jniska kirjoitti:No joo, eli tuolla logiikalla paranee aina kun kanavan kokoa kasvattaa?
Entäs jos heität sen koko kannen pois siitä virtauspenkin päältä ja mittaat sitten, jopas muuten virtaakin komiasti.
Kyllä, juuri noin.
Virtaus paranee aina kun reikä koko kasvaa, saman tein voi virtauspenkin päältä heittää sylinteriputki adapterinkin pois ja taas paranee.
Jos moottoripyörän kannessa virtaus ei parane kun kanavaa kasvattaa, niin se on jostain muualta liian pieni.. jokin muu on pullonkaulana.
Noin se myös menee, eli tehon tuoton kannalta on syytä olla virtausnopeus "tontilla".
Jos on liikaa, niin teho romahtaa tietyn kierrosluvun jälkeen ja jos on liian vähän, niin moottorin volymetrinen hyötysuhde on huono.
Riippuen kanavan ja nokan desingistä voi olla että korkeilla kierroksilla iso kanava tuottaa, tai voi olla että ei =)
Eli momenttikin voi olla ja usein onkin huonompi jos kanava on liian iso.. toisaalta hitusen liian iso on turvallisempi kuin hitusen liian pieni.
Jos virtausnopeus on liian iso, niin teho romahtaa oikein radikaalisti.
Jos liian pieni, niin teho jää vaisummaksi, mutta teho kiikkuu ylempänä pitkään.
..riippuu myös siitä missä kohden kanavaa pienin kohta on.