Öljyvalo vilkkuu ja summeri huutaa
Valvoja: ffp jäsenet
Öljyvalo vilkkuu ja summeri huutaa
Autossa uudet öljynpaine anturin 15kilometrin jälkeen rupee öljymerkki valo vilkkumaan ja summeri huutamaan autossa tonnin ajetut öljyt sisässä ja ylärajassa.
Mahtaisko vika siis olla sähköpuolella?
Mahtaisko vika siis olla sähköpuolella?
Vika voi olla myös siellä mittaristossa. Porukoiden kakkos golfissa ainoa keino tuon summerin hiljentämiseksi oli sen eliminoiminen mittaristosta...
Onhan se toki hyvä varmistaa että niissä paineissa ei ole mitään vikaa, mutta lähes aina vika on jossain muualla. Näistä huutavista summereista on keskusteltu ennenkin täällä.
Omassa 16V:ssä summerin sai pysymään hiljaa pitämällä koneessa Castrolin TWS 10-60W öljyt, muilla öljyillä se huuti vähän väliä. Ja paineet siitä mitattiin eikä niissä mitään vikaa ollut.
Kannaattaa myös kokeilla jollain laadukkaammilla öljyillä.
Onhan se toki hyvä varmistaa että niissä paineissa ei ole mitään vikaa, mutta lähes aina vika on jossain muualla. Näistä huutavista summereista on keskusteltu ennenkin täällä.
Omassa 16V:ssä summerin sai pysymään hiljaa pitämällä koneessa Castrolin TWS 10-60W öljyt, muilla öljyillä se huuti vähän väliä. Ja paineet siitä mitattiin eikä niissä mitään vikaa ollut.
Kannaattaa myös kokeilla jollain laadukkaammilla öljyillä.
Voishan sinne paremmat öljyti vaihtaa
Ellet nyt ole rypsiöljyä sinne laittanu, niin "paremmat" öljyt ei tee mitään tolle öljyvalolle. Eli palataan takasin siihen mun aikasempaan postaukseen, eli laita mittari kiinni ja kato mitä painetta se puskee, tällä saat selville onko sulla koneremppa edessä vai sähkövika siinä mittarin päässä.
Ellet nyt ole rypsiöljyä sinne laittanu, niin "paremmat" öljyt ei tee mitään tolle öljyvalolle.
No ei se nyt ihan noin mene. Kuten jo aiemmin kirjoitin niin mun 16V:ssä ei summeri pysynyt hiljaa kun niillä hyvillä (tai ainakin kalliilla) Castrolin öljyillä. Vuosien aikana tuli kokeiltua siihen useitakin eri öljyjä ja kaikilla muilla öljyillä se summeri huuti. Pahimmat oli jotkut mineraalilitkut mitkä pistettiin sinne huuhtelu mielessä konerempan jälkeen ja niillä se summeri huuti ihan jatkuvasti kun kone oli käynnissä. Ei mitään hajua mistä tuo vika johtui, ei sitä koskaan saatu selville.
Toki ei se varmasti aina auta että vaihtaa paremmat öljyt, mutta on se kuitenkin mahdollista.
Noi summerin huutamiset on melko mystisiä vikoja, ja omasta kokemuksesta sen vian löytäminen voi olla todella vaikeeta.
Se paineiden mittaus nyt kuitenkin kannattaa tehdä, mutta harvemmin niissä mitään vikaa on. SIllä nyt vaan saa ne isommat vauriot estettyä jos sielä jostain kumman syystä painessa onkin vikaa.
Viimeksi muokannut Eemeli, 6.1.2010 15:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Täytyy tutkia kuhan kaverin talli on vapaana,oma veikkaus et vika olis sähköissä.
Pitäshän se vilkkua ja huuta heti kun lähtee ajamaan jos vika on öljynpaineissa ainakin niin oletas
isän auto kyseessä.
Pitäshän se vilkkua ja huuta heti kun lähtee ajamaan jos vika on öljynpaineissa ainakin niin oletas
isän auto kyseessä.
Viimeksi muokannut jerrij, 3.3.2010 16:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 494
- Liittynyt: 2.7.2004 3:59
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
Hehe! Sama vika mulla 1.8T:ssä. Tuntuu alkavan piippaamaan aina kun keli lämpenee. Nyt kun on ollut -20 tai kylmempää, pysyy hiljaa, mutta jos alkaa mennä lähelle nollaa niin saattaa pienellä matkalla piippailla useampaan kertaan. Ärsyttävää.
Vaihdoin "kuulemani mukaan" paljon erilaisia ongelmia aiheuttavan lämpöanturin (4-nap) ja mittaristo olikin kuukauden verran hiljaa, kunnes alkoi taas. Seuraavana nyt sitten on listalla öljynpaineanturi.
Jos/kun käy niin että sittenkään ei hiljene, alkaa konstit olla vähissä :-/
Niin, unohtui: Monesti ihan lieväkin jarrutus/moottorijarrutus riittää sammuttamaan valon. Öljyt vaihtuu yleensä 7500km jälkeen, ja sitä ei kulu. Samoin muutkin nestemäiset ainesosat on ylämerkeissä.
Outo kapistus tuo...
Vaihdoin "kuulemani mukaan" paljon erilaisia ongelmia aiheuttavan lämpöanturin (4-nap) ja mittaristo olikin kuukauden verran hiljaa, kunnes alkoi taas. Seuraavana nyt sitten on listalla öljynpaineanturi.
Jos/kun käy niin että sittenkään ei hiljene, alkaa konstit olla vähissä :-/
Niin, unohtui: Monesti ihan lieväkin jarrutus/moottorijarrutus riittää sammuttamaan valon. Öljyt vaihtuu yleensä 7500km jälkeen, ja sitä ei kulu. Samoin muutkin nestemäiset ainesosat on ylämerkeissä.
Outo kapistus tuo...
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
Avasin muuten itse tuon öljypohjan, ja olihan mustaa... Sihdissä oli jotain kökköä mutta ei kyllä täysin tukossa ollut. Puhdistin kuitenkin ja varmistin että imuputken ja pumpun välinen O-rengas oli myös kunnossa.
Nyt kuitenkaan ei toistaiseksi (*koputtaa päätä*) ole vilkutellut kertaakaan. Jotain 3 viikkoa sitten tein tuon homman.
Kun nyt pysyis vilkuttelematta...
Nyt kuitenkaan ei toistaiseksi (*koputtaa päätä*) ole vilkutellut kertaakaan. Jotain 3 viikkoa sitten tein tuon homman.
Kun nyt pysyis vilkuttelematta...
Itellä on kans kolmos koloffissa tuota summerin huutamis häikkää. Vika alkoi juurikin sen jälkeen kun oli vaihdettu motonetin halpis öljyt. Olen tässä pähkäillyt että miten tuon summerin sais hiljaiseksi ja tullut seuraaviin mietintöihin.
Öljynpaine anturalle tulee vain yksi johto joten sen täytyy toimia niinkin yksin kertaisesti että se joko pitää virtapiirin suljettuna tai auki kun kaikki on OK. -->
Kun johdon ottaa irti niin kellot huutaa koko ajan joten silloin kun piiri on kiinni kaikki on OK -->
Pikku patentilla johto kiinni runkoon niin kello ei huuda.
Tuossa tietenkin on se haitta ettei se antura silloin anna mitään varoitusta jos öljynpaine romahtaa. Onkin tullut mieleen että kun niitä anturoita oli erivärisiä niin onko niillä eroa toiminta paineissa. Eli jos sinne vaihtais hiukan herkemmin kiinni pysyvän anturan niin se summeri pysyis hiljaa ja silti olis täydellisen paineiden putouksen varalle jollain asteella käytössä.
Öljynpaine anturalle tulee vain yksi johto joten sen täytyy toimia niinkin yksin kertaisesti että se joko pitää virtapiirin suljettuna tai auki kun kaikki on OK. -->
Kun johdon ottaa irti niin kellot huutaa koko ajan joten silloin kun piiri on kiinni kaikki on OK -->
Pikku patentilla johto kiinni runkoon niin kello ei huuda.
Tuossa tietenkin on se haitta ettei se antura silloin anna mitään varoitusta jos öljynpaine romahtaa. Onkin tullut mieleen että kun niitä anturoita oli erivärisiä niin onko niillä eroa toiminta paineissa. Eli jos sinne vaihtais hiukan herkemmin kiinni pysyvän anturan niin se summeri pysyis hiljaa ja silti olis täydellisen paineiden putouksen varalle jollain asteella käytössä.
Viimeksi muokannut Lipponen, 15.3.2010 18:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Eri värisissä on eri painealueet.
Itse korjasin ko. vian pari päivää sitten vaihtamalla korkepaineanturin. Alkuperäisestä anturista en enää saanut merkinnöistä selvää, mutta laitoin tilalle osanumerolla 37-0046 (motonet, väri musta) löytyvän anturin ja siihen loppui huutaminen. Ei ole kiva ääni se summerin ääni, alko huutamaan meikäläisen tuurilla kun 450km matkasta oli taivallettu ensimmäiset 50km..
Kyseessä siis 1.8 66kW ADZ- bensakone.
Itse korjasin ko. vian pari päivää sitten vaihtamalla korkepaineanturin. Alkuperäisestä anturista en enää saanut merkinnöistä selvää, mutta laitoin tilalle osanumerolla 37-0046 (motonet, väri musta) löytyvän anturin ja siihen loppui huutaminen. Ei ole kiva ääni se summerin ääni, alko huutamaan meikäläisen tuurilla kun 450km matkasta oli taivallettu ensimmäiset 50km..
Kyseessä siis 1.8 66kW ADZ- bensakone.
-
- -
- Viestit: 494
- Liittynyt: 2.7.2004 3:59
Omassa kulkineessa alkoi tuo summerien huutaminen uudestaan n. 3000km öljynvaihdon jälkeen. Varaosakirjaa tutkiessa huomasin että taaempi anturi on sininen ja etummainen valkea tai jonkun muun värinen moottorityypistä riippuen. Oli tuohon laitettu vääriin paikkoihin ne anturit ja taas vallitsee hiljaisuus hytissä kun oikeisiin paikkoihin laitoin.
-
- -
- Viestit: 494
- Liittynyt: 2.7.2004 3:59
Itellä on kans kolmos koloffissa tuota summerin huutamis häikkää. Vika alkoi juurikin sen jälkeen kun oli vaihdettu motonetin halpis öljyt. Olen tässä pähkäillyt että miten tuon summerin sais hiljaiseksi ja tullut seuraaviin mietintöihin.
Öljynpaine anturalle tulee vain yksi johto joten sen täytyy toimia niinkin yksin kertaisesti että se joko pitää virtapiirin suljettuna tai auki kun kaikki on OK. -->
Kun johdon ottaa irti niin kellot huutaa koko ajan joten silloin kun piiri on kiinni kaikki on OK -->
Pikku patentilla johto kiinni runkoon niin kello ei huuda.
Tuossa tietenkin on se haitta ettei se antura silloin anna mitään varoitusta jos öljynpaine romahtaa. Onkin tullut mieleen että kun niitä anturoita oli erivärisiä niin onko niillä eroa toiminta paineissa. Eli jos sinne vaihtais hiukan herkemmin kiinni pysyvän anturan niin se summeri pysyis hiljaa ja silti olis täydellisen paineiden putouksen varalle jollain asteella käytössä.
No tänään koetin panna tuon aikaisemman pohdintoni täytäntöön. Kuinka ollakkaan kaikki ei mennyt aivan kuin elokuvissa. Summeri nimittäin huusi vaikka kummatkin anturit olivat alapaineantureita (toinen vanha ruskea ja toinen uusi sininen). Tästä kummastuin hieman koska olin ollut niin vahvassa uskossa että tuo konsti olisi auttanut. Osaako joku sanoa miksei noin käynyt?
No ongelma on nyt ainakin väliaikaisesti korjattu kytkemällä yläpaineanturan johto suoraan runkoon. Kyllähän se alapaine sieltä merkin antaa jos paine kokonaan häviää.
-
- -
- Viestit: 256
- Liittynyt: 23.7.2003 8:14
sama juttu, purkaamol fiksu kaveri sanoi et vanhempii audi ja vw ajettu + 200tkm, suosiol pitäis olla 10w öljyt, sen lisäksi puhui samast ongelmast, oli ostan monta antturii yms, , mut vast ku käytti autosähköl, siel n osas kattoo oikeat arvot (tai jotain) koneelt ja löys sopivan antturin. Kuulemma niissä on aika monta eriarvoo
itel toi ongelmaa et huutaa ku kierrokset laskee alle 2200, en oo ehtin alkaa tutkii viel, mut kyl
ku täs ehtii , niin tulee kokeiltuu noit kaikkii.
itel toi ongelmaa et huutaa ku kierrokset laskee alle 2200, en oo ehtin alkaa tutkii viel, mut kyl
ku täs ehtii , niin tulee kokeiltuu noit kaikkii.
Ei kyllä tarvitse, 5W-öljy toimii suomen talvessa paljon paremmin. Jos summeri huutaa, vika on jossain muualla kuin öljyissä, silloin korjataan ongelma eikä kierretä sitä jäykemmillä öljyillä.vanhempii audi ja vw ajettu + 200tkm, suosiol pitäis olla 10w öljyt
Jotain kytketty väärin kenties, summerin ja yläpaineanturin (öljynsuodattimen juuressa) pitäisi tulla mukaan vasta yli 2000rpm kierroksilla.itel toi ongelmaa et huutaa ku kierrokset laskee alle 2200, en oo ehtin alkaa tutkii viel, mut kyl ku täs ehtii , niin tulee kokeiltuu noit kaikkii.
Öljynsuodattimen juuressa oleva anturi siis sytyttää valon ja summeri huutaa jos kierroksia on yli 2000 ja painetta alle 1,8bar. Vastaavasti kannessa oleva anturi sytyttää valon jos paine alle 0,3bar.
Jos ongelma ei anturien vaihdolla korjaannu, voi vika olla myös mittariston päässä. Tai sitten öljynpaineissa on oikeasti vajausta.
Edit: Näin ainakin Golf II:ssa.
-
- uusi tulokas
- Viestit: 1
- Liittynyt: 12.9.2011 19:34
mulla samaa vikaa tuoreessa ostoksessa 1.8gl -94 abs koneella taitaa olla
10km kaupan teon jälkeen alko huutaan ja vilkkuun mulle.
oli se oranssi holkki rikki - vaihdoin uuden.
tarkistin öljyt - ainakin 2 litraa ylimäärästä, imettiin pois
toimi hetken aikaa ihan normaalisti,kunnes taas satunnaisesti huuteli.
-vaihdatin öljyt,suodattimen ja sen paineanturin.
toimi tuon jälkeen yli sata kilsaa moitteetta kunnes jälleen tänään alko sama perkeleen piippaus.ja aina yleensä silloin kun tullaan motarin rampilta alas ja höllätään vauhtia?
ja voisko joku nyt mulle vielä varmistaa niinkin yksinkertaisen asian että mikä se ylärajan
merkki oikeesti on siinä tikussa? siinä on se karhennettu osa jonka yläpäässä oletan rajan olevan.jossa öljyt nyt onkin. mutta sitä ylempänä on vielä semmoinen lovi tikun kyljessä??4 litraa sinne kyllä meni että pitäis vissiin olla oikea määrä...
10km kaupan teon jälkeen alko huutaan ja vilkkuun mulle.
oli se oranssi holkki rikki - vaihdoin uuden.
tarkistin öljyt - ainakin 2 litraa ylimäärästä, imettiin pois
toimi hetken aikaa ihan normaalisti,kunnes taas satunnaisesti huuteli.
-vaihdatin öljyt,suodattimen ja sen paineanturin.
toimi tuon jälkeen yli sata kilsaa moitteetta kunnes jälleen tänään alko sama perkeleen piippaus.ja aina yleensä silloin kun tullaan motarin rampilta alas ja höllätään vauhtia?
ja voisko joku nyt mulle vielä varmistaa niinkin yksinkertaisen asian että mikä se ylärajan
merkki oikeesti on siinä tikussa? siinä on se karhennettu osa jonka yläpäässä oletan rajan olevan.jossa öljyt nyt onkin. mutta sitä ylempänä on vielä semmoinen lovi tikun kyljessä??4 litraa sinne kyllä meni että pitäis vissiin olla oikea määrä...
Öljyvalo palaa 1,6 16V AUS Leon
Öljyvalo syttyi piippauksen kanssa palamaan, kun autolla ajeltu noin 5 km. Koneessa näyttäisi olevan öljyä, mutta tuo öljypaineiden häviäminen ihmetyttää? Ilmeisesti liittyy jotenkin koneen ja öljyn lämpiämiseen.
Tässä vaiheessa pitäisi varmaan mitata öljynpaineet ennen öljynpaineantureiden vaihtoa?
Mistä kohti öljynpaineet mitataan? Vai onko mittauskohdalla väliä? Öljyn lämpötilan ollessa 80 c paineen pitäisi olla vähintään 2-> jotain bar?
a) mitataanko öljynpaineantureiden kohdalta (lähellä öljynsuodatinta) (näitä antureita/kytkimiä ilmeisesti kaksi )
b) Jos oikein olen ymmärtänyt kannessa sijaitsee öljyn lämpötila-anturi, onko paine sama mitattuna tästä kohtaan kuin mitattuna öljynpaineanturin kohdalta.
Jos öjynpaineet kohdallaan niin sitten anturit vaihtoon.
Tässä vaiheessa pitäisi varmaan mitata öljynpaineet ennen öljynpaineantureiden vaihtoa?
Mistä kohti öljynpaineet mitataan? Vai onko mittauskohdalla väliä? Öljyn lämpötilan ollessa 80 c paineen pitäisi olla vähintään 2-> jotain bar?
a) mitataanko öljynpaineantureiden kohdalta (lähellä öljynsuodatinta) (näitä antureita/kytkimiä ilmeisesti kaksi )
b) Jos oikein olen ymmärtänyt kannessa sijaitsee öljyn lämpötila-anturi, onko paine sama mitattuna tästä kohtaan kuin mitattuna öljynpaineanturin kohdalta.
Jos öjynpaineet kohdallaan niin sitten anturit vaihtoon.
öljynpaine valo palaa ja summeri huutaa
Jees elikkä luin moneen otteeseen näitä juttuja kun oli itselläni autossa vikana sellainen juttu kun paloi öljynpainevalo mittaristossa ja summeri huusi aina kun auto oli käynnissä ja kierrokset suunnilleen 2100-2300. Ensin purin mittariston irti ja atomeiksi kun jossain näillä palstoilla oli kirjoitettu että summeri olisi mittariston takana... Kyseinen auto mistä mittariston purin osiin on audi 80 S 1.8 kaasari ja vuosimalli -88. Elikkä jos jollain on samanmerkkinen auto niin summeri ei ole mittaristossa... Jotkut voi olettaa että summeri on jonkinlainen mikki tai jonkinlainen paristo... Näin ei ainakaan audissa ollut...siellä kun mittariston irroittaa niin sieltä saa käsipelissä ison releen irti joka näkyy siitä mittariston aukosta... minulla luki siinä releen päässä numero 2...ja sen kyllä kuulee sen summerin äänen siitä ihan korvakuulolla... Mutta eihän se tietysti ole se viisain ratkaisu poistaa sitä relettä sieltä... vaan jos ei muuta keinoa ole hiljentää summeria niin se keino toimii ainakin....
Re: Öljyvalo vilkkuu ja summeri huutaa
Lainaanpa tästä vanhaa keskustelua..
Eli ostin tuossa Golf 3 perus 1,8 AAM koneella jolla ajettu mittarin mukaan se 170tkm ja tosiaan rupeaa aina pidemmän reissun aikana Öljynpaine summeri huutaa.
1. Ostin uudet anturit suodatin jalkaan kun eivät kalliita olleet. Ei auttanut.
2. Ostin ohjekirjan mukaan Teboil Gold S 5W-40 öljyt + Boschin alkuperäis suodattimen. Ei Auttanut.
3. Asensin digitaalisen painemittarin suodatinjalkaan kun siellä oli yksi tyhjäpaikka, ja mittari näytti alkuun hyviä lukemia, tyhjäkäynnillä paine seilasi siellä 1,6 - 2,0Bar tietämillä, 2000rpm paine oli jo melkein 4,0Bar. Mutta kun moottori saavutti sen n. 90*C käyntilämmön, öljynpaine tyhjäkäynnillä tippui 0Bar, 2000rpm 0Bar edelleen, sitten 3000rpm kohdalla sinne tuli hurjat 0,9Bar.
Eli onko pumppu liian väljä vai onko vain liian laihat öljyt?
Eli ostin tuossa Golf 3 perus 1,8 AAM koneella jolla ajettu mittarin mukaan se 170tkm ja tosiaan rupeaa aina pidemmän reissun aikana Öljynpaine summeri huutaa.
1. Ostin uudet anturit suodatin jalkaan kun eivät kalliita olleet. Ei auttanut.
2. Ostin ohjekirjan mukaan Teboil Gold S 5W-40 öljyt + Boschin alkuperäis suodattimen. Ei Auttanut.
3. Asensin digitaalisen painemittarin suodatinjalkaan kun siellä oli yksi tyhjäpaikka, ja mittari näytti alkuun hyviä lukemia, tyhjäkäynnillä paine seilasi siellä 1,6 - 2,0Bar tietämillä, 2000rpm paine oli jo melkein 4,0Bar. Mutta kun moottori saavutti sen n. 90*C käyntilämmön, öljynpaine tyhjäkäynnillä tippui 0Bar, 2000rpm 0Bar edelleen, sitten 3000rpm kohdalla sinne tuli hurjat 0,9Bar.
Eli onko pumppu liian väljä vai onko vain liian laihat öljyt?
Re: Öljyvalo vilkkuu ja summeri huutaa
En usko että öpumppu on väljä, tosin se mahdollisuus on tai paineventtiili kettuilee. Yleensä pakkasella nää tekee liikaa painetta ja öljyt ulos suodattimen välistä.
En usko että öljyt on väljät, koska se vaatisi enemmän välyksiä.
Oisko kk-laakerit loppu ja ei pidä painetta?
Öpumppu ja kk-laakerit on helppo tarkistaa kun ottaa öpohjan pois. Pari ruuvia on vmäisessä paikassa kytkimen suojapellin luona, mutta ne saa jousto yms jatkoilla pois.
Alle 20 min saa öpohja pois. Sit öpomppu irti ja aukasee sen ja ihmettelee sitä. Ja myös samalla voi aukasta yhden kk ja katsoa laakerit missä kunnossa on.
En usko että öljyt on väljät, koska se vaatisi enemmän välyksiä.
Oisko kk-laakerit loppu ja ei pidä painetta?
Öpumppu ja kk-laakerit on helppo tarkistaa kun ottaa öpohjan pois. Pari ruuvia on vmäisessä paikassa kytkimen suojapellin luona, mutta ne saa jousto yms jatkoilla pois.
Alle 20 min saa öpohja pois. Sit öpomppu irti ja aukasee sen ja ihmettelee sitä. Ja myös samalla voi aukasta yhden kk ja katsoa laakerit missä kunnossa on.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Re: Öljyvalo vilkkuu ja summeri huutaa
Öljytikun holkki? Tai jos ovat pehmeitä, venttiilivarren kumi?
Re: Öljyvalo vilkkuu ja summeri huutaa
H. Jormalainen kirjoitti:Öljytikun holkki? Tai jos ovat pehmeitä, venttiilivarren kumi?
Öljytikun holkki oli ainakin ehjä, kovia palasia nuo ovat, jos ne venttiilivarren kumit ovat sitten jo aikansa eläneet. Samanvärisiä palasia ovat kuin tuo virran jakajan kansikin.
Re: Öljyvalo vilkkuu ja summeri huutaa
Päivitän tähän vielä että tuossa availin mielenkiinnosta muutaman kampi-akselin laakeripukin ja selväähä sielläkin oli laakereista tullut.

Varmaan tässä vaiheessa helpompi jo heittää toinen ehjä AAM kone paikalleen kuin ruveta tuota purkamaan sen enempää. Kampi-akselissakin oli jo kiille lähtenyt paikka paikoin ja yhteen kaulaan hiertynyt ura.

Varmaan tässä vaiheessa helpompi jo heittää toinen ehjä AAM kone paikalleen kuin ruveta tuota purkamaan sen enempää. Kampi-akselissakin oli jo kiille lähtenyt paikka paikoin ja yhteen kaulaan hiertynyt ura.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa