit toimivat hyvin (olen rasvannut niitä kuparirasvalla renkaanvaihdon yhteydessä)
- käsijarrun vipu tuntui liikkuvan hyvin ja painui sitä rajoitinta vasten ok.
- Mäntä tuntui pyörivän jäykästi ja se kumitiiviste oli rutussa sieltä männän juuresta.
Pyörittelin mäntää ja sumuttelin ruosteenirrotusainetta kumin alle. Se herkisti männän liikettä vähän, sitten ajettelin että raotan sitä kumia yläpäästä enemmän mutta kun irrottelin sitä niin se repesi lopullisesti kahtia puolesta välistä.
Autoon on noin vuosi sitten irrottettu tuo mäntä ja vaihdettu kaikki tiivisteet siihen mutta tosiaan taas jumittaa jarru. Nyt kannattaa todennäköisesti lopettaa leikkiminen tuon vanhan satulan kanssa ja vaihtaa kerralla uusi OEM satula siihen mutta siitä olisi pari kysymystä:
Mitä kaikkea uuteen satulaan tulee mukana? Pitääkö se käsijarrunmekanismin satulan sisään menevä osa ottaa vanhasta satulasta?
Irtoaako jarruputki/letku helposti vanhasta satulasta vai hajoaako se kiinnitysmutteri?
EDIT: Uuten satulaan tulee kaikki osat mitkä ovat vanhassa irroitetussa satulassa, jarruletkun pultti irtosi hyvin vanhasta satulasta. Jarruletkun pulttia ei saa edes OEM osana erikseen vaan on ostettava koko takimmainen jarruputki/letku yhdistelmä (maksaa n.30e) jonka mukana pultti tulee. Pultin prikat on laitettu kiinteästi pultin ympärille samalla tavalla kuin esim. uudessa öljypropun pultissa. Vaihdoin tosiaan uuden OEM satulan ja nyt jarrut kunnossa.
Otin satulan irti:
- liukutapit toimivat hyvin (olen rasvannut niitä kuparirasvalla renkaanvaihdon yhteydessä)
- käsijarrun vipu tuntui liikkuvan hyvin ja painui sitä rajoitinta vasten ok.
- Mäntä tuntui pyörivän jäykästi ja se kumitiiviste oli rutussa sieltä männän juuresta.
Pyörittelin mäntää ja sumuttelin ruosteenirrotusainetta kumin alle. Se herkisti männän liikettä vähän, sitten ajettelin että raotan sitä kumia yläpäästä enemmän mutta kun irrottelin sitä niin se repesi lopullisesti kahtia puolesta välistä.
Autoon on noin vuosi sitten irrottettu tuo mäntä ja vaihdettu kaikki tiivisteet siihen mutta tosiaan taas jumittaa jarru. Nyt kannattaa todennäköisesti lopettaa leikkiminen tuon vanhan satulan kanssa ja vaihtaa kerralla uusi OEM satula siihen mutta siitä olisi pari kysymystä:
Mitä kaikkea uuteen satulaan tulee mukana? Pitääkö se käsijarrunmekanismin satulan sisään menevä osa ottaa vanhasta satulasta?
Irtoaako jarruputki/letku helposti vanhasta satulasta vai hajoaako se kiinnitysmutteri?
EDIT: Uuten satulaan tulee kaikki osat mitkä ovat vanhassa irroitetussa satulassa, jarruletkun pultti irtosi hyvin vanhasta satulasta. Jarruletkun pulttia ei saa edes OEM osana erikseen vaan on ostettava koko takimmainen jarruputki/letku yhdistelmä (maksaa n.30e) jonka mukana pultti tulee. Pultin prikat on laitettu kiinteästi pultin ympärille samalla tavalla kuin esim. uudessa öljypropun pultissa. Vaihdoin tosiaan uuden OEM satulan ja nyt jarrut kunnossa.
Viimeksi muokannut Reaper, 20.3.2011 1:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
n. 170 e olis maksanu OEM satula merkkiliikkeessä mutta en vielä tarkemmin kyselly mitä siihen tulee mukaan. Uudet OEM tiivisteet männälle n. 25 euroa. Tuossa oli nyt tarvike tiivisteet tuossa männässä ja ne oli aika lailla huonompaa materiaalia kuin OEMit kun vertailin liikkeessä. Ei jaksaisi enää säätää tuon vanhan satulan kanssa kuitenkin jo 10 vuotta vanha.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Taas ongelmaa takajarrun kanssa. Eli 02 vuoden golf kyseessä, ja toinen takajarru laahaa. Satula on vaihdettu uuteen, jarrut putsattu/herkistelty. Vaijerit ei jumita. Vika tosiaan toisen takajarrun pieni laahaus. Levy lämpenee enemmän kuin toisella puolella ja jarru myös ääntää vähän "uikuttaa" kun peruuttaa. Ääni kyllä loppuu noin 10 metrit peruutuksen jälkeen tai kun koskee hieman jarruun. Onko ideoita mitä katsoa seuraavaksi.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Vaijerit ollut irti pariin kertaan, eikä vaikutusta. Jarrut puhdistettu ainakin 4 kertaa ja samalla liukuihin uudet rasvat. Ilmattu on myös. Kuparitahnaa myös koitettu palojen alla. Kun renkaita pyörittelee tunkin nokassa, niin selvästi huonommin toinen puoli pyörii. Ihmettelen, että juuri se puoli mihin on satula vaihdettu, temppuilee eikä toinen. Eihän levy nyt punahehkuiseksi mene, mutta v..uttaa varsinkin tuo pakittaessa kuuluva vonkuminen ja ettei löydä vikaa noin äkkiseltään.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Mulla on passatissa samanlaista vaivaa, nimenomaan kuskinpuolella takana. Kaikennäköistä on kokeiltu tiivisteiden vaihtoa myöten. Välillä saattaa pelata monta sataa kilometriä ilman mitään ja sitten taas yht äkkiä käryää. Käsijarru on palautettu käsin tappiin eikä sitä oo käytetty ollenkaan. Rupeaa jotenki tuntumaan että vika olis jotenki pääsylinterissä että jää painetta piiriin, mutta muut ei lämpene.. Pitäs kokeilla ilmaruuvia käyttää auki sillon ku vika on päällä. Mutta eipä se koskaan silloin temppuile ku pystys roppua raottaan.
Re: Takajarrut Golf IV
Täällä alkaa pikkuhiljaa huumori loppumaan, autona vm 02 Golf TDI 4Motion, vuosi sitten uusittiin vasempaan takakulmaan satula, jarrulinjat ja palat ja uusittiin nesteet jotta päästäisiin laahauksesta eroon. Nyt laahaa taas.
Sitä jäin miettimään että voiko tuota laahausta aiheuttaa uritetut jarrulaikat? Muutama jarrutus 150-80 tuli suoritettua viikonloppuna (suljetulla alueella) enkä noiden jälkeen ehtinyt jäähdyttämään jarruja. Huomenna otetaan kulma auki ja ihmetellään mutta onko kellään heittää mitään veikkausta, mikä siellä aiheuttaa laahaamisen?
Sitä jäin miettimään että voiko tuota laahausta aiheuttaa uritetut jarrulaikat? Muutama jarrutus 150-80 tuli suoritettua viikonloppuna (suljetulla alueella) enkä noiden jälkeen ehtinyt jäähdyttämään jarruja. Huomenna otetaan kulma auki ja ihmetellään mutta onko kellään heittää mitään veikkausta, mikä siellä aiheuttaa laahaamisen?
Re: Takajarrut Golf IV
Jarrulinjat, eli letku + putki suoraan abs-yksiköltä asti?
Ei tuossa kauheasti muita vaihtoehtoja jää kuin viallinen abs-yksikkö.
Ei tuossa kauheasti muita vaihtoehtoja jää kuin viallinen abs-yksikkö.
Re: Takajarrut Golf IV
Korilinjat jätettiin vanhaa, korilinjan päästä satulalle. Ne kyllä katsottiin läpi, mitään osumia ei ollut.
Jääkö siitä abs-yksiköstä vikakoodi? Pitäisikö sen muuten oirehtia? Kun tosiaan yksi kulma vaan laahaa, ei muut. Viime vuodelta jäi mieleen ilmaamisen vaikeus, olisiko sinne voinut jonnekin jäädä nestettä mikä nyt on liikahtanut, jarrupolkimen tuntuma on vähän kumimainen.
Jääkö siitä abs-yksiköstä vikakoodi? Pitäisikö sen muuten oirehtia? Kun tosiaan yksi kulma vaan laahaa, ei muut. Viime vuodelta jäi mieleen ilmaamisen vaikeus, olisiko sinne voinut jonnekin jäädä nestettä mikä nyt on liikahtanut, jarrupolkimen tuntuma on vähän kumimainen.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Re: Takajarrut Golf IV
Ootko koittanu nostaa ilmaan ja pumppailla ja pyöritellä miten silloin jumitus esiintyy?
Ja onks muuten nesteet vaihdettu millaisella tarkkuudella?
Ja onks muuten nesteet vaihdettu millaisella tarkkuudella?
Re: Takajarrut Golf IV
VCDS:llä voisitte vielä koittaa tehdä ilmauksen eli aktivoitte hydraulipumpun, sillä pitäis lähtee viimeisetkin kuplat liikenteeseen.
Re: Takajarrut Golf IV
Nostettiin ilmaan ja pyöritettiin, jumitti. Ilmaa ei systeemissä ollut mutta kun liukuja kokeili niin jumissahan ne oli ja selkeästi ottaneet itseensä. Uusilla liuilla selvittiin.
Jarrunesteet on vuoden vanhat eikä ne edellisetkään olleet kuin 4 vuotta vanhat, ei kai se nyt niin pitkä aika niille ole...
Jarrunesteet on vuoden vanhat eikä ne edellisetkään olleet kuin 4 vuotta vanhat, ei kai se nyt niin pitkä aika niille ole...
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Re: Takajarrut Golf IV
Onko palojen vaihdossa päästetty vanhaa nestettä ABS-yksikköön, vai onko aina avatttu ilmausruuvi?
Joku töhnä ABS-yksikössä vois tehdä tolleen.
Joku töhnä ABS-yksikössä vois tehdä tolleen.
Re: Takajarrut Golf IV
Kerran vuodessa pitää melkein käyttää takajarrut auki omastakin iv golfista (liukutapit irti, palojen puhdistus, mäntien herkistely) kun on tuo "pyörivä" säätöinen mäntä takana.
Omaan golfiin kuitenkin vaihdettu molemmat uudet OEM-takasatulat 6 vuotta sitten.
Tänä syksynä vaihdoin etujarruletkut ja poljintuntuma parani huomattavasti.
Omaan golfiin kuitenkin vaihdettu molemmat uudet OEM-takasatulat 6 vuotta sitten.
jarrupolkimen tuntuma on vähän kumimainen.
Tänä syksynä vaihdoin etujarruletkut ja poljintuntuma parani huomattavasti.
Re: Takajarrut Golf IV
Jarrujen laahaus.Golffin takajarru laahasi vaikka kaikki oli kunnossa .Vika oli satulan männän sisällä olevassa pienessä männässä. Irrota männän sisällä oleva kierretappi ,jos pohjalla on rojua putsaa se ja katso että huulitiiviste ( halk. 10 mm) on kunnossa.Sen kierretapin pitää päästä liikkumaan n.2mm että jarru palautuisi .Pienen männän alle tulee alipaine joka vetää männän takaisin kun jarru löysätään.Toivottavasti tästä on apua ,itselle oli.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa